taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 6: Οι Πρώτες βόλτες
Η πρώτη μου στάση με το ταξί, ήταν σε μια τοποθεσία που ονομάζεται Ahu Akivi. Εδώ, μια συστοιχία από 7 Moai στέκονται και ατενίζουν… τον ωκεανό από ψηλά, σε απόσταση 2.3 χιλιομέτρων από την κοντινότερη Θάλασσα κι από ύψος 140 μέτρων. Το περίεργο με αυτά τα Moai είναι ακριβώς αυτό: Όλα τα άλλα που βρέθηκαν σε όλο το νησί τοποθετημένα και στημένα στις θέσεις τους πάνω σε Ahu, είναι στα παράλια ή πολύ κοντά σ’ αυτά, και κοιτάνε πάντα προς το εσωτερικό του νησιού, όχι προς τη θάλασσα. Αυτό συνέβαινε, επειδή τα Ahu πάνω στα οποία βρίσκονταν κατασκευάζονταν δίπλα σε μικρότερους ή μεγαλύτερους οικισμούς, και τα Moai έπρεπε να κοιτάνε προς τους οικισμούς αυτούς για να δίνουν το mana τους στους αρχηγούς και κατ’ επέκταση στους κατοίκους. Οι οικισμοί βρισκόντουσαν κοντά στα περάλια, και τα Ahu συνήθως ήταν μεταξύ οικισμών και θάλασσας, οπότε και τα Moai κοίταζαν προς το εσωτερικό του νησιού. Μια θεωρία λέει μάλιστα πως τα Ahu κατασκευάζονταν εκεί, για να μπορούν οι αργηγοί μέσω του θεσμού των tapu (ταμπού) να ελέγχουν την πρόσβαση προς τη Θάλασσα.
Στο σημείο αυτό, λοιπόν, υπήρχε ένας από τους ελάχιστους οικισμούς στο νησί που δεν ήταν κοντά στη Θάλασσα, και έτσι τα Moai είχαν στηθεί στο υψηλότερο άκρο του, που ήταν σε κατεύθυνση τέτοια ώστε να κοιτάζουν τον οικισμό. Δεν ήταν τυχαίος οικισμός, όμως, καθώς ανήκε στη φυλή των Miru, τη «γαλαζοαίματη» φυλή. Το Ahu εδώ χρονολογείται από το 16ο αιώνα, μόλις δυο αιώνες πριν από την «ανακάλυψη» του νησιού, γεγονός που μας αποκαλύπτει πως ακόμα και τότε το νησί ευημερούσε αρκετά για να μπορεί να κατασκευάζει moai και ahu.
Συμπτωματικά ή όχι, η κατεύθυνση συμπίπτει με την κατεύθυνση του ηλιοβασιλέματος κατά την εαρινή ισημερία, κάτι που ενδεχομένως να σχεδιάστηκε για να σηματοδοτεί τις εποχές. Είναι το μόνο κατασκεύασμα στο νησί που παρουσιάζει αστρονομικές συμπτώσεις τόσο μεγάλης ακρίβειας.
Τα αγάλματα εδώ είναι μέτρια σε μέγεθος, γύρω στα 4.5 μέτρα ψηλά, και κλασσικής μορφής, με μελετημένη ομοιομορφία ανάμεσά τους. Όπως όλα τα «στημένα» αγάλματα στο νησί, οι αρχαιολόγοι τα βρήκαν πεσμένα, και τα αναστήλωσαν μεθοδικά. Η αναστήλωση εδώ έγινε το 1960 από τους Mulloy (Αμερικανό) και Figueroa (Χιλιανό).









Η δεύτερη στάση μου, σε μια παράκαμψη από το δρόμο της επιστροφής προς τη Hanga Roa, ήταν στο Puna Kau. Πρόκειται για ένα αρχαίο λατομείο, στον κρατήρα ενός ακόμα πιο αρχαίου ηφαιστείου, όπου λαξεύονταν τα κόκκινα κυλινδρικά βράχια που τοποθετούνταν πάνω από αρκετά Moai και ονομάζονταν Pukao. Κάπου 60 Pukao από εδώ μεταφέρθηκαν σε άλλα σημεία του νησιού και τοποθετήθηκαν πάνω στα Moai, ενώ κάπου 25 ακόμα παραμένουν εδώ στο λατομείο. Κάποια από αυτά είναι διακοσμημένα με πετρογλυφικά με διάφορες αναπαραστάσεις, κυρίως κανό και σήματα διαφόρων φυλών.


Δεν ξέρουμε ακόμα πολλά για τη σημασία των Pukao και την προσοχή που τους έδιναν. Ξέρουμε ότι τοποθετούνταν πάνω στα κεφάλια των αγαλμάτων, αλλά δεν ξέρουμε γιατί: μπορεί να αναπαριστούσαν διάφορα πράγματα. Μια θεωρία, η πιο διαδεδομένη, είναι ότι αναπαριστούν τον κότσο από τα μαλλιά των ανθρώπων που αναπαριστούσαν, μιας κι αυτό ήταν και είναι χαρακτηριστικό χτένισμα για τους άνδρες εδώ στην Πολυνησία. Μια άλλη θεωρία, λέει πως ήταν πουπουλένια καπέλα. Και μια τρίτη, ότι αναπαριστούν ένα τουρμπάνι που φόραγαν. Δεν ξέρω κι αν θα μάθουμε ποτέ, αυτό που ξέρουμε πάντως είναι ότι με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, έμπαιναν στη διαδικάσία να στολίσουν το κάθε Moai. Και ο στολισμός ήταν επίπονος, καθώς αυτές οι πέτρες των 10 τόνων, έπρεπε να μεταφερθούν στις άκρες του νησιού, ως και 12 χιλιόμετρα μακριά, από ένα πολιτισμό που ζούσε στη λίθινη εποχή, και ούτε τον τροχό δεν είχε ανακαλύψει (ή μήπως όχι
. Μια θεωρία λέει ότι οι πέτρες κατασκευάζονταν κυλινδρικές ώστε να τις κυλούσαν στο έδαφος, αλλά ακόμα κι έτσι, το πώς τις ανέβαζαν πάνω στα Moai παραμένει με ερωτηματικό. Μια θεωρία μιλάει για πέτρινη ράμπα μπροστά από το κάθε Moai, μια άλλη για δέσιμο με σκοινιά πάνω στο Moai πρώτού αυτό στηθεί όρθιο.






Το μέρος έχει επίσης και αρκετά καλή θέα προς τη Hanga Roa από ψηλά.





Επέστρεψα στο ταξί, και γυρίσαμε στο χωριό. Του ζήτησα να με αφήσει στο μόνο από τα μέρη που ήθελα να δω σήμερα που είχε ωράριο, στο μουσείο του νησιού. Το Ανθρωπολογικό μουσείο «Father Sebastian Englert» βρίσκεται στην άκρη του χωριού, και είναι το μοναδικό μουσείο στο νησί. Έχει ονομαστεί έτσι προς τιμή ενός Γερμανού Ιεραπόστολου, που έζησε 30 χρόνια στο νησί στις αρχές του 20ου αιώνα, προσπαθώντας να καταγράψει του θρύλους, τη γλώσσα και τον πολιτισμό στο νησί, που ως τότε διαδίδονταν μόνο προφορικά. Το μουσείο διαθέτει τόσο εκθέματα από όλο το νησί που χρήζουν προστασίας, όσο και πληροφοριακό υλικό για να επεξηγήσει τις διάφορες φάσεις που πέρασε και την ιστορία του. Οι κύριες πηγές του είναι τα αρχαιολογικά ευρήματα, και τα ημερολόγια των θαλασσοπόρων και των εξερευνητών που επισκέφθηκαν το νησί τα πρώτα χρόνια μετά την «ανακάλυψή» του το 1722, και κατέγραψαν το τι συνάντησαν. Σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν και οι επιστημονικές θεωρίες και οι μαρτυρίες των σημερινών ανθρώπων μέσα από τις παραδόσεις τους.
Ως μουσείο το βρήκα γενικά πολύ καλό και κατατοπιστικό, παρότι ο χαμηλός του φωτισμός ήταν κουραστικός.
Ένα ανακατασκευασμένο Moai στέκεται αγέρωχο στην είσοδο, καλωσορίζοντας τον επισκέπτη. Το ίδιο κάνει και η ευγενική κυρία στο γκισέ, που ενημερώνει ότι το μουσείο είναι δωρεάν. Κάποια ευρήματα ανασκαφών στο νησί εκτίθενται εδώ, μαζί με ένα (σπανιότατο) θηλυκό Moai, το σώμα του οποίου είχε μεταφερθεί στη Νορβηγία από τον Heyerdahl που το βρήκε κάπου στην παραλία Anakena, αλλά επεστράφη όταν λίγα χρόνια αργότερα βρέθηκε και το κεφάλι του αγάλματος. Και μπόλικα πετρογλυφικά από το νησί, και διάφορα άλλα ευρήματα, μαζί με πολλά πληροφοριακά panel, που ενημερώνουν για την ιστορία και τον πολιτισμό στο νησί.



Έξω από το μουσείο, υπάρχει μια μοντέρνα πλατφόρμα όπου κάποια μοντέρνα αγάλματα δημιουργούν αντίθεση (…) με την προϊστορική τέχνη, και μπορεί κανείς να δει τον κατασκευαστικό οργασμό που επικρατεί στο νησί. Οι κατασκευές που έχουν τη μία ή την άλλη σχέση με τον τουρισμό ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια τα τελευταία χρόνια.



Οι διαδρομές ως τώρα είναι στο χάρτη:
Η πρώτη μου στάση με το ταξί, ήταν σε μια τοποθεσία που ονομάζεται Ahu Akivi. Εδώ, μια συστοιχία από 7 Moai στέκονται και ατενίζουν… τον ωκεανό από ψηλά, σε απόσταση 2.3 χιλιομέτρων από την κοντινότερη Θάλασσα κι από ύψος 140 μέτρων. Το περίεργο με αυτά τα Moai είναι ακριβώς αυτό: Όλα τα άλλα που βρέθηκαν σε όλο το νησί τοποθετημένα και στημένα στις θέσεις τους πάνω σε Ahu, είναι στα παράλια ή πολύ κοντά σ’ αυτά, και κοιτάνε πάντα προς το εσωτερικό του νησιού, όχι προς τη θάλασσα. Αυτό συνέβαινε, επειδή τα Ahu πάνω στα οποία βρίσκονταν κατασκευάζονταν δίπλα σε μικρότερους ή μεγαλύτερους οικισμούς, και τα Moai έπρεπε να κοιτάνε προς τους οικισμούς αυτούς για να δίνουν το mana τους στους αρχηγούς και κατ’ επέκταση στους κατοίκους. Οι οικισμοί βρισκόντουσαν κοντά στα περάλια, και τα Ahu συνήθως ήταν μεταξύ οικισμών και θάλασσας, οπότε και τα Moai κοίταζαν προς το εσωτερικό του νησιού. Μια θεωρία λέει μάλιστα πως τα Ahu κατασκευάζονταν εκεί, για να μπορούν οι αργηγοί μέσω του θεσμού των tapu (ταμπού) να ελέγχουν την πρόσβαση προς τη Θάλασσα.
Στο σημείο αυτό, λοιπόν, υπήρχε ένας από τους ελάχιστους οικισμούς στο νησί που δεν ήταν κοντά στη Θάλασσα, και έτσι τα Moai είχαν στηθεί στο υψηλότερο άκρο του, που ήταν σε κατεύθυνση τέτοια ώστε να κοιτάζουν τον οικισμό. Δεν ήταν τυχαίος οικισμός, όμως, καθώς ανήκε στη φυλή των Miru, τη «γαλαζοαίματη» φυλή. Το Ahu εδώ χρονολογείται από το 16ο αιώνα, μόλις δυο αιώνες πριν από την «ανακάλυψη» του νησιού, γεγονός που μας αποκαλύπτει πως ακόμα και τότε το νησί ευημερούσε αρκετά για να μπορεί να κατασκευάζει moai και ahu.
Συμπτωματικά ή όχι, η κατεύθυνση συμπίπτει με την κατεύθυνση του ηλιοβασιλέματος κατά την εαρινή ισημερία, κάτι που ενδεχομένως να σχεδιάστηκε για να σηματοδοτεί τις εποχές. Είναι το μόνο κατασκεύασμα στο νησί που παρουσιάζει αστρονομικές συμπτώσεις τόσο μεγάλης ακρίβειας.
Τα αγάλματα εδώ είναι μέτρια σε μέγεθος, γύρω στα 4.5 μέτρα ψηλά, και κλασσικής μορφής, με μελετημένη ομοιομορφία ανάμεσά τους. Όπως όλα τα «στημένα» αγάλματα στο νησί, οι αρχαιολόγοι τα βρήκαν πεσμένα, και τα αναστήλωσαν μεθοδικά. Η αναστήλωση εδώ έγινε το 1960 από τους Mulloy (Αμερικανό) και Figueroa (Χιλιανό).









Η δεύτερη στάση μου, σε μια παράκαμψη από το δρόμο της επιστροφής προς τη Hanga Roa, ήταν στο Puna Kau. Πρόκειται για ένα αρχαίο λατομείο, στον κρατήρα ενός ακόμα πιο αρχαίου ηφαιστείου, όπου λαξεύονταν τα κόκκινα κυλινδρικά βράχια που τοποθετούνταν πάνω από αρκετά Moai και ονομάζονταν Pukao. Κάπου 60 Pukao από εδώ μεταφέρθηκαν σε άλλα σημεία του νησιού και τοποθετήθηκαν πάνω στα Moai, ενώ κάπου 25 ακόμα παραμένουν εδώ στο λατομείο. Κάποια από αυτά είναι διακοσμημένα με πετρογλυφικά με διάφορες αναπαραστάσεις, κυρίως κανό και σήματα διαφόρων φυλών.


Δεν ξέρουμε ακόμα πολλά για τη σημασία των Pukao και την προσοχή που τους έδιναν. Ξέρουμε ότι τοποθετούνταν πάνω στα κεφάλια των αγαλμάτων, αλλά δεν ξέρουμε γιατί: μπορεί να αναπαριστούσαν διάφορα πράγματα. Μια θεωρία, η πιο διαδεδομένη, είναι ότι αναπαριστούν τον κότσο από τα μαλλιά των ανθρώπων που αναπαριστούσαν, μιας κι αυτό ήταν και είναι χαρακτηριστικό χτένισμα για τους άνδρες εδώ στην Πολυνησία. Μια άλλη θεωρία, λέει πως ήταν πουπουλένια καπέλα. Και μια τρίτη, ότι αναπαριστούν ένα τουρμπάνι που φόραγαν. Δεν ξέρω κι αν θα μάθουμε ποτέ, αυτό που ξέρουμε πάντως είναι ότι με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, έμπαιναν στη διαδικάσία να στολίσουν το κάθε Moai. Και ο στολισμός ήταν επίπονος, καθώς αυτές οι πέτρες των 10 τόνων, έπρεπε να μεταφερθούν στις άκρες του νησιού, ως και 12 χιλιόμετρα μακριά, από ένα πολιτισμό που ζούσε στη λίθινη εποχή, και ούτε τον τροχό δεν είχε ανακαλύψει (ή μήπως όχι






Το μέρος έχει επίσης και αρκετά καλή θέα προς τη Hanga Roa από ψηλά.





Επέστρεψα στο ταξί, και γυρίσαμε στο χωριό. Του ζήτησα να με αφήσει στο μόνο από τα μέρη που ήθελα να δω σήμερα που είχε ωράριο, στο μουσείο του νησιού. Το Ανθρωπολογικό μουσείο «Father Sebastian Englert» βρίσκεται στην άκρη του χωριού, και είναι το μοναδικό μουσείο στο νησί. Έχει ονομαστεί έτσι προς τιμή ενός Γερμανού Ιεραπόστολου, που έζησε 30 χρόνια στο νησί στις αρχές του 20ου αιώνα, προσπαθώντας να καταγράψει του θρύλους, τη γλώσσα και τον πολιτισμό στο νησί, που ως τότε διαδίδονταν μόνο προφορικά. Το μουσείο διαθέτει τόσο εκθέματα από όλο το νησί που χρήζουν προστασίας, όσο και πληροφοριακό υλικό για να επεξηγήσει τις διάφορες φάσεις που πέρασε και την ιστορία του. Οι κύριες πηγές του είναι τα αρχαιολογικά ευρήματα, και τα ημερολόγια των θαλασσοπόρων και των εξερευνητών που επισκέφθηκαν το νησί τα πρώτα χρόνια μετά την «ανακάλυψή» του το 1722, και κατέγραψαν το τι συνάντησαν. Σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν και οι επιστημονικές θεωρίες και οι μαρτυρίες των σημερινών ανθρώπων μέσα από τις παραδόσεις τους.
Ως μουσείο το βρήκα γενικά πολύ καλό και κατατοπιστικό, παρότι ο χαμηλός του φωτισμός ήταν κουραστικός.
Ένα ανακατασκευασμένο Moai στέκεται αγέρωχο στην είσοδο, καλωσορίζοντας τον επισκέπτη. Το ίδιο κάνει και η ευγενική κυρία στο γκισέ, που ενημερώνει ότι το μουσείο είναι δωρεάν. Κάποια ευρήματα ανασκαφών στο νησί εκτίθενται εδώ, μαζί με ένα (σπανιότατο) θηλυκό Moai, το σώμα του οποίου είχε μεταφερθεί στη Νορβηγία από τον Heyerdahl που το βρήκε κάπου στην παραλία Anakena, αλλά επεστράφη όταν λίγα χρόνια αργότερα βρέθηκε και το κεφάλι του αγάλματος. Και μπόλικα πετρογλυφικά από το νησί, και διάφορα άλλα ευρήματα, μαζί με πολλά πληροφοριακά panel, που ενημερώνουν για την ιστορία και τον πολιτισμό στο νησί.



Έξω από το μουσείο, υπάρχει μια μοντέρνα πλατφόρμα όπου κάποια μοντέρνα αγάλματα δημιουργούν αντίθεση (…) με την προϊστορική τέχνη, και μπορεί κανείς να δει τον κατασκευαστικό οργασμό που επικρατεί στο νησί. Οι κατασκευές που έχουν τη μία ή την άλλη σχέση με τον τουρισμό ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια τα τελευταία χρόνια.



Οι διαδρομές ως τώρα είναι στο χάρτη:

Last edited by a moderator: