St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 2
- Buenos Aires
- San Telmo
- El Calafate & Largo Argentino
- Perito Moreno, Lo Mismo
- Ένα Φυσικό Θαύμα
- Paine
- Στον Γκρι Παγετώνα και στα παγόβουνα της λίμνης Gray
- Επαρχία Magallanes και οπτική επαφή με τα ομώνυμα Στενά
- Punta Arenas
- Tierra Del Fuego κι'εγώ!
- Ushuaia
- Ushuaia και Κρουαζιέρα στα Στενά Beagle
- Κι ένας στεργιανός περίπατος
- Bariloce
- Mentoza & Santiago
- Valparaiso
- Τα νόμπελ της ποίησης
- Επίλογος
Επαρχία MAGALLANES και οπτική επαφή με τα ομώνυμα Στενά
Είμαστε δυστυχείς που αφήνουμε πίσω μας το Paine. Έχουμε γίνει όλοι μάτια, για να πάρουμε μαζί μας τις τελευταίες εικόνες του Πάρκου. Και είναι πολλές. Και πολύ όμορφες. Ύστερα από παραμονή δύο ημερών εδώ, εξακολουθούε ν’ απορούμε με την απερίγραπτη ποικιλία του τοπίου. Έχει δίκιο ο Οδηγός μου. Για να αναβαπτιστείς πραγματικά στη Σιλωάμ της Φύσης, πρέπει να μείνεις εδώ, τουλάχιστον μια βδομάδα.
Το Πάινε είναι μια Παταγονία σε μικρογραφία.
Και με την ευκαιρία ας θυμηθούμε ότι:
Η περιοχή της Παταγονίας που ανήκει στην Αργεντινή αρχίζει από τις επαρχίες Neuquen και Rio Negro (ανοίξτε, ντε, και κανένα χάρτη!), έξω από την επαρχία του Buenos Aires. Συνεχίζει με τις επαρχίες Chubut και Santa Cruz, για να καταλήξει στο μισό νησί της Γης του Πυρός.
Στη δε Χιλή αποτελεί το 1/3 περίπου της χώρας, και περιλαμβάνει δυο τεράστιες περιοχές, την Aysen και την Magallanes, για να καταλήξει κι εκεί, στο άλλο μισό του νησιού της Γης του Πυρός. Όπως καταλαβαίνει κανείς, Χιλή και Αργεντινή κάπου, γεωγραφικώς, «μπλέκουν τα μπούτια τους»! Κι αυτό το βλέπεις και στους τουριστικούς οδηγούς. Οι αργεντίνικοι περιλαμβάνουν και τη Χιλιανή Παταγονία, χωρίς όμως να το αναφέρουν στο εξώφυλλό τους. Και οι χιλιανοί σε πληροφορούν περί της Αργεντίνικης τοιαύτης, εξίσου μουγγά! Γι’ αυτό όσοι βρεθείτε εκεί και ενδιαφερθείτε, προσέξτε τι αγοράζετε. Διότι είναι και πανάκριβοι, οι αναθεματισμένοι! 6-7.000 δρχ. Ο καθένας!...
Λόγω, λοιπόν, κοινού τουρισμού, το έμπα και έβγα στα και από τα σύνορα των δύο χωρών σ’ αυτήν τη συγκεκριμένη περιοχή, διευκολύνεται αμφιπλεύρως. Προς μεγάλη ανακούφιση των ταξιδιωτών που δεν ταλαιπωρούνται.
Εμείς, για την ώρα, πορευόμαστα πάντα σε Χιλιανό έδαφος. Αφήνουμε, πίσω μας, τη βόρεια μεριά της επαρχίας Magallanes και κατηφορίχουμε νότια, προς την πρωτεύουσα, το Punta Arenas.
Κατ’ αρχάς μ’ αρέσει το όνομά της: Punta Arenas! Η πρώτη λέξη σημαίνει «μύτη», «ακρωτήρι» ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Εκείνο το Arenas όμως με μπερδεύει. Να είναι άραγε ο πληθυντικός της γνωστής μας Arena των ταυρομαχιών, που σημαίνει «γήπεδο», «στάδιο»; Ωστόσο, όλο μαζί, δεν μου ακούγεται πολύ λογικό: «Το ακρωτήρι των γηπέδων»; Των «επίπεδων γαιών» μήπως; Δεν καταλαβαίνω, αλλά στ’ αυτιά μου ηχεί πολύ μουσικά. Κι αυτό το βρίσκω άκρως λογικό!...
Δεύτερον, βρίσκεται πάνω σ’ ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο του κόσμου: Στα Στενά του Μαγγελάνου. Από εδώ μπορεί κανείς να κάνει τον συντομότερο γύρο του κόσμου, σ’ αντίθεση με το σημείο του Ισημερινού, όπου ο γύρος του κόσμου είναι ο μακρύτερος. Και βεβαίως, αφού περάσεις τα Στενά, πατάς, επί τέλους, στη μυθική Terra Del Fuego. Άλλο θαυμαστό όνομα κι αυτό! «Γη του Πυρός»!
Όχι ακόμα, όμως, εκεί. Δεν έχουμε φτάσει, για την ώρα. Είμαστε στο δρόμο για το Punta Arenaw, 400 χλμ. μακρυά από το Πάινε.
Σε μια στάση της διαδρομής μας, βλέπουμε κι ένα σχεδόν μυθικό πουλί των Άνδεων: έναν κόνδορα σε απόσταση τριών μέτρων. Ήταν πληγωμένος, ο έρμος, και τον γιατροπόρευε με αγάπη μια οικογένεια Χιλιανών.
Το Puerto Natales είναι πράγματι «λιμάνι» πάνω στον Ειρηνικό, με 18.000 ψυχές.
Είναι ένας σχεδόν αναγκαίος σταθμός για τους ταξιδιώτες προς τους διάφορους εθνικούς δρυμούς. Βρίσκεται, επίσης, και πάνω στο δρόμο για το περίφημο Milodon Cueva –το Σπήλαιο Μιλοντόν. Είναι μια πόλη σχετικά νέα. Αποικήθηκε μόλις τον 19ο αιώνα από το Γερμανό Herman Eberhard, που έφτιαξε την πρώτη Estancia. Κι αυτή, τελικά, υπήρξε και η αρχή της δημιουργίας της πόλης.
Στο Puerto Natales, έναν σταθμό πριν την πρωτεύουσα, τρώω το ωραιότερο ψάρι της ζωής μου. Το λένε «χάλιμπατ» και διόλου δεν μυρίζει ψαρίλα. Είναι σαν κοτόπουλο.
Πριν από τον 19ο αιώνα, τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα για τους Ευρωπαίους σ’ αυτήν την περιοχή, αφού οι ιθαγενείς δεν τους δέχονταν με τίποτε. Τον 16ο αι. οι Ισπανοί Juan Ladrillero και Pedro Sarmiento de Gamboa –να και η προέλευση του ονόματος της λίμνης του Paine Parquo– έψαχναν να βρουν διέξοδο προς τον Ειρηνικό. Ήταν σίγουροι πως υπήρχε. Ωστόσο οι Ινδιάνοι τους ανασκολόπισαν και τους έστειλαν άναυλους πίσω στον τόπο τους.
24 χιλιόμετρα πριν από το Punta Arenas, βρισκόμαστε στο Σπήλαιο του Μιλοντόν. Μια επίσκεψη σ’ αυτό είναι μια καλή ευκαιρία για ξεμούδιασμα. Άλλωστε η περιοχή είναι όμορφη, και ο καιρός ευχάριστα δροσερός…
Το σπήλαιο θεωρείται εθνικό μνημείο.
Είναι το σημείο όπου, στα 1890, ο πλοίαρχος ανεκάλυψε τα πολύ καλά συντηρημένα υπολείμματα ενός υπερμεγέθους βραδύποδος –Ground Sloth το ονοματίζει ο αγγλόφωνος Οδηγός μου, κι ούτε που θυμάμαι πώς μας το είπε ισπανιστί ο Μάρκος. Το όνομα του βραδύποδος; Milodon.
Ήταν ένα χορτοφάγο θηλαστικό που, όπως και τα μαμούθ, εξαφανίστηκε την εποχή του πλειστόκαινου. Διπλάσιο σε μέγεθος από τον άνθρωπο, τρεφόταν με φύλλα δέντρων.
Μέσα στο δροσερό σπήλαιο, που έχει 200 μ. βάθος, 30 ύψος και 80 πλάτος, υπάρχει ένα ομοίωμα σε φυσικό και τρομακτικό, πρέπει να πω μέγεθος, και ασχήμια! Περιττό να σας πω ότι με την ύπαρξη αυτού του άκακου, προφανώς, τέρατος, συνδέονται δεκάδες μύθοι. Μέχρι που, ένας από αυτούς, θέλει τούτο το θηρίο, ζώο… «κατοικίδιο»!! Ή ότι τέτοια ζώα ζούσαν μέχρι και τον περασμένο αιώνα…
(Ναι, σιγά μη ζούσαν μέχρι χτες, λέω ΄γω…)
Είμαστε δυστυχείς που αφήνουμε πίσω μας το Paine. Έχουμε γίνει όλοι μάτια, για να πάρουμε μαζί μας τις τελευταίες εικόνες του Πάρκου. Και είναι πολλές. Και πολύ όμορφες. Ύστερα από παραμονή δύο ημερών εδώ, εξακολουθούε ν’ απορούμε με την απερίγραπτη ποικιλία του τοπίου. Έχει δίκιο ο Οδηγός μου. Για να αναβαπτιστείς πραγματικά στη Σιλωάμ της Φύσης, πρέπει να μείνεις εδώ, τουλάχιστον μια βδομάδα.
Το Πάινε είναι μια Παταγονία σε μικρογραφία.
Και με την ευκαιρία ας θυμηθούμε ότι:
Η περιοχή της Παταγονίας που ανήκει στην Αργεντινή αρχίζει από τις επαρχίες Neuquen και Rio Negro (ανοίξτε, ντε, και κανένα χάρτη!), έξω από την επαρχία του Buenos Aires. Συνεχίζει με τις επαρχίες Chubut και Santa Cruz, για να καταλήξει στο μισό νησί της Γης του Πυρός.
Στη δε Χιλή αποτελεί το 1/3 περίπου της χώρας, και περιλαμβάνει δυο τεράστιες περιοχές, την Aysen και την Magallanes, για να καταλήξει κι εκεί, στο άλλο μισό του νησιού της Γης του Πυρός. Όπως καταλαβαίνει κανείς, Χιλή και Αργεντινή κάπου, γεωγραφικώς, «μπλέκουν τα μπούτια τους»! Κι αυτό το βλέπεις και στους τουριστικούς οδηγούς. Οι αργεντίνικοι περιλαμβάνουν και τη Χιλιανή Παταγονία, χωρίς όμως να το αναφέρουν στο εξώφυλλό τους. Και οι χιλιανοί σε πληροφορούν περί της Αργεντίνικης τοιαύτης, εξίσου μουγγά! Γι’ αυτό όσοι βρεθείτε εκεί και ενδιαφερθείτε, προσέξτε τι αγοράζετε. Διότι είναι και πανάκριβοι, οι αναθεματισμένοι! 6-7.000 δρχ. Ο καθένας!...
Λόγω, λοιπόν, κοινού τουρισμού, το έμπα και έβγα στα και από τα σύνορα των δύο χωρών σ’ αυτήν τη συγκεκριμένη περιοχή, διευκολύνεται αμφιπλεύρως. Προς μεγάλη ανακούφιση των ταξιδιωτών που δεν ταλαιπωρούνται.
Εμείς, για την ώρα, πορευόμαστα πάντα σε Χιλιανό έδαφος. Αφήνουμε, πίσω μας, τη βόρεια μεριά της επαρχίας Magallanes και κατηφορίχουμε νότια, προς την πρωτεύουσα, το Punta Arenas.
Κατ’ αρχάς μ’ αρέσει το όνομά της: Punta Arenas! Η πρώτη λέξη σημαίνει «μύτη», «ακρωτήρι» ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Εκείνο το Arenas όμως με μπερδεύει. Να είναι άραγε ο πληθυντικός της γνωστής μας Arena των ταυρομαχιών, που σημαίνει «γήπεδο», «στάδιο»; Ωστόσο, όλο μαζί, δεν μου ακούγεται πολύ λογικό: «Το ακρωτήρι των γηπέδων»; Των «επίπεδων γαιών» μήπως; Δεν καταλαβαίνω, αλλά στ’ αυτιά μου ηχεί πολύ μουσικά. Κι αυτό το βρίσκω άκρως λογικό!...
Δεύτερον, βρίσκεται πάνω σ’ ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο του κόσμου: Στα Στενά του Μαγγελάνου. Από εδώ μπορεί κανείς να κάνει τον συντομότερο γύρο του κόσμου, σ’ αντίθεση με το σημείο του Ισημερινού, όπου ο γύρος του κόσμου είναι ο μακρύτερος. Και βεβαίως, αφού περάσεις τα Στενά, πατάς, επί τέλους, στη μυθική Terra Del Fuego. Άλλο θαυμαστό όνομα κι αυτό! «Γη του Πυρός»!
Όχι ακόμα, όμως, εκεί. Δεν έχουμε φτάσει, για την ώρα. Είμαστε στο δρόμο για το Punta Arenaw, 400 χλμ. μακρυά από το Πάινε.
Σε μια στάση της διαδρομής μας, βλέπουμε κι ένα σχεδόν μυθικό πουλί των Άνδεων: έναν κόνδορα σε απόσταση τριών μέτρων. Ήταν πληγωμένος, ο έρμος, και τον γιατροπόρευε με αγάπη μια οικογένεια Χιλιανών.
Το Puerto Natales είναι πράγματι «λιμάνι» πάνω στον Ειρηνικό, με 18.000 ψυχές.
Είναι ένας σχεδόν αναγκαίος σταθμός για τους ταξιδιώτες προς τους διάφορους εθνικούς δρυμούς. Βρίσκεται, επίσης, και πάνω στο δρόμο για το περίφημο Milodon Cueva –το Σπήλαιο Μιλοντόν. Είναι μια πόλη σχετικά νέα. Αποικήθηκε μόλις τον 19ο αιώνα από το Γερμανό Herman Eberhard, που έφτιαξε την πρώτη Estancia. Κι αυτή, τελικά, υπήρξε και η αρχή της δημιουργίας της πόλης.
Στο Puerto Natales, έναν σταθμό πριν την πρωτεύουσα, τρώω το ωραιότερο ψάρι της ζωής μου. Το λένε «χάλιμπατ» και διόλου δεν μυρίζει ψαρίλα. Είναι σαν κοτόπουλο.
Πριν από τον 19ο αιώνα, τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα για τους Ευρωπαίους σ’ αυτήν την περιοχή, αφού οι ιθαγενείς δεν τους δέχονταν με τίποτε. Τον 16ο αι. οι Ισπανοί Juan Ladrillero και Pedro Sarmiento de Gamboa –να και η προέλευση του ονόματος της λίμνης του Paine Parquo– έψαχναν να βρουν διέξοδο προς τον Ειρηνικό. Ήταν σίγουροι πως υπήρχε. Ωστόσο οι Ινδιάνοι τους ανασκολόπισαν και τους έστειλαν άναυλους πίσω στον τόπο τους.
24 χιλιόμετρα πριν από το Punta Arenas, βρισκόμαστε στο Σπήλαιο του Μιλοντόν. Μια επίσκεψη σ’ αυτό είναι μια καλή ευκαιρία για ξεμούδιασμα. Άλλωστε η περιοχή είναι όμορφη, και ο καιρός ευχάριστα δροσερός…
Το σπήλαιο θεωρείται εθνικό μνημείο.
Είναι το σημείο όπου, στα 1890, ο πλοίαρχος ανεκάλυψε τα πολύ καλά συντηρημένα υπολείμματα ενός υπερμεγέθους βραδύποδος –Ground Sloth το ονοματίζει ο αγγλόφωνος Οδηγός μου, κι ούτε που θυμάμαι πώς μας το είπε ισπανιστί ο Μάρκος. Το όνομα του βραδύποδος; Milodon.
Ήταν ένα χορτοφάγο θηλαστικό που, όπως και τα μαμούθ, εξαφανίστηκε την εποχή του πλειστόκαινου. Διπλάσιο σε μέγεθος από τον άνθρωπο, τρεφόταν με φύλλα δέντρων.
Μέσα στο δροσερό σπήλαιο, που έχει 200 μ. βάθος, 30 ύψος και 80 πλάτος, υπάρχει ένα ομοίωμα σε φυσικό και τρομακτικό, πρέπει να πω μέγεθος, και ασχήμια! Περιττό να σας πω ότι με την ύπαρξη αυτού του άκακου, προφανώς, τέρατος, συνδέονται δεκάδες μύθοι. Μέχρι που, ένας από αυτούς, θέλει τούτο το θηρίο, ζώο… «κατοικίδιο»!! Ή ότι τέτοια ζώα ζούσαν μέχρι και τον περασμένο αιώνα…
(Ναι, σιγά μη ζούσαν μέχρι χτες, λέω ΄γω…)
Last edited by a moderator: