St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 2
- Buenos Aires
- San Telmo
- El Calafate & Largo Argentino
- Perito Moreno, Lo Mismo
- Ένα Φυσικό Θαύμα
- Paine
- Στον Γκρι Παγετώνα και στα παγόβουνα της λίμνης Gray
- Επαρχία Magallanes και οπτική επαφή με τα ομώνυμα Στενά
- Punta Arenas
- Tierra Del Fuego κι'εγώ!
- Ushuaia
- Ushuaia και Κρουαζιέρα στα Στενά Beagle
- Κι ένας στεργιανός περίπατος
- Bariloce
- Mentoza & Santiago
- Valparaiso
- Τα νόμπελ της ποίησης
- Επίλογος
USHUAIA
EL FIN DEL MUNDO
Αποβιβαζόμενοι στο Porvenir, στα βορειοδυτικά του νησιού, βρισκόμαστε ακόμη στο χιλιανό έδαφος. ‘Ετσι σε κάποιο σημείο της χερσαίας διαδρομής, πρέπει ν’αλλάξουμε ξανά-μανά σύνορα! Θα ξαναμπούμε στην Αργεντινή, από την πόλη San Sebastian. Επειδή η Ουσουάια βρίσκεται στο απώτατο νότο του νησιού της Γης του Πυρός-του «τέλους του κόσμου» όπως λένε αυτήν την πόλη-ανάγκη πάσα να έχουμε μιαν ενδιάμεση διανυκτέρευση. Θα γίνει στο Rio Grande, στα βορειοανατολικά του νησιού.
Αποχαιρετάμε συγκινημένοι τον αγαπητό μας Μάρκο. Είναι κι αυτός λυπημένος. Τα συνήθως γελαστά ματάκια του γυαλίζουν επικίνδυνα! Μια εβδομάδα τώρα, ήμασταν μια όμορφη συντροφιά. Μας συνήθισε και τον συνηθίσαμε. Σχεδόν αγαπηθήκαμε! Δύσκολα αποχωριζόμαστε. .
Από την άλλη μεριά των συνόρων μας περιμένει η Μαρία Λάουρα. Θα την αγαπήσουμε εξίσου με τον Μάρκο. Διότι αποδεικνύεται πρόθυμη, δραστήρια, αποτελεσματική αλλά και πολύ γλυκειά. ‘Εχει το νού της σ’όλους μας. Σαν κλώσσα!. . . .
Σ’όλη τη διαδρομή, μέχρι το Rio Grande, κινούμαστε μέσα στην ήδη γνωστή μας στέπα. Ωστόσο, πού και πού, το τοπίο μας προετοιμάζει για κάποια δραματική αλλαγή. Μια συστάδα δένδρων εδώ, κάποιοι πράσινοι θάμνοι παρακεί, μας προϊδεάζουν για το κάτι άλλο.
Το Rio Grande είναι μια «επίπεδη» πόλη. Δεν έχει τίποτα το εξαιρετικό. Απλώς αναπαυόμαστε εκεί το βράδυ, για να ξεκινήσουμε το πρωί, καλύπτοντας την υπόλοιπη διαδρομή προς την Ushuaia-Ουσουάγια τη λένε, οι ευλογήμενοι…
Την άλλη μέρα ξεκινάμε «temprano-temprano»-πουρνό πουρνό δηλονότι. . Τώρα πιά το τοπίο παίρνει ζωή. Πρασινίζει. Δροσερεύει. Και, τελικά ανθίζει! Γεμίζει χρώματα και πετεινά. Μπαίνουμε, άλλωστε, σε μια περιοχή λιμνών και ποταμών, κι έτσι η βλάστηση φτάνει στα όρια της υπερβολής. Καλοδεχόμαστε την αλλαγή. Είχαμε αγριέψει από την τόση ξεραϊλα και την τόση ερημιά. Καιρός ήταν να ξεπλυθούν τα μάτια μας με το αγίασμα της φυσικής ομορφιάς.
Μεγαλύνοιτο το όνομά Σου Κύριε!Μονάχα Εσύ μπορείς να ζωγραφίσεις αυτές τις δοξαστικές εικόνες….
Λίμνες, αριπίδωτες, σαν υπνωτισμένες! ‘Ενα ασύνορο γαλάζιο, ερωτικά σφιχταγκαλιασμένο με το βαθύ πράσινο των, γεμάτων αφέγγιστα δάση, τριγυρινών βουνών. Βουεροί καταρράκτες! Ιριδίζοντες παγετώνες! Και πάνω τους, κάτι άλλες λίμνες, «κρυφές» που τις λένε Escondides-κρυμμένες! Ποιός, Παναγιά μου, τις έχασε, και πρέπει να τις γυρεύει ψηλά, ανάμεσα στους επικίνδυνους πάγους;
Καθώς κατηφορίζουμε όλο και νοτιότερα, τα δάση πυκνώνουν τρομερά, λόγω μεγάλων βροχοπτώσεων. Ακόμη και κοντά στο Ακρωτήρι Χόρν-που είναι το ακρότατο σημείο του τελευταίου νησιού του Αρχιπελάγους-τα δάση έχουν μια απίστευτη πυκνότητα.
Κατά τις 10. 00 φτάνουμε στην λίμνη Tolquin. Η Μαρία Λάουρα σκοπεύει να μας μπάσει-εν υπαίθρω τούτη τη φορά-στα μυστικά της ιεροτελεστίας του Ματέ. ‘Εχει όλα τα σύνεργα μαζί της. Καθόμαστε γύρω της, πάνω στο χορτάρι, κάτω από τα αιωνόβια δέντρα. Δίπλα μας η λίμνη.
Καθώς μας ετοιμάζει το ρόφημα, μας διηγείται και ένα δυσάρεστο περιστατικό:
-Η λίμνη δεν είναι πάντα τόση ήρεμη, όσο τη βλέπετε σήμερα. ‘Οταν αγριέψει γίνεται «mui peligrosa»-πολύ επικίνδυνη. ‘Ετσι, όταν κάποτε ένα πλοιαράκι, γεμάτο εκδρομείς-μαθητές Δημοτικού Σχολείου βρέθηκε εδώ, έπιασε φουρτούνα τρομερή. Το βαρκάκι ανατράπηκε. Και, παρ’ ότι η όχθη ήταν πολύ κοντά, και μολονότι άνθρωποι βούτηξαν σχεδόν αμέσως, τα περισσότερα παιδιά πνίγηκαν ή πέθαναν από το κρύο.
Για μας αυτή η λίμνη είναι «Maltida»! Καταραμένη!
Διότι ζήσαμε την αγριότητα και την απανθρωπιά της! Βλέπετε και τα θύματα ήταν πολύ μικρά παιδιά…
Πλησιάζουμε ολοένα προς την Ushuaia. Το τοπίο είναι τώρα ολοζώντανο! Κατάφυτο! Πενέμορφο! Αστραφτερό σαν φρεσκολουσμένο! Οι λίμνες είναι πια συχνό θέαμα. ‘Ενα θέαμα που, όμως, ποτέ δεν χορταίνουν τα μάτια μας…
Το μεσημεράκι, με δροσερή λιακάδα, μας βρίσκει πάνω στις όχθες άλλης μιας εκπληκτικής λίμνης. Είναι η Φανιάνο τούτη τη φορά. Το σημείο που σταματάμε για να γευματίσουμε, είναι από τα ωραιότερα της λίμνης. Εδώ το νερό στενεύει κάπως, δημιουργώντας ένα είδος γοητευτικού φιόρδ, που μέσα του ναρκισσεύονται ξεδιάντροπα τα τριγυρινά βουνά και δάση! ‘Ολος ο λιμναίος χώρος είναι γεμάτος φως και σκιές, αστραφτερές επιφάνειες και μαγευτικές αντανακλάσεις…
Πίνουμε στα γρήγορα έναν καφέ-η Γιάννα επιμένει ακόμη στις Papas Frittas αδιαφορώντας για την σιλουέττα της-κι ορμάμε έξω, στη λαμπρή λιακάδα!
Παναγία μου! Τι πεντακάθαρη ατμόσφαιρα είναι τούτη! Το φωτόμετρό μου ζητά το μέγιστο κλείσιμο! Τι απίστευτη φωτεινότητα είναι αυτή; Είμαι εντυπωσιασμένη!
Ανηφορίζουμε σ’ένα κατάφυτο λοφάκι. Κι από εκεί ψηλά γεμίζουμε τα μάτια μας με αγλαϊσματα. λαμπηδόνες και φαντασμαγορία!. . (Κι ύστερα σου λένε:καταργήσαμε τ’αρχαία για να ευκολύνουμε τη ζωή μας. Καλά τη ζωή μας! Με το λόγο, τι γίνεται; ).
-Απίστευτα μου φαίνονται τέτοια θεάματα μονολογεί η Φρόσω. Ούτε που τα φανταζόμουν όταν ξεκινούσα από την Αθήνα.
-Ούτε ‘γώ. απαντώ. Κι ας ήταν η Παταγονία το όνειρο της ζωής μου. Η Μόλυ ακόμη με πειράζει, θυμίζοντας μου τη μόνιμη αποστροφή:
« Ας δω την Παταγονία κι ας πεθάνω!»…
Ξεκινούμε πάλι. Ξαφνικά ό ήλιος χάνεται. Αρχίζει να συννεφιάζει. Κι όσο προχωρούμε τόση η συννεφιά γίνεται βαρύτερη. Σε λίγο αρχίζει να πέφτει χιονόνερο! Και το απόγευμα φτάνει με γρήγορη περπατησιά. Αυτήν την ώρα του απειλητικού μουχρόματος, βρισκόμαστε στο Πέρασμα Garibaldi, στη λίμνη Escodida. Την «Κρυμμένη»! Που σημαίνει ότι είμαστε σε κάποιο υψόμετρο. Γι’ αυτό και ο καιρός άλλαξε τόσο δραστικά. Τολμάμε να βγούμε έξω για μια φωτογραφία. Ω Θεέ μου! Ο αέρας μας παίρνει και μας σηκώνει κυριολεκτικώς. Μήτε κουκούλες στέκουν στην κεφαλή μας, μήτε μαντήλια. Μας τ’αρπάζουν οι απανωτές ριπές του ανέμου, σαν να έχουν προηγούμενα μαζί μας. Παλαβώνουμε:
-Μωρ’τ’είν’τούτο το κακό; μονολογώ καθώς πασχίζω να στερεωθώ στη θέση μου, για να φωτογραφίσω τη Φρόσω και τη Γιάννα.
Αδύνατον. Ο αέρας με σπρώχνει βάρβαρα απ’όλες τις μεριές. Σειέμαι σαν εκκρεμές. Κι αυτές οι δύο, οι αδικιορισμένες, να σκούζουν μες’τη χλαπαταγή και το κακό:
-’Αντε, παιδάκι μου, τέλειωνε και γίναμε αρχαιότητες!
-Και τι σας πέρασε; Πως εγώ έμεινα απλώς αρχαία; Στον υπερθετικό βρίσκομαι κι εγώ, εξαιτίας σας αχάριστες! Αν είναι τέτοιος ο καιρός και στην Ushuaia, μονάχα τους τοίχους του ξενοδοχείου θα δούμε!. . Μη χάνεστε!. . .
Αστεία αστεία αλλά εγώ είμαι φοβερά ανήσυχη. Υπάρχει κίνδυνος να μας χαλάσει το ταξίδι ο διαολόκαιρος.
-Τι θεϊκή οργή είν’αυτή! Σίγουρα τέτοια εικόνα θα είχε η Πλάση, όταν ο Θεός έδινε στο Μωυσή τις Δέκα Εντολές, σκέπτομαι μπουρινιασμένη.
Σ’αυτήν εδώ τη διαδρομή βλέπω, για πρώτη φορά, την τύρφη πάνω στις αβαθείς λίμνες. Εγώ τη λέω «λειχήνα». Ο Αγγλόφωνος οδηγός μου τη λέει Peat moss (ελώδη τόπο φυτανθράκων). Τελικώς όμως, ο Δημητράκος μου δίνει τη χαριστική βολή, ερμηνεύοντας τη φράση ως: «ορυκτόν άνθρακα». Κι ό, τι καταλάβαμε όλοι καταλάβαμε, κι ας μην ψάχνουμε παραπάνω. Κάτι απ’όλα αυτά, είναι σίγουρα το Peat moss. Ωχ, πιά! Για να καταλάβετε, δηλαδή, σε τι και πόσα πράγματα ενίοτε κολλάω. Και η καθυστέρηση είναι αναπόφευκτη. Αφήστε, δα, τη σύγχυση και τον εκνευρισμό! Ξέρετε τι τίναι να ψάχνεις ώσπερ μανιακή χάρτες, Οδηγούς, Εγκυκλοπαίδειες, φυλλάδια, σημειώσεις, λεξικά και δεν ξέρω τι άλλο, και εν τέλει να μη βρίσκεις το θέλημα σου; Χάνετε η αναθεματισμένη η πληροφορία!
Μόνο στον Αη Φανούρη πίττα δεν έχω τάξει ακόμη. Όμως που θα πάει; Θα το κάνω κι αυτό! Τι θαρρείτε;
Στην Ushuaia μπαίνουμε νωρίς το απόγεμα, με ψοφόκρυο και καταρρακτώδη βροχή αλλά, ευτχώς, χωρίς την ανταγιάντιστη ανεμοζάλη του Garibaldi.
Πρώτη εντύπωση:
-Ιουσούς Χριστός νικά! Τι…τενεκέ μαχαλάς τεχνικολόρ είναι αυτός; Κοίτα έγχρωμες λαμαρίνες στις στέγες! Δεν το πιστεύω! Καλά, αυτοί εδώ δεν έχουν ακουστά για ένα συμπαθητικότατο υλικό που το λέμε «κεραμίδι»; Και τι σόι χρώματα είναι αυτά; Κίτρινα του ίκτερου! Πράσινα της χολής! Εκρού του νεκρού! Κόκκινα του κοκκινογουλιού…Τι πράμα και τούτο!. . . .
Την απάντηση την έχουμε αργότερα.
-Το κεραμίδι, μας εξηγεί η Μαρία Λάουρα, δεν στέκει σε δικές μας στέγες. Το σηκώνει αυτοστιγμή ο παράφρων άνεμος. Οι λαμαρίνες όμως καρφώνονται, και είναι πιο στέρεες πάνω από τα κεφάλια μας. Ωστόσο κι αυτή η λύση έχει την αισθητική της, δεν συμφωνείτε;
Εκείνη την ώρα καθόλου δεν συμφωνήσαμε. Την άλλη όμως μέρα το πρωϊ, όταν είδαμε την πόλη από την θάλασσα, πάνω από το πλοίο, δικαιώσαμε την καλή ξεναγό μας! ‘Εμοιαζε σαν χρωματιστό, επιτραπέζιο, παιδικό παιχνίδι!
Υπό βροχήν αναβαίνουμε στο ξενοδοχείο μας. Βρίσκεται στην πλαγιά του βουνού, στου οποίου τα πόδια είναι κτισμένη η πρωτεύουσα του νησιού της Tierra del Fuego. Το τι θέα έχουμε από το σαλόνι, δεν περιγράφεται! Η πόλη κάτω, και πέρα το λιμάνι, με τα Στενά Beagle και τα βραχονήσια τους!. .
Το όνομα των Στενών προήλθε από το όνομα του πλοίου Beagle, με το οποίο έφτασε εδώ ο γνωστός μας και μη εξαιρετέος Δαρβίνος. Και η Παταγονία απέκτησε μ’αυτόν, άλλον έναν εραστή, που προπαγάνδισε μάλιστα τη μοναδικότητα της στα βιβλία του.
EL FIN DEL MUNDO
Αποβιβαζόμενοι στο Porvenir, στα βορειοδυτικά του νησιού, βρισκόμαστε ακόμη στο χιλιανό έδαφος. ‘Ετσι σε κάποιο σημείο της χερσαίας διαδρομής, πρέπει ν’αλλάξουμε ξανά-μανά σύνορα! Θα ξαναμπούμε στην Αργεντινή, από την πόλη San Sebastian. Επειδή η Ουσουάια βρίσκεται στο απώτατο νότο του νησιού της Γης του Πυρός-του «τέλους του κόσμου» όπως λένε αυτήν την πόλη-ανάγκη πάσα να έχουμε μιαν ενδιάμεση διανυκτέρευση. Θα γίνει στο Rio Grande, στα βορειοανατολικά του νησιού.
Αποχαιρετάμε συγκινημένοι τον αγαπητό μας Μάρκο. Είναι κι αυτός λυπημένος. Τα συνήθως γελαστά ματάκια του γυαλίζουν επικίνδυνα! Μια εβδομάδα τώρα, ήμασταν μια όμορφη συντροφιά. Μας συνήθισε και τον συνηθίσαμε. Σχεδόν αγαπηθήκαμε! Δύσκολα αποχωριζόμαστε. .
Από την άλλη μεριά των συνόρων μας περιμένει η Μαρία Λάουρα. Θα την αγαπήσουμε εξίσου με τον Μάρκο. Διότι αποδεικνύεται πρόθυμη, δραστήρια, αποτελεσματική αλλά και πολύ γλυκειά. ‘Εχει το νού της σ’όλους μας. Σαν κλώσσα!. . . .
Σ’όλη τη διαδρομή, μέχρι το Rio Grande, κινούμαστε μέσα στην ήδη γνωστή μας στέπα. Ωστόσο, πού και πού, το τοπίο μας προετοιμάζει για κάποια δραματική αλλαγή. Μια συστάδα δένδρων εδώ, κάποιοι πράσινοι θάμνοι παρακεί, μας προϊδεάζουν για το κάτι άλλο.
Το Rio Grande είναι μια «επίπεδη» πόλη. Δεν έχει τίποτα το εξαιρετικό. Απλώς αναπαυόμαστε εκεί το βράδυ, για να ξεκινήσουμε το πρωί, καλύπτοντας την υπόλοιπη διαδρομή προς την Ushuaia-Ουσουάγια τη λένε, οι ευλογήμενοι…
Την άλλη μέρα ξεκινάμε «temprano-temprano»-πουρνό πουρνό δηλονότι. . Τώρα πιά το τοπίο παίρνει ζωή. Πρασινίζει. Δροσερεύει. Και, τελικά ανθίζει! Γεμίζει χρώματα και πετεινά. Μπαίνουμε, άλλωστε, σε μια περιοχή λιμνών και ποταμών, κι έτσι η βλάστηση φτάνει στα όρια της υπερβολής. Καλοδεχόμαστε την αλλαγή. Είχαμε αγριέψει από την τόση ξεραϊλα και την τόση ερημιά. Καιρός ήταν να ξεπλυθούν τα μάτια μας με το αγίασμα της φυσικής ομορφιάς.
Μεγαλύνοιτο το όνομά Σου Κύριε!Μονάχα Εσύ μπορείς να ζωγραφίσεις αυτές τις δοξαστικές εικόνες….
Λίμνες, αριπίδωτες, σαν υπνωτισμένες! ‘Ενα ασύνορο γαλάζιο, ερωτικά σφιχταγκαλιασμένο με το βαθύ πράσινο των, γεμάτων αφέγγιστα δάση, τριγυρινών βουνών. Βουεροί καταρράκτες! Ιριδίζοντες παγετώνες! Και πάνω τους, κάτι άλλες λίμνες, «κρυφές» που τις λένε Escondides-κρυμμένες! Ποιός, Παναγιά μου, τις έχασε, και πρέπει να τις γυρεύει ψηλά, ανάμεσα στους επικίνδυνους πάγους;
Καθώς κατηφορίζουμε όλο και νοτιότερα, τα δάση πυκνώνουν τρομερά, λόγω μεγάλων βροχοπτώσεων. Ακόμη και κοντά στο Ακρωτήρι Χόρν-που είναι το ακρότατο σημείο του τελευταίου νησιού του Αρχιπελάγους-τα δάση έχουν μια απίστευτη πυκνότητα.
Κατά τις 10. 00 φτάνουμε στην λίμνη Tolquin. Η Μαρία Λάουρα σκοπεύει να μας μπάσει-εν υπαίθρω τούτη τη φορά-στα μυστικά της ιεροτελεστίας του Ματέ. ‘Εχει όλα τα σύνεργα μαζί της. Καθόμαστε γύρω της, πάνω στο χορτάρι, κάτω από τα αιωνόβια δέντρα. Δίπλα μας η λίμνη.
Καθώς μας ετοιμάζει το ρόφημα, μας διηγείται και ένα δυσάρεστο περιστατικό:
-Η λίμνη δεν είναι πάντα τόση ήρεμη, όσο τη βλέπετε σήμερα. ‘Οταν αγριέψει γίνεται «mui peligrosa»-πολύ επικίνδυνη. ‘Ετσι, όταν κάποτε ένα πλοιαράκι, γεμάτο εκδρομείς-μαθητές Δημοτικού Σχολείου βρέθηκε εδώ, έπιασε φουρτούνα τρομερή. Το βαρκάκι ανατράπηκε. Και, παρ’ ότι η όχθη ήταν πολύ κοντά, και μολονότι άνθρωποι βούτηξαν σχεδόν αμέσως, τα περισσότερα παιδιά πνίγηκαν ή πέθαναν από το κρύο.
Για μας αυτή η λίμνη είναι «Maltida»! Καταραμένη!
Διότι ζήσαμε την αγριότητα και την απανθρωπιά της! Βλέπετε και τα θύματα ήταν πολύ μικρά παιδιά…
Πλησιάζουμε ολοένα προς την Ushuaia. Το τοπίο είναι τώρα ολοζώντανο! Κατάφυτο! Πενέμορφο! Αστραφτερό σαν φρεσκολουσμένο! Οι λίμνες είναι πια συχνό θέαμα. ‘Ενα θέαμα που, όμως, ποτέ δεν χορταίνουν τα μάτια μας…
Το μεσημεράκι, με δροσερή λιακάδα, μας βρίσκει πάνω στις όχθες άλλης μιας εκπληκτικής λίμνης. Είναι η Φανιάνο τούτη τη φορά. Το σημείο που σταματάμε για να γευματίσουμε, είναι από τα ωραιότερα της λίμνης. Εδώ το νερό στενεύει κάπως, δημιουργώντας ένα είδος γοητευτικού φιόρδ, που μέσα του ναρκισσεύονται ξεδιάντροπα τα τριγυρινά βουνά και δάση! ‘Ολος ο λιμναίος χώρος είναι γεμάτος φως και σκιές, αστραφτερές επιφάνειες και μαγευτικές αντανακλάσεις…
Πίνουμε στα γρήγορα έναν καφέ-η Γιάννα επιμένει ακόμη στις Papas Frittas αδιαφορώντας για την σιλουέττα της-κι ορμάμε έξω, στη λαμπρή λιακάδα!
Παναγία μου! Τι πεντακάθαρη ατμόσφαιρα είναι τούτη! Το φωτόμετρό μου ζητά το μέγιστο κλείσιμο! Τι απίστευτη φωτεινότητα είναι αυτή; Είμαι εντυπωσιασμένη!
Ανηφορίζουμε σ’ένα κατάφυτο λοφάκι. Κι από εκεί ψηλά γεμίζουμε τα μάτια μας με αγλαϊσματα. λαμπηδόνες και φαντασμαγορία!. . (Κι ύστερα σου λένε:καταργήσαμε τ’αρχαία για να ευκολύνουμε τη ζωή μας. Καλά τη ζωή μας! Με το λόγο, τι γίνεται; ).
-Απίστευτα μου φαίνονται τέτοια θεάματα μονολογεί η Φρόσω. Ούτε που τα φανταζόμουν όταν ξεκινούσα από την Αθήνα.
-Ούτε ‘γώ. απαντώ. Κι ας ήταν η Παταγονία το όνειρο της ζωής μου. Η Μόλυ ακόμη με πειράζει, θυμίζοντας μου τη μόνιμη αποστροφή:
« Ας δω την Παταγονία κι ας πεθάνω!»…
Ξεκινούμε πάλι. Ξαφνικά ό ήλιος χάνεται. Αρχίζει να συννεφιάζει. Κι όσο προχωρούμε τόση η συννεφιά γίνεται βαρύτερη. Σε λίγο αρχίζει να πέφτει χιονόνερο! Και το απόγευμα φτάνει με γρήγορη περπατησιά. Αυτήν την ώρα του απειλητικού μουχρόματος, βρισκόμαστε στο Πέρασμα Garibaldi, στη λίμνη Escodida. Την «Κρυμμένη»! Που σημαίνει ότι είμαστε σε κάποιο υψόμετρο. Γι’ αυτό και ο καιρός άλλαξε τόσο δραστικά. Τολμάμε να βγούμε έξω για μια φωτογραφία. Ω Θεέ μου! Ο αέρας μας παίρνει και μας σηκώνει κυριολεκτικώς. Μήτε κουκούλες στέκουν στην κεφαλή μας, μήτε μαντήλια. Μας τ’αρπάζουν οι απανωτές ριπές του ανέμου, σαν να έχουν προηγούμενα μαζί μας. Παλαβώνουμε:
-Μωρ’τ’είν’τούτο το κακό; μονολογώ καθώς πασχίζω να στερεωθώ στη θέση μου, για να φωτογραφίσω τη Φρόσω και τη Γιάννα.
Αδύνατον. Ο αέρας με σπρώχνει βάρβαρα απ’όλες τις μεριές. Σειέμαι σαν εκκρεμές. Κι αυτές οι δύο, οι αδικιορισμένες, να σκούζουν μες’τη χλαπαταγή και το κακό:
-’Αντε, παιδάκι μου, τέλειωνε και γίναμε αρχαιότητες!
-Και τι σας πέρασε; Πως εγώ έμεινα απλώς αρχαία; Στον υπερθετικό βρίσκομαι κι εγώ, εξαιτίας σας αχάριστες! Αν είναι τέτοιος ο καιρός και στην Ushuaia, μονάχα τους τοίχους του ξενοδοχείου θα δούμε!. . Μη χάνεστε!. . .
Αστεία αστεία αλλά εγώ είμαι φοβερά ανήσυχη. Υπάρχει κίνδυνος να μας χαλάσει το ταξίδι ο διαολόκαιρος.
-Τι θεϊκή οργή είν’αυτή! Σίγουρα τέτοια εικόνα θα είχε η Πλάση, όταν ο Θεός έδινε στο Μωυσή τις Δέκα Εντολές, σκέπτομαι μπουρινιασμένη.
Σ’αυτήν εδώ τη διαδρομή βλέπω, για πρώτη φορά, την τύρφη πάνω στις αβαθείς λίμνες. Εγώ τη λέω «λειχήνα». Ο Αγγλόφωνος οδηγός μου τη λέει Peat moss (ελώδη τόπο φυτανθράκων). Τελικώς όμως, ο Δημητράκος μου δίνει τη χαριστική βολή, ερμηνεύοντας τη φράση ως: «ορυκτόν άνθρακα». Κι ό, τι καταλάβαμε όλοι καταλάβαμε, κι ας μην ψάχνουμε παραπάνω. Κάτι απ’όλα αυτά, είναι σίγουρα το Peat moss. Ωχ, πιά! Για να καταλάβετε, δηλαδή, σε τι και πόσα πράγματα ενίοτε κολλάω. Και η καθυστέρηση είναι αναπόφευκτη. Αφήστε, δα, τη σύγχυση και τον εκνευρισμό! Ξέρετε τι τίναι να ψάχνεις ώσπερ μανιακή χάρτες, Οδηγούς, Εγκυκλοπαίδειες, φυλλάδια, σημειώσεις, λεξικά και δεν ξέρω τι άλλο, και εν τέλει να μη βρίσκεις το θέλημα σου; Χάνετε η αναθεματισμένη η πληροφορία!
Μόνο στον Αη Φανούρη πίττα δεν έχω τάξει ακόμη. Όμως που θα πάει; Θα το κάνω κι αυτό! Τι θαρρείτε;
Στην Ushuaia μπαίνουμε νωρίς το απόγεμα, με ψοφόκρυο και καταρρακτώδη βροχή αλλά, ευτχώς, χωρίς την ανταγιάντιστη ανεμοζάλη του Garibaldi.
Πρώτη εντύπωση:
-Ιουσούς Χριστός νικά! Τι…τενεκέ μαχαλάς τεχνικολόρ είναι αυτός; Κοίτα έγχρωμες λαμαρίνες στις στέγες! Δεν το πιστεύω! Καλά, αυτοί εδώ δεν έχουν ακουστά για ένα συμπαθητικότατο υλικό που το λέμε «κεραμίδι»; Και τι σόι χρώματα είναι αυτά; Κίτρινα του ίκτερου! Πράσινα της χολής! Εκρού του νεκρού! Κόκκινα του κοκκινογουλιού…Τι πράμα και τούτο!. . . .
Την απάντηση την έχουμε αργότερα.
-Το κεραμίδι, μας εξηγεί η Μαρία Λάουρα, δεν στέκει σε δικές μας στέγες. Το σηκώνει αυτοστιγμή ο παράφρων άνεμος. Οι λαμαρίνες όμως καρφώνονται, και είναι πιο στέρεες πάνω από τα κεφάλια μας. Ωστόσο κι αυτή η λύση έχει την αισθητική της, δεν συμφωνείτε;
Εκείνη την ώρα καθόλου δεν συμφωνήσαμε. Την άλλη όμως μέρα το πρωϊ, όταν είδαμε την πόλη από την θάλασσα, πάνω από το πλοίο, δικαιώσαμε την καλή ξεναγό μας! ‘Εμοιαζε σαν χρωματιστό, επιτραπέζιο, παιδικό παιχνίδι!
Υπό βροχήν αναβαίνουμε στο ξενοδοχείο μας. Βρίσκεται στην πλαγιά του βουνού, στου οποίου τα πόδια είναι κτισμένη η πρωτεύουσα του νησιού της Tierra del Fuego. Το τι θέα έχουμε από το σαλόνι, δεν περιγράφεται! Η πόλη κάτω, και πέρα το λιμάνι, με τα Στενά Beagle και τα βραχονήσια τους!. .
Το όνομα των Στενών προήλθε από το όνομα του πλοίου Beagle, με το οποίο έφτασε εδώ ο γνωστός μας και μη εξαιρετέος Δαρβίνος. Και η Παταγονία απέκτησε μ’αυτόν, άλλον έναν εραστή, που προπαγάνδισε μάλιστα τη μοναδικότητα της στα βιβλία του.
Last edited by a moderator: