St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 1
- Περί του «Τέλους του Κόσμου» γενικώς – μέρος 2
- Buenos Aires
- San Telmo
- El Calafate & Largo Argentino
- Perito Moreno, Lo Mismo
- Ένα Φυσικό Θαύμα
- Paine
- Στον Γκρι Παγετώνα και στα παγόβουνα της λίμνης Gray
- Επαρχία Magallanes και οπτική επαφή με τα ομώνυμα Στενά
- Punta Arenas
- Tierra Del Fuego κι'εγώ!
- Ushuaia
- Ushuaia και Κρουαζιέρα στα Στενά Beagle
- Κι ένας στεργιανός περίπατος
- Bariloce
- Mentoza & Santiago
- Valparaiso
- Τα νόμπελ της ποίησης
- Επίλογος
BARILOCE
Η Αργεντινή επί το…ελβετικότερον…
ή
Όταν ο θεός έχει τα κέφια του! Το αριστοκρατικότερο, το ακριβότερο, και σίγουρα το γλυκύτερο θέρετρο της Αργεντινής!!!
Cirquito chico o chirquito grande; Ιδού η απορία. Η ξεναγός θέτει αμείλικτα το ερώτημα. Φυσικά υπάρχει και διαφορά τιμής. Οπότε, αυτομάτως, Ξεχωρίζουνε τα ερίφια από τα πρόβατα. Οι φτηνιάρηδες διαλέγουν, χωρίς καν σκέψη, τον μικρό γύρο, που διαρκεί μονάχα 3 ώρες. Ενώ ο μεγάλος γύρος κρατά ένα γεμάτο 9ωρο. Η διαφορά της τιμής; 15 δολάρια. Τους φαίνεται εξωφρενική η διαφορά.
- Τόσα πολλά; Τρομοκρατούνται.
Συνέρχονται, μονάχα όταν τους μεταφράζω το ποσό, από αμερικάνικο σε ελληνικό:
- Δεν κατάλαβα! Για 3500 δρχ, γίνεται τοση φασαρία; Εγώ αρνούμαι να συμμετάσχω στη συζήτηση, διότι ντρέπομαι! Μου πέφτουν τα μούτρα μπροστά στη ξένη γυναίκα. Δεν την βλέπετε τι σαστιμάρα έχει; Δώσατε τόσα χρήματα για ένα τέτοιο ταξίδι, και κολλήσατε στις 3500; Έλεος! Να χαρείτε!...
Τελικώς επικρατεί η ψύχραιμη σκέψη και ψηφίζουμε όλοι υπέρ του μεγάλου γύρου. Δόξα εις το όνομα του Κυρίου!
Την άλλη μέρα ξεκινούμε στις 09:00. Ήλιος λαμπρός. Ατμόσφαιρα λάγαρη, διαυγής, αστραφτερή. Μέρα δοξαστική!
- Μαγεία είναι σήμερα, παιδιά, λέω ενθουσιασμένη.
Μαγεία είναι και το ταξίδι στο εσωτερικό της επαρχίας Nuequen, στα βορειοδυτικά της Αργεντινής. Κάθε στροφή του δρόμου που πορευόμαστε, μας αποκαλύπτει κι έναν ζωγραφικό πίνακα. Μια εικόνα που στράφτει από ζωντανά χρώματα, και φανταστικά παιχνίδια με το φώς του ήλιου και τις σκιές. Πότε βρισκόμαστε μπροστά σε φωτοπερίχυτους βράχους, με σχήματα απερίγραπτα. Πότε ταξιδεύουμε κατά μήκος καταγάλανων ποταμών – αν είναι δυνατόν! Οι κοίτες τους είναι στρωμένες με αλαβάστρινα, καλολειασμένα βότσαλα. Και το νερό που έρχεται κατ’ ευθείαν από τα ιριδίζοντα χιόνια των παρόχθιων οροσειρών, είναι γάργαρο! Χωρίς ίχνος χρωστικής ουσίας! Και παγωμένο!...Το γλυκό φρρ φρρ της ήμερης συρμής του, ημερεύει τη ψυχή μας, καθώς περπατάμε στην όχθη και ρεμβάζουμε. Ο νους μας λούζεται θαρρείς, μέσα στα άγια νερά μιας παράξενης Σιλωάμ, που γιατρεύει βαρυθυμίες και αλγηδόνες.
Αμ οι λίμνες; Αχ, αυτές οι μοναδικές λίμνες όλης της Παταγονίας. Βαθειά λαζουρένιες, όταν έχουν πολύ βάθος! Περουζένιες όταν είναι ξέρηχες. Και πάντα ήμερες, σαν αγιασμένες των Θεοφανείων! Γυαλιστεροί καθρέφτες, να ναρκισσεύεται μέσα τους η ομορφιά της αδάμαστης Φύσης!... Σ’ άλλη στροφή, φαράγγια. Βαθειά! Μακρύστενα! Κατάφυτα! Τα μπουγάζια που τα σαρώνουν μπαινοβγαίνοντας, τραντάζουν σύρριζα τα λυγερά ελάτια, που με χάρη λυγούν, σαν να προσκυνούν Εκείνον! Αυτόν, που σε μια στιγμή τσακίρ κεφιού, ή σαν σε θεϊκή…βακχεία, αποφάσισε να αιφνιδιάσει τα έλλογα δημιουργήματα του! Ευτυχισμένο κρασοβόλι!...
- Με αμφισβητείται, το ξέρω, γελάει ο Θεός. Τόσο σας κόβει. Ρίξτε μια ματιά γύρω σας! Πως εξηγείται – ω έξυπνοι, εσείς! -
Όλην αυτήν την αρμονία, την ευρυθμία, τη θαυμαστή ισορροπία των πάντων; Ποιο ηλεκτρονικό μηχάνημά σας μπορεί να τις πετύχει; Εσείς, κακόμοιρα, μήτε να τις εξηγήσετε μπορείτε! Ζήτε και πεθαίνετε ψάχνοντας τη λύση στα αινίγματα του Σύμπαντος! Κι ούτε ένα μάτι, να βλέπει, ή ένα αυτί ν’ ακούει, δεν είστε ικανοί να φτιάξετε! Άπιστοι και αμφισβητίες! Μέγα τ όνομα μου, καλέ τι σόι πλάσματα πήγα και κατασκεύασα; Ίσως, πάλι, καλώς να τα κατασκεύασα έτσι, μισερά! Διότι, ακόμα κι ως τοιαύτα – ανήξερα κι ανήμπορα – τολμούν να με κρίνουν και να με αμφισβητούν! Σκέψου, τώρα, τι περιφρόνηση θα μου ρίχνανε στα μούτρα, αν τα έκανα κομματάκι καλύτερα, τελειότερα! Δε βαρυέστε! Εγώ πάντα εν σοφία ποιώ….
Είπεν ο Θεός, και ξεφύσηξε ανακουφισμένος.
Εγώ πάντως, δεν ήμουν καθόλου ανακουφισμένη. Αντιθέτως, ήμουν πλήρως αναφουφουλιασμένη, τρέχοντας με τη μηχανή στα χέρια, κι αλλάζοντας συνεχώς φακούς. Κι εκεί που πολεμούσα να έρω σε λογαριασμό την άτιμη τη τεχνολογία, ακούω πλάι μου την ξεναγό να μου λέει, δείχνοντας συγχρόνως προς το απέναντι βουνό:
- El ditto del Dio! Το Δάχτυλο του Θεού!
Μπροστά μου ορθώνεται ένας κατακόκκινος βράχος σε σχήμα γροθιάς. Από το σημείο που φαντάζομαι ότι βρίσκεται ο δείκτης, ένα τεράστιο, λεπτό δάχτυλο υψώνεται οργισμένο προς τον ουρανό! Σαν να εγκαλούσε, για κάποιο λόγο, τον Αίτιο των πάντων, ή σαν να έδειχνε με επιμονή, την Αιτία της Ζωής!
Περιτρέχουμε τις όχθες του Rio Grande, τη λίμνη Treful με τον ομώνυμο ποταμό της, και σταματούμε σ’ ένα περίτεχνο Belvedere, απ’ όπου καμαρώνουμε τη λίμνη με το ρομαντικό όνομα:
«Ο Καθρέφτης της Πριγκίπισσας»!
Και είναι, πράγματι, σαν καθρέφτης, το αριπίδιστο γαλανό νερό. Μέσα σ’ όλα τα ποτάμια και τις λίμνες, υπάρχουν ανυπερθέτως μικρούλες, σμαραγδένιες κουκίδες, τα νησάκια. Μοιάζουν με πράσινα ξόμπλια, πάνω σε γαλάζια μεταξωτή ποδιά όμορφης κοπελιάς! Τα μάτια μας δε λένε να χορτάσουν. Ούτε και οι μηχανές μας, οι αδηφάγες!...
Το μεσημέρι τρώμε σ’ ένα χωριό, τις περίφημες Empanadas, ένα είδος κρέπας με τυρί ή κρέας. Ο καιρός είναι πάντα θαυμάσιος. Και οι στάσεις μας απολαυστικές. Το πως τελειώνει η μέρα, ούτε που το καταλαβαίνουμε. Τι κάνει το χαζευτήρι, ε;
Επιστρέφουμε αρκετά νωρίς, ώστε να πάμε μέχρι την πλατεία της μικρής πόλης.
- Αδύνατον! Ξεφωνίζω. Μοιάζει σαν σκηνικό θεάτρου! Σαν ψεύτικο! Δεν το πιστεύω. Τσιμπάτε με!
Η μικρή πλατεία, με τα λουλουδισμένα παρτέρια, διαθέτει μια καστρόπορτα – δίχως όμως τείχος – και μερικά χαμηλά, μεσαιωνικού ύφους κτίρια, από πέτρα και δοκάρια. Είναι το Ταχυδρομείο, με το ρολόι στον ψηλό του πύργο. Είναι τα Γραφεία Τουρισμού, το μικρό Μουσείο και δύο τρία άλλα κτίρια, στον ίδιο αρχιτεκτονικό ρυθμό.
Ο αρχιτέκτονας Ezequiel Bustillo, υιοθετώντας, ως ένα σημείο, το στυλ του Ευρωπαϊκού Μεσαίωνα, έχτισε το Centro Civico, του San Carlos di Bariloce, όπως είναι το πλήρες όνομα της πόλης. Κι έστησε στη μέση της πλατείας, Το άγαλμα του γνωστού μας στρατηγού Roca. Ελπίζω να τον θυμάστε! Μην πάει στράφι πια, τόση Ιστορία!...
Η πόλη είναι σχετικά καινούργια. Γεννήθηκε μόλις το 1902, σε υψόμετρο 800 μέτρων. Μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, η ντόπια Ινδιάνικη φυλή Mapuche, αντιστάθηκε με πείσμα στις κατακτητικές διαθέσεις της Αργεντινής. Και κατάφεραν να κρατούν τη περιοχή αυστηρά ινδιάνικη. Όμως ο στρατηγός Roca, με τη πολεμική επιχείρηση: Conquista del Desierto έδωσε το Μπαριλότσε στους λευκούς, μια για πάντα…Τόσο «πάντα» που εγώ δεν είδα ούτε έναν Indio, στις 3 μέρες που έμεινα εκεί. Άφαντοι οι ιθαγενείς! Μονάχα κάποια τοπωνύμια θυμίζουν κάτι τι, όπως η λίμνη Nahuel Huapi, το θέρετρο Llio Lliio…Τέτοια σπάνια!
Το Μπαριλότσε είναι μια πόλη γλυκιά. Θέρετρο της Αργεντινής –από τα αριστοκρατικότερα και ακριβότερα! – αλλά και κέντρο χειμερινών σπόρ, με σπουδαία υποδομή. Βγάζει τις ωραιότερες σοκολάτες όλης της Νότιας Αμερικής. Πάνω στην Avenida Bartolome Mitra, τον εμπορικό δρόμο της πόλης, δεκάδες τεράστια μαγαζιά πουλούν λογιών σοκολάτες: άσπρες, μαύρες, ριγέ, πουαντιγέ, σε σχήμα…μαλλιών αγγέλου, σε μορφή κοτσίδας, μπομπαριού, γεμιστές, γουβωτές, τρυπητές, ότι βάλει ο νούς σας, τέλος πάντων. Έχει κομψά μαγαζιά με μάλλινα, αντίκες, εξοπλισμούς σκί, σίκ μπουτίκ, και πολύ όμορφα ξενοδοχεία. Είναι και αυτή μια πόλη που ανασαίνει, με φαρδείς δρόμους, ανάμεσα στη λίμνη και τα βουνά. Ο καιρός εδώ είναι θαυμάσιος, το μήνα Φεβρουάριο, το….κατακαλόκαιρο του Νοτίου Ημισφαιρίου. Φυσικά, σ’ αυτό το υψόμετρο, ακόμα κι αυτήν την εποχή, η ατμόσφαιρα παραμένει πάντα χλιαρή.
Στο Μπαριλότσε διαπιστώνουμε και την αξιοθαύμαστη ευγένεια των Αργεντινών. Στα μαγαζιά που μπαινοβγαίνουμε, εγώ προσπαθώ να συνεννοηθώ ισπανιστί, κακήν κακώς φυσικά. Κι αυτή η αδυναμία γίνεται αμέσως αιτία ανθρώπινης επαφής. Οι πωλήτριες γελούν με τη καρδιά τους, και εξαντλούν όλη τους την ευγένεια, αποκαλώντας με: Querida, Linda, Ermosa, Guapa και δεν ξέρω τι άλλο τρυφερό και γλυκό! Κι αφού μας κάνουν μια γερή έκπτωση, μας δίνουν κι ένα μικρό αναμνηστικό, καθώς μας αποχαιρετούν με μια ζεστή αγκαλιά και δυο φιλιά!...
- Παιδιά, δεν ξέρω τι κάνετε εσείς, αλλά εγώ τα έχω χαμένα! Τι πολιτισμός, τι ευγένεια, τι αρχοντιά! Σάστισα. Όπου πήγαμε μας υποδέχτηκαν χαμόγελα, ζεστασιά, εξυπηρέτηση και, προ πάντων, χιούμορ!...Κάτι λένε όλα αυτά, εξομολογούμαι στις φιλενάδες μου. Κι εκείνες εντυπωσιασμένες όσο κι εγώ, δεν έχουν παρά να συμφωνήσουν.
Το βράδυ, επιστρέφοντας από το εστιατόριο που δειπνήσαμε, βρισκόμαστε πάλι στο Centro Civico κι αιφνιδιαζόμαστε. Η μικρή, κομψή πλατεία, ίναι σοφά φωταγωγημένη! Μοιάζει με εικόνα παραμυθιού, βγαλμένη μέσα από παιδικό βιβλίο! Όλα φαίνονται απόκοσμα! Μαγικά! Και μαγεμένα! Ένας τόπος που χωρά την υπέρβαση και τη φαντασία! Ένας χώρος που συνδαυλίζει την προσμονή. Να, να! Από την αριστερή γωνιά προβάλλει προσεκτικά η όμορφη πριγκίπισσα! Κι απ’ το δεξί στενό ορμά ο πρίγκιπας πάνω σ’ άσπρο άλογο!
- Ω Θεέ μου! Συναντιούνται! Τώρα θα την αρπάξει, τα την καθίσει κι αυτήν στο φαρί του, και θα ταξιδέψουν και οι δύο στο όνειρο…
- Εντάξει, εντάξει. Και θα ζήσουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, με λοιδωρούν οι συνταξιδιώτισσές μου. Πως όμως είχαν μαντέψει τη σκέψη μου; Μήπως έβλεπαν κι αυτές την ίδια εικόνα; Λέω: μήπως!...
Την άλλη μέρα μας περιμένει ένα νέο 9ωρο Cirquito στη λίμνη Nahuel Huapi, η οποία συνδέεται με άλλες δύο, την Cantaros και την Frias. Στην Παταγονία, όταν μιλάμε για λίμνες, συνήθως εννοούμε συγκροτήματα λιμνών. Ήδη έχουμε πεί πως τα σχήματά τους είναι τρομερά περίπλοκα. Καμιά λίμνη δεν έχει ένα γνωστό γεωμετρικό σχήμα. Πάντα είναι στρουφιστή, κατσαρή, με μεγάλες στενές προεξοχές – Brazi – με σπειροειδής προεκτάσεις… Ένα τέτοιο τρελό πράμα, που η Μάνα μου το χαρακτήριζε ως: ρούμπους-στρούμπους, ότι κι αν σημαίνει αυτό!...Κοντολογίς, είναι απερίγραπτες.
Όλη η παραλίμνια περιοχή θεωρείται Εθνικός Δρυμός. Δεν θα πέσω στη παγίδα της περιγραφής αυτού του λιμναίου ταξιδιού μας. Τώρα που επέστη η ώρα, διαπιστώνω ότι είναι σχεδόν αδύνατο να μεταφέρεις με λόγια εντυπώσεις από κάτι που δημιουργήθηκε για να το χαίρονται μονάχα τα μάτια. Τι βοήθεια να σου δώσει η πένα; Ένας χρωστήρας, ίσως να βοηθούσε. Δυστυχώς όμως, δεν είμαι ζωγράφος. Λυπάμαι.
Σιγά μη λυπάσαι…Εσύ χωρίς μολύβι δε ζείς!....
Το πλοιαράκι κάνει κάμποσες στάσεις. Και καθώς ο καιρός είναι λαμπρός, -το μεσημέρι μένουμε μονάχα με τα μακουδάκια μας- ο περίπατος μέσα στα σκιερά παρόχθια δάση είναι απολαυστικός. Τα πολλά, ψηλά και εκατοντάχρονα δέντρα, δημιουργούν παχειές σκιές, μπόλικη υγρασία, και αναδίνουν, τρομερά έντονα, τη χαρακτηριστική υπεροσμία των σάπιων φύλλων και το άρωμα των ριζών, που ανασαίνουν ξετρυπώνοντας μέσα από το χώμα. Πιπεράτες μυρωδιές της φύσης, που συντελούν στο να γίνεσαι ένα με το περιβάλλον. Βεβαίως, τα παραλίμνια αυτά δάση, βρίσκονται σε βουνοπλαγιές, αφού οι λίμνες εδώ, σχηματίζονται κυρίως ανάμεσα στα βουνά. Κι ίσως γι’ αυτό είναι τόσο, μα τόσο όμορφες! Στο σκιόφως του πρωινού και της δύσης, τα νερά μεταβάλλονται σε πολύτιμο κάτοπτρο, που φέρνει κοντά μας, αγκαλιασμένες, τις ομορφιές των δασών και του ουρανού. Αυτές τις ώρες δε σηκώνουμε τα μάτια από το νερό. Δεν χρειάζεται. Έχουμε μπροστά μας τα σύννεφα και τις βουνοκορφές, πάνω σ’ ένα γαλάζιο που φαίνεται απίστευτο! Φανταστείτε ότι έχω φωτογραφίσει μονάχα τις αντανακλάσεις, και κανείς δεν το παίρνει χαμπάρι, όταν βλέπει τις φωτογραφίες! Είναι τόσο καθαρές, που άνετα τις κρατά ανάποδα! Κι είναι και πολύ ευχαριστημένος!...
- Να δείς που θα μαυρίσουμε κιόλας, σκέφτομαι.
Και πράγματι μαυρίζουμε. Στις λίμνες και τους παγετώνες, δεν είναι καθόλου δύσκολο, με τέτοια ηλιοφάνεια. Έτσι καίγεται η μύτη μου, και ξεφλουδίζει αντιαισθητικά. Κι ο Φάμπιο, ο ξεναγός μας στο Santiago της Χιλής, βάλθηκε να μου τη μαδά επιμελώς και με μεγάλη σοβαρότητα μάλιστα, καθώς μας ξεναγούσε. Κι εγώ δεν τον σταματούσα, ενώ με τη βία κρατούσα τα γέλια! Πνιγόμουν! Ε, και κάποτε έκανα «μπράφ» και ξέσπασα. Μονάχα τότε κατάλαβε τι ακριβώς έκανε τόσην ώρα.
Πάνω από τη λίμνη Cantaros, υπάρχει ένας καταρράκτης. Όμως για να φτάσουμε ως αυτόν πρέπει να αναρριχηθούμε επι ημίωρο σε κάμποσο ύψος.
- Κυτταρίτις, τέλος! Φωνάζω ανηφορίζοντας, ξεφυσώντας κι ελπίζοντας!...
Στο Lago Frias φτάνουμε με μικρότερο σκαφάκι. Είναι μια μικρούλα, κλειστή λίμνη, αρυτίδωτη. Μοιάζει μ’ ένα τεράστιο γαλάζιο μαργαριτάρι, με όλους τους θαυμαστούς ιριδισμούς!....
Επιστρέφουμε στην πόλη ευτυχείς και ελαφρά παραζαλισμένοι. Η πλημμυρίδα των εντυπώσεων, το πολύ οξυγόνο και η όποια ταλαιπωρία, μας έκαναν το κεφάλι αερόστατο! Φούσκα έτοιμη να εκραγεί.
- Φρόσω! Σκούζω.
- Ξέρω, ξέρω. Καφέ!
Ο άτιμος! Και νεκρούς ανασταίνει, και ας είναι πεθαμένοι κι άθαφτοι…
Αύριο πετάμε προς Mentoza. Είναι ο τελευταίος μας σταθμός στην Αργεντινή, κι ο προ-τελευταίος αυτού του συναρπαστικού ταξιδιού.
Κι από τη Mentoza, με αυτοκίνητο, θα καβαλικέψουμε κυριολεκτικά τις Άνδεις – το φυσικό σύνορο των δύο χωρών – και θα μπούμε ξανά – και για τελευταία φορά – στη Χιλή.
Η Αργεντινή επί το…ελβετικότερον…
ή
Όταν ο θεός έχει τα κέφια του! Το αριστοκρατικότερο, το ακριβότερο, και σίγουρα το γλυκύτερο θέρετρο της Αργεντινής!!!
Cirquito chico o chirquito grande; Ιδού η απορία. Η ξεναγός θέτει αμείλικτα το ερώτημα. Φυσικά υπάρχει και διαφορά τιμής. Οπότε, αυτομάτως, Ξεχωρίζουνε τα ερίφια από τα πρόβατα. Οι φτηνιάρηδες διαλέγουν, χωρίς καν σκέψη, τον μικρό γύρο, που διαρκεί μονάχα 3 ώρες. Ενώ ο μεγάλος γύρος κρατά ένα γεμάτο 9ωρο. Η διαφορά της τιμής; 15 δολάρια. Τους φαίνεται εξωφρενική η διαφορά.
- Τόσα πολλά; Τρομοκρατούνται.
Συνέρχονται, μονάχα όταν τους μεταφράζω το ποσό, από αμερικάνικο σε ελληνικό:
- Δεν κατάλαβα! Για 3500 δρχ, γίνεται τοση φασαρία; Εγώ αρνούμαι να συμμετάσχω στη συζήτηση, διότι ντρέπομαι! Μου πέφτουν τα μούτρα μπροστά στη ξένη γυναίκα. Δεν την βλέπετε τι σαστιμάρα έχει; Δώσατε τόσα χρήματα για ένα τέτοιο ταξίδι, και κολλήσατε στις 3500; Έλεος! Να χαρείτε!...
Τελικώς επικρατεί η ψύχραιμη σκέψη και ψηφίζουμε όλοι υπέρ του μεγάλου γύρου. Δόξα εις το όνομα του Κυρίου!
Την άλλη μέρα ξεκινούμε στις 09:00. Ήλιος λαμπρός. Ατμόσφαιρα λάγαρη, διαυγής, αστραφτερή. Μέρα δοξαστική!
- Μαγεία είναι σήμερα, παιδιά, λέω ενθουσιασμένη.
Μαγεία είναι και το ταξίδι στο εσωτερικό της επαρχίας Nuequen, στα βορειοδυτικά της Αργεντινής. Κάθε στροφή του δρόμου που πορευόμαστε, μας αποκαλύπτει κι έναν ζωγραφικό πίνακα. Μια εικόνα που στράφτει από ζωντανά χρώματα, και φανταστικά παιχνίδια με το φώς του ήλιου και τις σκιές. Πότε βρισκόμαστε μπροστά σε φωτοπερίχυτους βράχους, με σχήματα απερίγραπτα. Πότε ταξιδεύουμε κατά μήκος καταγάλανων ποταμών – αν είναι δυνατόν! Οι κοίτες τους είναι στρωμένες με αλαβάστρινα, καλολειασμένα βότσαλα. Και το νερό που έρχεται κατ’ ευθείαν από τα ιριδίζοντα χιόνια των παρόχθιων οροσειρών, είναι γάργαρο! Χωρίς ίχνος χρωστικής ουσίας! Και παγωμένο!...Το γλυκό φρρ φρρ της ήμερης συρμής του, ημερεύει τη ψυχή μας, καθώς περπατάμε στην όχθη και ρεμβάζουμε. Ο νους μας λούζεται θαρρείς, μέσα στα άγια νερά μιας παράξενης Σιλωάμ, που γιατρεύει βαρυθυμίες και αλγηδόνες.
Αμ οι λίμνες; Αχ, αυτές οι μοναδικές λίμνες όλης της Παταγονίας. Βαθειά λαζουρένιες, όταν έχουν πολύ βάθος! Περουζένιες όταν είναι ξέρηχες. Και πάντα ήμερες, σαν αγιασμένες των Θεοφανείων! Γυαλιστεροί καθρέφτες, να ναρκισσεύεται μέσα τους η ομορφιά της αδάμαστης Φύσης!... Σ’ άλλη στροφή, φαράγγια. Βαθειά! Μακρύστενα! Κατάφυτα! Τα μπουγάζια που τα σαρώνουν μπαινοβγαίνοντας, τραντάζουν σύρριζα τα λυγερά ελάτια, που με χάρη λυγούν, σαν να προσκυνούν Εκείνον! Αυτόν, που σε μια στιγμή τσακίρ κεφιού, ή σαν σε θεϊκή…βακχεία, αποφάσισε να αιφνιδιάσει τα έλλογα δημιουργήματα του! Ευτυχισμένο κρασοβόλι!...
- Με αμφισβητείται, το ξέρω, γελάει ο Θεός. Τόσο σας κόβει. Ρίξτε μια ματιά γύρω σας! Πως εξηγείται – ω έξυπνοι, εσείς! -
Όλην αυτήν την αρμονία, την ευρυθμία, τη θαυμαστή ισορροπία των πάντων; Ποιο ηλεκτρονικό μηχάνημά σας μπορεί να τις πετύχει; Εσείς, κακόμοιρα, μήτε να τις εξηγήσετε μπορείτε! Ζήτε και πεθαίνετε ψάχνοντας τη λύση στα αινίγματα του Σύμπαντος! Κι ούτε ένα μάτι, να βλέπει, ή ένα αυτί ν’ ακούει, δεν είστε ικανοί να φτιάξετε! Άπιστοι και αμφισβητίες! Μέγα τ όνομα μου, καλέ τι σόι πλάσματα πήγα και κατασκεύασα; Ίσως, πάλι, καλώς να τα κατασκεύασα έτσι, μισερά! Διότι, ακόμα κι ως τοιαύτα – ανήξερα κι ανήμπορα – τολμούν να με κρίνουν και να με αμφισβητούν! Σκέψου, τώρα, τι περιφρόνηση θα μου ρίχνανε στα μούτρα, αν τα έκανα κομματάκι καλύτερα, τελειότερα! Δε βαρυέστε! Εγώ πάντα εν σοφία ποιώ….
Είπεν ο Θεός, και ξεφύσηξε ανακουφισμένος.
Εγώ πάντως, δεν ήμουν καθόλου ανακουφισμένη. Αντιθέτως, ήμουν πλήρως αναφουφουλιασμένη, τρέχοντας με τη μηχανή στα χέρια, κι αλλάζοντας συνεχώς φακούς. Κι εκεί που πολεμούσα να έρω σε λογαριασμό την άτιμη τη τεχνολογία, ακούω πλάι μου την ξεναγό να μου λέει, δείχνοντας συγχρόνως προς το απέναντι βουνό:
- El ditto del Dio! Το Δάχτυλο του Θεού!
Μπροστά μου ορθώνεται ένας κατακόκκινος βράχος σε σχήμα γροθιάς. Από το σημείο που φαντάζομαι ότι βρίσκεται ο δείκτης, ένα τεράστιο, λεπτό δάχτυλο υψώνεται οργισμένο προς τον ουρανό! Σαν να εγκαλούσε, για κάποιο λόγο, τον Αίτιο των πάντων, ή σαν να έδειχνε με επιμονή, την Αιτία της Ζωής!
Περιτρέχουμε τις όχθες του Rio Grande, τη λίμνη Treful με τον ομώνυμο ποταμό της, και σταματούμε σ’ ένα περίτεχνο Belvedere, απ’ όπου καμαρώνουμε τη λίμνη με το ρομαντικό όνομα:
«Ο Καθρέφτης της Πριγκίπισσας»!
Και είναι, πράγματι, σαν καθρέφτης, το αριπίδιστο γαλανό νερό. Μέσα σ’ όλα τα ποτάμια και τις λίμνες, υπάρχουν ανυπερθέτως μικρούλες, σμαραγδένιες κουκίδες, τα νησάκια. Μοιάζουν με πράσινα ξόμπλια, πάνω σε γαλάζια μεταξωτή ποδιά όμορφης κοπελιάς! Τα μάτια μας δε λένε να χορτάσουν. Ούτε και οι μηχανές μας, οι αδηφάγες!...
Το μεσημέρι τρώμε σ’ ένα χωριό, τις περίφημες Empanadas, ένα είδος κρέπας με τυρί ή κρέας. Ο καιρός είναι πάντα θαυμάσιος. Και οι στάσεις μας απολαυστικές. Το πως τελειώνει η μέρα, ούτε που το καταλαβαίνουμε. Τι κάνει το χαζευτήρι, ε;
Επιστρέφουμε αρκετά νωρίς, ώστε να πάμε μέχρι την πλατεία της μικρής πόλης.
- Αδύνατον! Ξεφωνίζω. Μοιάζει σαν σκηνικό θεάτρου! Σαν ψεύτικο! Δεν το πιστεύω. Τσιμπάτε με!
Η μικρή πλατεία, με τα λουλουδισμένα παρτέρια, διαθέτει μια καστρόπορτα – δίχως όμως τείχος – και μερικά χαμηλά, μεσαιωνικού ύφους κτίρια, από πέτρα και δοκάρια. Είναι το Ταχυδρομείο, με το ρολόι στον ψηλό του πύργο. Είναι τα Γραφεία Τουρισμού, το μικρό Μουσείο και δύο τρία άλλα κτίρια, στον ίδιο αρχιτεκτονικό ρυθμό.
Ο αρχιτέκτονας Ezequiel Bustillo, υιοθετώντας, ως ένα σημείο, το στυλ του Ευρωπαϊκού Μεσαίωνα, έχτισε το Centro Civico, του San Carlos di Bariloce, όπως είναι το πλήρες όνομα της πόλης. Κι έστησε στη μέση της πλατείας, Το άγαλμα του γνωστού μας στρατηγού Roca. Ελπίζω να τον θυμάστε! Μην πάει στράφι πια, τόση Ιστορία!...
Η πόλη είναι σχετικά καινούργια. Γεννήθηκε μόλις το 1902, σε υψόμετρο 800 μέτρων. Μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, η ντόπια Ινδιάνικη φυλή Mapuche, αντιστάθηκε με πείσμα στις κατακτητικές διαθέσεις της Αργεντινής. Και κατάφεραν να κρατούν τη περιοχή αυστηρά ινδιάνικη. Όμως ο στρατηγός Roca, με τη πολεμική επιχείρηση: Conquista del Desierto έδωσε το Μπαριλότσε στους λευκούς, μια για πάντα…Τόσο «πάντα» που εγώ δεν είδα ούτε έναν Indio, στις 3 μέρες που έμεινα εκεί. Άφαντοι οι ιθαγενείς! Μονάχα κάποια τοπωνύμια θυμίζουν κάτι τι, όπως η λίμνη Nahuel Huapi, το θέρετρο Llio Lliio…Τέτοια σπάνια!
Το Μπαριλότσε είναι μια πόλη γλυκιά. Θέρετρο της Αργεντινής –από τα αριστοκρατικότερα και ακριβότερα! – αλλά και κέντρο χειμερινών σπόρ, με σπουδαία υποδομή. Βγάζει τις ωραιότερες σοκολάτες όλης της Νότιας Αμερικής. Πάνω στην Avenida Bartolome Mitra, τον εμπορικό δρόμο της πόλης, δεκάδες τεράστια μαγαζιά πουλούν λογιών σοκολάτες: άσπρες, μαύρες, ριγέ, πουαντιγέ, σε σχήμα…μαλλιών αγγέλου, σε μορφή κοτσίδας, μπομπαριού, γεμιστές, γουβωτές, τρυπητές, ότι βάλει ο νούς σας, τέλος πάντων. Έχει κομψά μαγαζιά με μάλλινα, αντίκες, εξοπλισμούς σκί, σίκ μπουτίκ, και πολύ όμορφα ξενοδοχεία. Είναι και αυτή μια πόλη που ανασαίνει, με φαρδείς δρόμους, ανάμεσα στη λίμνη και τα βουνά. Ο καιρός εδώ είναι θαυμάσιος, το μήνα Φεβρουάριο, το….κατακαλόκαιρο του Νοτίου Ημισφαιρίου. Φυσικά, σ’ αυτό το υψόμετρο, ακόμα κι αυτήν την εποχή, η ατμόσφαιρα παραμένει πάντα χλιαρή.
Στο Μπαριλότσε διαπιστώνουμε και την αξιοθαύμαστη ευγένεια των Αργεντινών. Στα μαγαζιά που μπαινοβγαίνουμε, εγώ προσπαθώ να συνεννοηθώ ισπανιστί, κακήν κακώς φυσικά. Κι αυτή η αδυναμία γίνεται αμέσως αιτία ανθρώπινης επαφής. Οι πωλήτριες γελούν με τη καρδιά τους, και εξαντλούν όλη τους την ευγένεια, αποκαλώντας με: Querida, Linda, Ermosa, Guapa και δεν ξέρω τι άλλο τρυφερό και γλυκό! Κι αφού μας κάνουν μια γερή έκπτωση, μας δίνουν κι ένα μικρό αναμνηστικό, καθώς μας αποχαιρετούν με μια ζεστή αγκαλιά και δυο φιλιά!...
- Παιδιά, δεν ξέρω τι κάνετε εσείς, αλλά εγώ τα έχω χαμένα! Τι πολιτισμός, τι ευγένεια, τι αρχοντιά! Σάστισα. Όπου πήγαμε μας υποδέχτηκαν χαμόγελα, ζεστασιά, εξυπηρέτηση και, προ πάντων, χιούμορ!...Κάτι λένε όλα αυτά, εξομολογούμαι στις φιλενάδες μου. Κι εκείνες εντυπωσιασμένες όσο κι εγώ, δεν έχουν παρά να συμφωνήσουν.
Το βράδυ, επιστρέφοντας από το εστιατόριο που δειπνήσαμε, βρισκόμαστε πάλι στο Centro Civico κι αιφνιδιαζόμαστε. Η μικρή, κομψή πλατεία, ίναι σοφά φωταγωγημένη! Μοιάζει με εικόνα παραμυθιού, βγαλμένη μέσα από παιδικό βιβλίο! Όλα φαίνονται απόκοσμα! Μαγικά! Και μαγεμένα! Ένας τόπος που χωρά την υπέρβαση και τη φαντασία! Ένας χώρος που συνδαυλίζει την προσμονή. Να, να! Από την αριστερή γωνιά προβάλλει προσεκτικά η όμορφη πριγκίπισσα! Κι απ’ το δεξί στενό ορμά ο πρίγκιπας πάνω σ’ άσπρο άλογο!
- Ω Θεέ μου! Συναντιούνται! Τώρα θα την αρπάξει, τα την καθίσει κι αυτήν στο φαρί του, και θα ταξιδέψουν και οι δύο στο όνειρο…
- Εντάξει, εντάξει. Και θα ζήσουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, με λοιδωρούν οι συνταξιδιώτισσές μου. Πως όμως είχαν μαντέψει τη σκέψη μου; Μήπως έβλεπαν κι αυτές την ίδια εικόνα; Λέω: μήπως!...
Την άλλη μέρα μας περιμένει ένα νέο 9ωρο Cirquito στη λίμνη Nahuel Huapi, η οποία συνδέεται με άλλες δύο, την Cantaros και την Frias. Στην Παταγονία, όταν μιλάμε για λίμνες, συνήθως εννοούμε συγκροτήματα λιμνών. Ήδη έχουμε πεί πως τα σχήματά τους είναι τρομερά περίπλοκα. Καμιά λίμνη δεν έχει ένα γνωστό γεωμετρικό σχήμα. Πάντα είναι στρουφιστή, κατσαρή, με μεγάλες στενές προεξοχές – Brazi – με σπειροειδής προεκτάσεις… Ένα τέτοιο τρελό πράμα, που η Μάνα μου το χαρακτήριζε ως: ρούμπους-στρούμπους, ότι κι αν σημαίνει αυτό!...Κοντολογίς, είναι απερίγραπτες.
Όλη η παραλίμνια περιοχή θεωρείται Εθνικός Δρυμός. Δεν θα πέσω στη παγίδα της περιγραφής αυτού του λιμναίου ταξιδιού μας. Τώρα που επέστη η ώρα, διαπιστώνω ότι είναι σχεδόν αδύνατο να μεταφέρεις με λόγια εντυπώσεις από κάτι που δημιουργήθηκε για να το χαίρονται μονάχα τα μάτια. Τι βοήθεια να σου δώσει η πένα; Ένας χρωστήρας, ίσως να βοηθούσε. Δυστυχώς όμως, δεν είμαι ζωγράφος. Λυπάμαι.
Σιγά μη λυπάσαι…Εσύ χωρίς μολύβι δε ζείς!....
Το πλοιαράκι κάνει κάμποσες στάσεις. Και καθώς ο καιρός είναι λαμπρός, -το μεσημέρι μένουμε μονάχα με τα μακουδάκια μας- ο περίπατος μέσα στα σκιερά παρόχθια δάση είναι απολαυστικός. Τα πολλά, ψηλά και εκατοντάχρονα δέντρα, δημιουργούν παχειές σκιές, μπόλικη υγρασία, και αναδίνουν, τρομερά έντονα, τη χαρακτηριστική υπεροσμία των σάπιων φύλλων και το άρωμα των ριζών, που ανασαίνουν ξετρυπώνοντας μέσα από το χώμα. Πιπεράτες μυρωδιές της φύσης, που συντελούν στο να γίνεσαι ένα με το περιβάλλον. Βεβαίως, τα παραλίμνια αυτά δάση, βρίσκονται σε βουνοπλαγιές, αφού οι λίμνες εδώ, σχηματίζονται κυρίως ανάμεσα στα βουνά. Κι ίσως γι’ αυτό είναι τόσο, μα τόσο όμορφες! Στο σκιόφως του πρωινού και της δύσης, τα νερά μεταβάλλονται σε πολύτιμο κάτοπτρο, που φέρνει κοντά μας, αγκαλιασμένες, τις ομορφιές των δασών και του ουρανού. Αυτές τις ώρες δε σηκώνουμε τα μάτια από το νερό. Δεν χρειάζεται. Έχουμε μπροστά μας τα σύννεφα και τις βουνοκορφές, πάνω σ’ ένα γαλάζιο που φαίνεται απίστευτο! Φανταστείτε ότι έχω φωτογραφίσει μονάχα τις αντανακλάσεις, και κανείς δεν το παίρνει χαμπάρι, όταν βλέπει τις φωτογραφίες! Είναι τόσο καθαρές, που άνετα τις κρατά ανάποδα! Κι είναι και πολύ ευχαριστημένος!...
- Να δείς που θα μαυρίσουμε κιόλας, σκέφτομαι.
Και πράγματι μαυρίζουμε. Στις λίμνες και τους παγετώνες, δεν είναι καθόλου δύσκολο, με τέτοια ηλιοφάνεια. Έτσι καίγεται η μύτη μου, και ξεφλουδίζει αντιαισθητικά. Κι ο Φάμπιο, ο ξεναγός μας στο Santiago της Χιλής, βάλθηκε να μου τη μαδά επιμελώς και με μεγάλη σοβαρότητα μάλιστα, καθώς μας ξεναγούσε. Κι εγώ δεν τον σταματούσα, ενώ με τη βία κρατούσα τα γέλια! Πνιγόμουν! Ε, και κάποτε έκανα «μπράφ» και ξέσπασα. Μονάχα τότε κατάλαβε τι ακριβώς έκανε τόσην ώρα.
Πάνω από τη λίμνη Cantaros, υπάρχει ένας καταρράκτης. Όμως για να φτάσουμε ως αυτόν πρέπει να αναρριχηθούμε επι ημίωρο σε κάμποσο ύψος.
- Κυτταρίτις, τέλος! Φωνάζω ανηφορίζοντας, ξεφυσώντας κι ελπίζοντας!...
Στο Lago Frias φτάνουμε με μικρότερο σκαφάκι. Είναι μια μικρούλα, κλειστή λίμνη, αρυτίδωτη. Μοιάζει μ’ ένα τεράστιο γαλάζιο μαργαριτάρι, με όλους τους θαυμαστούς ιριδισμούς!....
Επιστρέφουμε στην πόλη ευτυχείς και ελαφρά παραζαλισμένοι. Η πλημμυρίδα των εντυπώσεων, το πολύ οξυγόνο και η όποια ταλαιπωρία, μας έκαναν το κεφάλι αερόστατο! Φούσκα έτοιμη να εκραγεί.
- Φρόσω! Σκούζω.
- Ξέρω, ξέρω. Καφέ!
Ο άτιμος! Και νεκρούς ανασταίνει, και ας είναι πεθαμένοι κι άθαφτοι…
Αύριο πετάμε προς Mentoza. Είναι ο τελευταίος μας σταθμός στην Αργεντινή, κι ο προ-τελευταίος αυτού του συναρπαστικού ταξιδιού.
Κι από τη Mentoza, με αυτοκίνητο, θα καβαλικέψουμε κυριολεκτικά τις Άνδεις – το φυσικό σύνορο των δύο χωρών – και θα μπούμε ξανά – και για τελευταία φορά – στη Χιλή.
Last edited by a moderator: