St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορία τής Σικελίας
- 3ο μέρος
- 4ο μέρος
- ΣΥΡΑΚΟΥΣΑ- Το μαργαριτάρι στο πέτο τής Σικελίας!
- Σικελική εκστρατεία Μέρος 1ο
- Η ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΞΕΚΙΝΑ
- ΠΑΛΕΡΜΟ
- Στην κοιλάδα των Ν α ώ ν
- Η ΠΌΛΗ ΠΟΥ ΖΕΙ ΑΓΚΑΛΙΆ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΠΟΥ ΒΡΥΧΙΕΤΑΙ
- ΣΤΗΝ ΣΙΚΕΛΙΑ ΕΡΩΤΕΥΟΝΤΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΜΕΣΗΜΕΡΟ
- Η νοικοκυρά Μεσσήνα
- Τ A O R M I N A
- ΣΙΚΕΛΙΚΟΣ ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ύστερα από το Παλέρμο, τη Κατάνια και τον Ακράγαντα, η Μεσσήνα μοιάζει σαν μια ήσυχη νοικοκυρά, που μαγειρεύει νόστιμα φαγιά και κάνει κάτασπρη μπουγάδα. Εδώ δεν υπάρχουν στοιχειωμένα παλάτια, ούτε αρχαίοι ναοί, μήτε και λατομεία με τις … αυτάρες του ωτακουστή Διονυσίου! (Μα καλά κανείς δεν του δίδαξε αυτουνού… καλούς τρόπους? Και ήταν και άρχοντας! Ντροπή του!!)
Με το έμπα σου στην πόλη, ξαφνιάζεσαι με την άψογη ρυμοτομία. Πρώτη μου φορά βρέθηκα σε τόπον άγνωστο και δεν έχασα τον προσανατολισμό μου. Ποιος; Εγώ, που έτσι και με αφήσεις δίχως τις ταμπέλλες στον υπόγειο της Ομονοίας, θα βγω στον Ωρωπό....
Κατεστραμμένη και τούτη στον μεγάλο σεισμό του 1908, ξαναχτίστηκε από την αρχή για να ξανακαταστραφεί με τους βομβαρδισμούς του 1943 και να ξαναχτιστεί, για δεύτερη φορά, μέσα στον ίδιο αιώνα, με την πρόβλεψη μιας μεγαλούπολης, που σήμερα μετράει 260.000 ψυχές.
Κοντά της το ακοίμητο ηφαίστειο που, στα 1908 σε μια έκρηξη οργής, αφάνισε 84.000 κόσμο: «Ένα κατόρθωμα του κακού». Την έλλειψη γραφικότητας, αντικαθιστούν οι φαρδείς δρόμοι, τα ξέφωτα, τα πλατώματα, οι πράσινες νησίδες που σε καλούν να ξεκουράσεις τα πρησμένα από τον ποδαρόδρομο μέλη σου.
Λίγα τα αξιοθέατα της πόλης. Η εκκλησία του Gesu Del Re χτισμένη σε ψήλωμα, αγναντεύει όλη την πόλη και το πόρτο, μαζί με την μαντόνα που στέκει προστατευτικά στη μπασιά του.
Η μητρόπολη, χτισμένη από τους νορμανδούς στα 1168 ,είναι εκκλησιά από μέσα, κι απ’ έξω θέατρο. Στις δύο δωδέκατες ώρες, μεσημέρι και μεσάνυχτα, οι καμπάνες χτυπούν, κι οι χρυσές φιγούρες του καμπαναριού κουνιούνται μέσα στο φως ή κάτω από τις φεγγαροσκιές: Το περιστέρι που πετά, οι φρουροί, οι γυναίκες, ο πετεινός, ο έφηβος, ο γέρος, ο θάνατος!.... Ένας ολόκληρος κόσμος και η ιστορία του, κινούνται με τάξη,επί ένα τέταρτο σχεδόν, και συ πιάνεις τον εαυτό σου να χαζεύει σαν παιδί.
Μέσα η εκκλησία στράφτει από χρώματα, μα δεν μπορεί να κρύψει τις πληγές που, κάθε τόσο, η ταραγμενη γη της ανοίγει. Γιατί η Αίτνα δεν έχει ιερό και όσιο. Σαν όλες τις συμφορές…
Κοντά στην Μητρόπολη, η εκκλησία της Es Annunziata Dei Catelani, ένας κομψός συνδυασμός ρομανικού και αραβο-νορμανδικού ρυθμού.
Ενδιαφέρον επίσης έχει το Εθνικό Μουσείο στην παλιά εκκλησία του Αη-Γιώργη.
Στην πλατεία Cairoli βρίσκεσαι στην καρδιά της πόλης. Κι είναι όμορφη τούτη η καρδιά. Μπορείς να νοιώσεις τον παλμό της στις σβέλτες κουβέντες, στα γελαστά πρόσωπα, στις κακόγουστες βιτρίνες. Σε τούτη την πόλη, που ο θάνατος δεν είναι το «αναπάντεχο», η ζωή έχει τα κέφια της. Γοργοκυλάει μπρος και πλάι σου σαν ποτάμι φουσκωμένο. Το βλέπεις, το νοιώθεις και το χαίρεσαι με όλες σου τις αισθήσεις.
Η Μεσσήνα απέχει μονάχα μισή ώρα από το Ρέτζιο. Μισή ώρα μονάχα για να περάσεις από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη. Πολύ λίγη απόσταση αλήθεια από το κακό στο χειρότερο, όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή μας.
Και μια και περάσαμε από τα φοβερά τούτα μέρη ας θυμηθούμε την ιστορία τους.
«Η Σκύλλα ήταν θαλασσινό τέρας της Οδύσσειας που, κατά την περιγραφή της Κίρκης, είχε 12 ποδάρια και έξι σκυλίσια κεφάλια, με 3 σειρές δοντιών στο κάθ’ ένα. Ζούσε σε μια σπηλιά, όπου μονάχα η μισή κατάφερνε να κρύβεται. Μαζί με την Χάρυβδη αποτελούσαν τον τρόμο των ναυτικών, που ήταν υποχρεωμένοι να διασχίσουν το φοβερό στενό, διότι κινδύνευαν να κατασπαραχτούν από τις δύο αυτές αβρές κυρίες!!!. Μαμά της Σκύλλας λένε πως ήταν η Κραταιίς ή η Εκάτη, και Μπαμπάς ο Φάρβας. Κατά μιάν άλλη εκδοχή η Μαμά ήταν πάντα η Εκάτη αλλά Μπαμπάς ο Τρίτωνας (καλό κουμάσι η Μαντάμ!. Πως στο καλό μπέρδευε έτσι τους πατεράδες του παιδιού της?. Γιαγιά και Παππούς της ήταν η Έχιδνα και ο Τυφώνας. Για να πούμε την αλήθεια, διόλου δεν ξαφνιαζόμαστε για το «ποιόν» της Σκυλλίτσας!... «Κατά μάνα κατά κύρη…». Τι περιμένατε να γίνει το κοριτσάκι, με τέτοια γονικά?. Πάλι καλό βγήκε.....
Η φιλενάδα της η Χάρυβδη δεν ήταν καλύτερη. Ζούσε πάνω σε ένα βράχο, κάτω από άγριες συκιές, (τούτη εδώ, μάτια μου, ήταν ένα τέρας πολύ… ρομαντικό), κι ήταν η προσωποποίηση του θαλάσσιου στρόβιλου και της πλημμυρίδας. Τρεις φορές την ημέρα έβγαινε να πάρει τον αέρα της, καταπίνοντας τεράστιες ποσότητες νερού που, όταν αποφάσιζε να τις βγάλει, γιατί φαίνεται της έφερναν βαρυστομαχιά, δημιουργούσε τέτοιες τρικυμίες που σειόταν το πέλαγος και πλημμύριζαν οι ακρογιαλιές. Ο Οδυσσέας σώθηκε, γιατί τον συμβούλεψε η Κίρκη να κρατηθεί από τα κλαδιά μιας συκιάς, μέχρις ότου τραβηχτούν τα νερά. Πολύ λίγοι είναι εκείνοι που κατάφεραν να σωθούν από τις δύο τούτες κυράδες. Ανάμεσά τους ο Ιάσονας και ο Αινείας. Της Χάρυβδης Μάνα ήταν η Γη, και Πατέρας ο Ποσειδώνας. Όπως βλέπετε αυτή ήταν από καλύτερο σόι, αλλά, βρε παιδί μου, τίνος έμοιασε κι έγινε έτσι… τζαναμπέτισσα; Ίσως κάποιος θείος ή Παππούς να φταίει για αυτό. Ποιος ξέρει; Γι αυτό κι ο Δίας έγινε τούρκος, όταν έμαθε πως από λαιμαργία της άρπαξε τα βόδια του Ηρακλή, και την τιμώρησε κατακεραυνώντας την, και την πέταξε στη θάλασσα, στο ακρωτήρι Πέλαρο κοντά στη Μεσσήνα.
Αποχαιρετάμε τις καλές μας φιλενάδες που, οφείλουμε να ομολογήσουμε μας φέρθηκαν πολύ ευγενικά, και μαζί τους και την Σικελία με όλους της του κινδύνους.....
Ήταν πολύ ωραίο ταξίδι. Ίσως ωραιότερο από ότι θα μπορούσαμε να το φανταστούμε. Πηγαίναμε έχοντας τις επιφυλάξεις μας και γυρνώντας κουβαλήσαμε την συγκίνηση και τον ενθουσιασμό μας.
Ναι, θα το ξαναπώ. Η Σικελία ήταν η συγκινητικότερη ταξιδιωτική εμπειρία μας. Εκεί βρήκαμε την Ελλάδα του Χτες, άγνωστη, παραπονεμένη, μοναχική. Ήταν ο μοναδικός τόπος αρχαιοτήτων, που δεν είχε ούτε ένα τουρίστα, έξω από μας τους Έλληνες. Κρίμα. Άξιζε καλύτερη τύχη και θύμηση ο ιερός τούτος τόπος....
λ Ομως, βιάστηκα να αποχαιρετήσω το νησί. Διότι η Σικελία έχει μιάν ακόμα πανέμορφη πόλη, που την επισκέπτεσαι πρίν περάσεις στην Κάτω Ιταλία. Κι αυτή είναι η Ταορμίνα, άλλο ένα στολίδι αυτού τού τόπου..............
Ας την ανταμώσουμε στο επόμενο κεφάλαιο.
Με το έμπα σου στην πόλη, ξαφνιάζεσαι με την άψογη ρυμοτομία. Πρώτη μου φορά βρέθηκα σε τόπον άγνωστο και δεν έχασα τον προσανατολισμό μου. Ποιος; Εγώ, που έτσι και με αφήσεις δίχως τις ταμπέλλες στον υπόγειο της Ομονοίας, θα βγω στον Ωρωπό....
Κατεστραμμένη και τούτη στον μεγάλο σεισμό του 1908, ξαναχτίστηκε από την αρχή για να ξανακαταστραφεί με τους βομβαρδισμούς του 1943 και να ξαναχτιστεί, για δεύτερη φορά, μέσα στον ίδιο αιώνα, με την πρόβλεψη μιας μεγαλούπολης, που σήμερα μετράει 260.000 ψυχές.
Κοντά της το ακοίμητο ηφαίστειο που, στα 1908 σε μια έκρηξη οργής, αφάνισε 84.000 κόσμο: «Ένα κατόρθωμα του κακού». Την έλλειψη γραφικότητας, αντικαθιστούν οι φαρδείς δρόμοι, τα ξέφωτα, τα πλατώματα, οι πράσινες νησίδες που σε καλούν να ξεκουράσεις τα πρησμένα από τον ποδαρόδρομο μέλη σου.
Λίγα τα αξιοθέατα της πόλης. Η εκκλησία του Gesu Del Re χτισμένη σε ψήλωμα, αγναντεύει όλη την πόλη και το πόρτο, μαζί με την μαντόνα που στέκει προστατευτικά στη μπασιά του.
Η μητρόπολη, χτισμένη από τους νορμανδούς στα 1168 ,είναι εκκλησιά από μέσα, κι απ’ έξω θέατρο. Στις δύο δωδέκατες ώρες, μεσημέρι και μεσάνυχτα, οι καμπάνες χτυπούν, κι οι χρυσές φιγούρες του καμπαναριού κουνιούνται μέσα στο φως ή κάτω από τις φεγγαροσκιές: Το περιστέρι που πετά, οι φρουροί, οι γυναίκες, ο πετεινός, ο έφηβος, ο γέρος, ο θάνατος!.... Ένας ολόκληρος κόσμος και η ιστορία του, κινούνται με τάξη,επί ένα τέταρτο σχεδόν, και συ πιάνεις τον εαυτό σου να χαζεύει σαν παιδί.
Μέσα η εκκλησία στράφτει από χρώματα, μα δεν μπορεί να κρύψει τις πληγές που, κάθε τόσο, η ταραγμενη γη της ανοίγει. Γιατί η Αίτνα δεν έχει ιερό και όσιο. Σαν όλες τις συμφορές…
Κοντά στην Μητρόπολη, η εκκλησία της Es Annunziata Dei Catelani, ένας κομψός συνδυασμός ρομανικού και αραβο-νορμανδικού ρυθμού.
Ενδιαφέρον επίσης έχει το Εθνικό Μουσείο στην παλιά εκκλησία του Αη-Γιώργη.
Στην πλατεία Cairoli βρίσκεσαι στην καρδιά της πόλης. Κι είναι όμορφη τούτη η καρδιά. Μπορείς να νοιώσεις τον παλμό της στις σβέλτες κουβέντες, στα γελαστά πρόσωπα, στις κακόγουστες βιτρίνες. Σε τούτη την πόλη, που ο θάνατος δεν είναι το «αναπάντεχο», η ζωή έχει τα κέφια της. Γοργοκυλάει μπρος και πλάι σου σαν ποτάμι φουσκωμένο. Το βλέπεις, το νοιώθεις και το χαίρεσαι με όλες σου τις αισθήσεις.
Η Μεσσήνα απέχει μονάχα μισή ώρα από το Ρέτζιο. Μισή ώρα μονάχα για να περάσεις από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη. Πολύ λίγη απόσταση αλήθεια από το κακό στο χειρότερο, όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή μας.
Και μια και περάσαμε από τα φοβερά τούτα μέρη ας θυμηθούμε την ιστορία τους.
«Η Σκύλλα ήταν θαλασσινό τέρας της Οδύσσειας που, κατά την περιγραφή της Κίρκης, είχε 12 ποδάρια και έξι σκυλίσια κεφάλια, με 3 σειρές δοντιών στο κάθ’ ένα. Ζούσε σε μια σπηλιά, όπου μονάχα η μισή κατάφερνε να κρύβεται. Μαζί με την Χάρυβδη αποτελούσαν τον τρόμο των ναυτικών, που ήταν υποχρεωμένοι να διασχίσουν το φοβερό στενό, διότι κινδύνευαν να κατασπαραχτούν από τις δύο αυτές αβρές κυρίες!!!. Μαμά της Σκύλλας λένε πως ήταν η Κραταιίς ή η Εκάτη, και Μπαμπάς ο Φάρβας. Κατά μιάν άλλη εκδοχή η Μαμά ήταν πάντα η Εκάτη αλλά Μπαμπάς ο Τρίτωνας (καλό κουμάσι η Μαντάμ!. Πως στο καλό μπέρδευε έτσι τους πατεράδες του παιδιού της?. Γιαγιά και Παππούς της ήταν η Έχιδνα και ο Τυφώνας. Για να πούμε την αλήθεια, διόλου δεν ξαφνιαζόμαστε για το «ποιόν» της Σκυλλίτσας!... «Κατά μάνα κατά κύρη…». Τι περιμένατε να γίνει το κοριτσάκι, με τέτοια γονικά?. Πάλι καλό βγήκε.....
Η φιλενάδα της η Χάρυβδη δεν ήταν καλύτερη. Ζούσε πάνω σε ένα βράχο, κάτω από άγριες συκιές, (τούτη εδώ, μάτια μου, ήταν ένα τέρας πολύ… ρομαντικό), κι ήταν η προσωποποίηση του θαλάσσιου στρόβιλου και της πλημμυρίδας. Τρεις φορές την ημέρα έβγαινε να πάρει τον αέρα της, καταπίνοντας τεράστιες ποσότητες νερού που, όταν αποφάσιζε να τις βγάλει, γιατί φαίνεται της έφερναν βαρυστομαχιά, δημιουργούσε τέτοιες τρικυμίες που σειόταν το πέλαγος και πλημμύριζαν οι ακρογιαλιές. Ο Οδυσσέας σώθηκε, γιατί τον συμβούλεψε η Κίρκη να κρατηθεί από τα κλαδιά μιας συκιάς, μέχρις ότου τραβηχτούν τα νερά. Πολύ λίγοι είναι εκείνοι που κατάφεραν να σωθούν από τις δύο τούτες κυράδες. Ανάμεσά τους ο Ιάσονας και ο Αινείας. Της Χάρυβδης Μάνα ήταν η Γη, και Πατέρας ο Ποσειδώνας. Όπως βλέπετε αυτή ήταν από καλύτερο σόι, αλλά, βρε παιδί μου, τίνος έμοιασε κι έγινε έτσι… τζαναμπέτισσα; Ίσως κάποιος θείος ή Παππούς να φταίει για αυτό. Ποιος ξέρει; Γι αυτό κι ο Δίας έγινε τούρκος, όταν έμαθε πως από λαιμαργία της άρπαξε τα βόδια του Ηρακλή, και την τιμώρησε κατακεραυνώντας την, και την πέταξε στη θάλασσα, στο ακρωτήρι Πέλαρο κοντά στη Μεσσήνα.
Αποχαιρετάμε τις καλές μας φιλενάδες που, οφείλουμε να ομολογήσουμε μας φέρθηκαν πολύ ευγενικά, και μαζί τους και την Σικελία με όλους της του κινδύνους.....
Ήταν πολύ ωραίο ταξίδι. Ίσως ωραιότερο από ότι θα μπορούσαμε να το φανταστούμε. Πηγαίναμε έχοντας τις επιφυλάξεις μας και γυρνώντας κουβαλήσαμε την συγκίνηση και τον ενθουσιασμό μας.
Ναι, θα το ξαναπώ. Η Σικελία ήταν η συγκινητικότερη ταξιδιωτική εμπειρία μας. Εκεί βρήκαμε την Ελλάδα του Χτες, άγνωστη, παραπονεμένη, μοναχική. Ήταν ο μοναδικός τόπος αρχαιοτήτων, που δεν είχε ούτε ένα τουρίστα, έξω από μας τους Έλληνες. Κρίμα. Άξιζε καλύτερη τύχη και θύμηση ο ιερός τούτος τόπος....
λ Ομως, βιάστηκα να αποχαιρετήσω το νησί. Διότι η Σικελία έχει μιάν ακόμα πανέμορφη πόλη, που την επισκέπτεσαι πρίν περάσεις στην Κάτω Ιταλία. Κι αυτή είναι η Ταορμίνα, άλλο ένα στολίδι αυτού τού τόπου..............
Ας την ανταμώσουμε στο επόμενο κεφάλαιο.
Last edited by a moderator: