interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Νιού Τάουν
- Φωτογραφίες
- Highland Folk Museum - Ανατολικά Χάιλαντς και Κάστρο του Χόλυρουντ - Εδιμβούργο
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Γλασκόβη (μέρος α)
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Ανατολικές ακτές
- Φωτογραφίες
- Elgin και Broomhall house - Φάιφ
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Νησιά Άραν-Άιλα-Τζούρα
- Φωτογραφίες
- Halloween
- Εδιμβούργο - Ολντ Τάουν - Νυχτερινή βόλτα τρόμου
- Φωτογραφίες
- Culross - Φάιφ
- Χρηστικές πληροφορίες
- Λοχ Λόμοντ
- Φωτογραφίες
- Νταντί
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Γκαλερί - Dean Village
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Urquhart, Dunnottar, Craigmillar
- Φωτογραφίες
- Νησί Σκάι
- Φωτογραφίες
- Μεγαλιθικά μπροχ
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Μπαλμόραλ, Στέρλινγκ, Εδιμβούργου
- Φωτογραφίες
- Mallaig και Glenfinnan
- Φωτογραφίες
- Βράχοι των Πίκτων
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Doune, Caerlaverock, Linlithgow
- Φωτογραφίες
- Αμπερντίν
- Φωτογραφίες
- 27 June 2017 – North Coast 500 (NC500), the wild flower of Scottish Highlands… by Sassenach77
- 27 June 2017 – North Coast 500 (NC500), the wild flower of Scottish Highlands… by Sassenach77 (συνέχεια)
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Kildrummy, Glamis, Eilean Donan
- Φωτογραφίες
- Γλασκόβη (μέρος β)
- Φωτογραφίες
- Λιθ (μέρος α)
- Φωτογραφίες
- Λιθ (μέρος β)
- Φωτογραφίες
- Από το Λιθ έως το Granton
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Falkirk και Dunfermline
- Φωτογραφίες
- Oban και Dumfries
- Φωτογραφίες
- Queensferry και St. Andrews
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Οι λόφοι του Εδιμβούργου
- Φωτογραφίες
- Perth & Kinross
- Φωτογραφίες
- Από το Inverness στο αποστακτήριο Cardhu
- Φωτογραφίες
Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί - Πλάτωνας
Πολύ συχνά το κάστρο είναι το μέρος που ένας βασιλιάς θα γεννηθεί, θα στεφθεί, θα οχυρωθεί σε περιόδους ταραχής, θα ζήσει μέρος της ζωής του, θα φυλακιστεί, θα πεθάνει. Το κάστρο λέει πολλά για την ζωή του βασιλιά, δημόσια και ιδιωτική. Σε αυτό το μέρος θα επισκεφθούμε τρία κάστρα-σύμβολα της βασιλικής εξουσίας.
Άγριος ο δρόμος για να φτάσουμε στο Balmoral, το ιδιωτικό κάστρο της Βασίλισσας στα ανατολικά Χάιλαντς. Φιδογυριστός, ανεβοκατεβαίνει ανάμεσα από ποτάμια και λόφους με χιονοδρομικά. Φτάνοντας, μας παραλαμβάνει υπάλληλος του κάστρου, το οποίο φυσικά είναι ακόμα σε χρήση, για μια ξενάγηση περίπου 1μιση ώρας. Το κάστρο το έχτισε η Βικτόρια μαζί με τον σύζυγο της τον Αλβέρτο, σε θέση παλαιότερου κάστρου, αφού της έδειξαν έναν πίνακα (δεν υπήρχαν φωτό τότε) και της είπαν ότι το κλίμα είναι καλύτερο από τα Δυτικά Χάιλαντς (την είχαν τσιμπήσει και αρκετά midges το καλοκαίρι που είχαν πάει honeymoon εκεί). Ήταν η περίοδος της ρομαντικής αναβίωσης της ζωής των Χάιλαντς, με γκάιντες, χάιλαντ γκέιμς και στρατούς με ταρτάν. Να ‘ναι καλά ο λογοτέχνης Γουόλτερ Σκοτ. Ένα από τα πρώτα κτίρια που μας δείχνουν είναι ένα κτίριο από λαμαρίνα (εφεύρεση της εποχής) που φιλοξενούσε την ξεχωριστή αίθουσα για Σκοτσέζικους χορούς κέιλι (ωραία φάση ο χορός, δοκιμάστε αν σας δοθεί η ευκαιρία). Πήρε λοιπόν το καράβι η Βικτόρια για το Αμπερντίν, από όπου διέσχισε ποτάμια και βάλτους, όπως δείχνει ο παραστατικός πίνακας στην αίθουσα δεξιώσεων. Το κάστρο είναι γρανιτένιο και πολύ κομψό, με διαχωρισμένα κτίρια του προσωπικού και του βασιλικού ζεύγους και των επισκεπτών του. Και διαφορετικών ανέσεων δωμάτια. Πχ. στο δωμάτιο του πάστορα μπορείς να ακουμπήσεις τους απέναντι τοίχους απλώνοντας τα χέρια σου, ενώ της βασίλισσας έχει ευρύχωρο μπαλκόνι που βλέπει όλη την περιοχή. Το κάστρο είναι το 1% της έκτασης. Το άλλο 99% είναι αφιλόξενες βαλτώδεις εκτάσεις όπου οι βασιλικοί κυνηγοί χτυπάνε ελάφια (για τον έλεγχο του πληθυσμού όπως μας είπε πολλές φορές ο ξεναγός), τα κεφάλια των οποίων στολίζουν την τραπεζαρία. Η τραπεζαρία είναι το μόνο δωμάτιο που σε αφήνουν να μπεις, αλλά περισσότερο ευχαριστήθηκα τις βόλτες στο γύρω δάσος (όπου η τωρινή Βασίλισσα απολαμβάνει την ιππασία πόνυ) και τον ποταμό Royal Dee.
Το Κάστρο του Στέρλινγκ από μακριά μοιάζει με αντίγραφο του κάστρου του Εδιμβούργου. Κάθεται κι αυτό πάνω στον μαύρο θρόνο του από παγωμένο μάγμα. Παλιά ρημαγμένα κτίρια αριστερά και δεξιά, βλέπεις καθώς ανεβαίνεις από τα απότομα πέτρινα καλντερίμια. Μέσα όμως είναι αρκετά διαφορετικό από του Εδιμβούργου. Περίπλοκο, κτισμένο σε πολλά στάδια, με ανομοιόμορφα κτίρια και δρόμους – δεν ξέρεις από που έχεις μπει σε ποιο μέρος βγήκες. Μπορείς να επισκεφθείς τις κρύπτες, τα βασιλικά διαμερίσματα, το δωμάτιο με τις κεφαλές (ξύλινα πορτραίτα από τον 16 αιώνα), το βασιλικό χολ, και την βασιλική εκκλησία. Όλα πολύ μεσαιωνικά, αν και επιδιορθωμένα ή ανακαινισμένα με προσθήκη πχ. μοντέρνων αντιγράφων ταπισερί (οι ορίτζιναλ είναι σε μουσείο της Νέας Υόρκης). Στην βασιλική εκκλησία πιάσαμε κουβέντα με τον νεαρό υπάλληλο. “Αυτό το κτίριο τελείωσε σε χρόνο μηδέν για την στέψη του Καρόλου, από το βασιλικό κλαν Στιούαρτ, ο οποίος ήταν βασιλιάς τόσο της Σκοτίας όσο και της Αγγλίας. Επειδή όμως τα βασίλεια δεν ήταν ακόμα ενωμένα, έπρεπε να γίνει στέψη τόσο στο Λονδίνο όσο και στο Στέρλινγκ. Κοίταξε αυτές τις τοιχογραφίες”, δείχνοντάς μου κάποιους κενούς κύκλους, “Ο συνάδερφος μου που δουλεύει εδώ 15 χρόνια έχει την θεωρία ότι περιείχαν πορτραίτα τα οποία μετά σβήστηκαν. Εγώ πιστεύω ότι δεν είχαν τίποτα.”. Μετά δείχνοντας μου ένα σύμβολο που μοιάζει με μουσικό σύμβολο. “Ο συνάδερφος μου πάει στοίχημα ότι αυτά είναι τα αρχικά του Charles I (το Ι μέσα στο C), ενώ εγώ πιστεύω James 6 (το J μεσα στο 6)”. Και ούτω καθεξής, συνεχίστηκε η ...αμφίβολη παρουσίαση της τοιχογραφίας. Πάντως υπάρχει υπεραφθονία επεξηγητικών πινακίδων. Μετάνιωσα που πήρα audioguide – τελικά δεν τον χρησιμοποίησα πολύ. Η θέα περπατώντας τα τείχη ήταν μάλλον το καλύτερο σημείο, με τον κάμπο του Στέρλινγκ, όπου ξεχωρίζει ο γοτθικός πύργος του Wallace monument, και τα χιονισμένα χάιλαντς στο βάθος.
Κάποτε που είχα επισκεφθεί το κάστρο του Εδιμβούργου (ίσως 15 χρόνια πριν), δεν μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση. Αντίθετα, για μένα το κάστρο είναι απλά το σύμβολο της πόλης, που το βλέπεις από κάθε σημείο, μια απομονωμένη νησίδα πάνω από τον γυαλιστερό βράχο στην καρδιά της πόλης. Οι καλύτερες θέες που έχω δει είναι κατεβαίνοντας το πίσω μέρος του λόφου “κάθισμα του Αρθούρου” στο σούρουπο, όπου η παλιά πόλη παίρνει ένα κοκκινωπό χρώμα. Την βόρεια πρόσοψη του κάστρου προς το Νιού Τάουν λέγεται σκαρφάλωσε ο Robert the Bruce μέσα στην νύχτα, για να το ανακαταλάβει από τους Άγγλους. Αποφάσισα να το ξαναεπισκεφθώ την περίοδο του κορονοϊού για δύο λόγους: ελάχιστος κόσμος και ήθελα να δω ζωντανά το κανόνι που πυροβολεί στις 1 μ.μ., κάτι που είχα χάσει την πρώτη φορά. Ωραία αίσθηση να μπαίνεις στο κάστρο, ακούγοντας στο audioguide περιγραφές του από διάφορους λογοτέχνες της πόλης, και να βλέπεις το Εδιμβούργο από τόσο περίοπτη θέση. Το ίδιο το κάστρο δεν έχει πολλά να δεις. Αυτό που θα σου πάρει περισσότερο χρόνο είναι ένα πολεμικό μουσείο (με κάποια ωραία παλιά βίντεο από το τάρταν άρμι, με τους μουσικούς της γκάιντας), ενώ ενδιαφέρον έχει και ένα πολεμικό μνημείο με τις λίστες των πολεμιστών που χάθηκαν. Ένα μικροσκοπικό μεσαιωνικό εκκλησάκι είναι νομίζω το πιο παλιό μέρος του κάστρου. Τελικά στήθηκα κι εγώ να δω τον πυροβολισμό της 1 μ.μ. Λέγεται ότι γινόταν για τον συγχρονισμό των ρολογιών των καραβιών που άραζαν στο Λιθ. Ωραίο το τελετουργικό, με τον ντυμένο παραδοσιακά υπεύθυνο να κοιτάει το ρολόι του και με καθορισμένες κινήσεις να ανάβει το κανόνι. Έκατσα και μπροστά, μπροστά και τελικά ...ξεκουφάθηκα. Μου έδωσε ωραία αίσθηση πάντως το κάστρο παρ’ όλη την έλλειψη σημαντικών αξιοθέατων μέσα.
---
Μια αρχική εικόνα:
Μπαλμόραλ
Στέρλινγκ
Εδιμβούργου
Πολύ συχνά το κάστρο είναι το μέρος που ένας βασιλιάς θα γεννηθεί, θα στεφθεί, θα οχυρωθεί σε περιόδους ταραχής, θα ζήσει μέρος της ζωής του, θα φυλακιστεί, θα πεθάνει. Το κάστρο λέει πολλά για την ζωή του βασιλιά, δημόσια και ιδιωτική. Σε αυτό το μέρος θα επισκεφθούμε τρία κάστρα-σύμβολα της βασιλικής εξουσίας.
Άγριος ο δρόμος για να φτάσουμε στο Balmoral, το ιδιωτικό κάστρο της Βασίλισσας στα ανατολικά Χάιλαντς. Φιδογυριστός, ανεβοκατεβαίνει ανάμεσα από ποτάμια και λόφους με χιονοδρομικά. Φτάνοντας, μας παραλαμβάνει υπάλληλος του κάστρου, το οποίο φυσικά είναι ακόμα σε χρήση, για μια ξενάγηση περίπου 1μιση ώρας. Το κάστρο το έχτισε η Βικτόρια μαζί με τον σύζυγο της τον Αλβέρτο, σε θέση παλαιότερου κάστρου, αφού της έδειξαν έναν πίνακα (δεν υπήρχαν φωτό τότε) και της είπαν ότι το κλίμα είναι καλύτερο από τα Δυτικά Χάιλαντς (την είχαν τσιμπήσει και αρκετά midges το καλοκαίρι που είχαν πάει honeymoon εκεί). Ήταν η περίοδος της ρομαντικής αναβίωσης της ζωής των Χάιλαντς, με γκάιντες, χάιλαντ γκέιμς και στρατούς με ταρτάν. Να ‘ναι καλά ο λογοτέχνης Γουόλτερ Σκοτ. Ένα από τα πρώτα κτίρια που μας δείχνουν είναι ένα κτίριο από λαμαρίνα (εφεύρεση της εποχής) που φιλοξενούσε την ξεχωριστή αίθουσα για Σκοτσέζικους χορούς κέιλι (ωραία φάση ο χορός, δοκιμάστε αν σας δοθεί η ευκαιρία). Πήρε λοιπόν το καράβι η Βικτόρια για το Αμπερντίν, από όπου διέσχισε ποτάμια και βάλτους, όπως δείχνει ο παραστατικός πίνακας στην αίθουσα δεξιώσεων. Το κάστρο είναι γρανιτένιο και πολύ κομψό, με διαχωρισμένα κτίρια του προσωπικού και του βασιλικού ζεύγους και των επισκεπτών του. Και διαφορετικών ανέσεων δωμάτια. Πχ. στο δωμάτιο του πάστορα μπορείς να ακουμπήσεις τους απέναντι τοίχους απλώνοντας τα χέρια σου, ενώ της βασίλισσας έχει ευρύχωρο μπαλκόνι που βλέπει όλη την περιοχή. Το κάστρο είναι το 1% της έκτασης. Το άλλο 99% είναι αφιλόξενες βαλτώδεις εκτάσεις όπου οι βασιλικοί κυνηγοί χτυπάνε ελάφια (για τον έλεγχο του πληθυσμού όπως μας είπε πολλές φορές ο ξεναγός), τα κεφάλια των οποίων στολίζουν την τραπεζαρία. Η τραπεζαρία είναι το μόνο δωμάτιο που σε αφήνουν να μπεις, αλλά περισσότερο ευχαριστήθηκα τις βόλτες στο γύρω δάσος (όπου η τωρινή Βασίλισσα απολαμβάνει την ιππασία πόνυ) και τον ποταμό Royal Dee.
Το Κάστρο του Στέρλινγκ από μακριά μοιάζει με αντίγραφο του κάστρου του Εδιμβούργου. Κάθεται κι αυτό πάνω στον μαύρο θρόνο του από παγωμένο μάγμα. Παλιά ρημαγμένα κτίρια αριστερά και δεξιά, βλέπεις καθώς ανεβαίνεις από τα απότομα πέτρινα καλντερίμια. Μέσα όμως είναι αρκετά διαφορετικό από του Εδιμβούργου. Περίπλοκο, κτισμένο σε πολλά στάδια, με ανομοιόμορφα κτίρια και δρόμους – δεν ξέρεις από που έχεις μπει σε ποιο μέρος βγήκες. Μπορείς να επισκεφθείς τις κρύπτες, τα βασιλικά διαμερίσματα, το δωμάτιο με τις κεφαλές (ξύλινα πορτραίτα από τον 16 αιώνα), το βασιλικό χολ, και την βασιλική εκκλησία. Όλα πολύ μεσαιωνικά, αν και επιδιορθωμένα ή ανακαινισμένα με προσθήκη πχ. μοντέρνων αντιγράφων ταπισερί (οι ορίτζιναλ είναι σε μουσείο της Νέας Υόρκης). Στην βασιλική εκκλησία πιάσαμε κουβέντα με τον νεαρό υπάλληλο. “Αυτό το κτίριο τελείωσε σε χρόνο μηδέν για την στέψη του Καρόλου, από το βασιλικό κλαν Στιούαρτ, ο οποίος ήταν βασιλιάς τόσο της Σκοτίας όσο και της Αγγλίας. Επειδή όμως τα βασίλεια δεν ήταν ακόμα ενωμένα, έπρεπε να γίνει στέψη τόσο στο Λονδίνο όσο και στο Στέρλινγκ. Κοίταξε αυτές τις τοιχογραφίες”, δείχνοντάς μου κάποιους κενούς κύκλους, “Ο συνάδερφος μου που δουλεύει εδώ 15 χρόνια έχει την θεωρία ότι περιείχαν πορτραίτα τα οποία μετά σβήστηκαν. Εγώ πιστεύω ότι δεν είχαν τίποτα.”. Μετά δείχνοντας μου ένα σύμβολο που μοιάζει με μουσικό σύμβολο. “Ο συνάδερφος μου πάει στοίχημα ότι αυτά είναι τα αρχικά του Charles I (το Ι μέσα στο C), ενώ εγώ πιστεύω James 6 (το J μεσα στο 6)”. Και ούτω καθεξής, συνεχίστηκε η ...αμφίβολη παρουσίαση της τοιχογραφίας. Πάντως υπάρχει υπεραφθονία επεξηγητικών πινακίδων. Μετάνιωσα που πήρα audioguide – τελικά δεν τον χρησιμοποίησα πολύ. Η θέα περπατώντας τα τείχη ήταν μάλλον το καλύτερο σημείο, με τον κάμπο του Στέρλινγκ, όπου ξεχωρίζει ο γοτθικός πύργος του Wallace monument, και τα χιονισμένα χάιλαντς στο βάθος.
Κάποτε που είχα επισκεφθεί το κάστρο του Εδιμβούργου (ίσως 15 χρόνια πριν), δεν μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση. Αντίθετα, για μένα το κάστρο είναι απλά το σύμβολο της πόλης, που το βλέπεις από κάθε σημείο, μια απομονωμένη νησίδα πάνω από τον γυαλιστερό βράχο στην καρδιά της πόλης. Οι καλύτερες θέες που έχω δει είναι κατεβαίνοντας το πίσω μέρος του λόφου “κάθισμα του Αρθούρου” στο σούρουπο, όπου η παλιά πόλη παίρνει ένα κοκκινωπό χρώμα. Την βόρεια πρόσοψη του κάστρου προς το Νιού Τάουν λέγεται σκαρφάλωσε ο Robert the Bruce μέσα στην νύχτα, για να το ανακαταλάβει από τους Άγγλους. Αποφάσισα να το ξαναεπισκεφθώ την περίοδο του κορονοϊού για δύο λόγους: ελάχιστος κόσμος και ήθελα να δω ζωντανά το κανόνι που πυροβολεί στις 1 μ.μ., κάτι που είχα χάσει την πρώτη φορά. Ωραία αίσθηση να μπαίνεις στο κάστρο, ακούγοντας στο audioguide περιγραφές του από διάφορους λογοτέχνες της πόλης, και να βλέπεις το Εδιμβούργο από τόσο περίοπτη θέση. Το ίδιο το κάστρο δεν έχει πολλά να δεις. Αυτό που θα σου πάρει περισσότερο χρόνο είναι ένα πολεμικό μουσείο (με κάποια ωραία παλιά βίντεο από το τάρταν άρμι, με τους μουσικούς της γκάιντας), ενώ ενδιαφέρον έχει και ένα πολεμικό μνημείο με τις λίστες των πολεμιστών που χάθηκαν. Ένα μικροσκοπικό μεσαιωνικό εκκλησάκι είναι νομίζω το πιο παλιό μέρος του κάστρου. Τελικά στήθηκα κι εγώ να δω τον πυροβολισμό της 1 μ.μ. Λέγεται ότι γινόταν για τον συγχρονισμό των ρολογιών των καραβιών που άραζαν στο Λιθ. Ωραίο το τελετουργικό, με τον ντυμένο παραδοσιακά υπεύθυνο να κοιτάει το ρολόι του και με καθορισμένες κινήσεις να ανάβει το κανόνι. Έκατσα και μπροστά, μπροστά και τελικά ...ξεκουφάθηκα. Μου έδωσε ωραία αίσθηση πάντως το κάστρο παρ’ όλη την έλλειψη σημαντικών αξιοθέατων μέσα.
---
Μια αρχική εικόνα:

Μπαλμόραλ

Στέρλινγκ

Εδιμβούργου