villi
Member
- Μηνύματα
- 1.088
- Likes
- 2.792
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Δελχί
- Udaipur
- Udaipur συνέχεια
- Ranakpur-Jodhpur
- Bishnoi villages-Sam Sand Dunes
- Jaisalmer
- Bikaner-Karni Mata Temple
- Pushkar
- Pushkar συνέχεια… & Jaipur
- Jaipur συνέχεια…
- Fatehpur Sikri – Agra
- Jhansi-Kajhuraho
- Khajuraho συνέχεια…
- Varanasi
- Varanasi συνέχεια Νο1
- Sarnath
- Varanasi συνέχεια Νο2
- Delhi ξανά
- Delhi τελευταία μέρα…
- Απολογισμός
Bishnoi villages-Sam Sand Dunes
8 το πρωί και ήδη είμαστε στο δρόμο προς τα χωριά.Αναλυτικά λοιπόν κάποια χωριά Bishnoi κι άλλα non-Bishnoi παραδοσιακά χωριά βρίσκονται κατά μήκος του κεντρικού δρόμου Pali και διασκορπισμένα στην ευρύτερη περιοχή 100χλμ νοτιοανατολικά της Τζοντπούρ.Τα δύο μεγαλύτερα χωριά Bishnoi είναι τα Khejadhali και Guda και τα non-Bishnoi είναι τα Salawas και Kakani.Αυτά είναι και τα στάνταρ χωριά που περιλαμβάνει το μισής μέρας τουρ.Από κει και πέρα βρίσκονται φυτεμένες διάφορες μικρότερες κοινότητες Bishnoi σε όλη την έκταση μεταξύ Τζοντπούρ και Τζαισαλμέρ σε πολλές από τις οποίες κατοικούν αποκλειστικά στις παραδοσιακές χειροποίητες αχυρένιες καλύβες και είναι ακριβώς αυτές οι κοινότητες μαζί με το ερημικό τοπίο που κάνουν την διαδρομή μέχρι τη Τζαισαλμέρ πολύ ενδιαφέρουσα!
Οι Bishnoi ακολουθούν 29 εντολές τις οποίες έδωσε ο γκουρού Jambheshwar 540 χρόνια πριν με γνώμονα το σεβασμό και την προστασία του περιβάλοντος.
Το 1730,363 άντρες από το χωριό Khejadhali κρεμάστηκαν στα δέντρα θυσιάζοντας τον εαυτό τους για να τα σώσουν από τους άντρες του Βασιλιά που ήθελαν να τα κόψουν.Εδώ είναι και η πρώτη μας στάση 26 μόλις χλμ από τη Τζοντπούρ.Παρ΄όλο που οι συνθήκες ζωής εδώ φαίνονται δύσκολες ο οδηγός μας είπε ότι δεν είναι φτωχοί αφενός γιατί κερδίζουν χρήματα από την αύξηση του τουρισμού στα χωριά κι αφετέρου παράγουν διάφορα είδη που πωλούνται σε όλο το Ρατζαστάν.
Απλά έχουν επιλέξει να ζουν πατροπαράδοτα μακριά από τον πολιτισμό και κοντά στη φύση όπως προστάζουν και οι εντολές.
Πραγματικά τα πάμπολλα παιδάκια που παίζανε στους χωμάτινους δρόμους τρέξανε να μας μιλήσουν και το μόνο που ζητούσαν ήταν να τα βγάλουμε φωτογραφία.Δεν ζητιάνευαν πάντως!
Περπατήσαμε μέσα στο χωριό και οι κάτοικοι συνηθισμένοι πια στους επισκέπτες μας χαμογελούσαν και μας χαιρετούσαν.
Συνεχίσαμε στο δεύτερο χωριό,τη Guda,κι όσο πλησιάζαμε τόσο ο δρόμος γινόταν κακοτράχαλος,το σκηνικό ερημικό και ζωά όπως αντιλόπες και άγρια ελάφια έκαναν την εμφάνιση τους.Κοντά στη Guda υπάρχει μια μικρή λίμνη όπου συγκεντρώνονται διαφορά είδη πουλιών αλλά και ζώα όπως νεροβούβαλοι,ένα είδος γαζέλας η Chinkara και αλεπούδες της ερήμου.Είχαμε τη χαρά να τα δούμε σχεδόν όλα καθώς περιφέρονται γύρω από το χωριό και κάποιοι κάτοικοι είναι τόσο εξοικειωμένοι που τα ταίζουν στο στόμα χωρίς φόβο!
Αυτό που είχα διαβάσει επίσης είναι πως τα σπίτια τους είναι πολύ καθαρά καθώς δίνουν μεγάλη σημασία στην καθαριότητα και είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω σ’αυτό το χωριό.Ο οδηγός μας άφησε μονάχους και πήγε να βρει τους φίλους τους κι έτσι βρεθήκαμε να αλωνίζουμε τα στενά χαιρετώντας και βγάζοντας φωτόγραφίες τα πιτσιρίκια που είχαν τρελαθεί από χαρά.
Περνώντας λοιπόν μπροστά από μία μάντρα βγήκε η γιαγιά να φωνάξει τα εγγόνια,μας βλέπει και μας κάνει νόημα να πάμε κοντά.Ηθελε να δει τη φωτογραφική μηχανή κι αυτή,αν ήξερα πως παίρνουν τόση χαρά από αυτό θα αγόραζα μία να τους την πάω!Απαθανατιζόμαστε όλοι μαζί και μας καλεί να μπούμε στο σπίτι.
Διστάζουμε στην αρχή αλλά σκεφτόμαστε γιατί όχι!Μας περνάει στο εσωτερικό του σπιτιού και μας βάζει να κάτσουμε στις δύο και μοναδικές πλαστικές καρέκλες που φέρνει από τη αυλή.Τότε εμφανίζονται δύο πολύ όμορφες κοπέλες όπως και ο γιος που χαίρεται για την επίσκεψη και μας εξηγεί πως η μία είναι η σύζυγος και η άλλη η αδερφή.
Στο μεταξύ μπουκάραν κι όλα τα πιτσιρίκια από το δρόμο κι άρχισαν να μας περιεργάζονται γιατί όπως μας είπε ο γιος,που ήταν κι ο μόνος που μίλαγε κάτι κουτσοαγγλικά,δεν είχε έρθει ποτέ ξένος στο σπίτι τους.Τρέχει σε μια στάμνα και μας προσφέρει νερό σ’ένα πίλινο ποτήρι με το οποίο ήπιαν όλοι βεβαίως!Τότε θυμήθηκα κάποια πραγματάκια που είχα στη τσάντα και είπα να τα μοιράσω στα πιτσιρίκια.Λίγο έλειψε να με πετάξουν από την καρέκλα καθώς στριμώχνονταν όλα γύρω μου!Ο πάτερ φαμίλιας άδικα προσπαθούσε να τα συνετίσει ενώ οι κοπελιές μου κάνανε νόημα να δώσω πρώτα στη γιαγιά η οποία ήταν και η μόνη που πήρε θέση δίπλα μας.
Γενικά αυτό που είδα πολύ έντονα στην Ινδία είναι ότι η γηραιότερη γυναίκα στην οικογένεια απολαμβάνει το σεβασμό όλων και κυρίως της νύφης που στην κυριολεξία την υπηρετεί.Οι περισσότερες οικογένειες Ινδών που είδαμε ακόμη και στα ξενοδοχεία ταξιδεύουν μαζί με τη γιαγιά και μου έκανε εντύπωση που οι νύφες πήγαιναν πάντα στο μπουφέ για να τους φέρουν το πιάτο με το πρωινό στα χέρια ακόμη κι αν η πεθερά είναι νεότατη.
Να τα βλέπουμε αυτά εμείς οι μοντέρνες!!!
Και με αυτή την απρόοπτη επίσκεψη αφήνουμε πίσω μας αυτούς τους ωραίους ανθρώπους ,τους Bishnoi, και περνάμε στο χωριό των Salawas όπου βρίσκεται το Roopraj Dhurry Udyog ένα κέντρο ύφανσης χαλιών που συντηρείτε από 42 οικογένειες περίπου.Δεν στεκομαστε πολύ καθώς δε μας ενδιαφέρει η αγορά χαλιού και συνεχίζουμε για το χωριό Kakani.Εδώ ο οδηγός παίρνει λάθος στροφή και καθώς απομακρυνόμαστε από τα τουριστικά χωριά οι εικόνες των μικρών κοινοτήτων γίνονται ακόμη πιο αυθεντικές και οι άνθρωποι μας κοιτούν με μεγαλύτερη απορία.Επίσης δεν ήταν τόσο δεκτικοί στη φωτογράφιση.
Σύντομα αντιλαμβάνεται ότι δεν πάμε καλά,σταματάει σε μια τέτοια κοινότητα για να ρωτήσει που βρίσκεται το Κάκανι.Δεν καταλάβαμε τι του είπαν αυτό που καταλάβαμε είναι ότι δεν συνεννοήθηκαν γιατί στην επόμενη κοινότητα ξαναρώτησε κι ακολούθησαν κι άλλες ερωτήσεις παρακάτω για να βρει την άκρη και να φτάσουμε πλέον στο Κακάνι όπου βρίσκονται και οι κεραμοποιίες. Επισκεφτήκαμε μία από αυτές όπου δεν πρόκειται παρά για μια αυλή σπιτιού με ένα υπόστεγο όπου φτιάχνουν και πουλάνε διάφορα κεραμικά αλλά και υφάσματα βαμμένα με την τέχνη block-printed που ονομάζονται fetia.
Καθώς ο ιδιοκτήτης μας έδειχνε τον τρόπο κατασκευής εγώ χάζευα τις γυναίκες,νύφη και πεθερά,που κάνανε τις καθημερινές δουλειές
και τα πιτσιρίκια που μάλωναν για μια μπουκιά φαγητό που είχαν σε δυο μπολάκια.
Αγόρασα μια αναμνηστική κεραμική μικρογραφία καλύβας για ρεσό και κάτι άλλα συμπαθητικά κεραμικά κι έτσι η επισκεψή μας στα παραδοσιακά αυτά χωριά έλαβε τέλος!Άξιζε και με το παραπάνω!
Μεσημέρι πλέον ξεκινάμε για τη Τζαισαλμέρ την οποία αφήνουμε πίσω μας για σήμερα για να κατευθυνθούμε προς τους αμμολόφους της ερήμου Ταρ 40 χλμ δυτικά.
Είχα ενδοιασμούς γι’αυτή τη διανυκτέρευση στην έρημο αφενός γιατί ήταν χειμώνας κι αφετέρου γιατί φοβόμουν ότι θα ήταν μια τουριστική παγίδα.Η απλή ημερήσια εκδρομή για το ηλιοβασίλεμα όντως είναι μια τουριστική παγίδα καθώς γίνεται της κακομοίρας αλλά η δύωρη πολύ πρωινή καμηλοβόλτα στους αμμόλοφους και η διαμονή στις σκηνές είναι αξέχαστη εμπειρία!
Φτάνοντας μας παραλαμβάνει διθέσια καμήλα για να πάμε να δούμε μαζί με εκατοντάδες άλλους τη δύση του ήλιου.Σχολικοί μαθητές οι περισσότεροι να ουρλιάζουν και να γελάνε με όλη τους τη δύναμη.
Εντωμεταξύ τσιγγάνες τρέχουν να μας δείξουν πως χορέυουν τα μωρά τους και μπυροπωλητές μας παίρνουν στο κοντό.
Δίνω 100ρουπίες στον καμηλιέρη και του λέω να μας πάει κάπου ήσυχα αλλιώς δεν αξίζει με τίποτα.Στροφή και βρίσκει δρόμο για ήσυχους αμμολόφους όπου βλέπουμε το ηλιοβασίλεμα μακριά από τον πανικό και τη φασαρία.
Επιστρέφουμε κι ο οδηγός ρωτάει αν θέλουμε να πάμε στο τεχνητό χωριό Chokhi Dhani όπου κατευθύνεται το πλήθος.Ρίχνουμε μια ματιά στον φολκλόρ διάκοσμο, δυνατή τσιγγανομουσική να ακούγεται από τα μεγάφωνα,ψήστες σε αλλοφροσύνη να προλάβουν τους πεινασμένους εκδρομείς,μάγοι, γητευτές κόμπρας,παζάρι κεραμικών και άλλων συναφών προιόντων.Για μια ματιά καλά είναι!
Φτάνωντας στο σταθερό κάμπινγκ με πολυτελείς σκηνές που θα καταλύαμε μας υποδέχτηκαν με λουλουδοράντισμα στα κεφάλια.Οφείλω πάντως να πω πως η επιλογή του κάμπινγκ έγινε από το πρακτορείο και ήταν εξαιρετική!http://jaisalmerchiragdesertcamp.com/ στην τιμή εκτός από την διανυκτέρευση περιλαμβάνεται το δείπνο με τους χορούς και δύο σαφάρι με καμήλες.Μακριά από τη φασαρία στις αρχές των αμμολόφων με μεγάλες ωραίες και καθαρές σκηνές
πολύ ωραίο βραδινό πρόγραμμα με τσιγγάνικους χορούς,
καστανιέτες και απερριτίφ γύρω από τη φωτιά
και ένα ωραίο δείπνο κάτω από τη μεγάλη τέντα.Το κρύο όσο πύκνωνε η νύχτα γινόταν όλο και πιο τσουχτερό.
Στο κάμπινγκ μέναμε εμείς,ένας Αμερικάνος δάσκαλος με έναν μαθητή του και ένα ζευγάρι αφρικανών.Σε λίγο γίναμε όλοι μια παρέα και η νύχτα μας βρήκε να χορεύουμε όλοι μαζί γύρω από τη φωτιά με την καθοδήγηση των τσιγγάνων χορευτριών!Το γέλιο που έκανα με τον Αμερικάνο που προσπαθούσε να χορέψει δεν περιγράφεται!!!
Το ζευγάρι των αφρικανών αποχώρησε πρώτο και σιγά σιγά όλοι πήραμε το δρόμο για τις τέντες.Το κρύο πια ήταν έντονο,έβαλα ζακέτα και κάλτσες και χώθηκα στον υπνόσακο.
Έγερση στις 5μιση για να πάμε να δούμε την ανατολή στους αμμολόφους.
Κούνια που μας κούναγε!Βγαίνουμε από τη σκηνή ντυμένοι με ότι είχε η βαλίτσα και δε βλέπουμε τη τύφλα μας.Πυκνή ομίχλη έχει σκεπάσει τα πάντα.Επικρατούσε μια απόκοσμη ησυχία και δεν μπορούσα καν να προσανατολιστώ προς την έξοδο.΄΄Που πάμε?΄΄ λέω για να πάρω την απάντηση ‘’ξέρω κι εγώ?’’Α ωραία!
Με τη βοήθεια ενός φακού που έχει παντα ο Μαγκάιβερ-σύζυγος στο τσαντάκι του φτάνουμε στην είσοδο του κάμπινγκ που λογικά θα μας περίμενε ο καμηλιέρης.Ούτε φωνή ούτε ακρόαση!Τι γίνεται τώρα?Γυρνάμε και την πέφτουμε για ύπνο?Πριν προλάβουμε να στρίψουμε την πλάτη να’σου τον ο έρμος ο καμηλιέρης τυλιγμένος με ένα σάλι να πιλαλάει την καμήλα τρεχάτος.Έχει ομίχλη κι άργησε,μας λέει σε μπερδεμένα αγγλικά που έχω τη μαντική ικανότητα να αντιλαμβάνομαι ενώ ο σύζυγος συνεχώς αναρωτιέται πως στο καλό καταλαβαίνω τι λένε!
Μας φορτώνει και ξυπόλυτος μέσα στην κρύα και υγρή άμμο αρχίζει να τρέχει.Αμμάν πάνε τα γοφιά μας!Εντωμεταξύ δε βλέπαμε απολύτως τίποτα,πυχτό σκοτάδι ανακατεμένο με απιστευτη υγρασία.Ο καημένος ο καμηλιέρης να αλλαλάζει κάθε τόσο και να φωνάζει ‘’cold,cold,oh la la’’.Δρόμο παίρνει,δρόμο αφήνει η καμήλα μία ώρα και βάλε πάνω στις καμπούρες της εμείς ίσα που αρχίσαμε να διακρίνουμε την άμμο.Σε κάμποση ώρα φτάνουμε σε μια ερημιά με κάτι αμμολόφους να κοιτάς κάτω το χάος!Ψυχή δεν ακουγόταν μόνο ο κρύος αέρας να σφυρίζει.Μας κατεβάζει από το ζωντανό που αγκομαχούσε και κουλουριάζεται μαζί του.Και τώρα τι κάνουμε τον ρωτάμε.Μπορείτε να περπατήσετε μας λέει,πλάκα κάνει λέει ο σύζυγος εδώ δε βλέπουμε τη μύτη μας που να πάμε!Καθόμαστε κι εμείς κουλουριασμένοι στην άμμο να ζεσταθούμε.Η υγρασία σπάει κόκκαλα,να στάζουμε από την κορυφή μέχρι τα νύχια σα να μας πέταξαν νερό.Πιάνουμε κουβέντα να περάσει η ώρα μπας και ξημερώσει.
Ο καμηλιέρης είναι μουσουλμάνος κι έχει 8 παιδιά.Τα τρία σπουδάζουν στην Τζαισαλμέρ και το τελευταίο είναι μωρό!Ο ίδιος είναι 38 ετών (!!!) και ζει όλη του τη ζωή σ’ένα χωριό της ερήμου.Η καμήλα είναι η μόνη του περιουσία και την περιποιείται όπως και τα παιδιά του.Ένας γλυκύτατος άνθρωπος που ήρθε μες το μαύρο σκοτάδι και την παγωνιά να βολτάρει εμάς τους χαζούς τουρίστες για λίγες ρουπίες!Αυτή είναι η Ινδία ένα κράμα απλών φιλότιμων ανθρώπων που παλεύουν για λίγα ψίχουλα και πολλών δαιμόνιων επιχειρηματιών που τους εκμεταλλεύονται!
Με την κουβεντούλα άρχισε να βγαίνει ο ήλιος τον οποίο εμείς δεν είχαμε την δυνατότητα να δούμε γιατί κρυβόνταν πίσω από τα παχιά στρώμματα ομίχλης.Τουλάχιστον φωτίστηκε η έρημος και μπορούμε να ξεμακρύνουμε λίγο περπατώντας προσεκτικά στους θεόρατους αμμολόφους.
Το τοπίο σεληνιακό,απολύτως έρημο και ήσυχο!Τελικά άξιζε το κρύο που φάγαμε!

Στην επιστροφή είχε ξημερώσει πια καλά κι ας μη βλέπαμε ακόμη τον ήλιο.
Περάσαμε μέσα από τσιγγάνικα χωριά κι εδώ κολλάει γάντι το Oh la la!
Kαλύβες με κλαδιά χωρίς οροφή και οικογένειες με πιτσιρίκια να κοιμούνται χάμω πάνω σε κουρέλια μέσα στο κρύο.Τα πιτσιρίκια σήκωναν τα κεφαλάκια τους μέσα από τα κουρέλια και φώναζαν ΄΄καμήλα΄΄ ενώ όσοι είχαν ήδη ξυπνήσει άναβαν φωτιές να ζεσταθούν.Εξωπραγματικές εικόνες πραγματικά!
Επιστρέφουμε μουσκεμένοι και παγωμένοι,αλλάζουμε αμέσως και ειλικρινά πρώτη φορά νιώθω το κορμί μου να τρέμει τόσο από το κρύο.Ο Αμερικάνος παθαίνει σοκ όταν του λέμε που είχαμε πάει και μας αποκαλεί τρελούς Έλληνες ενώ τρέχει να ειδοποιήσει να μας φέρουν ζεστό τσάι που ήδη πίνει κι αυτός.Συνέρχομαι όπως όπως και ξαναπαίρνουμε τις θέσεις μας κάτω από την τέντα για το πρωινό.Η συζήτηση ανάβει και η ζεστή μασάλα ομελέτα είναι ότι πρέπει για να ολοκληρώσει την απίστευτη εμπειρία μας στους αμμολόφους!
8 το πρωί και ήδη είμαστε στο δρόμο προς τα χωριά.Αναλυτικά λοιπόν κάποια χωριά Bishnoi κι άλλα non-Bishnoi παραδοσιακά χωριά βρίσκονται κατά μήκος του κεντρικού δρόμου Pali και διασκορπισμένα στην ευρύτερη περιοχή 100χλμ νοτιοανατολικά της Τζοντπούρ.Τα δύο μεγαλύτερα χωριά Bishnoi είναι τα Khejadhali και Guda και τα non-Bishnoi είναι τα Salawas και Kakani.Αυτά είναι και τα στάνταρ χωριά που περιλαμβάνει το μισής μέρας τουρ.Από κει και πέρα βρίσκονται φυτεμένες διάφορες μικρότερες κοινότητες Bishnoi σε όλη την έκταση μεταξύ Τζοντπούρ και Τζαισαλμέρ σε πολλές από τις οποίες κατοικούν αποκλειστικά στις παραδοσιακές χειροποίητες αχυρένιες καλύβες και είναι ακριβώς αυτές οι κοινότητες μαζί με το ερημικό τοπίο που κάνουν την διαδρομή μέχρι τη Τζαισαλμέρ πολύ ενδιαφέρουσα!
Οι Bishnoi ακολουθούν 29 εντολές τις οποίες έδωσε ο γκουρού Jambheshwar 540 χρόνια πριν με γνώμονα το σεβασμό και την προστασία του περιβάλοντος.
Το 1730,363 άντρες από το χωριό Khejadhali κρεμάστηκαν στα δέντρα θυσιάζοντας τον εαυτό τους για να τα σώσουν από τους άντρες του Βασιλιά που ήθελαν να τα κόψουν.Εδώ είναι και η πρώτη μας στάση 26 μόλις χλμ από τη Τζοντπούρ.Παρ΄όλο που οι συνθήκες ζωής εδώ φαίνονται δύσκολες ο οδηγός μας είπε ότι δεν είναι φτωχοί αφενός γιατί κερδίζουν χρήματα από την αύξηση του τουρισμού στα χωριά κι αφετέρου παράγουν διάφορα είδη που πωλούνται σε όλο το Ρατζαστάν.
Απλά έχουν επιλέξει να ζουν πατροπαράδοτα μακριά από τον πολιτισμό και κοντά στη φύση όπως προστάζουν και οι εντολές.
Πραγματικά τα πάμπολλα παιδάκια που παίζανε στους χωμάτινους δρόμους τρέξανε να μας μιλήσουν και το μόνο που ζητούσαν ήταν να τα βγάλουμε φωτογραφία.Δεν ζητιάνευαν πάντως!
Περπατήσαμε μέσα στο χωριό και οι κάτοικοι συνηθισμένοι πια στους επισκέπτες μας χαμογελούσαν και μας χαιρετούσαν.
Συνεχίσαμε στο δεύτερο χωριό,τη Guda,κι όσο πλησιάζαμε τόσο ο δρόμος γινόταν κακοτράχαλος,το σκηνικό ερημικό και ζωά όπως αντιλόπες και άγρια ελάφια έκαναν την εμφάνιση τους.Κοντά στη Guda υπάρχει μια μικρή λίμνη όπου συγκεντρώνονται διαφορά είδη πουλιών αλλά και ζώα όπως νεροβούβαλοι,ένα είδος γαζέλας η Chinkara και αλεπούδες της ερήμου.Είχαμε τη χαρά να τα δούμε σχεδόν όλα καθώς περιφέρονται γύρω από το χωριό και κάποιοι κάτοικοι είναι τόσο εξοικειωμένοι που τα ταίζουν στο στόμα χωρίς φόβο!
Αυτό που είχα διαβάσει επίσης είναι πως τα σπίτια τους είναι πολύ καθαρά καθώς δίνουν μεγάλη σημασία στην καθαριότητα και είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω σ’αυτό το χωριό.Ο οδηγός μας άφησε μονάχους και πήγε να βρει τους φίλους τους κι έτσι βρεθήκαμε να αλωνίζουμε τα στενά χαιρετώντας και βγάζοντας φωτόγραφίες τα πιτσιρίκια που είχαν τρελαθεί από χαρά.
Περνώντας λοιπόν μπροστά από μία μάντρα βγήκε η γιαγιά να φωνάξει τα εγγόνια,μας βλέπει και μας κάνει νόημα να πάμε κοντά.Ηθελε να δει τη φωτογραφική μηχανή κι αυτή,αν ήξερα πως παίρνουν τόση χαρά από αυτό θα αγόραζα μία να τους την πάω!Απαθανατιζόμαστε όλοι μαζί και μας καλεί να μπούμε στο σπίτι.
Διστάζουμε στην αρχή αλλά σκεφτόμαστε γιατί όχι!Μας περνάει στο εσωτερικό του σπιτιού και μας βάζει να κάτσουμε στις δύο και μοναδικές πλαστικές καρέκλες που φέρνει από τη αυλή.Τότε εμφανίζονται δύο πολύ όμορφες κοπέλες όπως και ο γιος που χαίρεται για την επίσκεψη και μας εξηγεί πως η μία είναι η σύζυγος και η άλλη η αδερφή.
Στο μεταξύ μπουκάραν κι όλα τα πιτσιρίκια από το δρόμο κι άρχισαν να μας περιεργάζονται γιατί όπως μας είπε ο γιος,που ήταν κι ο μόνος που μίλαγε κάτι κουτσοαγγλικά,δεν είχε έρθει ποτέ ξένος στο σπίτι τους.Τρέχει σε μια στάμνα και μας προσφέρει νερό σ’ένα πίλινο ποτήρι με το οποίο ήπιαν όλοι βεβαίως!Τότε θυμήθηκα κάποια πραγματάκια που είχα στη τσάντα και είπα να τα μοιράσω στα πιτσιρίκια.Λίγο έλειψε να με πετάξουν από την καρέκλα καθώς στριμώχνονταν όλα γύρω μου!Ο πάτερ φαμίλιας άδικα προσπαθούσε να τα συνετίσει ενώ οι κοπελιές μου κάνανε νόημα να δώσω πρώτα στη γιαγιά η οποία ήταν και η μόνη που πήρε θέση δίπλα μας.
Γενικά αυτό που είδα πολύ έντονα στην Ινδία είναι ότι η γηραιότερη γυναίκα στην οικογένεια απολαμβάνει το σεβασμό όλων και κυρίως της νύφης που στην κυριολεξία την υπηρετεί.Οι περισσότερες οικογένειες Ινδών που είδαμε ακόμη και στα ξενοδοχεία ταξιδεύουν μαζί με τη γιαγιά και μου έκανε εντύπωση που οι νύφες πήγαιναν πάντα στο μπουφέ για να τους φέρουν το πιάτο με το πρωινό στα χέρια ακόμη κι αν η πεθερά είναι νεότατη.
Να τα βλέπουμε αυτά εμείς οι μοντέρνες!!!
Και με αυτή την απρόοπτη επίσκεψη αφήνουμε πίσω μας αυτούς τους ωραίους ανθρώπους ,τους Bishnoi, και περνάμε στο χωριό των Salawas όπου βρίσκεται το Roopraj Dhurry Udyog ένα κέντρο ύφανσης χαλιών που συντηρείτε από 42 οικογένειες περίπου.Δεν στεκομαστε πολύ καθώς δε μας ενδιαφέρει η αγορά χαλιού και συνεχίζουμε για το χωριό Kakani.Εδώ ο οδηγός παίρνει λάθος στροφή και καθώς απομακρυνόμαστε από τα τουριστικά χωριά οι εικόνες των μικρών κοινοτήτων γίνονται ακόμη πιο αυθεντικές και οι άνθρωποι μας κοιτούν με μεγαλύτερη απορία.Επίσης δεν ήταν τόσο δεκτικοί στη φωτογράφιση.
Σύντομα αντιλαμβάνεται ότι δεν πάμε καλά,σταματάει σε μια τέτοια κοινότητα για να ρωτήσει που βρίσκεται το Κάκανι.Δεν καταλάβαμε τι του είπαν αυτό που καταλάβαμε είναι ότι δεν συνεννοήθηκαν γιατί στην επόμενη κοινότητα ξαναρώτησε κι ακολούθησαν κι άλλες ερωτήσεις παρακάτω για να βρει την άκρη και να φτάσουμε πλέον στο Κακάνι όπου βρίσκονται και οι κεραμοποιίες. Επισκεφτήκαμε μία από αυτές όπου δεν πρόκειται παρά για μια αυλή σπιτιού με ένα υπόστεγο όπου φτιάχνουν και πουλάνε διάφορα κεραμικά αλλά και υφάσματα βαμμένα με την τέχνη block-printed που ονομάζονται fetia.
Καθώς ο ιδιοκτήτης μας έδειχνε τον τρόπο κατασκευής εγώ χάζευα τις γυναίκες,νύφη και πεθερά,που κάνανε τις καθημερινές δουλειές
και τα πιτσιρίκια που μάλωναν για μια μπουκιά φαγητό που είχαν σε δυο μπολάκια.
Αγόρασα μια αναμνηστική κεραμική μικρογραφία καλύβας για ρεσό και κάτι άλλα συμπαθητικά κεραμικά κι έτσι η επισκεψή μας στα παραδοσιακά αυτά χωριά έλαβε τέλος!Άξιζε και με το παραπάνω!
Μεσημέρι πλέον ξεκινάμε για τη Τζαισαλμέρ την οποία αφήνουμε πίσω μας για σήμερα για να κατευθυνθούμε προς τους αμμολόφους της ερήμου Ταρ 40 χλμ δυτικά.
Είχα ενδοιασμούς γι’αυτή τη διανυκτέρευση στην έρημο αφενός γιατί ήταν χειμώνας κι αφετέρου γιατί φοβόμουν ότι θα ήταν μια τουριστική παγίδα.Η απλή ημερήσια εκδρομή για το ηλιοβασίλεμα όντως είναι μια τουριστική παγίδα καθώς γίνεται της κακομοίρας αλλά η δύωρη πολύ πρωινή καμηλοβόλτα στους αμμόλοφους και η διαμονή στις σκηνές είναι αξέχαστη εμπειρία!
Φτάνοντας μας παραλαμβάνει διθέσια καμήλα για να πάμε να δούμε μαζί με εκατοντάδες άλλους τη δύση του ήλιου.Σχολικοί μαθητές οι περισσότεροι να ουρλιάζουν και να γελάνε με όλη τους τη δύναμη.
Εντωμεταξύ τσιγγάνες τρέχουν να μας δείξουν πως χορέυουν τα μωρά τους και μπυροπωλητές μας παίρνουν στο κοντό.
Δίνω 100ρουπίες στον καμηλιέρη και του λέω να μας πάει κάπου ήσυχα αλλιώς δεν αξίζει με τίποτα.Στροφή και βρίσκει δρόμο για ήσυχους αμμολόφους όπου βλέπουμε το ηλιοβασίλεμα μακριά από τον πανικό και τη φασαρία.
Επιστρέφουμε κι ο οδηγός ρωτάει αν θέλουμε να πάμε στο τεχνητό χωριό Chokhi Dhani όπου κατευθύνεται το πλήθος.Ρίχνουμε μια ματιά στον φολκλόρ διάκοσμο, δυνατή τσιγγανομουσική να ακούγεται από τα μεγάφωνα,ψήστες σε αλλοφροσύνη να προλάβουν τους πεινασμένους εκδρομείς,μάγοι, γητευτές κόμπρας,παζάρι κεραμικών και άλλων συναφών προιόντων.Για μια ματιά καλά είναι!
Φτάνωντας στο σταθερό κάμπινγκ με πολυτελείς σκηνές που θα καταλύαμε μας υποδέχτηκαν με λουλουδοράντισμα στα κεφάλια.Οφείλω πάντως να πω πως η επιλογή του κάμπινγκ έγινε από το πρακτορείο και ήταν εξαιρετική!http://jaisalmerchiragdesertcamp.com/ στην τιμή εκτός από την διανυκτέρευση περιλαμβάνεται το δείπνο με τους χορούς και δύο σαφάρι με καμήλες.Μακριά από τη φασαρία στις αρχές των αμμολόφων με μεγάλες ωραίες και καθαρές σκηνές
πολύ ωραίο βραδινό πρόγραμμα με τσιγγάνικους χορούς,
καστανιέτες και απερριτίφ γύρω από τη φωτιά
και ένα ωραίο δείπνο κάτω από τη μεγάλη τέντα.Το κρύο όσο πύκνωνε η νύχτα γινόταν όλο και πιο τσουχτερό.
Στο κάμπινγκ μέναμε εμείς,ένας Αμερικάνος δάσκαλος με έναν μαθητή του και ένα ζευγάρι αφρικανών.Σε λίγο γίναμε όλοι μια παρέα και η νύχτα μας βρήκε να χορεύουμε όλοι μαζί γύρω από τη φωτιά με την καθοδήγηση των τσιγγάνων χορευτριών!Το γέλιο που έκανα με τον Αμερικάνο που προσπαθούσε να χορέψει δεν περιγράφεται!!!
Το ζευγάρι των αφρικανών αποχώρησε πρώτο και σιγά σιγά όλοι πήραμε το δρόμο για τις τέντες.Το κρύο πια ήταν έντονο,έβαλα ζακέτα και κάλτσες και χώθηκα στον υπνόσακο.
Έγερση στις 5μιση για να πάμε να δούμε την ανατολή στους αμμολόφους.
Κούνια που μας κούναγε!Βγαίνουμε από τη σκηνή ντυμένοι με ότι είχε η βαλίτσα και δε βλέπουμε τη τύφλα μας.Πυκνή ομίχλη έχει σκεπάσει τα πάντα.Επικρατούσε μια απόκοσμη ησυχία και δεν μπορούσα καν να προσανατολιστώ προς την έξοδο.΄΄Που πάμε?΄΄ λέω για να πάρω την απάντηση ‘’ξέρω κι εγώ?’’Α ωραία!
Με τη βοήθεια ενός φακού που έχει παντα ο Μαγκάιβερ-σύζυγος στο τσαντάκι του φτάνουμε στην είσοδο του κάμπινγκ που λογικά θα μας περίμενε ο καμηλιέρης.Ούτε φωνή ούτε ακρόαση!Τι γίνεται τώρα?Γυρνάμε και την πέφτουμε για ύπνο?Πριν προλάβουμε να στρίψουμε την πλάτη να’σου τον ο έρμος ο καμηλιέρης τυλιγμένος με ένα σάλι να πιλαλάει την καμήλα τρεχάτος.Έχει ομίχλη κι άργησε,μας λέει σε μπερδεμένα αγγλικά που έχω τη μαντική ικανότητα να αντιλαμβάνομαι ενώ ο σύζυγος συνεχώς αναρωτιέται πως στο καλό καταλαβαίνω τι λένε!
Μας φορτώνει και ξυπόλυτος μέσα στην κρύα και υγρή άμμο αρχίζει να τρέχει.Αμμάν πάνε τα γοφιά μας!Εντωμεταξύ δε βλέπαμε απολύτως τίποτα,πυχτό σκοτάδι ανακατεμένο με απιστευτη υγρασία.Ο καημένος ο καμηλιέρης να αλλαλάζει κάθε τόσο και να φωνάζει ‘’cold,cold,oh la la’’.Δρόμο παίρνει,δρόμο αφήνει η καμήλα μία ώρα και βάλε πάνω στις καμπούρες της εμείς ίσα που αρχίσαμε να διακρίνουμε την άμμο.Σε κάμποση ώρα φτάνουμε σε μια ερημιά με κάτι αμμολόφους να κοιτάς κάτω το χάος!Ψυχή δεν ακουγόταν μόνο ο κρύος αέρας να σφυρίζει.Μας κατεβάζει από το ζωντανό που αγκομαχούσε και κουλουριάζεται μαζί του.Και τώρα τι κάνουμε τον ρωτάμε.Μπορείτε να περπατήσετε μας λέει,πλάκα κάνει λέει ο σύζυγος εδώ δε βλέπουμε τη μύτη μας που να πάμε!Καθόμαστε κι εμείς κουλουριασμένοι στην άμμο να ζεσταθούμε.Η υγρασία σπάει κόκκαλα,να στάζουμε από την κορυφή μέχρι τα νύχια σα να μας πέταξαν νερό.Πιάνουμε κουβέντα να περάσει η ώρα μπας και ξημερώσει.
Ο καμηλιέρης είναι μουσουλμάνος κι έχει 8 παιδιά.Τα τρία σπουδάζουν στην Τζαισαλμέρ και το τελευταίο είναι μωρό!Ο ίδιος είναι 38 ετών (!!!) και ζει όλη του τη ζωή σ’ένα χωριό της ερήμου.Η καμήλα είναι η μόνη του περιουσία και την περιποιείται όπως και τα παιδιά του.Ένας γλυκύτατος άνθρωπος που ήρθε μες το μαύρο σκοτάδι και την παγωνιά να βολτάρει εμάς τους χαζούς τουρίστες για λίγες ρουπίες!Αυτή είναι η Ινδία ένα κράμα απλών φιλότιμων ανθρώπων που παλεύουν για λίγα ψίχουλα και πολλών δαιμόνιων επιχειρηματιών που τους εκμεταλλεύονται!
Με την κουβεντούλα άρχισε να βγαίνει ο ήλιος τον οποίο εμείς δεν είχαμε την δυνατότητα να δούμε γιατί κρυβόνταν πίσω από τα παχιά στρώμματα ομίχλης.Τουλάχιστον φωτίστηκε η έρημος και μπορούμε να ξεμακρύνουμε λίγο περπατώντας προσεκτικά στους θεόρατους αμμολόφους.
Το τοπίο σεληνιακό,απολύτως έρημο και ήσυχο!Τελικά άξιζε το κρύο που φάγαμε!

Στην επιστροφή είχε ξημερώσει πια καλά κι ας μη βλέπαμε ακόμη τον ήλιο.
Περάσαμε μέσα από τσιγγάνικα χωριά κι εδώ κολλάει γάντι το Oh la la!
Kαλύβες με κλαδιά χωρίς οροφή και οικογένειες με πιτσιρίκια να κοιμούνται χάμω πάνω σε κουρέλια μέσα στο κρύο.Τα πιτσιρίκια σήκωναν τα κεφαλάκια τους μέσα από τα κουρέλια και φώναζαν ΄΄καμήλα΄΄ ενώ όσοι είχαν ήδη ξυπνήσει άναβαν φωτιές να ζεσταθούν.Εξωπραγματικές εικόνες πραγματικά!
Επιστρέφουμε μουσκεμένοι και παγωμένοι,αλλάζουμε αμέσως και ειλικρινά πρώτη φορά νιώθω το κορμί μου να τρέμει τόσο από το κρύο.Ο Αμερικάνος παθαίνει σοκ όταν του λέμε που είχαμε πάει και μας αποκαλεί τρελούς Έλληνες ενώ τρέχει να ειδοποιήσει να μας φέρουν ζεστό τσάι που ήδη πίνει κι αυτός.Συνέρχομαι όπως όπως και ξαναπαίρνουμε τις θέσεις μας κάτω από την τέντα για το πρωινό.Η συζήτηση ανάβει και η ζεστή μασάλα ομελέτα είναι ότι πρέπει για να ολοκληρώσει την απίστευτη εμπειρία μας στους αμμολόφους!