St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 2
- Buenos Aires
- San Telmo
- El Calafate & Largo Argentino
- Perito Moreno, Lo Mismo
- Ένα Φυσικό Θαύμα
- Paine
- Στον Γκρι Παγετώνα και στα παγόβουνα της λίμνης Gray
- Επαρχία Magallanes και οπτική επαφή με τα ομώνυμα Στενά
- Punta Arenas
- Tierra Del Fuego κι'εγώ!
- Ushuaia
- Ushuaia και Κρουαζιέρα στα Στενά Beagle
- Κι ένας στεργιανός περίπατος
- Bariloce
- Mentoza & Santiago
- Valparaiso
- Τα νόμπελ της ποίησης
- Επίλογος
Στον Γκρι Παγετώνα και στα παγόβουνα της λίμνης Gray, πάντα στο Πάρκο Πάινε
Ο πολύξερος Οδηγός μου γράφει:
«Το θέμα δεν είναι αν πρέπει ή δεν πρέπει να έρθεις στο Πάινε. Το θέμα είναι πόσο χρόνο διαθέτεις γι’ αυτό.»
Κι έχει δίκιο. Όπως ήδη καταλάβατε το Πάινε έχει απ’ όλα. Και με αφθονία. Η έκτασή του άλλωστε είναι ιλιγγιώδης: 2000 τ. χλμ.
Ο καιρός εδώ είναι μεταβλητός, με δυνατούς δυτικούς ανέμους. Που σαρώνουν όλη την Παταγονία. Ωστόσο, το καλοκαίρι με τις μεγάλες μέρες, ο ξένος έχει τη δυνατότητα να τους αγνοήσει –με συμπαράσταση το φως- και να μείνει στο ύπαιθρο πολλές ώρες. Εκμεταλλεύεται, έτσι, τον συνήθως περιορισμένο χρόνο του.
Πριν από τη δημιουργία του πάρκου, στο 1959, το Πάινε ήταν μέρος της τεράστιας Estancia –σημαίνει πολύ μεγάλη φυτεία- που, η σχεδόν επί έναν αιώνα εκμετάλλευσή της ποικιλοτρόπως –υλοτομία, βοσκή, κυνήγι- κόντευαν να την αποψιλώσουν γενικώς. Σήμερα φιλοξενεί κοπάδια Guanacos –ένα είδος Llama- ιπτάμενες στρουθοκαμήλους –που εδώ τις λένε Nandu (Νιαντού), κόνδορες των Άνδεων, ελάφια και πλήθος άλλων ζώων και πετεινών.
Από το 1978 ανήκει στους προστατευομένους από τον ΟΗΕ βιότοπους του πλανήτη μας. Και, φυσικά, διαθέτει για τους θιασώτες του είδους, οργανωμένα Campings. Βεβαίως, δεν λείπουν και τα… παραδοσιακά καταλύματα, δόξα τω Υψίστω! Ένα από αυτά ήταν και το κουκλίστικο δικό μας. Μονάχα που αυτά είναι πολύ λίγα. Ίσως γιατί ως εδώ φτάνουν συνήθως οι περιπετειώδεις ταξιδευτές, που αναζητούν πολύ πιο έντονες εμπειρίες. Δικαίωμά τους. Εγώ είμαι πολύ ευχαριστημένη με το bungalow μου, κι ας είναι μια δρασκελιά τόπος.
Μετά την πρωινή πεζοπορία στη γειτονιά μας –που λεπτομερώς σας διεξετραγώδησα ήδη- καιρός να ανιχνεύσουμε και μερικά μακρυνότερα μέρη του Πάρκου. Θα φάμε το μεσημεριανό μας πάνω στη λίμνη Gray, που φιλοξενεί τον ομώνυμο παγετώνα. Η πορεία μας θα είναι τα ΒΔ της λίμνης Πεχόε. Της λίμνης μας!
Το εστιατόριο που τρώμε ανήκει στο ξενοδοχείο, που οι κήποι του φτάνουν ως τις όχθες. Το τραπέζι… γάμου στήνεται μπροστά στη τζαμαρία, φάτσα στον παγετώνα και τα θηριώδη παγόβουνα. Ε, λοιπόν, εγώ εδώ, στο Πάινε, χορταίνω τελικώς με τα μάτια! Ούτε που σκέφτομαι το φαϊ. Είμαι διαρκώς έξω, και φωτογραφίζω.
Μετά το μεσημεριανό, θα πάρουμε αμέσως το πλοίο, που θα μας πάει κοντά στον Γκρι Παγετώνα. Επειδή το πλεούμενο έχει δυσκολία να ακοστάρει, η συντροφιά μας θα το βρει στ’ ανοιχτά, με ένα Zodiac. Φεύγει η πρώτη των εξ. Και, σε δέκα λεπτά επιστρέφει κυριολεκτικώς κατησχυμμένη! Με τα μούτρα κάτω! Παπί και σε χάλι κακό!
- Σήκωσε αέρα. Και το Zodiac λίγο έλειψε να μας φουντάρει, το αναθεματισμένο! Κοιτάξτε πώς μας έκανε το κύμα! Αίσχος!...
- Κι ο Γκρι;
- Θα μείνει πάντα γκρι, μη σκοτίζεστε. Αλλά ξεχάστε τον, αν θέλετε τη ζωή σας, δηλαδή… Καλός είναι κι από μακρυά!
Κατήφεια στους ταξιδιώτες:
- Τότε, τι κάνουμε εδώ; Δεν πάμε κάτω, στην όχθη της λίμνης, να δούμε από κοντά, τα παγόβουνα τουλάχιστον.
Μια κουβέντα ήταν αυτή. Για να κατέβουμε ήταν μια μακρυά πεζοπορία, μέσα από τα μονοπάτια του δάσους. Γύρω στα 45 λεπτά της ώρας.
- Κι εμένα μου φαινόταν από ψηλά, μόλις δυο βήματα, λέω και κατηφορίζω. Και καλά τώρα! Κατεβαίνω. Πώς θ’ ανέβω, όμως, μετά;
Ευτυχώς που είμαστε ντυμένοι ζεστά. Όσο ο ήλιος γέρνει, κι όσο πλησιάζουμε στο νερό, το κρύο κι ο αέρας γίνονται άγρια, κυριολεκτικώς. Σφυρίζει δαιμονισμένα στ’ αυτιά μας ο άνεμος. Και φέρνει στα μούτρα μας παγωμένες σταγόνες από τη λίμνη. Σταματήσαμε να μιλάμε, διότι είναι αδύνατον ν’ ακουστούμε. Γύρω μας γίνεται σωστή κοσμογονία! Ανταλλάσουμε απόψεις με νοήματα:
Πώς θα περάσουμε, φερ’ ειπείν, μέσα από τις λιμνούλες που αφήνει πίσω μας η πλημμύριδα της λίμνης; Πώς θα σκαρφαλώσουμε ένα απότομο ανάχωμα, καμωμένο από άμμο και χαλίκια; Ποιος θα φωτογραφίζει ποιον;
Τέτοια ζωτικά!... Είμαστε πολύ αστείοι μ’ όλα αυτά τα καραγκιοζιλίκια, που ωστόσο τα απολαμβάνουμε, ξεραμένοι στα γέλια. Η ιλαρότητα κόβεται μαχαίρι, όταν αντιλαμβανόμαστε ότι δεν υπάρχει εύκολη λύση. Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε κύκλους επί κύκλων. Διότι η μια λιμνούλα έχει νεροποριά από τα δεξιά. Κι η άλλη, μετά από αυτήν, από τα αριστερά!... Το τι ζικ-ζακ και κυκλικές πορείες κάνουμε μέσα στο ψοφόκρυο και το ξεροβόρι, ούτε σε στρατιωτικό καψόνι, να σας χαρώ!
Επί τέλους φτάνουμε στην όχθη! Μας θερίζει ο αέρας και η παγωνιά. Εμείς όμως απτόητοι, παρ’ όλο που έχουμε κόντρα τον άνεμο, να μας σπρώχνει βίαια πίσω.
Αλλά το περπάτημα –παρά την αποφασιστικότητά μας- γίνετα εξαιρετικά κοπιαστικό:
- Καιρός, θαρρώ, να επιστρέψουμε, λέω άηχα. Οι άλλοι καταλαβαίνουν με χειλεανάγνωση, και νεύουν καταφατικά. Ξανά, λοιπόν, κυκλοτερείς κινήσεις, ξανά τζάμπα πορείες μπρος πίσω, ξανά κακοτράχαλος δρόμος… Και τώρα πια ΑΝΗΦΟΡΟΣ! Ανήφορος ανυπόφορος και σκοτωματικός.
- Ανάθεμα όλους τους ανήφορους του κόσμου. Κι είμαι και φαγωμένη, μουγκρίζω έξαλλη με την αδυναμία μου να βρω καλύτερη λύση. Και, σαν μουλάρι, βάζω το κεφάλι κάτω και προχωρώ αγκομαχώντας…
Ο μυρωδάτος καφές που, στην επιστροφή μας πίνουμε στο σαλόνι του ξενοδοσείου, μπροστά στο μεγάλο τζάκι, μας φέρνει κομματάκι στα ίσα μας…
Η μέρα τελειώνει. Αρχίζει το μελαγχολικό μούχρωμα. Καιρός να γυρίσουμε στον καταυλισμό μας. Τα δυο vans χοροπηδάν σαν μπαμπουίνοι, πάνω σε λακούβες και κοτρώνια! Το μεσημεριανό φαγητό, μαζί με τ’ άντερά μας έχουν φτάσει πια στα σαγόνια μας!
- Πολύ το κακό μας, σήμερα. Σαν καφές φραπέ αισθάνομαι, λέω δυστυχεστάτη στις φιλενάδες μου.
Η Φρόσω αρπάζει την κουβέντα στον αέρα:
- Αχ, Στέλλα μου, εγώ διόλου δεν φχαριστήθηκα τον καφέ στη λίμνη. Στο λαιμό μου στάθηκε από τη βιάση. Λάχα-λάχα τον ήπια, λέει και με κοιτάζει με νόημα. Ξέρει πού απευθύνεται, η ευλογημένη. Α υ τ ό ακριβώς είχα κι εγώ στο νου μου. Άλλωστε το σαλόνι του δικού μας ξενοδοχείου με την απαράμιλλη θέα, είναι περισσότερο του γούστου μας.
- Καλά! Κατάλαβα. Γυάλισε το μάτι και των δυο σας για καφέ. Είναι η «ιερή σας ώρα»! Έτσι δεν λέτε; Μαύρη Θάλασσα θα κάνετε, μωρέ, το στομάχι σας, διαμαρτύρεται η Γιάννα και συμπληρώνει: Εγώ πάντως πάω να λουτροκοπανηθώ αμέσως. Κι εσείς κάντε της κεφαλής σας.
Έχει δίκιο. Αυτή είναι πράγματι η «ιερή ώρα» της μέρας, για τη Φρόσω και μένα.
Ξεκουραζόμαστε, δεν βιαζόμαστε, ξιλοκουβεντιάζουμε και χαλαρώνουμς. Αναμασάμε τις εντυπώσεις της μέρας, χωρίς περισπασμούς.
- Έλα, Φροσί. Ας πιούμε έναν σωστό καφέ! Κι ας κάνουμε κι άλλη μιαν ευχή – όπως κάθε απόγευμα: Όλο και μακρύτερα, όλο και συχνότερα. Μακάρι να βαστούν τα πόδια μας, τα μάτια μας και κείναι τα έρμα τα πορτοφόλια μας… Και να σου θυμίσω πως είναι το τελευταίο μας απόγευμα εδώ. Αύριο θα βρισκόμαστε στο Punta Arenas.
Ο πολύξερος Οδηγός μου γράφει:
«Το θέμα δεν είναι αν πρέπει ή δεν πρέπει να έρθεις στο Πάινε. Το θέμα είναι πόσο χρόνο διαθέτεις γι’ αυτό.»
Κι έχει δίκιο. Όπως ήδη καταλάβατε το Πάινε έχει απ’ όλα. Και με αφθονία. Η έκτασή του άλλωστε είναι ιλιγγιώδης: 2000 τ. χλμ.
Ο καιρός εδώ είναι μεταβλητός, με δυνατούς δυτικούς ανέμους. Που σαρώνουν όλη την Παταγονία. Ωστόσο, το καλοκαίρι με τις μεγάλες μέρες, ο ξένος έχει τη δυνατότητα να τους αγνοήσει –με συμπαράσταση το φως- και να μείνει στο ύπαιθρο πολλές ώρες. Εκμεταλλεύεται, έτσι, τον συνήθως περιορισμένο χρόνο του.
Πριν από τη δημιουργία του πάρκου, στο 1959, το Πάινε ήταν μέρος της τεράστιας Estancia –σημαίνει πολύ μεγάλη φυτεία- που, η σχεδόν επί έναν αιώνα εκμετάλλευσή της ποικιλοτρόπως –υλοτομία, βοσκή, κυνήγι- κόντευαν να την αποψιλώσουν γενικώς. Σήμερα φιλοξενεί κοπάδια Guanacos –ένα είδος Llama- ιπτάμενες στρουθοκαμήλους –που εδώ τις λένε Nandu (Νιαντού), κόνδορες των Άνδεων, ελάφια και πλήθος άλλων ζώων και πετεινών.
Από το 1978 ανήκει στους προστατευομένους από τον ΟΗΕ βιότοπους του πλανήτη μας. Και, φυσικά, διαθέτει για τους θιασώτες του είδους, οργανωμένα Campings. Βεβαίως, δεν λείπουν και τα… παραδοσιακά καταλύματα, δόξα τω Υψίστω! Ένα από αυτά ήταν και το κουκλίστικο δικό μας. Μονάχα που αυτά είναι πολύ λίγα. Ίσως γιατί ως εδώ φτάνουν συνήθως οι περιπετειώδεις ταξιδευτές, που αναζητούν πολύ πιο έντονες εμπειρίες. Δικαίωμά τους. Εγώ είμαι πολύ ευχαριστημένη με το bungalow μου, κι ας είναι μια δρασκελιά τόπος.
Μετά την πρωινή πεζοπορία στη γειτονιά μας –που λεπτομερώς σας διεξετραγώδησα ήδη- καιρός να ανιχνεύσουμε και μερικά μακρυνότερα μέρη του Πάρκου. Θα φάμε το μεσημεριανό μας πάνω στη λίμνη Gray, που φιλοξενεί τον ομώνυμο παγετώνα. Η πορεία μας θα είναι τα ΒΔ της λίμνης Πεχόε. Της λίμνης μας!
Το εστιατόριο που τρώμε ανήκει στο ξενοδοχείο, που οι κήποι του φτάνουν ως τις όχθες. Το τραπέζι… γάμου στήνεται μπροστά στη τζαμαρία, φάτσα στον παγετώνα και τα θηριώδη παγόβουνα. Ε, λοιπόν, εγώ εδώ, στο Πάινε, χορταίνω τελικώς με τα μάτια! Ούτε που σκέφτομαι το φαϊ. Είμαι διαρκώς έξω, και φωτογραφίζω.
Μετά το μεσημεριανό, θα πάρουμε αμέσως το πλοίο, που θα μας πάει κοντά στον Γκρι Παγετώνα. Επειδή το πλεούμενο έχει δυσκολία να ακοστάρει, η συντροφιά μας θα το βρει στ’ ανοιχτά, με ένα Zodiac. Φεύγει η πρώτη των εξ. Και, σε δέκα λεπτά επιστρέφει κυριολεκτικώς κατησχυμμένη! Με τα μούτρα κάτω! Παπί και σε χάλι κακό!
- Σήκωσε αέρα. Και το Zodiac λίγο έλειψε να μας φουντάρει, το αναθεματισμένο! Κοιτάξτε πώς μας έκανε το κύμα! Αίσχος!...
- Κι ο Γκρι;
- Θα μείνει πάντα γκρι, μη σκοτίζεστε. Αλλά ξεχάστε τον, αν θέλετε τη ζωή σας, δηλαδή… Καλός είναι κι από μακρυά!
Κατήφεια στους ταξιδιώτες:
- Τότε, τι κάνουμε εδώ; Δεν πάμε κάτω, στην όχθη της λίμνης, να δούμε από κοντά, τα παγόβουνα τουλάχιστον.
Μια κουβέντα ήταν αυτή. Για να κατέβουμε ήταν μια μακρυά πεζοπορία, μέσα από τα μονοπάτια του δάσους. Γύρω στα 45 λεπτά της ώρας.
- Κι εμένα μου φαινόταν από ψηλά, μόλις δυο βήματα, λέω και κατηφορίζω. Και καλά τώρα! Κατεβαίνω. Πώς θ’ ανέβω, όμως, μετά;
Ευτυχώς που είμαστε ντυμένοι ζεστά. Όσο ο ήλιος γέρνει, κι όσο πλησιάζουμε στο νερό, το κρύο κι ο αέρας γίνονται άγρια, κυριολεκτικώς. Σφυρίζει δαιμονισμένα στ’ αυτιά μας ο άνεμος. Και φέρνει στα μούτρα μας παγωμένες σταγόνες από τη λίμνη. Σταματήσαμε να μιλάμε, διότι είναι αδύνατον ν’ ακουστούμε. Γύρω μας γίνεται σωστή κοσμογονία! Ανταλλάσουμε απόψεις με νοήματα:
Πώς θα περάσουμε, φερ’ ειπείν, μέσα από τις λιμνούλες που αφήνει πίσω μας η πλημμύριδα της λίμνης; Πώς θα σκαρφαλώσουμε ένα απότομο ανάχωμα, καμωμένο από άμμο και χαλίκια; Ποιος θα φωτογραφίζει ποιον;
Τέτοια ζωτικά!... Είμαστε πολύ αστείοι μ’ όλα αυτά τα καραγκιοζιλίκια, που ωστόσο τα απολαμβάνουμε, ξεραμένοι στα γέλια. Η ιλαρότητα κόβεται μαχαίρι, όταν αντιλαμβανόμαστε ότι δεν υπάρχει εύκολη λύση. Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε κύκλους επί κύκλων. Διότι η μια λιμνούλα έχει νεροποριά από τα δεξιά. Κι η άλλη, μετά από αυτήν, από τα αριστερά!... Το τι ζικ-ζακ και κυκλικές πορείες κάνουμε μέσα στο ψοφόκρυο και το ξεροβόρι, ούτε σε στρατιωτικό καψόνι, να σας χαρώ!
Επί τέλους φτάνουμε στην όχθη! Μας θερίζει ο αέρας και η παγωνιά. Εμείς όμως απτόητοι, παρ’ όλο που έχουμε κόντρα τον άνεμο, να μας σπρώχνει βίαια πίσω.
Αλλά το περπάτημα –παρά την αποφασιστικότητά μας- γίνετα εξαιρετικά κοπιαστικό:
- Καιρός, θαρρώ, να επιστρέψουμε, λέω άηχα. Οι άλλοι καταλαβαίνουν με χειλεανάγνωση, και νεύουν καταφατικά. Ξανά, λοιπόν, κυκλοτερείς κινήσεις, ξανά τζάμπα πορείες μπρος πίσω, ξανά κακοτράχαλος δρόμος… Και τώρα πια ΑΝΗΦΟΡΟΣ! Ανήφορος ανυπόφορος και σκοτωματικός.
- Ανάθεμα όλους τους ανήφορους του κόσμου. Κι είμαι και φαγωμένη, μουγκρίζω έξαλλη με την αδυναμία μου να βρω καλύτερη λύση. Και, σαν μουλάρι, βάζω το κεφάλι κάτω και προχωρώ αγκομαχώντας…
Ο μυρωδάτος καφές που, στην επιστροφή μας πίνουμε στο σαλόνι του ξενοδοσείου, μπροστά στο μεγάλο τζάκι, μας φέρνει κομματάκι στα ίσα μας…
Η μέρα τελειώνει. Αρχίζει το μελαγχολικό μούχρωμα. Καιρός να γυρίσουμε στον καταυλισμό μας. Τα δυο vans χοροπηδάν σαν μπαμπουίνοι, πάνω σε λακούβες και κοτρώνια! Το μεσημεριανό φαγητό, μαζί με τ’ άντερά μας έχουν φτάσει πια στα σαγόνια μας!
- Πολύ το κακό μας, σήμερα. Σαν καφές φραπέ αισθάνομαι, λέω δυστυχεστάτη στις φιλενάδες μου.
Η Φρόσω αρπάζει την κουβέντα στον αέρα:
- Αχ, Στέλλα μου, εγώ διόλου δεν φχαριστήθηκα τον καφέ στη λίμνη. Στο λαιμό μου στάθηκε από τη βιάση. Λάχα-λάχα τον ήπια, λέει και με κοιτάζει με νόημα. Ξέρει πού απευθύνεται, η ευλογημένη. Α υ τ ό ακριβώς είχα κι εγώ στο νου μου. Άλλωστε το σαλόνι του δικού μας ξενοδοχείου με την απαράμιλλη θέα, είναι περισσότερο του γούστου μας.
- Καλά! Κατάλαβα. Γυάλισε το μάτι και των δυο σας για καφέ. Είναι η «ιερή σας ώρα»! Έτσι δεν λέτε; Μαύρη Θάλασσα θα κάνετε, μωρέ, το στομάχι σας, διαμαρτύρεται η Γιάννα και συμπληρώνει: Εγώ πάντως πάω να λουτροκοπανηθώ αμέσως. Κι εσείς κάντε της κεφαλής σας.
Έχει δίκιο. Αυτή είναι πράγματι η «ιερή ώρα» της μέρας, για τη Φρόσω και μένα.
Ξεκουραζόμαστε, δεν βιαζόμαστε, ξιλοκουβεντιάζουμε και χαλαρώνουμς. Αναμασάμε τις εντυπώσεις της μέρας, χωρίς περισπασμούς.
- Έλα, Φροσί. Ας πιούμε έναν σωστό καφέ! Κι ας κάνουμε κι άλλη μιαν ευχή – όπως κάθε απόγευμα: Όλο και μακρύτερα, όλο και συχνότερα. Μακάρι να βαστούν τα πόδια μας, τα μάτια μας και κείναι τα έρμα τα πορτοφόλια μας… Και να σου θυμίσω πως είναι το τελευταίο μας απόγευμα εδώ. Αύριο θα βρισκόμαστε στο Punta Arenas.
Last edited by a moderator: