taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 19: Orongo
Δεν είναι γνωστές και πολλές λεπτομέρειες για το πώς συνέβη, αλλά συνέβη. Κάποια στιγμή, μάλλον στο 17ο αιώνα, η λατρεία των προγόνων που ευθυνόταν για τα Moai ξέπεσε και σιγά σιγά εγκαταλείφθηκε. Ίσως κάποια επανάσταση ενάντια στους Ariki, ή ίσως κάτι λιγότερο βίαιο συνέβη, αλλά συνέβη. Και από την «ελέω γονιδίων» κληρονομική βασιλεία, το νησί πέρασε σε ένα εναλλασσόμενο σύστημα. Ο αρχηγός του νησιού είχε θητεία, για ένα χρόνο, και προέκυπτε κάθε φορά από μια τελετή προς τιμή του θεού Make Make, η οποία λεγόταν tangata manu, ή άνθρωπος – πουλί.
Η τελετή λάμβανε χώρα εδώ, στο Ranu Kau, και πιο συγκεκριμένα σε ένα μέρος που λέγεται Orongo, κάθε άνοιξη. To Orongo θα ήταν η επόμενη στάση μας. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήγαμε ως εκεί. Το μέρος βρίσκεται στην άκρη του γκρεμού πάνω από το Rano Kau, και προσφέρεται και για όμορφες φωτογραφίες με το απέραντο γαλάζιο. Έχει κέντρο υποδοχής, όπου ελέγχονται τα εισιτήρια, και παρέχονται οι πρώτες πληροφορίες στον επισκέπτη για το χώρο.






Κάθε άνοιξη, λοιπόν, οι πιο ισχυρές φυλές (ή άλλες ομάδες) στο νησί οργάνωναν τη συμμετοχή στους σε ένα διαγωνισμό. Ο αρχηγός της φυλής διάλεγε ένα νέο από τη φυλή για να διαγωνιστεί ως αντιπρόσωπός του (hopu manu), και όλη η φυλή συμμετείχε στην προετοιμασία του. Οι φυλές μαζεύονταν στο χωριό Mataveri, εκεί που σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο, και ανέβαιναν στο Orongo με την πρώτη ευκαιρία. Εκεί, περίμεναν την άφιξη των Manatura, των γλάρων του νησιού, οι οποίοι φώλιαζαν στις βραχονησίδες απέναντι από το Ranu Kau.


Με την εκκίνηση του αγώνα, οι hopu manu κατέβαιναν το γκρεμό ως τη θάλασσα, και κολυμπούσαν ένα μίλι περίπου ως τις βραχονησίδες, με την βοήθεια καλαμένιων σχεδιών με όνομα Pora, και με ελάχιστες βασικές προμήθειες. Και περίμεναν εκεί, μέσα σε μια σπηλιά, ως κάποιο από τα πουλιά να αφήσει εκεί κάποιο αυγό. Όποιος έβρισκε πρώτος το πρώτο αυγό, έκανε σήμα στο πλήθος που περίμενε στο Orongo, και το νησί είχε το νέο του αρχηγό. Μετά το τέλος του αγώνα όμως, έπρεπε να επιστρέψει στο Orongo, κολυμπώντας και σκαρφαλώνοντας το γκρεμό, με το αυγό δεμένο στο κεφάλι του, που φυσικά έπρεπε να φτάσει άθικτο.
Στη συνέχεια, το αυγό κατέληγε στο επίσημο σπίτι του νέου αρχηγού, που ήταν είτε στο Rano Raraku είτε στην Anakena, ανάλογα σε ποια συνομοσπονδία φυλών ανήκε, όπου ο αρχηγός ζούσε μόνος του με ένα υπηρέτη που τον φρόντιζε.
Η διαδικασία αυτή συνεχιζόταν ως το 1866, μέχρι την άφιξη των ιεραπόστολων στο νησί. Ευτυχώς, 50 χρόνια μετά, μια Αγγλίδα αρχαιολόγος, η Katherine Routledge, φρόντισε να βρει στο νησί ανθρώπους που είχαν προλάβει να πάρουν μέρος στις τελετές, και μετά από αναλυτικές συνεντεύξεις που τους πήρε κατέγραψε το τι συνέβαινε πριν χαθεί κι αυτό στη λήθη. Βέβαια φεύγοντας, η κ. Routledge πήρε και σουβενίρ μαζί της, ένα μικρό Moai που βρισκόταν στη μεγάλη βραχονησίδα, με σκοπό να οριοθετεί τη γη τους ανάμεσα στις δυο συνομοσπονδίες.
Τα αγωνίσματα που λαμβάνουν χώρα σήμερα στο φεστιβάλ του Tapati, είναι εμπνευσμένα σε μεγάλο βαθμό από το διαγωνισμό αυτό.




Ο αρχαιολογικός χώρος του Orongo, σήμερα περιλαμβάνει κυρίως τα 54 σπίτια από τα οποία οι αντιπρόσωποι των φυλών συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Η όλη διαδικασία διαρκούσε περί τον ένα μήνα, και τα σπίτια χρειάζονταν για αυτό το διάστημα, για την προετοιμασία του διαγωνιζόμενου, αλλά και όσο τον περίμεναν να επιστρέψει. Κάθε διαγωνιζόμενη ομάδα είχε το δικό της προσωρινό «σπίτι», που δεν είχε καμία άλλη χρήση εκτός της τελετής.


Τα πρώτα σπίτια στο Orongo είναι παλαιότερα από τον εορτασμό των ανθρώπων-πουλιών. Μάλιστα, υπάρχουν και υπολείμματα από ένα παλιό Ahu στην άκρη του Orongo. Εδώ υπήρχε ένα μόνο Moai, το οποίο λέγεται πως ήταν το Hoa Hakananai’a, το μοναδικό Moai στο νησί φτιαγμένο από Βασάλτη, το σκληρότερο ηφαιστειακό πέτρωμα. Αν και μικρό, μόλις δυόμισι μέτρα σε ύψος, ήταν το δείγμα της συνέχειας ανάμεσα στον πολιτισμό των Moai και τον άνθρωπο-πουλί. Στην πλάτη του έχουν χαρακτεί όλα τα σύμβολα της περιόδου που ακολούθησε, με ανθρώπους-πουλιά κλπ. Το 1968, το Moai βρέθηκε θαμμένο μέσα σε ένα από τα σπίτια στον κεντρικό τομέα του τελετουργικού αυτού χωριού, και το πλήρωμα του Αγγλικού πολεμικού πλοίου Topaze θεώρησε καλό να το σώσει και να το μεταφέρει στην Αγγλία, όπου εκτίθεται σήμερα στο Βρετανικό μουσείο στο Λονδίνο, και οι ντόπιοι το αποκαλούν «κλεμμένο φίλο».
Δε χρειάζεται να σας περιγράψω νομίζω το μειδίαμα στα χείλη μου όταν η Rapa Nui ξεναγός (που δεν είχε ακούσει ούτε για Ακρόπολη, ούτε για Παρθενώνες) περιέγραφε τις αγωνιώδεις προσπάθειες που κάνει το νησί για την επιστροφή του αγάλματος.
Τα τελετουργικά σπίτια εδώ είναι εντυπωσιακά. Είναι πέτρινα, φτιαγμένα από πλάκες βασάλτη, σε σχέδιο που παραπέμπει στα βαρκόσπιτα του νησιού (hare vaka). Έχουν τοίχους πάχους 2 μέτρων, είναι πολύ χαμηλοτάβανα (με χώμα και φυτά πάνω από τις στέγες, για στεγανοποίηση) και αντί για πόρτες έχουν μικρά λαγούμια. Όλα αυτά για την προστασία από τους δυνατούς ανέμους, αλλά και τις χαμηλότερες θερμοκρασίες που υπήρχαν πριν δυο αιώνες (όπου ο πλανήτης περνούσε μια μίνι εποχή παγετώνων). Κάθε σπίτι ήταν σε σχήμα οβάλ, 6 με 12 μέτρα μήκος και μέχρι 2 μέτρα πλάτος, ενώ κάποια είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με στενούς διαδρόμους. Φως δεν έμπαινε πρακτικά από πουθενά, οπότε οι επιστήμονες θεωρούν ότι χρησιμοποιούνταν μόνο για ύπνο. Οι πέτρες όμως απέναντι από την είσοδο φωτιζόντουσαν από το λιγοστό φως που έμπαινε μέσα, και ήταν ζωγραφισμένες με διάφορα σχέδια σχετιζόμενα με την τελετή. Δυστυχώς, σήμερα οι περισσότερες από αυτές είναι σκορπισμένες σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο.







Ένα από τα πολλά θέματα των ζωγραφιών αυτών, είναι και τα ευρωπαϊκά πλοία, που είχαν αρχίσει να φτάνουν στο νησί την περίοδο αυτοί. Το ίδιο θέμα, ακόμα πιο έντονο, συναντάται και σε μια μεγάλη τοιχογραφία σε μια σπηλιά εδώ πιο κάτω, την οποία δεν πρόλαβα να επισκεφθώ, την Ana Kai Tangata. Και στις δυο περιπτώσεις τα πλοία αναπαριστώνται μαζί με τα αποδημητικά πουλιά. Καθώς οι Ευρωπαίοι έφταναν εδώ συνήθως άνοιξη ή φθινόπωρο, οι ντόπιοι είχαν θεωρήσει τους Ευρωπαίους επισκέπτες ως αγγελιοφόρους της μετά θάνατο ζωής, που ερχόντουσαν και έφευγαν μαζί με τα αποδημητικά πουλιά.
Κάπου εδώ άρχισε να βρέχει, οπότε οι φωτογραφίες μου περιορίζονται πλέον στις άκρως απαραίτητες. Υπάρχουν και κάποια πετρογλυφικά σκαλισμένα στα βράχια εδώ τριγύρω, αλλά δεν τα απαθανάτισα. Όχι λίγα, περί τα 1700 από αυτά, που κάνουν το Orongo το μέρος με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση πετρογλυφικών στο νησί.
Σταματήσαμε λίγο στην άκρη του κρατήρα, και επιστρέψαμε στο κέντρο επισκεπτών, όπου είχαμε λίγο χρόνο στη διάθεσή μας. Είδαμε το πληροφοριακό υλικό που ήταν αναρτημένο, και κάναμε μια βόλτα εξωτερικά, όπου κάτι αγελάδες βόσκουν με θέα…








Δεν είναι γνωστές και πολλές λεπτομέρειες για το πώς συνέβη, αλλά συνέβη. Κάποια στιγμή, μάλλον στο 17ο αιώνα, η λατρεία των προγόνων που ευθυνόταν για τα Moai ξέπεσε και σιγά σιγά εγκαταλείφθηκε. Ίσως κάποια επανάσταση ενάντια στους Ariki, ή ίσως κάτι λιγότερο βίαιο συνέβη, αλλά συνέβη. Και από την «ελέω γονιδίων» κληρονομική βασιλεία, το νησί πέρασε σε ένα εναλλασσόμενο σύστημα. Ο αρχηγός του νησιού είχε θητεία, για ένα χρόνο, και προέκυπτε κάθε φορά από μια τελετή προς τιμή του θεού Make Make, η οποία λεγόταν tangata manu, ή άνθρωπος – πουλί.
Η τελετή λάμβανε χώρα εδώ, στο Ranu Kau, και πιο συγκεκριμένα σε ένα μέρος που λέγεται Orongo, κάθε άνοιξη. To Orongo θα ήταν η επόμενη στάση μας. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήγαμε ως εκεί. Το μέρος βρίσκεται στην άκρη του γκρεμού πάνω από το Rano Kau, και προσφέρεται και για όμορφες φωτογραφίες με το απέραντο γαλάζιο. Έχει κέντρο υποδοχής, όπου ελέγχονται τα εισιτήρια, και παρέχονται οι πρώτες πληροφορίες στον επισκέπτη για το χώρο.






Κάθε άνοιξη, λοιπόν, οι πιο ισχυρές φυλές (ή άλλες ομάδες) στο νησί οργάνωναν τη συμμετοχή στους σε ένα διαγωνισμό. Ο αρχηγός της φυλής διάλεγε ένα νέο από τη φυλή για να διαγωνιστεί ως αντιπρόσωπός του (hopu manu), και όλη η φυλή συμμετείχε στην προετοιμασία του. Οι φυλές μαζεύονταν στο χωριό Mataveri, εκεί που σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο, και ανέβαιναν στο Orongo με την πρώτη ευκαιρία. Εκεί, περίμεναν την άφιξη των Manatura, των γλάρων του νησιού, οι οποίοι φώλιαζαν στις βραχονησίδες απέναντι από το Ranu Kau.


Με την εκκίνηση του αγώνα, οι hopu manu κατέβαιναν το γκρεμό ως τη θάλασσα, και κολυμπούσαν ένα μίλι περίπου ως τις βραχονησίδες, με την βοήθεια καλαμένιων σχεδιών με όνομα Pora, και με ελάχιστες βασικές προμήθειες. Και περίμεναν εκεί, μέσα σε μια σπηλιά, ως κάποιο από τα πουλιά να αφήσει εκεί κάποιο αυγό. Όποιος έβρισκε πρώτος το πρώτο αυγό, έκανε σήμα στο πλήθος που περίμενε στο Orongo, και το νησί είχε το νέο του αρχηγό. Μετά το τέλος του αγώνα όμως, έπρεπε να επιστρέψει στο Orongo, κολυμπώντας και σκαρφαλώνοντας το γκρεμό, με το αυγό δεμένο στο κεφάλι του, που φυσικά έπρεπε να φτάσει άθικτο.
Στη συνέχεια, το αυγό κατέληγε στο επίσημο σπίτι του νέου αρχηγού, που ήταν είτε στο Rano Raraku είτε στην Anakena, ανάλογα σε ποια συνομοσπονδία φυλών ανήκε, όπου ο αρχηγός ζούσε μόνος του με ένα υπηρέτη που τον φρόντιζε.
Η διαδικασία αυτή συνεχιζόταν ως το 1866, μέχρι την άφιξη των ιεραπόστολων στο νησί. Ευτυχώς, 50 χρόνια μετά, μια Αγγλίδα αρχαιολόγος, η Katherine Routledge, φρόντισε να βρει στο νησί ανθρώπους που είχαν προλάβει να πάρουν μέρος στις τελετές, και μετά από αναλυτικές συνεντεύξεις που τους πήρε κατέγραψε το τι συνέβαινε πριν χαθεί κι αυτό στη λήθη. Βέβαια φεύγοντας, η κ. Routledge πήρε και σουβενίρ μαζί της, ένα μικρό Moai που βρισκόταν στη μεγάλη βραχονησίδα, με σκοπό να οριοθετεί τη γη τους ανάμεσα στις δυο συνομοσπονδίες.
Τα αγωνίσματα που λαμβάνουν χώρα σήμερα στο φεστιβάλ του Tapati, είναι εμπνευσμένα σε μεγάλο βαθμό από το διαγωνισμό αυτό.




Ο αρχαιολογικός χώρος του Orongo, σήμερα περιλαμβάνει κυρίως τα 54 σπίτια από τα οποία οι αντιπρόσωποι των φυλών συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Η όλη διαδικασία διαρκούσε περί τον ένα μήνα, και τα σπίτια χρειάζονταν για αυτό το διάστημα, για την προετοιμασία του διαγωνιζόμενου, αλλά και όσο τον περίμεναν να επιστρέψει. Κάθε διαγωνιζόμενη ομάδα είχε το δικό της προσωρινό «σπίτι», που δεν είχε καμία άλλη χρήση εκτός της τελετής.


Τα πρώτα σπίτια στο Orongo είναι παλαιότερα από τον εορτασμό των ανθρώπων-πουλιών. Μάλιστα, υπάρχουν και υπολείμματα από ένα παλιό Ahu στην άκρη του Orongo. Εδώ υπήρχε ένα μόνο Moai, το οποίο λέγεται πως ήταν το Hoa Hakananai’a, το μοναδικό Moai στο νησί φτιαγμένο από Βασάλτη, το σκληρότερο ηφαιστειακό πέτρωμα. Αν και μικρό, μόλις δυόμισι μέτρα σε ύψος, ήταν το δείγμα της συνέχειας ανάμεσα στον πολιτισμό των Moai και τον άνθρωπο-πουλί. Στην πλάτη του έχουν χαρακτεί όλα τα σύμβολα της περιόδου που ακολούθησε, με ανθρώπους-πουλιά κλπ. Το 1968, το Moai βρέθηκε θαμμένο μέσα σε ένα από τα σπίτια στον κεντρικό τομέα του τελετουργικού αυτού χωριού, και το πλήρωμα του Αγγλικού πολεμικού πλοίου Topaze θεώρησε καλό να το σώσει και να το μεταφέρει στην Αγγλία, όπου εκτίθεται σήμερα στο Βρετανικό μουσείο στο Λονδίνο, και οι ντόπιοι το αποκαλούν «κλεμμένο φίλο».
Δε χρειάζεται να σας περιγράψω νομίζω το μειδίαμα στα χείλη μου όταν η Rapa Nui ξεναγός (που δεν είχε ακούσει ούτε για Ακρόπολη, ούτε για Παρθενώνες) περιέγραφε τις αγωνιώδεις προσπάθειες που κάνει το νησί για την επιστροφή του αγάλματος.
Τα τελετουργικά σπίτια εδώ είναι εντυπωσιακά. Είναι πέτρινα, φτιαγμένα από πλάκες βασάλτη, σε σχέδιο που παραπέμπει στα βαρκόσπιτα του νησιού (hare vaka). Έχουν τοίχους πάχους 2 μέτρων, είναι πολύ χαμηλοτάβανα (με χώμα και φυτά πάνω από τις στέγες, για στεγανοποίηση) και αντί για πόρτες έχουν μικρά λαγούμια. Όλα αυτά για την προστασία από τους δυνατούς ανέμους, αλλά και τις χαμηλότερες θερμοκρασίες που υπήρχαν πριν δυο αιώνες (όπου ο πλανήτης περνούσε μια μίνι εποχή παγετώνων). Κάθε σπίτι ήταν σε σχήμα οβάλ, 6 με 12 μέτρα μήκος και μέχρι 2 μέτρα πλάτος, ενώ κάποια είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με στενούς διαδρόμους. Φως δεν έμπαινε πρακτικά από πουθενά, οπότε οι επιστήμονες θεωρούν ότι χρησιμοποιούνταν μόνο για ύπνο. Οι πέτρες όμως απέναντι από την είσοδο φωτιζόντουσαν από το λιγοστό φως που έμπαινε μέσα, και ήταν ζωγραφισμένες με διάφορα σχέδια σχετιζόμενα με την τελετή. Δυστυχώς, σήμερα οι περισσότερες από αυτές είναι σκορπισμένες σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο.







Ένα από τα πολλά θέματα των ζωγραφιών αυτών, είναι και τα ευρωπαϊκά πλοία, που είχαν αρχίσει να φτάνουν στο νησί την περίοδο αυτοί. Το ίδιο θέμα, ακόμα πιο έντονο, συναντάται και σε μια μεγάλη τοιχογραφία σε μια σπηλιά εδώ πιο κάτω, την οποία δεν πρόλαβα να επισκεφθώ, την Ana Kai Tangata. Και στις δυο περιπτώσεις τα πλοία αναπαριστώνται μαζί με τα αποδημητικά πουλιά. Καθώς οι Ευρωπαίοι έφταναν εδώ συνήθως άνοιξη ή φθινόπωρο, οι ντόπιοι είχαν θεωρήσει τους Ευρωπαίους επισκέπτες ως αγγελιοφόρους της μετά θάνατο ζωής, που ερχόντουσαν και έφευγαν μαζί με τα αποδημητικά πουλιά.
Κάπου εδώ άρχισε να βρέχει, οπότε οι φωτογραφίες μου περιορίζονται πλέον στις άκρως απαραίτητες. Υπάρχουν και κάποια πετρογλυφικά σκαλισμένα στα βράχια εδώ τριγύρω, αλλά δεν τα απαθανάτισα. Όχι λίγα, περί τα 1700 από αυτά, που κάνουν το Orongo το μέρος με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση πετρογλυφικών στο νησί.
Σταματήσαμε λίγο στην άκρη του κρατήρα, και επιστρέψαμε στο κέντρο επισκεπτών, όπου είχαμε λίγο χρόνο στη διάθεσή μας. Είδαμε το πληροφοριακό υλικό που ήταν αναρτημένο, και κάναμε μια βόλτα εξωτερικά, όπου κάτι αγελάδες βόσκουν με θέα…








Last edited by a moderator: