Ηνωμένο Βασίλειο 20 χρόνια, εξερευνώντας τα μυστικά της Σκωτίας

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
“If it's a boy, call him Robert. If a lass, name her after my love, Mary McGregor.” Rob Roy


Λιτό, ανεμοδαρμένο τοπίο. Το παπούτσι βουλιάζει στο βαλτώδες έδαφος καθώς ψάχνουμε με τους φακούς για κατάλληλο σημείο κατασκήνωσης. Περνάμε ένα ρέμα – burn όπως το λένε εδώ – και στα αριστερά του τουριστικού μονοπατιού εντοπίζουμε ένα πλάτωμα. Ίχνη περασμένων κατασκηνώσεων, αλλά ούτε ψυχή ζώσα, και το χορτάρι υγρό. Ο Myles αποφασίζει ότι θα στήσουμε στο μοναδικό σημείο που φαίνεται στεγνό και ξεκινάμε καρφώνοντας τους πασσάλους στο έδαφος με την βαθειά τύρφη – το λεγόμενο peat.

Ο Myles είναι Σκοτσέζος που μεγάλωσε στο Brisbane από γονείς μετανάστες. Πριν λίγα χρόνια αποφάσισε να γυρίσει μόνος του στην μητέρα πατρίδα και τώρα ζει και εργάζεται στο Εδιμβούργο – ως δάσκαλος και συγγραφέας βιβλίων φαντασίας βασισμένα στην αρχαία Ελλάδα και Σκωτία. Έχει γυρίσει όλα τα ερείπια της Ελλάδας, έχει ανεβεί στον Όλυμπο, έχει μαγευτεί στους Δελφούς, και δεν χορταίνει να συζητάει για αρχαία μυστήρια. “Ποίο είναι το αγαπημένο σου μέρος στην Σκοτία;”, με ρωτάει μια μέρα στο τρένο. “Το Γκλεν Κο. Αυτή η φύση δεν υπάρχει πουθενά. Είναι σαν να χτίστηκε από γίγαντες της αρχαίας μυθολογίας.”.

Δεν μου χάλασε το χατήρι ο Myles και βρισκόμαστε, μαζί με τον τρίτο της παρέας, κάτω από τους απόκρημνους φυσικούς πύργους της κοιλάδας Γκλεν Κο. Τρεις οι πύργοι, οι λεγόμενες “τρεις αδερφές”, καλύπτουν τον μισό σχεδόν ουρανό στα Νότια. Μια ψηλή κορυφογραμμή στα Βόρεια καλύπτει σχεδόν τον άλλο μισό. Στο σκοτεινό βάθος της κοιλάδας, οι τρεις επίδοξοι ορειβάτες προσπαθούν να κρατηθούν ζεστοί, καταναλώνοντας κονσέρβες με Σκοτσέζικο κρεατοζωμό με κριθάρι και λαχανικά.

Την επόμενη, αφού συναντηθήκαμε τυχαία και με κάποιους φίλους που περνούσαν από την περιοχή πηγαίνοντας στο Νησί Χάρις, ξεκινήσαμε όλοι μαζί την ανάβαση. Το σχέδιο ήταν να ανεβούμε από το στενό πέρασμα μεταξύ της Αδερφής 3 και Αδερφής 2, να φτάσουμε στο ψηλότερο σημείο όλου του ορεινού όγκου, την κορυφή Bidean nam Bian – που σημαίνει κυριολεκτικά “η κορυφή των βουνών” στα Γαελικά Σκοτσέζικα, και να κατεβούμε από την κοιλάδα μεταξύ της Αδερφής 2 και Αδερφής 1. Ο καιρός ήταν περίπου 10 βαθμοί, μέτριος αέρας και κανένα σύννεφο. Αυτό που λένε στην Σκοτία “τέλειος καιρός”. Το ηθικό της παρέας υψηλό.

Στην ανάβαση δεν χόρταινα να κοιτάζω την πλαγιά πίσω μας. Αυτή την εποχή – φθινόπωρο – η πράσινη χλόη έχει πάρει διάφορες αποχρώσεις του καφετί, με ανοιχτά γκρίζα βράχια, και γαλάζια ρεματάκια που κυλάνε χαράσσοντας το τοπίο. Αρκετοί οι καταρράχτες, αλλά το καλύτερο είναι οι μικρές λακκούβες με νερό ανάμεσα από σκούρους ογκόλιθους που συνθέτουν ένα παράξενο τοπίο, κάθε φορά που φτάνουμε σε ένα πλάτωμα. Ο αριθμός των άλλων ορειβατών ήταν σημαντικός. Πολλοί στην Σκοτία που θα περάσουν από δίπλα σου θα σε χαιρετήσουν, ακόμα και αν δεν μιλάμε για ορειβάτες που είναι πιο τυπικοί σε αυτό. Γενικώς σου πιάνουν κουβέντα για το παραμικρό. Αρκετοί, ειδικά γυναίκες, κάνανε την διαδρομή μόνες τους.

Με μια μικρή αναρρίχηση στο τελευταίο κομμάτι, φτάσαμε στην κορυφή με το Γαελικό όνομα και απολαύσαμε την θέα της εξόδου της κοιλάδας και του γειτονικύ Λοχ – έκταση νερού στα Σκοτσέζικα. Οι κορυφές πάνω από 900 μέτρα στην Σκωτία ονομάζονται Μονρό. Υπάρχουν 282 από αυτές και πολλοί έχουν βάλει στόχο ζωής να τις ανεβούνε όλες! Συνεχίζουμε κατευθυνόμενοι σε ένα δεύτερο Μονρό, με ακόμα πιο παράξενο όνομα: Stob Coire Sgreamhach – “η κορυφή της τρομαχτικής αβύσσου.” και από εκεί ξεκινάμε το πολύ απότομο κατέβασμα προς την τελευταία κοιλάδα.

Πρόκεται για την λεγόμενη "χαμένη κοιλάδα”. Δίκαια, γιατί είναι κλειστή από όλες τις πλευρές, καθώς η έξοδος είναι μια σχεδόν απροσπέλαστη χαράδρα. Στο βάθος της κοιλάδας υπαρχει πεδιάδα με χαλίκι και χλόη, μοναχικά δέντρα και από καμία σκηνή με φωτιά. Παράδοξα ήπιο τοπίο σε σχέση με ό,τι περάσαμε, σχεδόν πολιτισμένο. Στο τέλος της κοιλάδας ένας τεράστιος μονόλιθος, που αν ήταν στην Λατινική Αμερική θα ήταν σίγουρα τόπος λατρείας, και ζουγκλοειδή φύση σηματοδοτεί το τέλος αυτού του σύντομου "παραδείσου". Ο Myles είναι εξαντλημένος αλλά ενθουσιασμένος. Έχει κάνει 19 Μονρό μέχρι σήμερα αλλά το σημερινό είναι από τα δυσκολότερα. Φτάνουμε!

Ο Myles αφού πέρνει μια βαθειά ανάσα ισχυρίζεται ότι ήταν το καλύτερο Μονρό που έκανε. Δεν έχει μεγάλη σημασία. Για μένα είναι αυτά τα μέρη η επιτομή των συναισθημάτων που μπορεί να σου προκαλέσει η Σκοτσέζικη φύση. Μελαγχολία, ρομαντισμό, δέος, αγάπη, μοναδικότητα.

Κλείνω με σκηνή από την ταινία Rob Roy που γυρίστηκε σε αυτά τα μέρη. Η επετειακή ιστορία των 20 χρόνων, θα συνεχιστεί με αναμνήσεις όπως αυτές έρχονται.

 

LULLU

Member
Μηνύματα
3.054
Likes
4.993
Επόμενο Ταξίδι
ισλανδια
Ονειρεμένο Ταξίδι
Νιγηρας-Μαλι
με επιασε ενας ιλιγγος περνωντας απο αδελφη σε αδελφη....νασε καλα και να ταξιδευεις παντα..
 

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Ευχαριστώ @LULLU , κι εμένα με πιάνει ίλιγγος μην νομίζεις, αλλά με τραβάει και το τοπίο οπότε το παλεύω.

Μερικές φωτό από την διαδρομή.


IMG_6394_.jpg

Το πανόραμα των τριών αδερφών από το πάρκιν.

IMG_6371(1).JPG

Η απεναντι πλευρά και το πάρκιν. (Three Sisters Car Park)

IMG_6378(1).JPG

Κατασκηνώσαμε στην απέναντι πλευρά του ρέματος.

IMG_6402.JPG

Ξεκινώντας το ανέβασμα με την παρέα.

IMG_6438(1).JPG


IMG_6470(1).JPG


IMG_6489.JPG

Η κοιλάδα μεταξύ των Αδερφών 2 και 3 διακόπτεται από ένα τείχος το οποίο προσεγγίζεις από δεξιά.

IMG_6497.JPG


IMG_6500.JPG

Στάση για σνακ.

IMG_6510.JPG

Θέα από το χωριό Γκλεν Κο και την έξοδο της κοιλάδας.

IMG_6529.JPG

Το ζόρισμα για την "κορυφή των βουνών"

IMG_6543(1).JPG

Από την κορυφή φαινόνταν η απομονωμένη κοιλάδα του Loch Etive στο βάθος αριστερά.

IMG_6554(1).JPG

Ολοταχώς για την "κορυφή της τρομαχτικής αβύσσου"

IMG_6586(1).JPG

Κάποιος υποστηριχτής της Σκοτσέζικης ανεξαρτησίας πέρασε από εδώ (ο Μάιλς ενθουσιάστηκε)

IMG_6589(1)_.jpg

Ήξερε σε ποιά μέρη έμενε ο Ρόμπ Ρόυ.

IMG_6561(1).JPG

Κοιτάζοντας από ψηλά την "χαμένη κοιλάδα", κλειστή και από τις δύο πλευρές.

IMG_6612.JPG

Στο βάθος της κοιλάδας, καθώς νυχτώνει και ανάβουν φωτιές.

IMG_6624.JPG

Το τέλος σηματοδοτείται από ένα βράχο.

IMG_6645 (Edited).JPG

Από όπου αρχίζει ζούγκλοειδής φύση.


IMG_6657(1).JPG

Αποχαιρετισμός στις αδερφές.
 

Attachments

katkats

Moderator
Μηνύματα
7.246
Likes
7.975
Επόμενο Ταξίδι
?
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ν. Αμερική
Πάνω που θα παραπονιόμουν για φωτό.
Τι θέα είναι αυτή και τι τοπίο?!
Ωραίο θέμα διάλεξες. Περιμένω την επόμενη ανάμνηση.
 

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
“I always feel that when I come to Edinburgh, in many ways I am coming home.” Alan Rickman


Έχοντας ζήσει στο Νιού Τάουν του Εδιμβούργου για 3 χρόνια, προσπαθώ να σκεφτώ μερικές χαρακτηριστικές στιγμές εκεί.

Μια μέρα καθόμουν στο λεωφορείο - από αυτά τα καφέ διώροφα – και πλησιάζαμε την κεντρική οδό Princes Street. Ένας γεράκος σηκώνεται αλαφιασμένος από το κάθισμα και τρέχει προς την έξοδο. Από την αφηρημάδα του είχε ξεχάσει την στάση του. Η φυσιογνωμία του μου φαίνεται πολύ γνωστή. "Αυτός είναι σίγουρα ο Πίτερ Χιγκς". Έχοντας πάρει πρόσφατα Νόμπελ για την ανακάλυψη του λεγόμενου “σωματιδίου του Θεού”, χαρακτηρισμό που δεν ενέκρινε ο ίδιος, το πρόσωπό του ήταν σε όλα τα μέσα ενημέρωσης. Θυμάμαι κάπου να λέει ότι, την ημέρα που θα αποφασίζονταν το Νόμπελ, είχε πάει για ψάρι σε ένα εστιατόριο του Λίθ, όπως συνήθιζε, και έμαθε αργότερα την είδηση από συγγενείς. Εκείνη την στιγμή λοιπόν πήρα έμπνευση, από την παρουσία και την ταπεινότητα του ανθρώπου.

Βρίσκομαι στην κορυφή του λοφίσκου Κάλτον Χιλ. Αν ο καιρός είναι καλός μπορείς να σταθείς και να παρατηρήσεις τις διάφορες γειτονιές της πόλης. Από την Νότια πλευρά, καθισμένος στο γρασίδι δίπλα στον μισοχτισμένο αρχαιοελληνικό ναό – που υπενθυμίζει τον χαρακτηρισμό του Εδιμβούργου ως “Αθήνα του Βορά” –, μπορείς να δεις το ανενεργό ηφαίστειο που ονομάζεται “κάθισμα του Αρθούρου” και τους γκρεμούς Σόλσμπουρι Κράγκς. Δεξιά του η παλιά Μεσαιωνική πόλη - το Όλντ Τάουν - και ο λοφίσκος του κάστρου. Από την Βόρεια, πιο ήσυχη πλευρά, μπορείς να ρεμβάσεις την θάλασσα – πιο συγκεκριμένα την έξοδο του Κόλπου του Φόρθ στην Βόρεια θάλασσα.

Κατεβαίνοντας από τον Κάλτον Χιλ έπρεπε να διασχίσω την Νιού Τάουν για να φτάσω στο σπίτι του πρώην ιδιοκτήτη μου για μια γραφειοκρατική υπόθεση. Το Νιού Τάουν του Εδιμβούργου είναι από τα νεότερα μέρη του. “Νέο”, δηλαδή από τον 18ο και 19ο αιώνα. Το μόνο κομματι της πόλης όπου μπορώ να προσανατολιστώ άνετα, λόγω ρυμοτομίας. Είναι προϊόν του Σκοτσέζικου διαφωτισμού, καθώς οι νέες τάξεις της διανόησης και του εμπορίου δεν βολεύονταν στο προχειροφτιαγμένο Όλντ Τάουν. Το πρώτο πράγμα που θα δεις μπαίνοντας στην φαρδιά Τζόρτζ στριτ είναι το άγαλμα του γενειοφόρου γίγαντα της Φυσικής Τζέιμς Κλερκ Μάξγουελ. Το σπίτι του, με τις διάφορες απεικονίσεις της ζωής του ζωγραφισμένες από την ξαδέρφη του, είναι επισκέψιμο κατόπιν ραντεβού. Αυτός κι αν είναι πηγή έμπνευσης.

Εκτός από τις βόλτες και τις φευγαλέες επισκέψεις στα κολονάτα αριστοκρατικά κτίρια της Τζόρτζ στρίτ, πριν μας πιάσει κανένας θυρωρός, η περιοχή μου θυμίζει στιγμές στα εξαιρετικά κοκτέιλ μπαρ και καφέ της. Π.χ. βλέποντας τον κόσμο να περνάει από την τζαμαρία του πρώτου ορόφου του Fredericks Coffee House ή στην ζεστή ατμόσφαιρα του υπόγειου Urban Angel με ωραία ραντεβού. Κατεβαίνοντας την St. Vincent Street περνώ τους εκνευριστικά ιδιωτικούς κήπους αριστερά και δεξιά. Ανοιχτοί μόνο μια φορά τον χρόνο, το φθινόπωρο, στα λεγόμενο DoorsOpenDays, όπου ο τυχερός επισκέπτης μπορεί να δει πολλά μέρη του Εδιμβούργου που είναι συνήθως κλειστά. Αν σας τύχει μην ξεχάσετε να εντοπίσετε το ηλιακό ρολόι.

Ο δρόμος τελειώνει στο εγκαταλελειμμένο St Stephen church και το φωτογενές στενάκι Circus lane με τα αντικριστά χαμηλά σπιτάκια και λουλούδια. Μένοντας ακριβώς απέναντι από το St Stephen church, θυμάμαι ότι έβλεπα κάπου, κάπου φώτα και άκουγα φασαρία από το υπόγειο. Μια φορά που πλησίασα παρατήρησα κυρίες να εισέρχονται κρατώντας πακέτα και μετά μουσικές τζαζ και αναστάτωση. Κάποιος τοπικός σύλλογος προφανώς. Η περιοχή αυτή, που ονομάζεται Στόκμπριτζ, έχει και την δικιά της λαϊκή αγορά, κάθε Κυριακή πρωί – αν και κάπως τσουχτερή σε τιμές -, και γενικώς υπάρχει αρκετή αίσθηση κοινότητας.

Έφτασα έξω από την πόρτα του Mr. B., του πρώην ιδιοκτήτη μου. Με υποδέχθηκε με το ψαρωτικό Σκοτσέζικο ύφος του. “Τι φταίω εγώ που έχω σοβαρή φάτσα;”, μου είχε πει κάποτε. "Είναι και αυτά τα Σκοτσέζικα φρύδια" του λέω. Πάντως αν οι Βρετανοί είναι γνωστοί για την πολιτική ορθότητα τους, ο Mr. B. είναι μάλλον γνωστός για το αντίθετο. “Πάω να φέρω το διαβατήριο μου”, μου λέει (χρειάζονταν για την γραφειοκρατική υπόθεση μου). Και γυρνώντας “Α, δεν βρήκα το Σκοτσέζικο και έφερα το άλλο!”. Φυσικά Σκοτσέζικο διαβατήριο δεν υπάρχει, αλλά λίγος αυτοσαρκασμός για την μπλεγμένη κατάσταση δεν βλάπτει. Η κυρά του που μας καλούσε, εμάς τους ένοικους, για δείπνο με νοστιμότατο αρνάκι και σάλτσα μέντας, προσπαθεί συνήθως να τον μαζέψει.

“Τι κάνει ο γιος σας; Πάει ακόμα για τρέξιμο” τον ρωτάω. Ο γιός του είναι αντιπροσωπευτικός ευγενικός Σκοτσέζος δρομέας: θα σταματήσει κάθε φορά που θα δει κόσμο έτσι ώστε να μην δυσκολέψει τους άλλους χρήστες του πεζοδρομίου. “Στο Όσλο, παντρεμένος με ντόπια και δύο παιδία, που να βρει χρόνο για τρέξιμο”. “Πάτε ακόμα στην Ισπανία για γκολφ;” “Ε έχουμε κάποια προβληματάκια υγείας, ασχολούμαστε με πιο σπιτικά σπορτ”. Και η γυναίκα του “πάλι κανόνισες μπριτζ το βράδυ; Είναι η τρίτη φορά την εβδομάδα, οπότε δεν σου μένει άλλη”. Τους χαιρέτησα και χάρηκα που είδα φίλους. Την επόμενη φορά πρέπει να θυμηθώ να φέρω και ένα μπουκάλι Αγιωργίτικο… ο Mr. B. είναι άλλωστε μεγάλος λάτρης του Ελληνικού οίνου.

Κλείνω με μια καρτουνιστική άποψη του Νιού Τάουν από Γάλλους καλλιτέχνες - άλλωστε οι Σκωτσέζοι είναι εξαιρετικά γαλλόφιλος λαός και δεν θα τους χαλάσω το χατίρι:
 
Last edited:

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Η διαδρομή:

IMG_6777(1).JPG

Ξεκινώντας από το Κάλτον χιλ και τον μισότελειωμένο λόγω έλλειψης χρημάτων ναό του.

IMG_6779(1).JPG

Η θεα στους γκρεμούς Σόλσμπουρι και το Ολντ Τάουν.

IMG_6811.JPG

Η θέα προς τον κόλπο του Φόρθ και το λιμάνι Λιθ.

IMG_6832(1).JPG

Το κάστρο στην κορυφή του λοφίσκου στο βάθος.

IMG_6840(1).JPG

Οι πλανώδιοι μουσικοί πιάνουν δουλειά, κάποιοι δέχονται και κόντακτλες εισφορές,

IMG_6854(1).JPG

Μπαίνοντας στην Πρινσες στριτ με το ιστορικό ξενοδοχείο Μπαλμόραλ στα αριστερά.

IMG_6856(1).JPG

Είσοδος του σταθμού Γουέιβερλι.

IMG_6870(1).JPG

Το νέο τράμ του Εδιμβούργου, που να και τελικά ολοκληρώθηκε επεισοδιακά - με καθυστέριση 4 χρόνων και διπλάσιο κόστος από το αρχικά υπολογισμένο -, τώρα κατασκευάζεται επέκταση μέχρι το Λιθ.

IMG_6881(1).JPG

Το Νιου Τάουν ξεκινάει με την πλατεία του Αγ. Ανδρέα, του προστάτη της Σκοτίας.

IMG_6884(1).JPG
IMG_6889(1).JPG

Το άγαλμα του Μάξγουελ, του πιο επιδραστικού Φυσικού μαζί με τον Νεύτωνα και τον Αϊνστάιν, κοσμεί το Νιού Τάουν.

IMG_6903(1).JPG

Πρωινό καθάρισμα.

IMG_6905(1).JPG
IMG_6917(1).JPG

Η Νιού Τάουν διαθέτει πολλά νεκλασικά κτίρια, τράπεζες ή λέσχες στο παρελθόν, χώροι εστίασης σήμερα.

IMG_6920(1).JPG
IMG_6947(1).JPG

Χωρίς το πουλί του στο κεφάλι, δεν είναι το σωστό άγαλμα.

IMG_6955(1).JPG


IMG_6957(1).JPG

Η Τζόρτζ στριτ είναι αρχοντική.

IMG_6966(1).JPG

Ο δρόμος προς την κατεύθυνση του κάστρου, με ωραία καφέ στους ορόφους των κτιρίων.

IMG_6974(1).JPG

Και ο δρόμος προς το Στόκμπριτζ.

CAM00129.jpg

Το ηλιακό ρολόι στους κήπους - που είναι ανοιχτοί στα DoorsOpenDays.

IMG_6994(1).JPG
IMG_7002(1).JPG

Ενδεικτικό των σπιτιών σε διάφορα επίπεδα, πάνω και κάτω από το επίπεδο του δρόμου.

IMG_7004(1).JPG

Κλασικό καφέ λεωφορείο και στο βάθος η εγκαταλειμμένη εκκλησία του Αγ. Στέφανου.

IMG_7021(1).JPG

Η Γκρέατ κινγκ στριτ.

IMG_7032(1).JPG

Ο Αγ. Στέφανος, στον οποίο έχουν γυριστεί διάφορα σίριαλ, με το μυστήριο υπόγειο (βλ. ιστορία). Αριστερά το εκκλησάκι του Αγ. Βικέντιου.

IMG_7043(1).JPG

Η χιλιοφωτογραφημένη Σίρκους Λέιν.

IMG_7054(1).JPG
IMG_7064(1).JPG

Θα το χτυπούσαμε αν δεν είχε κορωνοϊό.

IMG_7065(1).JPG
IMG_7070(1).JPG

Ο Μάξγουελ ζούσε σε μια από τις πιο κυριλέ περιοχές του Εδιμβούργου. Ίντια στριτ.

Φωτογραφία0156.jpg

Και το Λύκειο που πήγαινε ο Μάξγουελ.

IMG_7074(1).JPG

Κατεβαίνοντας στο Στοκμπριτζ.

IMG_7077(1).JPG
IMG_7080(1).JPG
IMG_7082(1).JPG
IMG_7083(1).JPG

Αν και στο Η.Β. γενικώς έχουν εκλείψει λόγω μεγάλων μάρκετ, το Στόκμπριτζ κρατάει ακόμα πολλά παραδοσιακά μαγαζάκια.

IMG_7092(1).JPG

Ξεκούραση στο γρασίδι του Ινβερλίθ παρκ, να διαβάσουμε και τίποτα καθώς λιαζόμαστε.
 

Attachments

Last edited:

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
All men with honour are kings, But not all kings have honour, Rob Roy


Ένα δροσερό απόγευμα στα Ανατολικά Χάιλαντς. Ανεβαίνω λαχανιασμένος στην κορυφή ενός μικρού πράσινου λόφου. Εκεί με χαμόγελο με υποδέχεται ένας γενειοφόρος με μαγκούρα και παλιομοδίτικη στολή.

“Καλωσορίσατε! Οι καλύβες που βλέπετε είναι ακριβές αντίγραφο από γειτονικό εγκαταλελειμμένο παραδοσιακό οικισμό.”

Μισή ντουζίνα καλύβες... Κάθε καλύβα αποτελείται από μια χαμηλή πέτρινη βάση σκεπασμένη με άχυρα. Η στέγη σχηματίζει και ένα εξωτερικό κάλυμμα για ζώα. Ακουμπισμένες είναι ξύλινες σκούπες και πρωτόγονες τσάπες.

“Πόσο αρχαίος είναι αυτός ο οικισμός;”, ρωτάω.

“Εδώ ζούσαν μικροκαλλιεργητές από τον Μεσαίωνα μέχρι και τον 18ο αιώνα.”

18ο αιώνα – δεν το περίμενα. Μιλάμε για την εποχή που κατασκευάζανε ατμομηχανές και κάναν κύκλους στην υφήλιο.

“Εδώ η ζωή δεν είχε αλλάξει καθόλου. Στο εσωτερικό έκαιγε μόνιμα φωτιά από ξεραμένη τύρφη από τους γειτονικούς βαλτότοπους. Στις καλύβες πηγαινοέρχονταν τα ζωντανά. Άνθρωποι και ζώα. Και βέβαια φτιάχνανε τα πάντα μόνοι τους.”

Παρατηρώ την πρώτη καλύβα. Έχει ένα χώρο υποδοχής με μερικές ξύλινες καρέκλες.

“Η πρώτη καλύβα που βλέπεις άνηκε στον λεγόμενο Τάκσμαν. Τον ενδιάμεσο ιδιοκτήτη ο οποίος μάζευε τους φόρους για τον αρχηγό της φυλής, του “κλάν”.

Και συνεχίζει: “Το κλαν ήταν η βασική δομή της Σκοτσέζικης κοινωνίας των Χάιλαντς. Άνθρωποι που μοιράζονταν το ίδιο επίθετο: Μακντόναλντς, Κάμερονς, Κάμπελς…. Ελέγχαν την γη και επομένως τα πάντα. Πολεμούσαν για την γη. Οι διαφωνίες λύνονταν με μάχες σώμα με σώμα, χωρίς στολή, με ένα τσεκούρι. Είχαν και γυναίκες αρχηγούς. Στις σκοτεινές νύχτες γράφανε έπη στην γλώσσα τους τα Γαελικά.”

“Σε ποια μέρη της Σκοτίας βρίσκονταν αυτά τα κλαν;” ρωτάω.

“Παντού. Στις άκρες των λοχ, στις κοιλάδες, στα νησιά των Εβρίδων. Αλλά κυρίως στις πιο ορεινές περιοχές. Στα χαμηλά ζούσαν οι Λόουλάντερς. Αυτοί ήταν διαφορετικοί. Πιο κοντά στους Άγγλους… Βέβαια κι εγώ Άγγλος είμαι”, μου εκμυστηρεύτηκε.

Διαβάζοντας λίγο αργότερα, διαπίστωσα ότι οι λεγόμενοι Λόουλάντερς ήταν γνωστοί για την διγλωσσία και τις μυστικές συμφωνίες με τους Άγγλους. Στο τέλος μάλιστα απαγόρευσαν την κουλτούρα των Χάιλαντς, την γλώσσα, και τους διώξανε από την γη τους με τα λεγόμενα clearances. Οι περίφανοι Χαιλάντερς καταληξαν σε ψαροχώρια ή στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, και η γη τους έγινε βοσκότοπος και πεδίο κυνηγιού για την αριστοκρατία.

----

Βρίσκομαι στο Παλάτι του Χόλυρουντ. Κάτω από το ηφαιστειογενές “κάθισμα του Αρθούρου” στην καρδιά του Εδιμβούργου. Ήταν η έδρα του Βασιλιά ή Βασίλισσας της Σκωτίας και πλέον, μετά την ένωση των Βασιλείων το 1707, του μονάρχη της Βρετανίας. Η σημερινή Βασίλισσα έρχεται μία φορά τον χρόνο, τον Ιούλιο. Μας δώσανε και audioguide, ή μάλλον videoguide με ειδικό βίντεο μήνυμα του Καρόλου για τον Κορωνοϊό!

Ενώ ο κάτω όροφος είναι καθαρά λειτουργικός, οι τοίχοι του πάνω ορόφου είναι γεμάτοι με τέχνη. Πορτρέτα αριστοκρατών ή σκηνές από την Ελληνική μυθολογία. Το υπνοδωμάτιο του Βασιλιά, για παράδειγμα έχει στο ταβάνι μια φοβερή απεικόνιση του Ηρακλή να γίνεται δεκτός από τους Θεούς στον Όλυμπο, μετά τα παθήματά του στην Γη (βλ. Νέσσος). Τεράστια ταπισερί με εξωτικές σκηνές δίνουν ένα χαρακτήρα κοσμοπολίτικο.

Η γκαλερί, σήμερα αίθουσα δεξιώσεων, είναι γεμάτη με πίνακες. Πρόκειται για τις προσωπογραφίες όλων των βασιλιάδων της Σκοτίας. Πραγματικών και μυθικών. Ο Ολλανδός καλλιτέχνης μάλιστα o Jacob Jacobsz de Wet II είχε μόλις μια εβδομάδα για να ολοκληρώσει ένα πίνακα και να πάει στον επόμενο!

Ιστορικό ενδιαφέρον έχουν περισσότερο τα ανώτερα πατώματα, με το δωμάτιο που έμενε η Βασίλισσα Μαρία της Σκωτίας. Γαλλοαναθρεμμένη, προσπάθησε με συμμαχίες και γάμους με αρχηγούς κλαν να συμφιλιώσει τα κλαν, αλλά οδηγήθηκε σε οικτρή αποτυχία. Μάλιστα περνάς από το σημείο δολοφονίας του Ιταλού γραμματέα της, μέρος σκευωρίας κι αυτό, που έγινε μπροστά στα μάτια της ενώ ήταν έγκυος. Παραπέρα, βλέπεις πίνακες του “Ωραίου Πρίγκηπα Τσάρλι”, και τον Ιακωβιτών. Ήταν η τελευταία αντίσταση κατά της ένωσης των Βασιλείων του 1707 που τελικά πνίγηκε στο αίμα. Η νέα πραγματικότητα είχε πάρει συγκεκριμένη εικόνα πλέον. Και σε αυτή δεν ήταν τα Χάιλαντς.

Σκεπτόμενος πόσο διαφορετικά μέρη είναι αυτά τα δύο, ο οικισμός των Χάιλαντς και η ζωή του παλατιού, θυμήθηκα την παρακάτω σκηνή από το Rob Roy:
 

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Οι δύο διαδρομές. Πρώτα στο ανακατασκευασμένο χωριό, στο Highland Folk Museum, ένα δωρεάν μουσείο έκτασης 300 στρεμμάτων στα Ανατολικά Χάιλαντς.

IMG_4938(1).JPG

Το μουσείο περιλαμβάνει, εκτός από το ανακατασκευασμένο χωριό, και πολλά σωσμένα παλιά κτιρια από εγκατελλελημένους οικισμούς σε όλη την Σκωτία.

IMG_4939(1).JPG

Η καλύβα του Τακσμαν.

IMG_4940(1).JPG

Ο ...Άγγλος.

IMG_4947(1).JPG
IMG_4949(1).JPG
IMG_4954(1).JPG
IMG_4955(1).JPG
IMG_4958(1).JPG
IMG_4959(1).JPG
IMG_4967(1).JPG


Και μετά στο κέντρο του Εδιμβούργου, στο κάστρο του Χόλυρουντ.

IMG_6669(1).JPG

Το κάστρο βρίσκεται απέναντι από το νέο Σκοτσέζικο κοινοβούλιο, στο οποίο μπορείτε να δείτε και την σημαία της Ε.Ε. ακόμα να κυματίζει! Οι Σκοτσέζοι βέβαια ψηφίσαν οχι στο Brexit.

IMG_6670(1).JPG

Στην είσοδο του βασιλικού παλατιού της Σκοτίας.

IMG_6677(1).JPG

Αυτός ο πύργος είναι το παλαιότερο μέρος του.

IMG_6678(1).JPG

Τα βασιλικά εμβλήματα στην είσοδο.

IMG_6679(1).JPG

Οι τρεις όροφοι έχουν Δωρικούς, Ιονικούς και Κορινθιακούς κίονες.

IMG_6688(1).JPG

Και σκηνές από Ελληνική μυθολογία.

IMG_6691(1).JPG
IMG_6693.JPG
IMG_6695.JPG

Ο Τσάρλς ο ΙΙ, από το παντοδύναμο κλαν Στιουάρτ που κυβερνούσε την Σκοτία και αργότερα και την Αγγλία για πάνω από ένα αιώνα. Τότε το παλάτι γνώρισε και την μεγαλύτερη χλιδή, γιατί μετά ήρθαν οι Προτεστάντες μινιμαλιστές Ανοβερίτες να κυβερνήσουν το Η.Β.

IMG_6703.JPG
IMG_6704(1).JPG
IMG_6711(1).JPG

Οι ανάληψη του Ηρακλή πάνω από το κρεβάτι του Βασιλιά.

IMG_6713(1).JPG
IMG_6714(1).JPG

Οι πίνακες του Ολλανδού που έγιναν σε χρόνο ρεκόρ.

IMG_6716(1).JPG

Οι επαναστάσεις κατά της ένωσης των Βασιλείων που πνίγηκαν στο αίμα.

IMG_6719(1).JPG

Ένα αντίγραφο Τισιανού πάνω από το κρεβάτι της τραγικής Βασίλισας Μαρίας.

IMG_6722(1).JPG
IMG_6725.JPG

Λεπτομέρεια από το τέλος της στα χέρια της Βασίλισας της Αγγλίας Ελισάβετ, αφού δεν κατάφερε να ενώσει τα κλαν.

IMG_6726(1).JPG

Ήταν και προκομμένη η Μαίρη.


IMG_6735(1).JPG

Το Αββαϊο στο πίσω μέρος του παλατιού που "πέθανε" μαζί με τον περισσότερο Καθολικισμό.

IMG_6737(1).JPG
 

Attachments

Last edited:

interted

Member
Μηνύματα
1.146
Likes
5.343
Επόμενο Ταξίδι
Αφρική
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Μερικές χρηστικές πληροφορίες για τα μέρη που αναφέρθηκαν μέχρι τώρα.

1. Τρεις Αδερφές

Η διαδρομή από το Εδιμβούργο μέχρι το σημείο αφετηρίας της πεζοπορίας είναι η παρακάτω. Στην διαδρομή μπορείτε να σταματήσετε στο Doune Castle, το κάστρο που πετούσαν οι Γάλλοι αγελάδες στους Άγγλους στους Μόντυ Πάιθον, και στους καταράχτες του Killin, όπως και το όμορφο Callander.
map1.jpg



Από το θαυματουργό βιβλίο The Munros: A Walkhighlands Guide η περιγραφή της πεζοπορικής διαδρομής. (ηλεκτρονικά εδώ: https://www.walkhighlands.co.uk/fortwilliam/bideannambian.shtml )
Για πιο χαλαρούς περιπατητές προτείνω το ανέβασμα μέχρι τον καταράχτη λίγο πριν την κορυφή του Coire nan Lochan και πάλι πίσω.
IMG_6350.JPG


2. Η διαδρομή στο Νιού Τάουν και Στοκμπριτζ του Εδιμβούργου.

Τσεκάρετε το DoorsOpenDays (https://www.doorsopendays.org.uk) αν ταξιδεύετε φθινόπωρο γιατί ανοίγουν πάρα πολλά μέρη στο Εδιμβούργο που δεν έχεις αλλιώς πρόσβαση. Αν ανηφορίσετε την India Street μπορείτε να επισκευθείτε και το σπίτι του Μάξγουελ, κατόπιν ραντεβού. (https://www.clerkmaxwellfoundation.org/html/visits.html)
map3.jpg



3. To Highlands Folk museum.

Η εκδρομή μπορεί να συνδιαστεί με βόλτα στα βουνά Cairngorms και με στάση στο όμορφο Περθ. Δωρεάν είσοδος αλλά με κράτηση από πριν. (https://www.highlifehighland.com/highlandfolkmuseum/)
map4.jpg


Τέλος το Holyrood palace (https://www.rct.uk/visit/palace-of-holyroodhouse) κοστίζει £16.50 για τα δωμάτια που είδαμε.

Φιλοξενεί και ξεχωριστές εκθέσεις στην Queen's Gallery που όμως θέλει εξτρά εισητήριο £7.80 https://www.rct.uk/visit/the-queens-gallery-palace-of-holyroodhouse .
 

katkats

Moderator
Μηνύματα
7.246
Likes
7.975
Επόμενο Ταξίδι
?
Ονειρεμένο Ταξίδι
Ν. Αμερική
@interted πόσες πληροφορίες και προτάσεις! Μακάρι να τις ακολουθήσω κάποια στιγμή :rolleyes: και να σε μνημονεύω.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
31.127
Μηνύματα
751.058
Μέλη
35.759
Νεότερο μέλος
Teoknicks

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom