taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 4: Εκτός από τα Moai
Το 1888, η Χιλή που μόλις είχε κερδίσει τον πόλεμο του Ειρηνικού απέναντι στη Βολιβία, αποφάσισε να κυριαρχήσει και στο Νότιο Ειρηνικό, και για να το πετύχει αποφάσισε να προσαρτήσει το νησί. Ούτε η αρχαιολογία, ούτε οι κάτοικοι την ενδιάφεραν τότε, μόνο η δυνατότητά της να ελέγχει τη γύρω περιοχή του ωκεανού. Το 1897 ενοικίασαν το μεγαλύτερο μέρος του νησιού σε μια Αγγλική εταιρία παραγωγής μαλλιού (προβάτων), η οποία εκτόπισε τους κατοίκους της που ζούσαν σε όλο το νησί, περιορίζοντάς τους μόνο σε μια περιοχή. Στην περιοχή εκείνη δημιουργήθηκε η πρωτεύουσα και μοναδικός οικισμός ως και σήμερα στο νησί, η Hanga Roa. Η κατοχή από την εταιρία συνεχίστηκε, με τη Χιλή πρακτικά να αδιαφορεί για τους κατοίκους και τις συνθήκες που επικρατούσαν στο νησί. Τόσο πολύ, που στα τέλη της δεκαετίας του 1930, σε μια περίοδο οικονομικής ανέχειας, οι Χιλιανοί προσέφεραν το νησί προς πώληση στον μεγαλύτερο πλειοδότη, μεταξύ Γερμανίας (του Χίτλερ), Αγγλίας, ΗΠΑ ή Ιαπωνίας. Η πώληση δεν προχώρησε γιατί τους πρόλαβε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος. Η εταιρία έκανε πρακτικά κουμάντο στο νησί ως ότου αποχώρησαν το 1953, και στη συνέχεια οι Χιλιανοί ανέλαβαν πιο ενεργό ρόλο στη θέση τους. Ούτε τότε όμως βελτιώθηκε η κατάσταση για τους κατοίκους, που συνέχιζαν να είναι πολίτες Β’ κατηγορίες για τη Χιλή, χωρίς δικαίωμα ψήφου, και χωρίς δικαίωμα μετεγκατάστασης στην κυρίως Χιλή (πως αλλάζουν οι καιροί… αλλά περισσότερα γι’ αυτό παρακάτω).
Τα γενετικά χαρακτηριστικά των κατοίκων του νησιού είναι πλέον μια μίξη. Διάφορες μελέτες που προσπαθούσαν να απαντήσουν στο ερώτημα για την προέλευση των αρχαίων Rapa Nui έχουν δώσει αντιφατικά αποτελέσματα ως προς την προέλευσή τους, αλλά μετά από τόσα χρόνια από την ανακάλυψη του νησιού και την προσάρτηση από τη Χιλή, κανείς δε μπορεί να είναι σίγουρος αν τα χαρακτηριστικά του DNA που συναντά σε μια μελέτη είναι όντως αυθεντικά ή προέρχονται από κάποια μεταγενέστερη σύμμειξη. Ωστόσο, το πιθανότερο συμπέρασμα είναι ότι οι αρχαίοι Rapa Nui είχαν πολυνησιακή προέλευση, αλλά είχαν και επαφές με τη Νότια Αμερική των Ίνκα, καθώς συναντάται και έντονο νοτιοαμερικανικό DNA στους σημερινούς «ντόπιους». Δεν ξέρουμε όμως αν η προέλευσή του είναι αρχαία, ή αν υπήρξαν συμμείξεις σ ’αυτούς που επέζησαν από τις επιδημίες, τα σκλαβοπάζαρα κλπ.
Πέρα από τη γενετική τους προέλευση, όμως, όλα τα άλλα εδώ στο νησί ήταν και παραμένουν πολυνησιακά. Η αρχαία τέχνη της διακόσμησης του σώματος με tattoo, που πλέον έχει διαδοθεί σε όλο σχεδόν τον κόσμο, εφαρμοζόταν κι εδώ, όπου έδιναν ιδιαίτερη έμφαση στη διακόσμηση του προσώπου και είχαν αναπτύξει τα δικά τους σχέδια. Στις τελετές τους χρησιμοποιούσαν body painting.
Το κλίμα εδώ είναι υγρό τροπικό, Οι θερμοκρασίες στο νησί είναι από 15-21 βαθμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ως 20-27 βαθμούς το Φεβρουάριο, ενώ η βροχόπτωση είναι περίπου σταθερή όλο το χρόνο, με λίγη ένταση παραπάνω το Φθινόπωρο (Μάϊο). Οι κλιματολογικές συνθήκες αυτές έκαναν την ανάγκη για ρουχισμό πολύ μικρότερη από άλλα μέρη του κόσμου, και τα λιγοστά ιμάτια των κατοίκων στόχευαν στην ομορφιά τους κι όχι την πρακτική χρησιμότητά τους. Από φτερά και πούπουλα, λοιπόν, πήγαιναν καλά..
Σε όλο το νησί έχουν βρεθεί και αρκετά πετρογλυφικά, από όλες τις περιόδους της προϊστορικής του ιστορίας. Τα περισσότερα αναφέρονται στη θρησκευτική τους πίστη και τις λατρευτικές τους τελετουργίες, και τα πιο συνήθη θέματα είναι ο άνθρωπος-πουλί (περισσότερα παρακάτω), ο θεός Make-Make και τα γυναικεία σεξουαλικά όργανα. Συνήθως τα ζωγράφιζαν στα πλαίσια διαφόρων τελετών, και είχαν να κάνουν με το θέμα της εκάστοτε τελετής (π.χ. τη γονιμότητα).
Τα τελευταία χρόνια, στο νησί έχει συντελεστεί μια «ιστορική» αλλαγή. Εδώ και λίγα χρόνια η διαχείριση του εθνικού πάρκου είχε αρχίσει να περνάει σταδιακά από τη Χιλιανή Κεντρική Κυβέρνηση στην κοινότητα των Rapa Nui, με τη μετάβαση να έχει ολοκληρωθεί λίγες μέρες πριν από την επίσκεψή μου, στις 23/11/2017. Εκείνη τη μέρα, σε μια σεμνή και ταυτόχρονα προεκλογική τελετή, η απερχόμενη πρόεδρος της Χιλής Michelle Bachelet παρέδωσε τη διαχείριση του εθνικού πάρκου στην οργάνωση Ma’u Henua. Ο προεκλογικός χαρακτήρας προκύπτει από τη βιασύνη τους να ολοκληρώσουν τη μετάβαση πριν από το δεύτερο γύρω των προεδρικών εκλογών της Χιλής που έγιναν σε δυο γύρους στις 19/11/2017 και στις 17/12/2017, και την επακόλουθη λήξη της θητείας της κ. Bachelet, καθώς δεν ήταν η ίδια ξανά υποψήφια αλλά υπήρχε άλλος υποψήφιος από το κόμμα της.
H Ma’u Henua είναι μια οργάνωση στην οποία συμμετέχουν οι αυτόχθονες κάτοικοι του νησιού (μόνο), και εκλέγουν μια διοίκηση η οποία τους εκπροσωπεί και πλέον διαχειρίζεται (οικονομικά και όχι μόνο) το εθνικό πάρκο. Μέχρι την ίδρυσή της και την ανάληψη της μεταβατικής συνδιαχείρισης του πάρκου από αυτή το 2016, οι ιθαγενείς δεν είχαν πρακτικά το δικαίωμα να αποκτήσουν γη εκτός του οικισμού της Hanga Roa, καθώς αυτή ανήκε στο εθνικό πάρκο. Δεν είχαν επίσης τη δυνατότητα να διαχειρίζονται τα έσοδα από τα εισιτήρια για το εθνικό πάρκο, καθώς αυτά πήγαιναν σε κοινούς λογαριασμούς με τα έσοδα των πάρκων όλης της υπόλοιπης Χιλής.
Οι αυτόχθονες κάτοικοι του νησιού έχουν έντονο πνεύμα τοπικής (εθνικής
υπερηφάνειας και παίρνουν την ιστορία τους πολύ σοβαρά, παρότι η σχεδόν ολική εξαφάνιση του πληθυσμού του νησιού τον προηγούμενο αιώνα και οι επιμιξίες στη συνέχεια έχουν αφήσει εδώ ένα πληθυσμό με μισά πολυνησιακά και μισά λατινοαμερικάνικα χαρακτηριστικά. Μην τους το πείτε κατάμουτρα, αλλά όλα εδώ είναι μια μίξη του Χιλιανού με το Πολυνησιακό στοιχείο.
Το νησί έχει μάλιστα τη δική του σημαία, που απεικονίζει προσεγγιστικά το σχήμα του νησιού, και η οποία επιδεικνύεται ως σύμβολο της τοπικής τους υπερηφάνειας:
Περίπου οι 60% από τους 7,750 κάτοικους (απογραφή 2017) είναι αυτόχθονες, συμμετέχουν στη Ma’u Henua, και έχουν δικαίωμα να κατέχουν γη στο νησί. Οι άλλοι είναι εσωτερικοί μετανάστες από τη Χιλή, και λιγοστοί Ευρωπαίοι που έχουν εγκατασταθεί εδώ. Η μετακίνηση από τη Χιλή εδώ ήταν φυσικά ανέκαθεν εφικτή, αλλά μέχρι την άνοδο του τουρισμού δεν ενδιέφερε και πολλούς – περισσότεροι ενδιαφέρονταν για το αντίθετο. Πλέον όμως, τα τελευταία χρόνια είχε δημιουργηθεί ένα μεγάλο ρεύμα, και πολλοί Χιλιανοί μετακόμιζαν εδώ, καθώς η ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας είχε αυξήσει πολύ τη ζήτηση για εργατικά χέρια. Χρόνια το συζητάγανε, είχαν γίνει και επεισόδια το 2015, αλλά τελικώς η κυβέρνηση της Χιλής αποφάσισε να περάσει ειδική νομοθεσία που θα περιορίζει την εσωτερική μετανάστευση εδώ, σε ένα καθεστώς ανάλογο των νησιών Galapagos στον Ισημερινό. Ο νόμος ψηφίστηκε το 2017, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί ακόμα όταν τους επισκέφθηκα.
Το νησί διαθέτει ένα μικρό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής, ένα μικρό νοσοκομείο, σχολείο, κλειστό γυμναστήριο, γήπεδο ποδοσφαίρου (για να μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στη Χιλή), εργοστάσιο ανακύκλωσης, αλλά δε διαθέτει ΧΥΤΑ. Τα απορρίμματα του νησιού (και των τουριστών) στέλνονται στη Χιλή με ειδικά αεροπλάνα cargo, μαζί με τα συμπιεσμένα πακέτα από την ανακύκλωση, προκειμένου να μην επηρεαστεί το εθνικό πάρκο. Το ηλεκτρικό ρεύμα και οι τηλεπικοινωνίες στο νησί επιδοτούνται από την κεντρική κυβέρνηση της Χιλής για να έχουν λογικές τιμές, καθώς το κόστος που υπάρχει για να φτάσουν τα δίκτυα ως εκεί είναι τεράστιο.
Το 1888, η Χιλή που μόλις είχε κερδίσει τον πόλεμο του Ειρηνικού απέναντι στη Βολιβία, αποφάσισε να κυριαρχήσει και στο Νότιο Ειρηνικό, και για να το πετύχει αποφάσισε να προσαρτήσει το νησί. Ούτε η αρχαιολογία, ούτε οι κάτοικοι την ενδιάφεραν τότε, μόνο η δυνατότητά της να ελέγχει τη γύρω περιοχή του ωκεανού. Το 1897 ενοικίασαν το μεγαλύτερο μέρος του νησιού σε μια Αγγλική εταιρία παραγωγής μαλλιού (προβάτων), η οποία εκτόπισε τους κατοίκους της που ζούσαν σε όλο το νησί, περιορίζοντάς τους μόνο σε μια περιοχή. Στην περιοχή εκείνη δημιουργήθηκε η πρωτεύουσα και μοναδικός οικισμός ως και σήμερα στο νησί, η Hanga Roa. Η κατοχή από την εταιρία συνεχίστηκε, με τη Χιλή πρακτικά να αδιαφορεί για τους κατοίκους και τις συνθήκες που επικρατούσαν στο νησί. Τόσο πολύ, που στα τέλη της δεκαετίας του 1930, σε μια περίοδο οικονομικής ανέχειας, οι Χιλιανοί προσέφεραν το νησί προς πώληση στον μεγαλύτερο πλειοδότη, μεταξύ Γερμανίας (του Χίτλερ), Αγγλίας, ΗΠΑ ή Ιαπωνίας. Η πώληση δεν προχώρησε γιατί τους πρόλαβε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος. Η εταιρία έκανε πρακτικά κουμάντο στο νησί ως ότου αποχώρησαν το 1953, και στη συνέχεια οι Χιλιανοί ανέλαβαν πιο ενεργό ρόλο στη θέση τους. Ούτε τότε όμως βελτιώθηκε η κατάσταση για τους κατοίκους, που συνέχιζαν να είναι πολίτες Β’ κατηγορίες για τη Χιλή, χωρίς δικαίωμα ψήφου, και χωρίς δικαίωμα μετεγκατάστασης στην κυρίως Χιλή (πως αλλάζουν οι καιροί… αλλά περισσότερα γι’ αυτό παρακάτω).
Τα γενετικά χαρακτηριστικά των κατοίκων του νησιού είναι πλέον μια μίξη. Διάφορες μελέτες που προσπαθούσαν να απαντήσουν στο ερώτημα για την προέλευση των αρχαίων Rapa Nui έχουν δώσει αντιφατικά αποτελέσματα ως προς την προέλευσή τους, αλλά μετά από τόσα χρόνια από την ανακάλυψη του νησιού και την προσάρτηση από τη Χιλή, κανείς δε μπορεί να είναι σίγουρος αν τα χαρακτηριστικά του DNA που συναντά σε μια μελέτη είναι όντως αυθεντικά ή προέρχονται από κάποια μεταγενέστερη σύμμειξη. Ωστόσο, το πιθανότερο συμπέρασμα είναι ότι οι αρχαίοι Rapa Nui είχαν πολυνησιακή προέλευση, αλλά είχαν και επαφές με τη Νότια Αμερική των Ίνκα, καθώς συναντάται και έντονο νοτιοαμερικανικό DNA στους σημερινούς «ντόπιους». Δεν ξέρουμε όμως αν η προέλευσή του είναι αρχαία, ή αν υπήρξαν συμμείξεις σ ’αυτούς που επέζησαν από τις επιδημίες, τα σκλαβοπάζαρα κλπ.
Πέρα από τη γενετική τους προέλευση, όμως, όλα τα άλλα εδώ στο νησί ήταν και παραμένουν πολυνησιακά. Η αρχαία τέχνη της διακόσμησης του σώματος με tattoo, που πλέον έχει διαδοθεί σε όλο σχεδόν τον κόσμο, εφαρμοζόταν κι εδώ, όπου έδιναν ιδιαίτερη έμφαση στη διακόσμηση του προσώπου και είχαν αναπτύξει τα δικά τους σχέδια. Στις τελετές τους χρησιμοποιούσαν body painting.
Το κλίμα εδώ είναι υγρό τροπικό, Οι θερμοκρασίες στο νησί είναι από 15-21 βαθμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ως 20-27 βαθμούς το Φεβρουάριο, ενώ η βροχόπτωση είναι περίπου σταθερή όλο το χρόνο, με λίγη ένταση παραπάνω το Φθινόπωρο (Μάϊο). Οι κλιματολογικές συνθήκες αυτές έκαναν την ανάγκη για ρουχισμό πολύ μικρότερη από άλλα μέρη του κόσμου, και τα λιγοστά ιμάτια των κατοίκων στόχευαν στην ομορφιά τους κι όχι την πρακτική χρησιμότητά τους. Από φτερά και πούπουλα, λοιπόν, πήγαιναν καλά..
Σε όλο το νησί έχουν βρεθεί και αρκετά πετρογλυφικά, από όλες τις περιόδους της προϊστορικής του ιστορίας. Τα περισσότερα αναφέρονται στη θρησκευτική τους πίστη και τις λατρευτικές τους τελετουργίες, και τα πιο συνήθη θέματα είναι ο άνθρωπος-πουλί (περισσότερα παρακάτω), ο θεός Make-Make και τα γυναικεία σεξουαλικά όργανα. Συνήθως τα ζωγράφιζαν στα πλαίσια διαφόρων τελετών, και είχαν να κάνουν με το θέμα της εκάστοτε τελετής (π.χ. τη γονιμότητα).
Τα τελευταία χρόνια, στο νησί έχει συντελεστεί μια «ιστορική» αλλαγή. Εδώ και λίγα χρόνια η διαχείριση του εθνικού πάρκου είχε αρχίσει να περνάει σταδιακά από τη Χιλιανή Κεντρική Κυβέρνηση στην κοινότητα των Rapa Nui, με τη μετάβαση να έχει ολοκληρωθεί λίγες μέρες πριν από την επίσκεψή μου, στις 23/11/2017. Εκείνη τη μέρα, σε μια σεμνή και ταυτόχρονα προεκλογική τελετή, η απερχόμενη πρόεδρος της Χιλής Michelle Bachelet παρέδωσε τη διαχείριση του εθνικού πάρκου στην οργάνωση Ma’u Henua. Ο προεκλογικός χαρακτήρας προκύπτει από τη βιασύνη τους να ολοκληρώσουν τη μετάβαση πριν από το δεύτερο γύρω των προεδρικών εκλογών της Χιλής που έγιναν σε δυο γύρους στις 19/11/2017 και στις 17/12/2017, και την επακόλουθη λήξη της θητείας της κ. Bachelet, καθώς δεν ήταν η ίδια ξανά υποψήφια αλλά υπήρχε άλλος υποψήφιος από το κόμμα της.
H Ma’u Henua είναι μια οργάνωση στην οποία συμμετέχουν οι αυτόχθονες κάτοικοι του νησιού (μόνο), και εκλέγουν μια διοίκηση η οποία τους εκπροσωπεί και πλέον διαχειρίζεται (οικονομικά και όχι μόνο) το εθνικό πάρκο. Μέχρι την ίδρυσή της και την ανάληψη της μεταβατικής συνδιαχείρισης του πάρκου από αυτή το 2016, οι ιθαγενείς δεν είχαν πρακτικά το δικαίωμα να αποκτήσουν γη εκτός του οικισμού της Hanga Roa, καθώς αυτή ανήκε στο εθνικό πάρκο. Δεν είχαν επίσης τη δυνατότητα να διαχειρίζονται τα έσοδα από τα εισιτήρια για το εθνικό πάρκο, καθώς αυτά πήγαιναν σε κοινούς λογαριασμούς με τα έσοδα των πάρκων όλης της υπόλοιπης Χιλής.
Οι αυτόχθονες κάτοικοι του νησιού έχουν έντονο πνεύμα τοπικής (εθνικής
Το νησί έχει μάλιστα τη δική του σημαία, που απεικονίζει προσεγγιστικά το σχήμα του νησιού, και η οποία επιδεικνύεται ως σύμβολο της τοπικής τους υπερηφάνειας:

Περίπου οι 60% από τους 7,750 κάτοικους (απογραφή 2017) είναι αυτόχθονες, συμμετέχουν στη Ma’u Henua, και έχουν δικαίωμα να κατέχουν γη στο νησί. Οι άλλοι είναι εσωτερικοί μετανάστες από τη Χιλή, και λιγοστοί Ευρωπαίοι που έχουν εγκατασταθεί εδώ. Η μετακίνηση από τη Χιλή εδώ ήταν φυσικά ανέκαθεν εφικτή, αλλά μέχρι την άνοδο του τουρισμού δεν ενδιέφερε και πολλούς – περισσότεροι ενδιαφέρονταν για το αντίθετο. Πλέον όμως, τα τελευταία χρόνια είχε δημιουργηθεί ένα μεγάλο ρεύμα, και πολλοί Χιλιανοί μετακόμιζαν εδώ, καθώς η ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας είχε αυξήσει πολύ τη ζήτηση για εργατικά χέρια. Χρόνια το συζητάγανε, είχαν γίνει και επεισόδια το 2015, αλλά τελικώς η κυβέρνηση της Χιλής αποφάσισε να περάσει ειδική νομοθεσία που θα περιορίζει την εσωτερική μετανάστευση εδώ, σε ένα καθεστώς ανάλογο των νησιών Galapagos στον Ισημερινό. Ο νόμος ψηφίστηκε το 2017, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί ακόμα όταν τους επισκέφθηκα.
Το νησί διαθέτει ένα μικρό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής, ένα μικρό νοσοκομείο, σχολείο, κλειστό γυμναστήριο, γήπεδο ποδοσφαίρου (για να μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στη Χιλή), εργοστάσιο ανακύκλωσης, αλλά δε διαθέτει ΧΥΤΑ. Τα απορρίμματα του νησιού (και των τουριστών) στέλνονται στη Χιλή με ειδικά αεροπλάνα cargo, μαζί με τα συμπιεσμένα πακέτα από την ανακύκλωση, προκειμένου να μην επηρεαστεί το εθνικό πάρκο. Το ηλεκτρικό ρεύμα και οι τηλεπικοινωνίες στο νησί επιδοτούνται από την κεντρική κυβέρνηση της Χιλής για να έχουν λογικές τιμές, καθώς το κόστος που υπάρχει για να φτάσουν τα δίκτυα ως εκεί είναι τεράστιο.
Last edited by a moderator: