art
Member
- Μηνύματα
- 27
- Likes
- 368
- Επόμενο Ταξίδι
- Ghana
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νησί του Πάσχα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2 - Δυτική Παπούα - Raja Ampat
- Κεφάλαιο 2 - (συνέχεια)
- Έξτρα πληροφορίες για Raja Ampat
- Κεφάλαιο 3 - Νησί Sulawesi
- Sulawesi
- Sulawesi (2)
- Sulawesi (3)
- Sulawesi (4)
- Sulawesi (5)
- Τελευταία μέρα στο Sulawesi
- Κεφάλαιο 4 - Νησί Βόρνεο
- Βόρνεο (2)
- Βόρνεο (3)
- Βόρνεο (4)
- Videos απο Βόρνεο
- Βόρνεο (5)
- Επίλογος
ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ – ΕΞΤΡΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ RAJA AMPAT
Πήζοντας στην τρέλα της Αθήνας, ξαναφέρνω τα νησιά αυτά στο μυαλό μου και όλο θυμάμαι σκηνικά που ξέχασα να συμπεριλάβω στο στόρι μου. Θα παραθέσω λοιπόν εδώ όσα ξέχασα και ίσως μέχρι να ολοκληρωθεί η ταξιδιωτική ιστορία το κεφάλαιο αυτό να συνεχίσει να εμπλουτίζεται.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Ψάρεμα
Σίγουρα ξέχασα πολλά στην αφήγησή μου αλλά το πιο τρανταχτό είναι η μέρα που πήγαμε για ψάρεμα:
Ο Ferdinand είχε υποσχεθεί στον Η. που λατρεύει το ψάρεμα ότι θα μας πάει για τσαπαρί πριν φύγουμε. Έτσι ένα απόγευμα, μετά από κάποια εκδρομή μας, βλέπουμε τυχαία τον ιδιοκτήτη στη βάρκα έτοιμο να πεταχτεί για δουλειές στο Mutus island. Τον χαιρετάμε και αυτός μας προτείνει να τον συνοδεύσουμε στο γειτονικό νησί για να πάρουμε ό,τι εξοπλισμό χρειαζόμαστε και να πάμε όλοι μαζί για απογευματινό ψάρεμα. Εννοείται δεχόμαστε αμέσως και χωρίς δεύτερη σκέψη μπαίνουμε στη βάρκα. Και μόνο που θα ξαναπήγαινα στον γραφικό οικισμό μου ήταν αρκετό! Ο Η. βρίσκεται φυσικά στον έβδομο ουρανό που θα πάει για ψάρεμα σε ένα τέτοιο μέρος με τόσα ψάρια..
Στο νησί Mutus συναντάμε μεγάλη βαβούρα και κινητικότητα, τα παιδιά δεν έχουν τέτοια ώρα σχολείο οπότε είναι όλα μαζεμένα στην παραλία και κάνουν μπάνιο, παίζουν, μάλιστα συναγωνίζονται μεταξύ τους σε σκανταλιές και βουτιές με στόχο να τραβήξουν την προσοχή του φωτογραφικού μας φακού. Πιο πάνω στη γειτονιά συναντάμε τη γυναίκα του Ferdinand να μπανιαρίζει τα μικρά μέσα σε μια λεκάνη με νερό έξω στο δρόμο.
Ο ίδιος ο Ferdinand κάθεται απέναντι μαζί με μια μικρή ομάδα νεαρών Παπουανών που μας ετοιμάζουν επί τόπου τις πετονιές με τα αγκίστρια και τα φτερά από πλαστικό. Αγοράζουμε αναψυκτικά από το μοναδικό μαγαζάκι του χωριού και καθόμαστε μαζί τους θαυμάζοντας την τέχνη με την οποία τα συναρμολογούν. Όταν ολοκληρωθεί η μακρά αυτή διαδικασία επιβιβαζόμαστε και πάλι στην βαρκούλα μας και η περιπέτεια ξεκινάει: Εγώ χαλαρή στο μπροστινό τμήμα της βάρκας απολαμβάνω τη θάλασσα και τα κύματα, ενώ οι υπόλοιπη ομάδα προσπαθεί να ψαρέψει, παρά τον καιρό που έχει κάπως αγριέψει ενώ βραδιάζει. Πρώτος έπιασε ο Oscar ένα μεγάλο mackerel, ακολούθησε Ferdinand με ένα άλλο και μετά από λίγο να τος και ο Η.! Τα ψάρια συνεχίζουν να έρχονται και εγώ απαθανατίζω τις “ψαρευτικές στιγμές”. Επιστρέφουμε σε απόλυτο σκοτάδι με φακούς, η θάλασσα εκείνη την ώρα έχει κάτι το μυστηριώδες και σαγηνευτικό, θα μπορούσα να μείνω όλο το βράδυ εκεί..
Για το βραδινό μας γεύμα η κυρία Norke μας σέρβιρε τα καημένα τα ψαράκια που έπιασε η παρέα και η αλήθεια είναι πως ήταν πεντανόστιμα.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Μιας και πήρα φόρα θα συνεχίσω με άλλη μια θαλασσινή ανάμνηση:
Ένα πρωινό αράζουμε κλασικά μπροστά από την καλύβα μας με θέα τον ωκεανό, αφηρημένοι και οι δύο, ο ένας κάτι διάβαζε, ο άλλος κάτι έγραφε.. Ξαφνικά ακούμε ένα δυνατό βουητό, εγώ φοβήθηκα πως γίνεται σεισμός ή μάλλον τσουνάμι. Συνειδητοποιούμε αμέσως πως το βουητό προέρχεται από την θάλασσα όπου προς μεγάλη μας έκπληξη βλέπουμε το εξής πρωτόγνωρο για εμάς: τεράστιο κοπάδι ψαριών εδώ δίπλα μας στα ρηχά, μετακινείται τόσο γρήγορα – προφανώς κάποιος μεγάλος θηρευτής τα κυνηγάει- που δημιουργεί ένα είδος υδροστρόβιλου και προκαλεί αυτόν τον υπόκωφο ήχο. Τα ψάρια είναι τόσο πολλά και τα νερά τόσο κρυστάλλινα που το κοπάδι είναι ορατό με γυμνό μάτι. Μάλιστα πολλά ψάρια, ακόμα και αρκετά μεγάλα χοροπηδούν μέσα - έξω από το νερό.
3. Τα "ματωμένα χαμόγελα"
Από την πρώτη μέρα κιόλας μέρα που πατήσαμε το πόδι μας στην Παπούα, μας γεννήθηκε η εξής απορία: τι είναι αυτά τα κόκκινα σημάδια, σαν κηλίδες από αίμα παντού στο έδαφός? Κι όταν λέμε παντού εννοούμε παντού, στα πεζοδρόμια, στον χώρο αναμονής του λιμανιού, στα δρομάκια του mutus island, ακόμα και στο ακατοίκητο νησί μας! Τα αναγνώρισα μάλιστα σε μια ταμπέλα στο lobby του ξενοδοχείου μας στο Sorong όπου «απαγορεύεται να φτύνεις pinang». Τι είναι λοιπόν το pinang?
Με ένα απλό γκουγκλάρισμα βρήκα ότι πρόκειται για τον καρπό ενός είδους κοκοφοίνικα (areka palm). Αυτόν τον καρπό οι Παπουανοί έχουν σαν συνήθεια να τον μασουλάνε, καθώς είναι ένα είδος φυσικού διεγερτικού ναρκωτικού, που τους δημιουργεί ευφορία και τους κρατάει σε εγρήγορση. Τα σύνεργα λοιπόν είναι: ο καρπός pinang, ο οποίος σε άλλες χώρες ονομάζεται και bettel nut ή areca nut, φύλλο από το ίδιο φυτό και ένα είδος λευκής σκόνης/πούδρας (slaked lime). Τα συστατικά αυτά τα αναμειγνύουν, δεν τα καταπίνουν, αλλά τα κρατάνε για λίγο στο στόμα και τα μασουλάνε σε ένα είδος τελετουργίας, η οποία δημιουργεί στον χρήστη κόκκινο σάλιο και του χαρίζει ένα “αιματοβαμμένο χαμόγελο”. Στο τέλος φτύνουν τις ουσίες αυτές, αφήνοντας τους χαρακτηριστικούς κόκκινους λεκέδες, οι οποίοι θεωρούνται βιολογικά απόβλητα που είναι δύσκολο να καθαριστούν, με αποτέλεσμα σε πολλούς δημόσιους χώρους να βάζουν ταμπέλες που απαγορεύουν την τακτική αυτή, με ανάλογο πρόστιμο.
Όπως προανέφερα, στην Παπούα δυσκολευτήκαμε να βρούμε αλκοόλ -δεν πίνουν λόγω θρησκείας- οπότε σαν υποκατάστατο του ποτού / τσιγάρου / ναρκωτικού έχουν αυτή τη συνήθεια, όταν μαζεύονται σε παρέες ή μόνοι τους. Θεωρείται χαρακτηριστική δραστηριότητα των ψαράδων, για να μην βαριούνται όταν κάνουν επαναλαμβανόμενες δουλειές.
Η συνήθεια αυτή αποτελεί παράδοση χιλιάδων ετών για πολλούς λαούς της νοτιοανατολικής Ασίας, από την Ινδία και το Πακιστάν έως την Μαλαισία, τις Φιλιππίνες και την Παπούα Νέα Γουινέα αλλά πλέον θεωρείται καρκινογόνα, ειδικά όταν συνδυάζεται με κάπνισμα, μάλιστα σε κάποιες χώρες οι συσκευασίες της ουσίας αυτής φέρουν πλέον ταμπελάκια παρόμοια με αυτά των τσιγάρων για τις βλάβες που προκαλεί στην υγεία.
4. Κλείνω για την ώρα, με μια άχρηστη πληροφορία της ημέρας, η οποία όμως δείχνει τη σημασία των νησιών αυτών για το κράτος της Ινδονησίας και την απαράμιλλη ομορφιά τους:
Μικρογραφία του συμπλέγματος Raja Ampat κοσμεί το μεγαλύτερο σε αξία χαρτονόμισμα της Ινδονησίας -100.000 rupiah- το οποίο βέβαια σε αξία ισούται με μόλις 6,5 – 7 ευρώ (!) ανάλογα την τρέχουσα ισοτιμία.
Πήζοντας στην τρέλα της Αθήνας, ξαναφέρνω τα νησιά αυτά στο μυαλό μου και όλο θυμάμαι σκηνικά που ξέχασα να συμπεριλάβω στο στόρι μου. Θα παραθέσω λοιπόν εδώ όσα ξέχασα και ίσως μέχρι να ολοκληρωθεί η ταξιδιωτική ιστορία το κεφάλαιο αυτό να συνεχίσει να εμπλουτίζεται.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Ψάρεμα
Σίγουρα ξέχασα πολλά στην αφήγησή μου αλλά το πιο τρανταχτό είναι η μέρα που πήγαμε για ψάρεμα:
Ο Ferdinand είχε υποσχεθεί στον Η. που λατρεύει το ψάρεμα ότι θα μας πάει για τσαπαρί πριν φύγουμε. Έτσι ένα απόγευμα, μετά από κάποια εκδρομή μας, βλέπουμε τυχαία τον ιδιοκτήτη στη βάρκα έτοιμο να πεταχτεί για δουλειές στο Mutus island. Τον χαιρετάμε και αυτός μας προτείνει να τον συνοδεύσουμε στο γειτονικό νησί για να πάρουμε ό,τι εξοπλισμό χρειαζόμαστε και να πάμε όλοι μαζί για απογευματινό ψάρεμα. Εννοείται δεχόμαστε αμέσως και χωρίς δεύτερη σκέψη μπαίνουμε στη βάρκα. Και μόνο που θα ξαναπήγαινα στον γραφικό οικισμό μου ήταν αρκετό! Ο Η. βρίσκεται φυσικά στον έβδομο ουρανό που θα πάει για ψάρεμα σε ένα τέτοιο μέρος με τόσα ψάρια..
Στο νησί Mutus συναντάμε μεγάλη βαβούρα και κινητικότητα, τα παιδιά δεν έχουν τέτοια ώρα σχολείο οπότε είναι όλα μαζεμένα στην παραλία και κάνουν μπάνιο, παίζουν, μάλιστα συναγωνίζονται μεταξύ τους σε σκανταλιές και βουτιές με στόχο να τραβήξουν την προσοχή του φωτογραφικού μας φακού. Πιο πάνω στη γειτονιά συναντάμε τη γυναίκα του Ferdinand να μπανιαρίζει τα μικρά μέσα σε μια λεκάνη με νερό έξω στο δρόμο.


Ο ίδιος ο Ferdinand κάθεται απέναντι μαζί με μια μικρή ομάδα νεαρών Παπουανών που μας ετοιμάζουν επί τόπου τις πετονιές με τα αγκίστρια και τα φτερά από πλαστικό. Αγοράζουμε αναψυκτικά από το μοναδικό μαγαζάκι του χωριού και καθόμαστε μαζί τους θαυμάζοντας την τέχνη με την οποία τα συναρμολογούν. Όταν ολοκληρωθεί η μακρά αυτή διαδικασία επιβιβαζόμαστε και πάλι στην βαρκούλα μας και η περιπέτεια ξεκινάει: Εγώ χαλαρή στο μπροστινό τμήμα της βάρκας απολαμβάνω τη θάλασσα και τα κύματα, ενώ οι υπόλοιπη ομάδα προσπαθεί να ψαρέψει, παρά τον καιρό που έχει κάπως αγριέψει ενώ βραδιάζει. Πρώτος έπιασε ο Oscar ένα μεγάλο mackerel, ακολούθησε Ferdinand με ένα άλλο και μετά από λίγο να τος και ο Η.! Τα ψάρια συνεχίζουν να έρχονται και εγώ απαθανατίζω τις “ψαρευτικές στιγμές”. Επιστρέφουμε σε απόλυτο σκοτάδι με φακούς, η θάλασσα εκείνη την ώρα έχει κάτι το μυστηριώδες και σαγηνευτικό, θα μπορούσα να μείνω όλο το βράδυ εκεί..
Για το βραδινό μας γεύμα η κυρία Norke μας σέρβιρε τα καημένα τα ψαράκια που έπιασε η παρέα και η αλήθεια είναι πως ήταν πεντανόστιμα.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Μιας και πήρα φόρα θα συνεχίσω με άλλη μια θαλασσινή ανάμνηση:
Ένα πρωινό αράζουμε κλασικά μπροστά από την καλύβα μας με θέα τον ωκεανό, αφηρημένοι και οι δύο, ο ένας κάτι διάβαζε, ο άλλος κάτι έγραφε.. Ξαφνικά ακούμε ένα δυνατό βουητό, εγώ φοβήθηκα πως γίνεται σεισμός ή μάλλον τσουνάμι. Συνειδητοποιούμε αμέσως πως το βουητό προέρχεται από την θάλασσα όπου προς μεγάλη μας έκπληξη βλέπουμε το εξής πρωτόγνωρο για εμάς: τεράστιο κοπάδι ψαριών εδώ δίπλα μας στα ρηχά, μετακινείται τόσο γρήγορα – προφανώς κάποιος μεγάλος θηρευτής τα κυνηγάει- που δημιουργεί ένα είδος υδροστρόβιλου και προκαλεί αυτόν τον υπόκωφο ήχο. Τα ψάρια είναι τόσο πολλά και τα νερά τόσο κρυστάλλινα που το κοπάδι είναι ορατό με γυμνό μάτι. Μάλιστα πολλά ψάρια, ακόμα και αρκετά μεγάλα χοροπηδούν μέσα - έξω από το νερό.
3. Τα "ματωμένα χαμόγελα"
Από την πρώτη μέρα κιόλας μέρα που πατήσαμε το πόδι μας στην Παπούα, μας γεννήθηκε η εξής απορία: τι είναι αυτά τα κόκκινα σημάδια, σαν κηλίδες από αίμα παντού στο έδαφός? Κι όταν λέμε παντού εννοούμε παντού, στα πεζοδρόμια, στον χώρο αναμονής του λιμανιού, στα δρομάκια του mutus island, ακόμα και στο ακατοίκητο νησί μας! Τα αναγνώρισα μάλιστα σε μια ταμπέλα στο lobby του ξενοδοχείου μας στο Sorong όπου «απαγορεύεται να φτύνεις pinang». Τι είναι λοιπόν το pinang?

Με ένα απλό γκουγκλάρισμα βρήκα ότι πρόκειται για τον καρπό ενός είδους κοκοφοίνικα (areka palm). Αυτόν τον καρπό οι Παπουανοί έχουν σαν συνήθεια να τον μασουλάνε, καθώς είναι ένα είδος φυσικού διεγερτικού ναρκωτικού, που τους δημιουργεί ευφορία και τους κρατάει σε εγρήγορση. Τα σύνεργα λοιπόν είναι: ο καρπός pinang, ο οποίος σε άλλες χώρες ονομάζεται και bettel nut ή areca nut, φύλλο από το ίδιο φυτό και ένα είδος λευκής σκόνης/πούδρας (slaked lime). Τα συστατικά αυτά τα αναμειγνύουν, δεν τα καταπίνουν, αλλά τα κρατάνε για λίγο στο στόμα και τα μασουλάνε σε ένα είδος τελετουργίας, η οποία δημιουργεί στον χρήστη κόκκινο σάλιο και του χαρίζει ένα “αιματοβαμμένο χαμόγελο”. Στο τέλος φτύνουν τις ουσίες αυτές, αφήνοντας τους χαρακτηριστικούς κόκκινους λεκέδες, οι οποίοι θεωρούνται βιολογικά απόβλητα που είναι δύσκολο να καθαριστούν, με αποτέλεσμα σε πολλούς δημόσιους χώρους να βάζουν ταμπέλες που απαγορεύουν την τακτική αυτή, με ανάλογο πρόστιμο.


Όπως προανέφερα, στην Παπούα δυσκολευτήκαμε να βρούμε αλκοόλ -δεν πίνουν λόγω θρησκείας- οπότε σαν υποκατάστατο του ποτού / τσιγάρου / ναρκωτικού έχουν αυτή τη συνήθεια, όταν μαζεύονται σε παρέες ή μόνοι τους. Θεωρείται χαρακτηριστική δραστηριότητα των ψαράδων, για να μην βαριούνται όταν κάνουν επαναλαμβανόμενες δουλειές.
Η συνήθεια αυτή αποτελεί παράδοση χιλιάδων ετών για πολλούς λαούς της νοτιοανατολικής Ασίας, από την Ινδία και το Πακιστάν έως την Μαλαισία, τις Φιλιππίνες και την Παπούα Νέα Γουινέα αλλά πλέον θεωρείται καρκινογόνα, ειδικά όταν συνδυάζεται με κάπνισμα, μάλιστα σε κάποιες χώρες οι συσκευασίες της ουσίας αυτής φέρουν πλέον ταμπελάκια παρόμοια με αυτά των τσιγάρων για τις βλάβες που προκαλεί στην υγεία.
4. Κλείνω για την ώρα, με μια άχρηστη πληροφορία της ημέρας, η οποία όμως δείχνει τη σημασία των νησιών αυτών για το κράτος της Ινδονησίας και την απαράμιλλη ομορφιά τους:
Μικρογραφία του συμπλέγματος Raja Ampat κοσμεί το μεγαλύτερο σε αξία χαρτονόμισμα της Ινδονησίας -100.000 rupiah- το οποίο βέβαια σε αξία ισούται με μόλις 6,5 – 7 ευρώ (!) ανάλογα την τρέχουσα ισοτιμία.

Attachments
-
525,3 KB Προβολές: 0
-
287,5 KB Προβολές: 0
Last edited by a moderator: