St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορία τής Σικελίας
- 3ο μέρος
- 4ο μέρος
- ΣΥΡΑΚΟΥΣΑ- Το μαργαριτάρι στο πέτο τής Σικελίας!
- Σικελική εκστρατεία Μέρος 1ο
- Η ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΞΕΚΙΝΑ
- ΠΑΛΕΡΜΟ
- Στην κοιλάδα των Ν α ώ ν
- Η ΠΌΛΗ ΠΟΥ ΖΕΙ ΑΓΚΑΛΙΆ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΠΟΥ ΒΡΥΧΙΕΤΑΙ
- ΣΤΗΝ ΣΙΚΕΛΙΑ ΕΡΩΤΕΥΟΝΤΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΜΕΣΗΜΕΡΟ
- Η νοικοκυρά Μεσσήνα
- Τ A O R M I N A
- ΣΙΚΕΛΙΚΟΣ ΕΠΙΛΟΓΟΣ
AGRIGENTO
Ο παλιός Ακράγας
Στην κοιλάδα των Ν α ώ ν
« Κατ’ εκείνους δε τους καιρούς την τε πόλιν και την χώραν την Ακραγαντίνων συνέβαινεν ευδαιμονίας υπάρχειν πλήρη… και γαρ αμπελώνες… και το πλείστον της χώρας ελαίαις κατάφυτον…» (Διοδ. ΙΓ)
Μαγιάτικο απομεσήμερο στην ιερή Κοιλάδα. Το λιτό σιτσιλιάνικο τοπίο στράφτει με κίτρινες και κατακόκκινες αστραπές, κάτω από το λαμπρό ανοιξιάτικο ήλιο. Λάμψεις χρυσαφιές, τα σπάρτα που οργιάζουν! Και ματωμένες αφράτες τούφες, οι παπαρούνες, που βάφουν με το χρώμα της ζωής το ξεραμένο χώμα, σφιχταγκαλιάζουν τους πέτρινους στύλους των ναών. Χαϊδεύουν τα αυλάκια των τραυματισμένων σπονδύλων. Φιλούν τα σπασμένα κιονόκρανα που, από αιώνες, κείτονται πάνω στις ξερολιθιές……….
Είναι ένας κόσμος βουβός, ένας « λαός », που θαρρείς πως αποσύρθηκε με αξιοπρέπεια σε τούτη την ερημιά, μακριά από τον παραλογισμό και την αγωνία του Σήμερα. Είναι μια Σκέψη που κούρνιασε, αδιάφορη πια, μέσα σε ένα γέρικο κορμί ελιάς, κι αγναντεύει από κεί τους ανθρώπους και τα πράγματα.
Είναι ο κόσμος της πολύτιμης Σιωπής. Ο κόσμος τους Χτες. Ένας κόσμος γνωστός μα κι άγνωστος μαζί. Οι ιστορικές μας αναμνήσεις είναι αμυδρές, ξεχασμένες σε κάποιο σημείο της ξεθεωτικής διαδρομής από το θρανίο ως τα σήμερα. Πόση γνώση χαμένη, πόσα ιστορικά γεγονότα που ποτέ, ως τώρα δεν χρειάστηκε να ξαναθυμηθούμε……….
Καθόμαστε πάνω σε ένα λιθάρι και σκεφτόμαστε. Στρίβουμε τα εγκεφαλικά κύτταρα δίχως έλεος, κι αγωνιζόμαστε να θυμηθούμε. Δεν θέλουμε πολλά. Μας φτάνουν λίγες ιστορικές στιγμές της Σικελίας, για να νοιώσουμε το παλμό που,. τώρα δα, μας λείπει. Και το μυαλό υπακούει. Ακόμα! Τι ανακούφιση. Στην ως την στιγμή σκοτισμένη μνήμη, έρχονται και σταματούν οι πρώτοι Ρόδιοι. Ξεκίνησαν από την γειτονική Γέλα, γύρω στα 580 π.Χ., για να χτίσουν τη νέα πόλη, πάνω στον παλιό οικισμό των Σικανών, ιθαγενών του νησιού. Και πάνω σε τούτα τα ίδια χώματα, φυτεύουν, με αγάπη, έναν πολιτισμό, που γρήγορα ανθίζει και γεμίζει την κοιλάδα με τα δείγματά του. Ναοί δωρικοί, τεράστιοι, αυστηροί, καμωμένοι από πέτρα, ζουν ακόμα και σήμερα, για να θυμούνται και να μας θυμίζουν. Είναι μια εικόνα συγκλονιστική. Ολόκληρο τοπίο αφιερωμένο στην λατρεία των Θεών. Λένε πως 20 τέμπλα ύψωναν τα ρωμαλέα τους κορμιά , στις πάμφωτες μέρες της ακμής του Ακράγαντα.
Σήμερα, μονάχα 7 ναοί βρίσκονται ορθοί ή μισογκρεμισμένοι, για να μας καλωσορίσουν στον ιερό αυτό χώρο. Ο ναός της Ήρας, της Ομόνοιας, ακέρηος και συγκινητικά όμοιος με το Θησείο των Αθηνών, του Ηρακλή, της Δήμητρας, του Ηφαίστου, των Διοσκούρων και το περίφημο Ολυμπιείο, αφιερωμένο στο Δία, ο μεγαλύτερος ναός της Σικελίας. Από του παραπάνω ναούς όλο και κάποια κολώνα στέκει ορθή. Τούτος όμως ο κολοσσός, το ιερό του Δία, είναι ερείπια. Ο «οδηγός» μας, λέει ότι ανάμεσα στους κίονες, και για να μοιράζεται το τρομερό βάρος της οροφής, υπήρχαν 30 γίγαντες πέτρινοι, 10 μέτρα ύψος ο καθείς, που βάσταζαν τη στέγη του ναού. Σήμερα ανάμεσα στα χαλάσματα, κείτεται ξεμοναχιασμένος, σαν νεκρός, ένα από τα φοβερά αυτά όντα του Ολυμπιείου, συναρμολογημένος με στοργή και τρυφεράδα, θα έλεγα. Έτσι μοναχός του, μέσα σε τούτον τον απέραντο χώρο, και πλάι σε τρομακτικού όγκου ερείπια, μοιάζει τόσο μικρός, τόσο απροστάτευτος, που νοιώθεις την ανάγκη να τον χαϊδέψεις και να τον παρηγορήσεις: -Έχεις δίκιο, καλέ μου, είναι σκληρό να πέφτεις. Όμως έτσι λέει ο νόμος. Σήμερα νιός περήφανος, αύριο ανήμπορος να σαλέψεις, πάνω στο χώμα. Προσπάθησε να συνηθίσεις. Σε όλα, ξέρεις συνηθίζει κανείς. Και στην μοναξιά ακόμα…….
Πέρα από το Ολυμπιιείο,υψώνονται οι 4 κολώνες του ναού των Διοσκούρων.
Τέσσερεις ολομόναχοι κίονες, που σχηματίζουν μια μικρή γωνιά. Μια κώχη. Σαν φωλιά!
Είναι από τα πιο όμορφα πράγματα που έχω δει σε τούτο το χώρο. 4 πανύψηλοι, κομψοί στύλοι, που από μακριά μοιάζουν να ακουμπούν μαλακά πάνω στο βαθύ πράσινο των κυπαρισσιών, που φυτρώνουν πίσω τους. Ένα κορίτσι και ένα αγόρι, αγκαλιασμένα, κοιτούν μαγεμένα το θέαμα. Μέσα στο λαμπρό φως, την τέλεια ερημιά και την ιερή σιωπή, η τρυφερή παρουσία των δύο παιδιών μοιάζει σαν αίνος στη Ζωή.
Οι δύο κολώνες του ναού του Ηφαίστου στέκουν σε απόσταση από τους Διόσκουρους. Μοιάζουν τόσο ξέμακρες και μοναχικές, όσο μοναχικός έπρεπε να νοιώθει κι ο σακάτης κι άσχημος θεός.
Οι 8 κολώνες του ναού του Ηρακλή, του πιο παλιού τέμπλου του Ακράγαντα, είναι κυκλωμένες από άγριους θάμνους ολάνθιστους, και νεαρά πεύκα. Όλων των λογιών τα χρώματα πάνω στις σκούρες πέτρες, φτιάχνουν ζωγραφιές μοναδικής ομορφιάς.
Είναι χάρμα την Άνοιξη η Κοιλάδα…
Οι ναοί της Ήρας και της Δήμητρας είναι σε μέρος χέρσο. Μονάχα μερικά καχεκτικά ληόδεντρα και το πλούσιο χορτάρι, ζωντανεύουν τον τόπο.
Ο ναός της Ομόνοιας, το κόσμημα της Κοιλάδας, είναι ο καλύτερα διατηρημένος. Ο «οδηγός» μας γράφει πως μοναδικοί του ανταγωνιστές σε ομορφιά και καλή συντήρηση είναι οι ναοί του Paestum, της αρχαίας Ποσειδωνίας, και του Θησείου. Χτισμένος στο ψηλότερο σημείο, ολομόναχος ολομόναχος κι αυτός, ανάμεσα στις γερασμένες ελιές, δημιουργεί, όταν τον βλέπεις από μακριά, μια φανταστική εικόνα. Από πέτρα βαριά, που την κάνει πολύτιμη ο χρόνος, ντυμένος στα ασημιά κύματα του ελαιώνα και περιχυμένος το φως της Μεσογειακής Άνοιξης, μοιάζει με κάστρο ονειρικό, καμωμένο από ουρανό και σύννεφα……..
Κατακαημένοι Ακραγαντίνοι. Απαυδισμένοι από την μόνιμη αλληλοφαγομάρα, έστησαn, στην απελπισία τους, μεγαλόπρεπο δωρικό ναό, και στο βωμό του απόθεσαν τις ελπίδες τους για ομόνοια και συνύπαρξη.
Κατακαημένη Ελλάδα. Και πότε κατάφερες να ξεπεράσεις τη διχόνοια; Και πότε έπαψες να κατακρεουργείς τον εαυτό σου. Και τότε! Και λιγότερο παλιά! Και τώρα!!!. Θαύμα το πώς έζησες και ζεις. Κι εδώ ακόμα, μίλια μακριά, κουβάλησες μαζί σου όλα τα καλά, μα κι όλα τα κουσούρια σου. Κι έγιναν αυτά η αιτία του αφανισμού σου. Όπως πάντα…
Σήμερα ο Ακράγας προσπαθεί να ζωντανέψει τον αρχαίο αυτό τόπο με διάφορες γιορτές. Είναι γνωστό το διεθνές φολκλορικό φεστιβάλ της «Ανθισμένης Αμυγδαλιάς». Λαϊκά χορευτικά συγκροτήματα από όλον τον κόσμο, χορεύουν ανάμεσα στις παλιές πέτρες, χορούς του τόπου τους. Φέτος από το πανηγύρι της χαράς του Agrigento, όπου χορεύτηκαν ακόμα και χοροί της Κεντρικής Αφρικής, έλειψε η ελληνική παρουσία. Γιατί άραγε;
Κατά τα άλλα ο Ακράγας είναι μια συμπαθητική πόλη δίχως τίποτα το εντυπωσιακό, με το ανάλογο μερίδιό του στην ιταλική βρωμιά. Το κέντρο της υποφερτό, αλλά οι συνοικίες της … φαίνεται πως οι Ιταλοί την βρωμιά την θεωρούν γραφικότητα.
Ο παλιός Ακράγας
Στην κοιλάδα των Ν α ώ ν
« Κατ’ εκείνους δε τους καιρούς την τε πόλιν και την χώραν την Ακραγαντίνων συνέβαινεν ευδαιμονίας υπάρχειν πλήρη… και γαρ αμπελώνες… και το πλείστον της χώρας ελαίαις κατάφυτον…» (Διοδ. ΙΓ)
Μαγιάτικο απομεσήμερο στην ιερή Κοιλάδα. Το λιτό σιτσιλιάνικο τοπίο στράφτει με κίτρινες και κατακόκκινες αστραπές, κάτω από το λαμπρό ανοιξιάτικο ήλιο. Λάμψεις χρυσαφιές, τα σπάρτα που οργιάζουν! Και ματωμένες αφράτες τούφες, οι παπαρούνες, που βάφουν με το χρώμα της ζωής το ξεραμένο χώμα, σφιχταγκαλιάζουν τους πέτρινους στύλους των ναών. Χαϊδεύουν τα αυλάκια των τραυματισμένων σπονδύλων. Φιλούν τα σπασμένα κιονόκρανα που, από αιώνες, κείτονται πάνω στις ξερολιθιές……….
Είναι ένας κόσμος βουβός, ένας « λαός », που θαρρείς πως αποσύρθηκε με αξιοπρέπεια σε τούτη την ερημιά, μακριά από τον παραλογισμό και την αγωνία του Σήμερα. Είναι μια Σκέψη που κούρνιασε, αδιάφορη πια, μέσα σε ένα γέρικο κορμί ελιάς, κι αγναντεύει από κεί τους ανθρώπους και τα πράγματα.
Είναι ο κόσμος της πολύτιμης Σιωπής. Ο κόσμος τους Χτες. Ένας κόσμος γνωστός μα κι άγνωστος μαζί. Οι ιστορικές μας αναμνήσεις είναι αμυδρές, ξεχασμένες σε κάποιο σημείο της ξεθεωτικής διαδρομής από το θρανίο ως τα σήμερα. Πόση γνώση χαμένη, πόσα ιστορικά γεγονότα που ποτέ, ως τώρα δεν χρειάστηκε να ξαναθυμηθούμε……….
Καθόμαστε πάνω σε ένα λιθάρι και σκεφτόμαστε. Στρίβουμε τα εγκεφαλικά κύτταρα δίχως έλεος, κι αγωνιζόμαστε να θυμηθούμε. Δεν θέλουμε πολλά. Μας φτάνουν λίγες ιστορικές στιγμές της Σικελίας, για να νοιώσουμε το παλμό που,. τώρα δα, μας λείπει. Και το μυαλό υπακούει. Ακόμα! Τι ανακούφιση. Στην ως την στιγμή σκοτισμένη μνήμη, έρχονται και σταματούν οι πρώτοι Ρόδιοι. Ξεκίνησαν από την γειτονική Γέλα, γύρω στα 580 π.Χ., για να χτίσουν τη νέα πόλη, πάνω στον παλιό οικισμό των Σικανών, ιθαγενών του νησιού. Και πάνω σε τούτα τα ίδια χώματα, φυτεύουν, με αγάπη, έναν πολιτισμό, που γρήγορα ανθίζει και γεμίζει την κοιλάδα με τα δείγματά του. Ναοί δωρικοί, τεράστιοι, αυστηροί, καμωμένοι από πέτρα, ζουν ακόμα και σήμερα, για να θυμούνται και να μας θυμίζουν. Είναι μια εικόνα συγκλονιστική. Ολόκληρο τοπίο αφιερωμένο στην λατρεία των Θεών. Λένε πως 20 τέμπλα ύψωναν τα ρωμαλέα τους κορμιά , στις πάμφωτες μέρες της ακμής του Ακράγαντα.
Σήμερα, μονάχα 7 ναοί βρίσκονται ορθοί ή μισογκρεμισμένοι, για να μας καλωσορίσουν στον ιερό αυτό χώρο. Ο ναός της Ήρας, της Ομόνοιας, ακέρηος και συγκινητικά όμοιος με το Θησείο των Αθηνών, του Ηρακλή, της Δήμητρας, του Ηφαίστου, των Διοσκούρων και το περίφημο Ολυμπιείο, αφιερωμένο στο Δία, ο μεγαλύτερος ναός της Σικελίας. Από του παραπάνω ναούς όλο και κάποια κολώνα στέκει ορθή. Τούτος όμως ο κολοσσός, το ιερό του Δία, είναι ερείπια. Ο «οδηγός» μας, λέει ότι ανάμεσα στους κίονες, και για να μοιράζεται το τρομερό βάρος της οροφής, υπήρχαν 30 γίγαντες πέτρινοι, 10 μέτρα ύψος ο καθείς, που βάσταζαν τη στέγη του ναού. Σήμερα ανάμεσα στα χαλάσματα, κείτεται ξεμοναχιασμένος, σαν νεκρός, ένα από τα φοβερά αυτά όντα του Ολυμπιείου, συναρμολογημένος με στοργή και τρυφεράδα, θα έλεγα. Έτσι μοναχός του, μέσα σε τούτον τον απέραντο χώρο, και πλάι σε τρομακτικού όγκου ερείπια, μοιάζει τόσο μικρός, τόσο απροστάτευτος, που νοιώθεις την ανάγκη να τον χαϊδέψεις και να τον παρηγορήσεις: -Έχεις δίκιο, καλέ μου, είναι σκληρό να πέφτεις. Όμως έτσι λέει ο νόμος. Σήμερα νιός περήφανος, αύριο ανήμπορος να σαλέψεις, πάνω στο χώμα. Προσπάθησε να συνηθίσεις. Σε όλα, ξέρεις συνηθίζει κανείς. Και στην μοναξιά ακόμα…….
Πέρα από το Ολυμπιιείο,υψώνονται οι 4 κολώνες του ναού των Διοσκούρων.
Τέσσερεις ολομόναχοι κίονες, που σχηματίζουν μια μικρή γωνιά. Μια κώχη. Σαν φωλιά!
Είναι από τα πιο όμορφα πράγματα που έχω δει σε τούτο το χώρο. 4 πανύψηλοι, κομψοί στύλοι, που από μακριά μοιάζουν να ακουμπούν μαλακά πάνω στο βαθύ πράσινο των κυπαρισσιών, που φυτρώνουν πίσω τους. Ένα κορίτσι και ένα αγόρι, αγκαλιασμένα, κοιτούν μαγεμένα το θέαμα. Μέσα στο λαμπρό φως, την τέλεια ερημιά και την ιερή σιωπή, η τρυφερή παρουσία των δύο παιδιών μοιάζει σαν αίνος στη Ζωή.
Οι δύο κολώνες του ναού του Ηφαίστου στέκουν σε απόσταση από τους Διόσκουρους. Μοιάζουν τόσο ξέμακρες και μοναχικές, όσο μοναχικός έπρεπε να νοιώθει κι ο σακάτης κι άσχημος θεός.
Οι 8 κολώνες του ναού του Ηρακλή, του πιο παλιού τέμπλου του Ακράγαντα, είναι κυκλωμένες από άγριους θάμνους ολάνθιστους, και νεαρά πεύκα. Όλων των λογιών τα χρώματα πάνω στις σκούρες πέτρες, φτιάχνουν ζωγραφιές μοναδικής ομορφιάς.
Είναι χάρμα την Άνοιξη η Κοιλάδα…
Οι ναοί της Ήρας και της Δήμητρας είναι σε μέρος χέρσο. Μονάχα μερικά καχεκτικά ληόδεντρα και το πλούσιο χορτάρι, ζωντανεύουν τον τόπο.
Ο ναός της Ομόνοιας, το κόσμημα της Κοιλάδας, είναι ο καλύτερα διατηρημένος. Ο «οδηγός» μας γράφει πως μοναδικοί του ανταγωνιστές σε ομορφιά και καλή συντήρηση είναι οι ναοί του Paestum, της αρχαίας Ποσειδωνίας, και του Θησείου. Χτισμένος στο ψηλότερο σημείο, ολομόναχος ολομόναχος κι αυτός, ανάμεσα στις γερασμένες ελιές, δημιουργεί, όταν τον βλέπεις από μακριά, μια φανταστική εικόνα. Από πέτρα βαριά, που την κάνει πολύτιμη ο χρόνος, ντυμένος στα ασημιά κύματα του ελαιώνα και περιχυμένος το φως της Μεσογειακής Άνοιξης, μοιάζει με κάστρο ονειρικό, καμωμένο από ουρανό και σύννεφα……..
Κατακαημένοι Ακραγαντίνοι. Απαυδισμένοι από την μόνιμη αλληλοφαγομάρα, έστησαn, στην απελπισία τους, μεγαλόπρεπο δωρικό ναό, και στο βωμό του απόθεσαν τις ελπίδες τους για ομόνοια και συνύπαρξη.
Κατακαημένη Ελλάδα. Και πότε κατάφερες να ξεπεράσεις τη διχόνοια; Και πότε έπαψες να κατακρεουργείς τον εαυτό σου. Και τότε! Και λιγότερο παλιά! Και τώρα!!!. Θαύμα το πώς έζησες και ζεις. Κι εδώ ακόμα, μίλια μακριά, κουβάλησες μαζί σου όλα τα καλά, μα κι όλα τα κουσούρια σου. Κι έγιναν αυτά η αιτία του αφανισμού σου. Όπως πάντα…
Σήμερα ο Ακράγας προσπαθεί να ζωντανέψει τον αρχαίο αυτό τόπο με διάφορες γιορτές. Είναι γνωστό το διεθνές φολκλορικό φεστιβάλ της «Ανθισμένης Αμυγδαλιάς». Λαϊκά χορευτικά συγκροτήματα από όλον τον κόσμο, χορεύουν ανάμεσα στις παλιές πέτρες, χορούς του τόπου τους. Φέτος από το πανηγύρι της χαράς του Agrigento, όπου χορεύτηκαν ακόμα και χοροί της Κεντρικής Αφρικής, έλειψε η ελληνική παρουσία. Γιατί άραγε;
Κατά τα άλλα ο Ακράγας είναι μια συμπαθητική πόλη δίχως τίποτα το εντυπωσιακό, με το ανάλογο μερίδιό του στην ιταλική βρωμιά. Το κέντρο της υποφερτό, αλλά οι συνοικίες της … φαίνεται πως οι Ιταλοί την βρωμιά την θεωρούν γραφικότητα.
Last edited by a moderator: