LULLU
Member
- Μηνύματα
- 3.684
- Likes
- 9.028
- Επόμενο Ταξίδι
- το ψαχνω....
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νιγηρας-Μαλι
Φτάσαμε Anuradhapura καταμεσήμερο με τον ήλιο να τσουρουφλίζει . Η Anuradhapura είναι μια από τις πιο ιστορικές και αρχαίες πόλεις της χώρας, υπήρξε πρωτεύουσα του βασιλείου και της Βόρειας περιοχής και ιδρύθηκε το 5 αιώνα πχ από τον Sanghamitta και επι 1300 χρόνια γνώρισε μέγα πολιτική και θρησκευτική δόξα.. Κρυμμένη και προστατευμένη μέσα στη καταπράσινη ζούγκλα αποτελεί σήμερα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco και είναι η μόνη αρχαία πόλη στο κόσμο που κατοικείται αν και σήμερα η πόλη είναι αρκετά χαοτική και θορυβώδες. Τα ερείπια της που καταλαμβάνουν πάνω από 40 km² ,συγκαταλέγονται στα πιο σπουδαία της Νότιας Ασίας
Και τι δεν έχει από ιστορικά μνημεία, μοναστήρια, παλάτια, ναοί, dagobe ( στουπες), pokunas( δεξαμενές). Είχε το πιο σπουδαίο σύστημα ύδρευσης και βεβαίως βεβαίως το ιστορικό και ιερο δένδρο του Βούδα..
Η πρώτη μας επίσκεψη και ξενάγηση στη ιστορία ξεκινά απο ναό Isurumuniyaένας βουδιστικός ναός της εποχής του Βασιλιά DevanampivaTissa που βασίλευε από το247-207 πχ . Ο ναός χτισμένος πάνω σε ένα βράχο ο οποίος φαίνεται να αναδύεται από μια μεγάλη λεκάνη νερού σαν πισίνα, έχει διακοσμηθεί από δεκάδες ελέφαντες που στηρίζουν το βράχο γυρω –γύρω..
Πιστοί μικροί και μεγάλοι ξυπόλητοι περνοδιαβαίνουν το χώρο, ραίνοντας τον με λουλούδια και προσφέροντα ς δωρεές στου εκατοντάδες βούδες που είναι σκορπισμένοι παντού στο ναο .Από το ναό δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα ατίθασα πονηρά πιθηκάκια που αλλοίμονο αν χαλάρωνες τη προσοχή σου από τα προσωπικά σου αντικείμενα..
Ο ξεναγός μας εξηγεί πως ο Βουδισμός έβαλε πόδι στη χώρα και πως ο κόσμος πείστηκε να αγκαλιάσει αυτή τη μοναδική αλλά συγχρόνως δύσκολη ως προς την εφαρμογή αυτής της θρησκείας..
Η ιστορία ξεκινά στα βασίλεια της γειτονικής Ινδίας και επι βασιλιά Ασόκα ο οποίος πολεμοχαρής ον ειχε εξαπολύσει πολέμους για τη εξάπλωση και διατήρηση της εξουσίας του . Κάποια στιγμή είτε από κούραση είτε γιατί κινδύνεψε να χάσει τη ζωή του αλλαξε πορεία και σταμάτησε τους πολέμους. Ορόσημο στάθηκε η γνωριμία του με ένα νεαρό βουδιστή μοναχό τονNigrodha, που ο λόγος του, η μορφή του και η ιερή διαβίωση, (αγιοσύνη) επηρέασε τόσο τον βασιλιά Αshoka που άφησε στη άκρη σπαθιά και ξίφη αρχίζοντας τη βουδιστική ζωή και κατήχηση … Ο πρώτος που κατηχήθηκε( θέλοντας και μη) ήταν ο γιος του ο Μahinda που εστάλλει ως ιεροκήρυκας στη Σριλανκα που έγινε η πρώτη χώρα που ο Mahinda εφήρμοσε κατά γράμμα τη βουδιστική κατήχηση που έλαβε από τον πάτερα του..
Το όχι πόλεμος αλλά Βουδισμός αγκαλιάστηκε από τους κατοίκους της χώρας και έτσι ο βουδισμός εδραιώθηκε στο νησι.
Περιπλανηθήκαμε στο αχανή αρχαιολογικό χώρο των 2.500 εκταρίων όπου βρίσκονται ακόμη θαμμένα πολλά μοναστήρια και ναοί που περιμένουν να βγουν στο φώς από τις σκαπάνες των αρχαιολόγων που χρηματοδοτεί η Unesco, αλλά ο χρόνος που όλα αυτά θα δουν το φώς είναι άγνωστος μια και οι εργασίες και ανασκαφές προχωρουν με βήμα χελώνας..
Πληρώνοντας εισιτήριο 25 δολαρίων είχαμε πρόσβαση και ξενάγηση σε Στουπες μοναστήρια και παλάτια.
Η επιβλητική για το ύψος της 103μετρα και περίμετρο 290 στούπα
Ruwanwelisaya
χτισμένη από τον βασιλιά Dutugemunu το 140 πχ .Παραμένοντας σχεδόν ερείπιο ως το 19 αιώνα η Στουπα απέκτησε ξανά μορφή και αίγλη μετά την αναστήλωση της αρχές του 20 αιώνα από την RuwanveliSeyarestoration παραδίνοντας την στη τελική μορφή της το 1940… Δεκάδες ελέφαντες τοποθετημένοι γύρω από τη βάση της τσούπας φαίνεται σαν να κουβαλούν το βάρος της,..
Κόσμος παρά πολύς , προσκυνητές με άσπρες φορεσιές και στα χέρια κατιφέδες που μοσχοβολούν , κεριά αναμμένα , τάματα και λιβάνια όλοι ευλαβικά και ταπεινά προσεύχονται..
Στη τεράστια αυλή μου κινεί το ενδιαφέρον ένας αδύνατος τυφλός μοναχός που στέκεται ορθός .ωρες.. Πλησιάζω..μια επιγραφή μπροστά του μας ενημερώνει πως δεν ζητιανεύει , δεν χρειάζεται χρήματα, μόνο τη κατανόηση μας και να μην ενοχλούμε..
-Πόση ώρα στέκεται εδώ ? ρωτώ το ξεναγό..
-Έρχεται κάθε μέρα από 9 το πρωι ως 6 το απόγευμα..
Ωχχχχχχχ τι πίστη και αυτή που σε κάνει και καθηλώνεσαι να βιδώνεσαι στη κυριολεξία όρθιος να ψήνεσαι στο καυτό Ήλιο, για να μην ρωτήσω αν διψά, ή αν πεινά, γιατί θα μου πουν είναι holyman και δεν τον αγγίζουν αυτά τα ανθρώπινα ένστικτα και ανάγκες και θα με στείλουν αδιάβαστη.. Θυμάμαι αλήθεια είναι και κατι ανάλογους τύπους στο Νεπάλ σε στάση ανακουρκουδη που λέμε εμείς στη Κρήτη ή με στάση πόδια ψηλά κεφάλι κάτω, αλλά εκείνοι είχαν πιο προσιτή επαφή με τα δολάρια των τουριστών.. ..
Και το περπάτημα συνεχίζεται και στην όποια κουβέντα περί κούρασης ή ζέστης δίνουμε το παράδειγμα του μοναχού,, ναι μόνο που εμείς δεν είμαστε ούτε μοναχοί ούτε βουδιστές αλλά πεινασμένοι και διψασμένοι τουρίστες…
Πάμε παρακάτω λοιπον next stop..
To μεγαλύτερο συγκρότημα μοναστηριών του Mahayana και Theravada βουδα ακούει στο όνομα AbhayagiriVihāra Και τι λέει ο τουριστικός οδηγός και ο ξεναγός . Και οι δυό λένε πως Είναι το σπουδαιότερο και ιερότερο βουδιστικό σύμβολο και χώρος προσκυνήματος όλης της χώρας.
Στο καιρό της αίγλης του το συγκρότημα περικυκλωμένο από τείχη , αποτελούσε τη βασιλική πρωτεύουσα με όμορφους πέτρινους δρόμους, κήπους, περίτεχνα δρομαία που οδηγούσαν σε λίμνες , με υπέροχα μοναστήρια καλλιτεχνημένα από πλακάκια με λαμπερά χρώματα, με περίφημα μπρούτζινα η επίχρυσα αγάλματα ..Πολύς ο πλούτος και δικαίως οι μοναχοί βουδιστές που διέμεναν εδώ δημιούργησαν τη αδελφότητα Sangha το 2 αιώνα πχ. Η αδελφότητα λοιπόν απέκτησε τις δικες της παραδόσεις, ένα ιδιαίτερο τρόπο ζωής , μια δικια της ιστορία παίρνοντας ένα διεθνές χαρακτήρα το 1 αιώνα μχ. Πολλοί επιστήμονες από όλο τον κόσμο ήλθαν να ζήσουν και να διδαχτούν και να διδάξουν όλη τη βουδιστική φιλοσοφία… Παρά όμως τη βουδιστική φιλοσοφία και τρόπο ζωής της αδελφότητας, ήλθαν σε ρήξη και αντιπαλότητα με άλλες αδελφότητες και αιρέσεις τη χώρας..Παντού τα πάντα … Όμως πολλά από τις διαφορές και ομοιότητες δεν έσωσα στο σκληρό μου δίσκο, παρά του ότι ακόμη και αυτοί οι Άγιοι πατέρες κατέστρεφαν μνημεία που κατά τη γνώμη τους δεν εκπροσωπούσαν τη βουδιστική φιλοσοφία και θρησκεία όπως τις τοιχογραφίες στην Sigiriya..
Μέσα από τα ερείπια του ιερού αυτού χώρου ξεχωρίζουν η αρχαία στούπα Adhayagiri , Humpeddagoba και η UttaraVihara..
Η επόμενη στάση είναι τη στουπα Jetavanaramaya
που είναι η πιο μεγάλη όχι σε ύψος αλλά σε περίμετρο . Για τη μεγάλη και φαρδιά βάση της 233.000 m2 και μέχρι την ολοκλήρωση της, χρειάστηκαν 93,3 εκατομμύρια πλίνθους . Το τεράστιο οικοδομικό αριστούργημα μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι και 10.000 μοναχούς… μια πόλη δηλαδή.. με πολλούς κινδύνους και ίντριγκες. Μέσα από τη αυτή τη στουπα και λόγω των θρησκευτικών διαφορών μεταξύ των βουδιστών μοναχών ξεκίνησε η εξέγερση από έναν υπουργό του Βασιλιά Mahasena.
Επίσκεψη στη επίσκεψη καταλαβαίνεις πως ετουτη εδώ η πόλη έχει προικιστεί από την ιστορία, τη θρησκεία το πολιτισμό και εσύ δεν έχεις να κάνεις τίποτα άλλο από του να ακολουθήσεις το μονοπάτι της γνώσης…
Δεν θα μπορούσε να λείπει από τη προίκα της πόλης και το ιερό Jaya Σρι Μάχα Μπόντι το δεξιό κλαδί από το αρχαιότερο δέντρο που φυτεύτηκε το 249πχ στην Ινδία και που αντιπροσωπεύει όλη τη βουδιστική θρησκεία και διαφωτισμό.
Τώρα πως ήλθε το δεξιο κλαδι του δένδρου από Ινδια στη Σριλανκα είναι μια μεγάλη περίπλοκη και κυρίως δύσκολη για να τη θυμάσαι ιστορία ,πάντως πρωταγωνιστικό ρόλο είχε η κόρη του βασιλιά Ασόκα και οι κολλητές φίλες της καλόγριες. Γύρω από το δένδρο χρυσά κάγκελα, υποστηρίγματα, αγάλματα αλλά και κατασκευές που μάλλον καταστρέφουν παρά προστατεύουν το ιερό Μποντι…
Παρακολουθούμε τον κόσμο να προσεύχεται να χαϊδεύει το κορμό να εύχεται και να ελπίζει κάθε ευτυχία και ευημερία στη ζωή του..
Πηγαίνοντας προς το αυτοκίνητο η τύχη μας χαμογέλασε έχοντας τη ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την καθημερινή απογευματινή λιτανεία πιστών προσκυνητών με κρουστά, τύμπανα ντυμένοι στα πορτοκαλοκίτρινα και κατάλευκα χιτώνια προσφέροντας φαγητά , γλυκά και νερό στους υπόλοιπους προσκυνητές. Η προσέλευση των πιστών είχε μειωθεί αριθμητικά γιατί σε μια επίθεση των Ταμίλ είχαν σκοτωθεί 150 προσκυνητές, αλλά τώρα που οι κυβερνητικοί κατάφεραν να καθαρίσουν τους αρχηγούς και να συνθηκολογήσουν με τις υπόλοιπες ομάδες των Ταμίλ επαναφέροντας την ηρεμία, άρχισαν πάλι Ταμίλ επιτρέποντος να καταφτάνει ικανός αριθμός πιστών..
Επιτέλους μετά από μια γεμάτη ημέρα εμπειριών , εικόνων , γνώσεων καταλήγουμε σε ένα πολύ συμπαθητικό ξενοδοχείο με προσωπικό που δεν σταματά να γελά( όπως ολοι εδώ, είναι πράγματι ένας απίστευτα ευγενικός λαός που του πρέπει ολόκληρη ιστορία ) Το Hotel Alakamanda
ένα ξονοδοχείο μπουτίκ κρυμμένο μέσα στη καταπράσινη ζούγκλα δίπλα στη αρχαία και ιερή πόλη εκτός του ευγενικού προσωπικού και του επιτέλους του υπαρκτού και δωρεάν wf έχει και τον πιο πλούσιο μπουφέ …και τι δεν είχε αυτός ο μπουφές για βραδινό. Και του πουλιού το γάλα ειχε, από σαλατικά , μπάρμπεκιου τυριά, ψάρια και σούσι ναι μια γωνία με κάθε λογής σουσι… Κόλαση , μιλάμε για κόλαση γεύσεων, θερμίδων και ποσοτήτων, από δε γλυκά άστα… κοντέψαμε να μείνουμε εκεί μέχρι να σκάσουμε..
Αύριο φεύγουμε για βορρά, στη χώρα των εξεγερμένων Ταμίλ…. , του 25 ετούς εμφύλιου πολέμου που άφησε πίσω του καταστροφές και δολοφονίες..
Και τι δεν έχει από ιστορικά μνημεία, μοναστήρια, παλάτια, ναοί, dagobe ( στουπες), pokunas( δεξαμενές). Είχε το πιο σπουδαίο σύστημα ύδρευσης και βεβαίως βεβαίως το ιστορικό και ιερο δένδρο του Βούδα..
Η πρώτη μας επίσκεψη και ξενάγηση στη ιστορία ξεκινά απο ναό Isurumuniyaένας βουδιστικός ναός της εποχής του Βασιλιά DevanampivaTissa που βασίλευε από το247-207 πχ . Ο ναός χτισμένος πάνω σε ένα βράχο ο οποίος φαίνεται να αναδύεται από μια μεγάλη λεκάνη νερού σαν πισίνα, έχει διακοσμηθεί από δεκάδες ελέφαντες που στηρίζουν το βράχο γυρω –γύρω..
Πιστοί μικροί και μεγάλοι ξυπόλητοι περνοδιαβαίνουν το χώρο, ραίνοντας τον με λουλούδια και προσφέροντα ς δωρεές στου εκατοντάδες βούδες που είναι σκορπισμένοι παντού στο ναο .Από το ναό δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα ατίθασα πονηρά πιθηκάκια που αλλοίμονο αν χαλάρωνες τη προσοχή σου από τα προσωπικά σου αντικείμενα..
Ο ξεναγός μας εξηγεί πως ο Βουδισμός έβαλε πόδι στη χώρα και πως ο κόσμος πείστηκε να αγκαλιάσει αυτή τη μοναδική αλλά συγχρόνως δύσκολη ως προς την εφαρμογή αυτής της θρησκείας..
Η ιστορία ξεκινά στα βασίλεια της γειτονικής Ινδίας και επι βασιλιά Ασόκα ο οποίος πολεμοχαρής ον ειχε εξαπολύσει πολέμους για τη εξάπλωση και διατήρηση της εξουσίας του . Κάποια στιγμή είτε από κούραση είτε γιατί κινδύνεψε να χάσει τη ζωή του αλλαξε πορεία και σταμάτησε τους πολέμους. Ορόσημο στάθηκε η γνωριμία του με ένα νεαρό βουδιστή μοναχό τονNigrodha, που ο λόγος του, η μορφή του και η ιερή διαβίωση, (αγιοσύνη) επηρέασε τόσο τον βασιλιά Αshoka που άφησε στη άκρη σπαθιά και ξίφη αρχίζοντας τη βουδιστική ζωή και κατήχηση … Ο πρώτος που κατηχήθηκε( θέλοντας και μη) ήταν ο γιος του ο Μahinda που εστάλλει ως ιεροκήρυκας στη Σριλανκα που έγινε η πρώτη χώρα που ο Mahinda εφήρμοσε κατά γράμμα τη βουδιστική κατήχηση που έλαβε από τον πάτερα του..
Το όχι πόλεμος αλλά Βουδισμός αγκαλιάστηκε από τους κατοίκους της χώρας και έτσι ο βουδισμός εδραιώθηκε στο νησι.
Περιπλανηθήκαμε στο αχανή αρχαιολογικό χώρο των 2.500 εκταρίων όπου βρίσκονται ακόμη θαμμένα πολλά μοναστήρια και ναοί που περιμένουν να βγουν στο φώς από τις σκαπάνες των αρχαιολόγων που χρηματοδοτεί η Unesco, αλλά ο χρόνος που όλα αυτά θα δουν το φώς είναι άγνωστος μια και οι εργασίες και ανασκαφές προχωρουν με βήμα χελώνας..
Πληρώνοντας εισιτήριο 25 δολαρίων είχαμε πρόσβαση και ξενάγηση σε Στουπες μοναστήρια και παλάτια.
Η επιβλητική για το ύψος της 103μετρα και περίμετρο 290 στούπα
Στη τεράστια αυλή μου κινεί το ενδιαφέρον ένας αδύνατος τυφλός μοναχός που στέκεται ορθός .ωρες.. Πλησιάζω..μια επιγραφή μπροστά του μας ενημερώνει πως δεν ζητιανεύει , δεν χρειάζεται χρήματα, μόνο τη κατανόηση μας και να μην ενοχλούμε..
-Πόση ώρα στέκεται εδώ ? ρωτώ το ξεναγό..
-Έρχεται κάθε μέρα από 9 το πρωι ως 6 το απόγευμα..
Ωχχχχχχχ τι πίστη και αυτή που σε κάνει και καθηλώνεσαι να βιδώνεσαι στη κυριολεξία όρθιος να ψήνεσαι στο καυτό Ήλιο, για να μην ρωτήσω αν διψά, ή αν πεινά, γιατί θα μου πουν είναι holyman και δεν τον αγγίζουν αυτά τα ανθρώπινα ένστικτα και ανάγκες και θα με στείλουν αδιάβαστη.. Θυμάμαι αλήθεια είναι και κατι ανάλογους τύπους στο Νεπάλ σε στάση ανακουρκουδη που λέμε εμείς στη Κρήτη ή με στάση πόδια ψηλά κεφάλι κάτω, αλλά εκείνοι είχαν πιο προσιτή επαφή με τα δολάρια των τουριστών.. ..
Και το περπάτημα συνεχίζεται και στην όποια κουβέντα περί κούρασης ή ζέστης δίνουμε το παράδειγμα του μοναχού,, ναι μόνο που εμείς δεν είμαστε ούτε μοναχοί ούτε βουδιστές αλλά πεινασμένοι και διψασμένοι τουρίστες…
Πάμε παρακάτω λοιπον next stop..
To μεγαλύτερο συγκρότημα μοναστηριών του Mahayana και Theravada βουδα ακούει στο όνομα AbhayagiriVihāra Και τι λέει ο τουριστικός οδηγός και ο ξεναγός . Και οι δυό λένε πως Είναι το σπουδαιότερο και ιερότερο βουδιστικό σύμβολο και χώρος προσκυνήματος όλης της χώρας.
Στο καιρό της αίγλης του το συγκρότημα περικυκλωμένο από τείχη , αποτελούσε τη βασιλική πρωτεύουσα με όμορφους πέτρινους δρόμους, κήπους, περίτεχνα δρομαία που οδηγούσαν σε λίμνες , με υπέροχα μοναστήρια καλλιτεχνημένα από πλακάκια με λαμπερά χρώματα, με περίφημα μπρούτζινα η επίχρυσα αγάλματα ..Πολύς ο πλούτος και δικαίως οι μοναχοί βουδιστές που διέμεναν εδώ δημιούργησαν τη αδελφότητα Sangha το 2 αιώνα πχ. Η αδελφότητα λοιπόν απέκτησε τις δικες της παραδόσεις, ένα ιδιαίτερο τρόπο ζωής , μια δικια της ιστορία παίρνοντας ένα διεθνές χαρακτήρα το 1 αιώνα μχ. Πολλοί επιστήμονες από όλο τον κόσμο ήλθαν να ζήσουν και να διδαχτούν και να διδάξουν όλη τη βουδιστική φιλοσοφία… Παρά όμως τη βουδιστική φιλοσοφία και τρόπο ζωής της αδελφότητας, ήλθαν σε ρήξη και αντιπαλότητα με άλλες αδελφότητες και αιρέσεις τη χώρας..Παντού τα πάντα … Όμως πολλά από τις διαφορές και ομοιότητες δεν έσωσα στο σκληρό μου δίσκο, παρά του ότι ακόμη και αυτοί οι Άγιοι πατέρες κατέστρεφαν μνημεία που κατά τη γνώμη τους δεν εκπροσωπούσαν τη βουδιστική φιλοσοφία και θρησκεία όπως τις τοιχογραφίες στην Sigiriya..
Μέσα από τα ερείπια του ιερού αυτού χώρου ξεχωρίζουν η αρχαία στούπα Adhayagiri , Humpeddagoba και η UttaraVihara..
Η επόμενη στάση είναι τη στουπα Jetavanaramaya
Επίσκεψη στη επίσκεψη καταλαβαίνεις πως ετουτη εδώ η πόλη έχει προικιστεί από την ιστορία, τη θρησκεία το πολιτισμό και εσύ δεν έχεις να κάνεις τίποτα άλλο από του να ακολουθήσεις το μονοπάτι της γνώσης…
Δεν θα μπορούσε να λείπει από τη προίκα της πόλης και το ιερό Jaya Σρι Μάχα Μπόντι το δεξιό κλαδί από το αρχαιότερο δέντρο που φυτεύτηκε το 249πχ στην Ινδία και που αντιπροσωπεύει όλη τη βουδιστική θρησκεία και διαφωτισμό.
Παρακολουθούμε τον κόσμο να προσεύχεται να χαϊδεύει το κορμό να εύχεται και να ελπίζει κάθε ευτυχία και ευημερία στη ζωή του..
Πηγαίνοντας προς το αυτοκίνητο η τύχη μας χαμογέλασε έχοντας τη ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την καθημερινή απογευματινή λιτανεία πιστών προσκυνητών με κρουστά, τύμπανα ντυμένοι στα πορτοκαλοκίτρινα και κατάλευκα χιτώνια προσφέροντας φαγητά , γλυκά και νερό στους υπόλοιπους προσκυνητές. Η προσέλευση των πιστών είχε μειωθεί αριθμητικά γιατί σε μια επίθεση των Ταμίλ είχαν σκοτωθεί 150 προσκυνητές, αλλά τώρα που οι κυβερνητικοί κατάφεραν να καθαρίσουν τους αρχηγούς και να συνθηκολογήσουν με τις υπόλοιπες ομάδες των Ταμίλ επαναφέροντας την ηρεμία, άρχισαν πάλι Ταμίλ επιτρέποντος να καταφτάνει ικανός αριθμός πιστών..
Επιτέλους μετά από μια γεμάτη ημέρα εμπειριών , εικόνων , γνώσεων καταλήγουμε σε ένα πολύ συμπαθητικό ξενοδοχείο με προσωπικό που δεν σταματά να γελά( όπως ολοι εδώ, είναι πράγματι ένας απίστευτα ευγενικός λαός που του πρέπει ολόκληρη ιστορία ) Το Hotel Alakamanda
Αύριο φεύγουμε για βορρά, στη χώρα των εξεγερμένων Ταμίλ…. , του 25 ετούς εμφύλιου πολέμου που άφησε πίσω του καταστροφές και δολοφονίες..
Last edited by a moderator: