travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Colon, Portobello και το Κανάλι
- Ποτάμια, λίμνες και ιθαγενείς
- Στην ύπαιθρο του Παναμά
- Πρώτη μέρα Γουατεμάλα: Τι μέρα κι αυτή!!!
- Rio Dulce, βόλτα στο ποτάμι
- Από το Rio Dulce στο Τικάλ
- Επίσκεψη στον τεράστιο Αρχαιολογικό Χώρο Τικάλ
- Μια δύσκολη μέρα. Coban
- Ο δρόμος για την Αντίγκουα
- Βόλτες γύρω από την Antigua: Ηφαίστεια και χωριά
- Στις Λαϊκές Αγορές των χωριών, Λίμνη Atitlan
- Βόλτες με πλοιάριο στη λίμνη Ατιτλάν
- Chichicastenango και πόλη της Γουατεμάλα
- Στο Σαν Χοσέ και ο κακός μας ο καιρός
- San Jose και Tortuguero
- Βαρκάδα και βόλτες στο Tortuguero
- Ο δρόμος για τη La Fortuna και τον καταρράκτη
- Λίμνη και Ηφαίστειο Αρεναλ, Κρεμαστές Γέφυρες
- Puntarenas και κροκόδειλοι στο δρόμο για Σαν Χοσέ
- Ηφαίστειο Πόας
- Επιστροφή και μικρή επίσκεψη στη Γενεύη (41 χρόνια μετά)
- Οικονομικός Επίλογος
- Γενικά συμπεράσματα
Στην ύπαιθρο του Παναμά
Τρίτη και τελευταία μέρα στη χώρα. Ξεκινήσαμε πάλι λίγο μετά τις 6:00 για να πάμε αρχικά να δούμε το μουσείο Μi Pueblito. Το GPS μας πήγε σε ένα περίεργο σημείο από όπου όμως δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε με το αυτοκίνητο, αν και φαινόταν ότι ήταν κοντά το σημείο που ψάχναμε. Ευτυχώς μας πληροφόρησε ένας ντόπιος και πήγαμε με τα πόδια, για να διαπιστώσουμε βέβαια ότι εκείνη την ώρα, δηλαδή στις 6:30 το πρωί, ήταν κλειστό και για να ανοίξει έπρεπε να περάσει άλλη μιάμιση ώρα.
Τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες απέξω και σηκωθήκαμε να φύγουμε για να πάμε σε ένα άλλο προορισμό με το όνομα Panama ruins. Και εκεί ταλαιπωρηθήκαμε για να βρούμε το μέρος και όταν φτάσαμε διαπιστώσαμε ότι λόγω Δευτέρας δεν θα άνοιγε καθόλου. Είδαμε λοιπόν ό,τι μπορέσαμε απ’ έξω και τραβήξαμε κάποιες αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες, αλλά πολύ φτωχές σε σχέση με αυτά που θα τραβούσαμε εάν πηγαίναμε μέσα. Να σημειώσω για όσους τύχει και πάνε ότι η παλιά πόλη του Παναμά με το όνομα Panama ruins ή Panama Viejo είναι αυτά τα χαλάσματα. Βρίσκεται ανατολικά από το κέντρο της πόλης. Όμως η Casco Viejo βρίσκεται δυτικά του κέντρου και είναι η ζωντανή πόλη με τα στενά και τα πολλά μαγαζιά.
Είχαμε απογοητευτεί από τις δύο διαδοχικές αποτυχίες της ημέρας και δεν ξέραμε τι να κάνουμε, γιατί οι επιλογές μας είχαν στερέψει. Στο αρχικό πρόγραμμα εγώ για την σημερινή μέρα είχα βάλει επίσκεψη σε κάποιες φυλές στην περιοχή του Comarca de Kuna Yala. Αυτό βρίσκεται περίπου 90 χιλιόμετρα από την πόλη, στον Ατλαντικό, και ενώ τα πρώτα 50 τα κάνεις σε μία ώρα, τα επόμενα 40 χρειάζεσαι πάνω από μιάμιση ώρα για να τα κάνεις, διότι ο δρόμος δεν είναι μόνο ότι είναι στενός αλλά είναι γεμάτος λακκούβες και δεν τον έχουν φτιάξει. Αποφασίσαμε λοιπόν να βγούμε έξω από την πόλη του Παναμά και να προσπαθήσουμε να πάμε εκεί. Στην αρχή μάλιστα είχε λίγη κίνηση, αλλά δεν μας πείραξε τόσο πολύ, αφού αργότερα λιγόστεψε και είδαμε με ενδιαφέρον τις περιοχές που περνούσαμε.
Όταν εγκαταλείψαμε την Παναμερικάνα, μετά τα πρώτα 50 χλμ, ο δρόμος χειροτέρεψε πάρα πολύ, όπως είπα. Το τοπίο όμως ήταν πολύ όμορφο. Ο ουρανός ήταν απειλητικός και μάλλον θα επαληθεύονταν τα site τα οποία μιλούσαν για πολλή βροχή τη σημερινή ημέρα. Αφού διανύσαμε σχεδόν τη μισή απόσταση αυτού του άσχημου δρόμου, μας σταμάτησε ένα μπλόκο του στρατού και εκτός από τα στοιχεία που μας πήρε, ζητούσαν και 45 ευρώ για να μπορέσουμε να περάσουμε να πάμε στην παραλία Comarca de Kuna Yala και να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Αποφασίσαμε να μην δώσουμε αυτά τα χρήματα και να επιστρέψουμε πίσω, διότι άλλωστε ο δρόμος ήταν τόσο κακός που θα ήταν μεγάλη ταλαιπωρία και να πας και μετά να γυρίσεις. Και δεν ξέραμε και εκεί τι μας περίμενε. Κανονικά οι επισκέπτες πάνε εκεί και μένουν ένα ή και περισσότερα βράδια, με σκοπό να γνωρίσουν τους ντόπιους και τη ζωή τους.
Από τη διαδρομή:
Να και τα καλλιτεχνικά:
Επιστρέφοντας, όταν φτάσαμε στη διακλάδωση για Παναμά, αντί να γυρίσουμε πίσω πήραμε την κατεύθυνση προς την Κολομβία. Η ώρα ήταν περίπου 11:30 και είχα δει στο χάρτη του τηλεφώνου ότι προς την κατεύθυνση εκείνη υπάρχουν αρκετές λίμνες. Υπέθεσα ότι θα έχουμε όμορφη θέα. Όντως πήγαμε σε αυτή την κατεύθυνση και μετά από μία εικοσαριά χιλιόμετρα αρχίσαμε να συναντάμε πολύ όμορφες εικόνες με λίμνες αλλά και με ντόπιους. Μας άρεσε πάρα πολύ και όταν αυτές οι εικόνες σταμάτησαν, επιστρέψαμε πίσω. Ήταν η λίμνη Bayano που έχει ένα πολυσχιδές σχήμα, λες και είναι πολλές λίμνες, αλλά είναι μια.
Και ενώ η φύση είναι όμορφη, τα χωριά και οι πόλεις από τα οποία περνούσαν οι δρόμοι, αν και δεν ήταν πολλά, δεν φαινόταν να έχουν τίποτα το ενδιαφέρον. Επίσης, στους δρόμους δεν έχει ωραία καφέ ή εστιατόρια τα οποία θα έκαναν τον τουρίστα να σταματήσει να πιει κάτι ή να φάει.
Γυρίσαμε πίσω στον πόλη του Παναμά και την τελευταία ώρα πριν φτάσουμε, η βροχή άρχισε να πέφτει πολύ δυνατή. Όμως για καλή μας τύχη σταμάτησε και μας έδωσε την ευκαιρία να πάμε σε ένα μικρό αλλά ενδιαφέρον παρκάκι με το όνομα Paitilla, μέσα στην πόλη του Παναμά. Το ενδιαφέρον του πάρκου αυτού είναι ο περιβάλλων χώρος του, όπου από τη μεριά της στεριάς είναι οι τεράστιοι ουρανοξύστες και από την άλλη πλευρά είναι θάλασσα, όπου βλέπεις διάφορα.
Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, αλλά επειδή ήταν σχετικά νωρίς, πήγαμε για να κάνουμε μία βόλτα στη γειτονιά μας και να φωτογραφίσουμε κάποια κτήρια, που είχαμε δει τις προηγούμενες μέρες, αλλά δεν κρατούσαμε τη μηχανή για να τα τραβήξουμε.
Λίγα λόγια για τον Παναμά
Πρωί είχαμε πτήση για την πρωτεύουσα της Γουατεμάλα, που έχει το ίδιο όνομά , όπως και στον Παναμά. Οι εντυπώσεις που μας άφησε δεν ήταν και οι καλύτερες, όσον αφορά στην αυθεντικότητα αυτής της χώρας ως λατινοαμερικάνικης. Αλλά και γενικότερα, ούτε η φύση είχε τρομερά πράγματα ούτε και οι ιθαγενείς μας εντυπωσίασαν. Επίσης ένα πολύ σημαντικό είναι ότι έχει τρομερή υγρασία. Δεν πειράζει όμως. Αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό για ένα περαστικό.
Πολύ ειδικό αυτής της χώρας και πάνω σε αυτό βασίζει κατά πολύ τον τουρισμό της, είναι το κανάλι. Η φύση γύρω από αυτό είναι βέβαια αρκετά όμορφη, αλλά όχι εντυπωσιακή όσο εντυπωσιακό είναι το τεχνικό έργο. Επίσης η λίμνη Bayano που επισκεφτήκαμε σχεδόν τυχαία, ήταν πολύ όμορφη, αλλά δεν ήταν καθόλου αξιοποιημένο το μέρος τουριστικά. Δεν γνωρίζω το λόγο. Να αναφέρω εδώ ότι στους δρόμους σε πολλά σημεία έχει μπλόκα του στρατού, και κοιτάνε λίγο το αυτοκίνητο και μετά σε αφήνουν να προχωρήσεις. Ειδικά σε περιοχές που είναι μακριά από την πρωτεύουσα.
Η πόλη του Παναμά μοιάζει σαν μία πόλη με τρία ή τέσσερα εκατομμύρια κατοίκους, ενώ τόσοι είναι οι κάτοικοι όλης της χώρας. Αυτό μου φαίνεται πολύ εντυπωσιακό. Η χώρα είναι πολύ αραιοκατοικημένη.
Το ξενοδοχείο μας βρισκόταν σε πολύ καλή περιοχή. Εκ των υστέρων θα προτιμούσα να ήταν κοντά στην Παλιά Πόλη, κυρίως γιατί είναι πιο όμορφη η βόλτα εκεί και το να καθίσεις σε ένα μαγαζί, αν και εμείς δεν καθίσαμε. Από το ξενοδοχείο μας η παραλία ήταν πολύ κοντά για να κάνεις βόλτα στα τέσσερα χιλιόμετρα που ήταν ως την παλιά πόλη. Όμως έχει τόσους δρόμους αυτή η πόλη που πραγματικά νομίζεις ότι είσαι σε μία πόλη με τρεις φορές ή και τέσσερις μεγαλύτερο πληθυσμό. Παντού βλέπεις αερογέφυρες για να περνάνε αυτοκίνητα ή τρένα.
Προς τα έξω, στους λόφους της πόλης, έχει αρκετή φτωχολογιά. Όμως δεν παύουν να κυκλοφορούν πάρα πολλοί κάτοικοι της χώρας με πολυτελή αυτοκίνητα. Τόσο πολλά έχω δει μόνο σε αραβικές χώρες και μάλιστα από τις πλούσιες. Σίγουρα έχει πολύ πλούτο αυτή η χώρα και το πιο πιθανό είναι ότι τον προσφέρουν τα έσοδα από το κανάλι. Πρόκειται για μία χώρα με λίγο πληθυσμό που μοιράζεται ένα τεράστιο ποσόν.
Γενικά οι άνθρωποι είναι πολύ καλοί και σε βοηθάνε σε οτιδήποτε τους ρωτήσεις. Δε διστάζουν να έρθουν μαζί σου για να σου δείξουν από που πρέπει να πας. Δεν χρειαστήκαμε πολλές φορές κάποια βοήθεια, αλλά πάντα ήταν πολύ εξυπηρετικοί. Μόνο στο ξενοδοχείο οι κοπέλες δεν φαινόταν και τόσο χαμογελαστές και εξυπηρετικές. Πιστεύω επειδή δεν ήξεραν καλά Αγγλικά. Πάντως ό,τι και να χρειάστηκα μου το έκαναν.
Η επίσκεψη στον Παναμά θεωρώ ότι ήταν επιτυχημένη δεδομένων των συνθηκών. Να πω και κάτι που αφορά στο αυτοκίνητο και ευτυχώς είχα πλήρη ασφάλιση, γιατί έγινε μία γρατζουνιά στο μπροστινό μέρος. Δεν νομίζω να την έκανα εγώ, μάλλον κάποιο άλλο αυτοκίνητο και φυσικά δεν χρεώθηκα καθόλου. Κι αυτό το λέω γιατί σκεφτόμουν για να μειώσω το κόστος τα επόμενα αυτοκίνητα που θα νοικιάσουμε να μην πληρώσω για επιπλέον ασφάλιση. Τώρα, με αυτό που έγινε θα πληρώσω και θα πω και ένα τραγούδι και θα είμαι ευχαριστημένος, αν έχω αυτή τη δυνατότητα.
Πολλοί ντόπιοι μιλάνε τέλεια αγγλικά. Ίσως φταίει η παρουσία Αμερικανών στην περιοχή. Άλλοι πάλι δεν ξέρουν ούτε τα βασικά. Γενικά δεν είχαμε πρόβλημα. Έχουμε άλλωστε και τον ηλεκτρονικό μεταφραστή. Ξέρω και γύρω στις εκατό ισπανικές λέξεις. Όλα βοηθούν.
Στον επόμενο χάρτη φαίνονται χονδρικά τα μέρη που επισκεφτήκαμε:
Τρίτη και τελευταία μέρα στη χώρα. Ξεκινήσαμε πάλι λίγο μετά τις 6:00 για να πάμε αρχικά να δούμε το μουσείο Μi Pueblito. Το GPS μας πήγε σε ένα περίεργο σημείο από όπου όμως δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε με το αυτοκίνητο, αν και φαινόταν ότι ήταν κοντά το σημείο που ψάχναμε. Ευτυχώς μας πληροφόρησε ένας ντόπιος και πήγαμε με τα πόδια, για να διαπιστώσουμε βέβαια ότι εκείνη την ώρα, δηλαδή στις 6:30 το πρωί, ήταν κλειστό και για να ανοίξει έπρεπε να περάσει άλλη μιάμιση ώρα.


Τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες απέξω και σηκωθήκαμε να φύγουμε για να πάμε σε ένα άλλο προορισμό με το όνομα Panama ruins. Και εκεί ταλαιπωρηθήκαμε για να βρούμε το μέρος και όταν φτάσαμε διαπιστώσαμε ότι λόγω Δευτέρας δεν θα άνοιγε καθόλου. Είδαμε λοιπόν ό,τι μπορέσαμε απ’ έξω και τραβήξαμε κάποιες αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες, αλλά πολύ φτωχές σε σχέση με αυτά που θα τραβούσαμε εάν πηγαίναμε μέσα. Να σημειώσω για όσους τύχει και πάνε ότι η παλιά πόλη του Παναμά με το όνομα Panama ruins ή Panama Viejo είναι αυτά τα χαλάσματα. Βρίσκεται ανατολικά από το κέντρο της πόλης. Όμως η Casco Viejo βρίσκεται δυτικά του κέντρου και είναι η ζωντανή πόλη με τα στενά και τα πολλά μαγαζιά.


Είχαμε απογοητευτεί από τις δύο διαδοχικές αποτυχίες της ημέρας και δεν ξέραμε τι να κάνουμε, γιατί οι επιλογές μας είχαν στερέψει. Στο αρχικό πρόγραμμα εγώ για την σημερινή μέρα είχα βάλει επίσκεψη σε κάποιες φυλές στην περιοχή του Comarca de Kuna Yala. Αυτό βρίσκεται περίπου 90 χιλιόμετρα από την πόλη, στον Ατλαντικό, και ενώ τα πρώτα 50 τα κάνεις σε μία ώρα, τα επόμενα 40 χρειάζεσαι πάνω από μιάμιση ώρα για να τα κάνεις, διότι ο δρόμος δεν είναι μόνο ότι είναι στενός αλλά είναι γεμάτος λακκούβες και δεν τον έχουν φτιάξει. Αποφασίσαμε λοιπόν να βγούμε έξω από την πόλη του Παναμά και να προσπαθήσουμε να πάμε εκεί. Στην αρχή μάλιστα είχε λίγη κίνηση, αλλά δεν μας πείραξε τόσο πολύ, αφού αργότερα λιγόστεψε και είδαμε με ενδιαφέρον τις περιοχές που περνούσαμε.
Όταν εγκαταλείψαμε την Παναμερικάνα, μετά τα πρώτα 50 χλμ, ο δρόμος χειροτέρεψε πάρα πολύ, όπως είπα. Το τοπίο όμως ήταν πολύ όμορφο. Ο ουρανός ήταν απειλητικός και μάλλον θα επαληθεύονταν τα site τα οποία μιλούσαν για πολλή βροχή τη σημερινή ημέρα. Αφού διανύσαμε σχεδόν τη μισή απόσταση αυτού του άσχημου δρόμου, μας σταμάτησε ένα μπλόκο του στρατού και εκτός από τα στοιχεία που μας πήρε, ζητούσαν και 45 ευρώ για να μπορέσουμε να περάσουμε να πάμε στην παραλία Comarca de Kuna Yala και να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Αποφασίσαμε να μην δώσουμε αυτά τα χρήματα και να επιστρέψουμε πίσω, διότι άλλωστε ο δρόμος ήταν τόσο κακός που θα ήταν μεγάλη ταλαιπωρία και να πας και μετά να γυρίσεις. Και δεν ξέραμε και εκεί τι μας περίμενε. Κανονικά οι επισκέπτες πάνε εκεί και μένουν ένα ή και περισσότερα βράδια, με σκοπό να γνωρίσουν τους ντόπιους και τη ζωή τους.
Από τη διαδρομή:



Να και τα καλλιτεχνικά:


Επιστρέφοντας, όταν φτάσαμε στη διακλάδωση για Παναμά, αντί να γυρίσουμε πίσω πήραμε την κατεύθυνση προς την Κολομβία. Η ώρα ήταν περίπου 11:30 και είχα δει στο χάρτη του τηλεφώνου ότι προς την κατεύθυνση εκείνη υπάρχουν αρκετές λίμνες. Υπέθεσα ότι θα έχουμε όμορφη θέα. Όντως πήγαμε σε αυτή την κατεύθυνση και μετά από μία εικοσαριά χιλιόμετρα αρχίσαμε να συναντάμε πολύ όμορφες εικόνες με λίμνες αλλά και με ντόπιους. Μας άρεσε πάρα πολύ και όταν αυτές οι εικόνες σταμάτησαν, επιστρέψαμε πίσω. Ήταν η λίμνη Bayano που έχει ένα πολυσχιδές σχήμα, λες και είναι πολλές λίμνες, αλλά είναι μια.







Και ενώ η φύση είναι όμορφη, τα χωριά και οι πόλεις από τα οποία περνούσαν οι δρόμοι, αν και δεν ήταν πολλά, δεν φαινόταν να έχουν τίποτα το ενδιαφέρον. Επίσης, στους δρόμους δεν έχει ωραία καφέ ή εστιατόρια τα οποία θα έκαναν τον τουρίστα να σταματήσει να πιει κάτι ή να φάει.
Γυρίσαμε πίσω στον πόλη του Παναμά και την τελευταία ώρα πριν φτάσουμε, η βροχή άρχισε να πέφτει πολύ δυνατή. Όμως για καλή μας τύχη σταμάτησε και μας έδωσε την ευκαιρία να πάμε σε ένα μικρό αλλά ενδιαφέρον παρκάκι με το όνομα Paitilla, μέσα στην πόλη του Παναμά. Το ενδιαφέρον του πάρκου αυτού είναι ο περιβάλλων χώρος του, όπου από τη μεριά της στεριάς είναι οι τεράστιοι ουρανοξύστες και από την άλλη πλευρά είναι θάλασσα, όπου βλέπεις διάφορα.





Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, αλλά επειδή ήταν σχετικά νωρίς, πήγαμε για να κάνουμε μία βόλτα στη γειτονιά μας και να φωτογραφίσουμε κάποια κτήρια, που είχαμε δει τις προηγούμενες μέρες, αλλά δεν κρατούσαμε τη μηχανή για να τα τραβήξουμε.




Λίγα λόγια για τον Παναμά
Πρωί είχαμε πτήση για την πρωτεύουσα της Γουατεμάλα, που έχει το ίδιο όνομά , όπως και στον Παναμά. Οι εντυπώσεις που μας άφησε δεν ήταν και οι καλύτερες, όσον αφορά στην αυθεντικότητα αυτής της χώρας ως λατινοαμερικάνικης. Αλλά και γενικότερα, ούτε η φύση είχε τρομερά πράγματα ούτε και οι ιθαγενείς μας εντυπωσίασαν. Επίσης ένα πολύ σημαντικό είναι ότι έχει τρομερή υγρασία. Δεν πειράζει όμως. Αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό για ένα περαστικό.
Πολύ ειδικό αυτής της χώρας και πάνω σε αυτό βασίζει κατά πολύ τον τουρισμό της, είναι το κανάλι. Η φύση γύρω από αυτό είναι βέβαια αρκετά όμορφη, αλλά όχι εντυπωσιακή όσο εντυπωσιακό είναι το τεχνικό έργο. Επίσης η λίμνη Bayano που επισκεφτήκαμε σχεδόν τυχαία, ήταν πολύ όμορφη, αλλά δεν ήταν καθόλου αξιοποιημένο το μέρος τουριστικά. Δεν γνωρίζω το λόγο. Να αναφέρω εδώ ότι στους δρόμους σε πολλά σημεία έχει μπλόκα του στρατού, και κοιτάνε λίγο το αυτοκίνητο και μετά σε αφήνουν να προχωρήσεις. Ειδικά σε περιοχές που είναι μακριά από την πρωτεύουσα.
Η πόλη του Παναμά μοιάζει σαν μία πόλη με τρία ή τέσσερα εκατομμύρια κατοίκους, ενώ τόσοι είναι οι κάτοικοι όλης της χώρας. Αυτό μου φαίνεται πολύ εντυπωσιακό. Η χώρα είναι πολύ αραιοκατοικημένη.
Το ξενοδοχείο μας βρισκόταν σε πολύ καλή περιοχή. Εκ των υστέρων θα προτιμούσα να ήταν κοντά στην Παλιά Πόλη, κυρίως γιατί είναι πιο όμορφη η βόλτα εκεί και το να καθίσεις σε ένα μαγαζί, αν και εμείς δεν καθίσαμε. Από το ξενοδοχείο μας η παραλία ήταν πολύ κοντά για να κάνεις βόλτα στα τέσσερα χιλιόμετρα που ήταν ως την παλιά πόλη. Όμως έχει τόσους δρόμους αυτή η πόλη που πραγματικά νομίζεις ότι είσαι σε μία πόλη με τρεις φορές ή και τέσσερις μεγαλύτερο πληθυσμό. Παντού βλέπεις αερογέφυρες για να περνάνε αυτοκίνητα ή τρένα.
Προς τα έξω, στους λόφους της πόλης, έχει αρκετή φτωχολογιά. Όμως δεν παύουν να κυκλοφορούν πάρα πολλοί κάτοικοι της χώρας με πολυτελή αυτοκίνητα. Τόσο πολλά έχω δει μόνο σε αραβικές χώρες και μάλιστα από τις πλούσιες. Σίγουρα έχει πολύ πλούτο αυτή η χώρα και το πιο πιθανό είναι ότι τον προσφέρουν τα έσοδα από το κανάλι. Πρόκειται για μία χώρα με λίγο πληθυσμό που μοιράζεται ένα τεράστιο ποσόν.
Γενικά οι άνθρωποι είναι πολύ καλοί και σε βοηθάνε σε οτιδήποτε τους ρωτήσεις. Δε διστάζουν να έρθουν μαζί σου για να σου δείξουν από που πρέπει να πας. Δεν χρειαστήκαμε πολλές φορές κάποια βοήθεια, αλλά πάντα ήταν πολύ εξυπηρετικοί. Μόνο στο ξενοδοχείο οι κοπέλες δεν φαινόταν και τόσο χαμογελαστές και εξυπηρετικές. Πιστεύω επειδή δεν ήξεραν καλά Αγγλικά. Πάντως ό,τι και να χρειάστηκα μου το έκαναν.
Η επίσκεψη στον Παναμά θεωρώ ότι ήταν επιτυχημένη δεδομένων των συνθηκών. Να πω και κάτι που αφορά στο αυτοκίνητο και ευτυχώς είχα πλήρη ασφάλιση, γιατί έγινε μία γρατζουνιά στο μπροστινό μέρος. Δεν νομίζω να την έκανα εγώ, μάλλον κάποιο άλλο αυτοκίνητο και φυσικά δεν χρεώθηκα καθόλου. Κι αυτό το λέω γιατί σκεφτόμουν για να μειώσω το κόστος τα επόμενα αυτοκίνητα που θα νοικιάσουμε να μην πληρώσω για επιπλέον ασφάλιση. Τώρα, με αυτό που έγινε θα πληρώσω και θα πω και ένα τραγούδι και θα είμαι ευχαριστημένος, αν έχω αυτή τη δυνατότητα.
Πολλοί ντόπιοι μιλάνε τέλεια αγγλικά. Ίσως φταίει η παρουσία Αμερικανών στην περιοχή. Άλλοι πάλι δεν ξέρουν ούτε τα βασικά. Γενικά δεν είχαμε πρόβλημα. Έχουμε άλλωστε και τον ηλεκτρονικό μεταφραστή. Ξέρω και γύρω στις εκατό ισπανικές λέξεις. Όλα βοηθούν.
Στον επόμενο χάρτη φαίνονται χονδρικά τα μέρη που επισκεφτήκαμε:
