art
Member
- Μηνύματα
- 27
- Likes
- 368
- Επόμενο Ταξίδι
- Ghana
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νησί του Πάσχα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2 - Δυτική Παπούα - Raja Ampat
- Κεφάλαιο 2 - (συνέχεια)
- Έξτρα πληροφορίες για Raja Ampat
- Κεφάλαιο 3 - Νησί Sulawesi
- Sulawesi
- Sulawesi (2)
- Sulawesi (3)
- Sulawesi (4)
- Sulawesi (5)
- Τελευταία μέρα στο Sulawesi
- Κεφάλαιο 4 - Νησί Βόρνεο
- Βόρνεο (2)
- Βόρνεο (3)
- Βόρνεο (4)
- Videos απο Βόρνεο
- Βόρνεο (5)
- Επίλογος
7η μέρα στο Sulawesi
Το επόμενο πρωί μετά από ρητή εντολή της Meyske φοράμε όλοι μαύρα ρούχα, καθώς η πρώτη μας δραστηριότητα θα είναι ... κηδεία. Τι πιο σύνηθες!
Το προηγούμενο βράδυ την ώρα που ετοιμαζόμαστε για ύπνο, να σου φουριόζα η οικοδέσποινα μας, καταφθάνει για να μας ανακοινώσει με ενθουσιασμό πως κατάφερε να βρει κηδεία σε χωριό της ευρύτερης περιοχής για να παραστούμε και να δούμε ιδίοις όμμασι τα ξακουστά ταφικά έθιμα της φυλής της. Τονίζοντας διαρκώς πόσο τυχεροί είμαστε, δεν δίνει την αίσθηση ίχνους συλλύπησης για την οικογένεια και τον νεκρό και η αντίδραση της είναι λες κ θα πάμε στο event της χρονιάς..
Απορημένοι λοιπόν όλοι μας, βάζουμε τα καλά μας και ξεκινάμε. Το χωριό όπου λαμβάνει χώρα η κηδεία είναι αρκετά μακριά από το δικό μας, σε υψόμετρο με καταπράσινο ορεινό τοπίο. Καθώς ανεβαίνουμε - με ένα αμάξι όλοι μαζί - η Meyske μας κάνει μίνι μάθημα για τα ταφικά ήθη και έθιμα.
Φτάνουμε στην είσοδο ενός οικογενειακού συγκροτήματος παρόμοιου με εκείνο όπου βρίσκεται το homestay μας και παίρνουμε ένα δρομάκι, το οποίο θα μας οδηγήσει στον υπαίθριο χώρο διεξαγωγής της κηδείας.
Ουσιαστικά δηλαδή γίνεται μια ολοήμερη "γιορτή" προς τιμήν του νεκρού στο σπίτι της οικογένειάς του, όπου καταφθάνουν από το πρωί οι προσκεκλημένοι, κανείς όμως με άδεια χέρια. Τα δώρα που φέρνουν διαβαθμίζονται ανάλογα με την σχέση που έχει ο καθένας με τον νεκρό: εμείς για παράδειγμα ως οι πιο μακρινοί - από σπόντα - προσκεκλημένοι φέρνουμε ως δώρα μερικά πακέτα τσιγάρα..! Προφανώς αυτό κανονίστηκε από την Meyske η οποία γνωρίζει τι είδους δώρα συνηθίζονται. Ωστόσο, το νούμερο ένα δώρο προς τιμήν ενός νεκρού είναι το ιερό buffalo που προσφέρεται ζωντανό και θυσιάζεται κατά τη διάρκεια της γιορτής αυτής μπροστά στα μάτια όλων.
Συνεχίζω λοιπόν την αφήγηση από το σημείο όπου βρισκόμαστε στην αρχή ενός μικρού χωματόδρομου μέσα στο παραδοσιακό συγκρότημα. Εκεί έχει δημιουργηθεί συνωστισμός για κάποιο λόγο, οπότε υποθέτω ότι κάτι ενδιαφέρον συμβαίνει και βγάζω το κινητό μου για να τραβήξω βιντεάκι. Μέσα σε λίγα λεπτά συνειδητοποιώ ότι το δρομάκι είναι γεμάτο γουρούνια που κείτονται άψυχα. Τριγύρω περιφέρονται ντόπιοι, οι οποίοι είτε καίνε τη σάρκα των ζώων με φλόγιστρα είτε τα "ξεκοιλιάζουν" με ματσέτες επί τόπου. Ο μπροστινός μου κρατάει τα σωθικά ενός ζώου στο χέρι και εγώ έχω μείνει κάγκελο με το κινητό στο χέρι.. έχω τραβήξει μάλιστα όλο το σκηνικό:
Η ατμόσφαιρα μου προκαλεί δυσφορία, βλέπω παντού γύρω μου πτώματα ζώων και ήδη το έχω μετανιώσει που ήρθα. Μέσα στην ταραχή μου έχω μείνει πίσω και τώρα ψάχνω τον Η.
Το γκρουπάκι μας ανασυστάθηκε μετά την ταραχή όλων μας και κατευθυνόμαστε "στις θέσεις" μας. Στην κεντρική αυλή υπάρχουν πολλές κατασκευές από ξύλινες εξέδρες και στέγαστρα από μπαμπού με τις γνωστές επιβλητικές σκεπές Tongkonan - απ’ ότι μάθαμε έχουν κατασκευαστεί ειδικά για το σημερινό event – ενώ στη μέση ξεχωρίζει ένα κεντρικό περίοπτο κιόσκι. Οι κατασκευές είναι αριθμημένες και κάθε καλεσμένος έχει συγκεκριμένο κιόσκι όπου πρέπει να κάτσει -αυτά τα οργανώνει η οικογένεια του νεκρού. Κάτι σαν τις δικές μας δεξιώσεις γάμου θυμίζει η φάση, καθώς στη συνέχεια σερβίραν και φαγητό.
Μεταφερόμαστε λοιπόν στο κιόσκι μας, όπου για να ανέβουμε στην εξέδρα πρέπει να βγάλουμε τα παπούτσια μας σε ένδειξη σεβασμού και φυσικά δεν υπάρχουν καθίσματα, όλοι αράζουν στο ξύλινο δάπεδο. Από εκεί παρακολουθούμε όλο το εθιμικό: Αρχικά εισέρχονται με τελετουργικό βηματισμό στο κεντρικό και στολισμένο κιόσκι μια ομάδα μαυροφορέμενων γυναικών με πλερέζες, οι μόνες στον χώρο που δείχνουν όντως θλιμμένες - προφανώς ανάμεσα τους βρίσκεται και η σύζυγος του νεκρού. Στη συνέχεια ακολουθεί ομάδα αντρών με παραδοσιακά ρούχα και πιο πίσω ομάδα από πιτσιρίκια. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται με επόμενες ομάδες επισκεπτών, που εισέρχονται με τον ίδιο τρόπο κι έτσι καταφθάνει σιγά σιγά μεγάλος αριθμός προσκεκλημένων, προφανώς όλο το χωριό.
Οι πάντες είναι ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές, με κυρίαρχο χρώμα το μαύρο και το έντονο κόκκινο. Ακόμα και εμείς φοράμε παραδοσιακά σαρόνγκ πάνω από τα μαύρα μας ρούχα καθώς "είναι απαραίτητο dress code" σύμφωνα με την Meyske, η οποία φρόντισε να μας τα δανείσει.
Όλα αυτά συμβαίνουν υπό τους ήχους παραδοσιακής μουσικής (κλαπατσίμπαλα τα λέω εγώ) η οποία όμως συχνά διακόπτεται από τη φωνή ντόπιου εκφωνητή, που ανακοινώνει από μεγάφωνα τι δώρα φέρνει ο κάθε επίτιμος καλεσμένος. Παράλληλα γίνεται μια "παρουσίαση των δώρων”, φέρνουν δηλαδή μπροστά σε όλους τα ζώα -κυρίως γουρούνια- όσο είναι ακόμη ζωντανά, δεμένα πάνω σε ξύλινα παλούκια και στη συνέχεια τα σφάζουν εκεί δίπλα. Τα ζώα σκούζουν και οι κραυγές τους διαπερνούν όλους τους θορύβους της τελετής, όμως κανείς δεν συγκινείται.
Η μοίρα τους είναι να θυσιαστούν προς τιμήν του νεκρού και όσο πιο πολλές είναι οι θυσίες στην κηδεία, τόσο καλύτερη θα είναι η πορεία του τιμώμενου ατόμου στον άλλο κόσμο και εν συνεχεία τόσο καλύτερη θα είναι η μεταθανάτιά του ζωή (puya) . Η οικογένεια του θανόντος πρέπει οπωσδήποτε να βρει τρόπο – και κυρίως οικονομίες- για να θυσιάσει buffalo, το οποίο αποτελεί το “όχημα” για ένα ασφαλές "ταξίδι για την puya", εξασφαλίζοντας ηρεμία στους συγγενείς και ταυτόχρονα ανεβάζοντας το κοινωνικό τους πρεστίζ. Φυσικά όσο περισσότερα βουβάλια θυσιαστούν, τόσο το καλύτερο. Μάλιστα ανάλογα με την σημασία που κατείχε στην κοινότητα ο νεκρός και φυσικά ανάλογα με την κάστα του, υπολογίζεται ο μίνιμουμ αριθμός βουβαλιών που πρέπει να θυσιαστούν. Σημασία όμως έχει όχι μόνο ο αριθμός αλλά και το είδος του ζώου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα σπάνια αλμπίνο βουβάλια τα οποία θεωρούνται το ύψιστο δώρο, η τιμή των οποίων φτάνει τα 200.000 ευρώ...!
Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι η κηδεία στα μέρη αυτά δεν είναι μια απλή υπόθεση, αλλά απαιτεί μεγάλη οργάνωση και αυξημένο budget, κάτι που εξηγεί τον λόγο για τον οποίο σπάνια κηδεύουν αμέσως έναν νεκρό. Συνήθως τον κηδεύουν μετά από χρόνια, όταν καταφέρει η οικογένεια να μαζέψει το επιθυμητό πόσο για τη διοργάνωση μιας κηδείας που θεωρεί ότι θα αρμόζει στον θανόντα. Μάλιστα συχνά μια κηδεία γίνεται προς τιμήν δύο ή περισσότερων εκλιπόντων για τον διαμοιρασμό των εξόδων. Σύντομα μαθαίνουμε πως στην κηδεία που παρευρισκόμαστε ο νεκρός απεβίωσε τρία χρόνια πριν.. Ίσως έτσι να εξηγείται εν μέρει η έλλειψη συναισθηματικής φόρτισης και η αντιμετώπιση του γεγονότος σαν μια γιορτή, ένα πάρτι που ακόμα και τουρίστες όπως εμείς μπορούν να παρακολουθήσουν.
Το ζευγάρι που διοργανώνει το event - παιδιά του θανόντος - έχει ενθουσιαστεί με την παρουσία μας και μας προσκαλεί να μείνουμε και για φαγητό. Δεχόμαστε και περιμένουμε να δοκιμάσουμε τα σφαχτά, τα οποία σερβίρονται σιγά σιγά στα κιόσκια. Όταν έρχεται η σειρά μας, καθόμαστε κυκλικά και στη μέση της παρέας μας οι οικοδεσπότες μας σερβίρουν ένα μεγάλο μπολ ρύζι, ένα πιάτο με λαχανικά και tempeh, ένα με χοιρινό κι ένα με ποταμίσια ψάρια. Ο καθένας μας έχει δικό του πιάτο αλλά δεν υπάρχουν φυσικά μαχαιροπίρουνα, καθώς ο παραδοσιακός ινδονησιακός τρόπος φαγητού είναι "makan tangan =τρώμε με τα χέρια".
Το στομάχι μου έχει γίνει κόμπος μετά τη βαριά δηλητηρίαση των προηγούμενων ημερών αλλά και μετά τις σημερινές εικόνες, οπότε δυσκολεύομαι να φάω. Οι υπόλοιποι απολαμβάνουν το φαγητό, το οποίο φαίνεται όντως νοστιμότατο... Μακάρι να μπορούσα να φάω.. αλλά δεν πειράζει, είναι το τελευταίο που με νοιάζει!
Μετά το φαγητό αποχαιρετάμε την οικογένεια και περνάμε στην δεύτερη φάση του μονοήμερου tour: τώρα θα εξερευνήσουμε τους ποικίλους τρόπους "ταφής" των γηγενών toraja. Βάζω εισαγωγικά γιατί σύμφωνα με την βασική αρχή της φιλοσοφίας των toraja, είναι υποτιμητικό για τους προγόνους τους να θαφτούν κάτω από το έδαφος, οπότε βρίσκουν άλλα μέρη για να εναποθέτουν τα νεκρά σώματα με ασφάλεια ώστε να μην φαγωθούν από τα άγρια ζώα. Αυτά είναι σπηλιές, βράχοι ακόμα και δέντρα*.
*Τα δέντρα επιλέγονται αποκλειστικά για τις περιπτώσεις νεκρών βρεφών.
Η πρώτη μας στάση έγινε τυχαία καθώς είδαμε στον δρόμο έναν τεχνίτη να λαξεύει έναν μικρό σε μέγεθος βράχο και σταματήσαμε για να τον παρατηρήσουμε. Πρόκειται για την πιο απλή "μορφή ταφής" εδώ στην περιοχή, δηλαδή τα φέρετρα τοποθετούνται μέσα σε βράχους, σε "βαθουλώματα" που δημιουργούνται από σταδιακό επίμονο λάξευμα με σφυρί και καλέμι. Αυτό απαιτεί πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί, συνήθως από έξι μήνες έως έναν χρόνο από ότι μας είπε ο τεχνητής, καθώς θέλει προσοχή στη λεπτομέρεια και μυϊκή δύναμη.
Επόμενη στάση είναι ένας τεράστιος και περίοπτος βράχος, που θεωρείται φημισμένο μνημείο της περιοχής, με πολλές λαξευμένες "τρύπες" οπού έχουν τοποθετηθεί εδώ και χρόνια φέρετρα επιφανών προσωπικοτήτων της κοινότητας. Τα άτομα αυτά κατείχαν πολιτικά αξιώματα εν ζωή και ανήκαν στην υψηλότερη κάστα – γιατί ναι, εδώ στα ορεινά μέρη της toraja ακολουθείται ακόμη και σήμερα άτυπα η παράδοση με τις κάστες, παρόμοια φιλοσοφία με αυτήν που όλοι έχουμε ακουστά για την Ινδία. Γι’ αυτό λοιπόν, προς τιμήν τους έχουν φτιάξει εντυπωσιακά φέρετρα, καθώς και ομοιώματα – αγάλματα με την μορφή των νεκρών (tau-tau στην τοπική διάλεκτο), τοποθετημένα όσο πιο ψηλά γίνεται.
Η αναλυτική ξενάγηση της Meyske παρά το ενδιαφέρον της, με έχει φτάσει στα όριά μου. Μας μιλάει με πάθος και μας βομβαρδίζει με ιστορικά στοιχεία, πληροφορίες ακόμα και με προσωπικά βιώματα. Έχουμε κουραστεί όλοι και καθόμαστε στα σκαλάκια του τεράστιου ταφικού μνημείου όσο μας μιλάει. Είναι αξιοπερίεργο ότι δεν υπάρχει ψυχή εδώ γύρω, ούτε τουρίστας ούτε ντόπιος, είμαστε μόνοι μας σε ένα τόσο ξεχωριστό αξιοθέατο. Σε τέτοια μέρη δεν μπορείς παρά να αναλογιστείς την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης.. Άραγε πόσοι έχουν κάτσει εδώ στα ίδια σκαλάκια για να θρηνήσουν τον άνθρωπό τους? Και άραγε όλες αυτές οι τελετουργίες βοηθούν τον νεκρό ή αυτούς που μένουν πίσω? Ο αποχαιρετισμός έχει άλλη αξία όταν γίνεται με ακριβά μέσα? Όλες οι θρησκείες δίνουν μεγάλη έμφαση "στο τέλος", μάλιστα εδώ το πάνε ένα κι βήμα παραπέρα... Πόση ματαιότητα υπάρχει σε αυτό?
Οι ιθαγενείς toraja δηλώνουν χριστιανοί στην πλειοψηφία τους (85%) κυρίως προτεστάντες. Προφανώς υπάρχουν εμφανείς επιρροές από παλιές ανιμιστικές δοξασίες οι οποίες περιστρέφονται γύρω από τη λατρεία των προγόνων και οι οποίες ενσωματώνονται με την πάροδο των χρόνων σε πιο "μοντέρνες" θρησκείες. Πως θα μπορούσαν εξάλλου να αποβάλλουν κάτι τόσο σημαντικό? Στα μέρη αυτά ο θάνατος παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή.
Κατακλυζόμαστε λοιπόν με υπαρξιακούς προβληματισμούς και ερωτηματικά τα οποία μας οδηγούν σε βραδινές συζητήσεις και φιλοσοφίες στο χαριτωμένο μπαλκόνι του homestay παρέα με τους νέους μας φίλους, το ζευγάρι Γερμανών. Έχουμε επιστρέψει κατάκοποι αλλά απολαμβάνουμε την παρέα και την κρύα μπύρα. Εντυπωσιαζόμαστε όταν μαθαίνουμε πως ταξιδεύουν οι δυο τους από τον Ιανουάριο σε όλη την Ασία - υπόψιν μόλις μπήκε Οκτώβρης.. Μάζεψαν λεφτά από τις συμβατικές τους δουλειές και τα ξοδεύουν με σύνεση ώστε το ταξίδι τους να διαρκέσει έναν ολόκληρο χρόνο! Πράγματι τώρα που γράφω την ιστορία είναι αρχές Φεβρουάριου και μου έστειλαν τα νέα τους, πως μόλις επέστρεψαν στη Γερμανία. Εντελώς συμπωματικά με την κοπέλα έχουμε το ίδιο επάγγελμα.. Άραγε θα καταφέρω κι εγώ να μαζέψω λεφτά για ετήσιο ταξιδάκι ?!?!
Το επόμενο πρωί μετά από ρητή εντολή της Meyske φοράμε όλοι μαύρα ρούχα, καθώς η πρώτη μας δραστηριότητα θα είναι ... κηδεία. Τι πιο σύνηθες!
Το προηγούμενο βράδυ την ώρα που ετοιμαζόμαστε για ύπνο, να σου φουριόζα η οικοδέσποινα μας, καταφθάνει για να μας ανακοινώσει με ενθουσιασμό πως κατάφερε να βρει κηδεία σε χωριό της ευρύτερης περιοχής για να παραστούμε και να δούμε ιδίοις όμμασι τα ξακουστά ταφικά έθιμα της φυλής της. Τονίζοντας διαρκώς πόσο τυχεροί είμαστε, δεν δίνει την αίσθηση ίχνους συλλύπησης για την οικογένεια και τον νεκρό και η αντίδραση της είναι λες κ θα πάμε στο event της χρονιάς..
Απορημένοι λοιπόν όλοι μας, βάζουμε τα καλά μας και ξεκινάμε. Το χωριό όπου λαμβάνει χώρα η κηδεία είναι αρκετά μακριά από το δικό μας, σε υψόμετρο με καταπράσινο ορεινό τοπίο. Καθώς ανεβαίνουμε - με ένα αμάξι όλοι μαζί - η Meyske μας κάνει μίνι μάθημα για τα ταφικά ήθη και έθιμα.
Φτάνουμε στην είσοδο ενός οικογενειακού συγκροτήματος παρόμοιου με εκείνο όπου βρίσκεται το homestay μας και παίρνουμε ένα δρομάκι, το οποίο θα μας οδηγήσει στον υπαίθριο χώρο διεξαγωγής της κηδείας.
Ουσιαστικά δηλαδή γίνεται μια ολοήμερη "γιορτή" προς τιμήν του νεκρού στο σπίτι της οικογένειάς του, όπου καταφθάνουν από το πρωί οι προσκεκλημένοι, κανείς όμως με άδεια χέρια. Τα δώρα που φέρνουν διαβαθμίζονται ανάλογα με την σχέση που έχει ο καθένας με τον νεκρό: εμείς για παράδειγμα ως οι πιο μακρινοί - από σπόντα - προσκεκλημένοι φέρνουμε ως δώρα μερικά πακέτα τσιγάρα..! Προφανώς αυτό κανονίστηκε από την Meyske η οποία γνωρίζει τι είδους δώρα συνηθίζονται. Ωστόσο, το νούμερο ένα δώρο προς τιμήν ενός νεκρού είναι το ιερό buffalo που προσφέρεται ζωντανό και θυσιάζεται κατά τη διάρκεια της γιορτής αυτής μπροστά στα μάτια όλων.

Συνεχίζω λοιπόν την αφήγηση από το σημείο όπου βρισκόμαστε στην αρχή ενός μικρού χωματόδρομου μέσα στο παραδοσιακό συγκρότημα. Εκεί έχει δημιουργηθεί συνωστισμός για κάποιο λόγο, οπότε υποθέτω ότι κάτι ενδιαφέρον συμβαίνει και βγάζω το κινητό μου για να τραβήξω βιντεάκι. Μέσα σε λίγα λεπτά συνειδητοποιώ ότι το δρομάκι είναι γεμάτο γουρούνια που κείτονται άψυχα. Τριγύρω περιφέρονται ντόπιοι, οι οποίοι είτε καίνε τη σάρκα των ζώων με φλόγιστρα είτε τα "ξεκοιλιάζουν" με ματσέτες επί τόπου. Ο μπροστινός μου κρατάει τα σωθικά ενός ζώου στο χέρι και εγώ έχω μείνει κάγκελο με το κινητό στο χέρι.. έχω τραβήξει μάλιστα όλο το σκηνικό:
Η ατμόσφαιρα μου προκαλεί δυσφορία, βλέπω παντού γύρω μου πτώματα ζώων και ήδη το έχω μετανιώσει που ήρθα. Μέσα στην ταραχή μου έχω μείνει πίσω και τώρα ψάχνω τον Η.
Το γκρουπάκι μας ανασυστάθηκε μετά την ταραχή όλων μας και κατευθυνόμαστε "στις θέσεις" μας. Στην κεντρική αυλή υπάρχουν πολλές κατασκευές από ξύλινες εξέδρες και στέγαστρα από μπαμπού με τις γνωστές επιβλητικές σκεπές Tongkonan - απ’ ότι μάθαμε έχουν κατασκευαστεί ειδικά για το σημερινό event – ενώ στη μέση ξεχωρίζει ένα κεντρικό περίοπτο κιόσκι. Οι κατασκευές είναι αριθμημένες και κάθε καλεσμένος έχει συγκεκριμένο κιόσκι όπου πρέπει να κάτσει -αυτά τα οργανώνει η οικογένεια του νεκρού. Κάτι σαν τις δικές μας δεξιώσεις γάμου θυμίζει η φάση, καθώς στη συνέχεια σερβίραν και φαγητό.
Μεταφερόμαστε λοιπόν στο κιόσκι μας, όπου για να ανέβουμε στην εξέδρα πρέπει να βγάλουμε τα παπούτσια μας σε ένδειξη σεβασμού και φυσικά δεν υπάρχουν καθίσματα, όλοι αράζουν στο ξύλινο δάπεδο. Από εκεί παρακολουθούμε όλο το εθιμικό: Αρχικά εισέρχονται με τελετουργικό βηματισμό στο κεντρικό και στολισμένο κιόσκι μια ομάδα μαυροφορέμενων γυναικών με πλερέζες, οι μόνες στον χώρο που δείχνουν όντως θλιμμένες - προφανώς ανάμεσα τους βρίσκεται και η σύζυγος του νεκρού. Στη συνέχεια ακολουθεί ομάδα αντρών με παραδοσιακά ρούχα και πιο πίσω ομάδα από πιτσιρίκια. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται με επόμενες ομάδες επισκεπτών, που εισέρχονται με τον ίδιο τρόπο κι έτσι καταφθάνει σιγά σιγά μεγάλος αριθμός προσκεκλημένων, προφανώς όλο το χωριό.
Οι πάντες είναι ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές, με κυρίαρχο χρώμα το μαύρο και το έντονο κόκκινο. Ακόμα και εμείς φοράμε παραδοσιακά σαρόνγκ πάνω από τα μαύρα μας ρούχα καθώς "είναι απαραίτητο dress code" σύμφωνα με την Meyske, η οποία φρόντισε να μας τα δανείσει.
Όλα αυτά συμβαίνουν υπό τους ήχους παραδοσιακής μουσικής (κλαπατσίμπαλα τα λέω εγώ) η οποία όμως συχνά διακόπτεται από τη φωνή ντόπιου εκφωνητή, που ανακοινώνει από μεγάφωνα τι δώρα φέρνει ο κάθε επίτιμος καλεσμένος. Παράλληλα γίνεται μια "παρουσίαση των δώρων”, φέρνουν δηλαδή μπροστά σε όλους τα ζώα -κυρίως γουρούνια- όσο είναι ακόμη ζωντανά, δεμένα πάνω σε ξύλινα παλούκια και στη συνέχεια τα σφάζουν εκεί δίπλα. Τα ζώα σκούζουν και οι κραυγές τους διαπερνούν όλους τους θορύβους της τελετής, όμως κανείς δεν συγκινείται.
Η μοίρα τους είναι να θυσιαστούν προς τιμήν του νεκρού και όσο πιο πολλές είναι οι θυσίες στην κηδεία, τόσο καλύτερη θα είναι η πορεία του τιμώμενου ατόμου στον άλλο κόσμο και εν συνεχεία τόσο καλύτερη θα είναι η μεταθανάτιά του ζωή (puya) . Η οικογένεια του θανόντος πρέπει οπωσδήποτε να βρει τρόπο – και κυρίως οικονομίες- για να θυσιάσει buffalo, το οποίο αποτελεί το “όχημα” για ένα ασφαλές "ταξίδι για την puya", εξασφαλίζοντας ηρεμία στους συγγενείς και ταυτόχρονα ανεβάζοντας το κοινωνικό τους πρεστίζ. Φυσικά όσο περισσότερα βουβάλια θυσιαστούν, τόσο το καλύτερο. Μάλιστα ανάλογα με την σημασία που κατείχε στην κοινότητα ο νεκρός και φυσικά ανάλογα με την κάστα του, υπολογίζεται ο μίνιμουμ αριθμός βουβαλιών που πρέπει να θυσιαστούν. Σημασία όμως έχει όχι μόνο ο αριθμός αλλά και το είδος του ζώου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα σπάνια αλμπίνο βουβάλια τα οποία θεωρούνται το ύψιστο δώρο, η τιμή των οποίων φτάνει τα 200.000 ευρώ...!

Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι η κηδεία στα μέρη αυτά δεν είναι μια απλή υπόθεση, αλλά απαιτεί μεγάλη οργάνωση και αυξημένο budget, κάτι που εξηγεί τον λόγο για τον οποίο σπάνια κηδεύουν αμέσως έναν νεκρό. Συνήθως τον κηδεύουν μετά από χρόνια, όταν καταφέρει η οικογένεια να μαζέψει το επιθυμητό πόσο για τη διοργάνωση μιας κηδείας που θεωρεί ότι θα αρμόζει στον θανόντα. Μάλιστα συχνά μια κηδεία γίνεται προς τιμήν δύο ή περισσότερων εκλιπόντων για τον διαμοιρασμό των εξόδων. Σύντομα μαθαίνουμε πως στην κηδεία που παρευρισκόμαστε ο νεκρός απεβίωσε τρία χρόνια πριν.. Ίσως έτσι να εξηγείται εν μέρει η έλλειψη συναισθηματικής φόρτισης και η αντιμετώπιση του γεγονότος σαν μια γιορτή, ένα πάρτι που ακόμα και τουρίστες όπως εμείς μπορούν να παρακολουθήσουν.
Το ζευγάρι που διοργανώνει το event - παιδιά του θανόντος - έχει ενθουσιαστεί με την παρουσία μας και μας προσκαλεί να μείνουμε και για φαγητό. Δεχόμαστε και περιμένουμε να δοκιμάσουμε τα σφαχτά, τα οποία σερβίρονται σιγά σιγά στα κιόσκια. Όταν έρχεται η σειρά μας, καθόμαστε κυκλικά και στη μέση της παρέας μας οι οικοδεσπότες μας σερβίρουν ένα μεγάλο μπολ ρύζι, ένα πιάτο με λαχανικά και tempeh, ένα με χοιρινό κι ένα με ποταμίσια ψάρια. Ο καθένας μας έχει δικό του πιάτο αλλά δεν υπάρχουν φυσικά μαχαιροπίρουνα, καθώς ο παραδοσιακός ινδονησιακός τρόπος φαγητού είναι "makan tangan =τρώμε με τα χέρια".
Το στομάχι μου έχει γίνει κόμπος μετά τη βαριά δηλητηρίαση των προηγούμενων ημερών αλλά και μετά τις σημερινές εικόνες, οπότε δυσκολεύομαι να φάω. Οι υπόλοιποι απολαμβάνουν το φαγητό, το οποίο φαίνεται όντως νοστιμότατο... Μακάρι να μπορούσα να φάω.. αλλά δεν πειράζει, είναι το τελευταίο που με νοιάζει!

Μετά το φαγητό αποχαιρετάμε την οικογένεια και περνάμε στην δεύτερη φάση του μονοήμερου tour: τώρα θα εξερευνήσουμε τους ποικίλους τρόπους "ταφής" των γηγενών toraja. Βάζω εισαγωγικά γιατί σύμφωνα με την βασική αρχή της φιλοσοφίας των toraja, είναι υποτιμητικό για τους προγόνους τους να θαφτούν κάτω από το έδαφος, οπότε βρίσκουν άλλα μέρη για να εναποθέτουν τα νεκρά σώματα με ασφάλεια ώστε να μην φαγωθούν από τα άγρια ζώα. Αυτά είναι σπηλιές, βράχοι ακόμα και δέντρα*.
*Τα δέντρα επιλέγονται αποκλειστικά για τις περιπτώσεις νεκρών βρεφών.
Η πρώτη μας στάση έγινε τυχαία καθώς είδαμε στον δρόμο έναν τεχνίτη να λαξεύει έναν μικρό σε μέγεθος βράχο και σταματήσαμε για να τον παρατηρήσουμε. Πρόκειται για την πιο απλή "μορφή ταφής" εδώ στην περιοχή, δηλαδή τα φέρετρα τοποθετούνται μέσα σε βράχους, σε "βαθουλώματα" που δημιουργούνται από σταδιακό επίμονο λάξευμα με σφυρί και καλέμι. Αυτό απαιτεί πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί, συνήθως από έξι μήνες έως έναν χρόνο από ότι μας είπε ο τεχνητής, καθώς θέλει προσοχή στη λεπτομέρεια και μυϊκή δύναμη.
Επόμενη στάση είναι ένας τεράστιος και περίοπτος βράχος, που θεωρείται φημισμένο μνημείο της περιοχής, με πολλές λαξευμένες "τρύπες" οπού έχουν τοποθετηθεί εδώ και χρόνια φέρετρα επιφανών προσωπικοτήτων της κοινότητας. Τα άτομα αυτά κατείχαν πολιτικά αξιώματα εν ζωή και ανήκαν στην υψηλότερη κάστα – γιατί ναι, εδώ στα ορεινά μέρη της toraja ακολουθείται ακόμη και σήμερα άτυπα η παράδοση με τις κάστες, παρόμοια φιλοσοφία με αυτήν που όλοι έχουμε ακουστά για την Ινδία. Γι’ αυτό λοιπόν, προς τιμήν τους έχουν φτιάξει εντυπωσιακά φέρετρα, καθώς και ομοιώματα – αγάλματα με την μορφή των νεκρών (tau-tau στην τοπική διάλεκτο), τοποθετημένα όσο πιο ψηλά γίνεται.


Η αναλυτική ξενάγηση της Meyske παρά το ενδιαφέρον της, με έχει φτάσει στα όριά μου. Μας μιλάει με πάθος και μας βομβαρδίζει με ιστορικά στοιχεία, πληροφορίες ακόμα και με προσωπικά βιώματα. Έχουμε κουραστεί όλοι και καθόμαστε στα σκαλάκια του τεράστιου ταφικού μνημείου όσο μας μιλάει. Είναι αξιοπερίεργο ότι δεν υπάρχει ψυχή εδώ γύρω, ούτε τουρίστας ούτε ντόπιος, είμαστε μόνοι μας σε ένα τόσο ξεχωριστό αξιοθέατο. Σε τέτοια μέρη δεν μπορείς παρά να αναλογιστείς την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης.. Άραγε πόσοι έχουν κάτσει εδώ στα ίδια σκαλάκια για να θρηνήσουν τον άνθρωπό τους? Και άραγε όλες αυτές οι τελετουργίες βοηθούν τον νεκρό ή αυτούς που μένουν πίσω? Ο αποχαιρετισμός έχει άλλη αξία όταν γίνεται με ακριβά μέσα? Όλες οι θρησκείες δίνουν μεγάλη έμφαση "στο τέλος", μάλιστα εδώ το πάνε ένα κι βήμα παραπέρα... Πόση ματαιότητα υπάρχει σε αυτό?
Οι ιθαγενείς toraja δηλώνουν χριστιανοί στην πλειοψηφία τους (85%) κυρίως προτεστάντες. Προφανώς υπάρχουν εμφανείς επιρροές από παλιές ανιμιστικές δοξασίες οι οποίες περιστρέφονται γύρω από τη λατρεία των προγόνων και οι οποίες ενσωματώνονται με την πάροδο των χρόνων σε πιο "μοντέρνες" θρησκείες. Πως θα μπορούσαν εξάλλου να αποβάλλουν κάτι τόσο σημαντικό? Στα μέρη αυτά ο θάνατος παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή.
Κατακλυζόμαστε λοιπόν με υπαρξιακούς προβληματισμούς και ερωτηματικά τα οποία μας οδηγούν σε βραδινές συζητήσεις και φιλοσοφίες στο χαριτωμένο μπαλκόνι του homestay παρέα με τους νέους μας φίλους, το ζευγάρι Γερμανών. Έχουμε επιστρέψει κατάκοποι αλλά απολαμβάνουμε την παρέα και την κρύα μπύρα. Εντυπωσιαζόμαστε όταν μαθαίνουμε πως ταξιδεύουν οι δυο τους από τον Ιανουάριο σε όλη την Ασία - υπόψιν μόλις μπήκε Οκτώβρης.. Μάζεψαν λεφτά από τις συμβατικές τους δουλειές και τα ξοδεύουν με σύνεση ώστε το ταξίδι τους να διαρκέσει έναν ολόκληρο χρόνο! Πράγματι τώρα που γράφω την ιστορία είναι αρχές Φεβρουάριου και μου έστειλαν τα νέα τους, πως μόλις επέστρεψαν στη Γερμανία. Εντελώς συμπωματικά με την κοπέλα έχουμε το ίδιο επάγγελμα.. Άραγε θα καταφέρω κι εγώ να μαζέψω λεφτά για ετήσιο ταξιδάκι ?!?!
Attachments
-
525,3 KB Προβολές: 0
-
287,5 KB Προβολές: 0
Last edited by a moderator: