gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.802
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- H απόφαση για το ταξίδι
- Το ταξίδι του πηγαιμού
- Marrakesh - 1η νύχτα
- Essaouira - Η πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό
- Marrakesh - 2η νύχτα
- Marrakesh - Κήποι Μαζορέλ
- Marrakesh - La Mamounia & τζαμί Koutoubia
- Marrakesh - Palace bahia & Medina
- Marrakesh - Jemaa el Fna μεσημέρι
- Marrakesh - La palmeraie
- Marrakesh - Jemaa el Fna απόγευμα
- Marrakesh - Τελευταία Νύχτα
- Καζαμπλάνκα - Play it again Sam!
- Ραμπάτ - Η πρωτεύουσα
- Μεκνές
- Φες - Η πρώτη γνωριμία
- Η medina της Φες
- Ιφράν - Η Ελβετία του Μαρόκου
- Φες - Οι τελευταίες ώρες
- Νυχτερινή στάση Λισσαβώνα
- Επίλογος
Κεφάλαιο 4 - Marrakesh. Η πόλη για μια ημέρα και για χίλιες νύχτες. Η πρώτη νύχτα.
Έτσι χαρακτήρισε το Μαρακές, ο φίλος μας ο Μαροκινός. Το Μαρακές με το φως της ημέρας αξίζει μόνο για μια ημέρα. Όμως όταν πέσει το σκοτάδι και η ώρα προσεγγίσει τα μεσάνυχτα το Μαρακές αξίζει για τις χίλιες νύχτες του.
Έτσι περάσαμε την πρώτη νύχτα στο Μαρακές. Ήταν η πρώτη από τις χίλιες νύχτες. Όμως δεν είχαμε τόσες νύχτες στη διάθεσή μας. Είχαμε μόνο τρεις νύχτες στη διάθεσή μας στο Μαρακές. Όμως την τελευταία νύχτα, κατάλαβα ότι ο φίλος μας είχε απόλυτο δίκιο. Το Μαρακές, είναι μια πόλη για μια ημέρα και για χίλιες νύχτες. Και η πρώτη νύχτα ξεκίνησε από την πλατεία Jemaa el Fna.
Jemaa el Fna, η κεντρική πλατεία στη μεντίνα του Marrakech, γοητευτική όλες τις ώρες της ημέρας, αλλά ιδιαίτερα την ώρα που νυχτώνει. Την πλατεία τη γύρισα αρκετές φορές στις λίγες ημέρες διαμονής στο Μαρακές. Η πλατεία Jemaa el Fna, είναι γνωστή στους σινεφίλ από την εξαιρετική ταινία του μεγάλου σκηνοθέτη Άλφρεντ Χίτσκοκ, "Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά". Για να υπενθυμίσω στους παλαιότερους και για να γνωρίσουν οι νεώτεροι, τα πρώτα 48 λεπτά της κινηματογραφικής ταινίας, μία από τις αγαπημένες μου ταινίες, εκτυλίσσονται στο Μαρακές και συγκεκριμένα στην πλατεία Jemaa el Fna και στο ξενοδοχείο La Mamounia Palace Hôtel. Τζαμάα σημαίνει συνάθροιση και φνα σημαίνει ανοιχτή περιοχή. Δηλαδή "Περιοχή συγκέντρωσης (συνάθροισης)" ή κατ' άλλες έννοιες "Συνέλευση θανάτου (νεκρών)" λόγω των εκτελέσεων που είχαν πραγματοποιηθεί στην πλατεία.
Όταν φτάσαμε στην πλατεία Jemaa el Fna, το πρώτο που παρατήρησα ήταν το bar-restaurant Argana.
Γνώριζα ότι το έτος 2011 στο bar-restaurant Argana, είχε γίνει τρομοκρατική επίθεση, η οποία προκάλεσε τον θάνατο 14 ανθρώπων (από τους οποίους οι περισσότεροι ήταν Γάλλοι και τέσσερις Ολλανδοί) και δεκάδων τραυματιών. Η επίθεση αυτή, ήταν η πλέον αιματηρή επίθεση μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Καζαμπλάνκα το έτος 2003. Για τις τότε τρομοκρατικές επιθέσεις στην Καζαμπλάνκα, αλλά και για τη ζωή στις παραγκουπόλεις της μεγαλούπολης, έχει γραφτεί ένα πολυβραβευμένο βιβλίο από τον συγγραφέα Mahi Binebine, "Τα Αστέρια του Σίντι Μουμέν".
Το εξαιρετικό αυτό βιβλίο, το προτείνω προς όλους τους φίλους, οι οποίοι θα επισκεφτούν το Μαρόκο. Βέβαια το πρώτο βιβλίο, το οποίο προτείνω, για τους ταξιδιώτες στο Μαρόκο είναι "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.
Επίσης πληροφορήθηκα, από τον μαροκινό φίλο μας, ότι ο ιδιοκτήτης του bar-restaurant Argana, είναι και ιδιοκτήτης του διπλανού τζαμιού.
Μετά την τρομοκρατική επίθεση, ο ιδιοκτήτης δεν ήθελε να ανακατασκευάσει το Argana, αλλά να το μετατρέψει σε τζαμί. Όμως ο βασιλιάς είχε αντίθετη γνώμη και έτσι το bar-restaurant Argana, ανακατασκευάστηκε και βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.
Πολύς κόσμος κυκλοφορούσε στην πλατεία.
Όπου και να γύριζε το μάτι σου, έβλεπες φώτα, μουσικές, πλανόδιους πωλητές, θαυματοποιούς, ενώ είχαν στηθεί οι πάγκοι για street food.
Καπνοί και μυρωδιές από τα φαγητά πλημμύριζαν την ατμόσφαιρα. Ένας από την παρέα σκέφτηκε να πάρει κάτι να φάει. Όμως τον σταμάτησε, με έντονο ύφος ο άλλος φίλος μου, αυτός ο οποίος έχει αλλεργία με την Αφρική, αλλά και με την Αραβία. Του εξήγησε ότι σε προηγούμενο ταξίδι στο Μαρόκο, είχε πάθει γαστρεντερίτιδα από street food. Έτσι συνεχίσαμε να περπατάμε και να χαζεύουμε στην πλατεία μέχρι την ώρα που αποφασίσαμε να μπούμε στα σουκς.
Μπαίνοντας στα σουκς, από τις πρώτες εικόνες που αντίκρισα, σκέφτηκα αμέσως το διήγημα "Τα σουκς", από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti. Οι εικόνες που αντίκρισα, ήταν οι εικόνες που είχα φανταστεί όταν διάβαζα το συγκεκριμένο διήγημα. Σαν ο χρόνος να είχε σταματήσει. Σαν να μην είχαν περάσει εξήντα τέσσερα χρόνια. Ο μεγάλος συγγραφέας Elias Kanetti, είχε επισκεφτεί το Μαρόκο το έτος 1954 και μετά το ταξίδι του είχε γράψει τη συλλογή διηγημάτων με τον γενικό τίτλο "Οι Φωνές του Μαρακές", ενώ ο υπότιτλος του δημιουργήματός του είναι "Σκέψεις ύστερα από ένα ταξίδι". Περπατώντας στην αγορά, θυμόμουν λέξη προς λέξη τα γραφόμενα και στις επτά σελίδες του διηγήματος. Αφού κάναμε βόλτα στις αγορές, κάτι το οποίο δεν με ενθουσιάζει, όταν σταμάτησα να σκέφτομαι το βιβλίο, αποφάσισα να επιστρέψω στην πλατεία. Οι υπόλοιποι ήθελαν να συνεχίσουν την περιήγηση στις αγορές. Έτσι δώσαμε κάποιο ραντεβού σε ένα καθορισμένο σημείο της πλατείας, κάτω από ένα καφέ και συγκεκριμένα κάτω από το Le grand balcon du café glacier, σε μία ώρα, από την ώρα που χώρισαν οι δρόμοι μας ή μάλλον τα σοκάκια μας, αφού τότε είμαστε μέσα στα σουκς της μεντίνας. Εγώ εκμεταλλεύτηκα αυτή την ώρα, περπατώντας στα σοκάκια της μεντίνας του Μαρακές και στη συνέχεια επέστρεψα στην πλατεία Jemaa el Fna, όπου άρχισα, πάλι, να χαζεύω τα δρώμενα και τη νυχτερινή κίνηση.
Δεν μπορώ να πω ότι όλη αυτή η κατάσταση μου άρεσε, αφού ήταν μια ανάμιξη από μουσικές οι οποίες μεμονωμένα μου άρεσαν ως λάτρης της αφρικάνικης μουσικής, μυρωδιές από μπαχαρικά οι οποίες μεμονωμένα μου αρέσουν, τσίκνα από τους υπαίθριους πάγκους και λοιπές αισθήσεις οι οποίες μεμονωμένα μου αρέσουν. Όμως η ανάμιξη όλων αυτών, ήταν ωραία σαν εμπειρία, αλλά η ώρα που πέρασα εκεί μου αρκούσε.
Όπως συνέχισα να περπατώ, μια εικόνα μου θύμισε το διήγημα "Οι επικλήσεις των τυφλών", από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.
Πάλι άρχισα να σκέφτομαι το βιβλίο, ενώ συνεχίζοντας να περπατώ στην πλατεία Jemaa el Fna, στο βάθος, διακρινόταν το υψηλότερο σημείο της πόλης, ο φωτισμένος μιναρές, του τζαμιού Koutoubia.
Έφτασε η ώρα και συναντήθηκα με τους υπόλοιπους της παρέας στην προκαθορισμένη θέση. Αποφασίσαμε να φύγουμε από την πλατεία και να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο μας. Ο ένας από την παρέα, φοβόταν να φάει οπουδήποτε. Ήταν παθός. Τον πίστεψα γιατί γνώριζα ότι δεν ήταν ιδιότροπος, αφού είχα ταξιδέψει κι άλλες φορές μαζί του στην Κίνα στην Άπω Ανατολή, στη Νότια Αμερική και πάντα ήθελε να δοκιμάσει street food. Στο Μαρόκο, όμως όχι. Ήταν κάθετος, αφού σε προηγούμενο ταξίδι στο Μαρόκο, είχε πάθει γαστρεντερίτιδα από street food. Πριν φύγουμε από το ξενοδοχείο είχε ελέγξει σχολαστικά την καθαριότητα της κουζίνας και είχε θέσει βέτο να φάμε, το πρώτο βράδυ, στο ξενοδοχείο. Μας είχε πει ότι έχει πολύ καλή Μαροκινή κουζίνα. Και κυρίως καθαρή. Έτσι φύγαμε από την πλατεία Jemaa el Fna, κατευθυνόμενοι προς το τζαμί Koutoubia.
Στη θέση αυτή, η οποία είναι και η κεντρική πρόσβαση στην πλατεία πηγαινοερχόταν πολύς κόσμος.
Έριξα μια τελευταία ματιά προς τη νυχτερινή όψη της πλατείας Jemaa el Fna και είδα πολύ κόσμο, καπνούς
και άκουγα μουσικές, όπως όλη την ώρα στην περιπλάνησή μου στην πλατεία.
Συνεχίσαμε να περπατάμε προς την έξοδο από την πλατεία, παρατηρώντας συνεχώς το φωτισμένο έμβλημα του Μαρόκου με το κόκκινο του Μαρακές και το πράσινο του Ισλάμ, ενώ δέσποζε ο φωτισμένος μιναρές, του τζαμιού Koutoubia,
προσπεράσαμε τις άμαξες με τα άλογα που βρίσκονται στην είσοδο της πλατείας
και βγαίνοντας από την πλατεία, ακολουθήσαμε τις λεωφόρους Avenue Mohammed V και Avenue Moulay El Hassan και φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας.
Μετά το φαγητό, ύστερα από ένα σύντομο φρεσκάρισμα στο δωμάτιο και μετά από λίγη χαλάρωση στο μπαλκόνι του δωματίου παρακολουθώντας τη θέα,
κατέβηκα στο lobby του ξενοδοχείου, βρήκα τους υπόλοιπους φίλους και συνταξιδιώτες, βγήκαμε έξω και περπατήσαμε για λίγο στην περιοχή γύρω από το ξενοδοχείο μας, απέναντι από το οποίο βρίσκεται το Palais des Congrès, στο οποίο διεξάγεται το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου του Μαρακές,
ενώ όλη η περιοχή ήταν γεμάτη από μπαρ και κλαμπ,
οπότε πήγαμε για ένα ποτό σε ένα μπαρ κοντά στο ξενοδοχείο μας
και η βραδιά συνεχίστηκε, μετά τα μεσάνυχτα σε ένα μπαρ με live jazz και αφρικάνικα blues, λίγο πιο μακριά αλλά στην ευρύτερη περιοχή του ξενοδοχείου μας.
Όμορφα και ήσυχα πέρασε η πρώτη από τις - δυστυχώς όχι χίλιες αλλά - τρεις νύχτες στο Μαρακές.
Την άλλη ημέρα το πρωί, όταν άνοιξα τις κουρτίνες είδα βροχερό τον καιρό στο Μαρακές.
Βγήκα στο στεγασμένο μπαλκόνι του δωματίου μου και απόλαυσα την πρωινή θέα του βρεγμένου κέντρου της πόλης του Μαρακές.
Το προηγούμενο βράδυ, όταν είχαμε επιστρέψει από το μπαρ με live jazz και αφρικάνικα blues, όταν ξάπλωσα στο άνετο κρεβάτι μου, είχα κοιτάξει την πρόγνωση του καιρού, είχα δει ότι στο Μαρακές ο καιρός θα ήταν βροχερός έως το απόγευμα, αλλά είχα την ελπίδα πως μπορεί να γλιτώναμε τη βροχή. Άλλωστε ήμασταν στη Αφρική και εγώ είμαι από τη φύση μου αισιόδοξος. Επίσης είχα κοιτάξει και την πρόγνωση του καιρού για την Εσαουίρα. Ήθελα να πάω και στην Εσαουίρα. Η πρόγνωση του καιρού για την Εσαουίρα προέβλεπε ήλιο με μικρή πιθανότητα βροχής και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Όταν ξύπνησα το πρωί και είδα τις παραπάνω εικόνες του βροχερού Μαρακές, αποφάσισα ότι το ταξίδι στην ηλιόλουστη Εσαουίρα, ήταν μονόδρομος. Κατόπιν των στοιχείων αυτών, ύστερα από το πολύ πλούσιο πρωινό στο ξενοδοχείο μας, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας και ετοιμαστήκαμε για την εξόρμηση στην Εσαουίρα. Άλλωστε όπως έχει προαναφερθεί, το Μαρακές, είναι μια πόλη για μια ημέρα και για χίλιες νύχτες. Και η ημέρα αυτή θα ήταν η επόμενη, όπου σύμφωνα με τις προβλέψεις των δελτίων καιρού, η επόμενη ημέρα, θα ήταν ηλιόλουστη.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο με προορισμό την Εσαουίρα. Όσο ήμασταν κοντά στο Μαρακές, οι οικοδομές είχαν την αρχιτεκτονική που επικρατεί στο Μαρακές και το γνωστό χρώμα, για το οποίο το Μαρακές ονομάζεται κόκκινη πόλη. Όσο απομακρυνόμαστε από το Μαρακές, αρχίζαμε όλο και πιο πολύ να συναντούμε και λευκά κτίρια.
Προχωρώντας κατά μήκος του οδικού άξονα R207, πριν από τη μέση της διαδρομής συναντήσαμε μια διαδήλωση.
Βέβαια, οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες, δεν είχαν δημιουργήσει αδιέξοδο, αφού η κυκλοφορία γινόταν μέσω παρακαμπτήριας οδού, ικανοποιητικής διατομής.
Η βροχή είχε σταματήσει. Πήγαμε προς τους διαδηλωτές με τον Μαροκινό φίλο μου. Νόμιζα ότι στο Μαρόκο δεν γίνονται διαδηλώσεις. Ο Μαροκινός φίλος μας, μου εξήγησε ότι στο Μαρόκο, γίνονται πολλές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας κατά αποφάσεων της κυβέρνησης, αλλά όλες αυτές καταλήγουν στο σύνθημα "Ζήτω ο βασιλιάς". Έτσι η αστυνομία δεν είναι επιθετική με τους διαδηλωτές. Επίσης μου εξήγησε ότι κάποια συγκεκριμένα ζητήματα δεν θίγονται στο Μαρόκο. Ένα από αυτά είναι ο βασιλιάς και ότι έχει σχέση με αυτόν. Ένα άλλο είναι η θρησκεία. Ένα άλλο είναι το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και συνεχίσαμε το δρόμο για την Essaouira.
Έτσι χαρακτήρισε το Μαρακές, ο φίλος μας ο Μαροκινός. Το Μαρακές με το φως της ημέρας αξίζει μόνο για μια ημέρα. Όμως όταν πέσει το σκοτάδι και η ώρα προσεγγίσει τα μεσάνυχτα το Μαρακές αξίζει για τις χίλιες νύχτες του.
Έτσι περάσαμε την πρώτη νύχτα στο Μαρακές. Ήταν η πρώτη από τις χίλιες νύχτες. Όμως δεν είχαμε τόσες νύχτες στη διάθεσή μας. Είχαμε μόνο τρεις νύχτες στη διάθεσή μας στο Μαρακές. Όμως την τελευταία νύχτα, κατάλαβα ότι ο φίλος μας είχε απόλυτο δίκιο. Το Μαρακές, είναι μια πόλη για μια ημέρα και για χίλιες νύχτες. Και η πρώτη νύχτα ξεκίνησε από την πλατεία Jemaa el Fna.
Jemaa el Fna, η κεντρική πλατεία στη μεντίνα του Marrakech, γοητευτική όλες τις ώρες της ημέρας, αλλά ιδιαίτερα την ώρα που νυχτώνει. Την πλατεία τη γύρισα αρκετές φορές στις λίγες ημέρες διαμονής στο Μαρακές. Η πλατεία Jemaa el Fna, είναι γνωστή στους σινεφίλ από την εξαιρετική ταινία του μεγάλου σκηνοθέτη Άλφρεντ Χίτσκοκ, "Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά". Για να υπενθυμίσω στους παλαιότερους και για να γνωρίσουν οι νεώτεροι, τα πρώτα 48 λεπτά της κινηματογραφικής ταινίας, μία από τις αγαπημένες μου ταινίες, εκτυλίσσονται στο Μαρακές και συγκεκριμένα στην πλατεία Jemaa el Fna και στο ξενοδοχείο La Mamounia Palace Hôtel. Τζαμάα σημαίνει συνάθροιση και φνα σημαίνει ανοιχτή περιοχή. Δηλαδή "Περιοχή συγκέντρωσης (συνάθροισης)" ή κατ' άλλες έννοιες "Συνέλευση θανάτου (νεκρών)" λόγω των εκτελέσεων που είχαν πραγματοποιηθεί στην πλατεία.
Όταν φτάσαμε στην πλατεία Jemaa el Fna, το πρώτο που παρατήρησα ήταν το bar-restaurant Argana.
Γνώριζα ότι το έτος 2011 στο bar-restaurant Argana, είχε γίνει τρομοκρατική επίθεση, η οποία προκάλεσε τον θάνατο 14 ανθρώπων (από τους οποίους οι περισσότεροι ήταν Γάλλοι και τέσσερις Ολλανδοί) και δεκάδων τραυματιών. Η επίθεση αυτή, ήταν η πλέον αιματηρή επίθεση μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Καζαμπλάνκα το έτος 2003. Για τις τότε τρομοκρατικές επιθέσεις στην Καζαμπλάνκα, αλλά και για τη ζωή στις παραγκουπόλεις της μεγαλούπολης, έχει γραφτεί ένα πολυβραβευμένο βιβλίο από τον συγγραφέα Mahi Binebine, "Τα Αστέρια του Σίντι Μουμέν".

Το εξαιρετικό αυτό βιβλίο, το προτείνω προς όλους τους φίλους, οι οποίοι θα επισκεφτούν το Μαρόκο. Βέβαια το πρώτο βιβλίο, το οποίο προτείνω, για τους ταξιδιώτες στο Μαρόκο είναι "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.

Επίσης πληροφορήθηκα, από τον μαροκινό φίλο μας, ότι ο ιδιοκτήτης του bar-restaurant Argana, είναι και ιδιοκτήτης του διπλανού τζαμιού.
Μετά την τρομοκρατική επίθεση, ο ιδιοκτήτης δεν ήθελε να ανακατασκευάσει το Argana, αλλά να το μετατρέψει σε τζαμί. Όμως ο βασιλιάς είχε αντίθετη γνώμη και έτσι το bar-restaurant Argana, ανακατασκευάστηκε και βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.
Πολύς κόσμος κυκλοφορούσε στην πλατεία.
Όπου και να γύριζε το μάτι σου, έβλεπες φώτα, μουσικές, πλανόδιους πωλητές, θαυματοποιούς, ενώ είχαν στηθεί οι πάγκοι για street food.
Καπνοί και μυρωδιές από τα φαγητά πλημμύριζαν την ατμόσφαιρα. Ένας από την παρέα σκέφτηκε να πάρει κάτι να φάει. Όμως τον σταμάτησε, με έντονο ύφος ο άλλος φίλος μου, αυτός ο οποίος έχει αλλεργία με την Αφρική, αλλά και με την Αραβία. Του εξήγησε ότι σε προηγούμενο ταξίδι στο Μαρόκο, είχε πάθει γαστρεντερίτιδα από street food. Έτσι συνεχίσαμε να περπατάμε και να χαζεύουμε στην πλατεία μέχρι την ώρα που αποφασίσαμε να μπούμε στα σουκς.
Μπαίνοντας στα σουκς, από τις πρώτες εικόνες που αντίκρισα, σκέφτηκα αμέσως το διήγημα "Τα σουκς", από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti. Οι εικόνες που αντίκρισα, ήταν οι εικόνες που είχα φανταστεί όταν διάβαζα το συγκεκριμένο διήγημα. Σαν ο χρόνος να είχε σταματήσει. Σαν να μην είχαν περάσει εξήντα τέσσερα χρόνια. Ο μεγάλος συγγραφέας Elias Kanetti, είχε επισκεφτεί το Μαρόκο το έτος 1954 και μετά το ταξίδι του είχε γράψει τη συλλογή διηγημάτων με τον γενικό τίτλο "Οι Φωνές του Μαρακές", ενώ ο υπότιτλος του δημιουργήματός του είναι "Σκέψεις ύστερα από ένα ταξίδι". Περπατώντας στην αγορά, θυμόμουν λέξη προς λέξη τα γραφόμενα και στις επτά σελίδες του διηγήματος. Αφού κάναμε βόλτα στις αγορές, κάτι το οποίο δεν με ενθουσιάζει, όταν σταμάτησα να σκέφτομαι το βιβλίο, αποφάσισα να επιστρέψω στην πλατεία. Οι υπόλοιποι ήθελαν να συνεχίσουν την περιήγηση στις αγορές. Έτσι δώσαμε κάποιο ραντεβού σε ένα καθορισμένο σημείο της πλατείας, κάτω από ένα καφέ και συγκεκριμένα κάτω από το Le grand balcon du café glacier, σε μία ώρα, από την ώρα που χώρισαν οι δρόμοι μας ή μάλλον τα σοκάκια μας, αφού τότε είμαστε μέσα στα σουκς της μεντίνας. Εγώ εκμεταλλεύτηκα αυτή την ώρα, περπατώντας στα σοκάκια της μεντίνας του Μαρακές και στη συνέχεια επέστρεψα στην πλατεία Jemaa el Fna, όπου άρχισα, πάλι, να χαζεύω τα δρώμενα και τη νυχτερινή κίνηση.
Δεν μπορώ να πω ότι όλη αυτή η κατάσταση μου άρεσε, αφού ήταν μια ανάμιξη από μουσικές οι οποίες μεμονωμένα μου άρεσαν ως λάτρης της αφρικάνικης μουσικής, μυρωδιές από μπαχαρικά οι οποίες μεμονωμένα μου αρέσουν, τσίκνα από τους υπαίθριους πάγκους και λοιπές αισθήσεις οι οποίες μεμονωμένα μου αρέσουν. Όμως η ανάμιξη όλων αυτών, ήταν ωραία σαν εμπειρία, αλλά η ώρα που πέρασα εκεί μου αρκούσε.
Όπως συνέχισα να περπατώ, μια εικόνα μου θύμισε το διήγημα "Οι επικλήσεις των τυφλών", από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.
Πάλι άρχισα να σκέφτομαι το βιβλίο, ενώ συνεχίζοντας να περπατώ στην πλατεία Jemaa el Fna, στο βάθος, διακρινόταν το υψηλότερο σημείο της πόλης, ο φωτισμένος μιναρές, του τζαμιού Koutoubia.
Έφτασε η ώρα και συναντήθηκα με τους υπόλοιπους της παρέας στην προκαθορισμένη θέση. Αποφασίσαμε να φύγουμε από την πλατεία και να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο μας. Ο ένας από την παρέα, φοβόταν να φάει οπουδήποτε. Ήταν παθός. Τον πίστεψα γιατί γνώριζα ότι δεν ήταν ιδιότροπος, αφού είχα ταξιδέψει κι άλλες φορές μαζί του στην Κίνα στην Άπω Ανατολή, στη Νότια Αμερική και πάντα ήθελε να δοκιμάσει street food. Στο Μαρόκο, όμως όχι. Ήταν κάθετος, αφού σε προηγούμενο ταξίδι στο Μαρόκο, είχε πάθει γαστρεντερίτιδα από street food. Πριν φύγουμε από το ξενοδοχείο είχε ελέγξει σχολαστικά την καθαριότητα της κουζίνας και είχε θέσει βέτο να φάμε, το πρώτο βράδυ, στο ξενοδοχείο. Μας είχε πει ότι έχει πολύ καλή Μαροκινή κουζίνα. Και κυρίως καθαρή. Έτσι φύγαμε από την πλατεία Jemaa el Fna, κατευθυνόμενοι προς το τζαμί Koutoubia.
Στη θέση αυτή, η οποία είναι και η κεντρική πρόσβαση στην πλατεία πηγαινοερχόταν πολύς κόσμος.
Έριξα μια τελευταία ματιά προς τη νυχτερινή όψη της πλατείας Jemaa el Fna και είδα πολύ κόσμο, καπνούς
και άκουγα μουσικές, όπως όλη την ώρα στην περιπλάνησή μου στην πλατεία.
Συνεχίσαμε να περπατάμε προς την έξοδο από την πλατεία, παρατηρώντας συνεχώς το φωτισμένο έμβλημα του Μαρόκου με το κόκκινο του Μαρακές και το πράσινο του Ισλάμ, ενώ δέσποζε ο φωτισμένος μιναρές, του τζαμιού Koutoubia,
προσπεράσαμε τις άμαξες με τα άλογα που βρίσκονται στην είσοδο της πλατείας
και βγαίνοντας από την πλατεία, ακολουθήσαμε τις λεωφόρους Avenue Mohammed V και Avenue Moulay El Hassan και φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας.
Μετά το φαγητό, ύστερα από ένα σύντομο φρεσκάρισμα στο δωμάτιο και μετά από λίγη χαλάρωση στο μπαλκόνι του δωματίου παρακολουθώντας τη θέα,
κατέβηκα στο lobby του ξενοδοχείου, βρήκα τους υπόλοιπους φίλους και συνταξιδιώτες, βγήκαμε έξω και περπατήσαμε για λίγο στην περιοχή γύρω από το ξενοδοχείο μας, απέναντι από το οποίο βρίσκεται το Palais des Congrès, στο οποίο διεξάγεται το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου του Μαρακές,
ενώ όλη η περιοχή ήταν γεμάτη από μπαρ και κλαμπ,
οπότε πήγαμε για ένα ποτό σε ένα μπαρ κοντά στο ξενοδοχείο μας
και η βραδιά συνεχίστηκε, μετά τα μεσάνυχτα σε ένα μπαρ με live jazz και αφρικάνικα blues, λίγο πιο μακριά αλλά στην ευρύτερη περιοχή του ξενοδοχείου μας.
Όμορφα και ήσυχα πέρασε η πρώτη από τις - δυστυχώς όχι χίλιες αλλά - τρεις νύχτες στο Μαρακές.
Την άλλη ημέρα το πρωί, όταν άνοιξα τις κουρτίνες είδα βροχερό τον καιρό στο Μαρακές.
Βγήκα στο στεγασμένο μπαλκόνι του δωματίου μου και απόλαυσα την πρωινή θέα του βρεγμένου κέντρου της πόλης του Μαρακές.
Το προηγούμενο βράδυ, όταν είχαμε επιστρέψει από το μπαρ με live jazz και αφρικάνικα blues, όταν ξάπλωσα στο άνετο κρεβάτι μου, είχα κοιτάξει την πρόγνωση του καιρού, είχα δει ότι στο Μαρακές ο καιρός θα ήταν βροχερός έως το απόγευμα, αλλά είχα την ελπίδα πως μπορεί να γλιτώναμε τη βροχή. Άλλωστε ήμασταν στη Αφρική και εγώ είμαι από τη φύση μου αισιόδοξος. Επίσης είχα κοιτάξει και την πρόγνωση του καιρού για την Εσαουίρα. Ήθελα να πάω και στην Εσαουίρα. Η πρόγνωση του καιρού για την Εσαουίρα προέβλεπε ήλιο με μικρή πιθανότητα βροχής και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Όταν ξύπνησα το πρωί και είδα τις παραπάνω εικόνες του βροχερού Μαρακές, αποφάσισα ότι το ταξίδι στην ηλιόλουστη Εσαουίρα, ήταν μονόδρομος. Κατόπιν των στοιχείων αυτών, ύστερα από το πολύ πλούσιο πρωινό στο ξενοδοχείο μας, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας και ετοιμαστήκαμε για την εξόρμηση στην Εσαουίρα. Άλλωστε όπως έχει προαναφερθεί, το Μαρακές, είναι μια πόλη για μια ημέρα και για χίλιες νύχτες. Και η ημέρα αυτή θα ήταν η επόμενη, όπου σύμφωνα με τις προβλέψεις των δελτίων καιρού, η επόμενη ημέρα, θα ήταν ηλιόλουστη.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο με προορισμό την Εσαουίρα. Όσο ήμασταν κοντά στο Μαρακές, οι οικοδομές είχαν την αρχιτεκτονική που επικρατεί στο Μαρακές και το γνωστό χρώμα, για το οποίο το Μαρακές ονομάζεται κόκκινη πόλη. Όσο απομακρυνόμαστε από το Μαρακές, αρχίζαμε όλο και πιο πολύ να συναντούμε και λευκά κτίρια.
Προχωρώντας κατά μήκος του οδικού άξονα R207, πριν από τη μέση της διαδρομής συναντήσαμε μια διαδήλωση.
Βέβαια, οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες, δεν είχαν δημιουργήσει αδιέξοδο, αφού η κυκλοφορία γινόταν μέσω παρακαμπτήριας οδού, ικανοποιητικής διατομής.
Η βροχή είχε σταματήσει. Πήγαμε προς τους διαδηλωτές με τον Μαροκινό φίλο μου. Νόμιζα ότι στο Μαρόκο δεν γίνονται διαδηλώσεις. Ο Μαροκινός φίλος μας, μου εξήγησε ότι στο Μαρόκο, γίνονται πολλές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας κατά αποφάσεων της κυβέρνησης, αλλά όλες αυτές καταλήγουν στο σύνθημα "Ζήτω ο βασιλιάς". Έτσι η αστυνομία δεν είναι επιθετική με τους διαδηλωτές. Επίσης μου εξήγησε ότι κάποια συγκεκριμένα ζητήματα δεν θίγονται στο Μαρόκο. Ένα από αυτά είναι ο βασιλιάς και ότι έχει σχέση με αυτόν. Ένα άλλο είναι η θρησκεία. Ένα άλλο είναι το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και συνεχίσαμε το δρόμο για την Essaouira.