travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.971
- Likes
- 17.263
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πρώτη μέρα πρωί: Γνωριμία με το Χαρτούμ.
- Πρώτη μέρα απόγευμα: Απογευματινή βαρκάδα στο Νείλο.
- Δεύτερη μέρα πρωί: Οι πρώτες δυσκολίες και η έξοδος από το Χαρτούμ.
- Δεύτερη μέρα απόγευμα: Τα πρώτα μνημεία. Old Dongola
- Τρίτη μέρα πρωί: Βόλτες στη σκόνη. Άνθρωποι και μνημεία.
- Τρίτη μέρα απόγευμα: Ηλιοβασίλεμα στο Νείλο της ερήμου.
- Τέταρτη μέρα πρωί: Το πέρασμα του Νείλου.
- Τέταρτη μέρα απόγευμα: Άφιξη στο Soleb.
- Πέμπτη μέρα πρωί: Νησί Sai στο Νείλο.
- Πέμπτη μέρα απόγευμα: Βόλτα στους αμμόλοφους.
- Έκτη μέρα: Με πυρετό στην έρημο. Οι πρώτες πυραμίδες.
- Έβδομη μέρα πρωί: Πυραμίδες και Ναοί (Temples) στην Καρίμα.
- Έβδομη μέρα απόγευμα: Πυραμίδες και Νείλος από ψηλά.
- Όγδοη μέρα πρωί: Στο δρόμο για το Μερόε.
- Όγδοη μέρα απόγευμα: Οι Πυραμίδες στο Μερόε.
- Ένατη μέρα πρωί: Πόλη των Βασιλέων.
- Ένατη μέρα απόγευμα: Ναοί μακριά από το Νείλο. Άφιξη στο Χαρτούμ.
- Αναχώρηση και σύνοψη του ταξιδιού
- Βίντεο
- Επίλογος
Ένατη μέρα απόγευμα: Ναοί μακριά από το Νείλο. Άφιξη στο Χαρτούμ.
Φεύγοντας από εκεί πήραμε κατεύθυνση προς το Χαρτούμ. Όμως η μέρα είχε και άλλους δύο σταθμούς αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Ο πρώτος ήταν στην περιοχή Mussawart. Εκεί είχε δύο τέμπλα για να δούμε. Το ένα οι αρχαιολόγοι το ονομάζουν Τέμπλο του Λιονταριού γιατί είναι αφιερωμένο στο θεό Apedemak (ή Apademak), και το άλλο του Ελέφαντα. Ήταν σε σχετικά καλή κατάσταση. Το πρώτο ήταν ένα κτίσμα, όχι μεγάλο, που μας άνοιξε ένας ντόπιος για να δούμε το εσωτερικό που είχε μερικές κολώνες και πολλές ανάγλυφες αναπαραστάσεις της ζωής της εποχής.
Και δίπλα στο χώρο αυτό:
Το δεύτερο ήταν εκεί δίπλα και αυτό. Όμως είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω μεγέθους. Και αυτό καλά διατηρημένο, αλλά δεν είχε κάτι κλειστό όπως το προηγούμενο. Πολλές κολώνες, επιγραφές και δωμάτια με πέτρες στο πάτωμα. Τεράστιος χώρος.
Προχωρήσαμε στο επόμενο σύμπλεγμα αρχαιοτήτων με την ονομασία Naqa. Πρώτα είδαμε το Τέμπλο το αφιερωμένο και αυτό στο θεό Αμούν με αγάλματα κριαριών στην είσοδο δεξιά και αριστερά. Το τέμπλο είναι σε καλή κατάσταση με κολώνες αναστηλωμένες. Είναι μακρόστενο με μερικές πύλες σχεδόν πλήρεις.
Δίπλα σε αυτό είναι άλλα δύο μικρά κτίρια. Το ένα είναι ένα μικρό Ρωμαϊκό κιόσκι. Πανέμορφο και καλά διατηρημένο. Δίπλα είναι το Τέμπλο το αφιερωμένο στον Απεντεμάκ. Εκεί βρίσκονταν δυο γερμανοί αρχαιολόγοι που δούλευαν και ο χώρος ήταν κλειστός. Αλλά και απ’ έξω μια χαρά έβλεπες.
Νάτα και τα δυο:
Εκεί που είναι οι ψάθες δούλευαν οι αρχαιολόγοι:
Εκεί ακριβώς, ανάμεσα στα Τέμπλα, είδαμε πως οι άνθρωποι βγάζουν νερό από 80 μέτρα βάθος, τραβώντας τους κουβάδες με τα γαϊδούρια από ένα πηγάδι. Ήταν μαζεμένοι δεκάδες άνθρωποι και είχαν τέσσερα ζευγάρια γαϊδουριών όπου κάθε ζευγάρι τραβούσε και έναν κουβά. Το κάθε ζευγάρι το οδηγούσε ένα κορίτσι για να τρέχει μπροστά και να ανεβαίνει προς τα πάνω ο κουβάς. Έτσι έφτανε μέχρι το σημείο που περίμεναν τον κουβά ένα ή δύο άτομα για να τον δώσουν στους ντόπιους που περίμεναν να τον αδειάσουν μέσα στα βαρέλια ή στα δικά τους ντεπόζιτα. Τα πιο πολλά βαρέλια ήταν δίπλα πάνω σε ένα κάρο το οποίο έσερνα ένα γαϊδούρι συνήθως. Ήταν πολύ ενδιαφέρον γιατί ταυτόχρονα έβλεπες άλλα κάρα να φεύγουν και άλλα να έρχονται. Επίσης εκεί γύρω βρίσκονταν πολλά γαϊδούρια και πρόβατα ή κατσίκια που περίμεναν τη σειρά τους για να πιουν νερό.
Το κορίτσι οδηγεί το γαϊδούρι:
Περιμένουν για να γεμίσουν:
Περιμένουν για να πιουν:
Οι δυο αυτοί αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής θεωρούνται ιδιαίτεροι γιατί μέσα στην έρημο και σε απόσταση περίπου 50 χιλιομέτρων από τον Νείλο. Γι αυτό και θεωρείται μοναδική περίπτωση τόσο μακριά από το νερό να έχουν φτιάξει τέτοια αριστουργήματα εκείνη την εποχή.
Από στάση για να κάνει την προσευχή του ο οδηγός μας:
Άλλος για καφέ, τσάι:
Χαρούμενοι άνθρωποι:
Η κουζίνα του εστιατορίου με τον σεφ:
Από μια άλλη στάση:
Από εκεί πήραμε τον συντομότερο δρόμο για το Χαρτούμ. Στο δρόμο φυσικά σταματήσαμε μερικές φορές για να δούμε κάποιες ωραίες εικόνες και να τραβήξουμε φωτογραφίες. Περάσαμε μάλιστα από δυο χωριά στο ένα εκ των οποίων σταματήσαμε για φωτογραφίες τάφων των Σούφι και ήρθε και μας την έπεσε ένας, γύρω στα 50 ηλικιακά, ο οποίος όποιος φαινότανε τρελός. Φτηνά τη γλυτώσαμε με κάποια κτυπήματα στα παράθυρα του αμαξιού. Ο οδηγός μας είπε ότι αυτή η περιοχή έχει περίεργους και κακούς ανθρώπους οι οποίοι είναι τελείως ασυμβίβαστοι με οποιαδήποτε κυβέρνηση και δεν τους αρέσουν οι επισκέπτες. Βέβαια μέσα από το χωριό τους περνάει ένας κεντρικότατος δρόμος και εκείνοι έχουν μαγαζιά για να πουλάνε τα πράγματα τους. Υπήρχε και άλλο ένα τέτοιο χωριό λίγο πιο κάτω αλλά εκεί δεν σταματήσαμε.
Σε ένα άλλο μικρό χωριό σταμάτησε ο Σάντι να αγοράσει κάτι πλεκτό με χόρτα για το σπίτι του. Το χωριό βρισκόταν στο δρόμο μας και υπήρχε ένας υποτυπώδης πάγκος με λιγοστά χειροτεχνήματα. Μόλις σταματήσαμε ήρθαν 7-8 νεαροί, μεταξύ των οποίων και ο ιδιοκτήτης του «καταστήματος». Ως εδώ όλα φυσιολογικά, για μας. Από τη σημείο που σταματήσαμε φαινόταν μερικές πόρτες σπιτιών με αυλές στα πενήντα μέτρα. Κάποια στιγμή δειλά-δειλά άνοιξαν δυο από αυτές και φάνηκαν τα κεφάλια δυο γυναικών που κοιτούσαν προς το μέρος μας. Αμέσως τις είδε ένας νεαρός και έτρεξε με άγριο τρόπο προς το μέρος τους για να μην τις αφήσει να βλέπουν, ή να τις βλέπουμε. Η τελευταία μέρα μας επιφύλαξε να το δούμε κι αυτό.
Γύρω στα 50 χιλιόμετρα πριν φτάσουμε στο Χαρτούμ ο οδηγός έστριψε δεξιά και πολύ κοντά στο κεντρικό δρόμο μας έδειξε ένα χωράφι με λεμονιές. Μας είπε ότι είναι δικό του και είναι το αγρόκτημα του όπου δουλεύει όταν δεν έχει τουρίστες. Μας είπε κάποια πράγματα για το πότισμα και φύγαμε για το Χαρτούμ.
Όταν μπήκαμε μέσα στην πόλη είχε αρκετή κίνηση και σε κάποια στιγμή ο δρόμος είχε κλείσει και στρίβοντας είδαμε ότι μπροστά είχε διαδηλώσεις και η αστυνομία ή ο στρατός πετούσαν χημικά. Γίνονται πολλές τέτοιες διαδηλώσεις το τελευταίο διάστημα ενάντια στην κυβέρνηση. Ο οδηγός είπε ότι γίνονται τρεις-τέσσερις φορές τη βδομάδα. Προχωρήσαμε να τους παρακάμψουμε, μήπως προλάβουμε και δεν κλείσει κάποια γέφυρα, που έπρεπε οπωσδήποτε να περάσουμε, και πέσαμε σε άλλο μπλόκο. Αυτή τη φορά ήταν εκδήλωση των μουσουλμάνων Σούφι. Αυτοί κάτι γιόρταζαν και μαζεύονταν σε ένα σημείο, όπου η αστυνομία πάλι είχε κλείσει το δρόμο και περνούσαν μόνο τα φορτηγά που έφερναν τους σούφι από διάφορες περιοχές. Ευτυχώς ήρθε ένα νοσοκομειακό και προσπαθούσε να περάσει και έτσι οι τροχονόμοι άνοιξαν δρόμο και περάσαμε και εμείς.
Έτσι φτάσαμε στο γνωστό μας ξενοδοχείο Ακροπόλ στις 18:00 το απόγευμα για να πλυθούμε και να ξεκουραστούμε πριν τη βραδινή μας πτήση. Έδωσα φιλοδώρημα στο Σάντι περίπου 75 με 80 ευρώ, που στην ουσία ήταν τα ντόπια χρήματα που μας είχαν μείνει από τα χρήματα που είχαμε αλλάξει την πρώτη μέρα στο Χαρτούμ. Δηλαδή δεν ξοδέψαμε πολλά λεφτά. Δεν αγοράσαμε πολλά ενθύμια γιατί δεν είχε στις περιοχές που πήγαμε. Κρίμα που δεν αγοράσαμε την πρώτη μέρα από την πόλη του Χαρτούμ στην βόλτα που κάναμε στην αγορά του Ομντουρμάν. Τον χαιρετήσαμε και έφυγε. Θα πήγαινε να πάρει τη μάνα του από τη δουλειά της και θα πήγαιναν μαζί στο σπίτι του. Έμενε στο χωριό που μας έδειξε τις λεμονιές, πενήντα χιλιόμετρα έξω από το Χαρτούμ. Στις δέκα το βράδυ του τηλεφώνησα και δεν είχε επιστρέψει ακόμα. Τη Δευτέρα θα την περνούσε σε συνεργεία για το αμάξι του και την Τρίτη θα έφευγε με τουρίστες στο Βορρά. Τα τελευταία χρόνια με τον κόβιντ δεν είχε δουλέψει σχεδόν καθόλου όμως.
Φεύγοντας από εκεί πήραμε κατεύθυνση προς το Χαρτούμ. Όμως η μέρα είχε και άλλους δύο σταθμούς αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Ο πρώτος ήταν στην περιοχή Mussawart. Εκεί είχε δύο τέμπλα για να δούμε. Το ένα οι αρχαιολόγοι το ονομάζουν Τέμπλο του Λιονταριού γιατί είναι αφιερωμένο στο θεό Apedemak (ή Apademak), και το άλλο του Ελέφαντα. Ήταν σε σχετικά καλή κατάσταση. Το πρώτο ήταν ένα κτίσμα, όχι μεγάλο, που μας άνοιξε ένας ντόπιος για να δούμε το εσωτερικό που είχε μερικές κολώνες και πολλές ανάγλυφες αναπαραστάσεις της ζωής της εποχής.





Και δίπλα στο χώρο αυτό:


Το δεύτερο ήταν εκεί δίπλα και αυτό. Όμως είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω μεγέθους. Και αυτό καλά διατηρημένο, αλλά δεν είχε κάτι κλειστό όπως το προηγούμενο. Πολλές κολώνες, επιγραφές και δωμάτια με πέτρες στο πάτωμα. Τεράστιος χώρος.







Προχωρήσαμε στο επόμενο σύμπλεγμα αρχαιοτήτων με την ονομασία Naqa. Πρώτα είδαμε το Τέμπλο το αφιερωμένο και αυτό στο θεό Αμούν με αγάλματα κριαριών στην είσοδο δεξιά και αριστερά. Το τέμπλο είναι σε καλή κατάσταση με κολώνες αναστηλωμένες. Είναι μακρόστενο με μερικές πύλες σχεδόν πλήρεις.




Δίπλα σε αυτό είναι άλλα δύο μικρά κτίρια. Το ένα είναι ένα μικρό Ρωμαϊκό κιόσκι. Πανέμορφο και καλά διατηρημένο. Δίπλα είναι το Τέμπλο το αφιερωμένο στον Απεντεμάκ. Εκεί βρίσκονταν δυο γερμανοί αρχαιολόγοι που δούλευαν και ο χώρος ήταν κλειστός. Αλλά και απ’ έξω μια χαρά έβλεπες.

Νάτα και τα δυο:


Εκεί που είναι οι ψάθες δούλευαν οι αρχαιολόγοι:

Εκεί ακριβώς, ανάμεσα στα Τέμπλα, είδαμε πως οι άνθρωποι βγάζουν νερό από 80 μέτρα βάθος, τραβώντας τους κουβάδες με τα γαϊδούρια από ένα πηγάδι. Ήταν μαζεμένοι δεκάδες άνθρωποι και είχαν τέσσερα ζευγάρια γαϊδουριών όπου κάθε ζευγάρι τραβούσε και έναν κουβά. Το κάθε ζευγάρι το οδηγούσε ένα κορίτσι για να τρέχει μπροστά και να ανεβαίνει προς τα πάνω ο κουβάς. Έτσι έφτανε μέχρι το σημείο που περίμεναν τον κουβά ένα ή δύο άτομα για να τον δώσουν στους ντόπιους που περίμεναν να τον αδειάσουν μέσα στα βαρέλια ή στα δικά τους ντεπόζιτα. Τα πιο πολλά βαρέλια ήταν δίπλα πάνω σε ένα κάρο το οποίο έσερνα ένα γαϊδούρι συνήθως. Ήταν πολύ ενδιαφέρον γιατί ταυτόχρονα έβλεπες άλλα κάρα να φεύγουν και άλλα να έρχονται. Επίσης εκεί γύρω βρίσκονταν πολλά γαϊδούρια και πρόβατα ή κατσίκια που περίμεναν τη σειρά τους για να πιουν νερό.


Το κορίτσι οδηγεί το γαϊδούρι:

Περιμένουν για να γεμίσουν:

Περιμένουν για να πιουν:


Οι δυο αυτοί αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής θεωρούνται ιδιαίτεροι γιατί μέσα στην έρημο και σε απόσταση περίπου 50 χιλιομέτρων από τον Νείλο. Γι αυτό και θεωρείται μοναδική περίπτωση τόσο μακριά από το νερό να έχουν φτιάξει τέτοια αριστουργήματα εκείνη την εποχή.
Από στάση για να κάνει την προσευχή του ο οδηγός μας:


Άλλος για καφέ, τσάι:


Χαρούμενοι άνθρωποι:

Η κουζίνα του εστιατορίου με τον σεφ:

Από μια άλλη στάση:



Από εκεί πήραμε τον συντομότερο δρόμο για το Χαρτούμ. Στο δρόμο φυσικά σταματήσαμε μερικές φορές για να δούμε κάποιες ωραίες εικόνες και να τραβήξουμε φωτογραφίες. Περάσαμε μάλιστα από δυο χωριά στο ένα εκ των οποίων σταματήσαμε για φωτογραφίες τάφων των Σούφι και ήρθε και μας την έπεσε ένας, γύρω στα 50 ηλικιακά, ο οποίος όποιος φαινότανε τρελός. Φτηνά τη γλυτώσαμε με κάποια κτυπήματα στα παράθυρα του αμαξιού. Ο οδηγός μας είπε ότι αυτή η περιοχή έχει περίεργους και κακούς ανθρώπους οι οποίοι είναι τελείως ασυμβίβαστοι με οποιαδήποτε κυβέρνηση και δεν τους αρέσουν οι επισκέπτες. Βέβαια μέσα από το χωριό τους περνάει ένας κεντρικότατος δρόμος και εκείνοι έχουν μαγαζιά για να πουλάνε τα πράγματα τους. Υπήρχε και άλλο ένα τέτοιο χωριό λίγο πιο κάτω αλλά εκεί δεν σταματήσαμε.



Σε ένα άλλο μικρό χωριό σταμάτησε ο Σάντι να αγοράσει κάτι πλεκτό με χόρτα για το σπίτι του. Το χωριό βρισκόταν στο δρόμο μας και υπήρχε ένας υποτυπώδης πάγκος με λιγοστά χειροτεχνήματα. Μόλις σταματήσαμε ήρθαν 7-8 νεαροί, μεταξύ των οποίων και ο ιδιοκτήτης του «καταστήματος». Ως εδώ όλα φυσιολογικά, για μας. Από τη σημείο που σταματήσαμε φαινόταν μερικές πόρτες σπιτιών με αυλές στα πενήντα μέτρα. Κάποια στιγμή δειλά-δειλά άνοιξαν δυο από αυτές και φάνηκαν τα κεφάλια δυο γυναικών που κοιτούσαν προς το μέρος μας. Αμέσως τις είδε ένας νεαρός και έτρεξε με άγριο τρόπο προς το μέρος τους για να μην τις αφήσει να βλέπουν, ή να τις βλέπουμε. Η τελευταία μέρα μας επιφύλαξε να το δούμε κι αυτό.
Γύρω στα 50 χιλιόμετρα πριν φτάσουμε στο Χαρτούμ ο οδηγός έστριψε δεξιά και πολύ κοντά στο κεντρικό δρόμο μας έδειξε ένα χωράφι με λεμονιές. Μας είπε ότι είναι δικό του και είναι το αγρόκτημα του όπου δουλεύει όταν δεν έχει τουρίστες. Μας είπε κάποια πράγματα για το πότισμα και φύγαμε για το Χαρτούμ.
Όταν μπήκαμε μέσα στην πόλη είχε αρκετή κίνηση και σε κάποια στιγμή ο δρόμος είχε κλείσει και στρίβοντας είδαμε ότι μπροστά είχε διαδηλώσεις και η αστυνομία ή ο στρατός πετούσαν χημικά. Γίνονται πολλές τέτοιες διαδηλώσεις το τελευταίο διάστημα ενάντια στην κυβέρνηση. Ο οδηγός είπε ότι γίνονται τρεις-τέσσερις φορές τη βδομάδα. Προχωρήσαμε να τους παρακάμψουμε, μήπως προλάβουμε και δεν κλείσει κάποια γέφυρα, που έπρεπε οπωσδήποτε να περάσουμε, και πέσαμε σε άλλο μπλόκο. Αυτή τη φορά ήταν εκδήλωση των μουσουλμάνων Σούφι. Αυτοί κάτι γιόρταζαν και μαζεύονταν σε ένα σημείο, όπου η αστυνομία πάλι είχε κλείσει το δρόμο και περνούσαν μόνο τα φορτηγά που έφερναν τους σούφι από διάφορες περιοχές. Ευτυχώς ήρθε ένα νοσοκομειακό και προσπαθούσε να περάσει και έτσι οι τροχονόμοι άνοιξαν δρόμο και περάσαμε και εμείς.
Έτσι φτάσαμε στο γνωστό μας ξενοδοχείο Ακροπόλ στις 18:00 το απόγευμα για να πλυθούμε και να ξεκουραστούμε πριν τη βραδινή μας πτήση. Έδωσα φιλοδώρημα στο Σάντι περίπου 75 με 80 ευρώ, που στην ουσία ήταν τα ντόπια χρήματα που μας είχαν μείνει από τα χρήματα που είχαμε αλλάξει την πρώτη μέρα στο Χαρτούμ. Δηλαδή δεν ξοδέψαμε πολλά λεφτά. Δεν αγοράσαμε πολλά ενθύμια γιατί δεν είχε στις περιοχές που πήγαμε. Κρίμα που δεν αγοράσαμε την πρώτη μέρα από την πόλη του Χαρτούμ στην βόλτα που κάναμε στην αγορά του Ομντουρμάν. Τον χαιρετήσαμε και έφυγε. Θα πήγαινε να πάρει τη μάνα του από τη δουλειά της και θα πήγαιναν μαζί στο σπίτι του. Έμενε στο χωριό που μας έδειξε τις λεμονιές, πενήντα χιλιόμετρα έξω από το Χαρτούμ. Στις δέκα το βράδυ του τηλεφώνησα και δεν είχε επιστρέψει ακόμα. Τη Δευτέρα θα την περνούσε σε συνεργεία για το αμάξι του και την Τρίτη θα έφευγε με τουρίστες στο Βορρά. Τα τελευταία χρόνια με τον κόβιντ δεν είχε δουλέψει σχεδόν καθόλου όμως.
