art
Member
- Μηνύματα
- 27
- Likes
- 368
- Επόμενο Ταξίδι
- Ghana
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νησί του Πάσχα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2 - Δυτική Παπούα - Raja Ampat
- Κεφάλαιο 2 - (συνέχεια)
- Έξτρα πληροφορίες για Raja Ampat
- Κεφάλαιο 3 - Νησί Sulawesi
- Sulawesi
- Sulawesi (2)
- Sulawesi (3)
- Sulawesi (4)
- Sulawesi (5)
- Τελευταία μέρα στο Sulawesi
- Κεφάλαιο 4 - Νησί Βόρνεο
- Βόρνεο (2)
- Βόρνεο (3)
- Βόρνεο (4)
- Videos απο Βόρνεο
- Βόρνεο (5)
- Επίλογος
1η μέρα στο Sulawesi:
Προσγειωνόμαστε στο Manado, το οποίο έχει τη φήμη μιας όμορφης παραθαλάσσιας πόλης, αλλά εμείς θα φύγουμε απευθείας για τα βουνά. Απολαύσαμε αρκετά τη θάλασσα στα Raja Ampat, οπότε τώρα θέλουμε να γνωρίσουμε την πιο άγρια όψη της Ινδονησίας με τα πολλά ενεργά ηφαίστεια στην καρδιά του «ring of fire». Πράγματι από τη βεράντα του bungalow μας στην ορεινή κωμόπολη Tomohon βλέπουμε πεντακάθαρα το επιβλητικό ηφαίστειο Lokon, ενώ λίγο πιο πέρα φαντάζει το ηφαίστειο Mahawu και από την άλλη μεριά το ηφαίστειο Empung.
Αλλά θα πάω ένα βήμα πίσω, στο πώς φτάσαμε ως εκεί:
Στην αρχή της νέας μας περιπέτειας βρισκόμαστε σε μια χαοτική βαβούρα έξω από το αεροδρόμιο του Manado και εγώ σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση λόγω κούρασης και ενόχλησης στο στομάχι. Μέχρι να αγοράσω κάτι να φάω μπας και συνέλθω, ο Η. κάνει τις απαραίτητες συνεννοήσεις με ντόπιους «κράχτες» και οδηγούς για τη μεταφορά μας σε κοντινή κωμόπολη όπου θα μείνουμε τις επόμενες 3-4 μέρες. Το ορεινό Tomohon απέχει μια ώρα μακριά και μας αναλαμβάνει ένας ταξιτζής που μιλάει άπταιστα Αγγλικά, ακούει μάλιστα δυνατή mainstream αμερικάνικη μουσική, ό τι χειρότερο για τον πονοκέφαλό μου.. Ευτυχώς κάνει μια στάση στα μισά για να μας κεράσει pisang goreng (= τηγανητή μπανάνα) από κάποιον πλανόδιο, οπότε η διάθεσή μου φτιάχνει. Περιέργως μας λέει ότι ξέρει το ξενοδοχείο μας και τον ιδιοκτήτη του ο οποίος φάνηκε να είναι γνωστός στην περιοχή, «πώς κι έτσι?» αναρωτηθήκαμε..
Μέχρι να φτάσουμε έχει ήδη νυχτώσει για τα καλά, το μέρος είναι εξοχή – ερημιά και έξω από κάτι πανέμορφα bungalows σε boho στυλ, μας υποδέχεται εγκάρδια ένας ξανθός νεαρός μακρυμάλλης. Αρχικά νομίζαμε ότι ήταν κάποιος πιωμένος bule τουρίστας αλλά ακούγοντάς τον να συνομιλεί σε άπταιστα ινδονησιακά με τον οδηγό μας, καταλάβαμε ότι πρόκειται για τον Ολλανδό ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου. Αρχικά απογοητεύτηκα σκεπτόμενη ότι η ολλανδική αποικιοκρατία κρατάει ακόμα και σήμερα και μάλιστα σε τόσο ιδιαίτερα μέρη.
Σύντομα όμως μέσα στις επόμενες μέρες κατάλαβα ότι ο συγκεκριμένος τύπος αγαπάει και σέβεται τη χώρα που τον φιλοξενεί με αποτέλεσμα να έχει κερδίσει τον σεβασμό των ντόπιων, μάλιστα μιλάει άπταιστα όχι μόνο την επίσημη γλώσσα της χώρας αλλά και την τοπική διάλεκτο. Είναι η πρώτη φορά που βλέπω ζευγάρι ινδονήσιας – ευρωπαίου να συνεννοούνται μεταξύ τους στα ινδονησιακά και όχι στα αγγλικά. Και οι δύο πολύ φιλόξενοι και εξυπηρετικοί, μας σερβίρουν τοπικά φαγητά στο εστιατόριο του ξενοδοχείου, όπου επιτέλους βρίσκουμε και αλκοόλ! Ο Η. παραγγέλνει κρύα μπίρα και πλέει σε πελάγη ευτυχίας αλλά εγώ δεν μπορώ να πιώ ούτε το τζιν λεμόνι μου.. Μάλλον όντως δεν είμαι καλά. Παρόλα αυτά κανονίζουμε με τον εγκάρδιο Ολλανδό να τον ακολουθήσουμε το επόμενο πρωί σε ολοήμερη εξόρμηση που έχει προγραμματίσει.
Το εστιατόριο κλείνει νωρίς και είμαστε πολύ κουρασμένοι οπότε παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής στο δωμάτιό μας. Η διαδρομή είναι παραμυθένια, μέσα στη βλάστηση, με ήχους της ζούγκλας και με χαριτωμένα φωτάκια να μας καθοδηγούν σε μια πλαγιά με 6-7 διασκορπισμένα ξύλινα bungalows. Το κάθε ένα έχει τη βεράντα του, με αιώρα και με απίστευτη θέα στα απέναντι ηφαίστεια, όπως καταλάβαμε το επόμενο πρωί. Το εσωτερικό είναι εξίσου εντυπωσιακό με περιμετρικές τζαμαρίες, κρεβάτι από μπαμπού με κουνουπιέρα και hippie αισθητική που μου θυμίζει έντονα Μπαλί. Με αυτές τις εικόνες πέφτουμε για ύπνο και την επόμενη μέρα είμαστε σε φόρμα για την πρώτη γεύση από Βόρειο Sulawesi.
2η μέρα στο Sulawesi ---------------------------------------------------------------------------------------
Η πρώτη στάση της εκδρομής είναι μόλις 15 λεπτά μακριά από το ξενοδοχείο μας, στο κέντρο του Tomohon, όπου βρίσκεται το περίφημο Extreme Market, δηλαδή λαϊκή αγορά όπου εκτός από τα αναμενόμενα τρόφιμα – προϊόντα που έχουμε συνηθίσει, υπάρχουν και πάγκοι με δυσάρεστες για τους περισσότερους εκπλήξεις: πωλούνται νεκρά φίδια, ποντίκια, νυχτερίδες ακόμα και σκυλιά ή -πιο σπάνια- γατιά προς κατανάλωση. Πριν μπούμε στο extreme παράρτημα της αγοράς ο Ολλανδός οδηγός μας, μας ενημερώνει για το τι θα ακολουθήσει και μας αφήνει να επιλέξουμε. Εμείς έχουμε αποφασίσει να μπούμε, ενώ το ζευγάρι Αυστραλών με το οποίο μοιραζόμαστε το tour δεν ακολουθεί. Το θέαμα είναι όντως σκληρό, παρόλο που την συγκεκριμένη μέρα και ώρα έτυχε να μην υπάρχουν πολλά «προϊόντα» και οι περισσότεροι πάγκοι να είναι κενοί, καλύτερα ίσως.
Η αγορά συνεχίστηκε με πάγκους με μπαχαρικά, τροπικά φρούτα, παστά-αποξηραμένα στον ήλιο ψάρια, τοπικούς καφέδες και τσάι. Είμαστε οι μόνοι τουρίστες και πολλοί από τους μικροπωλητές ενδιαφέρονται να μάθουν από πού είμαστε, μάλιστα κάποιος ζητάει να φωτογραφηθεί μαζί μας. Επιβιβαζόμαστε και πάλι στο αμάξι και με οδηγό πάντα τον Ολλανδό, απομακρυνόμαστε από τον οικισμό και αρχίζουμε να ανεβαίνουμε σε υψόμετρο. Στο δρόμο μας εξηγεί για τις επερχόμενες τοπικές εκλογές εξαιτίας των οποίων υπάρχουν παντού αφίσες, μεγάφωνα και εκδηλώσεις. Πολλά από όσα μας λέει μας κάνουν εντύπωση όπως το γεγονός ότι κάποιοι από τους υποψηφίους μοιράζουν ακόμα και λεφτά μαζί με το ψηφοδέλτιό για να πείσουν τους ψηφοφόρους τους. Ακόμη μαθαίνουμε πως στην περιοχή η επικρατούσα θρησκεία είναι ο χριστιανισμός (προτεστάντες αν θυμάμαι καλά) και ο «ιμάμης» που νομίζαμε ότι ακούμε από το πρωί, στην πραγματικότητα είναι χριστιανική λειτουργία που ακούγεται από μεγάφωνα, ακολουθώντας την τακτική των μουσουλμάνων.
Επόμενη στάση είναι η περίφημη ηφαιστειακή λίμνη Linow. Η θέα από το πρώτο σημείο όπου σταματάμε για φωτογραφίες δίνει μας την αίσθηση μιας κοινής λίμνης, μάλιστα είναι αρκετά μεγάλη, διακρίνουμε πολλά ψαροπούλια, ακόμα και μια βάρκα. Όταν όμως παρατηρούμε πιο προσεκτικά, βλέπουμε σημεία απέναντι που αχνίζουν.. Η λίμνη περιέχει θειάφι και ηφαιστειακά αέρια, επομένως δεν είναι ασφαλές να κολυμπήσει κανείς, μάλιστα λέγεται ότι τα νερά της αλλάζουν χρώμα, λόγω αλλαγών στη χημική τους σύσταση. Από εδώ η λίμνη μας φαίνεται πράσινη και εκπέμπει μια ηρεμία. Μετά από λίγο περπάτημα όμως, φτάνουμε σε άλλο σημείο με εντελώς διαφορετική αίσθηση. Εδώ το τοπίο είναι απόκοσμο, τα νερά βράζουν, εκπέμπουν πολλά διαφορετικά χρώματα, βγάζουν ατμούς και μπουρμπουλήθρες και η έντονη μυρωδιά από θειάφι κάνει την ατμόσφαιρα αποπνικτική.
Δεν αντέχω πολλή ώρα, νιώθω ότι δεν μπορώ να αναπνεύσω και απομακρύνομαι, ενώ η υπόλοιπη παρέα έχει μαγευτεί και δεν ξεκολλάει. Κάποια στιγμή, επιτέλους ο Ολλανδός προτείνει να γυρίσουμε, γιατί η επόμενη στάση είναι λέει η αγαπημένη του.
Μετά από λίγη ακόμα οδήγηση, σταματάμε στη μέση του πουθενά, σε μια άλλη λίμνη, αυτή όμως πολύ μικρότερη και παραμυθένια μέσα σε καταπράσινο τοπίο, με νερά που βγάζουν και αυτά ατμούς. Δεν υπάρχει ψυχή εδώ γύρω, είμαστε μόνο εμείς και η φύση. Ο οδηγός μας εξηγεί ότι έχει ανακαλύψει τυχαία το μέρος αυτό και είναι το αγαπημένο του σημείο για μπάνιο σε θερμά νερά που προέρχονται φυσικά από το γειτονικό ηφαίστειο. Φοράμε ήδη μαγιό όπως μας είχε ζητήσει από το προηγούμενο βράδυ, οπότε βουτάμε σιγά σιγά και οι πέντε. Η αίσθηση είναι υπέροχη, το ζεστό νερό με ηρεμεί και το τοπίο αυτό σε συνδυασμό με την ευχάριστη παρέα δημιουργούν ένα τέλειο σκηνικό.
Ακολουθούν μερικές ακόμα ενδιαφέρουσες στάσεις: σε τόπο θρησκευτικής λατρείας (παλιάς τοπικής παγανιστικής θρησκείας), σε μονοπάτι στο δάσος που οδηγεί σε καταρράκτη θερμού νερού, σε τοπικό εστιατόριο με θέα τη μεγαλύτερη λίμνη της περιοχής “Tondano” και οδεύοντας προς το τέλος της εκδρομής, στάση στην κορυφή του λόφου Tetetana για πανοραμική θέα προς τα γειτονικά ηφαίστεια και την πόλη Manado. Αυτό είναι μια εναλλακτική λύση για δούμε έστω από μακριά το ενεργό ηφαίστειο Mahawu, το οποίο ήταν προγραμματισμένο να επισκεφτούμε σήμερα για trekking αλλά λόγω ομίχλης δεν τα καταφέραμε.
Η τελευταία μας επίσκεψη είναι και η αγαπημένη μου: το Tuur Ma'asering είναι ένα μέρος παραγωγής τοπικού αλκοολούχου ποτού γνωστού ως “Cap Tikus”** από τον χυμό ενός είδους φοίνικα της περιοχής (Aren palm tree - Arenga pinnata)
**κυριολεκτικά η μετάφραση είναι “Σφραγίδα Αρουραίου”, δεν έμαθα γιατί λέγεται έτσι, αν κάποιος ταξιδέψει μέχρι εκεί και ακούσει τον λόγο παρακαλώ να μου γράψει! Το ποτό αυτό είναι σήμα κατατεθέν της περιοχής, κάτι σαν την ρακή για την Κρήτη και μάλιστα γκουκλάρωντας για πληροφορίες βρήκα ομώνυμο ινδονησιακό τραπ τραγούδι (!) με αγγλικούς στίχους και με ινδονήσιο αλάνι να το παίζει ιστορία καταναλώνοντας το εν λόγω ποτό. Αφήνω λινκ και πέρα από το αστείο της υπόθεσης έχει καλογυρισμένο κλιπ με χαρακτηριστικές εικόνες από βόρειο Sulawesi.
Στο μέρος που βρισκόμαστε υπάρχουν φυτείες του συγκεκριμένου φοίνικα και στις εγκαταστάσεις πραγματοποιείται όλη η διαδικασία παραγωγής αλλά και πώλησης του ποτού σε ένα χαριτωμένο “instagrammable” μπαράκι μέσα στο δάσος. Φτάνουμε και έχει ήδη νυχτώσει, εντυπωσιαζόμαστε από το φωτισμένο μονοπάτι μέσα στην πυκνή βλάστηση, το οποίο μας οδηγεί σε κατασκευές από μπαμπού μέσα στο δάσος. Εκεί συναντάμε λίγους ακόμη επισκέπτες που πίνουν το Cap Tikus υπό τους ήχους δυνατής μουσικής. Καθόμαστε κι εμείς και απολαμβάνουμε τις ιστορίες του Ολλανδού και τις περιπέτειες των Αυστραλών συνταξιδιωτών μας, δοκιμάζοντας παράλληλα και το ινδονησιακό δυνατό ποτό.
Από ότι μας εξιστορούν οι νεαροί Αυστραλοί έχουν τρίμηνη άδεια από τη δουλειά τους την οποία χρησιμοποιούν για ταξίδια πρώτα στην Αφρική και τώρα στην Ινδονησία. Ο λόγος επίσκεψής τους εδώ είναι ο ίδιος με τον δικό μας, δηλαδή το Εθνικό Πάρκο Tangkoko, στο οποίο μάλιστα θα διανυκτερεύσουν αρκετές μέρες. Αυτοί θα μείνουν ολόκληρο μήνα στην περιοχή οπότε έχουν πολύ χρόνο στη διάθεσή τους. Κάποια στιγμή ο Ολλανδός θέλοντας να μας δείξει τις διαφορετικές ποικιλίες του ποτού ανάλογα με την περιεκτικότητα τους σε αλκοόλ, χύνει στο τραπέζι τρία διαφορετικά σφηνάκια, βάζει φωτιά και ανάβει το τσιγάρο του με το δυνατότερο (βλέπε προηγούμενο βίντεο κλιπ στο 2:15).
Η βραδιά κυλά όμορφα με νέους φίλους και νέες γεύσεις, αλλά δεν μπορώ να ευχαριστηθώ τη στιγμή. Αισθάνομαι ότι την πάτησα για τα καλά, είμαι σίγουρη ότι έχω πυρετό, αλλά προσπαθώ να μην δώσω σημασία.. Μακάρι να είναι ιδέα μου.. Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο κ ενώ όλοι πάνε για βραδινό, εγώ ανακοινώνω στον Η. ότι θα πάω αμέσως στο δωμάτιο να κοιμηθώ. "Από τώρα?!" Ο Η. αμέσως καταλαβαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά και δανείζεται ένα θερμόμετρο από το προσωπικό του ξενοδοχείου. Τελικά περνάω όλο το βράδυ με 39 πυρετό, άυπνη και σκεπτόμενη την γκαντεμιά να καταπέσω ακριβώς πριν την προγραμματισμένη και πολυαναμενόμενη εκδρομή μας στο Tangkoko! Αν δεν ήταν αυτό το πάρκο δεν θα ερχόμασταν ως εδώ ! Και να μην το δούμε καν ?!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3η & 4η μέρα στο Sulawesi
Την επόμενη μέρα χαπακώνομαι, παίρνω μαζί έξτρα νερά και εξτρά πονστάν και δηλώνω έτοιμη να εξερευνήσουμε τη ζούγκλα. Ο Ολλανδός εξάλλου μας περιμένει ήδη με το αμαξάκι του, μάλιστα σήμερα με ακόμη περισσότερο ενθουσιασμό. Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, ο ολλανδός φίλος μας έχει πάθος με τα ζώα και την φύση, καθώς και σχετικές εξειδικευμένες γνώσεις και σπουδές. Μάλιστα αυτός είναι ο λόγος που βρέθηκε στην Ινδονησία, όταν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια μετακόμισε στη ζούγκλα του Βόρνεο, (ο επόμενος προορισμός μας!) δουλεύοντας εκεί για περιβαλλοντικές οργανώσεις. Παρά την εξειδίκευσή του, για να μπούμε στο πάρκο πρέπει απαραίτητα να έχουμε τη συνοδεία ντόπιου οδηγού, οπότε καταλήγουμε να είμαστε 2 άτομα με 2 οδηγούς να μας ακολουθούν και να μας επισημαίνουν τα ζώα, τα πουλιά και τα φυτά που βρίσκονται στο δρόμο μας. Όντως το έμπειρο μάτι τους είναι απαραίτητο για να τα εντοπίσουμε αλλά και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αυτά. Η υγρασία πρέπει να έχει φτάσει 100% και ο πυρετός δεν βοηθάει. Παρόλα αυτά βάζω τα δυνατά μου να συνεχίσω τη διαδρομή, αφού τα ζώα που συναντάμε με ενθουσιάζουν: Αρχικά κάνουν την εμφάνισή τους καμιά 30ρια μαύροι πίθηκοι με “μοικάνα” (crested black macaque) οι οποίοι τρώνε μπανάνες, παίζουν, κάνουν τσαμπουκά και σκαρφαλώνουν σε δέντρα. Στη συνέχεια συναντάμε πολλά είδη πουλιών -εδώ ζουν 6 είδη kingfisher με διαφορετικά χρώματα το κάθε ένα- κουκουβάγιες, σκιουράκια και το μαρσιποφόρο αρκουδάκι “cuscus”, το οποίο αράζει χαλαρό στην κορυφή ενός πανύψηλου δέντρου.
Κάποια στιγμή και ενώ βρισκόμαστε μέσα στην πυκνή ζούγκλα, ακούμε τον γνώριμο ήχο του κύματος που σκάει στην ακτή. Λίγα βήματα πιο πέρα εμφανίζεται μπροστά μας μια μεγάλη μαύρη παραλία, όπου κάνουμε στάση για τσιγάρο και αντιπυρετικό. Το τοπίο είναι μαγικό και μαντέψτε.. είμαστε μόνοι μας εδώ!
Στο υπόλοιπο δάσος τα γκρουπάκια από τουρίστες πληθαίνουν όσο η ώρα περνάει, καθώς τα πιο δημοφιλή ζώα του πάρκου βγαίνουν μετά τη δύση του ηλίου.
Αρχίζουμε λοιπόν κι εμείς να αναζητάμε τους νυκτόβιους θαμώνες της περιοχής, μπαίνοντας μέσα σε τεράστιους κορμούς τροπικών δέντρων, όπου συναντάμε νυχτερίδες, αλλά και το διάσημο “tarsier”: ένα μικροσκοπικό θηλαστικό με τεράστια γουρλωτά μάτια, νυκτόβιο και ιδιαίτερα σπάνιο. Είναι το σήμα κατατεθέν του πάρκου, ο βασικός λόγος επίσκεψης για τους περισσότερους και εγώ το ερωτεύτηκα τόσο που αγόρασα και ένα λούτρινο tarsier για το σπίτι από το αεροδρόμιο του Manado στην επιστροφή. – Θα ξετρελαθεί ο γάτος μου όταν το δει..! -
ΦΩΤΟ ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Θαυμάσαμε λοιπόν το γλυκύτατο tarsier, το οποίο μας κοιτούσε απορημένο και έβγαζε έναν λεπτό χαρακτηριστικό ήχο υψηλής συχνότητας, όση ώρα το φωτογραφίζαμε. Ήρθε όμως η ώρα να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. Ο Ολλανδός είναι ενθουσιασμένος που πήραμε μια καλή γεύση του πάρκου, το ίδιο και εμείς φυσικά, και η διαδρομή της επιστροφής κυλά ευχάριστα με χιπ χοπ μουσικές, ραπαρίσματα και συζητήσεις. Παρόλα αυτά όπως ήταν αναμενόμενο γυρνάω ράκος από τον πυρετό και πέφτω ξερή για ύπνο. Την επόμενη μέρα την πέρασα στο κρεβάτι, οπότε τα σχέδιά μας για ενοικίαση μηχανής και πρωινή βόλτα σε κοντινούς καταρράκτες δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα.
Την επιστροφή στο αεροδρόμιο του Manado ούτε καν τη θυμάμαι, μάλλον κοιμόμουν στη διαδρομή, όπως και στην πτήση με προορισμό την πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη του νησιού Sulawesi, που ονομάζεται Makassar.
Προσγειωνόμαστε στο Manado, το οποίο έχει τη φήμη μιας όμορφης παραθαλάσσιας πόλης, αλλά εμείς θα φύγουμε απευθείας για τα βουνά. Απολαύσαμε αρκετά τη θάλασσα στα Raja Ampat, οπότε τώρα θέλουμε να γνωρίσουμε την πιο άγρια όψη της Ινδονησίας με τα πολλά ενεργά ηφαίστεια στην καρδιά του «ring of fire». Πράγματι από τη βεράντα του bungalow μας στην ορεινή κωμόπολη Tomohon βλέπουμε πεντακάθαρα το επιβλητικό ηφαίστειο Lokon, ενώ λίγο πιο πέρα φαντάζει το ηφαίστειο Mahawu και από την άλλη μεριά το ηφαίστειο Empung.

Αλλά θα πάω ένα βήμα πίσω, στο πώς φτάσαμε ως εκεί:
Στην αρχή της νέας μας περιπέτειας βρισκόμαστε σε μια χαοτική βαβούρα έξω από το αεροδρόμιο του Manado και εγώ σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση λόγω κούρασης και ενόχλησης στο στομάχι. Μέχρι να αγοράσω κάτι να φάω μπας και συνέλθω, ο Η. κάνει τις απαραίτητες συνεννοήσεις με ντόπιους «κράχτες» και οδηγούς για τη μεταφορά μας σε κοντινή κωμόπολη όπου θα μείνουμε τις επόμενες 3-4 μέρες. Το ορεινό Tomohon απέχει μια ώρα μακριά και μας αναλαμβάνει ένας ταξιτζής που μιλάει άπταιστα Αγγλικά, ακούει μάλιστα δυνατή mainstream αμερικάνικη μουσική, ό τι χειρότερο για τον πονοκέφαλό μου.. Ευτυχώς κάνει μια στάση στα μισά για να μας κεράσει pisang goreng (= τηγανητή μπανάνα) από κάποιον πλανόδιο, οπότε η διάθεσή μου φτιάχνει. Περιέργως μας λέει ότι ξέρει το ξενοδοχείο μας και τον ιδιοκτήτη του ο οποίος φάνηκε να είναι γνωστός στην περιοχή, «πώς κι έτσι?» αναρωτηθήκαμε..
Μέχρι να φτάσουμε έχει ήδη νυχτώσει για τα καλά, το μέρος είναι εξοχή – ερημιά και έξω από κάτι πανέμορφα bungalows σε boho στυλ, μας υποδέχεται εγκάρδια ένας ξανθός νεαρός μακρυμάλλης. Αρχικά νομίζαμε ότι ήταν κάποιος πιωμένος bule τουρίστας αλλά ακούγοντάς τον να συνομιλεί σε άπταιστα ινδονησιακά με τον οδηγό μας, καταλάβαμε ότι πρόκειται για τον Ολλανδό ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου. Αρχικά απογοητεύτηκα σκεπτόμενη ότι η ολλανδική αποικιοκρατία κρατάει ακόμα και σήμερα και μάλιστα σε τόσο ιδιαίτερα μέρη.
Σύντομα όμως μέσα στις επόμενες μέρες κατάλαβα ότι ο συγκεκριμένος τύπος αγαπάει και σέβεται τη χώρα που τον φιλοξενεί με αποτέλεσμα να έχει κερδίσει τον σεβασμό των ντόπιων, μάλιστα μιλάει άπταιστα όχι μόνο την επίσημη γλώσσα της χώρας αλλά και την τοπική διάλεκτο. Είναι η πρώτη φορά που βλέπω ζευγάρι ινδονήσιας – ευρωπαίου να συνεννοούνται μεταξύ τους στα ινδονησιακά και όχι στα αγγλικά. Και οι δύο πολύ φιλόξενοι και εξυπηρετικοί, μας σερβίρουν τοπικά φαγητά στο εστιατόριο του ξενοδοχείου, όπου επιτέλους βρίσκουμε και αλκοόλ! Ο Η. παραγγέλνει κρύα μπίρα και πλέει σε πελάγη ευτυχίας αλλά εγώ δεν μπορώ να πιώ ούτε το τζιν λεμόνι μου.. Μάλλον όντως δεν είμαι καλά. Παρόλα αυτά κανονίζουμε με τον εγκάρδιο Ολλανδό να τον ακολουθήσουμε το επόμενο πρωί σε ολοήμερη εξόρμηση που έχει προγραμματίσει.
Το εστιατόριο κλείνει νωρίς και είμαστε πολύ κουρασμένοι οπότε παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής στο δωμάτιό μας. Η διαδρομή είναι παραμυθένια, μέσα στη βλάστηση, με ήχους της ζούγκλας και με χαριτωμένα φωτάκια να μας καθοδηγούν σε μια πλαγιά με 6-7 διασκορπισμένα ξύλινα bungalows. Το κάθε ένα έχει τη βεράντα του, με αιώρα και με απίστευτη θέα στα απέναντι ηφαίστεια, όπως καταλάβαμε το επόμενο πρωί. Το εσωτερικό είναι εξίσου εντυπωσιακό με περιμετρικές τζαμαρίες, κρεβάτι από μπαμπού με κουνουπιέρα και hippie αισθητική που μου θυμίζει έντονα Μπαλί. Με αυτές τις εικόνες πέφτουμε για ύπνο και την επόμενη μέρα είμαστε σε φόρμα για την πρώτη γεύση από Βόρειο Sulawesi.

2η μέρα στο Sulawesi ---------------------------------------------------------------------------------------
Η πρώτη στάση της εκδρομής είναι μόλις 15 λεπτά μακριά από το ξενοδοχείο μας, στο κέντρο του Tomohon, όπου βρίσκεται το περίφημο Extreme Market, δηλαδή λαϊκή αγορά όπου εκτός από τα αναμενόμενα τρόφιμα – προϊόντα που έχουμε συνηθίσει, υπάρχουν και πάγκοι με δυσάρεστες για τους περισσότερους εκπλήξεις: πωλούνται νεκρά φίδια, ποντίκια, νυχτερίδες ακόμα και σκυλιά ή -πιο σπάνια- γατιά προς κατανάλωση. Πριν μπούμε στο extreme παράρτημα της αγοράς ο Ολλανδός οδηγός μας, μας ενημερώνει για το τι θα ακολουθήσει και μας αφήνει να επιλέξουμε. Εμείς έχουμε αποφασίσει να μπούμε, ενώ το ζευγάρι Αυστραλών με το οποίο μοιραζόμαστε το tour δεν ακολουθεί. Το θέαμα είναι όντως σκληρό, παρόλο που την συγκεκριμένη μέρα και ώρα έτυχε να μην υπάρχουν πολλά «προϊόντα» και οι περισσότεροι πάγκοι να είναι κενοί, καλύτερα ίσως.
Η αγορά συνεχίστηκε με πάγκους με μπαχαρικά, τροπικά φρούτα, παστά-αποξηραμένα στον ήλιο ψάρια, τοπικούς καφέδες και τσάι. Είμαστε οι μόνοι τουρίστες και πολλοί από τους μικροπωλητές ενδιαφέρονται να μάθουν από πού είμαστε, μάλιστα κάποιος ζητάει να φωτογραφηθεί μαζί μας. Επιβιβαζόμαστε και πάλι στο αμάξι και με οδηγό πάντα τον Ολλανδό, απομακρυνόμαστε από τον οικισμό και αρχίζουμε να ανεβαίνουμε σε υψόμετρο. Στο δρόμο μας εξηγεί για τις επερχόμενες τοπικές εκλογές εξαιτίας των οποίων υπάρχουν παντού αφίσες, μεγάφωνα και εκδηλώσεις. Πολλά από όσα μας λέει μας κάνουν εντύπωση όπως το γεγονός ότι κάποιοι από τους υποψηφίους μοιράζουν ακόμα και λεφτά μαζί με το ψηφοδέλτιό για να πείσουν τους ψηφοφόρους τους. Ακόμη μαθαίνουμε πως στην περιοχή η επικρατούσα θρησκεία είναι ο χριστιανισμός (προτεστάντες αν θυμάμαι καλά) και ο «ιμάμης» που νομίζαμε ότι ακούμε από το πρωί, στην πραγματικότητα είναι χριστιανική λειτουργία που ακούγεται από μεγάφωνα, ακολουθώντας την τακτική των μουσουλμάνων.
Επόμενη στάση είναι η περίφημη ηφαιστειακή λίμνη Linow. Η θέα από το πρώτο σημείο όπου σταματάμε για φωτογραφίες δίνει μας την αίσθηση μιας κοινής λίμνης, μάλιστα είναι αρκετά μεγάλη, διακρίνουμε πολλά ψαροπούλια, ακόμα και μια βάρκα. Όταν όμως παρατηρούμε πιο προσεκτικά, βλέπουμε σημεία απέναντι που αχνίζουν.. Η λίμνη περιέχει θειάφι και ηφαιστειακά αέρια, επομένως δεν είναι ασφαλές να κολυμπήσει κανείς, μάλιστα λέγεται ότι τα νερά της αλλάζουν χρώμα, λόγω αλλαγών στη χημική τους σύσταση. Από εδώ η λίμνη μας φαίνεται πράσινη και εκπέμπει μια ηρεμία. Μετά από λίγο περπάτημα όμως, φτάνουμε σε άλλο σημείο με εντελώς διαφορετική αίσθηση. Εδώ το τοπίο είναι απόκοσμο, τα νερά βράζουν, εκπέμπουν πολλά διαφορετικά χρώματα, βγάζουν ατμούς και μπουρμπουλήθρες και η έντονη μυρωδιά από θειάφι κάνει την ατμόσφαιρα αποπνικτική.
Δεν αντέχω πολλή ώρα, νιώθω ότι δεν μπορώ να αναπνεύσω και απομακρύνομαι, ενώ η υπόλοιπη παρέα έχει μαγευτεί και δεν ξεκολλάει. Κάποια στιγμή, επιτέλους ο Ολλανδός προτείνει να γυρίσουμε, γιατί η επόμενη στάση είναι λέει η αγαπημένη του.
Μετά από λίγη ακόμα οδήγηση, σταματάμε στη μέση του πουθενά, σε μια άλλη λίμνη, αυτή όμως πολύ μικρότερη και παραμυθένια μέσα σε καταπράσινο τοπίο, με νερά που βγάζουν και αυτά ατμούς. Δεν υπάρχει ψυχή εδώ γύρω, είμαστε μόνο εμείς και η φύση. Ο οδηγός μας εξηγεί ότι έχει ανακαλύψει τυχαία το μέρος αυτό και είναι το αγαπημένο του σημείο για μπάνιο σε θερμά νερά που προέρχονται φυσικά από το γειτονικό ηφαίστειο. Φοράμε ήδη μαγιό όπως μας είχε ζητήσει από το προηγούμενο βράδυ, οπότε βουτάμε σιγά σιγά και οι πέντε. Η αίσθηση είναι υπέροχη, το ζεστό νερό με ηρεμεί και το τοπίο αυτό σε συνδυασμό με την ευχάριστη παρέα δημιουργούν ένα τέλειο σκηνικό.


Ακολουθούν μερικές ακόμα ενδιαφέρουσες στάσεις: σε τόπο θρησκευτικής λατρείας (παλιάς τοπικής παγανιστικής θρησκείας), σε μονοπάτι στο δάσος που οδηγεί σε καταρράκτη θερμού νερού, σε τοπικό εστιατόριο με θέα τη μεγαλύτερη λίμνη της περιοχής “Tondano” και οδεύοντας προς το τέλος της εκδρομής, στάση στην κορυφή του λόφου Tetetana για πανοραμική θέα προς τα γειτονικά ηφαίστεια και την πόλη Manado. Αυτό είναι μια εναλλακτική λύση για δούμε έστω από μακριά το ενεργό ηφαίστειο Mahawu, το οποίο ήταν προγραμματισμένο να επισκεφτούμε σήμερα για trekking αλλά λόγω ομίχλης δεν τα καταφέραμε.

Η τελευταία μας επίσκεψη είναι και η αγαπημένη μου: το Tuur Ma'asering είναι ένα μέρος παραγωγής τοπικού αλκοολούχου ποτού γνωστού ως “Cap Tikus”** από τον χυμό ενός είδους φοίνικα της περιοχής (Aren palm tree - Arenga pinnata)
**κυριολεκτικά η μετάφραση είναι “Σφραγίδα Αρουραίου”, δεν έμαθα γιατί λέγεται έτσι, αν κάποιος ταξιδέψει μέχρι εκεί και ακούσει τον λόγο παρακαλώ να μου γράψει! Το ποτό αυτό είναι σήμα κατατεθέν της περιοχής, κάτι σαν την ρακή για την Κρήτη και μάλιστα γκουκλάρωντας για πληροφορίες βρήκα ομώνυμο ινδονησιακό τραπ τραγούδι (!) με αγγλικούς στίχους και με ινδονήσιο αλάνι να το παίζει ιστορία καταναλώνοντας το εν λόγω ποτό. Αφήνω λινκ και πέρα από το αστείο της υπόθεσης έχει καλογυρισμένο κλιπ με χαρακτηριστικές εικόνες από βόρειο Sulawesi.
Στο μέρος που βρισκόμαστε υπάρχουν φυτείες του συγκεκριμένου φοίνικα και στις εγκαταστάσεις πραγματοποιείται όλη η διαδικασία παραγωγής αλλά και πώλησης του ποτού σε ένα χαριτωμένο “instagrammable” μπαράκι μέσα στο δάσος. Φτάνουμε και έχει ήδη νυχτώσει, εντυπωσιαζόμαστε από το φωτισμένο μονοπάτι μέσα στην πυκνή βλάστηση, το οποίο μας οδηγεί σε κατασκευές από μπαμπού μέσα στο δάσος. Εκεί συναντάμε λίγους ακόμη επισκέπτες που πίνουν το Cap Tikus υπό τους ήχους δυνατής μουσικής. Καθόμαστε κι εμείς και απολαμβάνουμε τις ιστορίες του Ολλανδού και τις περιπέτειες των Αυστραλών συνταξιδιωτών μας, δοκιμάζοντας παράλληλα και το ινδονησιακό δυνατό ποτό.
Από ότι μας εξιστορούν οι νεαροί Αυστραλοί έχουν τρίμηνη άδεια από τη δουλειά τους την οποία χρησιμοποιούν για ταξίδια πρώτα στην Αφρική και τώρα στην Ινδονησία. Ο λόγος επίσκεψής τους εδώ είναι ο ίδιος με τον δικό μας, δηλαδή το Εθνικό Πάρκο Tangkoko, στο οποίο μάλιστα θα διανυκτερεύσουν αρκετές μέρες. Αυτοί θα μείνουν ολόκληρο μήνα στην περιοχή οπότε έχουν πολύ χρόνο στη διάθεσή τους. Κάποια στιγμή ο Ολλανδός θέλοντας να μας δείξει τις διαφορετικές ποικιλίες του ποτού ανάλογα με την περιεκτικότητα τους σε αλκοόλ, χύνει στο τραπέζι τρία διαφορετικά σφηνάκια, βάζει φωτιά και ανάβει το τσιγάρο του με το δυνατότερο (βλέπε προηγούμενο βίντεο κλιπ στο 2:15).
Η βραδιά κυλά όμορφα με νέους φίλους και νέες γεύσεις, αλλά δεν μπορώ να ευχαριστηθώ τη στιγμή. Αισθάνομαι ότι την πάτησα για τα καλά, είμαι σίγουρη ότι έχω πυρετό, αλλά προσπαθώ να μην δώσω σημασία.. Μακάρι να είναι ιδέα μου.. Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο κ ενώ όλοι πάνε για βραδινό, εγώ ανακοινώνω στον Η. ότι θα πάω αμέσως στο δωμάτιο να κοιμηθώ. "Από τώρα?!" Ο Η. αμέσως καταλαβαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά και δανείζεται ένα θερμόμετρο από το προσωπικό του ξενοδοχείου. Τελικά περνάω όλο το βράδυ με 39 πυρετό, άυπνη και σκεπτόμενη την γκαντεμιά να καταπέσω ακριβώς πριν την προγραμματισμένη και πολυαναμενόμενη εκδρομή μας στο Tangkoko! Αν δεν ήταν αυτό το πάρκο δεν θα ερχόμασταν ως εδώ ! Και να μην το δούμε καν ?!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3η & 4η μέρα στο Sulawesi
Την επόμενη μέρα χαπακώνομαι, παίρνω μαζί έξτρα νερά και εξτρά πονστάν και δηλώνω έτοιμη να εξερευνήσουμε τη ζούγκλα. Ο Ολλανδός εξάλλου μας περιμένει ήδη με το αμαξάκι του, μάλιστα σήμερα με ακόμη περισσότερο ενθουσιασμό. Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, ο ολλανδός φίλος μας έχει πάθος με τα ζώα και την φύση, καθώς και σχετικές εξειδικευμένες γνώσεις και σπουδές. Μάλιστα αυτός είναι ο λόγος που βρέθηκε στην Ινδονησία, όταν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια μετακόμισε στη ζούγκλα του Βόρνεο, (ο επόμενος προορισμός μας!) δουλεύοντας εκεί για περιβαλλοντικές οργανώσεις. Παρά την εξειδίκευσή του, για να μπούμε στο πάρκο πρέπει απαραίτητα να έχουμε τη συνοδεία ντόπιου οδηγού, οπότε καταλήγουμε να είμαστε 2 άτομα με 2 οδηγούς να μας ακολουθούν και να μας επισημαίνουν τα ζώα, τα πουλιά και τα φυτά που βρίσκονται στο δρόμο μας. Όντως το έμπειρο μάτι τους είναι απαραίτητο για να τα εντοπίσουμε αλλά και να μάθουμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αυτά. Η υγρασία πρέπει να έχει φτάσει 100% και ο πυρετός δεν βοηθάει. Παρόλα αυτά βάζω τα δυνατά μου να συνεχίσω τη διαδρομή, αφού τα ζώα που συναντάμε με ενθουσιάζουν: Αρχικά κάνουν την εμφάνισή τους καμιά 30ρια μαύροι πίθηκοι με “μοικάνα” (crested black macaque) οι οποίοι τρώνε μπανάνες, παίζουν, κάνουν τσαμπουκά και σκαρφαλώνουν σε δέντρα. Στη συνέχεια συναντάμε πολλά είδη πουλιών -εδώ ζουν 6 είδη kingfisher με διαφορετικά χρώματα το κάθε ένα- κουκουβάγιες, σκιουράκια και το μαρσιποφόρο αρκουδάκι “cuscus”, το οποίο αράζει χαλαρό στην κορυφή ενός πανύψηλου δέντρου.


Κάποια στιγμή και ενώ βρισκόμαστε μέσα στην πυκνή ζούγκλα, ακούμε τον γνώριμο ήχο του κύματος που σκάει στην ακτή. Λίγα βήματα πιο πέρα εμφανίζεται μπροστά μας μια μεγάλη μαύρη παραλία, όπου κάνουμε στάση για τσιγάρο και αντιπυρετικό. Το τοπίο είναι μαγικό και μαντέψτε.. είμαστε μόνοι μας εδώ!

Στο υπόλοιπο δάσος τα γκρουπάκια από τουρίστες πληθαίνουν όσο η ώρα περνάει, καθώς τα πιο δημοφιλή ζώα του πάρκου βγαίνουν μετά τη δύση του ηλίου.
Αρχίζουμε λοιπόν κι εμείς να αναζητάμε τους νυκτόβιους θαμώνες της περιοχής, μπαίνοντας μέσα σε τεράστιους κορμούς τροπικών δέντρων, όπου συναντάμε νυχτερίδες, αλλά και το διάσημο “tarsier”: ένα μικροσκοπικό θηλαστικό με τεράστια γουρλωτά μάτια, νυκτόβιο και ιδιαίτερα σπάνιο. Είναι το σήμα κατατεθέν του πάρκου, ο βασικός λόγος επίσκεψης για τους περισσότερους και εγώ το ερωτεύτηκα τόσο που αγόρασα και ένα λούτρινο tarsier για το σπίτι από το αεροδρόμιο του Manado στην επιστροφή. – Θα ξετρελαθεί ο γάτος μου όταν το δει..! -
ΦΩΤΟ ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Θαυμάσαμε λοιπόν το γλυκύτατο tarsier, το οποίο μας κοιτούσε απορημένο και έβγαζε έναν λεπτό χαρακτηριστικό ήχο υψηλής συχνότητας, όση ώρα το φωτογραφίζαμε. Ήρθε όμως η ώρα να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. Ο Ολλανδός είναι ενθουσιασμένος που πήραμε μια καλή γεύση του πάρκου, το ίδιο και εμείς φυσικά, και η διαδρομή της επιστροφής κυλά ευχάριστα με χιπ χοπ μουσικές, ραπαρίσματα και συζητήσεις. Παρόλα αυτά όπως ήταν αναμενόμενο γυρνάω ράκος από τον πυρετό και πέφτω ξερή για ύπνο. Την επόμενη μέρα την πέρασα στο κρεβάτι, οπότε τα σχέδιά μας για ενοικίαση μηχανής και πρωινή βόλτα σε κοντινούς καταρράκτες δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα.
Την επιστροφή στο αεροδρόμιο του Manado ούτε καν τη θυμάμαι, μάλλον κοιμόμουν στη διαδρομή, όπως και στην πτήση με προορισμό την πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη του νησιού Sulawesi, που ονομάζεται Makassar.
Attachments
-
525,3 KB Προβολές: 0
-
287,5 KB Προβολές: 0
Last edited by a moderator: