taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 20: Vinapu
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πάλι, και κατευθυνθήκαμε στον τελευταίο σταθμό της ημέρας. Το Ahu Vinapu είναι ένας αρχαιολογικός χώρος που βρίσκεται στη νότια πλευρά του νησιού, εκεί που τελειώνει ο διάδρομος του αεροδρομίου (spotters, σπεύστε!). Έχουν ανακαλυφθεί εδώ τρία αρχαία Ahu, εκ των οποίων τα δυο ξεχωρίζουν για τη μεγαλοπρέπειά τους. Κι εδώ, όπως και σε όλο το νησί, τα αγάλματα βρέθηκαν ριγμένα, και παραμένουν ακόμα στην ίδια θέση.



Εδώ στο Vinapu τα αγάλματα περνάνε σε δεύτερο πλάνο, καθώς αυτό που εδώ ξεχωρίζει είναι οι κατασκευαστικές τεχνικές που αναπτύχθηκαν για την κατασκευή των Ahu στο νησί. Εδώ μπορεί κανείς να παρατηρήσει τεχνικές διαμόρφωσης της πέτρας που δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο μέρος στην Πολυνησία, που έχουν δώση ώθηση σε πολλές θεωρίες σχετικά με την προέλευση του πληθυσμού στο νησί, που σχετίζονται με τον πολιτισμό των Inca στη Νότια Αμερική.



Στο κυρίως Ahu, που λέγεται και Vinapu I ή Tahira, υπάρχουν έξι πεσμένα αγάλματα, με το πρόσωπο στη γη, και τρία Pukao. Στο πίσω μέρος του Ahu, προς τη θάλασσα, υπάρχει ένα ακόμα θαμμένο Moai, από το οποίο ξεπροβάλλει μόνο το κεφάλι. Η φιγούρα του έχει καταστραφεί από τη διάβρωση, αλλά καθώς τα μάτια του δεν έχουν σκαλιστεί, θεωρείται ότι δεν ολοκληρώθηκε ποτέ για να ανέβει στο Ahu.

Πίσω από το άγαλμα βρίσκεται ο πίσω τοίχος του Ahu, που έχει προκαλέσει τη φήμη και τις διάφορες θεωρίες για αυτό το μοναδικό μέρος πάνω στο νησί. Ο αινιγματικός τοίχος αποτελείται από μεγάλες πέτρες που ζυγίζουν αρκετούς τόνους, κομμένες σε ευθείες γραμμές, που έχουν συνδεθεί χωρίς αρμούς και έχουν τακτοποιηθεί με μεγάλη ακρίβεια και αίσθηση ομορφιάς.
Η κατασκευή έχει μεγάλη ομοιότητα με τις κατασκευές στο κάστρο Saysachuaman και την σιταντέλα του Machu Picchu στο σημερινό Περού. Αυτή η εκπληκτική ομοιότητα έχει οδηγήσει την επιστημονική κοινότητα να αναζητήσει πιθανές επαφές ανάμεσα στου αρχαίους κατοίκους της Πολυνησίας και της Νότιας Αμερικής.
Μια θεωρία λέει ότι το Vinapu κατασκευάστηκε από τον Ίνκα Tupac Yupanqui κατά την εκστρατεία του στον Ειρηνικό. Αυτή η θεωρία υποστηρίζεται από τον Περουβιανό ιστορικό José Antonio del Busto και βασίζεται στα ημερολόγια που κατέγραφαν τον το δέκατο έκτο αιώνα οι Ισπανοί Pedro Sarmiento de Gamboa, Martín de Murúa και Miguel Cabello de Balboa. Σύμφωνα με αυτά, όταν ο Tupac Yupanqui βρισκόταν στη βόρεια ζώνη του Περού, έμαθε για την ύπαρξη των μακρινών νησιών, και αποφάσισε να πάει να τα κατακτήσει. Ετοίμασε ένα μεγάλο αριθμό από σχεδίες, και μαζί με 20.000 πολεμιστές έφτασε στα νησιά που ονομάζονταν Ninachumbi και Auachumbi. Ο José Antonio del Busto θεωρεί πως αυτά τα δυο νησιά θα μπορούσαν να είναι η Mangareva (στη Γαλλική Πολυνησία) και το νησί του Πάσχα, και ότι είχε βρει αρκετές αποδείξεις γι αυτό, και κυρίως ένα θρύλο από τη Mangravea για ένα βασιλιά Tupa που ήρθε από την ανατολή πάνω σε μια σχεδία, μεταφέροντας χρυσαφικά, κεραμικά και υφάσματα. Μια πολύ παρόμοια ιστορία υπήρχε και στα νησιά Marquesas.
Ο Γάλλος ιστορικός Jean Hervé Daude ισχυρίζεται πάλι ότι οι πλατφόρμες στο Vinapu κατασκευάστηκαν με τον ίδιο τρόπο με τα chullpas του Sillustani, κοντά στη λίμνη Titicaca στο Περού, που κι αυτά ανεγέρθηκαν την περίοδο του Tupac Yupanqui. Και στις δυο περιπτώσεις έχουμε μια πέτρινη πρόσοψη που στηρίζει πίσως της μια προσχωση από πέτρες και χώμα.
Η ξεναγός μας βέβαια έχει άλλη άποψη. «Βλέπετε αυτές τις πέτρες; Είναι τοποθετημένες οριζόντια προς τα μέσα, όχι για να σχηματίσουν πρόσοψη. Ξεκάθαρα διαφορετική τεχνική απ’ ότι στο Περού, απορώ που βρήκαν την ομοιότητα.»
Πέρα από διαφωνίες και θεωρίες, είναι κι αυτό ένα ακόμα από τα άλυτα μυστήρια του νησιού του Πάσχα.
Το δεύτερο Ahu, γνωστό ως Vinapu II, είναι μια παλιότερη πλατφόρμα. Υπάρχουν κι εδώ πέντε γκρεμισμένα Moai και αρκετά Pukao σκορπισμένα τριγύρω. Σε ένα από αυτά, έχει σκαφθεί μια κοιλότητα στο πάνω μέρος, η οποία μαζεύει το νερό της βροχής.





Το περίεργο όμως εδώ είναι μια κόκκινη κολώνα που υψώνεται μπροστά από το Ahu. Ανακαλύφθηκε και στήθηκε και πάλι από τον αρχαιολόγο William Mulloy που ακολουθούσε στην αποστολή του Heyerdahl το 1956. Προέρχεται κι αυτή από το Puna Pau, όπως και τα Pukao, και είναι από το ίδιο υλικό. Παρά τη μεγάλη φθορά της, η ανάλυση των λεπτομερειών που απομένουν δείχνει πως η κολώνα είναι στην πραγματικότητα ένα μοναδικό γυναικείο Moai, που δεν είχε φτιαχτεί όμως για τοποθέτηση σε Ahu αλλά συμμετείχε στο τελετουργικό της ταφής των αρχαίων rapa nui. Τα αγάλματα που έχουν βρεθεί να απεικονίζουν γυναίκες είναι σπάνια. Εκτός από την «κολώνα» αυτή, το πιο σημαντικό γυναικείο Moai βρέθηκε στην Anakena, και εκτίθεται σήμερα στο μουσείο του νησιού.

Υπάρχουν και ερείπια ενός τρίτου Ahu, που ονομάζεται Vinapu III, το οποίο θα ήταν το παλιότερο του συμπλέγματος, αλλά δεν υπάρχει πια παρά μόνο ένας σωρός πέτρες. Η περιοχή καθαρίστηκε για την εγκατάσταση των μεγάλων δεξαμενών καυσίμων της ENAP, που είναι εδώ δίπλα, και αποτελούν την κύρια αποθήκη βενζίνης και κηροζίνης για το νησί.


Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πάλι, και κατευθυνθήκαμε στον τελευταίο σταθμό της ημέρας. Το Ahu Vinapu είναι ένας αρχαιολογικός χώρος που βρίσκεται στη νότια πλευρά του νησιού, εκεί που τελειώνει ο διάδρομος του αεροδρομίου (spotters, σπεύστε!). Έχουν ανακαλυφθεί εδώ τρία αρχαία Ahu, εκ των οποίων τα δυο ξεχωρίζουν για τη μεγαλοπρέπειά τους. Κι εδώ, όπως και σε όλο το νησί, τα αγάλματα βρέθηκαν ριγμένα, και παραμένουν ακόμα στην ίδια θέση.



Εδώ στο Vinapu τα αγάλματα περνάνε σε δεύτερο πλάνο, καθώς αυτό που εδώ ξεχωρίζει είναι οι κατασκευαστικές τεχνικές που αναπτύχθηκαν για την κατασκευή των Ahu στο νησί. Εδώ μπορεί κανείς να παρατηρήσει τεχνικές διαμόρφωσης της πέτρας που δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο μέρος στην Πολυνησία, που έχουν δώση ώθηση σε πολλές θεωρίες σχετικά με την προέλευση του πληθυσμού στο νησί, που σχετίζονται με τον πολιτισμό των Inca στη Νότια Αμερική.



Στο κυρίως Ahu, που λέγεται και Vinapu I ή Tahira, υπάρχουν έξι πεσμένα αγάλματα, με το πρόσωπο στη γη, και τρία Pukao. Στο πίσω μέρος του Ahu, προς τη θάλασσα, υπάρχει ένα ακόμα θαμμένο Moai, από το οποίο ξεπροβάλλει μόνο το κεφάλι. Η φιγούρα του έχει καταστραφεί από τη διάβρωση, αλλά καθώς τα μάτια του δεν έχουν σκαλιστεί, θεωρείται ότι δεν ολοκληρώθηκε ποτέ για να ανέβει στο Ahu.

Πίσω από το άγαλμα βρίσκεται ο πίσω τοίχος του Ahu, που έχει προκαλέσει τη φήμη και τις διάφορες θεωρίες για αυτό το μοναδικό μέρος πάνω στο νησί. Ο αινιγματικός τοίχος αποτελείται από μεγάλες πέτρες που ζυγίζουν αρκετούς τόνους, κομμένες σε ευθείες γραμμές, που έχουν συνδεθεί χωρίς αρμούς και έχουν τακτοποιηθεί με μεγάλη ακρίβεια και αίσθηση ομορφιάς.
Η κατασκευή έχει μεγάλη ομοιότητα με τις κατασκευές στο κάστρο Saysachuaman και την σιταντέλα του Machu Picchu στο σημερινό Περού. Αυτή η εκπληκτική ομοιότητα έχει οδηγήσει την επιστημονική κοινότητα να αναζητήσει πιθανές επαφές ανάμεσα στου αρχαίους κατοίκους της Πολυνησίας και της Νότιας Αμερικής.
Μια θεωρία λέει ότι το Vinapu κατασκευάστηκε από τον Ίνκα Tupac Yupanqui κατά την εκστρατεία του στον Ειρηνικό. Αυτή η θεωρία υποστηρίζεται από τον Περουβιανό ιστορικό José Antonio del Busto και βασίζεται στα ημερολόγια που κατέγραφαν τον το δέκατο έκτο αιώνα οι Ισπανοί Pedro Sarmiento de Gamboa, Martín de Murúa και Miguel Cabello de Balboa. Σύμφωνα με αυτά, όταν ο Tupac Yupanqui βρισκόταν στη βόρεια ζώνη του Περού, έμαθε για την ύπαρξη των μακρινών νησιών, και αποφάσισε να πάει να τα κατακτήσει. Ετοίμασε ένα μεγάλο αριθμό από σχεδίες, και μαζί με 20.000 πολεμιστές έφτασε στα νησιά που ονομάζονταν Ninachumbi και Auachumbi. Ο José Antonio del Busto θεωρεί πως αυτά τα δυο νησιά θα μπορούσαν να είναι η Mangareva (στη Γαλλική Πολυνησία) και το νησί του Πάσχα, και ότι είχε βρει αρκετές αποδείξεις γι αυτό, και κυρίως ένα θρύλο από τη Mangravea για ένα βασιλιά Tupa που ήρθε από την ανατολή πάνω σε μια σχεδία, μεταφέροντας χρυσαφικά, κεραμικά και υφάσματα. Μια πολύ παρόμοια ιστορία υπήρχε και στα νησιά Marquesas.
Ο Γάλλος ιστορικός Jean Hervé Daude ισχυρίζεται πάλι ότι οι πλατφόρμες στο Vinapu κατασκευάστηκαν με τον ίδιο τρόπο με τα chullpas του Sillustani, κοντά στη λίμνη Titicaca στο Περού, που κι αυτά ανεγέρθηκαν την περίοδο του Tupac Yupanqui. Και στις δυο περιπτώσεις έχουμε μια πέτρινη πρόσοψη που στηρίζει πίσως της μια προσχωση από πέτρες και χώμα.
Η ξεναγός μας βέβαια έχει άλλη άποψη. «Βλέπετε αυτές τις πέτρες; Είναι τοποθετημένες οριζόντια προς τα μέσα, όχι για να σχηματίσουν πρόσοψη. Ξεκάθαρα διαφορετική τεχνική απ’ ότι στο Περού, απορώ που βρήκαν την ομοιότητα.»
Πέρα από διαφωνίες και θεωρίες, είναι κι αυτό ένα ακόμα από τα άλυτα μυστήρια του νησιού του Πάσχα.
Το δεύτερο Ahu, γνωστό ως Vinapu II, είναι μια παλιότερη πλατφόρμα. Υπάρχουν κι εδώ πέντε γκρεμισμένα Moai και αρκετά Pukao σκορπισμένα τριγύρω. Σε ένα από αυτά, έχει σκαφθεί μια κοιλότητα στο πάνω μέρος, η οποία μαζεύει το νερό της βροχής.





Το περίεργο όμως εδώ είναι μια κόκκινη κολώνα που υψώνεται μπροστά από το Ahu. Ανακαλύφθηκε και στήθηκε και πάλι από τον αρχαιολόγο William Mulloy που ακολουθούσε στην αποστολή του Heyerdahl το 1956. Προέρχεται κι αυτή από το Puna Pau, όπως και τα Pukao, και είναι από το ίδιο υλικό. Παρά τη μεγάλη φθορά της, η ανάλυση των λεπτομερειών που απομένουν δείχνει πως η κολώνα είναι στην πραγματικότητα ένα μοναδικό γυναικείο Moai, που δεν είχε φτιαχτεί όμως για τοποθέτηση σε Ahu αλλά συμμετείχε στο τελετουργικό της ταφής των αρχαίων rapa nui. Τα αγάλματα που έχουν βρεθεί να απεικονίζουν γυναίκες είναι σπάνια. Εκτός από την «κολώνα» αυτή, το πιο σημαντικό γυναικείο Moai βρέθηκε στην Anakena, και εκτίθεται σήμερα στο μουσείο του νησιού.

Υπάρχουν και ερείπια ενός τρίτου Ahu, που ονομάζεται Vinapu III, το οποίο θα ήταν το παλιότερο του συμπλέγματος, αλλά δεν υπάρχει πια παρά μόνο ένας σωρός πέτρες. Η περιοχή καθαρίστηκε για την εγκατάσταση των μεγάλων δεξαμενών καυσίμων της ENAP, που είναι εδώ δίπλα, και αποτελούν την κύρια αποθήκη βενζίνης και κηροζίνης για το νησί.


Last edited by a moderator: