travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τετάρτη 14/9/2022. Τασκένδη
- Πέμπτη 15/9/2022. Επίσκεψη στην Kokand
- Παρασκευή 16/9/2022. Κοιλάδα της Fergana.
- Σάββατο 17/9/2022. Τασκένδη, πτήση για Urgench
- Κυριακή 18/9/2022. Urgench, και Nukus.
- Δευτέρα 19/9/2022. Λίμνη Αράλη.
- Τρίτη 20/9/2022. Πάμε Khiva και στο δρόμο βλέπουμε κάστρα.
- Τετάρτη 21/9/2022. Khiva.
- Πέμπτη 22/9/2022. Από Khiva για Μπουχάρα.
- Παρασκευή 23/9/2022. Μπουχάρα πρώτη μέρα.
- Βίντεο
- Σάββατο 24/9/22. Μπουχάρα δεύτερη μέρα.
- Κυριακή 25/9/2022. Από Μπουχάρα στη Σαμαρκάνδη. Shahrisabz.
- Δευτέρα 26/9/2022. Σαμαρκάνδη. Μικρή ανασκόπηση.
- Τρίτη 27/9/2022. Σαμαρκάνδη. Με τρένο στην Τασκένδη
- Βίντεο
- Τετάρτη 28/9/2022. Ημέρα επιστροφής
Παρασκευή 16/9/2022. Κοιλάδα της Fergana.
Από την προηγούμενη είχα ρωτήσει τον τύπο που δούλευε στη ρεσεψιόν να μου βρει ένα ταξί για την επομένη να μας πάει σε διάφορα σημεία που θέλαμε να δούμε στην περιοχή της Φεργκάνα. Μου βρήκε ένα γνωστό του και μιλήσαμε οι δυο μας. Συνεννοηθήκαμε να πληρώσουμε 35 δολάρια για να πάμε πέντε ή έξι ώρες στην περιοχή της κοιλάδας που θεωρείται πολύ εύφορη και ιδιαίτερης ομορφιάς. Κυρίως όμως το ενδιαφέρον είναι στα χειροτεχνήματα που φτιάχνουν με το μετάξι και τα πήλινα.
Το ραντεβού με τον ταξιτζή ήταν στις 9:00, αλλά είχα υποψίες ότι δεν θα ήταν συνεπής. Τις είχα γιατί κάτι του είπε στο τηλέφωνο ο ρεσεψιονίστας, σα να του έλεγε να μην τον πάρει ο ύπνος. Τελικά καταλάβαμε ότι εννοούσε να μην το παρακάνει με τις προσευχές στο τζαμί. Δυστυχώς οι υποψίες βγήκαν αληθινές και εκείνος ήρθε τελικά στις 9:30, με μισή ώρα καθυστέρηση και ύστερα από μερικά τηλέφωνα. Φυσικά είχε ένα αυτοκίνητο Chevrolet. Ξεκινήσαμε αμέσως για να πάμε πρώτα στην πόλη Margilon. Μισή ώρα αφού ξεκινήσαμε είδαμε από μακριά ένα τζάμι με δύο μεγάλους μιναρέδες και του είπαμε εκεί να σταματήσει για να βγάλουμε φωτογραφίες. Αυτός το έκανε ευχαρίστως και εμείς αφού βγάλαμε φωτογραφίες, σε λιγότερο από 5 λεπτά, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο.
Βλέπω όμως στο πάτωμα, στο κάθισμά μου, στη θέση του συνοδηγού, να έχει αρκετό νερό. Αυτός το είχε δει και αναρωτιόταν τι μπορεί να έχει συμβεί. Πήρε τηλέφωνο τον μηχανικό του και εκείνος του είπε να μην ανησυχεί, ότι το νερό κάπου είχε μείνει στη μηχανή και έπεσε μέσα στο θάλαμο που αυτοκινήτου. Εγώ είχα κάποιες αμφιβολίες και πράγματι αφού το καθάρισε και φύγαμε για τη συνέχεια του ταξιδιού, συνέχισε να τρέχει το νερό όταν ζεστάθηκε η μηχανή. Και μάλιστα ακουγόταν και ένας συριγμός από πίεση, σα να είχε τρυπήσει κάποιο σωληνάκι.
Συνέχισε να στάζει, λίγο βέβαια, αλλά εγώ του είπα ότι μάλλον το πρόβλημα δεν ήταν τόσο απλό. Μου είπε ότι την προηγούμενη είχε αλλάξει το ψυγείο του καλοριφέρ. Δηλαδή για τη θέρμανση καμπίνας του αυτοκινήτου. Τέλος πάντων, μέχρι να φτάσουμε στην πόλη αυτό έσταζε έστω και λίγο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχα έπρεπε να επισκεφτούμε τρία σημεία στην πόλη. Ένα ήταν το Silk factory Yodgorlik, εργοστάσιο μεταξιού. Εκεί πήγαμε πρώτα. Πληρώσαμε τρία ευρώ το άτομο για να μας ξεναγήσει ένας νεαρός. Το εργοστάσιο ήταν της πλάκας και δεν είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Απορώ γιατί το προτείνει το Lonely Planet. Στο τέλος βέβαια μας πήγε στο μαγαζί του εργοστασίου για ψώνια. Αν και ήταν φτηνά δεν πήραμε κάτι. Ο οδηγός θα μας περίμενε να τελειώσουμε, αλλά στην αρχή μόλις άρχισε η ξενάγηση ήρθε και είπε ότι θα πάει να φτιάξει το αυτοκίνητο σε ένα συνεργείο. Είχαμε αλλάξει τηλέφωνα οπότε θα μιλούσαμε. Κάποια στιγμή αργότερα πήρε και είπε να συναντηθούμε στις 13:30 σε ένα μεντρεσέ που θα πηγαίναμε σύμφωνα με το πρόγραμμά μου, το τρίτο σημείο ενδιαφέροντος. Τουλάχιστον είχαμε κάτι να κάνουμε τις 2,5 ώρες, μέχρι να το διορθώσει.
Πολύ κοντά στο εργοστάσιο μεταξιού ήταν μία πολύ όμορφη αγορά που θα πηγαίναμε έτσι κι αλλιώς να την βλέπαμε. Πήγαμε και όντως είδαμε πολύ όμορφες εικόνες. ΄Ηταν μία αγορά τροφίμων και όχι υφασμάτων και ρούχων. Η ώρα που ξεκινήσαμε την ξενάγηση στο εργοστάσιο ήταν περίπου 10:30 με 11:00. Κατά τις 12:15, αφού κάναμε τη βόλτα μας, φύγαμε από την αγορά για να πάμε με τα πόδια στο τρίτο σημείο του προγράμματος που ήταν ο μεντρεσές Said-Ahmad Hodji Madrassah.
Τα υπέροχα ψωμιά τους! Και ωραία και νόστιμα:
Πριν πάμε όμως και μετά την αγορά πήραμε λάθος κατεύθυνση και πήγαμε προς ένα τζάμι του φαινόταν από μακριά. Η ώρα πλησίαζε μία και να σημειώσω ότι ήταν Παρασκευή που σημαίνει ημέρα μεγάλης προσευχής για τους μουσουλμάνους. Πλησιάζοντας στο τζαμί βλέπαμε πλήθος κόσμου, ανδρικού πάντα, να προχωράνε γρήγορα προς το τζαμί να προσευχηθούν. Όταν φτάσαμε κι εμείς είδαμε ότι ο χώρος του τζαμιού ήταν γεμάτος κόσμο και πλέον οι καινούριοι που έρχονταν στρώνανε τα χαλιά τους απ έξω. Είχε πολύ ενδιαφέρον όλο αυτό το οποίο βλέπαμε. Παρότι έχω επισκεφτεί πολλές μουσουλμανικές χώρες δεν μου είχε τύχει να είναι Παρασκευή και μάλιστα η συγκεκριμένη ώρα της προσευχής για να δω κάτι παρόμοιο.
Τέλος πάντων καταλαβαίνω ότι για καλό, είχαμε πάρει αντίθετη κατεύθυνση και αφού το είδαμε γυρίσαμε προς τα πίσω και με περπάτημα ενός και μισό χιλιομέτρου φτάσαμε στον μεντρεσέ που προανέφερα. Ουσιαστικά δεν δούλευε πλέον ως θρησκευτικό σχολείο αλλά ως εργαστήριο χειροτεχνημάτων. Δεν είχε κάτι ιδιαίτερο αλλά ήταν ένα παλιό κτίριο και σχετικά μικρό. Δεν έχει φαίνεται κάτι καλύτερο η πόλη να μας δείξει. Το είδαμε πολύ γρήγορα και ήμασταν έτοιμοι για να φύγουμε. Εκεί φτάσαμε περίπου στις 13:00 και το ραντεβού να με τον οδηγό μας ήταν στις 13:30. Αφού είχαμε κάποιες επικοινωνίες, τελικά έφτασε με το αυτοκίνητο στις 14:00 και πάλι καλά. Η Ντίνα είχε εκνευριστεί πάρα πολύ με όλη αυτή την καθυστέρηση. Όμως το αυτοκίνητο όπως μας είπε είχε πρόβλημα και ευτυχώς το έφτιαξε και ήταν εντάξει.
Η οροφή:
Η αυλή:
Σύμφωνα με το πρόγραμμά μας θα έπρεπε να πάμε σε μία άλλη μεγάλη αγορά εκεί κοντά, αλλά δυστυχώς την ώρα που πηγαίναμε διάβασα ότι ήταν κλειστή και άνοιγε μόνο κάθε Τρίτη και Κυριακή. Έτσι αλλάξαμε πορεία να πάμε προς την πόλη Φεργκάνα, όπου τα μόνα ενδιαφέροντα ήταν μία αγορά και ένα μουσείο. Πήγαμε στο μουσείο το οποίο ήταν κλειστό. Αλλά και ανοιχτό να ήταν δεν θα μπαίναμε και κάναμε μία βόλτα εκεί που είχε ένα μεγάλο πάρκο με λούνα παρκ και πάρα πολύ κόσμο. Ήταν μεσημέρι αποφασίσαμε να μην πάμε στο παζάρι και να ξεκινήσουμε την επιστροφή, αφού κάνουμε μία βόλτα με το αυτοκίνητο, να δούμε την πόλη. Αυτό και έγινε.
Στο άγαλμα είναι εκείνος που τους εισήγαγε στο λατινικό αλφάβητο.
Στην επιστροφή σταματήσαμε στην πόλη Rishton, που φτιάχνουν κεραμικά και είδαμε σε ένα εργαστήριο κάποια προϊόντα. Όμως εργάτες δεν υπήρχαν λόγω της Παρασκευής, οπότε δεν μείναμε πολλή ώρα για να δούμε κάτι περισσότερο.
Το ταξί μας πήγε στο σταθμό του τρένου αφού είχαμε μαζί μας όλα μας τα πράγματα και ήμασταν έτοιμοι για αναχώρηση. Φτάσαμε μια ώρα πριν την αναχώρηση του τρένου και πραγματικά ξεκουραστήκαμε λίγο από την ζέστη και την κούραση του περπατήματος, αλλά και της οδήγησης. Στον οδηγό βέβαια έδωσα 350.000 σουμ, που σημαίνει κάπου 33 ευρώ. Θεωρώ ότι για το τουρ που μας έκανε, το οποίο κράτησε από τις 9:30 μέχρι τις 4:30, τα χρήματα ήταν πολύ λίγα. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν έκανα καθόλου παζάρια. Το καλύτερο όμως σε όλη την υπόθεση ήταν ότι μιλούσε καλά αγγλικά, γιατί είχε δουλέψει 4 χρόνια στο Ντουμπάι.
Με τα αγγλικά που μιλούσαμε συνέχεια μας έδωσε πάρα πολλές πληροφορίες και για τη χώρα αλλά και για την οικογένειά του. Και συγκεκριμένα αυτό που μου έκανε εντύπωση σε αυτά που είπε είναι ότι οι άνθρωποι στο Ουζμπεκιστάν, αλλά και στις άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας, νιώθουν ότι έχουν την ίδια καταγωγή με τους Τούρκους. Επίσης οι γλώσσες που μιλάνε στην κεντρική Ασία μοιάζουν πολύ με την τουρκική γλώσσα. Μου είπε ότι εάν μείνει ένα μικρό διάστημα (10-15 μέρες) στην Τουρκία θα μπορούσε να τη μιλάει και να την καταλαβαίνει άνετα. Επίσης μου είπε (και το είχα δει και μου είχε κάνει εντύπωση) ότι πλέον το καινούργιο αλφάβητο στο Ουζμπεκιστάν είναι το λατινικό και όχι το κυριλλικό που ήταν επί Σοβιετικής Ένωσης. Ουσιαστικά όμως στις επιγραφές υπάρχουν και τα δύο αλλά από ό,τι κατάλαβα στα σχολεία εκπαιδεύονται μονάχα στο λατινικό.
Σε κάποια στιγμή της ημέρας με ρώτησε πώς γνώρισα τη γυναίκα μου και έτσι βρήκα την ευκαιρία και εγώ να τον ρωτήσω εκείνος πώς γνώρισε τη δικιά του γυναίκα. Μου είχε πει νωρίτερα ότι ήταν παντρεμένος με ένα μωράκι δύο μηνών. Μου είπε λοιπόν ότι αυτός ακολούθησε τις παραδόσεις της περιοχής του, δηλαδή η μητέρα του έψαξε να του βρει κοπέλα. Όταν την βρήκε συστηθήκανε, μιλήσανε και αφού του άρεσε αυτός έψαξε στο σχολείο και στη γειτονιά της να μάθει αν ήταν καλή. Όταν είδε ότι του άξιζε, τότε αποφάσισε να την παντρευτεί. Εννοείται ότι την έχει στο σπίτι και δεν δουλεύει, γιατί αυτό απαιτεί η παράδοση.
Όταν τον ρώτησα αν θα μπορούσε να παντρευτεί και άλλες γυναίκες, μου είπε ότι θα μπορούσε αλλά χρειάζονται πολλά χρήματα για να μπορέσεις να έχεις και άλλες συζύγους. Εκείνος δούλευε το ταξί τις δύο από τις τρεις μέρες και την τρίτη πηγαίνει στη ρεσεψιόν στο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει. Γι αυτό και τον ήξερε ο συνάδελφός του και τον πήρε τηλέφωνο για να μου τον συστήσει. Στο ταξί που δουλεύει κάνει συνήθως τη διαδρομή από το Κοκάντ στην Τασκένδη, που το κάνει σε τρεις ώρες. Παίρνει δηλαδή πελάτες που αντί να πάνε με το τρένο, τους μεταφέρει αυτός και η τιμή που έχει είναι 10 δολάρια το άτομο. Κάτι λιγότερο παίρνει για να επιστρέψει πίσω.
Τελειώνοντας το διήμερο στην περιοχή της Φεργκάνα, μπορούμε να κάνουμε έναν απολογισμό. Νομίζω πως δεν αξίζει τόσο πολύ να πάει κάποιος. Αξίζει λίγο για τα παζάρια, αλλά ωραία παζάρια είδαμε και στις άλλες περιοχές. Όμως είναι μία περιοχή που έχει ιδιαιτερότητες. Έχει 90% Ουζμπέκους και όχι πολλές άλλες φυλές και επιμιξίες. Η περιοχή θεωρείται από τις πιο εύφορες της Κεντρικής Ασίας και πράγματι είδαμε ότι στην πεδιάδα έχει πολλά νερά και έχουν πάρα πολλές καλλιέργειες. Βέβαια το Κοκάντ άξιζε ειδικά για το παλάτι που είδαμε. Ο ταξιτζής μας είπε ότι έχει και μια τεράστια αγορά, που όμως δεν επισκεφτήκαμε. Την ξέραμε αλλά δεν πιστεύαμε ότι θα ήταν καλύτερη από άλλες που θα βλέπαμε.
Το Ουζμπεκιστάν είναι μία χώρα που δεν φοβάσαι να αγοράσεις σχεδόν οτιδήποτε. Δεν σε κλέβουν και γενικά είναι φτηνά. Δηλαδή πας και παίρνεις ένα μπουκάλι νερό και ξέρεις ότι για ένα ή ενάμισι λίτρο δεν θα δώσεις πάνω από μισό ευρώ. Πας να αγοράσεις ένα ψωμί και θα κάνει μισό ευρώ το πολύ. Γενικά είναι φθηνά. Επίσης επιβεβαιώνω την ευγένεια των ανθρώπων αυτών, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με άλλους μουσουλμάνους που έχω δει. Για παράδειγμα δεν τους νοιάζει καθόλου να βγάλουν φωτογραφίες, κάτι που είναι πολύ δύσκολο σε άλλες μουσουλμανικές χώρες που έχω επισκεφτεί. Χαίρονται και πάρα πολύ. Δεν κρύβουν το κεφάλι τους. Ίσα-ίσα το θέλουν και σου χαμογελούνε για να βγάλουν φωτογραφία. Πολλοί έρχονται και σου ζητάνε και οι ίδιοι με το δικό τους κινητό να βγουν φωτογραφία για να την έχουν και εκείνοι. Μάλιστα δύο κυρίες στο Margilon τους άρεσε τόσο πολύ που πήγαμε να φωτογραφηθούμε, που μας έκαναν νόημα να περάσουμε και μέσα στο σπίτι της. Βασικά εγώ περνούσα και τις είδα που κάθονταν στο δρόμο και μου άρεσαν. Είπα στην Ντίνα να με τραβήξει μία φωτογραφία με αυτές και αμέσως σηκώθηκαν χαμογελώντας και στάθηκαν δίπλα μου για να βγάλουμε τη φωτογραφία.
Ωραίο το ταξίδι με το τρένο. Χαλαρώσαμε από την κούραση των πρώτων ημερών του ταξιδιού και ήμασταν πολύ χαρούμενοι. Φτάσαμε στο σταθμό της Τασκένδης σχεδόν στις δέκα το βράδυ, πήραμε το μετρό και μετά από δύο στάσεις κατεβήκαμε μία χαρά στο σταθμό των Κοσμοναυτών, τη στάση που βρίσκεται κοντά στο ξενοδοχείο που μέναμε. Η ώρα πλέον ήταν λίγο μετά τις 22:30 και θέλαμε να κάνουμε πριν το φαγητό και ένα μπάνιο.
Κοσμοναύτες στο σταθμό τρένων της Τασκένδης:
Χαρούμενοι πάμε στο γνωστό ξενοδοχείο που μέναμε δύο μέρες πριν και είχαμε κλείσει το δωμάτιο προφορικά με έναν τύπο. Μάλιστα εκεί είχαμε αφήσει και τα πράγματα που δε χρειαζόμασταν στο διήμερο στη Φεργκάνα. Βλέπουμε τον τύπο στη ρεσεψιόν, ο οποίος μας λέει ότι δυστυχώς τέτοιο δωμάτιο που είχαμε κλείσει δεν έχουν, διότι λέει το ακύρωσε και το έδωσε αλλού ένας συνάδελφός του χωρίς να τον ρωτήσει. Είχε δωμάτια μόνο με 70 δολάρια τη βραδιά. Εμείς πάθαμε ένα σοκ και άρχισα αμέσως να ψάχνω στο Βooking.com. Βρήκα ένα ξενοδοχείο με 28 περίπου δολάρια. Απλά ήταν σε μία κάποια απόσταση. Το είπα στον τύπο και άρχισε να αγχώνεται. Παίρνει κάπου τηλέφωνο αλλά δε γινόταν τίποτα. Του λέω ότι εγώ δεν μένω με 70 δολάρια. Ή μου το δίνεις αυτό με 44 που έκανε το προηγούμενο ή φεύγω. Και του δείχνω το δωμάτιο που έγραφε την τιμή. Περίμενε μου λέει λίγο. Ξαναπαίρνει τηλέφωνο μήπως συμφωνήσει ο άλλος γιατί ήταν αργά και δε θα μπορούσαν να το νοικιάσουν σε κάποιον άλλον πελάτη. Και πάνω που ετοιμαζόταν να μου πει ότι ίσως (πιστεύω δηλαδή) δεχόταν την τιμή που του πρότεινα, εγώ κλείνω το δωμάτιο στο νέο ξενοδοχείο. Και τα χρήματα δεν επιστρέφονταν αν δεν πηγαίναμε. Δεν περίμενα να μου απαντήσει, του λέμε γεια σου και δεν θα έχετε καθόλου καλή κριτική από μένα στο booking.com. Αυτός φάνηκε ότι στεναχωρήθηκε λίγο.
Εμείς πήραμε όλα τα πράγματά μας και φύγαμε για να βρούμε ταξί να πάμε στο άλλο ξενοδοχείο. Πράγματι εκεί κοντά βρήκαμε ένα ταξί και με πέντε δολάρια μας πήγε στο ξενοδοχείο, που ήταν πάρα πολύ όμορφο. Είχε πολλούς νέους ανθρώπους που έμεναν σε μεγάλα δωμάτια και κοινόχρηστο μπάνιο. Το δικό μας δωμάτιο ήταν τεράστιο, τελείως καινούργιο με μεγάλη δική του τουαλέτα. Πολύ ευγενικοί άνθρωποι, μόνο που δεν είχε στάση του μετρό εκεί κοντά. Στο δωμάτιο φάγαμε κάτι πρόχειρο που είχαμε, ήπιαμε την μπύρα μας και κοιμηθήκαμε μια χαρά.
Να σημειώσω εδώ πως βάζοντας στο Google maps το όνομα του ξενοδοχείου δεν το έβρισκε. Όμως ο οδηγός του ταξί πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη (υπήρχε στην επιβεβαίωση του Βooking.com) και του εξήγησε που να πάει. Μάλιστα του είπε ότι για να το βρούμε στο κινητό πρέπει να βάλουμε Safarova Hostel. Το κανονικό όνομα στο Βooking.com ήταν Safarov’s family Hostel. Αυτά έχουν σημασία γιατί την τελευταία μέρα που θα μέναμε ξανά εκεί έγιναν διάφορα τραγελαφικά. Θα έρθει η ώρα τους.
Από την προηγούμενη είχα ρωτήσει τον τύπο που δούλευε στη ρεσεψιόν να μου βρει ένα ταξί για την επομένη να μας πάει σε διάφορα σημεία που θέλαμε να δούμε στην περιοχή της Φεργκάνα. Μου βρήκε ένα γνωστό του και μιλήσαμε οι δυο μας. Συνεννοηθήκαμε να πληρώσουμε 35 δολάρια για να πάμε πέντε ή έξι ώρες στην περιοχή της κοιλάδας που θεωρείται πολύ εύφορη και ιδιαίτερης ομορφιάς. Κυρίως όμως το ενδιαφέρον είναι στα χειροτεχνήματα που φτιάχνουν με το μετάξι και τα πήλινα.
Το ραντεβού με τον ταξιτζή ήταν στις 9:00, αλλά είχα υποψίες ότι δεν θα ήταν συνεπής. Τις είχα γιατί κάτι του είπε στο τηλέφωνο ο ρεσεψιονίστας, σα να του έλεγε να μην τον πάρει ο ύπνος. Τελικά καταλάβαμε ότι εννοούσε να μην το παρακάνει με τις προσευχές στο τζαμί. Δυστυχώς οι υποψίες βγήκαν αληθινές και εκείνος ήρθε τελικά στις 9:30, με μισή ώρα καθυστέρηση και ύστερα από μερικά τηλέφωνα. Φυσικά είχε ένα αυτοκίνητο Chevrolet. Ξεκινήσαμε αμέσως για να πάμε πρώτα στην πόλη Margilon. Μισή ώρα αφού ξεκινήσαμε είδαμε από μακριά ένα τζάμι με δύο μεγάλους μιναρέδες και του είπαμε εκεί να σταματήσει για να βγάλουμε φωτογραφίες. Αυτός το έκανε ευχαρίστως και εμείς αφού βγάλαμε φωτογραφίες, σε λιγότερο από 5 λεπτά, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο.


Βλέπω όμως στο πάτωμα, στο κάθισμά μου, στη θέση του συνοδηγού, να έχει αρκετό νερό. Αυτός το είχε δει και αναρωτιόταν τι μπορεί να έχει συμβεί. Πήρε τηλέφωνο τον μηχανικό του και εκείνος του είπε να μην ανησυχεί, ότι το νερό κάπου είχε μείνει στη μηχανή και έπεσε μέσα στο θάλαμο που αυτοκινήτου. Εγώ είχα κάποιες αμφιβολίες και πράγματι αφού το καθάρισε και φύγαμε για τη συνέχεια του ταξιδιού, συνέχισε να τρέχει το νερό όταν ζεστάθηκε η μηχανή. Και μάλιστα ακουγόταν και ένας συριγμός από πίεση, σα να είχε τρυπήσει κάποιο σωληνάκι.
Συνέχισε να στάζει, λίγο βέβαια, αλλά εγώ του είπα ότι μάλλον το πρόβλημα δεν ήταν τόσο απλό. Μου είπε ότι την προηγούμενη είχε αλλάξει το ψυγείο του καλοριφέρ. Δηλαδή για τη θέρμανση καμπίνας του αυτοκινήτου. Τέλος πάντων, μέχρι να φτάσουμε στην πόλη αυτό έσταζε έστω και λίγο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχα έπρεπε να επισκεφτούμε τρία σημεία στην πόλη. Ένα ήταν το Silk factory Yodgorlik, εργοστάσιο μεταξιού. Εκεί πήγαμε πρώτα. Πληρώσαμε τρία ευρώ το άτομο για να μας ξεναγήσει ένας νεαρός. Το εργοστάσιο ήταν της πλάκας και δεν είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Απορώ γιατί το προτείνει το Lonely Planet. Στο τέλος βέβαια μας πήγε στο μαγαζί του εργοστασίου για ψώνια. Αν και ήταν φτηνά δεν πήραμε κάτι. Ο οδηγός θα μας περίμενε να τελειώσουμε, αλλά στην αρχή μόλις άρχισε η ξενάγηση ήρθε και είπε ότι θα πάει να φτιάξει το αυτοκίνητο σε ένα συνεργείο. Είχαμε αλλάξει τηλέφωνα οπότε θα μιλούσαμε. Κάποια στιγμή αργότερα πήρε και είπε να συναντηθούμε στις 13:30 σε ένα μεντρεσέ που θα πηγαίναμε σύμφωνα με το πρόγραμμά μου, το τρίτο σημείο ενδιαφέροντος. Τουλάχιστον είχαμε κάτι να κάνουμε τις 2,5 ώρες, μέχρι να το διορθώσει.



Πολύ κοντά στο εργοστάσιο μεταξιού ήταν μία πολύ όμορφη αγορά που θα πηγαίναμε έτσι κι αλλιώς να την βλέπαμε. Πήγαμε και όντως είδαμε πολύ όμορφες εικόνες. ΄Ηταν μία αγορά τροφίμων και όχι υφασμάτων και ρούχων. Η ώρα που ξεκινήσαμε την ξενάγηση στο εργοστάσιο ήταν περίπου 10:30 με 11:00. Κατά τις 12:15, αφού κάναμε τη βόλτα μας, φύγαμε από την αγορά για να πάμε με τα πόδια στο τρίτο σημείο του προγράμματος που ήταν ο μεντρεσές Said-Ahmad Hodji Madrassah.
Τα υπέροχα ψωμιά τους! Και ωραία και νόστιμα:





Πριν πάμε όμως και μετά την αγορά πήραμε λάθος κατεύθυνση και πήγαμε προς ένα τζάμι του φαινόταν από μακριά. Η ώρα πλησίαζε μία και να σημειώσω ότι ήταν Παρασκευή που σημαίνει ημέρα μεγάλης προσευχής για τους μουσουλμάνους. Πλησιάζοντας στο τζαμί βλέπαμε πλήθος κόσμου, ανδρικού πάντα, να προχωράνε γρήγορα προς το τζαμί να προσευχηθούν. Όταν φτάσαμε κι εμείς είδαμε ότι ο χώρος του τζαμιού ήταν γεμάτος κόσμο και πλέον οι καινούριοι που έρχονταν στρώνανε τα χαλιά τους απ έξω. Είχε πολύ ενδιαφέρον όλο αυτό το οποίο βλέπαμε. Παρότι έχω επισκεφτεί πολλές μουσουλμανικές χώρες δεν μου είχε τύχει να είναι Παρασκευή και μάλιστα η συγκεκριμένη ώρα της προσευχής για να δω κάτι παρόμοιο.


Τέλος πάντων καταλαβαίνω ότι για καλό, είχαμε πάρει αντίθετη κατεύθυνση και αφού το είδαμε γυρίσαμε προς τα πίσω και με περπάτημα ενός και μισό χιλιομέτρου φτάσαμε στον μεντρεσέ που προανέφερα. Ουσιαστικά δεν δούλευε πλέον ως θρησκευτικό σχολείο αλλά ως εργαστήριο χειροτεχνημάτων. Δεν είχε κάτι ιδιαίτερο αλλά ήταν ένα παλιό κτίριο και σχετικά μικρό. Δεν έχει φαίνεται κάτι καλύτερο η πόλη να μας δείξει. Το είδαμε πολύ γρήγορα και ήμασταν έτοιμοι για να φύγουμε. Εκεί φτάσαμε περίπου στις 13:00 και το ραντεβού να με τον οδηγό μας ήταν στις 13:30. Αφού είχαμε κάποιες επικοινωνίες, τελικά έφτασε με το αυτοκίνητο στις 14:00 και πάλι καλά. Η Ντίνα είχε εκνευριστεί πάρα πολύ με όλη αυτή την καθυστέρηση. Όμως το αυτοκίνητο όπως μας είπε είχε πρόβλημα και ευτυχώς το έφτιαξε και ήταν εντάξει.

Η οροφή:

Η αυλή:

Σύμφωνα με το πρόγραμμά μας θα έπρεπε να πάμε σε μία άλλη μεγάλη αγορά εκεί κοντά, αλλά δυστυχώς την ώρα που πηγαίναμε διάβασα ότι ήταν κλειστή και άνοιγε μόνο κάθε Τρίτη και Κυριακή. Έτσι αλλάξαμε πορεία να πάμε προς την πόλη Φεργκάνα, όπου τα μόνα ενδιαφέροντα ήταν μία αγορά και ένα μουσείο. Πήγαμε στο μουσείο το οποίο ήταν κλειστό. Αλλά και ανοιχτό να ήταν δεν θα μπαίναμε και κάναμε μία βόλτα εκεί που είχε ένα μεγάλο πάρκο με λούνα παρκ και πάρα πολύ κόσμο. Ήταν μεσημέρι αποφασίσαμε να μην πάμε στο παζάρι και να ξεκινήσουμε την επιστροφή, αφού κάνουμε μία βόλτα με το αυτοκίνητο, να δούμε την πόλη. Αυτό και έγινε.
Στο άγαλμα είναι εκείνος που τους εισήγαγε στο λατινικό αλφάβητο.




Στην επιστροφή σταματήσαμε στην πόλη Rishton, που φτιάχνουν κεραμικά και είδαμε σε ένα εργαστήριο κάποια προϊόντα. Όμως εργάτες δεν υπήρχαν λόγω της Παρασκευής, οπότε δεν μείναμε πολλή ώρα για να δούμε κάτι περισσότερο.

Το ταξί μας πήγε στο σταθμό του τρένου αφού είχαμε μαζί μας όλα μας τα πράγματα και ήμασταν έτοιμοι για αναχώρηση. Φτάσαμε μια ώρα πριν την αναχώρηση του τρένου και πραγματικά ξεκουραστήκαμε λίγο από την ζέστη και την κούραση του περπατήματος, αλλά και της οδήγησης. Στον οδηγό βέβαια έδωσα 350.000 σουμ, που σημαίνει κάπου 33 ευρώ. Θεωρώ ότι για το τουρ που μας έκανε, το οποίο κράτησε από τις 9:30 μέχρι τις 4:30, τα χρήματα ήταν πολύ λίγα. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν έκανα καθόλου παζάρια. Το καλύτερο όμως σε όλη την υπόθεση ήταν ότι μιλούσε καλά αγγλικά, γιατί είχε δουλέψει 4 χρόνια στο Ντουμπάι.
Με τα αγγλικά που μιλούσαμε συνέχεια μας έδωσε πάρα πολλές πληροφορίες και για τη χώρα αλλά και για την οικογένειά του. Και συγκεκριμένα αυτό που μου έκανε εντύπωση σε αυτά που είπε είναι ότι οι άνθρωποι στο Ουζμπεκιστάν, αλλά και στις άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας, νιώθουν ότι έχουν την ίδια καταγωγή με τους Τούρκους. Επίσης οι γλώσσες που μιλάνε στην κεντρική Ασία μοιάζουν πολύ με την τουρκική γλώσσα. Μου είπε ότι εάν μείνει ένα μικρό διάστημα (10-15 μέρες) στην Τουρκία θα μπορούσε να τη μιλάει και να την καταλαβαίνει άνετα. Επίσης μου είπε (και το είχα δει και μου είχε κάνει εντύπωση) ότι πλέον το καινούργιο αλφάβητο στο Ουζμπεκιστάν είναι το λατινικό και όχι το κυριλλικό που ήταν επί Σοβιετικής Ένωσης. Ουσιαστικά όμως στις επιγραφές υπάρχουν και τα δύο αλλά από ό,τι κατάλαβα στα σχολεία εκπαιδεύονται μονάχα στο λατινικό.
Σε κάποια στιγμή της ημέρας με ρώτησε πώς γνώρισα τη γυναίκα μου και έτσι βρήκα την ευκαιρία και εγώ να τον ρωτήσω εκείνος πώς γνώρισε τη δικιά του γυναίκα. Μου είχε πει νωρίτερα ότι ήταν παντρεμένος με ένα μωράκι δύο μηνών. Μου είπε λοιπόν ότι αυτός ακολούθησε τις παραδόσεις της περιοχής του, δηλαδή η μητέρα του έψαξε να του βρει κοπέλα. Όταν την βρήκε συστηθήκανε, μιλήσανε και αφού του άρεσε αυτός έψαξε στο σχολείο και στη γειτονιά της να μάθει αν ήταν καλή. Όταν είδε ότι του άξιζε, τότε αποφάσισε να την παντρευτεί. Εννοείται ότι την έχει στο σπίτι και δεν δουλεύει, γιατί αυτό απαιτεί η παράδοση.
Όταν τον ρώτησα αν θα μπορούσε να παντρευτεί και άλλες γυναίκες, μου είπε ότι θα μπορούσε αλλά χρειάζονται πολλά χρήματα για να μπορέσεις να έχεις και άλλες συζύγους. Εκείνος δούλευε το ταξί τις δύο από τις τρεις μέρες και την τρίτη πηγαίνει στη ρεσεψιόν στο ξενοδοχείο που είχαμε μείνει. Γι αυτό και τον ήξερε ο συνάδελφός του και τον πήρε τηλέφωνο για να μου τον συστήσει. Στο ταξί που δουλεύει κάνει συνήθως τη διαδρομή από το Κοκάντ στην Τασκένδη, που το κάνει σε τρεις ώρες. Παίρνει δηλαδή πελάτες που αντί να πάνε με το τρένο, τους μεταφέρει αυτός και η τιμή που έχει είναι 10 δολάρια το άτομο. Κάτι λιγότερο παίρνει για να επιστρέψει πίσω.
Τελειώνοντας το διήμερο στην περιοχή της Φεργκάνα, μπορούμε να κάνουμε έναν απολογισμό. Νομίζω πως δεν αξίζει τόσο πολύ να πάει κάποιος. Αξίζει λίγο για τα παζάρια, αλλά ωραία παζάρια είδαμε και στις άλλες περιοχές. Όμως είναι μία περιοχή που έχει ιδιαιτερότητες. Έχει 90% Ουζμπέκους και όχι πολλές άλλες φυλές και επιμιξίες. Η περιοχή θεωρείται από τις πιο εύφορες της Κεντρικής Ασίας και πράγματι είδαμε ότι στην πεδιάδα έχει πολλά νερά και έχουν πάρα πολλές καλλιέργειες. Βέβαια το Κοκάντ άξιζε ειδικά για το παλάτι που είδαμε. Ο ταξιτζής μας είπε ότι έχει και μια τεράστια αγορά, που όμως δεν επισκεφτήκαμε. Την ξέραμε αλλά δεν πιστεύαμε ότι θα ήταν καλύτερη από άλλες που θα βλέπαμε.
Το Ουζμπεκιστάν είναι μία χώρα που δεν φοβάσαι να αγοράσεις σχεδόν οτιδήποτε. Δεν σε κλέβουν και γενικά είναι φτηνά. Δηλαδή πας και παίρνεις ένα μπουκάλι νερό και ξέρεις ότι για ένα ή ενάμισι λίτρο δεν θα δώσεις πάνω από μισό ευρώ. Πας να αγοράσεις ένα ψωμί και θα κάνει μισό ευρώ το πολύ. Γενικά είναι φθηνά. Επίσης επιβεβαιώνω την ευγένεια των ανθρώπων αυτών, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με άλλους μουσουλμάνους που έχω δει. Για παράδειγμα δεν τους νοιάζει καθόλου να βγάλουν φωτογραφίες, κάτι που είναι πολύ δύσκολο σε άλλες μουσουλμανικές χώρες που έχω επισκεφτεί. Χαίρονται και πάρα πολύ. Δεν κρύβουν το κεφάλι τους. Ίσα-ίσα το θέλουν και σου χαμογελούνε για να βγάλουν φωτογραφία. Πολλοί έρχονται και σου ζητάνε και οι ίδιοι με το δικό τους κινητό να βγουν φωτογραφία για να την έχουν και εκείνοι. Μάλιστα δύο κυρίες στο Margilon τους άρεσε τόσο πολύ που πήγαμε να φωτογραφηθούμε, που μας έκαναν νόημα να περάσουμε και μέσα στο σπίτι της. Βασικά εγώ περνούσα και τις είδα που κάθονταν στο δρόμο και μου άρεσαν. Είπα στην Ντίνα να με τραβήξει μία φωτογραφία με αυτές και αμέσως σηκώθηκαν χαμογελώντας και στάθηκαν δίπλα μου για να βγάλουμε τη φωτογραφία.

Ωραίο το ταξίδι με το τρένο. Χαλαρώσαμε από την κούραση των πρώτων ημερών του ταξιδιού και ήμασταν πολύ χαρούμενοι. Φτάσαμε στο σταθμό της Τασκένδης σχεδόν στις δέκα το βράδυ, πήραμε το μετρό και μετά από δύο στάσεις κατεβήκαμε μία χαρά στο σταθμό των Κοσμοναυτών, τη στάση που βρίσκεται κοντά στο ξενοδοχείο που μέναμε. Η ώρα πλέον ήταν λίγο μετά τις 22:30 και θέλαμε να κάνουμε πριν το φαγητό και ένα μπάνιο.
Κοσμοναύτες στο σταθμό τρένων της Τασκένδης:

Χαρούμενοι πάμε στο γνωστό ξενοδοχείο που μέναμε δύο μέρες πριν και είχαμε κλείσει το δωμάτιο προφορικά με έναν τύπο. Μάλιστα εκεί είχαμε αφήσει και τα πράγματα που δε χρειαζόμασταν στο διήμερο στη Φεργκάνα. Βλέπουμε τον τύπο στη ρεσεψιόν, ο οποίος μας λέει ότι δυστυχώς τέτοιο δωμάτιο που είχαμε κλείσει δεν έχουν, διότι λέει το ακύρωσε και το έδωσε αλλού ένας συνάδελφός του χωρίς να τον ρωτήσει. Είχε δωμάτια μόνο με 70 δολάρια τη βραδιά. Εμείς πάθαμε ένα σοκ και άρχισα αμέσως να ψάχνω στο Βooking.com. Βρήκα ένα ξενοδοχείο με 28 περίπου δολάρια. Απλά ήταν σε μία κάποια απόσταση. Το είπα στον τύπο και άρχισε να αγχώνεται. Παίρνει κάπου τηλέφωνο αλλά δε γινόταν τίποτα. Του λέω ότι εγώ δεν μένω με 70 δολάρια. Ή μου το δίνεις αυτό με 44 που έκανε το προηγούμενο ή φεύγω. Και του δείχνω το δωμάτιο που έγραφε την τιμή. Περίμενε μου λέει λίγο. Ξαναπαίρνει τηλέφωνο μήπως συμφωνήσει ο άλλος γιατί ήταν αργά και δε θα μπορούσαν να το νοικιάσουν σε κάποιον άλλον πελάτη. Και πάνω που ετοιμαζόταν να μου πει ότι ίσως (πιστεύω δηλαδή) δεχόταν την τιμή που του πρότεινα, εγώ κλείνω το δωμάτιο στο νέο ξενοδοχείο. Και τα χρήματα δεν επιστρέφονταν αν δεν πηγαίναμε. Δεν περίμενα να μου απαντήσει, του λέμε γεια σου και δεν θα έχετε καθόλου καλή κριτική από μένα στο booking.com. Αυτός φάνηκε ότι στεναχωρήθηκε λίγο.
Εμείς πήραμε όλα τα πράγματά μας και φύγαμε για να βρούμε ταξί να πάμε στο άλλο ξενοδοχείο. Πράγματι εκεί κοντά βρήκαμε ένα ταξί και με πέντε δολάρια μας πήγε στο ξενοδοχείο, που ήταν πάρα πολύ όμορφο. Είχε πολλούς νέους ανθρώπους που έμεναν σε μεγάλα δωμάτια και κοινόχρηστο μπάνιο. Το δικό μας δωμάτιο ήταν τεράστιο, τελείως καινούργιο με μεγάλη δική του τουαλέτα. Πολύ ευγενικοί άνθρωποι, μόνο που δεν είχε στάση του μετρό εκεί κοντά. Στο δωμάτιο φάγαμε κάτι πρόχειρο που είχαμε, ήπιαμε την μπύρα μας και κοιμηθήκαμε μια χαρά.
Να σημειώσω εδώ πως βάζοντας στο Google maps το όνομα του ξενοδοχείου δεν το έβρισκε. Όμως ο οδηγός του ταξί πήρε τηλέφωνο τον ιδιοκτήτη (υπήρχε στην επιβεβαίωση του Βooking.com) και του εξήγησε που να πάει. Μάλιστα του είπε ότι για να το βρούμε στο κινητό πρέπει να βάλουμε Safarova Hostel. Το κανονικό όνομα στο Βooking.com ήταν Safarov’s family Hostel. Αυτά έχουν σημασία γιατί την τελευταία μέρα που θα μέναμε ξανά εκεί έγιναν διάφορα τραγελαφικά. Θα έρθει η ώρα τους.