travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τετάρτη 14/9/2022. Τασκένδη
- Πέμπτη 15/9/2022. Επίσκεψη στην Kokand
- Παρασκευή 16/9/2022. Κοιλάδα της Fergana.
- Σάββατο 17/9/2022. Τασκένδη, πτήση για Urgench
- Κυριακή 18/9/2022. Urgench, και Nukus.
- Δευτέρα 19/9/2022. Λίμνη Αράλη.
- Τρίτη 20/9/2022. Πάμε Khiva και στο δρόμο βλέπουμε κάστρα.
- Τετάρτη 21/9/2022. Khiva.
- Πέμπτη 22/9/2022. Από Khiva για Μπουχάρα.
- Παρασκευή 23/9/2022. Μπουχάρα πρώτη μέρα.
- Βίντεο
- Σάββατο 24/9/22. Μπουχάρα δεύτερη μέρα.
- Κυριακή 25/9/2022. Από Μπουχάρα στη Σαμαρκάνδη. Shahrisabz.
- Δευτέρα 26/9/2022. Σαμαρκάνδη. Μικρή ανασκόπηση.
- Τρίτη 27/9/2022. Σαμαρκάνδη. Με τρένο στην Τασκένδη
- Βίντεο
- Τετάρτη 28/9/2022. Ημέρα επιστροφής
Τρίτη, 27/9/2022. Σαμαρκάνδη. Με τρένο στην Τασκένδη.
Η τελευταία μας μέρα στη Σαμαρκάνδη. Το απόγευμα πήγαμε στην Τασκένδη με τρένο. Τα πιο πολλά μνημεία της πόλης τα είχαμε δει την προηγούμενη μέρα και μέχρι το απόγευμα που θα παίρναμε το τρένο, είχαμε χρόνο για να δούμε και κάποια πράγματα που δεν είχαμε δει. Ξεκινήσαμε μετά το πρωινό μας και λίγο πριν τις 9:00 παίρνοντας ένα ταξί έξω από το ξενοδοχείο μας για να μας πάει στο Ulugbek Observatory. O Ulugbek ήταν εγγονός του Ταμερλάνου και ήταν κάποιο διάστημα ηγέτης της περιοχής, αλλά είχε μανία με την παρατήρηση του ουρανού. Έτσι είχε κατασκευάσει ένα παρατηρητήριο. Και μιλάμε για τον 15ο αιώνα. Εκεί λοιπόν πήγαμε με το ταξί.
Νάτος ο Ulugbek:
Και ο χώρος του παρατηρητηρίου:
Το ταξί για να κάνουμε γύρω στα 5 km ως το αστεροσκοπείο μας πήρε 2 ευρώ. Άλλο τόσο μας πήρε και το ταξί για να μας κάνει τη διαδρομή μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό το απόγευμα, που και αυτή ήταν πέντε, έξι χιλιόμετρα. Τέλος πάντων, αυτά για τους ταξιτζήδες.
Δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο αυτό που έχει μείνει στο αστεροσκοπείο. Ουσιαστικά είναι ένα μικρό ωραίο μουσείο, με κάποιες φωτογραφίες και κάποια όργανα παρατήρησης, που όμως δεν ήταν της εποχής ή και αν ήταν δεν βρέθηκαν στον χώρο. Όμως είχε ενδιαφέρον. Το πιο σημαντικό ήταν η τρισδιάστατη απεικόνιση του παρατηρητηρίου, μακέτα, που είδαμε. Το ίδιο το παρατηρητήριο βρισκόταν δίπλα στο μουσείο και ήταν πολύ μεγάλο, και σχεδόν στρογγυλό. Είχε μία τρύπα από όπου ο παρατηρητής κοιτούσε τον ουρανό. Στο εσωτερικό του ήταν μία μικρή περιφέρεια κύκλου, έτσι ώστε να μπορεί να παρατηρεί τις μετακινήσεις των αντικειμένων που έβλεπε. Όμως αυτό γινόταν μόνο σε κάποια σταθερή κατεύθυνση, γιατί αυτό το σχεδόν ημικύκλιο, ήταν σταθερό και απλά πάνω σε αυτό μπορούσε να μετακινείται ο παρατηρητής. Άρα μπορούσε να παρατηρεί τον ουρανό μόνο σε μία ευθεία του ουρανού. Αυτά είναι όπως τα κατάλαβα εγώ. Είχε το ενδιαφέρον του. Πάντως είδαμε εκεί αρκετούς τουρίστες.
Μετά ακολουθήσαμε με τα πόδια το δρόμο προς την πόλη. Πήραμε το δρόμο για να επιστρέψουμε μέσω του Afrosiab. Αυτή η περιοχή ήταν η παλιά πόλη πριν τον Ταμερλάνο, η οποία είχε καταστραφεί ολοκληρωτικά από τον Τζέκινς Χαν. Δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτε από αυτή την πόλη. Άλλωστε ήταν χτισμένη όπως κατάλαβα από πλίνθους από χώμα. Στο δρόμο μας ήταν το μουσείο που το επισκεφτήκαμε, και είχε κάποια πράγματα της εποχής. Είχε όμως πολύ ενδιαφέρον γιατί έδειχνε και μέρος της ιστορίας του τόπου. Σε περίοπτη θέση ήταν ένα σκίτσο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και η εικόνα της αυτοκρατορίας του, η οποία βέβαια μοιάζει πάρα πολύ με την αυτοκρατορία του Ταμερλάνου. Μόνο που ο τελευταίος δεν είχε κατακτήσει το κομμάτι της Αιγύπτου και της Ελλάδας. Όμως είχε πάει πιο ανατολικά από τον Έλληνα στρατηλάτη.
Αυτό που εκεί προκαλεί εντύπωση είναι ότι σε μία αυτόνομη αίθουσα υπάρχουν τοιχογραφίες από το παλάτι εκείνης της εποχής. Το λέω αυτό γιατί πήγαμε μετά στον αρχαιολογικό χώρο και εκεί στο σημείο που ήταν η αίθουσα με τις τοιχογραφίες δεν ήταν τίποτα παρά σωροί από χώματα, όπως άλλωστε και σε όλο τον αρχαιολογικό χώρο. Εάν δεν σου πουν ότι είναι αρχαιολογικός χώρος νομίζεις ότι είναι μία έρημος η οποία έχει σκαφτεί από διάφορους και έχει χώματα εδώ και εκεί. Και ένα ρέμα που φαντάζομαι περνάει ένα ρυάκι το χειμώνα. Στο μουσείο λοιπόν είδαμε την απεικόνιση από τις ζωγραφιές του παλατιού, που απεικόνιζαν τις συνήθεις εργασίες του βασιλιά, δηλαδή συναντήσεις με εκπροσώπους γειτονικών χωρών και άλλα τέτοια. Αυτά τα καταλάβαμε από ένα video που είδαμε σε μία μικρή διπλανή αίθουσα όπου εξηγούσε ακριβώς τι έδειχναν οι τοιχογραφίες. Μετά το μουσείο πήγαμε στον χώρο των αρχαιοτήτων, που όπως είπα, αν δε στο πουν δεν καταλαβαίνεις ότι εκεί κάποτε ανθούσε μία μεγάλη πόλη.
Ο αρχαιολογικός χώρος:
Φύγαμε και από κει με τα πόδια και ο δρόμος μας πήγε στα γνωστά μέρη. Δηλαδή πρώτα στο νεκροταφείο που ήταν το μαυσωλείο του ηγέτη Καρίμοφ και από κει συνεχίσαμε για το γνωστό τζαμί Bibi Khanym και μετά στο Ρετζιστάν και καταλήξαμε στις 14:00 στο ξενοδοχείο.
Στην αγορά:
Ξεκουραστήκαμε λίγο και πήραμε τα πράγματά μας, τα οποία είχαμε αφήσει το πρωί εκεί, και πήραμε το ταξί για να μας πάει στο σιδηροδρομικό σταθμό. Είχα κλείσει εισιτήρια από την Αθήνα, για να πάμε με το γρήγορο τρένο τους στην Τασκένδη. Κάνει μόνο 2 ώρες και φτάσαμε στην Τασκένδη περίπου στις 18:30. Τα κανονικά τρένα κάνουν 4 ώρες.
Νομίζω ότι όσα είδαμε στην Σαμαρκάνδη ήταν αρκετά. Και κάποια σημεία τα είδαμε πολλές φορές, όπως ας πούμε το Ρετζιστάν τρεις φορές, αλλά μπήκαμε μέσα μονάχα τη μία. Και μπορώ να πω ότι έτσι το ευχαριστηθήκαμε. Θα μπορούσαμε να έχουμε φύγει μετά από μια μόνο διανυκτέρευση, αλλά εντάξει, δεν είναι το Ουζμπεκιστάν μία χώρα που θα την εξαντλήσεις και σε 10 μέρες. Εμείς κάναμε 14 ολόκληρες και στις πόλεις μείναμε αρκετά, ώστε να έχουμε μία πολύ καλή εικόνα τους. Είναι μία πολύ πολιτισμένη χώρα και βλέπεις συνέχεια ανθρώπους να καθαρίζουν τα πάρκα και τους δρόμους. Έχει όμως τόσο πολλά μέρη, εννοώ πάρκα με κήπους, που είναι δύσκολο συνεχώς να τα συντηρούν. Κατάλαβα επίσης ότι μερικά τα έχουν εγκαταλείψει, γιατί πιθανώς δεν τα επισκέπτεται πολύς κόσμος. Λογικό είναι. Οπότε συντηρούν εκείνα στα οποία πηγαίνει περισσότερος κόσμος. Νομίζω καλά κάνουν.
Αυτό το ταξίδι μου φάνηκε πολύ άνετο, από την οργάνωση μέχρι την ολοκλήρωση. Επειδή τα πάντα ήταν φθηνά, όταν κάτι μας στοίχιζε λίγο περισσότερο στην περιγραφή μου το ανέφερα ως εξαιρετικό συμβάν. Όταν μάθεις να πληρώνεις λίγα, σου κάνει εντύπωση όταν σου ζητήσουν περισσότερα. Δηλαδή, ας πούμε, ενώ στην Ελλάδα παίρνουμε το μπουκάλι του ενάμιση λίτρου νερό από τα περίπτερα ένα ευρώ τουλάχιστον, εκεί αν το πλήρωνα πάνω από 40 λεπτά του ευρώ μου φαινόταν ακριβό. Γενικά αυτή η αίσθηση υπάρχει: μπορεί να ήταν μισή τιμή σε σχέση με κάτι που αγοράζουμε στην Ελλάδα, αλλά εκεί μας φαινόταν ακριβό.
Είπα και στην αρχή της περιγραφής ότι ένα πρόβλημα στο Ουζμπεκιστάν ήταν ότι έχουν μικρά χαρτονομίσματα. Δηλαδή το μικρότερο χαρτονόμισμα είναι των 10 λεπτών του ευρώ (1000 σουμ) με αποτέλεσμα να νομίζεις ότι είναι και πολλά λεφτά. Ένα άλλο θέμα ήταν ότι τα μηχανήματα σου προτείνουν να βγάλεις μέχρι 50 ευρώ, δηλαδή από 50.000 σουμ μέχρι 500.000 σουμ. Τελικά το έψαξα και είδα ότι μπορείς να βγάλεις μέχρι 400 ευρώ, 4.000.000 σουμ, αν επιλέξεις: άλλο ποσόν. Εγώ δεν το έκανα πολλές φορές, γιατί είχα συνηθίσει αλλιώς από την αρχή. Μόνο μία έβγαλα 100 ευρώ και άλλη μία 80. Το έκανα αυτό γιατί φοβάμαι μήπως μου τα δώσει όλα αυτά σε νομίσματα του ενός ευρώ, 10.000 σουμ, οπότε θα μου δώσει 100 χαρτονομίσματα το μηχάνημα και δεν θα μου άρεσε. Όπως μία φορά μου έδωσε 40. Τέλος πάντων, σιγά σιγά τα συνηθίσαμε όλα αυτά και δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα.
Το τρένο κάλυψε την απόσταση των 300 περίπου χιλιομέτρων μέχρι την Τασκένδη σε δυο ώρες. Ανέπτυξε ταχύτητα μέχρι 219 χλμ/ώρα. Δεν έκανε καμιά στάση. Έκοβε ταχύτητα μόνο όταν περνούσε μέσα από σταθμούς πόλεων. Είχαμε πάρει εισιτήριο πρώτης θέσης που κόστισε 13 ευρώ το άτομο. Το περιβάλλον ήταν ωραίο και μας προσέφεραν και δωρεάν μια σακκούλα με ψωμάκι, γλυκό και καφέ.
Το τρένο είχε καταπληκτική ακρίβεια και έφτασε στις 6:25 στο σταθμό της Τασκένδης. Βγήκαμε έξω με τις βαλίτσες για να βρούμε ταξί. Ψάχνοντας ένας μας ρώτησε και του είπαμε εντάξει. Οπότε μπήκαμε στο μικρό του αυτοκίνητο με τα πράγματα μας και ξεκινήσαμε. Εγώ του λέω το όνομα του ξενοδοχείου και αυτός μου λέει ότι θα πάρει τηλέφωνο. Δεν ήξερε ούτε μια λέξη στα αγγλικά. Πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη ο οποίος του είπε που να πάει. Εγώ διαπιστώνω ότι μας πήγαινε τελείως διαφορετικά από το ξενοδοχείο που εγώ είχα κλείσει με το Booking.com, και είχαμε μείνει ξανά μια δεκαριά μέρες πριν. Του το λέω σε κάποια στιγμή, αλλά ο ταξιτζής δεν άλλαζε πορεία. Φυσικά εμείς πιστεύαμε ότι πήγαινε αλλού γι αλλού. Η Ντίνα τσαντίστηκε και ήθελε να κατέβουμε κάτω να πάρουμε άλλον ταξιτζή να μας πάει στο ξενοδοχείο. Όταν εγώ του έλεγα ότι πάμε λάθος εκείνος μου έδωσε να καταλάβω ότι ο ιδιοκτήτης στο τηλέφωνο του είπε να μας πάει αλλού, και μάλιστα τελείως αντίθετα. Εγώ είχα τσαντιστεί γιατί έβλεπα ότι δεν πήγαινε εκεί που θέλαμε. Εν τω μεταξύ η κίνηση ήταν πολύ μεγάλη στο δρόμο και του έδωσα να καταλάβει ότι πρέπει να ακολουθήσει τις δικές μου οδηγίες και να μην κάνει βλακείες. Είχα άλλωστε την επιβεβαίωση του ξενοδοχείου με την γνωστή μας διεύθυνση. Με τα πολλά ακολούθησε τις οδηγίες μου. Στη διαδρομή και λίγο πριν φτάσουμε στο ξενοδοχείο πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη. Του μίλησα κι εγώ και του λέω ότι εμείς πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο που είχα μείνει 10 μέρες πριν και μου λέει: περιμένετε με εκεί. Εν τω μεταξύ ο οδηγός του ταξί τα είχε πάρει κρανίο που λένε. Εγώ δεν μπορούσα να καταλάβω το λόγο. Εν τω μεταξύ είχαμε φτάσει στο ξενοδοχείο απ’ έξω. Εγώ ανεβαίνω πάνω με τα πράγματα και αρχίζει στη ρεσεψιόν η κυρία που ήτανε να μου τα λέει λίγο μπερδεμένα. Δε μιλούσε και καλά αγγλικά και ήρθε μια ρωσίδα και μου τα έλεγε. Μου είπαν να περιμένω το αφεντικό της και ότι θα έρθει τελικά. Εγώ πληρώνω το ταξί τα λεφτά που μου ζήτησε και ήταν 5 ευρώ και έφυγε. Αλλά δεν ήταν καθόλου σίγουρος ότι είχε γίνει η δικιά μου δουλειά.
Πράγματι μετά από λίγο έρχεται ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου και μου λέει συγγνώμη αλλά σου έχω αλλάξει ξενοδοχείο. Πρέπει να πάτε να μείνετε αλλού. Του λέω: θα μας πας εσύ στο καινούργιο ξενοδοχείο, και μου λέει: ναι. Ελάτε μαζί μου στο αυτοκίνητο. Κατεβάζουμε ξανά τα πράγματα κάτω, τα φορτώνουμε στο δικό του αυτοκίνητο και του λέω: εσύ γιατί μου είπες ότι δεν αλλάξαμε ξενοδοχείο και να σε περιμένουμε; μου είπε ότι νόμιζε πως εγώ είχα λάβει ένα μήνυμα του. Του λέω ότι δεν έλαβα κανένα μήνυμα και ανοίγω εκείνη τη στιγμή τα email και βλέπω ότι στις 3 το μεσημέρι μου είχε στείλει μήνυμα και με ρωτούσε αν τελικά θα πηγαίναμε να μείνουμε στο δωμάτιο που κλείσαμε. Του λέω ότι το μήνυμα δεν το είχα διαβάσει. Τώρα το βλέπω πρώτη φορά. Λέει δεν πειράζει, πάμε στο ξενοδοχείο.
Αφού οδήγησε για πάνω από ένα τέταρτο φτάσαμε σε ένα άλλο ξενοδοχείο και μας λέει: εδώ είσαστε και μάλιστα πρόσθεσε ότι: πρώτον δεν θα πληρώσουμε καθόλου για τη διαμονή μας και δεύτερον την επομένη το πρωί θα έρθει αυτός να μας μεταφέρει δωρεάν στο αεροδρόμιο. Εγώ ό,τι και να του είπα αυτός επέμενε ότι έπρεπε να γίνει έτσι γιατί αλλιώς θα ήταν στεναχωρημένος που με ταλαιπώρησε. Εγώ τον ρώτησα γιατί μου είπες να περιμένω στο ξενοδοχείο και δεν μου είπες να με μεταφέρει ο ταξιτζής εκεί που το είπες εσύ. Μου απάντησε ότι ο ταξιτζής του είχε πει ότι είχε ήδη φτάσει στο ξενοδοχείο και γι αυτό μου είπε να τον περιμένουμε εκεί. Νόμιζε ότι ήμασταν στο καινούργιο. Μετά του τηλεφώνησε η κοπέλα από εκεί που είχαμε πάει και κατάλαβε τι είχε γίνει. Έγιναν τα πράγματα πολύ ανακατεμένα.
Η ουσία είναι ότι το ξενοδοχείο βρισκόταν σε μία πολύ καλή περιοχή. Σίγουρα ήταν ακριβότερο από το άλλο, όμως εκείνος δεν μας πήρε χρήματα. Εμείς του είπαμε ότι βιαζόμασταν γιατί θέλαμε να πάμε να δούμε το City Park. Μας είπε: μην έχετε πρόβλημα θα σας πάω εγώ. Τελικά τον πείσαμε να μη μας πάει, απλά μας πήγε σε ένα σταθμό του μετρό για να πάρουμε το τρένο να πάμε εκεί. Η ουσία είναι ότι εμείς θέλαμε να πάμε εκεί όσο γίνεται νωρίτερα για να δούμε το χορό των νερών. Υπάρχουν σιντριβάνια με πίδακες και τα νερά ανεβοκατεβαίνουν στο ρυθμό της μουσικής. Φτάσαμε εκεί ευτυχώς πολύ εύκολα με το μετρό και τελικά και προλάβαμε να δούμε την παράσταση με τα νερά που έπαιζαν, και ήταν η τελευταία της βραδιάς. Ο χώρος ήταν αρκετά καλός για να πας να διασκεδάσεις, να φας κάτι για φαγητό ή να πιεις ένα καφέ.
Επιστρέψαμε με το μετρό ξανά και βάζω στο GPS το ξενοδοχείο μας. Όμως μας πήγε σε ένα άλλο ξενοδοχείο με το ίδιο όνομα. Το όνομα του ξενοδοχείου που μας πήγε ήταν light hostel αλλά το κανονικό που μέναμε εμείς ήταν light Hotel. Ευτυχώς πήγα να ρωτήσω στη ρεσεψιόν και μου είπαν ότι είναι λίγο παρακάτω αυτό που ζητώ. Μάλιστα μας οδήγησε ως το ξενοδοχείο μας ο ρεσεψιονίστ που μας είχε υποδεχθεί όταν φτάσαμε εκεί με το αφεντικό του. Μεγάλη ταλαιπωρία αλλά τελικά μου φαίνεται ότι είναι μόνο για γέλιο.
Με δυο Ουζμπέκους οδηγούς στην έρημο:
Από το σταθμό του μετρό μέχρι το ξενοδοχείο ήταν μια απόσταση κάπου 20 λεπτών. Αλλά επειδή πεινούσαμε αγοράσαμε τρία μεγάλα σουβλάκια και μια μπύρα για να πιούμε στο δωμάτιο. Επειδή δε μας πήρε λεφτά για το δωμάτιο, έψαξα να βρω κάποιο δώρο για να αγοράσω στον ιδιοκτήτη, αλλά δυστυχώς τα καταστήματα είχαν κλείσει. Ελάχιστα ήταν ανοιχτά και αυτά ήταν για φαγητό ή ποτό.
Την επόμενη μέρα το πρωί περιμέναμε τον Άνταμ, έτσι ονομαζόταν ο ιδιοκτήτης, να μας μεταφέρει στο αεροδρόμιο. Τελικά αυτό το ταξίδι τέλειωσε μάλλον ευχάριστα παρ’ ό,τι έγινε το τελευταίο βράδυ με τον ταξιτζή, που νομίζαμε ότι είναι μεθυσμένος. Είχε δίκιο ο άνθρωπος αλλά εμείς επιμέναμε σε αυτό που νομίζαμε σωστό: να πάμε δηλαδή στο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει 10 μέρες πριν.
Η τελευταία μας μέρα στη Σαμαρκάνδη. Το απόγευμα πήγαμε στην Τασκένδη με τρένο. Τα πιο πολλά μνημεία της πόλης τα είχαμε δει την προηγούμενη μέρα και μέχρι το απόγευμα που θα παίρναμε το τρένο, είχαμε χρόνο για να δούμε και κάποια πράγματα που δεν είχαμε δει. Ξεκινήσαμε μετά το πρωινό μας και λίγο πριν τις 9:00 παίρνοντας ένα ταξί έξω από το ξενοδοχείο μας για να μας πάει στο Ulugbek Observatory. O Ulugbek ήταν εγγονός του Ταμερλάνου και ήταν κάποιο διάστημα ηγέτης της περιοχής, αλλά είχε μανία με την παρατήρηση του ουρανού. Έτσι είχε κατασκευάσει ένα παρατηρητήριο. Και μιλάμε για τον 15ο αιώνα. Εκεί λοιπόν πήγαμε με το ταξί.
Νάτος ο Ulugbek:

Και ο χώρος του παρατηρητηρίου:

Το ταξί για να κάνουμε γύρω στα 5 km ως το αστεροσκοπείο μας πήρε 2 ευρώ. Άλλο τόσο μας πήρε και το ταξί για να μας κάνει τη διαδρομή μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό το απόγευμα, που και αυτή ήταν πέντε, έξι χιλιόμετρα. Τέλος πάντων, αυτά για τους ταξιτζήδες.
Δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο αυτό που έχει μείνει στο αστεροσκοπείο. Ουσιαστικά είναι ένα μικρό ωραίο μουσείο, με κάποιες φωτογραφίες και κάποια όργανα παρατήρησης, που όμως δεν ήταν της εποχής ή και αν ήταν δεν βρέθηκαν στον χώρο. Όμως είχε ενδιαφέρον. Το πιο σημαντικό ήταν η τρισδιάστατη απεικόνιση του παρατηρητηρίου, μακέτα, που είδαμε. Το ίδιο το παρατηρητήριο βρισκόταν δίπλα στο μουσείο και ήταν πολύ μεγάλο, και σχεδόν στρογγυλό. Είχε μία τρύπα από όπου ο παρατηρητής κοιτούσε τον ουρανό. Στο εσωτερικό του ήταν μία μικρή περιφέρεια κύκλου, έτσι ώστε να μπορεί να παρατηρεί τις μετακινήσεις των αντικειμένων που έβλεπε. Όμως αυτό γινόταν μόνο σε κάποια σταθερή κατεύθυνση, γιατί αυτό το σχεδόν ημικύκλιο, ήταν σταθερό και απλά πάνω σε αυτό μπορούσε να μετακινείται ο παρατηρητής. Άρα μπορούσε να παρατηρεί τον ουρανό μόνο σε μία ευθεία του ουρανού. Αυτά είναι όπως τα κατάλαβα εγώ. Είχε το ενδιαφέρον του. Πάντως είδαμε εκεί αρκετούς τουρίστες.

Μετά ακολουθήσαμε με τα πόδια το δρόμο προς την πόλη. Πήραμε το δρόμο για να επιστρέψουμε μέσω του Afrosiab. Αυτή η περιοχή ήταν η παλιά πόλη πριν τον Ταμερλάνο, η οποία είχε καταστραφεί ολοκληρωτικά από τον Τζέκινς Χαν. Δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτε από αυτή την πόλη. Άλλωστε ήταν χτισμένη όπως κατάλαβα από πλίνθους από χώμα. Στο δρόμο μας ήταν το μουσείο που το επισκεφτήκαμε, και είχε κάποια πράγματα της εποχής. Είχε όμως πολύ ενδιαφέρον γιατί έδειχνε και μέρος της ιστορίας του τόπου. Σε περίοπτη θέση ήταν ένα σκίτσο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και η εικόνα της αυτοκρατορίας του, η οποία βέβαια μοιάζει πάρα πολύ με την αυτοκρατορία του Ταμερλάνου. Μόνο που ο τελευταίος δεν είχε κατακτήσει το κομμάτι της Αιγύπτου και της Ελλάδας. Όμως είχε πάει πιο ανατολικά από τον Έλληνα στρατηλάτη.


Αυτό που εκεί προκαλεί εντύπωση είναι ότι σε μία αυτόνομη αίθουσα υπάρχουν τοιχογραφίες από το παλάτι εκείνης της εποχής. Το λέω αυτό γιατί πήγαμε μετά στον αρχαιολογικό χώρο και εκεί στο σημείο που ήταν η αίθουσα με τις τοιχογραφίες δεν ήταν τίποτα παρά σωροί από χώματα, όπως άλλωστε και σε όλο τον αρχαιολογικό χώρο. Εάν δεν σου πουν ότι είναι αρχαιολογικός χώρος νομίζεις ότι είναι μία έρημος η οποία έχει σκαφτεί από διάφορους και έχει χώματα εδώ και εκεί. Και ένα ρέμα που φαντάζομαι περνάει ένα ρυάκι το χειμώνα. Στο μουσείο λοιπόν είδαμε την απεικόνιση από τις ζωγραφιές του παλατιού, που απεικόνιζαν τις συνήθεις εργασίες του βασιλιά, δηλαδή συναντήσεις με εκπροσώπους γειτονικών χωρών και άλλα τέτοια. Αυτά τα καταλάβαμε από ένα video που είδαμε σε μία μικρή διπλανή αίθουσα όπου εξηγούσε ακριβώς τι έδειχναν οι τοιχογραφίες. Μετά το μουσείο πήγαμε στον χώρο των αρχαιοτήτων, που όπως είπα, αν δε στο πουν δεν καταλαβαίνεις ότι εκεί κάποτε ανθούσε μία μεγάλη πόλη.

Ο αρχαιολογικός χώρος:

Φύγαμε και από κει με τα πόδια και ο δρόμος μας πήγε στα γνωστά μέρη. Δηλαδή πρώτα στο νεκροταφείο που ήταν το μαυσωλείο του ηγέτη Καρίμοφ και από κει συνεχίσαμε για το γνωστό τζαμί Bibi Khanym και μετά στο Ρετζιστάν και καταλήξαμε στις 14:00 στο ξενοδοχείο.

Στην αγορά:


Ξεκουραστήκαμε λίγο και πήραμε τα πράγματά μας, τα οποία είχαμε αφήσει το πρωί εκεί, και πήραμε το ταξί για να μας πάει στο σιδηροδρομικό σταθμό. Είχα κλείσει εισιτήρια από την Αθήνα, για να πάμε με το γρήγορο τρένο τους στην Τασκένδη. Κάνει μόνο 2 ώρες και φτάσαμε στην Τασκένδη περίπου στις 18:30. Τα κανονικά τρένα κάνουν 4 ώρες.

Νομίζω ότι όσα είδαμε στην Σαμαρκάνδη ήταν αρκετά. Και κάποια σημεία τα είδαμε πολλές φορές, όπως ας πούμε το Ρετζιστάν τρεις φορές, αλλά μπήκαμε μέσα μονάχα τη μία. Και μπορώ να πω ότι έτσι το ευχαριστηθήκαμε. Θα μπορούσαμε να έχουμε φύγει μετά από μια μόνο διανυκτέρευση, αλλά εντάξει, δεν είναι το Ουζμπεκιστάν μία χώρα που θα την εξαντλήσεις και σε 10 μέρες. Εμείς κάναμε 14 ολόκληρες και στις πόλεις μείναμε αρκετά, ώστε να έχουμε μία πολύ καλή εικόνα τους. Είναι μία πολύ πολιτισμένη χώρα και βλέπεις συνέχεια ανθρώπους να καθαρίζουν τα πάρκα και τους δρόμους. Έχει όμως τόσο πολλά μέρη, εννοώ πάρκα με κήπους, που είναι δύσκολο συνεχώς να τα συντηρούν. Κατάλαβα επίσης ότι μερικά τα έχουν εγκαταλείψει, γιατί πιθανώς δεν τα επισκέπτεται πολύς κόσμος. Λογικό είναι. Οπότε συντηρούν εκείνα στα οποία πηγαίνει περισσότερος κόσμος. Νομίζω καλά κάνουν.
Αυτό το ταξίδι μου φάνηκε πολύ άνετο, από την οργάνωση μέχρι την ολοκλήρωση. Επειδή τα πάντα ήταν φθηνά, όταν κάτι μας στοίχιζε λίγο περισσότερο στην περιγραφή μου το ανέφερα ως εξαιρετικό συμβάν. Όταν μάθεις να πληρώνεις λίγα, σου κάνει εντύπωση όταν σου ζητήσουν περισσότερα. Δηλαδή, ας πούμε, ενώ στην Ελλάδα παίρνουμε το μπουκάλι του ενάμιση λίτρου νερό από τα περίπτερα ένα ευρώ τουλάχιστον, εκεί αν το πλήρωνα πάνω από 40 λεπτά του ευρώ μου φαινόταν ακριβό. Γενικά αυτή η αίσθηση υπάρχει: μπορεί να ήταν μισή τιμή σε σχέση με κάτι που αγοράζουμε στην Ελλάδα, αλλά εκεί μας φαινόταν ακριβό.
Είπα και στην αρχή της περιγραφής ότι ένα πρόβλημα στο Ουζμπεκιστάν ήταν ότι έχουν μικρά χαρτονομίσματα. Δηλαδή το μικρότερο χαρτονόμισμα είναι των 10 λεπτών του ευρώ (1000 σουμ) με αποτέλεσμα να νομίζεις ότι είναι και πολλά λεφτά. Ένα άλλο θέμα ήταν ότι τα μηχανήματα σου προτείνουν να βγάλεις μέχρι 50 ευρώ, δηλαδή από 50.000 σουμ μέχρι 500.000 σουμ. Τελικά το έψαξα και είδα ότι μπορείς να βγάλεις μέχρι 400 ευρώ, 4.000.000 σουμ, αν επιλέξεις: άλλο ποσόν. Εγώ δεν το έκανα πολλές φορές, γιατί είχα συνηθίσει αλλιώς από την αρχή. Μόνο μία έβγαλα 100 ευρώ και άλλη μία 80. Το έκανα αυτό γιατί φοβάμαι μήπως μου τα δώσει όλα αυτά σε νομίσματα του ενός ευρώ, 10.000 σουμ, οπότε θα μου δώσει 100 χαρτονομίσματα το μηχάνημα και δεν θα μου άρεσε. Όπως μία φορά μου έδωσε 40. Τέλος πάντων, σιγά σιγά τα συνηθίσαμε όλα αυτά και δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα.
Το τρένο κάλυψε την απόσταση των 300 περίπου χιλιομέτρων μέχρι την Τασκένδη σε δυο ώρες. Ανέπτυξε ταχύτητα μέχρι 219 χλμ/ώρα. Δεν έκανε καμιά στάση. Έκοβε ταχύτητα μόνο όταν περνούσε μέσα από σταθμούς πόλεων. Είχαμε πάρει εισιτήριο πρώτης θέσης που κόστισε 13 ευρώ το άτομο. Το περιβάλλον ήταν ωραίο και μας προσέφεραν και δωρεάν μια σακκούλα με ψωμάκι, γλυκό και καφέ.
Το τρένο είχε καταπληκτική ακρίβεια και έφτασε στις 6:25 στο σταθμό της Τασκένδης. Βγήκαμε έξω με τις βαλίτσες για να βρούμε ταξί. Ψάχνοντας ένας μας ρώτησε και του είπαμε εντάξει. Οπότε μπήκαμε στο μικρό του αυτοκίνητο με τα πράγματα μας και ξεκινήσαμε. Εγώ του λέω το όνομα του ξενοδοχείου και αυτός μου λέει ότι θα πάρει τηλέφωνο. Δεν ήξερε ούτε μια λέξη στα αγγλικά. Πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη ο οποίος του είπε που να πάει. Εγώ διαπιστώνω ότι μας πήγαινε τελείως διαφορετικά από το ξενοδοχείο που εγώ είχα κλείσει με το Booking.com, και είχαμε μείνει ξανά μια δεκαριά μέρες πριν. Του το λέω σε κάποια στιγμή, αλλά ο ταξιτζής δεν άλλαζε πορεία. Φυσικά εμείς πιστεύαμε ότι πήγαινε αλλού γι αλλού. Η Ντίνα τσαντίστηκε και ήθελε να κατέβουμε κάτω να πάρουμε άλλον ταξιτζή να μας πάει στο ξενοδοχείο. Όταν εγώ του έλεγα ότι πάμε λάθος εκείνος μου έδωσε να καταλάβω ότι ο ιδιοκτήτης στο τηλέφωνο του είπε να μας πάει αλλού, και μάλιστα τελείως αντίθετα. Εγώ είχα τσαντιστεί γιατί έβλεπα ότι δεν πήγαινε εκεί που θέλαμε. Εν τω μεταξύ η κίνηση ήταν πολύ μεγάλη στο δρόμο και του έδωσα να καταλάβει ότι πρέπει να ακολουθήσει τις δικές μου οδηγίες και να μην κάνει βλακείες. Είχα άλλωστε την επιβεβαίωση του ξενοδοχείου με την γνωστή μας διεύθυνση. Με τα πολλά ακολούθησε τις οδηγίες μου. Στη διαδρομή και λίγο πριν φτάσουμε στο ξενοδοχείο πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη. Του μίλησα κι εγώ και του λέω ότι εμείς πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο που είχα μείνει 10 μέρες πριν και μου λέει: περιμένετε με εκεί. Εν τω μεταξύ ο οδηγός του ταξί τα είχε πάρει κρανίο που λένε. Εγώ δεν μπορούσα να καταλάβω το λόγο. Εν τω μεταξύ είχαμε φτάσει στο ξενοδοχείο απ’ έξω. Εγώ ανεβαίνω πάνω με τα πράγματα και αρχίζει στη ρεσεψιόν η κυρία που ήτανε να μου τα λέει λίγο μπερδεμένα. Δε μιλούσε και καλά αγγλικά και ήρθε μια ρωσίδα και μου τα έλεγε. Μου είπαν να περιμένω το αφεντικό της και ότι θα έρθει τελικά. Εγώ πληρώνω το ταξί τα λεφτά που μου ζήτησε και ήταν 5 ευρώ και έφυγε. Αλλά δεν ήταν καθόλου σίγουρος ότι είχε γίνει η δικιά μου δουλειά.

Πράγματι μετά από λίγο έρχεται ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου και μου λέει συγγνώμη αλλά σου έχω αλλάξει ξενοδοχείο. Πρέπει να πάτε να μείνετε αλλού. Του λέω: θα μας πας εσύ στο καινούργιο ξενοδοχείο, και μου λέει: ναι. Ελάτε μαζί μου στο αυτοκίνητο. Κατεβάζουμε ξανά τα πράγματα κάτω, τα φορτώνουμε στο δικό του αυτοκίνητο και του λέω: εσύ γιατί μου είπες ότι δεν αλλάξαμε ξενοδοχείο και να σε περιμένουμε; μου είπε ότι νόμιζε πως εγώ είχα λάβει ένα μήνυμα του. Του λέω ότι δεν έλαβα κανένα μήνυμα και ανοίγω εκείνη τη στιγμή τα email και βλέπω ότι στις 3 το μεσημέρι μου είχε στείλει μήνυμα και με ρωτούσε αν τελικά θα πηγαίναμε να μείνουμε στο δωμάτιο που κλείσαμε. Του λέω ότι το μήνυμα δεν το είχα διαβάσει. Τώρα το βλέπω πρώτη φορά. Λέει δεν πειράζει, πάμε στο ξενοδοχείο.
Αφού οδήγησε για πάνω από ένα τέταρτο φτάσαμε σε ένα άλλο ξενοδοχείο και μας λέει: εδώ είσαστε και μάλιστα πρόσθεσε ότι: πρώτον δεν θα πληρώσουμε καθόλου για τη διαμονή μας και δεύτερον την επομένη το πρωί θα έρθει αυτός να μας μεταφέρει δωρεάν στο αεροδρόμιο. Εγώ ό,τι και να του είπα αυτός επέμενε ότι έπρεπε να γίνει έτσι γιατί αλλιώς θα ήταν στεναχωρημένος που με ταλαιπώρησε. Εγώ τον ρώτησα γιατί μου είπες να περιμένω στο ξενοδοχείο και δεν μου είπες να με μεταφέρει ο ταξιτζής εκεί που το είπες εσύ. Μου απάντησε ότι ο ταξιτζής του είχε πει ότι είχε ήδη φτάσει στο ξενοδοχείο και γι αυτό μου είπε να τον περιμένουμε εκεί. Νόμιζε ότι ήμασταν στο καινούργιο. Μετά του τηλεφώνησε η κοπέλα από εκεί που είχαμε πάει και κατάλαβε τι είχε γίνει. Έγιναν τα πράγματα πολύ ανακατεμένα.
Η ουσία είναι ότι το ξενοδοχείο βρισκόταν σε μία πολύ καλή περιοχή. Σίγουρα ήταν ακριβότερο από το άλλο, όμως εκείνος δεν μας πήρε χρήματα. Εμείς του είπαμε ότι βιαζόμασταν γιατί θέλαμε να πάμε να δούμε το City Park. Μας είπε: μην έχετε πρόβλημα θα σας πάω εγώ. Τελικά τον πείσαμε να μη μας πάει, απλά μας πήγε σε ένα σταθμό του μετρό για να πάρουμε το τρένο να πάμε εκεί. Η ουσία είναι ότι εμείς θέλαμε να πάμε εκεί όσο γίνεται νωρίτερα για να δούμε το χορό των νερών. Υπάρχουν σιντριβάνια με πίδακες και τα νερά ανεβοκατεβαίνουν στο ρυθμό της μουσικής. Φτάσαμε εκεί ευτυχώς πολύ εύκολα με το μετρό και τελικά και προλάβαμε να δούμε την παράσταση με τα νερά που έπαιζαν, και ήταν η τελευταία της βραδιάς. Ο χώρος ήταν αρκετά καλός για να πας να διασκεδάσεις, να φας κάτι για φαγητό ή να πιεις ένα καφέ.


Επιστρέψαμε με το μετρό ξανά και βάζω στο GPS το ξενοδοχείο μας. Όμως μας πήγε σε ένα άλλο ξενοδοχείο με το ίδιο όνομα. Το όνομα του ξενοδοχείου που μας πήγε ήταν light hostel αλλά το κανονικό που μέναμε εμείς ήταν light Hotel. Ευτυχώς πήγα να ρωτήσω στη ρεσεψιόν και μου είπαν ότι είναι λίγο παρακάτω αυτό που ζητώ. Μάλιστα μας οδήγησε ως το ξενοδοχείο μας ο ρεσεψιονίστ που μας είχε υποδεχθεί όταν φτάσαμε εκεί με το αφεντικό του. Μεγάλη ταλαιπωρία αλλά τελικά μου φαίνεται ότι είναι μόνο για γέλιο.
Με δυο Ουζμπέκους οδηγούς στην έρημο:

Από το σταθμό του μετρό μέχρι το ξενοδοχείο ήταν μια απόσταση κάπου 20 λεπτών. Αλλά επειδή πεινούσαμε αγοράσαμε τρία μεγάλα σουβλάκια και μια μπύρα για να πιούμε στο δωμάτιο. Επειδή δε μας πήρε λεφτά για το δωμάτιο, έψαξα να βρω κάποιο δώρο για να αγοράσω στον ιδιοκτήτη, αλλά δυστυχώς τα καταστήματα είχαν κλείσει. Ελάχιστα ήταν ανοιχτά και αυτά ήταν για φαγητό ή ποτό.
Την επόμενη μέρα το πρωί περιμέναμε τον Άνταμ, έτσι ονομαζόταν ο ιδιοκτήτης, να μας μεταφέρει στο αεροδρόμιο. Τελικά αυτό το ταξίδι τέλειωσε μάλλον ευχάριστα παρ’ ό,τι έγινε το τελευταίο βράδυ με τον ταξιτζή, που νομίζαμε ότι είναι μεθυσμένος. Είχε δίκιο ο άνθρωπος αλλά εμείς επιμέναμε σε αυτό που νομίζαμε σωστό: να πάμε δηλαδή στο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει 10 μέρες πριν.