giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.494
- Likes
- 11.646
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Στοκχόλμη: Η αρχή! (περιοχή Norrmalm)
- Στοκχόλμη: Kungsholmen ως το Δημαρχείο
- Στοκχόλμη: Sodermalm!
- Στοκχόλμη: Το Globen, η Eurovision και το νεκροταφείο!
- Στοκχόλμη: Mot mig i Gamla Stan! Στην παλιά πόλη
- Στοκχόλμη:Skeppsholmen, Μουσείο Vasa και Skansen!
- Στοκχόλμη: Ο πύργος, το ηλιοβασίλεμα, το μετρό και το αντίο!
- Κρουαζιέρα θα σε πάω!
- Ελσίνκι express σε 7 ώρες!
- Κοπεγχάγη πρεμιέρα!
- Κοπεγχάγη κεντρικά
- Κοπεγχάγη: Μάθημα αρχιτεκτονικής!
- Κοπεγχάγη: Το φρούριο, το γοργονάκι, τα κανάλια και πέριξ!
- Κοπεγχάγη: Christiania.
- Επίλογος: Από Κοπεγχάγη στο Nykoping.
Στοκχόλμη: Sodermalm! Μια φανταστική βόλτα!
Συνήθως το καλύτερο το αφήνουν για το τέλος. Για μας το καλύτερο ήρθε την δεύτερη μέρα του ταξιδιού, την πρώτη ολόκληρη μέρα μας στη Στοκχόλμη. Μια μοναδική περιήγηση σε μια εξαιρετική συνοικία το Sodermalm. Μια βόλτα γεμάτη εναλλαγές, με πανοραμικές απόψεις, ξύλινα παραδοσιακά σπίτια, μονοπάτια, λεωφόρους, μοδάτα στέκια και γκαλερί και φθινοπωρινή φύση! Η μποέμ συνοικία της εναλλακτικής κουλτούρας, του ρετρό και του vintage και για να το γράψω με τον διαδεδομένο πια όρο είναι η συνοικία που λατρεύουν οι hipsters! Η άλλοτε περιοχή της εργατικής τάξης είναι σήμερα μια συνοικία των προνομιούχων ενώ η αγορά διαμερίσματος εδώ είναι από τις πιο δαπανηρές σε ολόκληρη τη Στοκχόλμη. Το Sodermalm είναι γεμάτο από εναλλακτικά καφέ και μπαρ, ρετρό μικρά καταστήματα, μπουτίκ με ρούχα από δεύτερο χέρι, εστιατόρια για όλα τα βαλάντια και με πολλές επιλογές σε streed food. Το στέκι των hipsters λοιπόν η συνοικία του Sodermalm είναι ότι πιο ''in'' και ''cool'' έχει να επιδείξει η Στοκχόλμη αυτή τη στιγμή. Είτε είσαι hipster είτε mainstream τύπος, είτε το θεωρούν δήθεν είτε ψαγμένο, το Sodermalm τα τελευταία χρόνια όπως λένε έχει αλλάξει πρόσωπο, πνέει ένας διαφορετικός αέρας και εμένα προσωπικά ναι μου άρεσε!
Το Sodermalm είναι ουσιαστικά ένα νησί που ενώνεται με την υπόλοιπη Στοκχόλμη με γέφυρες και έχει την ιδιαίτερότητα να βρέχεται από τη μία πλευρά από την λίμνη Malaren και από την άλλη από τη Βαλτική θάλασσα. Το λεωφορείο 3 μας άφησε στο πολυσύχναστο κόμβο του Slussen. Το Slussen είναι ένα συνονθύλευμα από δρόμους, υπόγειες διαβάσεις και το κανάλι του Slussen που μέσα από τις κλειδαριές του περνούν τα νερά της Βαλτικής και της λίμνης Malaren. Είναι ένα κομβικό σημείο των δημόσιων μεταφορών στη Στοκχόλμη, με τον σταθμό μετρό που εξυπηρετεί με τις κόκκινες και πράσινες γραμμές, με ένα γειτονικό τερματικό σταθμό λεωφορείων και προαστιακών σιδηροδρομικών σταθμών που εξυπηρετούν τις ανατολικές περιοχές της Στοκχόλμης και τα περίχωρά της.
Η πλατεία Ryssgarden μπροστά από την κεντρική έξοδο του μετρό
Το πρώτο πράγμα όμως που μας τράβηξε την προσοχή σαν φτάσαμε στο Slussenήταν ο πρώην ανελκυστήρας Katarinahissen που σύνδεε την περιοχή με τα ψηλότερα επίπεδα του λόφου στο Sodermalm μέσω δύο πεζογέφυρων. Ενδιάμεσα από τις δύο πεζογέφυρες είναι το φημισμένο εστιατόριο Gondolen που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.
Ο ανελκυστήρας του 1935 έκλεισε το 2010 για λόγους ασφαλείας αφού η κατασκευή του ήταν σε πολύ κακή κατάσταση. Λέγεται πως θα ανακαινιστεί και θα λειτουργήσει ξανά το 2019. Και πως θα φτάσουμε στα επάνω επίπεδα? Λύση υπάρχει. Ακριβώς απέναντι , στο νούμερο 6 της οδού Stadsgarden είναι η είσοδος στο κτίριο KF-huset του συμπλέγματος γραφείων που περιλαμβάνει επίσης τον ανελκυστήρα Katarinahissen. Είναι η ίδια είσοδος που οδηγεί στο εστιατόριο Gondolen. Έτσι λοιπόν μπήκαμε από την είσοδο, πήραμε το ασανσέρ και ανεβήκαμε μέχρι τον τελευταίο όροφο. Ήμασταν λίγο στα χαμένα γιατί βρεθήκαμε έξω από το εστιατόριο και νομίζαμε ότι για να βγούμε έξω στις πεζογέφυρες έπρεπε να μπούμε μέσα στο εστιατόριο και δεν μας κολλούσε. Τελικά ανεβήκαμε λίγες σκάλες, ανοίξαμε την πόρτα και ορίστε!
H θέα από εκεί πάνω ήταν αρκετά εντυπωσιακή αλλά ο φωτισμός δεν με βοηθούσε ιδιαίτερα και κάτι μου έλεγε πως θα ξαναέρθω εδώ με καλύτερες συνθήκες φωτισμού. Είμαι τελειομανής τι να κάνω!
Η Katarinavagen όπως φαίνεται από τη δεύτερη πεζογέφυρα
Η πεζογέφυρα Katarina gangbro μας οδήγησε στην πλατεία Mosebacke Torg. Το είχε το ψυχρό του αεράκι αλλά ήμασταν ακόμα στην αρχή μιας υπέροχης μέρας και μας περίμεναν εξαιρετικές γωνιές να τις ανακαλύψουμε.
πλατεία Mosebacke Torg
Στην πλατεία δίπλα από το Νότιο Θέατρο (Sodra Teatern) είναι μια πύλη, σαν μια μικρή θριαμβική αψίδα, που οδηγεί στην βεράντα του καφέ - μπαρ του θεάτρου με θέα σε ένα κομμάτι του Slussen. Το καφέ - bar του Sodra Teatern έχει στην βεράντα παγκάκια και τραπέζια όμως ήταν έρημο και κάπως εγκαταλελειμμένο προφανώς γιατί λειτουργεί μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στην πλατεία πρωταγωνιστεί ο 36 μέτρων πύργος νερού Mosebacke με το χαρακτηριστικό κόκκινο τούβλο κατασκευής 1896 που τέθηκε εκτός λειτουργίας το 1960.
Και συνεχίζουμε στα ενδότερα του Sodermalm. Πίσω από τον πύργο Mosebacke είναι η οδός Fiskargatan, μετά αριστερά η Svartensgatan και δεξιά η Katarina Kyrkobacke. Αυτή η διαδρομή πρέπει να γίνει ακριβώς έτσι! Και εννοώ πως περνώντας αυτά τα γραφικά στενά συναντάς τις πανέμορφες πολύχρωμες εξοχικές ξύλινες κατοικίες του 1700. Και όχι μόνο σ’ αυτό το δρόμο. Γενικά στο βορειοανατολικό Sodermalm έχουν απομείνει κάποιες τέτοιες κατοικίες από τότε που το Sodermalm ήταν αγροτική, γεωργική περιοχή. Δεν ξέρω αν αυτά τα ξύλινα σπιτάκια κατοικούνται κανονικά και τι χρήση έχουν αλλά τα ζήλεψα. Ήθελα να μπουκάρω μέσα να δω τη διακόσμηση τους και γενικά σκεφτόμουν να κατοικώ σε ένα τέτοιο παραμυθένιο σπίτι. Ήταν λες και περπατούσαμε σε κάποιο χωριό και όχι στην πρωτεύουσα μιας χώρας.
Fiskargatan
Svartensgatan
Από τα ομορφότερα φωτογραφικά σημεία είναι ο δρόμος Katarina Kyrkobacke έχοντας απέναντι έναν από τους σημαντικότερους ναούς στο κέντρο της Στοκχόλμης, την εκκλησία Katarina kyrka.
Κατεβήκαμε τα σκαλιά και βρεθήκαμε στον καταπράσινο ανοιχτό χώρο μπροστά στην εκκλησία που μάλιστα έχει και ένα κοιμητήριο στο οποίο έχουν ταφεί αρκετοί διάσημοι σουηδοί.
Το στενό Master Mikaels Gata είναι ακόμα ένας δρόμος με τις ξύλινες κατοικίες του 17ου αιώνα, που τον ακολουθήσαμε μέχρι να μας βγάλει στο πάρκο Cornelisparken. Οι φωτογραφίες που έχω δει από αυτό τον δρόμο χιονισμένο είναι το κάτι άλλο. Όχι ότι με ήλιο το μέρος είναι ευκαταφρόνητο!
Μια μικρή στάση σε ένα παγκάκι του μικρού πάρκου Cornelisparken και μετά κατεβήκαμε από τις σκάλες στον κεντρικό δρόμο Renstiernas gata.
Μετά και πάλι ανάβαση από τα σκαλιά για να περπατήσουμε δύο πολύ γνωστούς και υπέροχους δρόμους του Sodermalm, την Fjallgatan και την Stigbergsgatanόπου από τη μια χαζεύεις τα σχεδόν ψεύτικα χρωματιστά ξύλινα σπίτια και από την άλλη απολαμβάνεις την πανοραμική θέα της Στοκχόλμης και τη Βαλτική θάλασσα!
Fjallgatan
Η θέα του λούνα Παρκ Grona Lund και της ευρύτερης περιοχής του Djurgarden
Σε πρώτο πλάνο το Μουσείο Fotografiska
Θέα από την Fjallgatan
Fjallgatan
Το στενό Sista Styverns trappor μας οδήγησε στον πάνω δρόμο Stigbergsgatan
Και πέσαμε πάνω στο κολλέγιο Ersta Skondal hogskola και το σχολείο Frans Schartaus
Τα κουκλίστικα ξύλινα σπιτάκια
Ακριβώς απέναντι η Νορβηγική εκκλησία Den Norske Kirke i Stockholm
Περπατούσαμε με το πάσο μας και αυτό ήταν που μας έκανε να απολαύσουμε αυτή τη διαδρομή μέσα στα στενά αυτής της τόσο όμορφης συνοικίας. Χωρίς άγχος και χωρίς να βιαζόμαστε να προλάβουμε αξιοθέατα, αυτή η βόλτα δεν ήθελα να τελειώσει. Ήξερα ότι άνετα θα δούμε όσα είχα στο πρόγραμμα μέχρι τη δύση του ηλίου γι’ αυτό και αυτή την διαδρομή την κατατάσσω από τις ομορφότερες που έχω κάνει και μάλιστα μέσα σε απόλυτη ηρεμία αφού περπατούσαμε σχεδόν μόνοι μας. Δεν υπήρχε ίχνος τουρίστα πουθενά. Κάτι βεβαία που μου έκανε εντύπωση και διαπίστωνα συνέχεια. Η Στοκχόλμη τελικά δεν έχει τουρισμό?
Από τα ίδια σκαλιά κατεβήκαμε ξανά και συνεχίσαμε επί της Fjallgatan ατενίζοντας και πάλι την άπλετη θέα απέναντί μας.
Το τέλος της Fjallgatan και η συνέχεια της η Erstagatan
Κι ενώ ήμασταν έτοιμοι να ανέβουμε για έναν καφέ στο γωνιακό Ersta Terrass, είπαμε να συνεχίσουμε τη διαδρομή και να κάνουμε διάλλειμα στην πολυσύχναστη γειτονιά του Sofo. Επόμενο κομμάτι και εύκολο μια μεγάλη ευθεία. Από την οδό Lilla Erstagatan μέχρι την εκκλησία της Σοφίας Sofia kyrka στο μεγάλο πάρκο Vitabergsparken.
Από την Lilla Erstagatan κατεβαίνοντας μερικά σκαλιά το Stig Claessons park
Η οδός Klippgatan και στο βάθος η Sofia kyrka
Φτάσαμε στην εκκλησία του 1906 που θεωρείται από τις σημαντικότερες στη Σουηδία και ήθελα να δω το εσωτερικό της. Μπήκα λοιπόν ανέμελα μέσα και μέσα είδα έναν ιερέα και ένα φέρετρο! Δεν ξέρω αν θα ακολουθούσε καμιά κηδεία ή αν μου φάνηκε αλλά ένοιωσα άβολα και έφυγα όπως όπως!
Vitabergsparken
Λίγο πιο κάτω από την εκκλησία, κατεβαίνοντας την Skanegatan στα αριστερά συναντήσαμε την τετράγωνη πλατεία Nytorget. Στην μικρή πλατεία άνθρωποι κάθε ηλικίας αράζανε στα παγκάκια ή έπαιζαν με τα σκυλιά τους. Είναι μια πολύ περιποιημένη πλατεία που όμως από φωτογραφίες που έχω δει σε καλοκαίρι και άνοιξη είναι πολύ πιο γοητευτική και όμορφη με λουλούδια και το σιντριβάνι και με πλήθος κόσμου να ξαπλώνει στο γρασίδι. Στο μέσο της που όπως βλέπετε στη φωτογραφία ήταν καλυμμένο, είναι το μικρό σιντριβάνι που ήταν εκτός λειτουργίας.
Είμαστε στην γειτονιά του Sofo. Το όνομα SoFo είναι ένα λογοπαίγνιο με το Soho, τις συνοικίες του Λονδίνου και του Μανχάταν, και είναι ουσιαστικά μια εφεύρεση των τοπικών επιχειρηματιών οι οποίοι από το 2003 έχουν προσπαθήσει να αλλάξουν το status της περιοχής ως κέντρο δημιουργίας και καινοτομίας στη σουηδική μόδα και τη λιανική πώληση.
Όπως ανέφερα στην αρχή είναι η αγαπημένη περιοχή που προσελκύει τους νέους ανθρώπους! Η γειτονιά του ρετρό και του Vintage και των εναλλακτικών μαγαζιών. Αυτό που διάβασα και μου έκανε εντύπωση είναι πως το όνομα Sofo χρησιμοποιείται κυρίως από τους ανθρώπους στον δημιουργικό τομέα της περιοχής και τους hipsters φυσικά, και όχι τόσο από τους υπόλοιπους κατοίκους της Στοκχόλμης.
Υπήρχε μια σχετική κινητικότητα και κάποια από αυτά τα στέκια είχαν αρκετό κόσμο και επειδή ο καιρός ήταν καλός πολλοί έπιναν τον καφέ ή το κρασάκι τους έξω στον ήλιο σε τραπεζάκια. Εδώ ο καθένας έχει μια γενειάδα και ένα ποδήλατο! Μου φάνηκε πράγματι ενδιαφέρουσα γειτονιά χωρίς να εκστασιαστώ βέβαια. Αλλά μου άρεσε αυτό το διαφορετικό. Οι ειδήμονες του τύπου παγκοσμίως όπως οι Financial Times, η Vogue και άλλα κατατάσσουν το Sofo στους πιο trendy προορισμούς του κόσμου. Υπερβολή ή όχι δεν ξέρω, δεν έκανα και διατριβή στο μέρος οπότε δεν θα φέρω αντιρρήσεις. Εγώ θα πρότεινα όποιος βρεθεί εκεί να το ανακαλύψει μόνος του.
Καλή η θεωρία ρε παιδί μου αλλά να μη το νοιώσουμε στην πράξη? Να μη γευτούμε κι εμείς τίποτα? Ήταν 1 το μεσημέρι και ήταν η καλύτερη στιγμή για ένα διάλλειμα. Στην γωνία της πλατείας Nytorget εντοπίσαμε ένα μαγαζί που μας έκανε πολλά κλικ. Το Urban Deli το οποίο με ξετρέλανε στο εσωτερικό του. Είναι ένα μπακάλικο- ντελικατέσεν με βιολογικά προϊόντα και μεγάλη ποικιλία από φρεσκοφουρνιστά ψωμιά μαζί με μπαρ και εστιατόριο. Ήμασταν διστακτικοί γιατί δεν θέλαμε να μας βγει ο κούκος αηδόνι. Το μαγαζί γεμάτο κόσμο και όπως φάνηκε μόνο ντόπιοι. Έχει διαφορετικά μενού για συγκεκριμένες ώρες για πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό, για Σαβ/κα και κάποια πιάτα ανά ημέρα. Μετά από λίγη αναμονή τελικά καθίσαμε στο μπαρ γιατί έτσι κι αλλιώς ένα μικρό διάλλειμα θέλαμε να κάνουμε. Είχε ωραία πληθωρικά πιάτα ψιλογκουρμέ και με ψαρικά με τιμές από νορμάλ μέχρι τσουχτερές. Εμείς πήραμε ένα ταμπλό για δύο άτομα με εξαιρετικά αλλαντικά με γαρνιτούρα ελιές και κάτι σος με τυριά και ήταν υπέροχα και τα συνοδέψαμε με μπύρα. Μια τέλεια στιγμή στο ιδανικό μέρος! Φτηνό δεν το λες με 450 περίπου κορώνες αλλά τέλος πάντων!
Αρκετά τεμπελιάσαμε όμως! Ώρα για περπάτημα. Συνεχίζουμε λοιπόν στους δρόμους του Sofo, από την Skanegatan που βρισκόμαστε περνάμε τηνSodermannagatan στρίβουμε αριστερά στην Asogatan για να καταλήξουμε στην κεντρική Gotgatan και την πλατεία Medborgarplatsen.
Sodermannagatan
H οδός Asogatan και η Svenska Naturskyddsforeningen δηλαδή η Σουηδική Εταιρεία για την Προστασία της Φύσης!
Και φτάσαμε στην Gotgatan, από τους μεγαλύτερους δρόμους στο κέντρο της Στοκχόλμης
Η πλατεία Medborgarplatsen (πλατεία του Πολίτη) είναι μία από τις μεγαλύτερες πλατείες της Στοκχόλμης. Είναι η πλατεία του λαού στην κυριολεξία αφού χρησιμοποιείται για διαδηλώσεις και γενικότερα είναι η περιοχή της αριστερής εργατικής τάξης. Στην πλατεία κυριαρχεί ο Soder Torn, ο 86 μέτρων πύργος 24 ορόφων με διαμερίσματα και εμπορικά καταστήματα ο οποίος είναι κατασκευής μόλις του 1997. Είναι ένα πολυσύχναστο μέρος που μπορείς μάλιστα να φας και πολύ οικονομικά με 60-70sek από τις καντίνες που βρίσκονται στην πλατεία και σκεφτόμουν τα 450 sek που δώσαμε εμείς. Όμως ντονέρ και γύρο στη Στοκχόλμη? Λίγη αποτοξίνωση δεν βλάπτει!
*Κοντά στην πλατεία είναι ο σταθμός μετρό Medborgarplatsen της πράσινης γραμμής 17,18,19. Από εδώ φύγαμε για το Globen και μετά για το εντυπωσιακό Skogskyrkogarden! Τι είναι αυτά? Θα αφιερωθεί το επόμενο ξεχωριστό κεφάλαιο για αυτά! Θέλω να παραμείνουμε στο Sodermalm.
Μετά από 2,5 ώρες και ενώ ο ήλιος άρχισε να κατεβαίνει, φτάσαμε στο σταθμό μετρό του Slussen και πάλι. Η πλατεία Ryssgarden μπροστά στο μετρό έχει μια μικρή υπαίθρια αφορά με λουλούδια, φρούτα και λαχανικά και κάποια προσωπικά είδη όπως κασκόλ, γάντια κτλ. Στην μια πλευρά της πλατείας βρίσκονται δύο ιστορικά κτίρια του 17ου αιώνα το Μουσείο της Πόλης της Στοκχόλμης (Stadsmuseet i Stockholm) και το ακίνητο Fengerska huset ( Stockholms sjomanshem το πρώην σπίτι ναυτών Στοκχόλμης).
Η πείνα πάλι έκανε την εμφάνιση της και αυτή τη φορά η επιλογή ήταν street food αλλά κάτι παραδοσιακό σουηδικό! Στην πλατεία υπάρχει μια καντίνα που πουλάει μόνο ψαροσάντουιτς που αποτελεί το αυθεντικό βρώμικο της χώρας. Με ονομασία Nystekt Stromming έχει το πιο οικονομικό σνακ αφού ένα ψωμάκι με φιλέτο ψαριού ,κρεμμύδι και πουρέ πατάτας κοστίζει γύρω στις 60 κορώνες. Έχει διάφορα σάντουιτς αλλά και πιάτα με ψάρι με μικρές παραλλαγές και οι τιμές κυμαίνονται από 60 μέχρι 90sek. Καθίσαμε στα ξύλινα παγκάκια μαζί με άλλους και τα απολαύσαμε κάτω από το ψυχρό αεράκι!Μου άρεσε πολύ ακόμα και του φίλου μου που δεν τρώει ψάρια. Δεν είναι τεράστιο αλλά σίγουρα κόβει την πείνα.
Εκεί που καθόμασταν αντικρίζω και κολλάω το βλέμμα μου πάνω στον παλιό ανελκυστήρα Katarinahissen. Δεν ήμουν ευχαριστημένος από τις φωτογραφίες το πρωί με τον εκτυφλωτικό ήλιο. Τώρα ο ήλιος θα βασιλεύει… βλέποντας τον προβληματισμό στο πρόσωπό μου ο φίλος μου με καταλαβαίνει και μου λεει ''σήκω, ξέρω πως θες να ανέβουμε πάλι''! Μα πως με ξέρει καλά αυτό το παιδί. Φυσικά και θέλω!
Ξανά ασανσέρ και τέρμα πάνω από το εστιατόριο Gondolen στην πεζογέφυρα. Πραγματικά η θέα ήταν πολύ πιο εντυπωσιακή. Η λεγόμενη χρυσή ώρα είχε δημιουργήσει έναν εξαιρετικό φωτισμό στο γύρω τοπίο. Από ψηλά βλέποντας το Slussen μπορείς να καταλάβεις το συνονθύλευμα και το μπέρδεμα. Ένα ζμάρι δρόμων, γεφυρών, κυκλικών κόμβων και υπόγειων διαβάσεων.
Είχε απομείνει πια το ωραιότερο κομμάτι του Sodermalm και ήταν η ιδανική ώρα για να το απολαύσουμε. Το ομορφότερο πανόραμα στο Montelius Vagen . Από το Slussen κινηθήκαμε προς την Hornsgatan. Στα δεξιά βρίσκεται μια καταπληκτική και ατμοσφαιρική γειτονιά με σκαλοπάτια, στενά πλακόστρωτα μονοπάτια, μικρές σιδερένιες γέφυρες που ενώνουν τα ιστορικά κτίρια, παλιά γοητευτικά σπίτια και όλα αυτά οδηγούν στην θέση Montelius Vagen. Ένα μονοπάτι μέσα στο πράσινο που οδηγεί σε ένα μεγάλο μπαλκόνι 500 μέτρων με τη θέα της λίμνης Malaren και της Στοκχόλμης στα καλύτερα της! Η δύση του ηλίου είναι η ωραιότερη ώρα της ημέρας πόσο περισσότερο όταν βρίσκεται σε ένα τόσο ειδυλλιακό μέρος. Οι γραφικοί δρόμοι που περπατήσαμε μέχρι εκεί ήταν οι Pustegrand, Bastugatan,Pryssgrand, Bellmansgatan μέχρι το μονοπάτι Montelius Vagen.
Pustegrand
Brannkyrkagatan, παράλληλη της Bastugatan
Bastugatan
Παράλληλη της Bastugatan τα σκαλιά της Maria Trappgrand
Bastugatan και Maria Trappgrand
Bastugatan
Bastugatan και Pryssgrand
Pryssgrand
Bastugatan και Bellmansgatan
Από αυτό το σημείο ανεβήκαμε στις γέφυρες που ενώνονται με τα κτίρια και τους δρόμους και το όλο σκηνικό έμοιαζε με μεσαιωνικό παραμύθι!
Συνέχεια και πάλι από την Bastugatan και μετά από λίγο μια πινακίδα οδηγεί δεξιά για το Montelius Vagen
Η πανοραμική θέα ομολογουμένως είναι εξαιρετική και σαγηνευτική. Η βασίλισσα Στοκχόλμη σε κάθε σημείο της πανέμορφη και ο ορίζοντας εκτυφλωτικός! Απολαύσαμε ανενόχλητοι τη θέα καθώς στο σημείο ήταν μαζί με μας λίγοι ακόμα άνθρωποι και όλοι σουηδοί! Το κρύο δεν ήταν ικανό να μας εμποδίσει να παραμείνουμε σχεδόν 1 ώρα στο σημείο μέχρι να πέσει το σκοτάδι. Ανά λεπτό το σκηνικό γινόταν διαφορετικό και η δύση του ηλίου άλλαζε τα χρώματα. Δεν περιγράφω άλλο!
πανοραμα
Από τον ίδιο δρόμο κατηφορίσαμε προς το Slussen
Mε το αστικό 3 από Slussen επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας. Από τη γειτονιά μας ικανοποιήσαμε την πείνα μας αυτή τη φορά από ένα αραβικής προέλευσης μαγαζί τύπου fast food αλλά όμορφο εσωτερικά σαν ταβέρνακι. Δεν καθίσαμε όμως αλλά πήραμε κάτι σαν πίτσα και την καταβροχθίσαμε στο δωμάτιο.
Η μέρα δεν τελείωσε όμως γιατί ήρθε η νύχτα! Το βράδυ με το μετρό πήγαμε μέχρι την παλιά πόλη. Τη Gamla stan. Η επόμενη ημέρα ήταν αφιερωμένη στην παλιά πόλη όμως ήθελα να δω και την ατμόσφαιρα της τη νύχτα σε μια σπέσιαλ νυχτερινή φωτογράφιση. Όμως την Gamla stan και τη μέρα και τη νύχτα θα της αφιερώσω ένα ολόκληρο κεφάλαιο.
Μετά τη φωτογράφιση λοιπόν είπαμε να πάμε για ένα ποτάκι εκεί στην παλιά πόλη και επιλέξαμε στην τύχη μια ιρλανδική παμπ την oconnells στην Stora Nygatan 21, επειδή παρατηρήσαμε ότι είχε κόσμο. Όντως το μαγαζί ήταν σχεδόν γεμάτο. Μια κλασική παμπ με φαγητό, μπύρες νεολαία και ζωντανή μουσική. Υπερβολικά ευγενικό το προσωπικό και πολύ κεφάτο το κλίμα. Ένα ποτήρι κρασί 66sek και μια μπύρα Carlsberg 52sek είναι πολύ φτηνά για Στοκχόλμη. Ήταν μια πολύ επιτυχημένη βραδιά που έκλεισε μια εξαιρετική ημέρα!
Ο πήχης ανέβηκε πολύ ψηλά ήδη από την δεύτερη μέρα!
Συνήθως το καλύτερο το αφήνουν για το τέλος. Για μας το καλύτερο ήρθε την δεύτερη μέρα του ταξιδιού, την πρώτη ολόκληρη μέρα μας στη Στοκχόλμη. Μια μοναδική περιήγηση σε μια εξαιρετική συνοικία το Sodermalm. Μια βόλτα γεμάτη εναλλαγές, με πανοραμικές απόψεις, ξύλινα παραδοσιακά σπίτια, μονοπάτια, λεωφόρους, μοδάτα στέκια και γκαλερί και φθινοπωρινή φύση! Η μποέμ συνοικία της εναλλακτικής κουλτούρας, του ρετρό και του vintage και για να το γράψω με τον διαδεδομένο πια όρο είναι η συνοικία που λατρεύουν οι hipsters! Η άλλοτε περιοχή της εργατικής τάξης είναι σήμερα μια συνοικία των προνομιούχων ενώ η αγορά διαμερίσματος εδώ είναι από τις πιο δαπανηρές σε ολόκληρη τη Στοκχόλμη. Το Sodermalm είναι γεμάτο από εναλλακτικά καφέ και μπαρ, ρετρό μικρά καταστήματα, μπουτίκ με ρούχα από δεύτερο χέρι, εστιατόρια για όλα τα βαλάντια και με πολλές επιλογές σε streed food. Το στέκι των hipsters λοιπόν η συνοικία του Sodermalm είναι ότι πιο ''in'' και ''cool'' έχει να επιδείξει η Στοκχόλμη αυτή τη στιγμή. Είτε είσαι hipster είτε mainstream τύπος, είτε το θεωρούν δήθεν είτε ψαγμένο, το Sodermalm τα τελευταία χρόνια όπως λένε έχει αλλάξει πρόσωπο, πνέει ένας διαφορετικός αέρας και εμένα προσωπικά ναι μου άρεσε!
Το Sodermalm είναι ουσιαστικά ένα νησί που ενώνεται με την υπόλοιπη Στοκχόλμη με γέφυρες και έχει την ιδιαίτερότητα να βρέχεται από τη μία πλευρά από την λίμνη Malaren και από την άλλη από τη Βαλτική θάλασσα. Το λεωφορείο 3 μας άφησε στο πολυσύχναστο κόμβο του Slussen. Το Slussen είναι ένα συνονθύλευμα από δρόμους, υπόγειες διαβάσεις και το κανάλι του Slussen που μέσα από τις κλειδαριές του περνούν τα νερά της Βαλτικής και της λίμνης Malaren. Είναι ένα κομβικό σημείο των δημόσιων μεταφορών στη Στοκχόλμη, με τον σταθμό μετρό που εξυπηρετεί με τις κόκκινες και πράσινες γραμμές, με ένα γειτονικό τερματικό σταθμό λεωφορείων και προαστιακών σιδηροδρομικών σταθμών που εξυπηρετούν τις ανατολικές περιοχές της Στοκχόλμης και τα περίχωρά της.
Η πλατεία Ryssgarden μπροστά από την κεντρική έξοδο του μετρό

Το πρώτο πράγμα όμως που μας τράβηξε την προσοχή σαν φτάσαμε στο Slussenήταν ο πρώην ανελκυστήρας Katarinahissen που σύνδεε την περιοχή με τα ψηλότερα επίπεδα του λόφου στο Sodermalm μέσω δύο πεζογέφυρων. Ενδιάμεσα από τις δύο πεζογέφυρες είναι το φημισμένο εστιατόριο Gondolen που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.



Ο ανελκυστήρας του 1935 έκλεισε το 2010 για λόγους ασφαλείας αφού η κατασκευή του ήταν σε πολύ κακή κατάσταση. Λέγεται πως θα ανακαινιστεί και θα λειτουργήσει ξανά το 2019. Και πως θα φτάσουμε στα επάνω επίπεδα? Λύση υπάρχει. Ακριβώς απέναντι , στο νούμερο 6 της οδού Stadsgarden είναι η είσοδος στο κτίριο KF-huset του συμπλέγματος γραφείων που περιλαμβάνει επίσης τον ανελκυστήρα Katarinahissen. Είναι η ίδια είσοδος που οδηγεί στο εστιατόριο Gondolen. Έτσι λοιπόν μπήκαμε από την είσοδο, πήραμε το ασανσέρ και ανεβήκαμε μέχρι τον τελευταίο όροφο. Ήμασταν λίγο στα χαμένα γιατί βρεθήκαμε έξω από το εστιατόριο και νομίζαμε ότι για να βγούμε έξω στις πεζογέφυρες έπρεπε να μπούμε μέσα στο εστιατόριο και δεν μας κολλούσε. Τελικά ανεβήκαμε λίγες σκάλες, ανοίξαμε την πόρτα και ορίστε!


H θέα από εκεί πάνω ήταν αρκετά εντυπωσιακή αλλά ο φωτισμός δεν με βοηθούσε ιδιαίτερα και κάτι μου έλεγε πως θα ξαναέρθω εδώ με καλύτερες συνθήκες φωτισμού. Είμαι τελειομανής τι να κάνω!

Η Katarinavagen όπως φαίνεται από τη δεύτερη πεζογέφυρα


Η πεζογέφυρα Katarina gangbro μας οδήγησε στην πλατεία Mosebacke Torg. Το είχε το ψυχρό του αεράκι αλλά ήμασταν ακόμα στην αρχή μιας υπέροχης μέρας και μας περίμεναν εξαιρετικές γωνιές να τις ανακαλύψουμε.


πλατεία Mosebacke Torg

Στην πλατεία δίπλα από το Νότιο Θέατρο (Sodra Teatern) είναι μια πύλη, σαν μια μικρή θριαμβική αψίδα, που οδηγεί στην βεράντα του καφέ - μπαρ του θεάτρου με θέα σε ένα κομμάτι του Slussen. Το καφέ - bar του Sodra Teatern έχει στην βεράντα παγκάκια και τραπέζια όμως ήταν έρημο και κάπως εγκαταλελειμμένο προφανώς γιατί λειτουργεί μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες.

Στην πλατεία πρωταγωνιστεί ο 36 μέτρων πύργος νερού Mosebacke με το χαρακτηριστικό κόκκινο τούβλο κατασκευής 1896 που τέθηκε εκτός λειτουργίας το 1960.

Και συνεχίζουμε στα ενδότερα του Sodermalm. Πίσω από τον πύργο Mosebacke είναι η οδός Fiskargatan, μετά αριστερά η Svartensgatan και δεξιά η Katarina Kyrkobacke. Αυτή η διαδρομή πρέπει να γίνει ακριβώς έτσι! Και εννοώ πως περνώντας αυτά τα γραφικά στενά συναντάς τις πανέμορφες πολύχρωμες εξοχικές ξύλινες κατοικίες του 1700. Και όχι μόνο σ’ αυτό το δρόμο. Γενικά στο βορειοανατολικό Sodermalm έχουν απομείνει κάποιες τέτοιες κατοικίες από τότε που το Sodermalm ήταν αγροτική, γεωργική περιοχή. Δεν ξέρω αν αυτά τα ξύλινα σπιτάκια κατοικούνται κανονικά και τι χρήση έχουν αλλά τα ζήλεψα. Ήθελα να μπουκάρω μέσα να δω τη διακόσμηση τους και γενικά σκεφτόμουν να κατοικώ σε ένα τέτοιο παραμυθένιο σπίτι. Ήταν λες και περπατούσαμε σε κάποιο χωριό και όχι στην πρωτεύουσα μιας χώρας.
Fiskargatan

Svartensgatan


Από τα ομορφότερα φωτογραφικά σημεία είναι ο δρόμος Katarina Kyrkobacke έχοντας απέναντι έναν από τους σημαντικότερους ναούς στο κέντρο της Στοκχόλμης, την εκκλησία Katarina kyrka.



Κατεβήκαμε τα σκαλιά και βρεθήκαμε στον καταπράσινο ανοιχτό χώρο μπροστά στην εκκλησία που μάλιστα έχει και ένα κοιμητήριο στο οποίο έχουν ταφεί αρκετοί διάσημοι σουηδοί.


Το στενό Master Mikaels Gata είναι ακόμα ένας δρόμος με τις ξύλινες κατοικίες του 17ου αιώνα, που τον ακολουθήσαμε μέχρι να μας βγάλει στο πάρκο Cornelisparken. Οι φωτογραφίες που έχω δει από αυτό τον δρόμο χιονισμένο είναι το κάτι άλλο. Όχι ότι με ήλιο το μέρος είναι ευκαταφρόνητο!






Μια μικρή στάση σε ένα παγκάκι του μικρού πάρκου Cornelisparken και μετά κατεβήκαμε από τις σκάλες στον κεντρικό δρόμο Renstiernas gata.

Μετά και πάλι ανάβαση από τα σκαλιά για να περπατήσουμε δύο πολύ γνωστούς και υπέροχους δρόμους του Sodermalm, την Fjallgatan και την Stigbergsgatanόπου από τη μια χαζεύεις τα σχεδόν ψεύτικα χρωματιστά ξύλινα σπίτια και από την άλλη απολαμβάνεις την πανοραμική θέα της Στοκχόλμης και τη Βαλτική θάλασσα!
Fjallgatan

Η θέα του λούνα Παρκ Grona Lund και της ευρύτερης περιοχής του Djurgarden

Σε πρώτο πλάνο το Μουσείο Fotografiska


Θέα από την Fjallgatan

Fjallgatan


Το στενό Sista Styverns trappor μας οδήγησε στον πάνω δρόμο Stigbergsgatan

Και πέσαμε πάνω στο κολλέγιο Ersta Skondal hogskola και το σχολείο Frans Schartaus

Τα κουκλίστικα ξύλινα σπιτάκια


Ακριβώς απέναντι η Νορβηγική εκκλησία Den Norske Kirke i Stockholm


Περπατούσαμε με το πάσο μας και αυτό ήταν που μας έκανε να απολαύσουμε αυτή τη διαδρομή μέσα στα στενά αυτής της τόσο όμορφης συνοικίας. Χωρίς άγχος και χωρίς να βιαζόμαστε να προλάβουμε αξιοθέατα, αυτή η βόλτα δεν ήθελα να τελειώσει. Ήξερα ότι άνετα θα δούμε όσα είχα στο πρόγραμμα μέχρι τη δύση του ηλίου γι’ αυτό και αυτή την διαδρομή την κατατάσσω από τις ομορφότερες που έχω κάνει και μάλιστα μέσα σε απόλυτη ηρεμία αφού περπατούσαμε σχεδόν μόνοι μας. Δεν υπήρχε ίχνος τουρίστα πουθενά. Κάτι βεβαία που μου έκανε εντύπωση και διαπίστωνα συνέχεια. Η Στοκχόλμη τελικά δεν έχει τουρισμό?
Από τα ίδια σκαλιά κατεβήκαμε ξανά και συνεχίσαμε επί της Fjallgatan ατενίζοντας και πάλι την άπλετη θέα απέναντί μας.

Το τέλος της Fjallgatan και η συνέχεια της η Erstagatan


Κι ενώ ήμασταν έτοιμοι να ανέβουμε για έναν καφέ στο γωνιακό Ersta Terrass, είπαμε να συνεχίσουμε τη διαδρομή και να κάνουμε διάλλειμα στην πολυσύχναστη γειτονιά του Sofo. Επόμενο κομμάτι και εύκολο μια μεγάλη ευθεία. Από την οδό Lilla Erstagatan μέχρι την εκκλησία της Σοφίας Sofia kyrka στο μεγάλο πάρκο Vitabergsparken.
Από την Lilla Erstagatan κατεβαίνοντας μερικά σκαλιά το Stig Claessons park

Η οδός Klippgatan και στο βάθος η Sofia kyrka


Φτάσαμε στην εκκλησία του 1906 που θεωρείται από τις σημαντικότερες στη Σουηδία και ήθελα να δω το εσωτερικό της. Μπήκα λοιπόν ανέμελα μέσα και μέσα είδα έναν ιερέα και ένα φέρετρο! Δεν ξέρω αν θα ακολουθούσε καμιά κηδεία ή αν μου φάνηκε αλλά ένοιωσα άβολα και έφυγα όπως όπως!

Vitabergsparken

Λίγο πιο κάτω από την εκκλησία, κατεβαίνοντας την Skanegatan στα αριστερά συναντήσαμε την τετράγωνη πλατεία Nytorget. Στην μικρή πλατεία άνθρωποι κάθε ηλικίας αράζανε στα παγκάκια ή έπαιζαν με τα σκυλιά τους. Είναι μια πολύ περιποιημένη πλατεία που όμως από φωτογραφίες που έχω δει σε καλοκαίρι και άνοιξη είναι πολύ πιο γοητευτική και όμορφη με λουλούδια και το σιντριβάνι και με πλήθος κόσμου να ξαπλώνει στο γρασίδι. Στο μέσο της που όπως βλέπετε στη φωτογραφία ήταν καλυμμένο, είναι το μικρό σιντριβάνι που ήταν εκτός λειτουργίας.

Είμαστε στην γειτονιά του Sofo. Το όνομα SoFo είναι ένα λογοπαίγνιο με το Soho, τις συνοικίες του Λονδίνου και του Μανχάταν, και είναι ουσιαστικά μια εφεύρεση των τοπικών επιχειρηματιών οι οποίοι από το 2003 έχουν προσπαθήσει να αλλάξουν το status της περιοχής ως κέντρο δημιουργίας και καινοτομίας στη σουηδική μόδα και τη λιανική πώληση.
Όπως ανέφερα στην αρχή είναι η αγαπημένη περιοχή που προσελκύει τους νέους ανθρώπους! Η γειτονιά του ρετρό και του Vintage και των εναλλακτικών μαγαζιών. Αυτό που διάβασα και μου έκανε εντύπωση είναι πως το όνομα Sofo χρησιμοποιείται κυρίως από τους ανθρώπους στον δημιουργικό τομέα της περιοχής και τους hipsters φυσικά, και όχι τόσο από τους υπόλοιπους κατοίκους της Στοκχόλμης.
Υπήρχε μια σχετική κινητικότητα και κάποια από αυτά τα στέκια είχαν αρκετό κόσμο και επειδή ο καιρός ήταν καλός πολλοί έπιναν τον καφέ ή το κρασάκι τους έξω στον ήλιο σε τραπεζάκια. Εδώ ο καθένας έχει μια γενειάδα και ένα ποδήλατο! Μου φάνηκε πράγματι ενδιαφέρουσα γειτονιά χωρίς να εκστασιαστώ βέβαια. Αλλά μου άρεσε αυτό το διαφορετικό. Οι ειδήμονες του τύπου παγκοσμίως όπως οι Financial Times, η Vogue και άλλα κατατάσσουν το Sofo στους πιο trendy προορισμούς του κόσμου. Υπερβολή ή όχι δεν ξέρω, δεν έκανα και διατριβή στο μέρος οπότε δεν θα φέρω αντιρρήσεις. Εγώ θα πρότεινα όποιος βρεθεί εκεί να το ανακαλύψει μόνος του.
Καλή η θεωρία ρε παιδί μου αλλά να μη το νοιώσουμε στην πράξη? Να μη γευτούμε κι εμείς τίποτα? Ήταν 1 το μεσημέρι και ήταν η καλύτερη στιγμή για ένα διάλλειμα. Στην γωνία της πλατείας Nytorget εντοπίσαμε ένα μαγαζί που μας έκανε πολλά κλικ. Το Urban Deli το οποίο με ξετρέλανε στο εσωτερικό του. Είναι ένα μπακάλικο- ντελικατέσεν με βιολογικά προϊόντα και μεγάλη ποικιλία από φρεσκοφουρνιστά ψωμιά μαζί με μπαρ και εστιατόριο. Ήμασταν διστακτικοί γιατί δεν θέλαμε να μας βγει ο κούκος αηδόνι. Το μαγαζί γεμάτο κόσμο και όπως φάνηκε μόνο ντόπιοι. Έχει διαφορετικά μενού για συγκεκριμένες ώρες για πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό, για Σαβ/κα και κάποια πιάτα ανά ημέρα. Μετά από λίγη αναμονή τελικά καθίσαμε στο μπαρ γιατί έτσι κι αλλιώς ένα μικρό διάλλειμα θέλαμε να κάνουμε. Είχε ωραία πληθωρικά πιάτα ψιλογκουρμέ και με ψαρικά με τιμές από νορμάλ μέχρι τσουχτερές. Εμείς πήραμε ένα ταμπλό για δύο άτομα με εξαιρετικά αλλαντικά με γαρνιτούρα ελιές και κάτι σος με τυριά και ήταν υπέροχα και τα συνοδέψαμε με μπύρα. Μια τέλεια στιγμή στο ιδανικό μέρος! Φτηνό δεν το λες με 450 περίπου κορώνες αλλά τέλος πάντων!

Αρκετά τεμπελιάσαμε όμως! Ώρα για περπάτημα. Συνεχίζουμε λοιπόν στους δρόμους του Sofo, από την Skanegatan που βρισκόμαστε περνάμε τηνSodermannagatan στρίβουμε αριστερά στην Asogatan για να καταλήξουμε στην κεντρική Gotgatan και την πλατεία Medborgarplatsen.
Sodermannagatan


H οδός Asogatan και η Svenska Naturskyddsforeningen δηλαδή η Σουηδική Εταιρεία για την Προστασία της Φύσης!

Και φτάσαμε στην Gotgatan, από τους μεγαλύτερους δρόμους στο κέντρο της Στοκχόλμης

Η πλατεία Medborgarplatsen (πλατεία του Πολίτη) είναι μία από τις μεγαλύτερες πλατείες της Στοκχόλμης. Είναι η πλατεία του λαού στην κυριολεξία αφού χρησιμοποιείται για διαδηλώσεις και γενικότερα είναι η περιοχή της αριστερής εργατικής τάξης. Στην πλατεία κυριαρχεί ο Soder Torn, ο 86 μέτρων πύργος 24 ορόφων με διαμερίσματα και εμπορικά καταστήματα ο οποίος είναι κατασκευής μόλις του 1997. Είναι ένα πολυσύχναστο μέρος που μπορείς μάλιστα να φας και πολύ οικονομικά με 60-70sek από τις καντίνες που βρίσκονται στην πλατεία και σκεφτόμουν τα 450 sek που δώσαμε εμείς. Όμως ντονέρ και γύρο στη Στοκχόλμη? Λίγη αποτοξίνωση δεν βλάπτει!

*Κοντά στην πλατεία είναι ο σταθμός μετρό Medborgarplatsen της πράσινης γραμμής 17,18,19. Από εδώ φύγαμε για το Globen και μετά για το εντυπωσιακό Skogskyrkogarden! Τι είναι αυτά? Θα αφιερωθεί το επόμενο ξεχωριστό κεφάλαιο για αυτά! Θέλω να παραμείνουμε στο Sodermalm.
Μετά από 2,5 ώρες και ενώ ο ήλιος άρχισε να κατεβαίνει, φτάσαμε στο σταθμό μετρό του Slussen και πάλι. Η πλατεία Ryssgarden μπροστά στο μετρό έχει μια μικρή υπαίθρια αφορά με λουλούδια, φρούτα και λαχανικά και κάποια προσωπικά είδη όπως κασκόλ, γάντια κτλ. Στην μια πλευρά της πλατείας βρίσκονται δύο ιστορικά κτίρια του 17ου αιώνα το Μουσείο της Πόλης της Στοκχόλμης (Stadsmuseet i Stockholm) και το ακίνητο Fengerska huset ( Stockholms sjomanshem το πρώην σπίτι ναυτών Στοκχόλμης).




Η πείνα πάλι έκανε την εμφάνιση της και αυτή τη φορά η επιλογή ήταν street food αλλά κάτι παραδοσιακό σουηδικό! Στην πλατεία υπάρχει μια καντίνα που πουλάει μόνο ψαροσάντουιτς που αποτελεί το αυθεντικό βρώμικο της χώρας. Με ονομασία Nystekt Stromming έχει το πιο οικονομικό σνακ αφού ένα ψωμάκι με φιλέτο ψαριού ,κρεμμύδι και πουρέ πατάτας κοστίζει γύρω στις 60 κορώνες. Έχει διάφορα σάντουιτς αλλά και πιάτα με ψάρι με μικρές παραλλαγές και οι τιμές κυμαίνονται από 60 μέχρι 90sek. Καθίσαμε στα ξύλινα παγκάκια μαζί με άλλους και τα απολαύσαμε κάτω από το ψυχρό αεράκι!Μου άρεσε πολύ ακόμα και του φίλου μου που δεν τρώει ψάρια. Δεν είναι τεράστιο αλλά σίγουρα κόβει την πείνα.


Εκεί που καθόμασταν αντικρίζω και κολλάω το βλέμμα μου πάνω στον παλιό ανελκυστήρα Katarinahissen. Δεν ήμουν ευχαριστημένος από τις φωτογραφίες το πρωί με τον εκτυφλωτικό ήλιο. Τώρα ο ήλιος θα βασιλεύει… βλέποντας τον προβληματισμό στο πρόσωπό μου ο φίλος μου με καταλαβαίνει και μου λεει ''σήκω, ξέρω πως θες να ανέβουμε πάλι''! Μα πως με ξέρει καλά αυτό το παιδί. Φυσικά και θέλω!

Ξανά ασανσέρ και τέρμα πάνω από το εστιατόριο Gondolen στην πεζογέφυρα. Πραγματικά η θέα ήταν πολύ πιο εντυπωσιακή. Η λεγόμενη χρυσή ώρα είχε δημιουργήσει έναν εξαιρετικό φωτισμό στο γύρω τοπίο. Από ψηλά βλέποντας το Slussen μπορείς να καταλάβεις το συνονθύλευμα και το μπέρδεμα. Ένα ζμάρι δρόμων, γεφυρών, κυκλικών κόμβων και υπόγειων διαβάσεων.




Είχε απομείνει πια το ωραιότερο κομμάτι του Sodermalm και ήταν η ιδανική ώρα για να το απολαύσουμε. Το ομορφότερο πανόραμα στο Montelius Vagen . Από το Slussen κινηθήκαμε προς την Hornsgatan. Στα δεξιά βρίσκεται μια καταπληκτική και ατμοσφαιρική γειτονιά με σκαλοπάτια, στενά πλακόστρωτα μονοπάτια, μικρές σιδερένιες γέφυρες που ενώνουν τα ιστορικά κτίρια, παλιά γοητευτικά σπίτια και όλα αυτά οδηγούν στην θέση Montelius Vagen. Ένα μονοπάτι μέσα στο πράσινο που οδηγεί σε ένα μεγάλο μπαλκόνι 500 μέτρων με τη θέα της λίμνης Malaren και της Στοκχόλμης στα καλύτερα της! Η δύση του ηλίου είναι η ωραιότερη ώρα της ημέρας πόσο περισσότερο όταν βρίσκεται σε ένα τόσο ειδυλλιακό μέρος. Οι γραφικοί δρόμοι που περπατήσαμε μέχρι εκεί ήταν οι Pustegrand, Bastugatan,Pryssgrand, Bellmansgatan μέχρι το μονοπάτι Montelius Vagen.
Pustegrand


Brannkyrkagatan, παράλληλη της Bastugatan

Bastugatan



Παράλληλη της Bastugatan τα σκαλιά της Maria Trappgrand

Bastugatan και Maria Trappgrand

Bastugatan

Bastugatan και Pryssgrand

Pryssgrand


Bastugatan και Bellmansgatan

Από αυτό το σημείο ανεβήκαμε στις γέφυρες που ενώνονται με τα κτίρια και τους δρόμους και το όλο σκηνικό έμοιαζε με μεσαιωνικό παραμύθι!



Συνέχεια και πάλι από την Bastugatan και μετά από λίγο μια πινακίδα οδηγεί δεξιά για το Montelius Vagen


Η πανοραμική θέα ομολογουμένως είναι εξαιρετική και σαγηνευτική. Η βασίλισσα Στοκχόλμη σε κάθε σημείο της πανέμορφη και ο ορίζοντας εκτυφλωτικός! Απολαύσαμε ανενόχλητοι τη θέα καθώς στο σημείο ήταν μαζί με μας λίγοι ακόμα άνθρωποι και όλοι σουηδοί! Το κρύο δεν ήταν ικανό να μας εμποδίσει να παραμείνουμε σχεδόν 1 ώρα στο σημείο μέχρι να πέσει το σκοτάδι. Ανά λεπτό το σκηνικό γινόταν διαφορετικό και η δύση του ηλίου άλλαζε τα χρώματα. Δεν περιγράφω άλλο!






πανοραμα








Από τον ίδιο δρόμο κατηφορίσαμε προς το Slussen

Mε το αστικό 3 από Slussen επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας. Από τη γειτονιά μας ικανοποιήσαμε την πείνα μας αυτή τη φορά από ένα αραβικής προέλευσης μαγαζί τύπου fast food αλλά όμορφο εσωτερικά σαν ταβέρνακι. Δεν καθίσαμε όμως αλλά πήραμε κάτι σαν πίτσα και την καταβροχθίσαμε στο δωμάτιο.
Η μέρα δεν τελείωσε όμως γιατί ήρθε η νύχτα! Το βράδυ με το μετρό πήγαμε μέχρι την παλιά πόλη. Τη Gamla stan. Η επόμενη ημέρα ήταν αφιερωμένη στην παλιά πόλη όμως ήθελα να δω και την ατμόσφαιρα της τη νύχτα σε μια σπέσιαλ νυχτερινή φωτογράφιση. Όμως την Gamla stan και τη μέρα και τη νύχτα θα της αφιερώσω ένα ολόκληρο κεφάλαιο.
Μετά τη φωτογράφιση λοιπόν είπαμε να πάμε για ένα ποτάκι εκεί στην παλιά πόλη και επιλέξαμε στην τύχη μια ιρλανδική παμπ την oconnells στην Stora Nygatan 21, επειδή παρατηρήσαμε ότι είχε κόσμο. Όντως το μαγαζί ήταν σχεδόν γεμάτο. Μια κλασική παμπ με φαγητό, μπύρες νεολαία και ζωντανή μουσική. Υπερβολικά ευγενικό το προσωπικό και πολύ κεφάτο το κλίμα. Ένα ποτήρι κρασί 66sek και μια μπύρα Carlsberg 52sek είναι πολύ φτηνά για Στοκχόλμη. Ήταν μια πολύ επιτυχημένη βραδιά που έκλεισε μια εξαιρετική ημέρα!
Ο πήχης ανέβηκε πολύ ψηλά ήδη από την δεύτερη μέρα!
Last edited: