gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.802
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- H απόφαση για το ταξίδι
- Το ταξίδι του πηγαιμού
- Marrakesh - 1η νύχτα
- Essaouira - Η πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό
- Marrakesh - 2η νύχτα
- Marrakesh - Κήποι Μαζορέλ
- Marrakesh - La Mamounia & τζαμί Koutoubia
- Marrakesh - Palace bahia & Medina
- Marrakesh - Jemaa el Fna μεσημέρι
- Marrakesh - La palmeraie
- Marrakesh - Jemaa el Fna απόγευμα
- Marrakesh - Τελευταία Νύχτα
- Καζαμπλάνκα - Play it again Sam!
- Ραμπάτ - Η πρωτεύουσα
- Μεκνές
- Φες - Η πρώτη γνωριμία
- Η medina της Φες
- Ιφράν - Η Ελβετία του Μαρόκου
- Φες - Οι τελευταίες ώρες
- Νυχτερινή στάση Λισσαβώνα
- Επίλογος
Κεφάλαιο 14 - Καζαμπλάνκα. Play it again Sam!
Ξυπνήσαμε ύστερα από λίγες ώρες ύπνου. Βλέπω από την μπαλκονόπορτα ότι ο καιρός είναι πολύ καλός.
Μετά το τελευταίο πλούσιο πρωινό, στο ξενοδοχείο στο Μαρακές και αφού αποχαιρετήσαμε τον φίλο μας, ο οποίος δεν ήθελε να συνεχίσει στο Μαρόκο και την επόμενη ημέρα θα έφευγε για Πόρτο, αφού δώσαμε ραντεβού στη Λισαβόνα για την τελευταία νύχτα, οι υπόλοιποι ξεκινήσαμε για την Καζαμπλάνκα. Στου δρόμου τα μισά σταματήσαμε για ξεμούδιασμα σε ένα σταθμό εξυπηρέτησης
και συνεχίσαμε για την Καζαμπλάνκα.
Η Καζαμπλάνκα είναι η μεγαλύτερη πόλη του Μαρόκου, με πληθυσμό άνω των τριών εκατομμυρίων, (συγκεκριμένα σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2014 ο πληθυσμός ανέρχεται σε 3.359.818 κατοίκους - αλλά ο Μαροκινός φίλος επέμενε ότι ο πληθυσμός της Καζαμπλάνκας ξεπερνά τα έξι εκατομμύρια κατοίκους, γιατί πολλοί είναι αδύνατο να απογραφούν) και είναι και το μεγαλύτερο λιμάνι του Μαρόκου, στις ακτές του Ατλαντικού Ωκεανού. Μάλιστα το λιμάνι της Καζαμπλάνκας, θεωρείται το μεγαλύτερο τεχνητό λιμάνι στον κόσμο και είναι και η έδρα του Βασιλικού Μαροκινού Ναυτικού. Είναι σαφώς το μεγαλύτερο λιμάνι στην Αφρική.
Η Καζαμπλάνκα, θεωρείται και είναι το οικονομικό κέντρο της χώρας.
Η Καζαμπλάνκα, σύμφωνα με το google maps, απέχει 243km από το Μαρακές και ο χρόνος που δίνεται για την κάλυψη της παραπάνω απόστασης είναι δύο ώρες και σαράντα δύο λεπτά με αυτοκίνητο μέσω του οδικού άξονα Α7. Με την αστυνόμευση που υπήρχε στο δρόμο κάναμε αυτόν ακριβώς το χρόνο για να φτάσουμε στα προάστια της Καζαμπλάνκας.
Προσεγγίζοντας στην Καζαμπλάνκα, το μόνο που μπορούσα να σκεφτώ ήταν οι δύο ατάκες από την πασίγνωστη ταινία.
- Play it again Sam!
- Να συλληφθούν οι συνήθεις ύποπτοι!
Σκέφτηκα ότι από τις πρώτες κινήσεις που θα έκανα στην Καζαμπλάνκα, θα ήταν να βρεθώ στο Rick's Café και να πιω τα ποτά μου εκεί, προς τιμή μιας από τις μεγαλύτερες ταινίες του κινηματογράφου. Κι ας ήξερα ότι η ταινία δεν είχε γυριστεί εκεί, αφού το μπαρ έγινε αρκετές δεκαετίες μετά και συγκεκριμένα το έτος 2004. Όμως ήθελα να δω το πόσο πιστό αντίγραφο θα ήταν το μπαρ με αυτό της ταινίας.
Φτάνοντας στο ξενοδοχείο μας στην Καζαμπλάνκα, ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο, θυμήθηκα ακριβώς τις αναφορές στο πολυβραβευμένο βιβλίο που είχα διαβάσει πρόσφατα "Τα Αστέρια του Σίντι Μουμέν" του συγγραφέα Mahi Binebine. Συγκεκριμένα ο συγγραφέας ανέφερε για μια ομάδα νέων ανθρώπων, οι οποίοι ζούσαν σε άθλιες συνθήκες, παρόμοιες με τις φαβέλες της Βραζιλίας σε μια περιοχή της Καζαμπλάνκας το Σίντι Μουμέν και τους οποίους οι τζιχαντιστές στρατολόγησαν, προκειμένου να κάνουν βομβιστική επίθεση σε πολυτελές ξενοδοχείο. Για να πειστούν για την επίθεση αυτή αυτοκτονίας, η οποία είχε πραγματοποιηθεί το έτος 2003, οι τζιχαντιστές, εκπροσωπούμενοι στο βιβλίο από κάποιον Αμπού Ζουμπέιρ τους είχαν τάξει τον παράδεισο με ουρί κλπ. Όταν λοιπόν τα παιδιά τα οποία έκαναν την τρομοκρατική επίθεση μπήκαν στο ξενοδοχείο περιέγραψαν, σύμφωνα με το βιβλίο την κατάσταση ως εξής:
"Και ξαφνικά το φως...ένα ξέσπασμα από λαμπτήρες, που έλαμπαν σ' ένα τεράστιο χωλ, έμοιαζαν σαν να βρίσκεσαι στον Παράδεισο που εξυμνούσε ο Αμπού Ζουμπέιρ. Πάνω στα ψηλά τους τακούνια παρθένες με γυμνές πλάτες πηγαινοέρχονταν σ' ένα πάτωμα λείο, που γυάλιζε από καθαριότητα. Δεν μπορούσα να τραβήξω τα μάτια μου από τα παπούτσια που περιφέρονταν γύρω μου, πολύχρωμα, γυαλιστερά, καμωμένα μόνο για τέτοιες επιφάνειες. Και η μουσική! Μια ακολουθία από ανάλαφρες νότες, ευαίσθητες, ξένες στον ήχο από τα δικά μας ταμ ταμ και τα κρόταλα, γέμιζαν τον αρωματισμένο αέρα, σαν κάθε μια από τις νότες να τις κρατούσε ένας μικρός άγγελος."
Το ξενοδοχείο μας στην Καζαμπλάνκα ήταν το Hôtel Kenzi Tower, Twin Center επί της Boulevard Mohamed και υπέροχη χαλαρωτική μουσική είχε και όλα ήταν εξαιρετικά. Παράδεισος. Γι αυτό θυμήθηκα το παραπάνω βιβλίο. Το ξενοδοχείο είναι στο υψηλότερο κτίριο της πόλης και από το δωμάτιό μου είχα απεριόριστη θέα.
Αυτός άλλωστε ήταν και ο κύριος λόγος για τον οποίο το είχα επιλέξει. Αφού στην Καζαμπλάνκα θα μέναμε μόνο μια ημέρα, να είχαμε την ευχέρεια της θέας της πόλης από ψηλά.
Από την πρώτη ματιά στην πόλη αλλά και από ψηλά που την έβλεπα, η Καζαμπλάνκασε αντίθεση με τις υπόλοιπες πόλεις του Μαρόκου, δεν είναι μια χαρακτηριστική πόλη της Αραβίας ή της Αφρικής. Η Καζαμπλάνκα είναι μια σύγχρονη μεγαλούπολη, με φαρδιές λεωφόρους πνιγμένες στην κίνηση, διαθέτει μια μικρή και μάλλον αδιάφορη medina, και μερικές μεγάλες πλατείες με φοίνικες, για να σπάνε με πράσινες πινελιές το γκρι του τσιμέντου. Όπως, όμως, κάθε λιμάνι, η Καζαμπλάνκα είναι μια ενδιαφέρουσα πόλη.
Αφού τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτιά μας, ξεκινήσαμε μια πρώτη βόλτα στην πόλη. Και προφανώς ξεκινήσαμε από το σπουδαιότερο αξιοθέατο, το Τζαμί του Χασάν ΙΙ,
το οποίο βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα και είναι το τρίτο μεγαλύτερο θρησκευτικό μνημείο στον κόσμο, με τον μεγαλύτερο μιναρέ του κόσμου, ο οποίος προσεγγίζει σε ύψος τα 200 μέτρα.
Το εντυπωσιακό αυτό τζαμί, είναι από τα λίγα τζαμιά του Μαρόκου, το οποίο είναι προσβάσιμο και σε μη μουσουλμάνους. Το τζαμί αυτό κατασκευάστηκε από το έτος 1987 έως το έτος 1993, χρόνος στον οποίο ολοκληρώθηκε η κατασκευή του. Το τζαμί μπορεί να δεχτεί έως και 105.000 πιστούς, στον εσωτερικό του και τον εξωτερικό του χώρο. Ο συνταξιδιώτης μου μπήκε μέσα στο τζαμί.
Όταν βγήκε μου είπε για το υπέροχα διακοσμημένο εσωτερικό του, με τους εξωπραγματικούς πολυελαίους από κρύσταλλα Murano και τις γιγάντιες πόρτες από τιτάνιο
Όμως εγώ παρατηρούσα το εξωτερικό του, με τα πολύχρωμα zellij
και το τεχνητό ακρωτήρι πάνω στο οποίο εδράζεται το τζαμί. Για εμένα, ως τεχνικός που είμαι, η κατασκευή αυτή είναι από τα μεγάλα τεχνικά έργα του 20ου αιώνα, αφού για την κατασκευή του τζαμιού, κατασκευάστηκε τεχνητή χερσόνησος ή μάλλον ένα τεχνητό ακρωτήρι στον Ατλαντικό Ωκεανό. Η τεχνητή χερσόνησος σε ωκεανό, είναι πολύ δύσκολο τεχνικό έργο. Και η θεμελίωση του τζαμιού σε αυτό το έδαφος είναι δύσκολο έργο, αλλά το πιο δύσκολο έργο ήταν η υποδομή, δηλαδή η κατασκευή της τεχνητής χερσονήσου. Προχώρησα προς τη θάλασσα. Εκεί παρατήρησα τα τεράστια κύματα και το πως η φύση εκδικείται τις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις.
Είδαμε τα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού σε όλη τους τη μεγαλοπρέπεια,
Αφού καθίσαμε εκεί μέχρι που άρχισε να σκοτεινιάζει, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατευθυνθήκαμε δυτικά, κατά μήκος της περίφημης λεωφόρου Corniche, της παραλιακής λεωφόρου με τις φοινικιές και τα μοδάτα και πανάκριβα clubs και εστιατόρια. Μετά από μερικές βόλτες στην όμορφη παραλιακή λεωφόρο,
καθίσαμε σε ένα παραλιακό μπαρ.
για να πιούμε μια μπίρα να ξεδιψάσουμε, με θέα στα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού. Στη συνέχεια επιστρέψαμε, περάσαμε πάλι από το τζαμί του Χασάν ΙΙ,
κατευθυνθήκαμε ανατολικά, οι άλλοι συνέχισαν προς το ξενοδοχείο, αλλά εγώ κατέβηκα από το αυτοκίνητο και μπήκα στο Rick's Café. Ένας από τους βασικούς λόγους του περάσματός μου από την Καζαμπλάνκα, ήταν να πιω τα ποτά μου σ' αυτό το μπαρ, προς τιμή μιας από τις μεγαλύτερες ταινίες του κινηματογράφου Κι ας ήξερα ότι η ταινία δεν είχε γυριστεί εκεί, αφού το μπαρ έγινε αρκετές δεκαετίες μετά και συγκεκριμένα το έτος 2004.
Μπήκα μέσα και βρέθηκα στην ατμόσφαιρα της ταινίας. Κοίταξα προς το μπαρ.
Μου άρεσε εκεί. Κάθισα στο μπαρ
κι άρχισα να απολαμβάνω το περιβάλλον, τη μουσική από την ταινία και τα ποτά μου. Και Glenmorangie ήπια και Glenfiddich ήπια και την τοπική μπίρα Casablanca ήπια.
Μόνο ο Sam, έλειπε από το πιάνο. Το πιάνο όμως ήταν εκεί.
Χωρίς βέβαια τον Sam.
Οι τιμές λογικές για μουσουλμανικό κράτος
και οι μερίδες του ποτού επαρκείς. Το τελευταίο βέβαια, πιθανώς να οφείλεται και στη φιλική συζήτηση που είχα με τον μπάρμαν.
Κάθισα αρκετές ώρες στο μπαρ. Ήταν από τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού στο Μαρόκο. Ανέβηκα και λίγο στο πιο πάνω επίπεδο, το οποίο δεν κάλυπτε όλη την έκταση, αφού η κεντρική σάλα είχε μεγάλο ύψος. Φωτογράφισα προς το κάτω επίπεδο που καθόμουν
και εκείνο που με συγκίνησε ήταν ότι σε μια μεγάλη οθόνη, παιζόταν η ταινία.
Κατέβηκα πάλι κάτω, συνέχισα να πίνω τα ποτά και τις μπίρες, τα οποία κάποια στιγμή συνόδευσα με ελαφρύ φαγητό.
Ήταν πολύ όμορφα. Όπως προανέφερα οι ώρες που κάθισα στο μπαρ του Rick's Café, ήταν από τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού στο Μαρόκο και μάλλον η ομορφότερη. Για εμένα προφανώς. Οι άλλοι, δεν με είχαν ακολουθήσει. Κάποια στιγμή, όπου η ώρα ήταν προχωρημένη, αποχαιρετώ τους φίλους μου στο μπαρ, άλλωστε είχα μείνει αρκετές ώρες και είχαμε αποκτήσει οικειότητα, με πόνο ψυχής βγαίνω έξω, παίρνω ένα petit taxi, συμφωνώ με τον οδηγό στην τιμή, αυτός για να μου πουλήσει εκδούλευση, πέρασε από το τζαμί του Χασάν ΙΙ, για να βγάλω φωτογραφία
και επέστρεψα στο ξενοδοχείο. Λόγω της ευγένειάς του, αλλά επίσης ότι εγώ ήμουν σε εξαιρετική κατάσταση από την ηδονή που είχα νοιώσει ευρισκόμενος στο μπαρ, του έδωσα και ένα ικανοποιητικό φιλοδώρημα. Συναντώ τους υπόλοιπους της παρέας στο ξενοδοχείο. Ήταν ταλαιπωρημένοι. Προσπάθησαν να πάνε σε εμπορικά κέντρα, έφαγαν το μποτιλιάρισμα της ζωής τους και ήταν απογοητευμένοι. Αντίθετα εγώ είχα ζήσει τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού.
Αποφασίσαμε να ανέβουμε στον 28ο όροφο και ψηλότερο του ξενοδοχείου όπου είχε live. Η μπάντα δεν ήταν τόσο καλή και μάλιστα συγκρινόμενη με την εξαιρετική μπάντα της προηγούμενης ημέρας στο Palais Jad Mahal του Μαρακές, έχανε πολύ. Βέβαια η θέα προς την πόλη, ήταν εξαιρετική, αν και τα φωτορυθμικά, μείωναν αρκετά την οπτική απόλαυση.
Ήταν πολύ αργά όταν το μπαρ του ξενοδοχείου έκλεισε, οπότε κι εμείς αποσυρθήκαμε στα δωμάτιά μας. Πάντως επειδή το δικό μου το δωμάτιο ήταν σε έναν από τους ψηλότερους ορόφους, είχα εξαιρετική θέα και από το δωμάτιό μου.
Την επόμενη ημέρα, βρεθήκαμε με τους άλλους στην αίθουσα του πρωινού. Τους εξήγησα ότι πρέπει να ξεκινήσουμε όσο το δυνατό νωρίτερα, γιατί θα ήταν η πιο πυκνή ημέρα του ταξιδιού.
Αφού μάζεψα τη χειραποσκευή μου και έβγαλα φωτογραφίες με πανοραμική θέα της πόλης,
στο βάθος διακρίνονταν τα μεγάλα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού,
συνέχιζα να φωτογραφίζω την πόλη,
με το επιβλητικό τζαμί του Χασάν ΙΙ,
παρατήρησα από ψηλά ότι άρχισε να υπάρχει πρόβλημα με το κυκλοφοριακό της πόλης,
κατέβηκα συνάντησα τους άλλους και ξεκινήσαμε. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και περάσαμε από διάφορα ενδιαφέροντα στοιχεία της νέας πόλης (nouvelle ville), όπως η Avenue Hassan II και η Place Mohamed V, με κτίρια μαυριτανικής αρχιτεκτονικής,
ένα μείγμα γαλλικού αποικιακού και παραδοσιακού μαροκινού στιλ, εμπνευσμένο από το art deco, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το κεντρικό ταχυδρομείο, το δικαστήριο,
το Δημαρχείο,
το γραφείο περιφερειακής διοίκησης και επενδύσεων
και άλλα όμορφα κτίρια. Σταματήσαμε και περπατήσαμε λίγο στην ενδιαφέρουσα αυτή περιοχή, παρατηρώντας την αρχιτεκτονική των κτιρίων αλλά και τη διαμόρφωση των δημόσιων χώρων.
Επίσης παρατηρήσαμε ότι η πόλη έχει αρκετά καταπράσινα πάρκα
γεμάτα γιγάντιους φοίνικες και luna park. Μας άρεσε η περιοχή, αλλά ο χρόνος είναι αμείλικτος. Και η ημέρα ήταν πολύ φορτωμένη. Επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε για το Ραμπάτ.
Ξυπνήσαμε ύστερα από λίγες ώρες ύπνου. Βλέπω από την μπαλκονόπορτα ότι ο καιρός είναι πολύ καλός.
Μετά το τελευταίο πλούσιο πρωινό, στο ξενοδοχείο στο Μαρακές και αφού αποχαιρετήσαμε τον φίλο μας, ο οποίος δεν ήθελε να συνεχίσει στο Μαρόκο και την επόμενη ημέρα θα έφευγε για Πόρτο, αφού δώσαμε ραντεβού στη Λισαβόνα για την τελευταία νύχτα, οι υπόλοιποι ξεκινήσαμε για την Καζαμπλάνκα. Στου δρόμου τα μισά σταματήσαμε για ξεμούδιασμα σε ένα σταθμό εξυπηρέτησης
και συνεχίσαμε για την Καζαμπλάνκα.
Η Καζαμπλάνκα είναι η μεγαλύτερη πόλη του Μαρόκου, με πληθυσμό άνω των τριών εκατομμυρίων, (συγκεκριμένα σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2014 ο πληθυσμός ανέρχεται σε 3.359.818 κατοίκους - αλλά ο Μαροκινός φίλος επέμενε ότι ο πληθυσμός της Καζαμπλάνκας ξεπερνά τα έξι εκατομμύρια κατοίκους, γιατί πολλοί είναι αδύνατο να απογραφούν) και είναι και το μεγαλύτερο λιμάνι του Μαρόκου, στις ακτές του Ατλαντικού Ωκεανού. Μάλιστα το λιμάνι της Καζαμπλάνκας, θεωρείται το μεγαλύτερο τεχνητό λιμάνι στον κόσμο και είναι και η έδρα του Βασιλικού Μαροκινού Ναυτικού. Είναι σαφώς το μεγαλύτερο λιμάνι στην Αφρική.
Η Καζαμπλάνκα, θεωρείται και είναι το οικονομικό κέντρο της χώρας.
Η Καζαμπλάνκα, σύμφωνα με το google maps, απέχει 243km από το Μαρακές και ο χρόνος που δίνεται για την κάλυψη της παραπάνω απόστασης είναι δύο ώρες και σαράντα δύο λεπτά με αυτοκίνητο μέσω του οδικού άξονα Α7. Με την αστυνόμευση που υπήρχε στο δρόμο κάναμε αυτόν ακριβώς το χρόνο για να φτάσουμε στα προάστια της Καζαμπλάνκας.
Προσεγγίζοντας στην Καζαμπλάνκα, το μόνο που μπορούσα να σκεφτώ ήταν οι δύο ατάκες από την πασίγνωστη ταινία.
- Play it again Sam!
- Να συλληφθούν οι συνήθεις ύποπτοι!
Σκέφτηκα ότι από τις πρώτες κινήσεις που θα έκανα στην Καζαμπλάνκα, θα ήταν να βρεθώ στο Rick's Café και να πιω τα ποτά μου εκεί, προς τιμή μιας από τις μεγαλύτερες ταινίες του κινηματογράφου. Κι ας ήξερα ότι η ταινία δεν είχε γυριστεί εκεί, αφού το μπαρ έγινε αρκετές δεκαετίες μετά και συγκεκριμένα το έτος 2004. Όμως ήθελα να δω το πόσο πιστό αντίγραφο θα ήταν το μπαρ με αυτό της ταινίας.
Φτάνοντας στο ξενοδοχείο μας στην Καζαμπλάνκα, ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο, θυμήθηκα ακριβώς τις αναφορές στο πολυβραβευμένο βιβλίο που είχα διαβάσει πρόσφατα "Τα Αστέρια του Σίντι Μουμέν" του συγγραφέα Mahi Binebine. Συγκεκριμένα ο συγγραφέας ανέφερε για μια ομάδα νέων ανθρώπων, οι οποίοι ζούσαν σε άθλιες συνθήκες, παρόμοιες με τις φαβέλες της Βραζιλίας σε μια περιοχή της Καζαμπλάνκας το Σίντι Μουμέν και τους οποίους οι τζιχαντιστές στρατολόγησαν, προκειμένου να κάνουν βομβιστική επίθεση σε πολυτελές ξενοδοχείο. Για να πειστούν για την επίθεση αυτή αυτοκτονίας, η οποία είχε πραγματοποιηθεί το έτος 2003, οι τζιχαντιστές, εκπροσωπούμενοι στο βιβλίο από κάποιον Αμπού Ζουμπέιρ τους είχαν τάξει τον παράδεισο με ουρί κλπ. Όταν λοιπόν τα παιδιά τα οποία έκαναν την τρομοκρατική επίθεση μπήκαν στο ξενοδοχείο περιέγραψαν, σύμφωνα με το βιβλίο την κατάσταση ως εξής:
"Και ξαφνικά το φως...ένα ξέσπασμα από λαμπτήρες, που έλαμπαν σ' ένα τεράστιο χωλ, έμοιαζαν σαν να βρίσκεσαι στον Παράδεισο που εξυμνούσε ο Αμπού Ζουμπέιρ. Πάνω στα ψηλά τους τακούνια παρθένες με γυμνές πλάτες πηγαινοέρχονταν σ' ένα πάτωμα λείο, που γυάλιζε από καθαριότητα. Δεν μπορούσα να τραβήξω τα μάτια μου από τα παπούτσια που περιφέρονταν γύρω μου, πολύχρωμα, γυαλιστερά, καμωμένα μόνο για τέτοιες επιφάνειες. Και η μουσική! Μια ακολουθία από ανάλαφρες νότες, ευαίσθητες, ξένες στον ήχο από τα δικά μας ταμ ταμ και τα κρόταλα, γέμιζαν τον αρωματισμένο αέρα, σαν κάθε μια από τις νότες να τις κρατούσε ένας μικρός άγγελος."
Το ξενοδοχείο μας στην Καζαμπλάνκα ήταν το Hôtel Kenzi Tower, Twin Center επί της Boulevard Mohamed και υπέροχη χαλαρωτική μουσική είχε και όλα ήταν εξαιρετικά. Παράδεισος. Γι αυτό θυμήθηκα το παραπάνω βιβλίο. Το ξενοδοχείο είναι στο υψηλότερο κτίριο της πόλης και από το δωμάτιό μου είχα απεριόριστη θέα.
Αυτός άλλωστε ήταν και ο κύριος λόγος για τον οποίο το είχα επιλέξει. Αφού στην Καζαμπλάνκα θα μέναμε μόνο μια ημέρα, να είχαμε την ευχέρεια της θέας της πόλης από ψηλά.
Από την πρώτη ματιά στην πόλη αλλά και από ψηλά που την έβλεπα, η Καζαμπλάνκασε αντίθεση με τις υπόλοιπες πόλεις του Μαρόκου, δεν είναι μια χαρακτηριστική πόλη της Αραβίας ή της Αφρικής. Η Καζαμπλάνκα είναι μια σύγχρονη μεγαλούπολη, με φαρδιές λεωφόρους πνιγμένες στην κίνηση, διαθέτει μια μικρή και μάλλον αδιάφορη medina, και μερικές μεγάλες πλατείες με φοίνικες, για να σπάνε με πράσινες πινελιές το γκρι του τσιμέντου. Όπως, όμως, κάθε λιμάνι, η Καζαμπλάνκα είναι μια ενδιαφέρουσα πόλη.
Αφού τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτιά μας, ξεκινήσαμε μια πρώτη βόλτα στην πόλη. Και προφανώς ξεκινήσαμε από το σπουδαιότερο αξιοθέατο, το Τζαμί του Χασάν ΙΙ,
το οποίο βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα και είναι το τρίτο μεγαλύτερο θρησκευτικό μνημείο στον κόσμο, με τον μεγαλύτερο μιναρέ του κόσμου, ο οποίος προσεγγίζει σε ύψος τα 200 μέτρα.
Το εντυπωσιακό αυτό τζαμί, είναι από τα λίγα τζαμιά του Μαρόκου, το οποίο είναι προσβάσιμο και σε μη μουσουλμάνους. Το τζαμί αυτό κατασκευάστηκε από το έτος 1987 έως το έτος 1993, χρόνος στον οποίο ολοκληρώθηκε η κατασκευή του. Το τζαμί μπορεί να δεχτεί έως και 105.000 πιστούς, στον εσωτερικό του και τον εξωτερικό του χώρο. Ο συνταξιδιώτης μου μπήκε μέσα στο τζαμί.
Όταν βγήκε μου είπε για το υπέροχα διακοσμημένο εσωτερικό του, με τους εξωπραγματικούς πολυελαίους από κρύσταλλα Murano και τις γιγάντιες πόρτες από τιτάνιο
Όμως εγώ παρατηρούσα το εξωτερικό του, με τα πολύχρωμα zellij
και το τεχνητό ακρωτήρι πάνω στο οποίο εδράζεται το τζαμί. Για εμένα, ως τεχνικός που είμαι, η κατασκευή αυτή είναι από τα μεγάλα τεχνικά έργα του 20ου αιώνα, αφού για την κατασκευή του τζαμιού, κατασκευάστηκε τεχνητή χερσόνησος ή μάλλον ένα τεχνητό ακρωτήρι στον Ατλαντικό Ωκεανό. Η τεχνητή χερσόνησος σε ωκεανό, είναι πολύ δύσκολο τεχνικό έργο. Και η θεμελίωση του τζαμιού σε αυτό το έδαφος είναι δύσκολο έργο, αλλά το πιο δύσκολο έργο ήταν η υποδομή, δηλαδή η κατασκευή της τεχνητής χερσονήσου. Προχώρησα προς τη θάλασσα. Εκεί παρατήρησα τα τεράστια κύματα και το πως η φύση εκδικείται τις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις.
Είδαμε τα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού σε όλη τους τη μεγαλοπρέπεια,
Αφού καθίσαμε εκεί μέχρι που άρχισε να σκοτεινιάζει, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατευθυνθήκαμε δυτικά, κατά μήκος της περίφημης λεωφόρου Corniche, της παραλιακής λεωφόρου με τις φοινικιές και τα μοδάτα και πανάκριβα clubs και εστιατόρια. Μετά από μερικές βόλτες στην όμορφη παραλιακή λεωφόρο,
καθίσαμε σε ένα παραλιακό μπαρ.
για να πιούμε μια μπίρα να ξεδιψάσουμε, με θέα στα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού. Στη συνέχεια επιστρέψαμε, περάσαμε πάλι από το τζαμί του Χασάν ΙΙ,
κατευθυνθήκαμε ανατολικά, οι άλλοι συνέχισαν προς το ξενοδοχείο, αλλά εγώ κατέβηκα από το αυτοκίνητο και μπήκα στο Rick's Café. Ένας από τους βασικούς λόγους του περάσματός μου από την Καζαμπλάνκα, ήταν να πιω τα ποτά μου σ' αυτό το μπαρ, προς τιμή μιας από τις μεγαλύτερες ταινίες του κινηματογράφου Κι ας ήξερα ότι η ταινία δεν είχε γυριστεί εκεί, αφού το μπαρ έγινε αρκετές δεκαετίες μετά και συγκεκριμένα το έτος 2004.
Μπήκα μέσα και βρέθηκα στην ατμόσφαιρα της ταινίας. Κοίταξα προς το μπαρ.
Μου άρεσε εκεί. Κάθισα στο μπαρ
κι άρχισα να απολαμβάνω το περιβάλλον, τη μουσική από την ταινία και τα ποτά μου. Και Glenmorangie ήπια και Glenfiddich ήπια και την τοπική μπίρα Casablanca ήπια.
Μόνο ο Sam, έλειπε από το πιάνο. Το πιάνο όμως ήταν εκεί.
Χωρίς βέβαια τον Sam.
Οι τιμές λογικές για μουσουλμανικό κράτος

και οι μερίδες του ποτού επαρκείς. Το τελευταίο βέβαια, πιθανώς να οφείλεται και στη φιλική συζήτηση που είχα με τον μπάρμαν.
Κάθισα αρκετές ώρες στο μπαρ. Ήταν από τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού στο Μαρόκο. Ανέβηκα και λίγο στο πιο πάνω επίπεδο, το οποίο δεν κάλυπτε όλη την έκταση, αφού η κεντρική σάλα είχε μεγάλο ύψος. Φωτογράφισα προς το κάτω επίπεδο που καθόμουν
και εκείνο που με συγκίνησε ήταν ότι σε μια μεγάλη οθόνη, παιζόταν η ταινία.
Κατέβηκα πάλι κάτω, συνέχισα να πίνω τα ποτά και τις μπίρες, τα οποία κάποια στιγμή συνόδευσα με ελαφρύ φαγητό.
Ήταν πολύ όμορφα. Όπως προανέφερα οι ώρες που κάθισα στο μπαρ του Rick's Café, ήταν από τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού στο Μαρόκο και μάλλον η ομορφότερη. Για εμένα προφανώς. Οι άλλοι, δεν με είχαν ακολουθήσει. Κάποια στιγμή, όπου η ώρα ήταν προχωρημένη, αποχαιρετώ τους φίλους μου στο μπαρ, άλλωστε είχα μείνει αρκετές ώρες και είχαμε αποκτήσει οικειότητα, με πόνο ψυχής βγαίνω έξω, παίρνω ένα petit taxi, συμφωνώ με τον οδηγό στην τιμή, αυτός για να μου πουλήσει εκδούλευση, πέρασε από το τζαμί του Χασάν ΙΙ, για να βγάλω φωτογραφία
και επέστρεψα στο ξενοδοχείο. Λόγω της ευγένειάς του, αλλά επίσης ότι εγώ ήμουν σε εξαιρετική κατάσταση από την ηδονή που είχα νοιώσει ευρισκόμενος στο μπαρ, του έδωσα και ένα ικανοποιητικό φιλοδώρημα. Συναντώ τους υπόλοιπους της παρέας στο ξενοδοχείο. Ήταν ταλαιπωρημένοι. Προσπάθησαν να πάνε σε εμπορικά κέντρα, έφαγαν το μποτιλιάρισμα της ζωής τους και ήταν απογοητευμένοι. Αντίθετα εγώ είχα ζήσει τις ομορφότερες στιγμές του ταξιδιού.
Αποφασίσαμε να ανέβουμε στον 28ο όροφο και ψηλότερο του ξενοδοχείου όπου είχε live. Η μπάντα δεν ήταν τόσο καλή και μάλιστα συγκρινόμενη με την εξαιρετική μπάντα της προηγούμενης ημέρας στο Palais Jad Mahal του Μαρακές, έχανε πολύ. Βέβαια η θέα προς την πόλη, ήταν εξαιρετική, αν και τα φωτορυθμικά, μείωναν αρκετά την οπτική απόλαυση.
Ήταν πολύ αργά όταν το μπαρ του ξενοδοχείου έκλεισε, οπότε κι εμείς αποσυρθήκαμε στα δωμάτιά μας. Πάντως επειδή το δικό μου το δωμάτιο ήταν σε έναν από τους ψηλότερους ορόφους, είχα εξαιρετική θέα και από το δωμάτιό μου.
Την επόμενη ημέρα, βρεθήκαμε με τους άλλους στην αίθουσα του πρωινού. Τους εξήγησα ότι πρέπει να ξεκινήσουμε όσο το δυνατό νωρίτερα, γιατί θα ήταν η πιο πυκνή ημέρα του ταξιδιού.
Αφού μάζεψα τη χειραποσκευή μου και έβγαλα φωτογραφίες με πανοραμική θέα της πόλης,
στο βάθος διακρίνονταν τα μεγάλα κύματα του Ατλαντικού ωκεανού,
συνέχιζα να φωτογραφίζω την πόλη,
με το επιβλητικό τζαμί του Χασάν ΙΙ,

παρατήρησα από ψηλά ότι άρχισε να υπάρχει πρόβλημα με το κυκλοφοριακό της πόλης,
κατέβηκα συνάντησα τους άλλους και ξεκινήσαμε. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και περάσαμε από διάφορα ενδιαφέροντα στοιχεία της νέας πόλης (nouvelle ville), όπως η Avenue Hassan II και η Place Mohamed V, με κτίρια μαυριτανικής αρχιτεκτονικής,
ένα μείγμα γαλλικού αποικιακού και παραδοσιακού μαροκινού στιλ, εμπνευσμένο από το art deco, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το κεντρικό ταχυδρομείο, το δικαστήριο,
το Δημαρχείο,
το γραφείο περιφερειακής διοίκησης και επενδύσεων
και άλλα όμορφα κτίρια. Σταματήσαμε και περπατήσαμε λίγο στην ενδιαφέρουσα αυτή περιοχή, παρατηρώντας την αρχιτεκτονική των κτιρίων αλλά και τη διαμόρφωση των δημόσιων χώρων.
Επίσης παρατηρήσαμε ότι η πόλη έχει αρκετά καταπράσινα πάρκα
γεμάτα γιγάντιους φοίνικες και luna park. Μας άρεσε η περιοχή, αλλά ο χρόνος είναι αμείλικτος. Και η ημέρα ήταν πολύ φορτωμένη. Επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε για το Ραμπάτ.