gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 4. - Βίλνιους ΙΙΙ. Η δεύτερη ημέρα. Περπατώντας στο κέντρο της παλιάς πόλης.
Φτάσαμε γρήγορα με το uber, στην πύλη της Dawn.
Η πύλη της Dawn κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1503-1522 και είναι η μοναδική που διατηρήθηκε από τις συνολικά 10 πύλες εισόδου στην παλιά πόλη του Βίλνιους. Στο σημείο αυτό, επισημαίνεται ότι τα τείχη της παλιάς πόλης του Βίλνιους, είχαν μήκος 3km και 10 πύλες εισόδου. Οι υπόλοιπες πύλες, καταστράφηκαν στα τέλη του 18ου αιώνα. Όπως σε όλο τον κόσμο τα τείχη σταμάτησαν να έχουν χρησιμότητα με τα νέα, τότε, όπλα. Όμως στον 16ο αιώνα ή/και παλαιότερα, οι πύλες των πόλεων συχνά περιείχαν κάποια θρησκευτικά στοιχεία τα οποία προορίζονταν για να φρουρούν την πόλη από της επιθέσεις και για να ευλογούν τους ταξιδιώτες. Έτσι και η πύλη της Dawn έχει μια εικόνα της Παρθένου Μαρίας, μητέρας του Χριστού, που φιλοξενείται στο εκκλησάκι της ανατολικής της πλευράς.
Από την πύλη Dawn (ή πύλη της Αυγής) μπήκαμε μέσα στην παλιά πόλη.
Έριξα μια ματιά για να παρατηρήσω την εσωτερική όψη της πύλης Dawn,
και είδα την εικόνα της Παρθένου Μαρίας.
Το εικόνισμα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους προσκυνηματικούς προορισμούς στην Ανατολική Ευρώπη. και για αιώνες τώρα, αυτή η εικόνα έχει γίνει ένα από τα σύμβολα της πόλης και ιερός τόπος και για Καθολικούς και για Ορθόδοξους κατοίκους και επισκέπτες καθώς θεωρείται ότι η εικόνα έχει θαυματουργές θεραπευτικές ικανότητες. Ο προηγούμενος Πάπας John Paul II είχε επισκεφτεί την εικόνα κατά τη διάρκεια του αποστολικού του ταξιδιού στην Λιθουανία των Σεπτέμβριο του 1993, γι' αυτό και βρίσκεται πλακέτα του δίπλα στην πύλη,
αλλά όπως είχαμε παρατηρήσει και από την προηγούμενη ημέρα, πλακέτες του πάπα John Paul II, είχαν τοποθετηθεί και σε άλλα σημεία της πόλης, τα οποία όπως φαντάστηκα τα είχε επισκεφτεί. Όπως είναι γνωστό ο Πάπας John Paul II, ήταν Πολωνός, άλλωστε γι αυτό το λόγο το αεροδρόμιο της Κρακοβίας, έχει το όνομά του. Επίσης είναι γνωστές οι σχέσεις, ανά τους αιώνες, μεταξύ Πολωνίας και Λιθουανίας.
Από την πύλη Dawn ξεκινά (ή τελειώνει) ο κεντρικός πεζόδρομος της παλιάς πόλης του Βίλνιους, ο οποίος συνδέει τον καθεδρικό ναό με την πύλη Dawn, ενώ περνά από το Δημαρχείο, το οποίο είναι τώρα πολιτιστικό κέντρο.
Με θεωρία, ότι αφετηρία είναι ο καθεδρικός ναός, ο κεντρικός πεζόδρομος ονομάζεται στην αρχή Pilies g, μετά το ναό της Αγίας Παρασκευής ονομάζεται Didžioji g, ενώ στη συνέχεια ονομάζεται Aušros Vartų gatvė.
Προχωρήσαμε από την πύλη Dawn, προς το κέντρο της παλιάς πόλης ακολουθώντας τον κεντρικό πεζόδρομο, ο οποίος στο σημείο αυτό ονομάζεται Aušros Vartų gatvė.
Ύστερα από λίγα μέτρα κάναμε παράκαμψη δεξιά (ανατολικά του κεντρικού πεζόδρομου) και βρεθήκαμε σε μια όμορφη ορθόδοξη εκκλησία,
η οποία στους χάρτες της google αναφέρεται ως Vilnius Archdiocese Family Center, ρωσικού ή μάλλον λευκορωσικού στυλ που είχε το όνομα τριών Αγίων (θυμάμαι ότι το ένα όνομα ήταν του Αγίου Ευσταθίου) και τα σκηνώματα των τριών Αγίων.
Όταν βγήκαμε από την όμορφη εκκλησία και τον περίβολό της, συνεχίσαμε να περπατάμε κατά μήκος της Aušros Vartų gatvė,
περάσαμε από την ορθόδοξη εκκλησία της Αγίας Τριάδας
και κατηφορίζοντας φτάσαμε στην πλατεία Δημαρχείου.
Από την πλατεία Δημαρχείου ακολουθήσαμε την πορεία της προηγούμενης ημέρας, ή μάλλον του προχωρημένου απογεύματος και κατευθυνθήκαμε δυτικά στα σοκάκια της παλιάς πόλης,
όπου βρεθήκαμε και πάλι στην παλιά εβραϊκή συνοικία η οποία είχε μετατραπεί σε περιοχή του εβραϊκού γκέτο.
Στα σοκάκια που γυρίζαμε, στην πρώην εβραϊκή συνοικία, υπάρχει το πιο καλό ξενοδοχείο του Βίλνιους, εκεί που φιλοξενούνται από την κυβέρνηση οι πολιτικές προσωπικότητες από το εξωτερικό, αλλά και εκεί που επιλέγουν καλλιτέχνες και λοιποί διάσημοι για τη διαμονή τους στο Βίλνιους.
Είχα προτείνει στον συνταξιδιώτη μου να μείνουμε εκεί, αλλά αυτός το απέρριψε ασυζητητί, με το επιχείρημα ότι με τα χρήματα που θα δαπανούσαμε, θα ανοίγαμε μεγάλες ετικέτες εξαιρετικού οίνου.
Συνεχίσαμε τη βόλτα στα σοκάκια
μέχρι που φτάσαμε στις αυλές του Πανεπιστημίου του Βίλνιους
οι οποίες βρίσκονται στην καρδιά της Παλιάς Πόλης. Εκεί κρύβεται μια μικρή πολιτεία, αυτή του Πανεπιστημίου του Βίλνιους, που ιδρύθηκε τον 15ο αιώνα από Ιησουίτες και λειτουργεί έως και σήμερα.
Προφανώς με διαλείμματα, ανάλογα με τις συνθήκες, όπως από το έτος 1831 έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Κατ' ουσία το Πανεπιστήμιο λειτούργησε πάλι κανονικά, μετά την ανεξαρτησία της Λιθουανίας, το έτος 1991.
Το Πανεπιστήμιο του Βίλνιους, είναι το παλαιότερο και μεγαλύτερο πανεπιστήμιο στην Λιθουανία και ένα από τα παλαιότερα στις Βαλτικές χώρες και στην Ευρώπη. Είναι το τρίτο παλαιότερο πανεπιστήμιο στην Πολωνολιθουανική κοινοπολιτεία. Το πρώτο είναι το πανεπιστήμιο της Κρακοβίας, όπως έχει αναφερθεί σε άλλες ιστορίες. Το πανεπιστήμιο του Βίλνιους, ιδρύθηκε το έτος 1579 από τον Stefan Batory, βασιλιά της Πολωνίας και Μέγα Δούκα της Λιθουανίας που αναβάθμισε την ακαδημία του Βίλνιους σε πανεπιστήμιο. Η χρυσή εποχή του πανεπιστημίου του Βίλνιους ήταν μεταξύ 1820-1830, όταν το Βίλνιους ανήκε στην Ρωσική αυτοκρατορία και το πανεπιστήμιο ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, είχε περισσότερους σπουδαστές ακόμα και από το πανεπιστήμιο του Oxford. Η βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου του Βίλνιους διαθέτει πάνω από 5.000 συγγράμματα. Σήμερα το πανεπιστήμιο έχει περίπου 20.000 φοιτητές, προφανώς όχι μόνο στο κεντρικό συγκρότημα.
Μπήκαμε μέσα στο πανεπιστήμιο. Μου έκανε εντύπωση μια αίθουσα,
μάλλον κοινόχρηστος χώρος του πανεπιστημίου, όπου στο κάτω επίπεδο, δηλαδή στους τοίχους σε κοκκινοκεραμιδί χρώμα υπάρχουν παραστάσεις από τη χριστιανική Λιθουανία και από τις εποχές του χρόνου,
ενώ στην οροφή με βαθύ μπλε χρώμα παρουσιάζονται εικόνες από την παγανιστική Λιθουανία.
Όπως έχει προαναφερθεί, η Λιθουανία ήταν ο τελευταίος θύλακας του παγανισμού στην Ευρώπη.
Πριν βγούμε από τον χώρο του πανεπιστημίου, περάσαμε από μια εκκλησία, αφιερωμένη στους πυροσβέστες ή για την ακρίβεια στον θεό της πυρόσβεσης.
Μην ξεχνάμε ότι στη Λιθουανία όπως, και σε πολλές άλλες βόρειες χώρες, οι οικοδομές ήταν ξύλινες λόγω της μεγάλης παραγωγής ξυλείας οπότε η φωτιά είναι μια μάστιγα (όχι ότι δεν είναι και στην Ελλάδα, δυστυχώς).
Βγήκαμε από το Πανεπιστήμιο και περνώντας από εμβληματικά κυβερνητικά κτίρια,
κατηφορίσαμε προς την πλατεία του καθεδρικού ναού.
Μπήκαμε μέσα στην εκκλησία, μια χορωδία έκανε πρόβα, θυμηθήκαμε την ακουστική απόλαυση του προηγούμενου απογεύματος, βγήκαμε έξω, παρατηρήσαμε άλλη μια φορά το διάσημο πλακάκι
και περάσαμε από το άγαλμα του μεγάλου Δούκα Γκεντιμίνας, με το άλογό του.
Δίπλα στον Καθεδρικό ναό και το άγαλμα βρίσκεται το Παλάτι του Μεγάλου Δούκα της Λιθουανίας
Μετά προχωρήσαμε για λίγο, σε ένα όμορφο και πεντακάθαρο πάρκο, όπου φωτογραφίσαμε πρωινή ώρα, αυτή τη φορά, τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας.
και στη συνέχεια περπατήσαμε ακόμα μια φορά κατά μήκος του κεντρικού πεζόδρομου Pilies,
μέχρι που φτάσαμε στον ορθόδοξο ναό της Αγίας Παρασκευής, όπου και στρίψαμε αριστερά προς τη δημοκρατία(!) του Uzupis.
Φτάσαμε γρήγορα με το uber, στην πύλη της Dawn.
Η πύλη της Dawn κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1503-1522 και είναι η μοναδική που διατηρήθηκε από τις συνολικά 10 πύλες εισόδου στην παλιά πόλη του Βίλνιους. Στο σημείο αυτό, επισημαίνεται ότι τα τείχη της παλιάς πόλης του Βίλνιους, είχαν μήκος 3km και 10 πύλες εισόδου. Οι υπόλοιπες πύλες, καταστράφηκαν στα τέλη του 18ου αιώνα. Όπως σε όλο τον κόσμο τα τείχη σταμάτησαν να έχουν χρησιμότητα με τα νέα, τότε, όπλα. Όμως στον 16ο αιώνα ή/και παλαιότερα, οι πύλες των πόλεων συχνά περιείχαν κάποια θρησκευτικά στοιχεία τα οποία προορίζονταν για να φρουρούν την πόλη από της επιθέσεις και για να ευλογούν τους ταξιδιώτες. Έτσι και η πύλη της Dawn έχει μια εικόνα της Παρθένου Μαρίας, μητέρας του Χριστού, που φιλοξενείται στο εκκλησάκι της ανατολικής της πλευράς.
Από την πύλη Dawn (ή πύλη της Αυγής) μπήκαμε μέσα στην παλιά πόλη.
Έριξα μια ματιά για να παρατηρήσω την εσωτερική όψη της πύλης Dawn,
και είδα την εικόνα της Παρθένου Μαρίας.
Το εικόνισμα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους προσκυνηματικούς προορισμούς στην Ανατολική Ευρώπη. και για αιώνες τώρα, αυτή η εικόνα έχει γίνει ένα από τα σύμβολα της πόλης και ιερός τόπος και για Καθολικούς και για Ορθόδοξους κατοίκους και επισκέπτες καθώς θεωρείται ότι η εικόνα έχει θαυματουργές θεραπευτικές ικανότητες. Ο προηγούμενος Πάπας John Paul II είχε επισκεφτεί την εικόνα κατά τη διάρκεια του αποστολικού του ταξιδιού στην Λιθουανία των Σεπτέμβριο του 1993, γι' αυτό και βρίσκεται πλακέτα του δίπλα στην πύλη,
αλλά όπως είχαμε παρατηρήσει και από την προηγούμενη ημέρα, πλακέτες του πάπα John Paul II, είχαν τοποθετηθεί και σε άλλα σημεία της πόλης, τα οποία όπως φαντάστηκα τα είχε επισκεφτεί. Όπως είναι γνωστό ο Πάπας John Paul II, ήταν Πολωνός, άλλωστε γι αυτό το λόγο το αεροδρόμιο της Κρακοβίας, έχει το όνομά του. Επίσης είναι γνωστές οι σχέσεις, ανά τους αιώνες, μεταξύ Πολωνίας και Λιθουανίας.
Από την πύλη Dawn ξεκινά (ή τελειώνει) ο κεντρικός πεζόδρομος της παλιάς πόλης του Βίλνιους, ο οποίος συνδέει τον καθεδρικό ναό με την πύλη Dawn, ενώ περνά από το Δημαρχείο, το οποίο είναι τώρα πολιτιστικό κέντρο.
Με θεωρία, ότι αφετηρία είναι ο καθεδρικός ναός, ο κεντρικός πεζόδρομος ονομάζεται στην αρχή Pilies g, μετά το ναό της Αγίας Παρασκευής ονομάζεται Didžioji g, ενώ στη συνέχεια ονομάζεται Aušros Vartų gatvė.
Προχωρήσαμε από την πύλη Dawn, προς το κέντρο της παλιάς πόλης ακολουθώντας τον κεντρικό πεζόδρομο, ο οποίος στο σημείο αυτό ονομάζεται Aušros Vartų gatvė.
Ύστερα από λίγα μέτρα κάναμε παράκαμψη δεξιά (ανατολικά του κεντρικού πεζόδρομου) και βρεθήκαμε σε μια όμορφη ορθόδοξη εκκλησία,
η οποία στους χάρτες της google αναφέρεται ως Vilnius Archdiocese Family Center, ρωσικού ή μάλλον λευκορωσικού στυλ που είχε το όνομα τριών Αγίων (θυμάμαι ότι το ένα όνομα ήταν του Αγίου Ευσταθίου) και τα σκηνώματα των τριών Αγίων.
Όταν βγήκαμε από την όμορφη εκκλησία και τον περίβολό της, συνεχίσαμε να περπατάμε κατά μήκος της Aušros Vartų gatvė,
περάσαμε από την ορθόδοξη εκκλησία της Αγίας Τριάδας
και κατηφορίζοντας φτάσαμε στην πλατεία Δημαρχείου.
Από την πλατεία Δημαρχείου ακολουθήσαμε την πορεία της προηγούμενης ημέρας, ή μάλλον του προχωρημένου απογεύματος και κατευθυνθήκαμε δυτικά στα σοκάκια της παλιάς πόλης,
όπου βρεθήκαμε και πάλι στην παλιά εβραϊκή συνοικία η οποία είχε μετατραπεί σε περιοχή του εβραϊκού γκέτο.
Στα σοκάκια που γυρίζαμε, στην πρώην εβραϊκή συνοικία, υπάρχει το πιο καλό ξενοδοχείο του Βίλνιους, εκεί που φιλοξενούνται από την κυβέρνηση οι πολιτικές προσωπικότητες από το εξωτερικό, αλλά και εκεί που επιλέγουν καλλιτέχνες και λοιποί διάσημοι για τη διαμονή τους στο Βίλνιους.
Είχα προτείνει στον συνταξιδιώτη μου να μείνουμε εκεί, αλλά αυτός το απέρριψε ασυζητητί, με το επιχείρημα ότι με τα χρήματα που θα δαπανούσαμε, θα ανοίγαμε μεγάλες ετικέτες εξαιρετικού οίνου.
Συνεχίσαμε τη βόλτα στα σοκάκια
μέχρι που φτάσαμε στις αυλές του Πανεπιστημίου του Βίλνιους
οι οποίες βρίσκονται στην καρδιά της Παλιάς Πόλης. Εκεί κρύβεται μια μικρή πολιτεία, αυτή του Πανεπιστημίου του Βίλνιους, που ιδρύθηκε τον 15ο αιώνα από Ιησουίτες και λειτουργεί έως και σήμερα.
Προφανώς με διαλείμματα, ανάλογα με τις συνθήκες, όπως από το έτος 1831 έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Κατ' ουσία το Πανεπιστήμιο λειτούργησε πάλι κανονικά, μετά την ανεξαρτησία της Λιθουανίας, το έτος 1991.
Το Πανεπιστήμιο του Βίλνιους, είναι το παλαιότερο και μεγαλύτερο πανεπιστήμιο στην Λιθουανία και ένα από τα παλαιότερα στις Βαλτικές χώρες και στην Ευρώπη. Είναι το τρίτο παλαιότερο πανεπιστήμιο στην Πολωνολιθουανική κοινοπολιτεία. Το πρώτο είναι το πανεπιστήμιο της Κρακοβίας, όπως έχει αναφερθεί σε άλλες ιστορίες. Το πανεπιστήμιο του Βίλνιους, ιδρύθηκε το έτος 1579 από τον Stefan Batory, βασιλιά της Πολωνίας και Μέγα Δούκα της Λιθουανίας που αναβάθμισε την ακαδημία του Βίλνιους σε πανεπιστήμιο. Η χρυσή εποχή του πανεπιστημίου του Βίλνιους ήταν μεταξύ 1820-1830, όταν το Βίλνιους ανήκε στην Ρωσική αυτοκρατορία και το πανεπιστήμιο ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, είχε περισσότερους σπουδαστές ακόμα και από το πανεπιστήμιο του Oxford. Η βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου του Βίλνιους διαθέτει πάνω από 5.000 συγγράμματα. Σήμερα το πανεπιστήμιο έχει περίπου 20.000 φοιτητές, προφανώς όχι μόνο στο κεντρικό συγκρότημα.
Μπήκαμε μέσα στο πανεπιστήμιο. Μου έκανε εντύπωση μια αίθουσα,
μάλλον κοινόχρηστος χώρος του πανεπιστημίου, όπου στο κάτω επίπεδο, δηλαδή στους τοίχους σε κοκκινοκεραμιδί χρώμα υπάρχουν παραστάσεις από τη χριστιανική Λιθουανία και από τις εποχές του χρόνου,
ενώ στην οροφή με βαθύ μπλε χρώμα παρουσιάζονται εικόνες από την παγανιστική Λιθουανία.
Όπως έχει προαναφερθεί, η Λιθουανία ήταν ο τελευταίος θύλακας του παγανισμού στην Ευρώπη.
Πριν βγούμε από τον χώρο του πανεπιστημίου, περάσαμε από μια εκκλησία, αφιερωμένη στους πυροσβέστες ή για την ακρίβεια στον θεό της πυρόσβεσης.
Μην ξεχνάμε ότι στη Λιθουανία όπως, και σε πολλές άλλες βόρειες χώρες, οι οικοδομές ήταν ξύλινες λόγω της μεγάλης παραγωγής ξυλείας οπότε η φωτιά είναι μια μάστιγα (όχι ότι δεν είναι και στην Ελλάδα, δυστυχώς).
Βγήκαμε από το Πανεπιστήμιο και περνώντας από εμβληματικά κυβερνητικά κτίρια,
κατηφορίσαμε προς την πλατεία του καθεδρικού ναού.
Μπήκαμε μέσα στην εκκλησία, μια χορωδία έκανε πρόβα, θυμηθήκαμε την ακουστική απόλαυση του προηγούμενου απογεύματος, βγήκαμε έξω, παρατηρήσαμε άλλη μια φορά το διάσημο πλακάκι
και περάσαμε από το άγαλμα του μεγάλου Δούκα Γκεντιμίνας, με το άλογό του.
Δίπλα στον Καθεδρικό ναό και το άγαλμα βρίσκεται το Παλάτι του Μεγάλου Δούκα της Λιθουανίας
Μετά προχωρήσαμε για λίγο, σε ένα όμορφο και πεντακάθαρο πάρκο, όπου φωτογραφίσαμε πρωινή ώρα, αυτή τη φορά, τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας.
και στη συνέχεια περπατήσαμε ακόμα μια φορά κατά μήκος του κεντρικού πεζόδρομου Pilies,
μέχρι που φτάσαμε στον ορθόδοξο ναό της Αγίας Παρασκευής, όπου και στρίψαμε αριστερά προς τη δημοκρατία(!) του Uzupis.