taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 3: Ιστορία
Υπάρχει μόνο μια αμμώδης παραλία στο νησί, που κατά τα άλλα είναι γεμάτο απότομες βραχώδεις ακτές, η Anakena. Ο θρύλος λέει πως αυτή ήταν το μέρος στο οποίο έφτασε στο νησί ο Hotu Matu’a, ο ιδρυτής του πολιτισμού τους που στη συνέχεια λατρευόταν ως θεότητα. Σύμφωνα με την παράδοση, η αποστολή περιλάμβανε δυο πλοία – ένα με καπετάνιο τον ίδιο το Hotu Matu’a, κι ένα με καπετάνιο την αδερφή του την Avareipura. Μάλλον ήταν διπλά κανό, όμοια με αυτά που χρησιμοποιούνταν και στην υπόλοιπη Πολυνησία, αν και η μόνη μαρτυρία που έχουμε γι’ αυτά προέρχεται τα σχήματά τους που συναντώνται σε διάφορα – αρκετά μεταγενέστερα – πετρογλυφικά.
O Hotu Matu’a ήταν και ο ιδρυτής μιας δυναστείας στο νησί, με τον τίτλο του Ariki Mau (μεγάλος αρχηγός) να μεταβιβάζεται με κληρονομική ακολουθία στα πρωτότοκα τέκνα. Όταν ήρθαν οι πολυνήσιοι έποικοι, βρήκαν ένα νησί καλυμμένο από παρθένο δάσος, με πολλά φυτά και ζώα, κάποια κοινά με την υπόλοιπη Πολυνησία, και κάποια κοινά με τη Λατινική Αμερική, ενώ υπήρχαν και κάποια φυτά κι ένα είδος φοίνικα που ήταν μοναδικά εδώ στο νησί. Καθένας από τους 6 γιούς του Hotu Matu’a ίδρυσε κι από μια Mata (φυλή, clan), η οποία είχε το δικό της φύλαρχο (Ariki), και η διαβίωση στο νησί συνεχίστηκε με 6 φυλές που ανταγωνίζονταν η μια την άλλη. Ο τίτλος του Ariki Mau ανήκε πάντα σε ένα συγκεκριμένο Mata, αυτό που ίδρυσε ο γιός Miru.
Η προϊστορική ιστορία του νησιού χωρίζεται σε τρείς περιόδους. Η πρώτη περίοδος, η περίοδος της αποίκησης, διήρκησε κάποιους αιώνες, και είναι η περίοδος κατά την οποία ο πληθυσμός του νησιού διαμόρφωσε τη δική του διακριτή ταυτότητα, και άρχισε να ζει με τρόπο διακριτό από την υπόλοιπη Πολυνησία. Στο νησί έφτασαν να υπάρχουν 10 φυλές (Mata), που είχαν χωριστεί σε δυο «συνομοσπονδίες»: Τους Ko tu’u aro, με σχετικά υψηλή θέση στην κοινωνία, που ζούσαν στο δυτικό μέρος του νησιού, και τους πληβείους Hotu Iti στην ανατολική πλευρά. Κάθε Mata περιλάμβανε αρκετά χωριά, κάθε ένα από τα οποία ήταν ένα Ure, με το δικό του μικρό φύλαρχο. Κάθε Ure και κάθε Mata είχε πάντα ένα φύλαρχο (Ariki), ο οποίος πίστευαν πως έλκει τη δύναμή του από τους ημι-θεοποιημένους προγόνους του, που έφταναν και μέχρι τον Hotu Matu’a τον ίδιο.
Μετά την πρώτη περίοδο, ο πολιτισμός στο νησί πέρασε σιγά σιγά στην κλασσική του περίοδο, αποτελέσματα της οποίας είναι τα πασίγνωστα πέτρινα αγάλματα που φέρουν το όνομα «Moai», που αναπαριστούσαν τους παλιότερους αρχηγούς, αλλά κι εκείνους τους πρόγονους του χωριού που είχαν κάνει κάτι που άξιζε τιμές. Ήταν τεράστια, από 2 ως και 10 μέτρα σε ύψος. Τα περισσότερα (κυρίως τα μικρότερα) εμφανίζουν ένα κεφάλι υπερμέγεθες σε σχέση με το σώμα, και είναι κατασκευασμένα από μια ηφαιστειακή πέτρα που μοιάζει οπτικά με βασάλτη. Στη θέση των ματιών τοποθετούνταν ένα λευκό κοράλλι, ενώ οι κόρες των ματιών φτιαχνόταν από οψιδιανό. Και πάνω από το κεφάλι, τοποθετούνταν τα Pukao (περισσότερα γι αυτά παρακάτω). Όσο τα αγάλματα έστεκαν πάνω στα Ahu, έδιναν την «ενέργειά» τους (το mana τους) στους απογόνους τους στο χωριό.
Τα Moai ήταν τοποθετημένα σε συστοιχίες, πάνω σε πέτρινες πλατφόρμες που ονομάζονται “Ahu”, και κοιτάζουν προς τους οικισμούς που υπήρχαν τότε στο νησί. Τα Ahu είχαν επίσης και τελετουργικό ρόλο, ενώ στο λιγοστό χώρο πίσω από αυτά γινόταν και οι καύσεις των νεκρών. Σε όλο το νησί, υπάρχουν 350 τέτοιες πλατφόρμες. Το όλο κατασκεύασμα είναι κοινό σε όλους τους πολυνησιακούς πολιτισμούς: Στη Χαβάη ονομάζονται Heiau, στη Νέα Ζηλανδία ονομάζονται Tu Ahu, στην Ταϊτή και στα νησιά Tuamotu ονομάζονται Marae, και στο αρχιπέλαγο των νησιών Marquises έχουν δυο ονόματα, Me’ae στα νότια νησιά και Ahu στα βόρεια. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις η αρχιτεκτονική ήταν παρόμοια: μια τετράγωνη πλατεία, άλλοτε με τοίχους κι άλλοτε όχι, και μια υπερυψωμένη πλατφόρμα στο ένα άκρο.

Εδώ στο νησί του Πάσχα, τα Ahu έχουν ακόμα πιο συγκεκριμένη δομή. Η πλατφόρμα είναι επικλινής προς τα μπροστά, ενώ στο πίσω μέρος υποστηρίζεται από μεγάλες τετράγωνες πέτρες, από τις οποίες επηρεάστηκε ο Νορβηγός εξερευνητής Thor Heyerdahl (αυτός με το Kon-Tiki) που θεώρησε ότι παραπέμπουν στις κατασκευές των Incas (κάτι που πλέον αμφισβητείται έντονα). Μπροστά από την πλατφόρμα ξεκινούσε μια ράμπα με κλίση, που συνέχιζε πιο μπροστά ως πλατεία. Η περίοδος ονομάστηκε «Περίοδος των Ahu Moai», και διήρκησε ως το 17ο αιώνα.
Μετά την περίοδο Ahu Moai, υπάρχουν διάφορες θεωρίες για το λόγο που ο πολιτισμός τους άλλαξε. Ακολούθησε μια περίοδος που η προγονολατρεία προς τον Hotu Matu’a εξασθένισε και έδωσε τη θέση της στη λατρεία του «Tangata Manu», του ανθρώπου - πουλί (περισσότερα γι’ αυτή παρακάτω). Η περίοδος αυτή ονομάστηκε Huri Moai και διήρκεσε ως την εμφάνιση στο νησί των καθολικών ιεραπόστολων το 1864.
Σε όλη τη διάρκεια αυτού του πολιτισμού, η κοινωνία του είδε λίγες αλλαγές. Η οργάνωση της ήταν δομημένη, με ένα σύστημα τάξεων. Στην κορυφή ήταν ο μεγάλος αρχηγός (Ariki Mau, και ακολουθούσαν οι Ariki Paka, που ήταν οι αρχηγοί των Mata και διάφοροι ακόμα αριστοκράτες, κυρίως από τη φυλή των Miru. Όλοι αυτοί είχαν τη δύναμη του mana, που την απέδιδαν στους υπόλοιπους κατοίκους του νησιού, φέρνοντας έτσι πετυχημένες σοδειές, ψαριές κλπ. Ακολουθούσαν οι σοφοί γέροι (Tangata Honui) που συμβούλευαν τους Ariki, και οι μεγάλοι Ιερείς (Ivi Atua). Ακολουθούσαν οι πολέμαρχοι (Matato’a) και οι απλοί πολεμιστές (Paoa). Πιο κάτω ήταν οι μάστορες (Maori) και τέλος το κατώτερο στρώμα ήταν οι Kio: υπηρέτες, πρόσφυγες, σκλάβοι κλπ.
Εκτός από το mana, ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο της πολυνησιακής κουλτούρας που συναντάται κι εδώ, είναι η έννοια του ταμπού, (tapu, στη γλώσσα τους). Διάφορα μέρη, πρόσωπα ή τροφές χαρακτηρίζονταν tapu και έπρεπε να παραμένουν ανέγγιχτα. Ο μεγάλος αρχηγός, για παράδειγμα, ήταν tapu και όποιος τον ακουμπούσε έπρεπε να τιμωρηθεί με θάνατο. Οι πλατφόρμες των ahu με τα στημένα Moai και ο χώρος μπροστά τους ήταν tapu, οι φυτείες πριν την πρώτη σοδειά ήταν tapu, κ.ο.κ.
Η τιμή στους προγόνους, που άφησε πίσω της τα Moai και έκανε γνωστό το νησί συχνά μπερδεύεται και θεωρείται πως ήταν και η θρησκεία των Rapa Nui. Όμως δεν ήταν: Όπως και στην υπόλοιπη Πολυνησία, στο νησί του Πάσχα είχαν οργανωμένη θρησκευτική πίστη σε ένα πολυθεϊστικό σύστημα με δυο επίπεδα θεών: Τους μεγάλους θεούς και τους μικρότερους. Από τους μεγάλους, ξεχωρίζει ο Make Make, ο μεγάλος θεός της δημιουργίας, αναπαραστάσεις του οποίου έχουν βρεθεί σε πάνω από 400 πετρογλυφικά σε όλο το νησί. Είναι τοπική θεότητα εδώ στο νησί, αλλά πιθανότατα σχετίζεται με το θεό Tane που είναι ο θεός της δημιουργίας στην υπόλοιπη Πολυνησία. Άλλες μεγάλες θεότητες ήταν οι Hiro, Tangaroa, Rongo, Tive και Haua. Όλες οι θεότητες μπορούσαν να ενσαρκωθούν σε διάφορες μορφές ζώων ή ακόμα και αντικειμένων.
Υπάρχει μόνο μια αμμώδης παραλία στο νησί, που κατά τα άλλα είναι γεμάτο απότομες βραχώδεις ακτές, η Anakena. Ο θρύλος λέει πως αυτή ήταν το μέρος στο οποίο έφτασε στο νησί ο Hotu Matu’a, ο ιδρυτής του πολιτισμού τους που στη συνέχεια λατρευόταν ως θεότητα. Σύμφωνα με την παράδοση, η αποστολή περιλάμβανε δυο πλοία – ένα με καπετάνιο τον ίδιο το Hotu Matu’a, κι ένα με καπετάνιο την αδερφή του την Avareipura. Μάλλον ήταν διπλά κανό, όμοια με αυτά που χρησιμοποιούνταν και στην υπόλοιπη Πολυνησία, αν και η μόνη μαρτυρία που έχουμε γι’ αυτά προέρχεται τα σχήματά τους που συναντώνται σε διάφορα – αρκετά μεταγενέστερα – πετρογλυφικά.
O Hotu Matu’a ήταν και ο ιδρυτής μιας δυναστείας στο νησί, με τον τίτλο του Ariki Mau (μεγάλος αρχηγός) να μεταβιβάζεται με κληρονομική ακολουθία στα πρωτότοκα τέκνα. Όταν ήρθαν οι πολυνήσιοι έποικοι, βρήκαν ένα νησί καλυμμένο από παρθένο δάσος, με πολλά φυτά και ζώα, κάποια κοινά με την υπόλοιπη Πολυνησία, και κάποια κοινά με τη Λατινική Αμερική, ενώ υπήρχαν και κάποια φυτά κι ένα είδος φοίνικα που ήταν μοναδικά εδώ στο νησί. Καθένας από τους 6 γιούς του Hotu Matu’a ίδρυσε κι από μια Mata (φυλή, clan), η οποία είχε το δικό της φύλαρχο (Ariki), και η διαβίωση στο νησί συνεχίστηκε με 6 φυλές που ανταγωνίζονταν η μια την άλλη. Ο τίτλος του Ariki Mau ανήκε πάντα σε ένα συγκεκριμένο Mata, αυτό που ίδρυσε ο γιός Miru.
Η προϊστορική ιστορία του νησιού χωρίζεται σε τρείς περιόδους. Η πρώτη περίοδος, η περίοδος της αποίκησης, διήρκησε κάποιους αιώνες, και είναι η περίοδος κατά την οποία ο πληθυσμός του νησιού διαμόρφωσε τη δική του διακριτή ταυτότητα, και άρχισε να ζει με τρόπο διακριτό από την υπόλοιπη Πολυνησία. Στο νησί έφτασαν να υπάρχουν 10 φυλές (Mata), που είχαν χωριστεί σε δυο «συνομοσπονδίες»: Τους Ko tu’u aro, με σχετικά υψηλή θέση στην κοινωνία, που ζούσαν στο δυτικό μέρος του νησιού, και τους πληβείους Hotu Iti στην ανατολική πλευρά. Κάθε Mata περιλάμβανε αρκετά χωριά, κάθε ένα από τα οποία ήταν ένα Ure, με το δικό του μικρό φύλαρχο. Κάθε Ure και κάθε Mata είχε πάντα ένα φύλαρχο (Ariki), ο οποίος πίστευαν πως έλκει τη δύναμή του από τους ημι-θεοποιημένους προγόνους του, που έφταναν και μέχρι τον Hotu Matu’a τον ίδιο.
Μετά την πρώτη περίοδο, ο πολιτισμός στο νησί πέρασε σιγά σιγά στην κλασσική του περίοδο, αποτελέσματα της οποίας είναι τα πασίγνωστα πέτρινα αγάλματα που φέρουν το όνομα «Moai», που αναπαριστούσαν τους παλιότερους αρχηγούς, αλλά κι εκείνους τους πρόγονους του χωριού που είχαν κάνει κάτι που άξιζε τιμές. Ήταν τεράστια, από 2 ως και 10 μέτρα σε ύψος. Τα περισσότερα (κυρίως τα μικρότερα) εμφανίζουν ένα κεφάλι υπερμέγεθες σε σχέση με το σώμα, και είναι κατασκευασμένα από μια ηφαιστειακή πέτρα που μοιάζει οπτικά με βασάλτη. Στη θέση των ματιών τοποθετούνταν ένα λευκό κοράλλι, ενώ οι κόρες των ματιών φτιαχνόταν από οψιδιανό. Και πάνω από το κεφάλι, τοποθετούνταν τα Pukao (περισσότερα γι αυτά παρακάτω). Όσο τα αγάλματα έστεκαν πάνω στα Ahu, έδιναν την «ενέργειά» τους (το mana τους) στους απογόνους τους στο χωριό.
Τα Moai ήταν τοποθετημένα σε συστοιχίες, πάνω σε πέτρινες πλατφόρμες που ονομάζονται “Ahu”, και κοιτάζουν προς τους οικισμούς που υπήρχαν τότε στο νησί. Τα Ahu είχαν επίσης και τελετουργικό ρόλο, ενώ στο λιγοστό χώρο πίσω από αυτά γινόταν και οι καύσεις των νεκρών. Σε όλο το νησί, υπάρχουν 350 τέτοιες πλατφόρμες. Το όλο κατασκεύασμα είναι κοινό σε όλους τους πολυνησιακούς πολιτισμούς: Στη Χαβάη ονομάζονται Heiau, στη Νέα Ζηλανδία ονομάζονται Tu Ahu, στην Ταϊτή και στα νησιά Tuamotu ονομάζονται Marae, και στο αρχιπέλαγο των νησιών Marquises έχουν δυο ονόματα, Me’ae στα νότια νησιά και Ahu στα βόρεια. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις η αρχιτεκτονική ήταν παρόμοια: μια τετράγωνη πλατεία, άλλοτε με τοίχους κι άλλοτε όχι, και μια υπερυψωμένη πλατφόρμα στο ένα άκρο.

Εδώ στο νησί του Πάσχα, τα Ahu έχουν ακόμα πιο συγκεκριμένη δομή. Η πλατφόρμα είναι επικλινής προς τα μπροστά, ενώ στο πίσω μέρος υποστηρίζεται από μεγάλες τετράγωνες πέτρες, από τις οποίες επηρεάστηκε ο Νορβηγός εξερευνητής Thor Heyerdahl (αυτός με το Kon-Tiki) που θεώρησε ότι παραπέμπουν στις κατασκευές των Incas (κάτι που πλέον αμφισβητείται έντονα). Μπροστά από την πλατφόρμα ξεκινούσε μια ράμπα με κλίση, που συνέχιζε πιο μπροστά ως πλατεία. Η περίοδος ονομάστηκε «Περίοδος των Ahu Moai», και διήρκησε ως το 17ο αιώνα.
Μετά την περίοδο Ahu Moai, υπάρχουν διάφορες θεωρίες για το λόγο που ο πολιτισμός τους άλλαξε. Ακολούθησε μια περίοδος που η προγονολατρεία προς τον Hotu Matu’a εξασθένισε και έδωσε τη θέση της στη λατρεία του «Tangata Manu», του ανθρώπου - πουλί (περισσότερα γι’ αυτή παρακάτω). Η περίοδος αυτή ονομάστηκε Huri Moai και διήρκεσε ως την εμφάνιση στο νησί των καθολικών ιεραπόστολων το 1864.
Σε όλη τη διάρκεια αυτού του πολιτισμού, η κοινωνία του είδε λίγες αλλαγές. Η οργάνωση της ήταν δομημένη, με ένα σύστημα τάξεων. Στην κορυφή ήταν ο μεγάλος αρχηγός (Ariki Mau, και ακολουθούσαν οι Ariki Paka, που ήταν οι αρχηγοί των Mata και διάφοροι ακόμα αριστοκράτες, κυρίως από τη φυλή των Miru. Όλοι αυτοί είχαν τη δύναμη του mana, που την απέδιδαν στους υπόλοιπους κατοίκους του νησιού, φέρνοντας έτσι πετυχημένες σοδειές, ψαριές κλπ. Ακολουθούσαν οι σοφοί γέροι (Tangata Honui) που συμβούλευαν τους Ariki, και οι μεγάλοι Ιερείς (Ivi Atua). Ακολουθούσαν οι πολέμαρχοι (Matato’a) και οι απλοί πολεμιστές (Paoa). Πιο κάτω ήταν οι μάστορες (Maori) και τέλος το κατώτερο στρώμα ήταν οι Kio: υπηρέτες, πρόσφυγες, σκλάβοι κλπ.
Εκτός από το mana, ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο της πολυνησιακής κουλτούρας που συναντάται κι εδώ, είναι η έννοια του ταμπού, (tapu, στη γλώσσα τους). Διάφορα μέρη, πρόσωπα ή τροφές χαρακτηρίζονταν tapu και έπρεπε να παραμένουν ανέγγιχτα. Ο μεγάλος αρχηγός, για παράδειγμα, ήταν tapu και όποιος τον ακουμπούσε έπρεπε να τιμωρηθεί με θάνατο. Οι πλατφόρμες των ahu με τα στημένα Moai και ο χώρος μπροστά τους ήταν tapu, οι φυτείες πριν την πρώτη σοδειά ήταν tapu, κ.ο.κ.
Η τιμή στους προγόνους, που άφησε πίσω της τα Moai και έκανε γνωστό το νησί συχνά μπερδεύεται και θεωρείται πως ήταν και η θρησκεία των Rapa Nui. Όμως δεν ήταν: Όπως και στην υπόλοιπη Πολυνησία, στο νησί του Πάσχα είχαν οργανωμένη θρησκευτική πίστη σε ένα πολυθεϊστικό σύστημα με δυο επίπεδα θεών: Τους μεγάλους θεούς και τους μικρότερους. Από τους μεγάλους, ξεχωρίζει ο Make Make, ο μεγάλος θεός της δημιουργίας, αναπαραστάσεις του οποίου έχουν βρεθεί σε πάνω από 400 πετρογλυφικά σε όλο το νησί. Είναι τοπική θεότητα εδώ στο νησί, αλλά πιθανότατα σχετίζεται με το θεό Tane που είναι ο θεός της δημιουργίας στην υπόλοιπη Πολυνησία. Άλλες μεγάλες θεότητες ήταν οι Hiro, Tangaroa, Rongo, Tive και Haua. Όλες οι θεότητες μπορούσαν να ενσαρκωθούν σε διάφορες μορφές ζώων ή ακόμα και αντικειμένων.
Last edited by a moderator: