gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.802
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- H απόφαση για το ταξίδι
- Το ταξίδι του πηγαιμού
- Marrakesh - 1η νύχτα
- Essaouira - Η πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό
- Marrakesh - 2η νύχτα
- Marrakesh - Κήποι Μαζορέλ
- Marrakesh - La Mamounia & τζαμί Koutoubia
- Marrakesh - Palace bahia & Medina
- Marrakesh - Jemaa el Fna μεσημέρι
- Marrakesh - La palmeraie
- Marrakesh - Jemaa el Fna απόγευμα
- Marrakesh - Τελευταία Νύχτα
- Καζαμπλάνκα - Play it again Sam!
- Ραμπάτ - Η πρωτεύουσα
- Μεκνές
- Φες - Η πρώτη γνωριμία
- Η medina της Φες
- Ιφράν - Η Ελβετία του Μαρόκου
- Φες - Οι τελευταίες ώρες
- Νυχτερινή στάση Λισσαβώνα
- Επίλογος
Κεφάλαιο 5 - Essaouira. Η πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό.
Όπως προχωρούσαμε, με το αυτοκίνητο για την Essaouira, ανοίγω στο τηλέφωνο τους χάρτες της google και βλέπω (ή μάλλον θυμάμαι, γιατί το είχα διερευνήσει φτιάχνοντας το πρόγραμμα), ότι η Essaouira, σύμφωνα με το google maps, απέχει 192km από το Μαρακές και ο χρόνος που δίνεται για την κάλυψη της παραπάνω απόστασης είναι δύο ώρες και σαράντα λεπτά με αυτοκίνητο, μέσω του οδικού άξονα R207. Είχα την ελπίδα ότι θα κάναμε λιγότερο χρόνο για να φτάσουμε.
Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο κεφάλαιο, στην αρχή της διαδρομής τα κτίσματα είχαν το χρώμα των κτισμάτων του Μαρακές, της κόκκινης πόλης, το οποίο θεωρώ ότι είναι γήινο χρώμα, που προσομοιάζει κυρίως με το κεραμιδί, ενώ όσο απομακρυνόμαστε από το Μαρακές, συναντούσαμε και λευκά κτίρια, ενώ η βροχή είχε σταματήσει και όσο προχωρούσαμε δυτικά, ο καιρός άνοιγε.
Περάσαμε από τον κόμβο, ο οποίος νοτιοδυτικά θα οδηγούσε στο Αγκαντίρ και δυτικά στην Εσαουίρα.
Το Αγκαντίρ, είναι μια μεγάλη πόλη στον Ατλαντικό ωκεανό κι αυτή, αλλά αρκετά πιο νότια από την Essaouira. Ο μόνιμος πληθυσμός της πόλης ανέρχεται σε 421.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2014, αλλά όπως μας είπε ο Μαροκινός φίλος μας υπάρχουν στην περιοχή μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, τα οποία φιλοξενούν κυρίως Ρώσους, όλες τις εποχές του χρόνου. Όπως κατάλαβα στην περιοχή του Αγκαντίρ, ο κινητός πληθυσμός συμβάλλει πολύ στην οικονομία της περιοχής και μάλιστα σε όλες σχεδόν τις εποχές του χρόνου. Συνεχίσαμε να προχωράμε προς την Εσαουίρα,
ο φίλος μας τηρούσε με ευλάβεια τα όρια ταχύτητας, αφού ως συνοδηγός έριχνα συνεχώς ματιές προς το κοντέρ. Τηρούσε με ευλάβεια τα όρια ταχύτητας και είχε απόλυτο δίκιο, αφού η αστυνόμευση στον οδικό άξονα R207 ήταν πάρα πολύ πυκνή. Βέβαια στο επταήμερο που βρεθήκαμε στο Μαρόκο, διαπιστώσαμε ότι παντού η αστυνόμευση ήταν πάρα πολύ πυκνή.
Προσεγγίζοντας την Εσαουίρα, περάσαμε και από το γνωστό σόου, με τα κατσίκια πάνω στο δέντρο.
Αν κάποιος περάσει από εκεί και δεν σταματήσει, θα νομίσει ότι το κατσικόδεντρο είναι ένα περίεργο φαινόμενο.
Όμως δεν είναι έτσι. Τις κατσίκες τις ανεβάζουν στο δέντρο και όταν καταλαβαίνουν ότι σταματάει τουρίστας έρχονται με το χέρι ανοιχτό.
Η χώρα μας, είναι η χώρα του δώσε, σχολίασε ο Μαροκινός φίλος μας και έδιωξε τον τύπο με το ανοιχτό χέρι.
Κάποιος από την παρέα έβαλε στο facebook, μια φωτογραφία από τα κατσίκια στο δέντρο και έλαβε μια απάντηση από έναν ευφυή φίλο μας:
- Τι κάνατε στα κατσίκια και ανέβηκαν στο δέντρο;
Βέβαια αυτοί που ανέβαζαν τα κατσίκια στο δέντρο είχαν μια σκοπιμότητα. Να δείξουν στους διερχόμενους τουρίστες, ότι τα κατσίκια τρώνε τα κουκούτσια από τον καρπό και συμμετέχουν στην παραγωγή του χυμού Argane.
Λίγο αργότερα, πριν φτάσουμε στην Essaouira, σταματήσαμε σε ένα εργαστήρι κατασκευής Argane, το οποίο θεωρείται το χρυσάφι του Μαρόκου.
Μπήκαμε μέσα στο εργαστήριο, το οποίο είχε και πρατήριο πώλησης των προϊόντων. Δεν αγοράσαμε τίποτα, αν και ένας από την παρέα είχε αρχίσει να εξετάζει τα προϊόντα. Τον έκραξα, είπα να κάνουμε γρήγορα γιατί ο χρόνος περνούσε.
Το εργαστήρι αυτό είναι ένα συνεταιριστικό εργαστήρι στο οποίο εργάζονται χωρισμένες γυναίκες, οι οποίες παράγουν το Argane χειρωνακτικά.
Εκεί μάθαμε ότι για την παραγωγή 1lt (λίτρου) Argane, απαιτούνται 100kg καρπού από το δέντρο arganier ή argania. Το δέντρο αυτό το οποίο αναπτύσσεται στην περιοχή αυτή του νοτιοδυτικού Μαρόκου και το ύψος του φτάνει έως 10 μέτρα, ήταν ένα από τα δέντρα που είχαμε δει πριν από λίγη ώρα και στο οποίο είχαν ανεβάσει τα κατσίκια ως τουριστική ατραξιόν.
Ευτυχώς δεν καθυστερήσαμε ιδιαίτερα, μπήκαμε πάλι στο αυτοκίνητο και ύστερα από λίγα λεπτά φτάσαμε στην Essaouira, όπου παρκάραμε εύκολα,
δίπλα στην παραλία της πόλης
και πολύ κοντά σε όλα τα αξιοθέατα και την παλιά πόλη. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση ήταν ένας πάρα πολύ ψηλός κορμός από φοίνικα - δέντρο το οποίο προστατεύεται στο Μαρόκο - στο ψηλότερο σημείο του οποίου βρισκόντουσαν κεραίες.
Αυτό το παρατηρήσαμε εκεί για πρώτη φορά αλλά και στις άλλες πόλεις τοποθετούσαν τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, internet κλπ, σε κορμούς φοινικόδεντρων, για αισθητικούς λόγους.
Η Essaouira, η οποία παλαιότερα ονομαζόταν Μόγκατορ, είναι παραθαλάσσια πόλη του δυτικού Μαρόκου, στις ακτές του Ατλαντικού. Υπάγεται στην περιοχή Μαρακές-Σαφί. Σύμφωνα με την απογραφή του έτους 2014, έχει 77.966 κατοίκους.
Η Essaouira κατοικείται από την αρχαιότητα, κατ' αρχήν από τους αυτόχθονες Βερβέρους και στη συνέχεια από τους Φοίνικες και τους Ρωμαίους.
Το έτος 1506, οι Πορτογάλοι κατασκεύασαν στην Εσαουίρα ένα οχυρό, το οποίο μετά την εγκατάλειψή του πέρασε στην κατοχή των τοπικών οικογενειών.
Το οχυρωμένο κέντρο της Essaouira, η Μεντίνα αποτελεί από το έτος 2001 Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Προχωρήσαμε προς το Port d'Essaouira,
με τις μικρές γαλάζιες ψαρόβαρκες, οι οποίες έδιναν ένα ιδιαίτερο χρώμα
και αφού περάσαμε από την πύλη Bab El Marsa, ανεβήκαμε στον πύργο, πάνω από το λιμανάκι. Όλα τα παραπάνω είναι ορόσημα για την πόλη της Essaouira.
Το λιμανάκι Port d'Essaouira, το οποίο τροφοδοτεί την πόλη και όχι μόνο με ψαρικά και το οποίο είναι ιδιαίτερα γραφικό με τις γαλάζιες ψαρόβαρκες και με τα ψαροκάικα, κάποια από τα οποία ήταν έξω για επισκευή.
Στο Μαρόκο, στα παράλια του Ατλαντικού, είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη η αλιεία και ο Μαροκινός φίλος, μας είπε ότι το Μαρόκο εξάγει ψάρια σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα.
Η περίφημη πέτρινη πύλη Bab El Marsa, γνωστή και ως πύλη των σκλάβων αφού από εκεί έφευγαν οι σκλάβοι για την Αμερική, είναι η πύλη που διέρχονται όλοι όσοι θέλουν να περάσουν από την πόλη προς το λιμάνι ή και αντίστροφα.
Περάσαμε την πύλη Bab El Marsa και ανεβήκαμε στο φρούριο, ανάντη του λιμενίσκου, όπου υπήρχε εξαιρετική θέα προς την πόλη, προς το λιμανάκι, προς το Ατλαντικό Ωκεανό με τα τεράστια κύματα στα οποία δεν είμαστε συνηθισμένοι στη Μεσόγειο, αφού δεν υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης μεγάλου μήκους κύματος. Παράλληλα με την εξαιρετική θέα φυσούσε αέρας πολύ μεγάλης έντασης. Αυτό δεν με εμπόδισε να ασχοληθώ με το αγαπημένο μου χόμπι. Την φωτογραφία. Έβγαλα πολλές φωτογραφίες εκμεταλλευόμενος τη θέα.
Αφού απολαύσαμε τη θέα
προς όλες τις κατευθύνσεις, αποφασίσαμε να κατέβουμε από το φρούριο.
Όταν κατεβήκαμε με τα πρώτα βήματα που κάναμε, είδαμε τους πάγκους με τα φρέσκα ψάρια προς πώληση
και τις υπαίθριες ψησταριές.
Αν και νωρίς, αφού η ώρα ήταν λίγο μετά τις δώδεκα το μεσημέρι, είχαν αρχίσει να ψήνουν τα ψάρια και τα λοιπά θαλασσινά. Μάλιστα επειδή έπιασε μια μπόρα λίγων δευτερολέπτων, άρχισαν να κατεβάζουν τις τέντες για προστασία από τη βροχή.
Ως ψαροφάγος άρχισα να λιγουρεύομαι τα φρέσκα ψάρια, αλλά ο χρόνος είναι αμείλικτος. Δεν προλάβαινα να σταματήσω εκεί, αφού ήθελα να κάνω μια βόλτα στο κέντρο της οχυρωμένης πόλης, δηλαδή στη μεντίνα της Essaouira, όπου κυρίως στο παρελθόν ζούσαν πολλοί καλλιτέχνες, αλλά ακόμα και στο παρόν αρκετοί καλλιτέχνες έχουν επιλέξει την πόλη για διαβίωση.
Ο χαρακτηρισμός της Essaouira, ως πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό δεν απέχει από την πραγματικότητα, αφού στην Essaouira ζούσαν πολλοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, ζωγράφοι κλπ μεταξύ αυτών και ο Jimi Hendrix, που συνέθεσε πολλά μουσικά του έργα εκεί, όπως πχ το Foxey Lady. Ένας από τους λόγους για τους οποίους ήθελα να κάνω βόλτα στη medina της Essaouira, ήταν για να περάσω κι από το σπίτι που κατοικούσε ο Jimi Hendrix.
Όπως προαναφέρθηκε η μπόρα κράτησε μόνο για λίγα δευτερόλεπτα και έχοντας χαζέψει στους πάγκους με τα ψαρικά, προχωρήσαμε προς την κεντρική παραλιακή πλατεία Moulay Hassan, πριν από αυτή είδαμε μια πινακίδα - χάρτη με τα έργα που εκτελούντο εκείνη την περίοδο στην παλιά πόλη,
από επαγγελματική διαστροφή, σκέφτηκα στη βόλτα μου να περάσω και από τα έργα προκειμένου να δω τον τρόπο εκτέλεσής τους στο Μαρόκο, φτάσαμε στην κεντρική πλατεία Moulay Hassan,
και από εκεί μπήκαμε στο εσωτερικό της μικρής μεντίνας της Essaouira.
Από τα πρώτα βήματά μου, παρατήρησα ότι η medina, η παλιά πόλη της Essaouira, θυμίζει νησιώτικο τοπίο, με τα ασβεστωμένα σπιτάκια της και τα μπλε παράθυρά τους,
ενώ τα σουκς, ήταν μικρότερα και λιγότερο πολύβουα από αυτά του Μαρακές και των άλλων πόλεων του Μαρόκου, οπότε και η αγορά μου φάνηκε πολύ πιο οικεία.
Η Essaouira είναι μια πόλη ντυμένη στα μπλε, η οποία από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα μέχρι σήμερα, έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κέντρο μαροκινής καλλιτεχνικής δημιουργίας, με πολλούς ζωγράφους και λοιπούς καλλιτέχνες.
Άλλωστε όπως ανέφερα παραπάνω, ένας από τους λόγους για τους οποίους ήθελα να κάνω βόλτα στη medina της Essaouira, ήταν για να περάσω κι από το σπίτι στο οποίο κατοικούσε ο Jimi Hendrix, οπότε κατευθυνθήκαμε προς αυτό. Σύμφωνα με τις σημειώσεις μου το σπίτι στο οποίο κατοικούσε ο Jimi Hendrix βρισκόταν μέσα στη μεντίνα και επί της rue Attarine 9. Το κτίριο το είχα σημειώσει στους χάρτες της google, στο τηλέφωνό μου, οπότε το βρήκαμε εύκολα. Μπήκαμε μέσα στο κτίριο. Στην είσοδο υπήρχαν κάδρα με φωτογραφίες του μεγάλου καλλιτέχνη, τους κατά πολλούς καλύτερου κιθαρίστα της ροκ.
Προχωρήσαμε και βρεθήκαμε σε ένα αίθριο.
Το κτίριο έχει μετατραπεί σε riad (Riad Al Madina Essaouira Hôtel), ενώ μια αίθουσα στο ισόγειο έχει μετατραπεί σε restaurant.
Καθίσαμε να πιούμε μια μπύρα και να ξεκουραστούμε. Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος και ύστερα από μισή περίπου ώρα, ίσως και λίγο περισσότερο, βρεθήκαμε να περπατάμε, πάλι, στους δρόμους της μεντίνας. Σε αρκετές περιπτώσεις, μου έκανε εντύπωση και ο εσωτερικός χώρος κτιρίων που είχαν μετατραπεί σε riad ή καφέ,
όπως και τα αίθρια που σε λίγες περιπτώσεις ήταν μεγάλα, για τα δεδομένα της μεντίνας. Μάλιστα για τα δεδομένα της μεντίνας τα μεγαλύτερα από το κανονικό αίθρια είχαν το ρόλο πλατείας.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στα σοκάκια της μεντίνας και θυμάμαι ότι αυτό που μου είχε κάνει εντύπωση, ήταν οι πολλοί πίνακες ζωγραφικής καλλιτεχνών που ζούσαν στην Essaouira, όπως τουλάχιστον ισχυριζόντουσαν οι πωλητές.
Παρακολουθούσα, αδιάφορα, τους άλλους να γυρίζουν στη μεντίνα της Essaouira
και να παζαρεύουν διάφορα. Εμένα δεν με απασχολούσε αυτό. Έχω αρχή να μην αγοράζω τίποτα στο εξωτερικό. Τίποτα. Ούτε για μένα, ούτε προφανώς για κανένα. Άφησα τους άλλους να παζαρεύουν και προχώρησα. Ξαφνικά βλέπω μπροστά μου ένα δισκάδικο. Ρίχνω μια φευγαλέα ματιά και βλέπω ότι είχε δίσκους με αφρικάνικη μουσική, δηλαδή με την αγαπημένη μου μουσική. Τα τελευταία 15 χρόνια ακούω κυρίως αφρικάνικη μουσική. Και πάντα jazz. Αλλά η μητέρα της μουσικής είναι η αφρικάνικη μουσική.
Όταν άρχισα να κοιτάω τους δίσκους, τα μάτια μου γυάλισαν και τα χέρια μου έτρεμαν από τη λαχτάρα και τη χαρά. Βρήκα δίσκους που δεν είχα βρει στην Ελλάδα, αλλά ούτε και σε άλλες μουσικές αγορές της Ευρώπης. Και μάλιστα ούτε στο Άμστερνταμ, ούτε στο Λονδίνο, ούτε στο Βερολίνο. Διάλεξα κάποιους δίσκους και πάω στο ταμείο. Από τη χαρά μου δεν έκανα παζάρι. Αλλά ο άνθρωπος τρελάθηκε. Ήταν συνηθισμένος στα παζάρια. Μου έκανε μια γενναία έκπτωση, προφανώς με παζάρι θα έκανε μεγαλύτερη έκπτωση, αλλά αυτό εμένα λίγο με ενδιέφερε. Είχα πλέον στην κατοχή μου αγαπημένους μου δίσκους. Θα παίζουν στο στερεοφωνικό και θα απολαμβάνω την αγαπημένη μου μουσική, πίνοντας το ποτό μου και αγναντεύοντας τη θάλασσα. Τη σχετικά ήσυχη θάλασσα, εάν τη συγκρίνω με αυτήν της Essaouira. Σκέφτηκα ότι είμαστε πολύ τυχεροί άνθρωποι. Αναθεώρησα τις αρχές μου σε σχέση με τις αγορές, άλλωστε είμαι γνωστός αναθεωρητής, αλλά σκεφτόμουν ότι η αγορά των δίσκων αυτών θα μου χάριζε πάρα πολλές ώρες απόλαυσης.
Έχοντας αφήσει προ πολλού, τους άλλους να ασχολούνται με τα παζάρια και έχοντας δώσει ραντεβού σε συγκεκριμένη ώρα στον χώρο που είχαμε αφήσει το αυτοκίνητο, αφού συνέχισα τις βόλτες στα σοκάκια της μεντίνας,
πέρασα και από τις περιοχές στις οποίες εκτελούντο τα έργα,
επέστρεψα προς το κέντρο της μεντίνας,
μετά από ολιγόωρη περιπλάνηση στα στενά της μεντίνας,
ανέβηκα στο οχυρό,
και αφού έριξα μια ματιά προς τα κάτω στο σοκάκι,
την άραξα για αρκετή ώρα εκεί, σε μια από τις πολεμίστρες, με τους γλάρους να πετάνε από πάνω, τα κύματα να σκάνε με πάταγο, έβγαλα φωτογραφίες προς τον Ατλαντικό
και όταν η ώρα της συνάντησης με τους υπόλοιπους της παρέας πλησίαζε, κατέβηκα από το οχυρό έκανα μια τελευταία βόλτα στη μεντίνα, βγήκα από τη μεντίνα, πέρασα από την κεντρική πλατεία Moulay Hassan της πόλης
και έφτασα στην παραλία. Η μεγάλη αμμώδης παραλία της Essaouira προσφέρεται για ρομαντικές βόλτες, αλλά οι δυνατοί άνεμοι και τα επικίνδυνα ρεύματα καθιστούν την παραλία ακατάλληλη για βουτιές.
Αφού παρατήρησα ακόμα μια φορά τη θάλασσα της Essaouira, κατευθύνθηκα προς τη θέση όπου είχαμε αφήσει το αυτοκίνητο, όπου ήταν και ο τόπος του ραντεβού. Συναντήθηκα με τους άλλους, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήραμε το δρόμο της επιστροφής για το Μαρακές. Η δεύτερη από τις τρεις και δυστυχώς όχι από τις χίλιες νύχτες, μας περίμενε.
Όπως προχωρούσαμε, με το αυτοκίνητο για την Essaouira, ανοίγω στο τηλέφωνο τους χάρτες της google και βλέπω (ή μάλλον θυμάμαι, γιατί το είχα διερευνήσει φτιάχνοντας το πρόγραμμα), ότι η Essaouira, σύμφωνα με το google maps, απέχει 192km από το Μαρακές και ο χρόνος που δίνεται για την κάλυψη της παραπάνω απόστασης είναι δύο ώρες και σαράντα λεπτά με αυτοκίνητο, μέσω του οδικού άξονα R207. Είχα την ελπίδα ότι θα κάναμε λιγότερο χρόνο για να φτάσουμε.
Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο κεφάλαιο, στην αρχή της διαδρομής τα κτίσματα είχαν το χρώμα των κτισμάτων του Μαρακές, της κόκκινης πόλης, το οποίο θεωρώ ότι είναι γήινο χρώμα, που προσομοιάζει κυρίως με το κεραμιδί, ενώ όσο απομακρυνόμαστε από το Μαρακές, συναντούσαμε και λευκά κτίρια, ενώ η βροχή είχε σταματήσει και όσο προχωρούσαμε δυτικά, ο καιρός άνοιγε.
Περάσαμε από τον κόμβο, ο οποίος νοτιοδυτικά θα οδηγούσε στο Αγκαντίρ και δυτικά στην Εσαουίρα.
Το Αγκαντίρ, είναι μια μεγάλη πόλη στον Ατλαντικό ωκεανό κι αυτή, αλλά αρκετά πιο νότια από την Essaouira. Ο μόνιμος πληθυσμός της πόλης ανέρχεται σε 421.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του έτους 2014, αλλά όπως μας είπε ο Μαροκινός φίλος μας υπάρχουν στην περιοχή μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, τα οποία φιλοξενούν κυρίως Ρώσους, όλες τις εποχές του χρόνου. Όπως κατάλαβα στην περιοχή του Αγκαντίρ, ο κινητός πληθυσμός συμβάλλει πολύ στην οικονομία της περιοχής και μάλιστα σε όλες σχεδόν τις εποχές του χρόνου. Συνεχίσαμε να προχωράμε προς την Εσαουίρα,
ο φίλος μας τηρούσε με ευλάβεια τα όρια ταχύτητας, αφού ως συνοδηγός έριχνα συνεχώς ματιές προς το κοντέρ. Τηρούσε με ευλάβεια τα όρια ταχύτητας και είχε απόλυτο δίκιο, αφού η αστυνόμευση στον οδικό άξονα R207 ήταν πάρα πολύ πυκνή. Βέβαια στο επταήμερο που βρεθήκαμε στο Μαρόκο, διαπιστώσαμε ότι παντού η αστυνόμευση ήταν πάρα πολύ πυκνή.
Προσεγγίζοντας την Εσαουίρα, περάσαμε και από το γνωστό σόου, με τα κατσίκια πάνω στο δέντρο.
Αν κάποιος περάσει από εκεί και δεν σταματήσει, θα νομίσει ότι το κατσικόδεντρο είναι ένα περίεργο φαινόμενο.
Όμως δεν είναι έτσι. Τις κατσίκες τις ανεβάζουν στο δέντρο και όταν καταλαβαίνουν ότι σταματάει τουρίστας έρχονται με το χέρι ανοιχτό.
Η χώρα μας, είναι η χώρα του δώσε, σχολίασε ο Μαροκινός φίλος μας και έδιωξε τον τύπο με το ανοιχτό χέρι.
Κάποιος από την παρέα έβαλε στο facebook, μια φωτογραφία από τα κατσίκια στο δέντρο και έλαβε μια απάντηση από έναν ευφυή φίλο μας:
- Τι κάνατε στα κατσίκια και ανέβηκαν στο δέντρο;
Βέβαια αυτοί που ανέβαζαν τα κατσίκια στο δέντρο είχαν μια σκοπιμότητα. Να δείξουν στους διερχόμενους τουρίστες, ότι τα κατσίκια τρώνε τα κουκούτσια από τον καρπό και συμμετέχουν στην παραγωγή του χυμού Argane.
Λίγο αργότερα, πριν φτάσουμε στην Essaouira, σταματήσαμε σε ένα εργαστήρι κατασκευής Argane, το οποίο θεωρείται το χρυσάφι του Μαρόκου.
Μπήκαμε μέσα στο εργαστήριο, το οποίο είχε και πρατήριο πώλησης των προϊόντων. Δεν αγοράσαμε τίποτα, αν και ένας από την παρέα είχε αρχίσει να εξετάζει τα προϊόντα. Τον έκραξα, είπα να κάνουμε γρήγορα γιατί ο χρόνος περνούσε.
Το εργαστήρι αυτό είναι ένα συνεταιριστικό εργαστήρι στο οποίο εργάζονται χωρισμένες γυναίκες, οι οποίες παράγουν το Argane χειρωνακτικά.
Εκεί μάθαμε ότι για την παραγωγή 1lt (λίτρου) Argane, απαιτούνται 100kg καρπού από το δέντρο arganier ή argania. Το δέντρο αυτό το οποίο αναπτύσσεται στην περιοχή αυτή του νοτιοδυτικού Μαρόκου και το ύψος του φτάνει έως 10 μέτρα, ήταν ένα από τα δέντρα που είχαμε δει πριν από λίγη ώρα και στο οποίο είχαν ανεβάσει τα κατσίκια ως τουριστική ατραξιόν.
Ευτυχώς δεν καθυστερήσαμε ιδιαίτερα, μπήκαμε πάλι στο αυτοκίνητο και ύστερα από λίγα λεπτά φτάσαμε στην Essaouira, όπου παρκάραμε εύκολα,
δίπλα στην παραλία της πόλης
και πολύ κοντά σε όλα τα αξιοθέατα και την παλιά πόλη. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση ήταν ένας πάρα πολύ ψηλός κορμός από φοίνικα - δέντρο το οποίο προστατεύεται στο Μαρόκο - στο ψηλότερο σημείο του οποίου βρισκόντουσαν κεραίες.
Αυτό το παρατηρήσαμε εκεί για πρώτη φορά αλλά και στις άλλες πόλεις τοποθετούσαν τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, internet κλπ, σε κορμούς φοινικόδεντρων, για αισθητικούς λόγους.
Η Essaouira, η οποία παλαιότερα ονομαζόταν Μόγκατορ, είναι παραθαλάσσια πόλη του δυτικού Μαρόκου, στις ακτές του Ατλαντικού. Υπάγεται στην περιοχή Μαρακές-Σαφί. Σύμφωνα με την απογραφή του έτους 2014, έχει 77.966 κατοίκους.
Η Essaouira κατοικείται από την αρχαιότητα, κατ' αρχήν από τους αυτόχθονες Βερβέρους και στη συνέχεια από τους Φοίνικες και τους Ρωμαίους.
Το έτος 1506, οι Πορτογάλοι κατασκεύασαν στην Εσαουίρα ένα οχυρό, το οποίο μετά την εγκατάλειψή του πέρασε στην κατοχή των τοπικών οικογενειών.
Το οχυρωμένο κέντρο της Essaouira, η Μεντίνα αποτελεί από το έτος 2001 Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Προχωρήσαμε προς το Port d'Essaouira,
με τις μικρές γαλάζιες ψαρόβαρκες, οι οποίες έδιναν ένα ιδιαίτερο χρώμα
και αφού περάσαμε από την πύλη Bab El Marsa, ανεβήκαμε στον πύργο, πάνω από το λιμανάκι. Όλα τα παραπάνω είναι ορόσημα για την πόλη της Essaouira.
Το λιμανάκι Port d'Essaouira, το οποίο τροφοδοτεί την πόλη και όχι μόνο με ψαρικά και το οποίο είναι ιδιαίτερα γραφικό με τις γαλάζιες ψαρόβαρκες και με τα ψαροκάικα, κάποια από τα οποία ήταν έξω για επισκευή.
Στο Μαρόκο, στα παράλια του Ατλαντικού, είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη η αλιεία και ο Μαροκινός φίλος, μας είπε ότι το Μαρόκο εξάγει ψάρια σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα.
Η περίφημη πέτρινη πύλη Bab El Marsa, γνωστή και ως πύλη των σκλάβων αφού από εκεί έφευγαν οι σκλάβοι για την Αμερική, είναι η πύλη που διέρχονται όλοι όσοι θέλουν να περάσουν από την πόλη προς το λιμάνι ή και αντίστροφα.
Περάσαμε την πύλη Bab El Marsa και ανεβήκαμε στο φρούριο, ανάντη του λιμενίσκου, όπου υπήρχε εξαιρετική θέα προς την πόλη, προς το λιμανάκι, προς το Ατλαντικό Ωκεανό με τα τεράστια κύματα στα οποία δεν είμαστε συνηθισμένοι στη Μεσόγειο, αφού δεν υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης μεγάλου μήκους κύματος. Παράλληλα με την εξαιρετική θέα φυσούσε αέρας πολύ μεγάλης έντασης. Αυτό δεν με εμπόδισε να ασχοληθώ με το αγαπημένο μου χόμπι. Την φωτογραφία. Έβγαλα πολλές φωτογραφίες εκμεταλλευόμενος τη θέα.

Αφού απολαύσαμε τη θέα
προς όλες τις κατευθύνσεις, αποφασίσαμε να κατέβουμε από το φρούριο.
Όταν κατεβήκαμε με τα πρώτα βήματα που κάναμε, είδαμε τους πάγκους με τα φρέσκα ψάρια προς πώληση
και τις υπαίθριες ψησταριές.
Αν και νωρίς, αφού η ώρα ήταν λίγο μετά τις δώδεκα το μεσημέρι, είχαν αρχίσει να ψήνουν τα ψάρια και τα λοιπά θαλασσινά. Μάλιστα επειδή έπιασε μια μπόρα λίγων δευτερολέπτων, άρχισαν να κατεβάζουν τις τέντες για προστασία από τη βροχή.
Ως ψαροφάγος άρχισα να λιγουρεύομαι τα φρέσκα ψάρια, αλλά ο χρόνος είναι αμείλικτος. Δεν προλάβαινα να σταματήσω εκεί, αφού ήθελα να κάνω μια βόλτα στο κέντρο της οχυρωμένης πόλης, δηλαδή στη μεντίνα της Essaouira, όπου κυρίως στο παρελθόν ζούσαν πολλοί καλλιτέχνες, αλλά ακόμα και στο παρόν αρκετοί καλλιτέχνες έχουν επιλέξει την πόλη για διαβίωση.
Ο χαρακτηρισμός της Essaouira, ως πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό δεν απέχει από την πραγματικότητα, αφού στην Essaouira ζούσαν πολλοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, ζωγράφοι κλπ μεταξύ αυτών και ο Jimi Hendrix, που συνέθεσε πολλά μουσικά του έργα εκεί, όπως πχ το Foxey Lady. Ένας από τους λόγους για τους οποίους ήθελα να κάνω βόλτα στη medina της Essaouira, ήταν για να περάσω κι από το σπίτι που κατοικούσε ο Jimi Hendrix.
Όπως προαναφέρθηκε η μπόρα κράτησε μόνο για λίγα δευτερόλεπτα και έχοντας χαζέψει στους πάγκους με τα ψαρικά, προχωρήσαμε προς την κεντρική παραλιακή πλατεία Moulay Hassan, πριν από αυτή είδαμε μια πινακίδα - χάρτη με τα έργα που εκτελούντο εκείνη την περίοδο στην παλιά πόλη,
από επαγγελματική διαστροφή, σκέφτηκα στη βόλτα μου να περάσω και από τα έργα προκειμένου να δω τον τρόπο εκτέλεσής τους στο Μαρόκο, φτάσαμε στην κεντρική πλατεία Moulay Hassan,
και από εκεί μπήκαμε στο εσωτερικό της μικρής μεντίνας της Essaouira.
Από τα πρώτα βήματά μου, παρατήρησα ότι η medina, η παλιά πόλη της Essaouira, θυμίζει νησιώτικο τοπίο, με τα ασβεστωμένα σπιτάκια της και τα μπλε παράθυρά τους,
ενώ τα σουκς, ήταν μικρότερα και λιγότερο πολύβουα από αυτά του Μαρακές και των άλλων πόλεων του Μαρόκου, οπότε και η αγορά μου φάνηκε πολύ πιο οικεία.
Η Essaouira είναι μια πόλη ντυμένη στα μπλε, η οποία από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα μέχρι σήμερα, έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κέντρο μαροκινής καλλιτεχνικής δημιουργίας, με πολλούς ζωγράφους και λοιπούς καλλιτέχνες.
Άλλωστε όπως ανέφερα παραπάνω, ένας από τους λόγους για τους οποίους ήθελα να κάνω βόλτα στη medina της Essaouira, ήταν για να περάσω κι από το σπίτι στο οποίο κατοικούσε ο Jimi Hendrix, οπότε κατευθυνθήκαμε προς αυτό. Σύμφωνα με τις σημειώσεις μου το σπίτι στο οποίο κατοικούσε ο Jimi Hendrix βρισκόταν μέσα στη μεντίνα και επί της rue Attarine 9. Το κτίριο το είχα σημειώσει στους χάρτες της google, στο τηλέφωνό μου, οπότε το βρήκαμε εύκολα. Μπήκαμε μέσα στο κτίριο. Στην είσοδο υπήρχαν κάδρα με φωτογραφίες του μεγάλου καλλιτέχνη, τους κατά πολλούς καλύτερου κιθαρίστα της ροκ.
Προχωρήσαμε και βρεθήκαμε σε ένα αίθριο.
Το κτίριο έχει μετατραπεί σε riad (Riad Al Madina Essaouira Hôtel), ενώ μια αίθουσα στο ισόγειο έχει μετατραπεί σε restaurant.
Καθίσαμε να πιούμε μια μπύρα και να ξεκουραστούμε. Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος και ύστερα από μισή περίπου ώρα, ίσως και λίγο περισσότερο, βρεθήκαμε να περπατάμε, πάλι, στους δρόμους της μεντίνας. Σε αρκετές περιπτώσεις, μου έκανε εντύπωση και ο εσωτερικός χώρος κτιρίων που είχαν μετατραπεί σε riad ή καφέ,
όπως και τα αίθρια που σε λίγες περιπτώσεις ήταν μεγάλα, για τα δεδομένα της μεντίνας. Μάλιστα για τα δεδομένα της μεντίνας τα μεγαλύτερα από το κανονικό αίθρια είχαν το ρόλο πλατείας.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στα σοκάκια της μεντίνας και θυμάμαι ότι αυτό που μου είχε κάνει εντύπωση, ήταν οι πολλοί πίνακες ζωγραφικής καλλιτεχνών που ζούσαν στην Essaouira, όπως τουλάχιστον ισχυριζόντουσαν οι πωλητές.
Παρακολουθούσα, αδιάφορα, τους άλλους να γυρίζουν στη μεντίνα της Essaouira
και να παζαρεύουν διάφορα. Εμένα δεν με απασχολούσε αυτό. Έχω αρχή να μην αγοράζω τίποτα στο εξωτερικό. Τίποτα. Ούτε για μένα, ούτε προφανώς για κανένα. Άφησα τους άλλους να παζαρεύουν και προχώρησα. Ξαφνικά βλέπω μπροστά μου ένα δισκάδικο. Ρίχνω μια φευγαλέα ματιά και βλέπω ότι είχε δίσκους με αφρικάνικη μουσική, δηλαδή με την αγαπημένη μου μουσική. Τα τελευταία 15 χρόνια ακούω κυρίως αφρικάνικη μουσική. Και πάντα jazz. Αλλά η μητέρα της μουσικής είναι η αφρικάνικη μουσική.
Όταν άρχισα να κοιτάω τους δίσκους, τα μάτια μου γυάλισαν και τα χέρια μου έτρεμαν από τη λαχτάρα και τη χαρά. Βρήκα δίσκους που δεν είχα βρει στην Ελλάδα, αλλά ούτε και σε άλλες μουσικές αγορές της Ευρώπης. Και μάλιστα ούτε στο Άμστερνταμ, ούτε στο Λονδίνο, ούτε στο Βερολίνο. Διάλεξα κάποιους δίσκους και πάω στο ταμείο. Από τη χαρά μου δεν έκανα παζάρι. Αλλά ο άνθρωπος τρελάθηκε. Ήταν συνηθισμένος στα παζάρια. Μου έκανε μια γενναία έκπτωση, προφανώς με παζάρι θα έκανε μεγαλύτερη έκπτωση, αλλά αυτό εμένα λίγο με ενδιέφερε. Είχα πλέον στην κατοχή μου αγαπημένους μου δίσκους. Θα παίζουν στο στερεοφωνικό και θα απολαμβάνω την αγαπημένη μου μουσική, πίνοντας το ποτό μου και αγναντεύοντας τη θάλασσα. Τη σχετικά ήσυχη θάλασσα, εάν τη συγκρίνω με αυτήν της Essaouira. Σκέφτηκα ότι είμαστε πολύ τυχεροί άνθρωποι. Αναθεώρησα τις αρχές μου σε σχέση με τις αγορές, άλλωστε είμαι γνωστός αναθεωρητής, αλλά σκεφτόμουν ότι η αγορά των δίσκων αυτών θα μου χάριζε πάρα πολλές ώρες απόλαυσης.
Έχοντας αφήσει προ πολλού, τους άλλους να ασχολούνται με τα παζάρια και έχοντας δώσει ραντεβού σε συγκεκριμένη ώρα στον χώρο που είχαμε αφήσει το αυτοκίνητο, αφού συνέχισα τις βόλτες στα σοκάκια της μεντίνας,
πέρασα και από τις περιοχές στις οποίες εκτελούντο τα έργα,
επέστρεψα προς το κέντρο της μεντίνας,
μετά από ολιγόωρη περιπλάνηση στα στενά της μεντίνας,
ανέβηκα στο οχυρό,
και αφού έριξα μια ματιά προς τα κάτω στο σοκάκι,
την άραξα για αρκετή ώρα εκεί, σε μια από τις πολεμίστρες, με τους γλάρους να πετάνε από πάνω, τα κύματα να σκάνε με πάταγο, έβγαλα φωτογραφίες προς τον Ατλαντικό
και όταν η ώρα της συνάντησης με τους υπόλοιπους της παρέας πλησίαζε, κατέβηκα από το οχυρό έκανα μια τελευταία βόλτα στη μεντίνα, βγήκα από τη μεντίνα, πέρασα από την κεντρική πλατεία Moulay Hassan της πόλης
και έφτασα στην παραλία. Η μεγάλη αμμώδης παραλία της Essaouira προσφέρεται για ρομαντικές βόλτες, αλλά οι δυνατοί άνεμοι και τα επικίνδυνα ρεύματα καθιστούν την παραλία ακατάλληλη για βουτιές.
Αφού παρατήρησα ακόμα μια φορά τη θάλασσα της Essaouira, κατευθύνθηκα προς τη θέση όπου είχαμε αφήσει το αυτοκίνητο, όπου ήταν και ο τόπος του ραντεβού. Συναντήθηκα με τους άλλους, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήραμε το δρόμο της επιστροφής για το Μαρακές. Η δεύτερη από τις τρεις και δυστυχώς όχι από τις χίλιες νύχτες, μας περίμενε.