art
Member
- Μηνύματα
- 27
- Likes
- 368
- Επόμενο Ταξίδι
- Ghana
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νησί του Πάσχα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2 - Δυτική Παπούα - Raja Ampat
- Κεφάλαιο 2 - (συνέχεια)
- Έξτρα πληροφορίες για Raja Ampat
- Κεφάλαιο 3 - Νησί Sulawesi
- Sulawesi
- Sulawesi (2)
- Sulawesi (3)
- Sulawesi (4)
- Sulawesi (5)
- Τελευταία μέρα στο Sulawesi
- Κεφάλαιο 4 - Νησί Βόρνεο
- Βόρνεο (2)
- Βόρνεο (3)
- Βόρνεο (4)
- Videos απο Βόρνεο
- Βόρνεο (5)
- Επίλογος
Πίσω στο homestay για την τελευταία μας βραδιά. Με το που μπαίνουμε συναντάμε στο ισόγειο την οικοδέσποινά μας με σοβαρό ύφος και τους Γερμανούς να μας περιμένουν. Τι συμβαίνει? Η Meyske μας ανακοινώνει πως ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε την γιαγιά της. Έχουμε ήδη γνωρίσει πολλούς από τους συγγενείς της, που διαμένουν κι αυτοί εδώ στο οικογενειακό συγκρότημα με πρώτη πρώτη την γλυκύτατη μαμά της που μας μαγειρεύει και μας πλένει τα ρούχα. Την γιαγιά της όμως δεν έτυχε να τη δω σκέφτομαι..
Ανοίγει λοιπόν μια πόρτα που βρίσκεται δίπλα στην κουζίνα, ακριβώς κάτω από το δωμάτιο των Γερμανών, μπαίνει μέσα και μας κάνει νόημα να μπούμε κι εμείς. «Γεια σου γιαγιά» την ακούω να λέει «έχεις επισκέψεις». Έχουμε πια καταλάβει περί τίνος πρόκειται, αφού μπροστά μας βρίσκεται ένα φέρετρο με μια αλλοιωμένη μορφή ηλικιωμένης γυναίκας ντυμένης με παραδοσιακή πλουμιστή φορεσιά. Στεκόμαστε αποσβολωμένοι και αμήχανοι, ενώ η Meyske λαμβάνει θέση στο προσκέφαλο της νεκρής γιαγιάς, της χαϊδεύει τα μαλλιά και αρχίζει να μας μιλάει. Οι γρίλιες από το μισάνοιχτο παράθυρο αφήνουν κάποιες ακτίνες φωτός να εισχωρήσουν στο δωμάτιο, φωτίζοντάς το αμυδρά και δημιουργώντας ένα χιτσκοκικό σκηνικό με έντονη τη σκιά της οικοδέσποινάς μας στον άδειο τοίχο. Η αφήγησή της διήρκησε περίπου μια ώρα και από σεβασμό κανείς μας δεν αντέδρασε, ούτε μίλησε, ούτε καν κουνήθηκε μπροστά σε αυτήν την μακάβρια και συναισθηματικά φορτισμένη εικόνα.
Ξεκίνησε να μας εξιστορεί αναμνήσεις με την αγαπημένη της γιαγιά για να μας δώσει να καταλάβουμε τους στενούς οικογενειακούς δεσμούς που χαρακτηρίζουν την φυλή των toraja. Συνέχισε λέγοντάς μας πόσο σημαντικό είναι γι’ αυτήν να έχει τη δυνατότητα να αποχαιρετίσει το αγαπημένο της πρόσωπο σταδιακά, φιλοξενώντας την γιαγιά της μέχρι να έρθει η ώρα της “ταφής”. Για τους toraja το στάδιο από τη στιγμή που κάποιος πεθαίνει, μέχρι να γίνει η κηδεία του, αποτελεί ένα ενδιάμεσο στάδιο που αντί για «νεκρό» θεωρούν το άτομο «βαριά άρρωστο», επομένως συνεχίζουν να ζουν μαζί του, να του προσφέρουν φαγητό, να τον φροντίζουν και να του μιλούν με σεβασμό. Το στάδιο αυτό μπορεί να διαρκέσει από μήνες έως και χρόνια. Η συγκεκριμένη γιαγιά βρίσκεται στην κατάσταση αυτή εδώ και έξι μήνες και το “αλμπίνο - γκριζωπό” βουβάλι που θαυμάζουμε έξω στον κήπο προορίζεται να θυσιαστεί γι’ αυτήν όταν έρθει η ώρα.
Πώς όμως διατηρούνται τα πτώματα τόσο καιρό? Με ενέσεις φορμόλης ουσιαστικά μουμιοποιούνται, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καν οσμή. Στο παρελθόν βέβαια που δεν υπήρχαν τέτοιες μέθοδοι, η διατήρηση των νεκρών στα σπίτια συνοδεύονταν από αυτοσχέδιες παραδοσιακές τεχνικές όπως η κάλυψη της σορού με βότανα και αρωματικά έλαια για τον περιορισμό των δυσάρεστων οσμών, των μικροοργανισμών και εντόμων που αναπτύσσονται στα νεκρά σώματα. Φυσικά αυτά τα μέτρα δεν ήταν αρκετά αποτελεσματικά και συχνά η συγκατοίκηση με νεκρούς συγγενείς αποδεικνύονταν επικίνδυνη για την υγεία της οικογένειας. Παρόλα αυτά τίποτα δεν πτοούσε τους toraja και δεν τους απέτρεπε από αυτήν την, τόσο ιερή για την φυλή, παράδοση. Από την περίοδο της Ολλανδικής αποικιοκρατίας όμως, απαγορεύτηκε αυστηρά η διατήρηση νεκρών χωρίς την χρήση φορμόλης, η οποία έγινε υποχρεωτική για λόγους υγιεινής.
Γιατί όμως τέτοια εμμονή με την διατήρηση νεκρών σωμάτων?
Όπως ειπώθηκε, η αρχαία τοπική θρησκεία στα μέρη αυτά - Aluk Todolo - χαρακτηρίζεται από ανιμιστικές δοξασίες (animus=ψυχή) και προγονολατρεία. Έτσι η ψυχή των προγόνων θεωρείται ότι παραμένει στο νεκρό σώμα μέχρι να βρει τον τρόπο να οδηγηθεί στην μεταθανάτια ζωή – Puya - και το όχημα που θα την οδηγήσει εκεί είναι το ιερό βουβάλι. Η πίστη σε μεταθανάτια συνέχιση του ατόμου με άλλη μορφή, είναι κάτι που συναντάται σε πολλές θρησκείες και αποτελεί κοινό στοιχείο με τον χριστιανισμό. Όμως η διαφορά είναι πως εδώ για τους toraja, ακριβώς αυτή η πίστη αποτελεί λόγο αντιμετώπισης του θανάτου ως χαρμόσυνο γεγονός, παρά την θλίψη του αποχαιρετισμού. Έτσι η τελετή της κηδείας σαν αυτή που παρευρεθήκαμε - Rambu Solo - έχει εορταστική διάθεση, καθώς περιλαμβάνει μουσικές και χορούς, δίνεται ιδιαίτερη σημασία στα δώρα και στα φαγητά, απευθύνεται σε πολλούς καλεσμένους και διαρκεί συνήθως αρκετές ημέρες (3-5 τις περισσότερες φορές). Γενικά έχει μια ατμόσφαιρα περισσότερο κοινωνικής εκδήλωσης και λιγότερο θρήνου, με την οικογένεια να θέλει να αναδείξει το πρεστίζ της μέσα από τη διοργάνωση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης και πιο πλουσιοπάροχης γιορτής. Έτσι εξηγείται και ότι η παρουσία "ξένων" - άσχετων με τον νεκρό, όπως εμείς, όχι απλά δεν ενόχλησε την οικογένεια αλλά την χαροποίησε.
Η αφοσίωση προς τους νεκρούς προγόνους αποδεικνύεται κι από ένα ακόμη έθιμο, την τελετή Ma’nene, η οποία λαμβάνει χώρα συνήθως κάθε 3 χρόνια, γύρω στα τέλη Αυγούστου.
Στο πλαίσιο αυτής της τελετής τα μέλη κάθε οικογένειας επισκέπτονται τους τάφους των συγγενών τους με σκοπό την εκταφή - προσωρινό άνοιγμα των φέρετρων, ώστε να καθαρίσουν τα νεκρά σώματα, να τους αλλάξουν ρούχα και γενικά να τα περιποιηθούν. Πρόκειται για μια ευκαιρία να συνδεθούν και πάλι για λίγο με τον εκλιπόντα, να του δώσουν δώρα όπως αγαπημένα αντικείμενα, αξεσουάρ, τσιγάρα, να φωτογραφηθούν μαζί του, ακόμα και να τον “συστήσουν” σε νέα μέλη της οικογένειας που δεν πρόλαβαν να τον γνωρίσουν όσο ήταν εν ζωή. Το έθιμο αυτό συνεχίζεται δεκάδες χρόνια μετά τον θάνατο του ατόμου και πρόκειται για μια ακόμη γιορτή που βοηθά στην διατήρηση της επαφής της οικογένειας με τους συγγενείς που έχουν φύγει και βρίσκονται σε “επόμενη φάση ζωής”.
*Φωτογραφίες από το internet, καθώς δεν παρεβρεθήκαμε στη συγκεκριμένη τελετή
Αυτή η πίστη/προσήλωση στο "μετά θάνατον" και η αγωνία για την εξασφάλιση του, παίζει καθοριστικό ρόλο στην πορεία των ζωντανών. Η καθημερινότητα ενός toraja είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προετοιμασία για τον θάνατο: στόχος κάθε οικογένειας είναι η εξοικονόμηση χρημάτων για την εξασφάλιση βουβαλιών, κάτι το οποίο αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Φαντάζει απίστευτο για εμάς οικογένειες που ζουν με μέσο μηνιαίο μισθό 150 ευρώ να διαθέτουν όλες τις οικονομίες τους για τα υπέρογκα ποσά των βουβαλιών, στο όνομα κάποιας παλιάς δοξασίας. Και μάλιστα να έχουν δημιουργηθεί γύρω από αυτό το εθιμικό τόσοι κανόνες και υποχρεώσεις, που για να τα ακολουθήσει κανείς όλα - ώστε να είναι αποδεκτός από την κοινότητα - πρέπει να “θυσιάσει” όλη του την ζωή. Το πλαίσιο είναι όντως ασφυκτικό για πολλούς νέους, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι τους αρέσει. Πάντως τα ακριβή λόγια της Meyske ήταν τα εξής: «όπως για εσάς πιθανόν φαίνεται παράλογο το γεγονός ότι διαθέτω τα κέρδη της επιχείρησής μου για τα έξοδα της τελετής της γιαγιάς μου, έτσι φαίνεται παράλογο για εμένα που διαθέτετε μεγάλο μέρος του μισθού σας σε εφήμερες πολυτέλειες όπως τα ταξίδια.»
Κάπως έτσι έκλεισε η ιδιαίτερη ομιλία της οικοδέσποινάς μας και βγήκαμε από αυτό το δωμάτιο με μπερδεμένα συναισθήματα και σκέψεις. Οι toraja έχουν μια πολύ διαφορετική προσέγγιση της ζωής και του θανάτου, ακατανόητη για εμάς. Όμως τελικά ποιος ορίζει το «φυσιολογικό»?
Πάντως η επιλογή της Meyske να μας ξεφουρνίσει το μυστικό της γιαγιάς το τελευταίο βράδυ, σίγουρα κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν, αφού γνωρίζει ότι πολλοί επισκέπτες θα αρνούνταν να κοιμηθούν στο σπίτι της μετά από αυτή την αποκάλυψη.
Η αλήθεια είναι ότι και για μένα το τελευταίο βράδυ είναι δύσκολο. Ο Η. κοιμάται αμέριμνος, ενώ εγώ στριφογυρίζω στο στρωματάκι μας και προσπαθώ να επεξεργαστώ όλες αυτές τις πληροφορίες.
Μέσα στο σκοτάδι φαντάζομαι την Meyske στον κάτω όροφο να πρωταγωνιστεί σε τελετουργικά μαύρης μαγείας και να συνομιλεί με το πνεύμα της νεκρής της γιαγιάς. Ίσως της εξιστορεί τις αμήχανες αντιδράσεις μας και γελούν οι δυο τους περιπαιχτικά σε βάρος μας. Ίσως καταστρώνουν σχέδια και συνωμοτούν για να μας στήσουν κάποιου είδους παγίδα. Τώρα που το σκέφτομαι η Meyske με την σκοτεινή της ομορφιά και τα τροπικά της βότανα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μάγισσα. Οι ινδονήσιοι έχουν βαθιά πίστη στο μεταφυσικό και πλούσια ιστορία από μέντιουμ, ξόρκια, κάρτες ταρώ, μαύρη μαγεία, βελονισμό. Θυμήθηκα που μας είπε ότι ο Γερμανός άντρας της ήρθε στο homestay ως τουρίστας, την ερωτεύτηκε και έμεινε για πάντα εκεί. Μήπως του έκανε κάποιου είδους μάγια ? Πρέπει οπωσδήποτε να φύγουμε γρήγορα το πρωί…
Ανοίγει λοιπόν μια πόρτα που βρίσκεται δίπλα στην κουζίνα, ακριβώς κάτω από το δωμάτιο των Γερμανών, μπαίνει μέσα και μας κάνει νόημα να μπούμε κι εμείς. «Γεια σου γιαγιά» την ακούω να λέει «έχεις επισκέψεις». Έχουμε πια καταλάβει περί τίνος πρόκειται, αφού μπροστά μας βρίσκεται ένα φέρετρο με μια αλλοιωμένη μορφή ηλικιωμένης γυναίκας ντυμένης με παραδοσιακή πλουμιστή φορεσιά. Στεκόμαστε αποσβολωμένοι και αμήχανοι, ενώ η Meyske λαμβάνει θέση στο προσκέφαλο της νεκρής γιαγιάς, της χαϊδεύει τα μαλλιά και αρχίζει να μας μιλάει. Οι γρίλιες από το μισάνοιχτο παράθυρο αφήνουν κάποιες ακτίνες φωτός να εισχωρήσουν στο δωμάτιο, φωτίζοντάς το αμυδρά και δημιουργώντας ένα χιτσκοκικό σκηνικό με έντονη τη σκιά της οικοδέσποινάς μας στον άδειο τοίχο. Η αφήγησή της διήρκησε περίπου μια ώρα και από σεβασμό κανείς μας δεν αντέδρασε, ούτε μίλησε, ούτε καν κουνήθηκε μπροστά σε αυτήν την μακάβρια και συναισθηματικά φορτισμένη εικόνα.
Ξεκίνησε να μας εξιστορεί αναμνήσεις με την αγαπημένη της γιαγιά για να μας δώσει να καταλάβουμε τους στενούς οικογενειακούς δεσμούς που χαρακτηρίζουν την φυλή των toraja. Συνέχισε λέγοντάς μας πόσο σημαντικό είναι γι’ αυτήν να έχει τη δυνατότητα να αποχαιρετίσει το αγαπημένο της πρόσωπο σταδιακά, φιλοξενώντας την γιαγιά της μέχρι να έρθει η ώρα της “ταφής”. Για τους toraja το στάδιο από τη στιγμή που κάποιος πεθαίνει, μέχρι να γίνει η κηδεία του, αποτελεί ένα ενδιάμεσο στάδιο που αντί για «νεκρό» θεωρούν το άτομο «βαριά άρρωστο», επομένως συνεχίζουν να ζουν μαζί του, να του προσφέρουν φαγητό, να τον φροντίζουν και να του μιλούν με σεβασμό. Το στάδιο αυτό μπορεί να διαρκέσει από μήνες έως και χρόνια. Η συγκεκριμένη γιαγιά βρίσκεται στην κατάσταση αυτή εδώ και έξι μήνες και το “αλμπίνο - γκριζωπό” βουβάλι που θαυμάζουμε έξω στον κήπο προορίζεται να θυσιαστεί γι’ αυτήν όταν έρθει η ώρα.
Πώς όμως διατηρούνται τα πτώματα τόσο καιρό? Με ενέσεις φορμόλης ουσιαστικά μουμιοποιούνται, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καν οσμή. Στο παρελθόν βέβαια που δεν υπήρχαν τέτοιες μέθοδοι, η διατήρηση των νεκρών στα σπίτια συνοδεύονταν από αυτοσχέδιες παραδοσιακές τεχνικές όπως η κάλυψη της σορού με βότανα και αρωματικά έλαια για τον περιορισμό των δυσάρεστων οσμών, των μικροοργανισμών και εντόμων που αναπτύσσονται στα νεκρά σώματα. Φυσικά αυτά τα μέτρα δεν ήταν αρκετά αποτελεσματικά και συχνά η συγκατοίκηση με νεκρούς συγγενείς αποδεικνύονταν επικίνδυνη για την υγεία της οικογένειας. Παρόλα αυτά τίποτα δεν πτοούσε τους toraja και δεν τους απέτρεπε από αυτήν την, τόσο ιερή για την φυλή, παράδοση. Από την περίοδο της Ολλανδικής αποικιοκρατίας όμως, απαγορεύτηκε αυστηρά η διατήρηση νεκρών χωρίς την χρήση φορμόλης, η οποία έγινε υποχρεωτική για λόγους υγιεινής.
Γιατί όμως τέτοια εμμονή με την διατήρηση νεκρών σωμάτων?
Όπως ειπώθηκε, η αρχαία τοπική θρησκεία στα μέρη αυτά - Aluk Todolo - χαρακτηρίζεται από ανιμιστικές δοξασίες (animus=ψυχή) και προγονολατρεία. Έτσι η ψυχή των προγόνων θεωρείται ότι παραμένει στο νεκρό σώμα μέχρι να βρει τον τρόπο να οδηγηθεί στην μεταθανάτια ζωή – Puya - και το όχημα που θα την οδηγήσει εκεί είναι το ιερό βουβάλι. Η πίστη σε μεταθανάτια συνέχιση του ατόμου με άλλη μορφή, είναι κάτι που συναντάται σε πολλές θρησκείες και αποτελεί κοινό στοιχείο με τον χριστιανισμό. Όμως η διαφορά είναι πως εδώ για τους toraja, ακριβώς αυτή η πίστη αποτελεί λόγο αντιμετώπισης του θανάτου ως χαρμόσυνο γεγονός, παρά την θλίψη του αποχαιρετισμού. Έτσι η τελετή της κηδείας σαν αυτή που παρευρεθήκαμε - Rambu Solo - έχει εορταστική διάθεση, καθώς περιλαμβάνει μουσικές και χορούς, δίνεται ιδιαίτερη σημασία στα δώρα και στα φαγητά, απευθύνεται σε πολλούς καλεσμένους και διαρκεί συνήθως αρκετές ημέρες (3-5 τις περισσότερες φορές). Γενικά έχει μια ατμόσφαιρα περισσότερο κοινωνικής εκδήλωσης και λιγότερο θρήνου, με την οικογένεια να θέλει να αναδείξει το πρεστίζ της μέσα από τη διοργάνωση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης και πιο πλουσιοπάροχης γιορτής. Έτσι εξηγείται και ότι η παρουσία "ξένων" - άσχετων με τον νεκρό, όπως εμείς, όχι απλά δεν ενόχλησε την οικογένεια αλλά την χαροποίησε.
Η αφοσίωση προς τους νεκρούς προγόνους αποδεικνύεται κι από ένα ακόμη έθιμο, την τελετή Ma’nene, η οποία λαμβάνει χώρα συνήθως κάθε 3 χρόνια, γύρω στα τέλη Αυγούστου.
Στο πλαίσιο αυτής της τελετής τα μέλη κάθε οικογένειας επισκέπτονται τους τάφους των συγγενών τους με σκοπό την εκταφή - προσωρινό άνοιγμα των φέρετρων, ώστε να καθαρίσουν τα νεκρά σώματα, να τους αλλάξουν ρούχα και γενικά να τα περιποιηθούν. Πρόκειται για μια ευκαιρία να συνδεθούν και πάλι για λίγο με τον εκλιπόντα, να του δώσουν δώρα όπως αγαπημένα αντικείμενα, αξεσουάρ, τσιγάρα, να φωτογραφηθούν μαζί του, ακόμα και να τον “συστήσουν” σε νέα μέλη της οικογένειας που δεν πρόλαβαν να τον γνωρίσουν όσο ήταν εν ζωή. Το έθιμο αυτό συνεχίζεται δεκάδες χρόνια μετά τον θάνατο του ατόμου και πρόκειται για μια ακόμη γιορτή που βοηθά στην διατήρηση της επαφής της οικογένειας με τους συγγενείς που έχουν φύγει και βρίσκονται σε “επόμενη φάση ζωής”.


*Φωτογραφίες από το internet, καθώς δεν παρεβρεθήκαμε στη συγκεκριμένη τελετή
Αυτή η πίστη/προσήλωση στο "μετά θάνατον" και η αγωνία για την εξασφάλιση του, παίζει καθοριστικό ρόλο στην πορεία των ζωντανών. Η καθημερινότητα ενός toraja είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προετοιμασία για τον θάνατο: στόχος κάθε οικογένειας είναι η εξοικονόμηση χρημάτων για την εξασφάλιση βουβαλιών, κάτι το οποίο αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Φαντάζει απίστευτο για εμάς οικογένειες που ζουν με μέσο μηνιαίο μισθό 150 ευρώ να διαθέτουν όλες τις οικονομίες τους για τα υπέρογκα ποσά των βουβαλιών, στο όνομα κάποιας παλιάς δοξασίας. Και μάλιστα να έχουν δημιουργηθεί γύρω από αυτό το εθιμικό τόσοι κανόνες και υποχρεώσεις, που για να τα ακολουθήσει κανείς όλα - ώστε να είναι αποδεκτός από την κοινότητα - πρέπει να “θυσιάσει” όλη του την ζωή. Το πλαίσιο είναι όντως ασφυκτικό για πολλούς νέους, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι τους αρέσει. Πάντως τα ακριβή λόγια της Meyske ήταν τα εξής: «όπως για εσάς πιθανόν φαίνεται παράλογο το γεγονός ότι διαθέτω τα κέρδη της επιχείρησής μου για τα έξοδα της τελετής της γιαγιάς μου, έτσι φαίνεται παράλογο για εμένα που διαθέτετε μεγάλο μέρος του μισθού σας σε εφήμερες πολυτέλειες όπως τα ταξίδια.»
Κάπως έτσι έκλεισε η ιδιαίτερη ομιλία της οικοδέσποινάς μας και βγήκαμε από αυτό το δωμάτιο με μπερδεμένα συναισθήματα και σκέψεις. Οι toraja έχουν μια πολύ διαφορετική προσέγγιση της ζωής και του θανάτου, ακατανόητη για εμάς. Όμως τελικά ποιος ορίζει το «φυσιολογικό»?
Πάντως η επιλογή της Meyske να μας ξεφουρνίσει το μυστικό της γιαγιάς το τελευταίο βράδυ, σίγουρα κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν, αφού γνωρίζει ότι πολλοί επισκέπτες θα αρνούνταν να κοιμηθούν στο σπίτι της μετά από αυτή την αποκάλυψη.
Η αλήθεια είναι ότι και για μένα το τελευταίο βράδυ είναι δύσκολο. Ο Η. κοιμάται αμέριμνος, ενώ εγώ στριφογυρίζω στο στρωματάκι μας και προσπαθώ να επεξεργαστώ όλες αυτές τις πληροφορίες.
Μέσα στο σκοτάδι φαντάζομαι την Meyske στον κάτω όροφο να πρωταγωνιστεί σε τελετουργικά μαύρης μαγείας και να συνομιλεί με το πνεύμα της νεκρής της γιαγιάς. Ίσως της εξιστορεί τις αμήχανες αντιδράσεις μας και γελούν οι δυο τους περιπαιχτικά σε βάρος μας. Ίσως καταστρώνουν σχέδια και συνωμοτούν για να μας στήσουν κάποιου είδους παγίδα. Τώρα που το σκέφτομαι η Meyske με την σκοτεινή της ομορφιά και τα τροπικά της βότανα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μάγισσα. Οι ινδονήσιοι έχουν βαθιά πίστη στο μεταφυσικό και πλούσια ιστορία από μέντιουμ, ξόρκια, κάρτες ταρώ, μαύρη μαγεία, βελονισμό. Θυμήθηκα που μας είπε ότι ο Γερμανός άντρας της ήρθε στο homestay ως τουρίστας, την ερωτεύτηκε και έμεινε για πάντα εκεί. Μήπως του έκανε κάποιου είδους μάγια ? Πρέπει οπωσδήποτε να φύγουμε γρήγορα το πρωί…
Attachments
-
525,3 KB Προβολές: 0
-
287,5 KB Προβολές: 0
Last edited by a moderator: