interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Νιού Τάουν
- Φωτογραφίες
- Highland Folk Museum - Ανατολικά Χάιλαντς και Κάστρο του Χόλυρουντ - Εδιμβούργο
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Γλασκόβη (μέρος α)
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Ανατολικές ακτές
- Φωτογραφίες
- Elgin και Broomhall house - Φάιφ
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Νησιά Άραν-Άιλα-Τζούρα
- Φωτογραφίες
- Halloween
- Εδιμβούργο - Ολντ Τάουν - Νυχτερινή βόλτα τρόμου
- Φωτογραφίες
- Culross - Φάιφ
- Χρηστικές πληροφορίες
- Λοχ Λόμοντ
- Φωτογραφίες
- Νταντί
- Φωτογραφίες
- Εδιμβούργο - Γκαλερί - Dean Village
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Urquhart, Dunnottar, Craigmillar
- Φωτογραφίες
- Νησί Σκάι
- Φωτογραφίες
- Μεγαλιθικά μπροχ
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Μπαλμόραλ, Στέρλινγκ, Εδιμβούργου
- Φωτογραφίες
- Mallaig και Glenfinnan
- Φωτογραφίες
- Βράχοι των Πίκτων
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Doune, Caerlaverock, Linlithgow
- Φωτογραφίες
- Αμπερντίν
- Φωτογραφίες
- 27 June 2017 – North Coast 500 (NC500), the wild flower of Scottish Highlands… by Sassenach77
- 27 June 2017 – North Coast 500 (NC500), the wild flower of Scottish Highlands… by Sassenach77 (συνέχεια)
- Χρηστικές πληροφορίες
- Κάστρα - Kildrummy, Glamis, Eilean Donan
- Φωτογραφίες
- Γλασκόβη (μέρος β)
- Φωτογραφίες
- Λιθ (μέρος α)
- Φωτογραφίες
- Λιθ (μέρος β)
- Φωτογραφίες
- Από το Λιθ έως το Granton
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Falkirk και Dunfermline
- Φωτογραφίες
- Oban και Dumfries
- Φωτογραφίες
- Queensferry και St. Andrews
- Φωτογραφίες
- Χρηστικές πληροφορίες
- Οι λόφοι του Εδιμβούργου
- Φωτογραφίες
- Perth & Kinross
- Φωτογραφίες
- Από το Inverness στο αποστακτήριο Cardhu
- Φωτογραφίες
Before we unlock the future, we must find the keys to the past - Leonard Nimoy
Τι λέτε, πάμε έναν περίπατο-ταξίδι στον χρόνο; Σας αρέσουν τα μεγαλιθικά;
Το αντικείμενο που θέλω να επισκεφθώ δεν εμφανίζεται στην εφαρμογή Maps.me και στο Google maps η θέση του αποδεικνύεται λάθος. Αφήνω το αμάξι μπροστά σε μια κλειδωμένη πύλη, και πιάνω το μονοπάτι παράλληλα με τον ποταμό. Καμία σηματοδότηση. Στενό πέρασμα, ανάμεσα από δέντρα και τον χαμηλό τοίχο που χωρίζει το δάσος από τα λιβάδια. Περνάω ένα γεφυράκι, με χαραγμένη ημερομηνία 1873, και βρίσκομαι ανάμεσα σε δύο ποτάμια. Προς τα νότια το μονοπάτι συνεχίζει ακολουθώντας την νησίδα μεταξύ των ποταμών. Όσο και να προχωράω δεν βλέπω κανένα σημάδι. Σε μια απελπισμένη προσπάθεια χώνομαι μέσα στο πυκνό δάσος στα βόρεια, το οποίο φαίνεται να τερματίζει στην συμβολή των ποταμών.
Ανάμεσα από τις δύο χαράδρες παρατηρώ ίχνη πατημένου εδάφους. Ακούγεται ένα γαύγισμα και ξαφνικά πετάγεται ένας αγριεμένος σκύλος. Μέσα από τα δέντρα οι φωνές της αφεντικίνας του καταφέρνουν να τον ηρεμήσουν. Τουλάχιστον υπάρχει πολιτισμός. Κάτω από ρίζες παρατηρώ κάτι που μοιάζει με τοίχο. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά διαπιστώνω ότι τυχαία βρήκα αυτό που έψαχνα! Αυτά τα πρασινισμένα ορθογώνια βράχια είναι σίγουρα αρχαία, και σχηματίζουν μια κυκλική δομή γύρω από ένα φαινομενικά φυσικό ύψωμα. Σε κάποιο σημείο ξεχωρίζει μια στενή ράμπα που ανεβαίνει στον τοίχο. Βρίσκομαι μπροστά στον πρόγονο του Σκωτσέζικου κάστρου, το λεγόμενο μπρόχ (broch).
Δεν είναι να απορεί κανείς πως αυτό το μπρόχ, το Leckie Broch, δεν είχε ανακαλυφθεί μέχρι τον 1960. Ακόμα και σήμερα είναι μια ζούγκλα. Η ιστορία λέει ότι μία Λαίδη πήγαινε βόλτα τον σκύλο της και πιάστηκε στα κλαδιά ενός ροδόδεντρου. Εκεί παρατήρησε ένα βράχο με παράξενες χαραγματιές και το ανέφερε στην Γλασκόβη. Στα επόμενα 10-15 χρόνια ανασκαφές έφεραν στο φως ένα από τα νοτιότερα μπροχ της Σκωτίας (σύνολο 571, ή 104 με κάποια άλλα κριτήρια), χτισμένο στην Βρετανική εποχή του Χαλκού (800 π.Κ.Ε. - 100 Κ.Ε) μαζί με πόρπες, χάντρες και βραχιόλια κατασκευασμένα στην Βρετανία.
Τα μπροχ, που είναι Σκοτσέζικη εφεύρεση και εντοπίζονται κυρίως στις εξωτερικές Εβρίδες, Ορκάδες και Σέτλαντς, είναι κυκλικοί πύργοι που στέγαζαν πιθανότατα μια οικογένεια. Η οικογένεια χρησιμοποιούσε το μπροχ σαν σύμβολο κύρους για να ελέγχει τον γειτονικό πληθυσμό. Με λίγα λόγια ήταν η δομή-πρόγονος των Κλαν των Χάιλαντς που θα κυριαρχήσουν όλο τον Μεσαίωνα. Το συγκριμένο είχε μάλλον καταστραφεί απότομα από φωτιά και τα ροδόδεντρα έχουν καταλάβει όλο τον χώρο ανάμεσα από τα βράχια (τα οποία έχουν κάποιες ύποπτες χαραγματιές). Δεν έχει σωθεί καμία σκεπή από μπροχ για να ξέρουμε πως ακριβώς μοιάζει. Η τωρινή όψη πάντως είναι αρκετή για να σου φέρει στο μυαλό Ιντιάνα Τζόυνς, χαμένους πολιτισμούς και τα σχετικά, οπότε κι εγώ κάνω γύρους και αναρωτιέμαι πόσα ακόμα μυστικά κρύβονται εδώ μέσα.
---
Το δεύτερο ταξίδι στον χρόνο θα γίνει στις όχθες ενός λοχ, το Loch Tay. Η θέα είναι ενός συνηθισμένου λοχ. Φυτείες δάσους από την απέναντι πλευρά, τουριστικές εγκαταστάσεις και μια αποβάθρα όπου κατεβάζουν τις βάρκες. Στην άκρη της αποβάθρας όμως βρίσκεται μια πολύ παράξενη κατασκευή: ένα κράνογκ (Crannog).
Πρόκειται για μια καλύβα από ξύλο με αχυρένια σκεπή, κάτι σαν μανιτάρι, η οποία στέκεται σε μια πλατφόρμα στηριγμένη σε πασσάλους πάνω από την θάλασσα. Χρονολόγηση της κατασκευής γύρω στο 800 π.Κ.Ε. Βέβαια αυτό που βλέπω είναι το αντίγραφο (δύσκολο να κρατήσει το ξύλο τόσες χιλιετίες). Κράνογκς είναι πιο συνηθισμένα στην Ιρλανδία, αλλά και στην Σκωτία, ειδικά στις Εξωτερικές Εβρίδες έχουν βρεθεί ορισμένα εξαιρετικά αρχαία (σημ. στις Εξωτερικές Εβρίδες τα έχτιζαν με πέτρες λόγω έλλειψης ξύλου).
Γιατί να μείνεις σε ένα τέτοιο μέρος; Προστασία από τους εχθρούς σου; Απομόνωση που βοηθάει σε κάποια μοναχική δημιουργική εργασία; Ούτε οι αρχαιολόγοι δεν ξέρουν. Ταξιδεύοντας νοητά σε αυτές τις περασμένες εποχές ακούω τις απελπισμένες κραυγές ενός πιτσιρικά. Ένας κύριος που φαίνεται να είναι ο παππούς του τον έχει βάλει μόνο σε μια βάρκα με ένα κουπί και τον σπρώχνει στην θάλασσα.
“Κι εγώ θα έκλαιγα αν ήμουν στην θέση του, τον καταλαβαίνω τον μικρό”, λέω στον παππού.
“Εγώ είμαι πολύ μεγάλος για να `καταλαβαίνω’” μου απαντάει με νόημα.
Αν και μου κακοφαίνεται η σκληρότητα του παππού, σκέφτομαι ότι οι συνθήκες είναι αυτές που βάζουν τους κανόνες σε κάθε μέρος του κόσμου. Όπως εγώ ζητάω κατανόηση από τον παππού ίσως πρέπει να έχω κι εγώ κατανόηση γι' αυτόν. Άσε που μου θυμίζει και λίγο την δικιά μου ζωή στον χωριό. Το ίδιο το κράνογκ μαρτυρά ότι οι άνθρωποι σε αυτό το μέρος του κόσμου ζούσαν πάντα σε ακραίες συνθήκες. Έτσι λοιπόν φεύγω χωρίς να αισθάνομαι πολύ άσχημα. Ελπίζω μόνο να τα καταφέρει ο μικρός.
---
Στα συμπληρωματικά στοιχεία θα μπούν και πιο ακριβείς οδηγίες για να βρείτε το μπροχ κοντά στο Στέρλινγκ.
Τι λέτε, πάμε έναν περίπατο-ταξίδι στον χρόνο; Σας αρέσουν τα μεγαλιθικά;
Το αντικείμενο που θέλω να επισκεφθώ δεν εμφανίζεται στην εφαρμογή Maps.me και στο Google maps η θέση του αποδεικνύεται λάθος. Αφήνω το αμάξι μπροστά σε μια κλειδωμένη πύλη, και πιάνω το μονοπάτι παράλληλα με τον ποταμό. Καμία σηματοδότηση. Στενό πέρασμα, ανάμεσα από δέντρα και τον χαμηλό τοίχο που χωρίζει το δάσος από τα λιβάδια. Περνάω ένα γεφυράκι, με χαραγμένη ημερομηνία 1873, και βρίσκομαι ανάμεσα σε δύο ποτάμια. Προς τα νότια το μονοπάτι συνεχίζει ακολουθώντας την νησίδα μεταξύ των ποταμών. Όσο και να προχωράω δεν βλέπω κανένα σημάδι. Σε μια απελπισμένη προσπάθεια χώνομαι μέσα στο πυκνό δάσος στα βόρεια, το οποίο φαίνεται να τερματίζει στην συμβολή των ποταμών.
Ανάμεσα από τις δύο χαράδρες παρατηρώ ίχνη πατημένου εδάφους. Ακούγεται ένα γαύγισμα και ξαφνικά πετάγεται ένας αγριεμένος σκύλος. Μέσα από τα δέντρα οι φωνές της αφεντικίνας του καταφέρνουν να τον ηρεμήσουν. Τουλάχιστον υπάρχει πολιτισμός. Κάτω από ρίζες παρατηρώ κάτι που μοιάζει με τοίχο. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά διαπιστώνω ότι τυχαία βρήκα αυτό που έψαχνα! Αυτά τα πρασινισμένα ορθογώνια βράχια είναι σίγουρα αρχαία, και σχηματίζουν μια κυκλική δομή γύρω από ένα φαινομενικά φυσικό ύψωμα. Σε κάποιο σημείο ξεχωρίζει μια στενή ράμπα που ανεβαίνει στον τοίχο. Βρίσκομαι μπροστά στον πρόγονο του Σκωτσέζικου κάστρου, το λεγόμενο μπρόχ (broch).
Δεν είναι να απορεί κανείς πως αυτό το μπρόχ, το Leckie Broch, δεν είχε ανακαλυφθεί μέχρι τον 1960. Ακόμα και σήμερα είναι μια ζούγκλα. Η ιστορία λέει ότι μία Λαίδη πήγαινε βόλτα τον σκύλο της και πιάστηκε στα κλαδιά ενός ροδόδεντρου. Εκεί παρατήρησε ένα βράχο με παράξενες χαραγματιές και το ανέφερε στην Γλασκόβη. Στα επόμενα 10-15 χρόνια ανασκαφές έφεραν στο φως ένα από τα νοτιότερα μπροχ της Σκωτίας (σύνολο 571, ή 104 με κάποια άλλα κριτήρια), χτισμένο στην Βρετανική εποχή του Χαλκού (800 π.Κ.Ε. - 100 Κ.Ε) μαζί με πόρπες, χάντρες και βραχιόλια κατασκευασμένα στην Βρετανία.
Τα μπροχ, που είναι Σκοτσέζικη εφεύρεση και εντοπίζονται κυρίως στις εξωτερικές Εβρίδες, Ορκάδες και Σέτλαντς, είναι κυκλικοί πύργοι που στέγαζαν πιθανότατα μια οικογένεια. Η οικογένεια χρησιμοποιούσε το μπροχ σαν σύμβολο κύρους για να ελέγχει τον γειτονικό πληθυσμό. Με λίγα λόγια ήταν η δομή-πρόγονος των Κλαν των Χάιλαντς που θα κυριαρχήσουν όλο τον Μεσαίωνα. Το συγκριμένο είχε μάλλον καταστραφεί απότομα από φωτιά και τα ροδόδεντρα έχουν καταλάβει όλο τον χώρο ανάμεσα από τα βράχια (τα οποία έχουν κάποιες ύποπτες χαραγματιές). Δεν έχει σωθεί καμία σκεπή από μπροχ για να ξέρουμε πως ακριβώς μοιάζει. Η τωρινή όψη πάντως είναι αρκετή για να σου φέρει στο μυαλό Ιντιάνα Τζόυνς, χαμένους πολιτισμούς και τα σχετικά, οπότε κι εγώ κάνω γύρους και αναρωτιέμαι πόσα ακόμα μυστικά κρύβονται εδώ μέσα.
---
Το δεύτερο ταξίδι στον χρόνο θα γίνει στις όχθες ενός λοχ, το Loch Tay. Η θέα είναι ενός συνηθισμένου λοχ. Φυτείες δάσους από την απέναντι πλευρά, τουριστικές εγκαταστάσεις και μια αποβάθρα όπου κατεβάζουν τις βάρκες. Στην άκρη της αποβάθρας όμως βρίσκεται μια πολύ παράξενη κατασκευή: ένα κράνογκ (Crannog).
Πρόκειται για μια καλύβα από ξύλο με αχυρένια σκεπή, κάτι σαν μανιτάρι, η οποία στέκεται σε μια πλατφόρμα στηριγμένη σε πασσάλους πάνω από την θάλασσα. Χρονολόγηση της κατασκευής γύρω στο 800 π.Κ.Ε. Βέβαια αυτό που βλέπω είναι το αντίγραφο (δύσκολο να κρατήσει το ξύλο τόσες χιλιετίες). Κράνογκς είναι πιο συνηθισμένα στην Ιρλανδία, αλλά και στην Σκωτία, ειδικά στις Εξωτερικές Εβρίδες έχουν βρεθεί ορισμένα εξαιρετικά αρχαία (σημ. στις Εξωτερικές Εβρίδες τα έχτιζαν με πέτρες λόγω έλλειψης ξύλου).
Γιατί να μείνεις σε ένα τέτοιο μέρος; Προστασία από τους εχθρούς σου; Απομόνωση που βοηθάει σε κάποια μοναχική δημιουργική εργασία; Ούτε οι αρχαιολόγοι δεν ξέρουν. Ταξιδεύοντας νοητά σε αυτές τις περασμένες εποχές ακούω τις απελπισμένες κραυγές ενός πιτσιρικά. Ένας κύριος που φαίνεται να είναι ο παππούς του τον έχει βάλει μόνο σε μια βάρκα με ένα κουπί και τον σπρώχνει στην θάλασσα.
“Κι εγώ θα έκλαιγα αν ήμουν στην θέση του, τον καταλαβαίνω τον μικρό”, λέω στον παππού.
“Εγώ είμαι πολύ μεγάλος για να `καταλαβαίνω’” μου απαντάει με νόημα.
Αν και μου κακοφαίνεται η σκληρότητα του παππού, σκέφτομαι ότι οι συνθήκες είναι αυτές που βάζουν τους κανόνες σε κάθε μέρος του κόσμου. Όπως εγώ ζητάω κατανόηση από τον παππού ίσως πρέπει να έχω κι εγώ κατανόηση γι' αυτόν. Άσε που μου θυμίζει και λίγο την δικιά μου ζωή στον χωριό. Το ίδιο το κράνογκ μαρτυρά ότι οι άνθρωποι σε αυτό το μέρος του κόσμου ζούσαν πάντα σε ακραίες συνθήκες. Έτσι λοιπόν φεύγω χωρίς να αισθάνομαι πολύ άσχημα. Ελπίζω μόνο να τα καταφέρει ο μικρός.
---
Στα συμπληρωματικά στοιχεία θα μπούν και πιο ακριβείς οδηγίες για να βρείτε το μπροχ κοντά στο Στέρλινγκ.