travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τετάρτη 14/9/2022. Τασκένδη
- Πέμπτη 15/9/2022. Επίσκεψη στην Kokand
- Παρασκευή 16/9/2022. Κοιλάδα της Fergana.
- Σάββατο 17/9/2022. Τασκένδη, πτήση για Urgench
- Κυριακή 18/9/2022. Urgench, και Nukus.
- Δευτέρα 19/9/2022. Λίμνη Αράλη.
- Τρίτη 20/9/2022. Πάμε Khiva και στο δρόμο βλέπουμε κάστρα.
- Τετάρτη 21/9/2022. Khiva.
- Πέμπτη 22/9/2022. Από Khiva για Μπουχάρα.
- Παρασκευή 23/9/2022. Μπουχάρα πρώτη μέρα.
- Βίντεο
- Σάββατο 24/9/22. Μπουχάρα δεύτερη μέρα.
- Κυριακή 25/9/2022. Από Μπουχάρα στη Σαμαρκάνδη. Shahrisabz.
- Δευτέρα 26/9/2022. Σαμαρκάνδη. Μικρή ανασκόπηση.
- Τρίτη 27/9/2022. Σαμαρκάνδη. Με τρένο στην Τασκένδη
- Βίντεο
- Τετάρτη 28/9/2022. Ημέρα επιστροφής
Σάββατο. Τασκένδη, πτήση για Urgench
Αφού λοιπόν ξυπνήσαμε το πρωί και ήπιαμε ένα καφέ στο δωμάτιο (δεν είχαμε πρωινό) ετοιμάσαμε τα πράγματα μας για να τα αφήσουμε στο ξενοδοχείο και πήραμε μονάχα κάτι λίγα για να κάνουμε βόλτες και να δούμε ορισμένα σημεία της Τασκένδης που δεν είχαμε δει στην προηγούμενη επίσκεψη μας δύο μέρες πριν. Θα επιστρέφαμε αργά το απόγευμα να τα πάρουμε για να πάμε στο αεροδρόμιο.
Το μαγείρεμα ξεκινά από το πρωί:
Η μέρα ήταν υπέροχη από άποψη ενδιαφέροντος και θα ήταν κρίμα να μην τα έχουμε δει στην επίσκεψή μας στην πόλη. Αρχικά πήγαμε να πάρουμε ένα λεωφορείο για να μας μεταφέρει στον καθεδρικό ορθόδοξο ναό, το οποίο όμως βαρεθήκαμε να περιμένουμε και έτσι περπατήσαμε 3 χιλιόμετρα μέχρι το σημείο που βρισκόταν ο ναός. Ήταν πάρα πολύ όμορφος και μέσα και έξω. Μας θύμισε λίγο από ναούς της Ουκρανίας.
Μορφή ο ιερέας!
Μετά φύγαμε από κει και με το μετρό πλέον αρχίσαμε να ψάχνουμε κάποια μέρη τα οποία δεν είχαμε δει. Πρώτα πήγαμε στο πάρκο Navoi, όπου εκεί έχει διάφορα πράγματα να δεις και συγκεκριμένα το περίεργο σοβιετικό κτίριο Istiklol Palace. Μετά προχωρήσαμε στο Abulkasim medressa, που πλέον έχει μικρά μαγαζιά με έργα διαφόρων τεχνητών και καλλιτεχνών. Ήταν όμορφα αλλά πολύ ακριβά. Μετά πήγαμε να δούμε το Oliy Majlis, το οποίο πλέον πρέπει να είναι κυβερνητικό κτίριο γιατί ήταν τριγυρισμένο από τεράστιες σιδεριές και δεν μπορούσες να μπεις μέσα ή να το πλησιάσεις αρκετά. Τραβήξαμε από μακριά κάποιες φωτογραφίες. Γενικά εκεί ήταν πολλά τετράγωνα περιτριγυρισμένα με κάγκελα και φράχτες για να μην μπορεί να τα επισκεφτεί κανείς. Αυτό γίνεται είτε επειδή είναι κυβερνητικά κτίρια, είτε επειδή κάνουν επισκευές ή κατασκευές στα οικόπεδα ή στα κτίρια.
Διαστημικό:
Μεντρέσα απ' έξω:
Και από μέσα:
Μετά προχωρήσαμε παρακάτω και μπήκαμε σε ένα πάρα πολύ όμορφο χώρο του πάρκου Navoi, το οποίο είναι τεράστιο. Συναντήσαμε μία λιμνούλα που ο κόσμος έκανε βόλτες με ποδήλατα θαλάσσης και εμείς καθίσαμε και ήπιαμε μία σόδα για να δροσιστούμε. Γενικά έκανε ζέστη, χωρίς να είναι τραγική.
Από το σημείο που καθίσαμε βλέπαμε την είσοδο και την έξοδο ενός λούνα παρκ. Ενός μεγάλου πάρκου το οποίο ονομάζουν Magic City. Προχωρήσαμε και είδαμε ότι όντως ήταν αρκετά όμορφες οι κατασκευές που είχαν και είχε ενδιαφέρον να κάνεις βόλτα εκεί. Μάλιστα αρκετοί ήταν οι ντόπιοι που κυκλοφορούσαν.
Η μέρα προχωρούσε και εμείς επιστρέψαμε στον σταθμό του μετρό για να πάρουμε ξανά το τρένο και να μεταφερθούμε σε ένα άλλο σημείο. Ήταν το Sheikhantaur Mausoleum Complex. Ο χώρος δεν ήταν πολύ μεγάλος, όπως θα μπορούσε να νομίσει κάνεις από τη λέξη Complex που περιλαμβάνει ο τίτλος. Είχε κάποιους μικρούς μουσουλμανικούς ναούς όπου φυλάσσονταν μάλλον τα οστά κάποιων δικών τους ιερών ανθρώπων. Εμείς τα είδαμε απ’ έξω. Δεν μπήκαμε μέσα για να μη βγάζουμε πάλι τα παπούτσια μας, αλλά ήταν μικροί οι χώροι και μπορούσες από την πόρτα να τους δεις και να τους φωτογραφίσεις σχεδόν ολόκληρους. Δεν είχε να πληρώσεις κάποια χρήματα για είσοδο. Δεν μείναμε πολύ ώρα όμως και γενικά αυτά τα σημεία για να τα δεις καμιά φορά ταλαιπωρείσαι πολύ, γιατί αλλού τα βλέπεις (από μακριά) και αλλού είναι η είσοδος, η οποία μπορεί να είναι κλειστή και πρέπει να πας από κάπου αλλού. Γενικά υπάρχουν τέτοια θέματα, που όταν είσαι μόνος σου και δεν έχεις καθοδήγηση από κάποιον που να τα έχει επισκεφθεί πρόσφατα έχεις καθυστερήσεις. Όμως αυτό έχει και το καλό του, γιατί βλέπεις κι άλλα πράγματα. Όπως εμείς, ας πούμε, εκεί κοντά είδαμε ένα πανεπιστήμιο μουσουλμανικής θρησκείας, το οποίο είχε πολύ όμορφη είσοδο. Πρέπει να ήταν μία παλιά μεντρέσα ή κατασκεύασαν την είσοδο με αυτή την τεχνοτροπία. Βέβαια δεν μπορούσαμε να μπούμε μέσα.
Είσοδος πανεπιστημίου:
Άλλος ένας σταθμός μετρό:
Κάναμε τη βόλτα μας εκεί αλλά είχε προχωρήσει το μεσημέρι και θέλαμε να κάνουμε μία τελευταία επίσκεψη στο τζαμί με το όνομα Minor. Ήταν πολύ όμορφο και σίγουρα αν δεν το βλέπαμε θα χάναμε από τα αξιοθέατα της Τασκένδης. Ήταν ένα πολύ μεγάλο τζαμί με όμορφη διακόσμηση και έξω και μέσα. Αυτή τη φορά μπήκαμε μέσα γιατί ήταν πολύ όμορφο και με δύο ωραίους μεγάλους μιναρέδες.
Και από πιο μακριά:
Όταν τελειώσαμε και από κει η ώρα είχε πάει 4:30. Βρήκαμε ένα ταξί το οποίο μας μετέφερε πρώτα στο ξενοδοχείο για να πάρουμε τα πράγματά μας και κατόπιν στο αεροδρόμιο για να πάρουμε το αεροπλάνο. Η πτήση μας ήταν στις 20:30 αλλά εμείς είχαμε φτάσει από τις 17:30. Η συνολική απόσταση που έκανε το ταξί ήταν 19 χλμ και μας πήρε μόλις 5 δολάρια και ήταν και πολύ ευγενικός και αρκετά γρήγορος. Τα ταξί είναι πολύ φθηνά γιατί ο καθένας άσχετος μπορεί να σε μεταφέρει και ας μην έχει ξανακάνει ποτέ του αυτή τη δουλειά. Αρκεί να έχει χρόνο και όρεξη. Ο πελάτης απλώνει λίγο το χέρι του και πολύ σύντομα κάποιο όχημα θα σταματήσει.
Από ό,τι μας είπαν κάποιοι ταξιτζήδες που χρησιμοποιήσαμε, στη χώρα η γη ανήκει ουσιαστικά στην κυβέρνηση και βάζει τους ντόπιους και δουλεύουνε με αμοιβή. Μαζεύουν στους αγρούς βαμβάκι και ξέρουν ότι η αμοιβή τους είναι ένα μεροκάματο συν κάποια αμοιβή σε είδος, δηλαδή τρόφιμα. Όμως είναι υποχρεωμένοι να μαζεύουν κάθε μέρα 60 κιλά βαμβάκι και εργάζονται μέχρι να πετύχουν το στόχο. Πολλοί από τους εργάτες αυτούς δεν θέλουν να πάνε να εργαστούν, όμως το κράτος τους υποχρεώνει. Παλιότερα υποχρέωνε και διάφορες άσχετες κατηγορίες ανθρώπων σε αυτή την εργασία. Για παράδειγμα, πολύ παλιότερα, μικρά παιδιά και μέχρι πρόσφατα δασκάλους και φοιτητές. Φυσικά η Δύση έχει κατηγορήσει συχνά αυτή τη χώρα για απαράδεκτες συμπεριφορές. Πολλές εταιρίες έχουν κάνει μποϋκοτάζ σε βαμβακερά προϊόντα του Ουζμπεκιστάν. Να το σχολιάσω; Άστο καλύτερα, προς το παρόν.
Συχνά έχω σκεφτεί αν πρέπει να επισκέπτομαι χώρες με δικτατορίες ή άλλα καταπιεστικά καθεστώτα. Η απόφαση μου είναι ότι αν εμένα μου παρέχουν ασφάλεια, εγώ θα πηγαίνω. Κάτι σκέψεις, ότι δηλαδή χρηματοδοτώ με την επίσκεψή μου διεφθαρμένες και καταπιεστικές κυβερνήσεις με αφήνουν αδιάφορο. Με ποια κριτήρια θα πούμε ότι μια κυβέρνηση είναι καταπιεστική; Νομίζω ο καθένας, αφού πρώτα ενημερωθεί, θέτει τα δικά του. Δεν υπάρχει κυβέρνηση που να μην καταπιέζει. Από τη μόρφωση που παρέχει στο σχολείο, μέχρι τη βίαιη διάλυση συγκεντρώσεων του κόσμου. Οι φυλακές είναι γεμάτες. Αλλού με αντιφρονούντες και αλλού με εγκληματίες. Είμαι σίγουρος ότι όλοι μας ξέρουμε ότι η Δύση ειδικά έχει δυο μέτρα και δυο σταθμά για να κατηγορήσει καθεστώτα για αντιδημοκρατική ή κατασταλτική συμπεριφορά.
Στο Ουζμπεκιστάν λοιπόν διαβάζουμε ότι η εξουσία έχει σκοτώσει πολλούς που ζητούσαν ορισμένα δικαιώματα. Πείτε μου μια χώρα που δεν το έχει κάνει. Εμένα ως τουρίστα με ενδιέφερε να δω τα ενδιαφέροντα της χώρας, τα οποία ήταν ιδιαιτέρου κάλλους. Είδα ανθρώπους καλούς και χαρούμενους. Είδα και σκυθρωπούς. Μέχρι εδώ η κουβέντα αυτή.
Η πτήση κράτησε λίγο παραπάνω από μία ώρα και μέχρι να ξεμπερδέψουμε στο αεροδρόμιο της πόλης Urgench δεν είχε περάσει η ώρα 22:00. Έξω από το αεροδρόμιο περίμεναν ένα σωρό ταξί και εμείς τελικά πήραμε έναν τύπο, ο οποίος όταν του είπαμε ότι θα μείνουμε στην πόλη που ήταν το αεροδρόμιο στεναχωρήθηκε γιατί περίμενε ότι θα πηγαίναμε στην Χίβα που απέχει 30 χιλιόμετρα από την Urgench. Μόλις ξεκίνησε το δρομολόγιο άρχισε να με ρωτά πόσα χρήματα νομίζω ότι έπρεπε να του δώσω ως αμοιβή. Εγώ του λέω ότι αυτός θα πρέπει να μου πει και όχι εγώ. Αυτός όμως επέμενε να του πω και εγώ του είπα το πολύ 5 δολάρια. Αυτός άρχισε να τσαντίζεται και λέει ότι ήταν λίγα και ζήτησε δέκα. Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο αυτός επέμενε στα 10. Εγώ του είπα: ωραία, θα σου δώσω εφτά, και εκείνη την ώρα εμφανίστηκε ο ξενοδόχος ο οποίος μας περίμενε. Μόλις τον βλέπει ο ταξιτζής, παίρνει τα πέντε δολάρια και δεν είπε άλλη κουβέντα. Ο ξενοδόχος που είδε την κίνηση, μου είπε: ωραία, μία χαρά είναι τα 5 δολάρια, δηλαδή ότι δεν ήτανε ούτε πολλά ούτε λίγα. Κατάλαβα λοιπόν ότι ο ταξιτζής φοβήθηκε τον ξενοδόχο ότι θα τον μάλωνε εάν μου έπαιρνε περισσότερα και έτσι έφυγε σαν βρεγμένη γάτα. Η απόσταση από το αεροδρόμιο μέχρι το ξενοδοχείο δεν ήταν πάνω από 5 ή 6 χιλιόμετρα και μάλιστα ο ταξιτζής έκανε και μερικούς γύρους παραπάνω για να φανεί ότι ήταν μεγάλη η απόσταση.
Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο η ώρα μέχρι να τακτοποιηθούμε πήγε 22:30 πεινούσαμε και έπρεπε κάτι να φάμε. Βγήκαμε έξω, περπατήσαμε σε σχετικά έρημους δρόμους και μετά από περίπου ένα χιλιόμετρο βρήκαμε ένα μικρό μαγαζί που έφτιαχνε σουβλάκια και χάμπουργκερ.
Το ξενοδοχείο ήταν λίγο σουρεαλιστικό. Δηλαδή πρέπει ήταν ένα παλιό ξενοδοχείο φαντάζομαι. Πολύ ωραίο κτίριο που τώρα όμως έχει ξεπέσει. Μετά από 50 ή 60 χρόνια δεν έχουν αλλάξει ούτε τα στρώματα, ούτε τα σεντόνια και φυσικά ούτε τις σωληνώσεις και τα υπόλοιπα είδη εξοπλισμού που έχουν. Πάντως ήταν καθαρό. Εμείς το είδαμε μία χαρά αφού πληρώσαμε μόλις 27 δολάρια. Μάλιστα είχε και πρωινό. Έτσι την άλλη μέρα μπορέσαμε και φάγαμε δύο αυγά τηγανιτά με κάποια μπισκότα, σαλάμι, και μπορούσαμε να πιούμε και καφέ αλλά είχαμε ήδη φτιάξει τον δικό μας, αφού πάντα κρατάμε και πίνουμε στιγμιαίο καφέ όταν δεν ξέρουμε αν έχει πρωινό ή όταν αργεί αυτό και έχουμε ξυπνήσει νωρίς.
Αφού λοιπόν ξυπνήσαμε το πρωί και ήπιαμε ένα καφέ στο δωμάτιο (δεν είχαμε πρωινό) ετοιμάσαμε τα πράγματα μας για να τα αφήσουμε στο ξενοδοχείο και πήραμε μονάχα κάτι λίγα για να κάνουμε βόλτες και να δούμε ορισμένα σημεία της Τασκένδης που δεν είχαμε δει στην προηγούμενη επίσκεψη μας δύο μέρες πριν. Θα επιστρέφαμε αργά το απόγευμα να τα πάρουμε για να πάμε στο αεροδρόμιο.
Το μαγείρεμα ξεκινά από το πρωί:



Η μέρα ήταν υπέροχη από άποψη ενδιαφέροντος και θα ήταν κρίμα να μην τα έχουμε δει στην επίσκεψή μας στην πόλη. Αρχικά πήγαμε να πάρουμε ένα λεωφορείο για να μας μεταφέρει στον καθεδρικό ορθόδοξο ναό, το οποίο όμως βαρεθήκαμε να περιμένουμε και έτσι περπατήσαμε 3 χιλιόμετρα μέχρι το σημείο που βρισκόταν ο ναός. Ήταν πάρα πολύ όμορφος και μέσα και έξω. Μας θύμισε λίγο από ναούς της Ουκρανίας.

Μορφή ο ιερέας!


Μετά φύγαμε από κει και με το μετρό πλέον αρχίσαμε να ψάχνουμε κάποια μέρη τα οποία δεν είχαμε δει. Πρώτα πήγαμε στο πάρκο Navoi, όπου εκεί έχει διάφορα πράγματα να δεις και συγκεκριμένα το περίεργο σοβιετικό κτίριο Istiklol Palace. Μετά προχωρήσαμε στο Abulkasim medressa, που πλέον έχει μικρά μαγαζιά με έργα διαφόρων τεχνητών και καλλιτεχνών. Ήταν όμορφα αλλά πολύ ακριβά. Μετά πήγαμε να δούμε το Oliy Majlis, το οποίο πλέον πρέπει να είναι κυβερνητικό κτίριο γιατί ήταν τριγυρισμένο από τεράστιες σιδεριές και δεν μπορούσες να μπεις μέσα ή να το πλησιάσεις αρκετά. Τραβήξαμε από μακριά κάποιες φωτογραφίες. Γενικά εκεί ήταν πολλά τετράγωνα περιτριγυρισμένα με κάγκελα και φράχτες για να μην μπορεί να τα επισκεφτεί κανείς. Αυτό γίνεται είτε επειδή είναι κυβερνητικά κτίρια, είτε επειδή κάνουν επισκευές ή κατασκευές στα οικόπεδα ή στα κτίρια.

Διαστημικό:

Μεντρέσα απ' έξω:

Και από μέσα:

Μετά προχωρήσαμε παρακάτω και μπήκαμε σε ένα πάρα πολύ όμορφο χώρο του πάρκου Navoi, το οποίο είναι τεράστιο. Συναντήσαμε μία λιμνούλα που ο κόσμος έκανε βόλτες με ποδήλατα θαλάσσης και εμείς καθίσαμε και ήπιαμε μία σόδα για να δροσιστούμε. Γενικά έκανε ζέστη, χωρίς να είναι τραγική.

Από το σημείο που καθίσαμε βλέπαμε την είσοδο και την έξοδο ενός λούνα παρκ. Ενός μεγάλου πάρκου το οποίο ονομάζουν Magic City. Προχωρήσαμε και είδαμε ότι όντως ήταν αρκετά όμορφες οι κατασκευές που είχαν και είχε ενδιαφέρον να κάνεις βόλτα εκεί. Μάλιστα αρκετοί ήταν οι ντόπιοι που κυκλοφορούσαν.




Η μέρα προχωρούσε και εμείς επιστρέψαμε στον σταθμό του μετρό για να πάρουμε ξανά το τρένο και να μεταφερθούμε σε ένα άλλο σημείο. Ήταν το Sheikhantaur Mausoleum Complex. Ο χώρος δεν ήταν πολύ μεγάλος, όπως θα μπορούσε να νομίσει κάνεις από τη λέξη Complex που περιλαμβάνει ο τίτλος. Είχε κάποιους μικρούς μουσουλμανικούς ναούς όπου φυλάσσονταν μάλλον τα οστά κάποιων δικών τους ιερών ανθρώπων. Εμείς τα είδαμε απ’ έξω. Δεν μπήκαμε μέσα για να μη βγάζουμε πάλι τα παπούτσια μας, αλλά ήταν μικροί οι χώροι και μπορούσες από την πόρτα να τους δεις και να τους φωτογραφίσεις σχεδόν ολόκληρους. Δεν είχε να πληρώσεις κάποια χρήματα για είσοδο. Δεν μείναμε πολύ ώρα όμως και γενικά αυτά τα σημεία για να τα δεις καμιά φορά ταλαιπωρείσαι πολύ, γιατί αλλού τα βλέπεις (από μακριά) και αλλού είναι η είσοδος, η οποία μπορεί να είναι κλειστή και πρέπει να πας από κάπου αλλού. Γενικά υπάρχουν τέτοια θέματα, που όταν είσαι μόνος σου και δεν έχεις καθοδήγηση από κάποιον που να τα έχει επισκεφθεί πρόσφατα έχεις καθυστερήσεις. Όμως αυτό έχει και το καλό του, γιατί βλέπεις κι άλλα πράγματα. Όπως εμείς, ας πούμε, εκεί κοντά είδαμε ένα πανεπιστήμιο μουσουλμανικής θρησκείας, το οποίο είχε πολύ όμορφη είσοδο. Πρέπει να ήταν μία παλιά μεντρέσα ή κατασκεύασαν την είσοδο με αυτή την τεχνοτροπία. Βέβαια δεν μπορούσαμε να μπούμε μέσα.
Είσοδος πανεπιστημίου:



Άλλος ένας σταθμός μετρό:

Κάναμε τη βόλτα μας εκεί αλλά είχε προχωρήσει το μεσημέρι και θέλαμε να κάνουμε μία τελευταία επίσκεψη στο τζαμί με το όνομα Minor. Ήταν πολύ όμορφο και σίγουρα αν δεν το βλέπαμε θα χάναμε από τα αξιοθέατα της Τασκένδης. Ήταν ένα πολύ μεγάλο τζαμί με όμορφη διακόσμηση και έξω και μέσα. Αυτή τη φορά μπήκαμε μέσα γιατί ήταν πολύ όμορφο και με δύο ωραίους μεγάλους μιναρέδες.



Και από πιο μακριά:

Όταν τελειώσαμε και από κει η ώρα είχε πάει 4:30. Βρήκαμε ένα ταξί το οποίο μας μετέφερε πρώτα στο ξενοδοχείο για να πάρουμε τα πράγματά μας και κατόπιν στο αεροδρόμιο για να πάρουμε το αεροπλάνο. Η πτήση μας ήταν στις 20:30 αλλά εμείς είχαμε φτάσει από τις 17:30. Η συνολική απόσταση που έκανε το ταξί ήταν 19 χλμ και μας πήρε μόλις 5 δολάρια και ήταν και πολύ ευγενικός και αρκετά γρήγορος. Τα ταξί είναι πολύ φθηνά γιατί ο καθένας άσχετος μπορεί να σε μεταφέρει και ας μην έχει ξανακάνει ποτέ του αυτή τη δουλειά. Αρκεί να έχει χρόνο και όρεξη. Ο πελάτης απλώνει λίγο το χέρι του και πολύ σύντομα κάποιο όχημα θα σταματήσει.
Από ό,τι μας είπαν κάποιοι ταξιτζήδες που χρησιμοποιήσαμε, στη χώρα η γη ανήκει ουσιαστικά στην κυβέρνηση και βάζει τους ντόπιους και δουλεύουνε με αμοιβή. Μαζεύουν στους αγρούς βαμβάκι και ξέρουν ότι η αμοιβή τους είναι ένα μεροκάματο συν κάποια αμοιβή σε είδος, δηλαδή τρόφιμα. Όμως είναι υποχρεωμένοι να μαζεύουν κάθε μέρα 60 κιλά βαμβάκι και εργάζονται μέχρι να πετύχουν το στόχο. Πολλοί από τους εργάτες αυτούς δεν θέλουν να πάνε να εργαστούν, όμως το κράτος τους υποχρεώνει. Παλιότερα υποχρέωνε και διάφορες άσχετες κατηγορίες ανθρώπων σε αυτή την εργασία. Για παράδειγμα, πολύ παλιότερα, μικρά παιδιά και μέχρι πρόσφατα δασκάλους και φοιτητές. Φυσικά η Δύση έχει κατηγορήσει συχνά αυτή τη χώρα για απαράδεκτες συμπεριφορές. Πολλές εταιρίες έχουν κάνει μποϋκοτάζ σε βαμβακερά προϊόντα του Ουζμπεκιστάν. Να το σχολιάσω; Άστο καλύτερα, προς το παρόν.
Συχνά έχω σκεφτεί αν πρέπει να επισκέπτομαι χώρες με δικτατορίες ή άλλα καταπιεστικά καθεστώτα. Η απόφαση μου είναι ότι αν εμένα μου παρέχουν ασφάλεια, εγώ θα πηγαίνω. Κάτι σκέψεις, ότι δηλαδή χρηματοδοτώ με την επίσκεψή μου διεφθαρμένες και καταπιεστικές κυβερνήσεις με αφήνουν αδιάφορο. Με ποια κριτήρια θα πούμε ότι μια κυβέρνηση είναι καταπιεστική; Νομίζω ο καθένας, αφού πρώτα ενημερωθεί, θέτει τα δικά του. Δεν υπάρχει κυβέρνηση που να μην καταπιέζει. Από τη μόρφωση που παρέχει στο σχολείο, μέχρι τη βίαιη διάλυση συγκεντρώσεων του κόσμου. Οι φυλακές είναι γεμάτες. Αλλού με αντιφρονούντες και αλλού με εγκληματίες. Είμαι σίγουρος ότι όλοι μας ξέρουμε ότι η Δύση ειδικά έχει δυο μέτρα και δυο σταθμά για να κατηγορήσει καθεστώτα για αντιδημοκρατική ή κατασταλτική συμπεριφορά.
Στο Ουζμπεκιστάν λοιπόν διαβάζουμε ότι η εξουσία έχει σκοτώσει πολλούς που ζητούσαν ορισμένα δικαιώματα. Πείτε μου μια χώρα που δεν το έχει κάνει. Εμένα ως τουρίστα με ενδιέφερε να δω τα ενδιαφέροντα της χώρας, τα οποία ήταν ιδιαιτέρου κάλλους. Είδα ανθρώπους καλούς και χαρούμενους. Είδα και σκυθρωπούς. Μέχρι εδώ η κουβέντα αυτή.
Η πτήση κράτησε λίγο παραπάνω από μία ώρα και μέχρι να ξεμπερδέψουμε στο αεροδρόμιο της πόλης Urgench δεν είχε περάσει η ώρα 22:00. Έξω από το αεροδρόμιο περίμεναν ένα σωρό ταξί και εμείς τελικά πήραμε έναν τύπο, ο οποίος όταν του είπαμε ότι θα μείνουμε στην πόλη που ήταν το αεροδρόμιο στεναχωρήθηκε γιατί περίμενε ότι θα πηγαίναμε στην Χίβα που απέχει 30 χιλιόμετρα από την Urgench. Μόλις ξεκίνησε το δρομολόγιο άρχισε να με ρωτά πόσα χρήματα νομίζω ότι έπρεπε να του δώσω ως αμοιβή. Εγώ του λέω ότι αυτός θα πρέπει να μου πει και όχι εγώ. Αυτός όμως επέμενε να του πω και εγώ του είπα το πολύ 5 δολάρια. Αυτός άρχισε να τσαντίζεται και λέει ότι ήταν λίγα και ζήτησε δέκα. Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο αυτός επέμενε στα 10. Εγώ του είπα: ωραία, θα σου δώσω εφτά, και εκείνη την ώρα εμφανίστηκε ο ξενοδόχος ο οποίος μας περίμενε. Μόλις τον βλέπει ο ταξιτζής, παίρνει τα πέντε δολάρια και δεν είπε άλλη κουβέντα. Ο ξενοδόχος που είδε την κίνηση, μου είπε: ωραία, μία χαρά είναι τα 5 δολάρια, δηλαδή ότι δεν ήτανε ούτε πολλά ούτε λίγα. Κατάλαβα λοιπόν ότι ο ταξιτζής φοβήθηκε τον ξενοδόχο ότι θα τον μάλωνε εάν μου έπαιρνε περισσότερα και έτσι έφυγε σαν βρεγμένη γάτα. Η απόσταση από το αεροδρόμιο μέχρι το ξενοδοχείο δεν ήταν πάνω από 5 ή 6 χιλιόμετρα και μάλιστα ο ταξιτζής έκανε και μερικούς γύρους παραπάνω για να φανεί ότι ήταν μεγάλη η απόσταση.
Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο η ώρα μέχρι να τακτοποιηθούμε πήγε 22:30 πεινούσαμε και έπρεπε κάτι να φάμε. Βγήκαμε έξω, περπατήσαμε σε σχετικά έρημους δρόμους και μετά από περίπου ένα χιλιόμετρο βρήκαμε ένα μικρό μαγαζί που έφτιαχνε σουβλάκια και χάμπουργκερ.
Το ξενοδοχείο ήταν λίγο σουρεαλιστικό. Δηλαδή πρέπει ήταν ένα παλιό ξενοδοχείο φαντάζομαι. Πολύ ωραίο κτίριο που τώρα όμως έχει ξεπέσει. Μετά από 50 ή 60 χρόνια δεν έχουν αλλάξει ούτε τα στρώματα, ούτε τα σεντόνια και φυσικά ούτε τις σωληνώσεις και τα υπόλοιπα είδη εξοπλισμού που έχουν. Πάντως ήταν καθαρό. Εμείς το είδαμε μία χαρά αφού πληρώσαμε μόλις 27 δολάρια. Μάλιστα είχε και πρωινό. Έτσι την άλλη μέρα μπορέσαμε και φάγαμε δύο αυγά τηγανιτά με κάποια μπισκότα, σαλάμι, και μπορούσαμε να πιούμε και καφέ αλλά είχαμε ήδη φτιάξει τον δικό μας, αφού πάντα κρατάμε και πίνουμε στιγμιαίο καφέ όταν δεν ξέρουμε αν έχει πρωινό ή όταν αργεί αυτό και έχουμε ξυπνήσει νωρίς.
