taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 9: Στην Παραλία
Κάπου εκεί τέλειωσε η μπαταρία και στο δεύτερο από τα κινητά τηλέφωνα που είχα πάνω μου (είχα τη Χιλιανή SIM στο ένα, αυτό είχε αδειάσει από το μουσείο..., και την Ελληνική SIM σε ένα άλλο). Επέστρεψα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου μου, φόρτισα μπαταρίες για λίγο (και κυριολεκτικά και μεταφορικά), και ξαναβγήκα στη βόλτα, αυτή τη φορά με το powerbank στην τσέπη.
Αυτή τη φορά κινήθηκα στους περιφερειακούς δρόμους της πόλης. Η Hanga Roa έχει καταστήματα δυο μεγάλων τραπεζών της Χιλής, της Banco Estado και της Santander. Και των δυο τα κτίρια είναι ιδιαίτερα…


Πιο πέρα, βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Entel, του τηλεπικοινωνιακού παρόχου με τη μεγαλύτερη παρουσία στο νησί. Όποιος πάντως σκέφτηκε να περάσει καλώδια ρεύματος και κολώνες μπροστά από τέτοιο δορυφορικό πιάτο, είναι τουλάχιστον άσχετος.

Συνέχισα τη βόλτα ακολουθώντας τον παραλιακό δρόμο, κινούμενος με κατεύθυνση το γραφικό λιμανάκι της Hanga Piko. Σε μια μεγάλη αίθουσα δίπλα στο εστιατόριο Haka Honu εξελίσσεται μια εκδήλωση (γάμος ή κάτι ανάλογο), και πολλοί κάτοικοι είναι μαζεμένοι φορώντας τα καλά τους. Από δω φαίνονται επίσης και οι surfers, που μάλλον θα συνεχίσουν να κυνηγάνε κύματα ως τη νύχτα…








Συνέχισα τη βόλτα, συναντώντας τη ναυτική βάση της Χιλής, απ’ όπου ελέγχουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του Ειρηνικού Ωκεανού. Δεν έχει λιμάνι, όμως. Εδώ έχουν μόνο γραφεία και τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό.







Πιο κάτω, βρίσκεται… η πέτρα του σκανδάλου. Το Hanga Roa Eco Village & Spa είναι ένα μοντέρνο πεντάστερο ξενοδοχείο, για το οποίο κάποιος επένδυσε εκατομμύρια σε μια γη που είχε αγοράσει παλιότερα από το Χιλιανό κράτος, και απασχολεί δεκάδες άτομα από το νησί. Όμως λογάριαζε χωρίς τον ξενοδόχο: Μια οικογένεια, με το επώνυμο Hito, βγήκε κατόπιν εορτής το 2010 και υποστήριζε πως το ακίνητο ανήκε παραδοσιακά στη φυλή της, που είχαν το Ahu τους εκεί, και δεν αναγνώριζαν την κυριότητα του κράτους στη γη. Και πήγαν και κατέλαβαν το ξενοδοχείο, και μερικές ακόμα εκτάσεις τριγύρω. Η κατάληψη κράτησε έξι μήνες, ωσότου ο πρόεδρος (που βεβαίως ήταν και παλιός συνεταίρος του ξενοδόχου σε άλλη επιχείρηση) έστειλε τις ειδικές δυνάμεις, έγιναν συλλήψεις και το ξενοδοχείο ξαναλειτούργησε, στέλνοντας οποιονδήποτε είχε άλλη άποψη να τη διεκδικήσει στο δικαστήριο. Και μπορεί βεβαίως ο ξενοδόχος να είχε τα δίκια του, αλλά ο βίαιος τρόπος που έληξε το θέμα τροφοδότησε μια απίστευτη οργή στην κοινωνία του νησιού, που οδήγησε σε μια σύγκρουση των νησιωτών τόσο μεταξύ τους όσο και με το κράτος της Χιλής.



Σήμερα, η οικογένεια Hito συνεχίζει να καταλαμβάνει μια καλύβα απέναντι από το ξενοδοχείο, με σημάδια ότι κάποιος ζει εκεί σε υποτυπώδεις συνθήκες, και έχει γεμίσει το δρόμο μπροστά από το ξενοδοχείο με πλακάτ διαμαρτυρίας. Δεν είδα όμως κανέναν εκεί, υποθέτω πως έχουν και σπίτια να φροντίσουν.




Από την όλη ιστορία ξεπήδησε η οργάνωση Rapa Nui Parliament (αμετάφραστο), η οποία διεκδίκησε και διεκδικεί για το νησί ένα μίγμα λογικών και παραλόγων αιτημάτων, με έντονα σοβινιστικό / εθνικιστικό πρόσημο. Ζητούσε για παράδειγμα τη συμμετοχή των αυτοχθόνων στη διαχείριση του εθνικού πάρκου και στη διαχείριση των εσόδων που αποφέρει, κάτι που ήταν λογικό και πλέον έχει γίνει. Ζητούσε και νομοθεσία που θα περιόριζε την εσωτερική μετανάστευση, που γενικώς έχει βρει θετικά αυτά στο Σαντιάγο. Αλλά ζητούσε και εθνική ανεξαρτησία για το νησί, την ώρα που η οικονομική εξάρτησή του από τη Χιλή είναι τεράστια, και που το κράτος που θα σχηματιζόταν θα ήταν το μικρότερο στον κόσμο μετά το Βατικανό, με λιγότερους από 10.000 κατοίκους, και εμφανώς μη διατηρήσιμο. Και παραχώρηση της γης που ανήκει στους Χιλιανούς στις αφεντιές τους.
Οι Rapa nui parliament δεν αποτέλεσαν ποτέ πλειοψηφία στο νησί. Οι περισσότεροι κάτοικοι ήταν ενάντια στους αυτόκλητους εκπροσώπους τους. Όταν το 2015 οι Rapa nui parliament πέρασαν στον ακτιβισμό και απέκλεισαν (!) το διάδρομο του αεροδρομίου, πρακτικά κλειδώνοντας το νησί, οι αντιδιαδηλώσεις του υπόλοιπου πληθυσμού ήταν μνημειώδεις.
Συνεχίζοντας τη βόλτα, έφτασα στο camping Mihinoa, το μοναδικό που λειτουργεί στο νησί, το οποίο «βλέπει» στον ανοικτό ωκεανό και στα τεράστιά του κύματα. Πιο κάτω, το λιμανάκι Hanga Piko είναι γεμάτο γραφικές βαρκούλες, που χρησιμοποιούνται για ψάρεμα κι όχι για να μεταφέρουν τουρίστες. Έχει κι ένα Ahu με ένα Moai…










Κάπου εκεί τέλειωσε η μπαταρία και στο δεύτερο από τα κινητά τηλέφωνα που είχα πάνω μου (είχα τη Χιλιανή SIM στο ένα, αυτό είχε αδειάσει από το μουσείο..., και την Ελληνική SIM σε ένα άλλο). Επέστρεψα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου μου, φόρτισα μπαταρίες για λίγο (και κυριολεκτικά και μεταφορικά), και ξαναβγήκα στη βόλτα, αυτή τη φορά με το powerbank στην τσέπη.
Αυτή τη φορά κινήθηκα στους περιφερειακούς δρόμους της πόλης. Η Hanga Roa έχει καταστήματα δυο μεγάλων τραπεζών της Χιλής, της Banco Estado και της Santander. Και των δυο τα κτίρια είναι ιδιαίτερα…


Πιο πέρα, βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Entel, του τηλεπικοινωνιακού παρόχου με τη μεγαλύτερη παρουσία στο νησί. Όποιος πάντως σκέφτηκε να περάσει καλώδια ρεύματος και κολώνες μπροστά από τέτοιο δορυφορικό πιάτο, είναι τουλάχιστον άσχετος.

Συνέχισα τη βόλτα ακολουθώντας τον παραλιακό δρόμο, κινούμενος με κατεύθυνση το γραφικό λιμανάκι της Hanga Piko. Σε μια μεγάλη αίθουσα δίπλα στο εστιατόριο Haka Honu εξελίσσεται μια εκδήλωση (γάμος ή κάτι ανάλογο), και πολλοί κάτοικοι είναι μαζεμένοι φορώντας τα καλά τους. Από δω φαίνονται επίσης και οι surfers, που μάλλον θα συνεχίσουν να κυνηγάνε κύματα ως τη νύχτα…








Συνέχισα τη βόλτα, συναντώντας τη ναυτική βάση της Χιλής, απ’ όπου ελέγχουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του Ειρηνικού Ωκεανού. Δεν έχει λιμάνι, όμως. Εδώ έχουν μόνο γραφεία και τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό.







Πιο κάτω, βρίσκεται… η πέτρα του σκανδάλου. Το Hanga Roa Eco Village & Spa είναι ένα μοντέρνο πεντάστερο ξενοδοχείο, για το οποίο κάποιος επένδυσε εκατομμύρια σε μια γη που είχε αγοράσει παλιότερα από το Χιλιανό κράτος, και απασχολεί δεκάδες άτομα από το νησί. Όμως λογάριαζε χωρίς τον ξενοδόχο: Μια οικογένεια, με το επώνυμο Hito, βγήκε κατόπιν εορτής το 2010 και υποστήριζε πως το ακίνητο ανήκε παραδοσιακά στη φυλή της, που είχαν το Ahu τους εκεί, και δεν αναγνώριζαν την κυριότητα του κράτους στη γη. Και πήγαν και κατέλαβαν το ξενοδοχείο, και μερικές ακόμα εκτάσεις τριγύρω. Η κατάληψη κράτησε έξι μήνες, ωσότου ο πρόεδρος (που βεβαίως ήταν και παλιός συνεταίρος του ξενοδόχου σε άλλη επιχείρηση) έστειλε τις ειδικές δυνάμεις, έγιναν συλλήψεις και το ξενοδοχείο ξαναλειτούργησε, στέλνοντας οποιονδήποτε είχε άλλη άποψη να τη διεκδικήσει στο δικαστήριο. Και μπορεί βεβαίως ο ξενοδόχος να είχε τα δίκια του, αλλά ο βίαιος τρόπος που έληξε το θέμα τροφοδότησε μια απίστευτη οργή στην κοινωνία του νησιού, που οδήγησε σε μια σύγκρουση των νησιωτών τόσο μεταξύ τους όσο και με το κράτος της Χιλής.



Σήμερα, η οικογένεια Hito συνεχίζει να καταλαμβάνει μια καλύβα απέναντι από το ξενοδοχείο, με σημάδια ότι κάποιος ζει εκεί σε υποτυπώδεις συνθήκες, και έχει γεμίσει το δρόμο μπροστά από το ξενοδοχείο με πλακάτ διαμαρτυρίας. Δεν είδα όμως κανέναν εκεί, υποθέτω πως έχουν και σπίτια να φροντίσουν.




Από την όλη ιστορία ξεπήδησε η οργάνωση Rapa Nui Parliament (αμετάφραστο), η οποία διεκδίκησε και διεκδικεί για το νησί ένα μίγμα λογικών και παραλόγων αιτημάτων, με έντονα σοβινιστικό / εθνικιστικό πρόσημο. Ζητούσε για παράδειγμα τη συμμετοχή των αυτοχθόνων στη διαχείριση του εθνικού πάρκου και στη διαχείριση των εσόδων που αποφέρει, κάτι που ήταν λογικό και πλέον έχει γίνει. Ζητούσε και νομοθεσία που θα περιόριζε την εσωτερική μετανάστευση, που γενικώς έχει βρει θετικά αυτά στο Σαντιάγο. Αλλά ζητούσε και εθνική ανεξαρτησία για το νησί, την ώρα που η οικονομική εξάρτησή του από τη Χιλή είναι τεράστια, και που το κράτος που θα σχηματιζόταν θα ήταν το μικρότερο στον κόσμο μετά το Βατικανό, με λιγότερους από 10.000 κατοίκους, και εμφανώς μη διατηρήσιμο. Και παραχώρηση της γης που ανήκει στους Χιλιανούς στις αφεντιές τους.
Οι Rapa nui parliament δεν αποτέλεσαν ποτέ πλειοψηφία στο νησί. Οι περισσότεροι κάτοικοι ήταν ενάντια στους αυτόκλητους εκπροσώπους τους. Όταν το 2015 οι Rapa nui parliament πέρασαν στον ακτιβισμό και απέκλεισαν (!) το διάδρομο του αεροδρομίου, πρακτικά κλειδώνοντας το νησί, οι αντιδιαδηλώσεις του υπόλοιπου πληθυσμού ήταν μνημειώδεις.
Συνεχίζοντας τη βόλτα, έφτασα στο camping Mihinoa, το μοναδικό που λειτουργεί στο νησί, το οποίο «βλέπει» στον ανοικτό ωκεανό και στα τεράστιά του κύματα. Πιο κάτω, το λιμανάκι Hanga Piko είναι γεμάτο γραφικές βαρκούλες, που χρησιμοποιούνται για ψάρεμα κι όχι για να μεταφέρουν τουρίστες. Έχει κι ένα Ahu με ένα Moai…










Last edited by a moderator: