travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.971
- Likes
- 17.263
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πρώτη μέρα πρωί: Γνωριμία με το Χαρτούμ.
- Πρώτη μέρα απόγευμα: Απογευματινή βαρκάδα στο Νείλο.
- Δεύτερη μέρα πρωί: Οι πρώτες δυσκολίες και η έξοδος από το Χαρτούμ.
- Δεύτερη μέρα απόγευμα: Τα πρώτα μνημεία. Old Dongola
- Τρίτη μέρα πρωί: Βόλτες στη σκόνη. Άνθρωποι και μνημεία.
- Τρίτη μέρα απόγευμα: Ηλιοβασίλεμα στο Νείλο της ερήμου.
- Τέταρτη μέρα πρωί: Το πέρασμα του Νείλου.
- Τέταρτη μέρα απόγευμα: Άφιξη στο Soleb.
- Πέμπτη μέρα πρωί: Νησί Sai στο Νείλο.
- Πέμπτη μέρα απόγευμα: Βόλτα στους αμμόλοφους.
- Έκτη μέρα: Με πυρετό στην έρημο. Οι πρώτες πυραμίδες.
- Έβδομη μέρα πρωί: Πυραμίδες και Ναοί (Temples) στην Καρίμα.
- Έβδομη μέρα απόγευμα: Πυραμίδες και Νείλος από ψηλά.
- Όγδοη μέρα πρωί: Στο δρόμο για το Μερόε.
- Όγδοη μέρα απόγευμα: Οι Πυραμίδες στο Μερόε.
- Ένατη μέρα πρωί: Πόλη των Βασιλέων.
- Ένατη μέρα απόγευμα: Ναοί μακριά από το Νείλο. Άφιξη στο Χαρτούμ.
- Αναχώρηση και σύνοψη του ταξιδιού
- Βίντεο
- Επίλογος
Πρώτη μέρα πρωί: Γνωριμία με το Χαρτούμ.
Το ταξίδι στο Σουδάν ξεκίνησε την Παρασκευή το μεσημέρι, στις 11 Νοεμβρίου. Πήραμε το αυτοκίνητο, το αφήσαμε στο πάρκιν και στις 3:00 περίπου έφυγε το αεροπλάνο για Κωνσταντινούπολη. Εκεί περιμέναμε τρεις με τέσσερις ώρες για να πάρουμε την πτήση από Κωνσταντινούπολη για το Χαρτούμ όπου φτάσαμε στις 12:30 τη νύχτα. Έτσι μετά τις διατυπώσεις, που δεν ήταν αργές, αλλά εμείς βρεθήκαμε τελευταίοι στην ουρά, που αυτό δεν μπορώ να το εξηγήσω, κάναμε περίπου μισή ώρα. Άλλο τόσο περιμέναμε για να πάρουμε και τη μία βαλίτσα που είχαμε δώσει στο check-in. Κουβαλάνε πάρα πολλά πράγματα εκείνοι που έρχονται στο Σουδάν, και γι αυτό υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις.
Αφού πήραμε τη βαλίτσα προχωρήσαμε στην έξοδο όπου μας περίμενε ένας νεαρός του πρακτορείου με ένα τεράστιο Toyota Ρrado, για να μας μεταφέρει στο ξενοδοχείο. Ο τύπος ήταν όλο μαγκιά μέσα στη μαύρη νύχτα. Μόλις μας παρέλαβε άναψε τσιγάρο επιδεικτικά. Φορούσε άσπρη καθαρή κελεμπία και είχε το χαμόγελο της επιτυχίας. Τον ρώτησα αν είναι ο Αχμέτ, και όλο περηφάνια μου είπε ότι είναι ο γιός του. Αργότερα έμαθα ότι κάτι σπουδάζει στην Μαλαισία, σίγουρα δεν θα πάρει πτυχίο. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που μου είχε στείλει ο Αχμέτ, με τον οποίο μιλούσα μέσω email τόσο καιρό, θα μέναμε στο ξενοδοχείο Khartoum Plaza. Τελικά ο Αχμέτ ήταν ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου. Αντί όμως για το τριών αστέρων Plaza, βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Acropole, το οποίο το διαχειρίζεται μία καταπληκτική ελληνική οικογένεια.
Για μας αυτή η αλλαγή ήταν αναπάντεχη και φυσικά ιδιαίτερα ευχάριστη. Οι περισσότεροι Έλληνες που πηγαίνουν για δουλειές στο Χαρτούμ μένουν εκεί. Εμείς το ξέραμε από τα ντοκιμαντέρ. Μας υποδέχτηκαν κάποιοι μαύροι, αλλά κανένας Έλληνας. Ήταν η ώρα κάπου δύο και κοιμόταν οι άνθρωποι.
Μετά το πρωινό γνωρίσαμε και τον κύριο Θανάση Παγουλάτο, αδελφό του Προξένου. Ευγενέστατη φυσιογνωμία, στεγνό αγέρωχο πρόσωπο, που αμέσως μας έδωσε να καταλάβουμε ότι για οποιοδήποτε θέμα εκείνος θα ήταν εκεί για μας. Όμως ούτε γέλια ούτε αστεία. Άνθρωπος στα ογδόντα, αλλά με σθένος και γερή κράση, είμαι σίγουρος.
Το πρωί ήρθε ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου, ο Αχμέτ, και μας πήγε στο γραφείο του όπου πληρώσαμε 2560 ευρώ, το σύνολο του ταξιδιού μας στο Σουδάν. Θεωρητικά μαζί με τα εισιτήρια αυτά θα είναι τα συνολικά μας έξοδα. Μετά την πληρωμή ήρθε ο γιος του να μας κάνει το tour. Είναι αυτός που μας είχε μεταφέρει την προηγούμενη μέρα από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο. Περίπου 20 ετών. Βέβαια στην Αφρική έχουν ένα τρόπο λίγο πιο αργό από ότι στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό εκνεύρισε μερικές φορές την Ντίνα, αλλά τελικά νομίζω όλα καλά. Το νεαρό δεν τον συμπάθησε καθόλου.
Το Χαρτούμ είναι μία επιεικώς βρώμικη πόλη. Παντού βλέπεις σκουπίδια σκόνες και βρωμιές. Αργότερα μάθαμε ότι η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα δεν μαζεύει τα σκουπίδια και οι άνθρωποι τα πετάνε όπου βρουν ή τα καίνε. Όντως είδαμε πολλές μικρές φωτιές στα πεζοδρόμια. Έχει κάποια ωραία κτίρια, αλλά για πρωτεύουσα ενός μεγάλου κράτους είναι πολύ λίγα. Τα περισσότερα από αυτά είναι κυβερνητικά και δεν επιτρέπεται να τα τραβήξεις φωτογραφίες. Γενικά στη χώρα έχουν ένα θέμα με τη φωτογράφιση. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να σου πουν ότι είσαι σε στρατιωτική περιοχή και δεν πρέπει να τραβάς. Είτε στην πόλη είτε στην επαρχία.
Ξεκινήσαμε το City tour με επίσκεψη δίπλα στον Μπλε Νείλο σε ένα πλοίο που είχε φέρει τον Άγγλο Herbert Kitchener από την Αγγλία. Ήρθε για να κατακτήσει το Σουδάν με τους Αιγύπτιους φίλους των Άγγλων. Πέτυχε μεγάλη νίκη το 1898 εναντίον του τότε καθεστώτος Mahdist Sudan. Σκοτώθηκαν 12.000 Σουδανοί και από την αγγλική πλευρά μόλις 48. Έτσι γράφεται η ιστορία. Τώρα το πλοίο είναι τόσο εγκαταλειμμένο και βρώμικο που δεν είναι ούτε για να το τραβάς φωτογραφίες. (Μάλλον μας πήγε εκεί να περάσει λίγο η ώρα γιατί γυρίσαμε πίσω στο γραφείο μετά και μας άφησε και περιμέναμε αρκετή ώρα.) Το ίδιο συμβαίνει και με τον Νείλο: όπου και να κοιτάξεις βλέπεις σκουπίδια και σίγουρα είναι πολύ μολυσμένος όπως ξέρουμε.
Το πλοίο που έφερε τον Kitchener:
Μετά πήγαμε και είδαμε τον τάφο του Μαχντί. Δίπλα βρισκόταν και ένα τζαμί το οποίο επισκεφτήκαμε αλλά δε μπήκαμε μέσα. Απ’ έξω είχε μεγάλες αυλές και μερικοί ντόπιοι είτε καθόταν σε αναπαυτικές βρώμικες πλαστικές καρέκλες, είτε κοιμόταν σε ράντζα τα οποία είχαν βγάλει κάτω από τα δέντρα. Κανονική Αφρική δηλαδή αυτό το σκηνικό.
Αυτά είναι στην περιοχή Omdurman. Η πρωτεύουσα αποτελείται από την οικιστική ένωση τριών πόλεων. Μια από αυτές είναι το Omdurman. Οι άλλες δυο είναι το Χαρτούμ και το Βόρειο Χαρτούμ. Βασικά εκεί πήγαμε για να δούμε τον τάφο του Μαχντί αλλά και την αγορά όπου κάναμε βόλτα. Δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο αν τη συγκρίνεις με τις αγορές που έχουμε δει σε άλλα αραβικά κράτη ή πολύ περισσότερο στην Αμερική.
Μετά πήγαμε στο Εθνικό μουσείο, που όμως το κεντρικό κτίριο ήταν κλειστό, γιατί γίνονται επισκευές, αλλά μπορέσαμε και είδαμε τρία παραρτήματα με αρχαιότητες που έχουν φέρει από την περιοχή που πλημμύρισε όταν δημιουργήθηκε το φράγμα του Νάσερ. Ήταν πολύ ενδιαφέροντα και τα είχαν τοποθετήσει σε κάποιους κλειστούς χώρους με τζαμαρίες και μέταλλα, αλλά δυστυχώς έμπαιναν τα πουλιά και άφηναν τα περιττώματά τους καθώς και φτερά. Έξω από το μουσείο γινόταν ένας χαμός από βρωμιές και χόρτα τα οποία δεν είχαν κλαδέψει ποτέ. Όταν λέω έξω από το μουσείο εννοώ μέσα στην αυλή.
Μετά περιπλανηθήκαμε λίγο στην πόλη, πήγαμε στο νησί Τούτι, πού όμως δεν μας έλεγε κάτι και σηκωθήκαμε και φύγαμε. Βγάλαμε φωτογραφίες στις γέφυρες, πήγαμε στην Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία αλλά ήταν κλειστή οπότε δεν μπήκαμε μέσα. Περάσαμε από το εθνογραφικό μουσείο αλλά ήταν και αυτό κλειστό.
Ο οδηγός μας είπε να πάμε να κάνουμε βαρκάδα αλλά η ώρα ήταν 2:00 το μεσημέρι και εγώ προτίμησα να μην το κάνουμε μέσα στη ζέστη. Έτσι πήγαμε στο ξενοδοχείο Κορινθία στον 16ο όροφο να δούμε τη θέα. Αυτή η επίσκεψη άξιζε γιατί έβλεπες όλη την πόλη σχεδόν. Αλλά κυρίως καταλάβαινες την ομορφιά του Νείλου και τη θέση της πόλης σε σχέση με αυτόν. Να υπενθυμίσω ότι στο Χαρτούμ είναι η συμβολή του Μπλε και του Λευκού Νείλου.
Υπάρχουν και καλά μαγαζιά στο Χαρτούμ:
Το ταξίδι στο Σουδάν ξεκίνησε την Παρασκευή το μεσημέρι, στις 11 Νοεμβρίου. Πήραμε το αυτοκίνητο, το αφήσαμε στο πάρκιν και στις 3:00 περίπου έφυγε το αεροπλάνο για Κωνσταντινούπολη. Εκεί περιμέναμε τρεις με τέσσερις ώρες για να πάρουμε την πτήση από Κωνσταντινούπολη για το Χαρτούμ όπου φτάσαμε στις 12:30 τη νύχτα. Έτσι μετά τις διατυπώσεις, που δεν ήταν αργές, αλλά εμείς βρεθήκαμε τελευταίοι στην ουρά, που αυτό δεν μπορώ να το εξηγήσω, κάναμε περίπου μισή ώρα. Άλλο τόσο περιμέναμε για να πάρουμε και τη μία βαλίτσα που είχαμε δώσει στο check-in. Κουβαλάνε πάρα πολλά πράγματα εκείνοι που έρχονται στο Σουδάν, και γι αυτό υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις.
Αφού πήραμε τη βαλίτσα προχωρήσαμε στην έξοδο όπου μας περίμενε ένας νεαρός του πρακτορείου με ένα τεράστιο Toyota Ρrado, για να μας μεταφέρει στο ξενοδοχείο. Ο τύπος ήταν όλο μαγκιά μέσα στη μαύρη νύχτα. Μόλις μας παρέλαβε άναψε τσιγάρο επιδεικτικά. Φορούσε άσπρη καθαρή κελεμπία και είχε το χαμόγελο της επιτυχίας. Τον ρώτησα αν είναι ο Αχμέτ, και όλο περηφάνια μου είπε ότι είναι ο γιός του. Αργότερα έμαθα ότι κάτι σπουδάζει στην Μαλαισία, σίγουρα δεν θα πάρει πτυχίο. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που μου είχε στείλει ο Αχμέτ, με τον οποίο μιλούσα μέσω email τόσο καιρό, θα μέναμε στο ξενοδοχείο Khartoum Plaza. Τελικά ο Αχμέτ ήταν ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου. Αντί όμως για το τριών αστέρων Plaza, βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Acropole, το οποίο το διαχειρίζεται μία καταπληκτική ελληνική οικογένεια.
Για μας αυτή η αλλαγή ήταν αναπάντεχη και φυσικά ιδιαίτερα ευχάριστη. Οι περισσότεροι Έλληνες που πηγαίνουν για δουλειές στο Χαρτούμ μένουν εκεί. Εμείς το ξέραμε από τα ντοκιμαντέρ. Μας υποδέχτηκαν κάποιοι μαύροι, αλλά κανένας Έλληνας. Ήταν η ώρα κάπου δύο και κοιμόταν οι άνθρωποι.
Μετά το πρωινό γνωρίσαμε και τον κύριο Θανάση Παγουλάτο, αδελφό του Προξένου. Ευγενέστατη φυσιογνωμία, στεγνό αγέρωχο πρόσωπο, που αμέσως μας έδωσε να καταλάβουμε ότι για οποιοδήποτε θέμα εκείνος θα ήταν εκεί για μας. Όμως ούτε γέλια ούτε αστεία. Άνθρωπος στα ογδόντα, αλλά με σθένος και γερή κράση, είμαι σίγουρος.
Το πρωί ήρθε ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου, ο Αχμέτ, και μας πήγε στο γραφείο του όπου πληρώσαμε 2560 ευρώ, το σύνολο του ταξιδιού μας στο Σουδάν. Θεωρητικά μαζί με τα εισιτήρια αυτά θα είναι τα συνολικά μας έξοδα. Μετά την πληρωμή ήρθε ο γιος του να μας κάνει το tour. Είναι αυτός που μας είχε μεταφέρει την προηγούμενη μέρα από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο. Περίπου 20 ετών. Βέβαια στην Αφρική έχουν ένα τρόπο λίγο πιο αργό από ότι στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό εκνεύρισε μερικές φορές την Ντίνα, αλλά τελικά νομίζω όλα καλά. Το νεαρό δεν τον συμπάθησε καθόλου.
Το Χαρτούμ είναι μία επιεικώς βρώμικη πόλη. Παντού βλέπεις σκουπίδια σκόνες και βρωμιές. Αργότερα μάθαμε ότι η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα δεν μαζεύει τα σκουπίδια και οι άνθρωποι τα πετάνε όπου βρουν ή τα καίνε. Όντως είδαμε πολλές μικρές φωτιές στα πεζοδρόμια. Έχει κάποια ωραία κτίρια, αλλά για πρωτεύουσα ενός μεγάλου κράτους είναι πολύ λίγα. Τα περισσότερα από αυτά είναι κυβερνητικά και δεν επιτρέπεται να τα τραβήξεις φωτογραφίες. Γενικά στη χώρα έχουν ένα θέμα με τη φωτογράφιση. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να σου πουν ότι είσαι σε στρατιωτική περιοχή και δεν πρέπει να τραβάς. Είτε στην πόλη είτε στην επαρχία.
Ξεκινήσαμε το City tour με επίσκεψη δίπλα στον Μπλε Νείλο σε ένα πλοίο που είχε φέρει τον Άγγλο Herbert Kitchener από την Αγγλία. Ήρθε για να κατακτήσει το Σουδάν με τους Αιγύπτιους φίλους των Άγγλων. Πέτυχε μεγάλη νίκη το 1898 εναντίον του τότε καθεστώτος Mahdist Sudan. Σκοτώθηκαν 12.000 Σουδανοί και από την αγγλική πλευρά μόλις 48. Έτσι γράφεται η ιστορία. Τώρα το πλοίο είναι τόσο εγκαταλειμμένο και βρώμικο που δεν είναι ούτε για να το τραβάς φωτογραφίες. (Μάλλον μας πήγε εκεί να περάσει λίγο η ώρα γιατί γυρίσαμε πίσω στο γραφείο μετά και μας άφησε και περιμέναμε αρκετή ώρα.) Το ίδιο συμβαίνει και με τον Νείλο: όπου και να κοιτάξεις βλέπεις σκουπίδια και σίγουρα είναι πολύ μολυσμένος όπως ξέρουμε.
Το πλοίο που έφερε τον Kitchener:

Μετά πήγαμε και είδαμε τον τάφο του Μαχντί. Δίπλα βρισκόταν και ένα τζαμί το οποίο επισκεφτήκαμε αλλά δε μπήκαμε μέσα. Απ’ έξω είχε μεγάλες αυλές και μερικοί ντόπιοι είτε καθόταν σε αναπαυτικές βρώμικες πλαστικές καρέκλες, είτε κοιμόταν σε ράντζα τα οποία είχαν βγάλει κάτω από τα δέντρα. Κανονική Αφρική δηλαδή αυτό το σκηνικό.




Αυτά είναι στην περιοχή Omdurman. Η πρωτεύουσα αποτελείται από την οικιστική ένωση τριών πόλεων. Μια από αυτές είναι το Omdurman. Οι άλλες δυο είναι το Χαρτούμ και το Βόρειο Χαρτούμ. Βασικά εκεί πήγαμε για να δούμε τον τάφο του Μαχντί αλλά και την αγορά όπου κάναμε βόλτα. Δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο αν τη συγκρίνεις με τις αγορές που έχουμε δει σε άλλα αραβικά κράτη ή πολύ περισσότερο στην Αμερική.




Μετά πήγαμε στο Εθνικό μουσείο, που όμως το κεντρικό κτίριο ήταν κλειστό, γιατί γίνονται επισκευές, αλλά μπορέσαμε και είδαμε τρία παραρτήματα με αρχαιότητες που έχουν φέρει από την περιοχή που πλημμύρισε όταν δημιουργήθηκε το φράγμα του Νάσερ. Ήταν πολύ ενδιαφέροντα και τα είχαν τοποθετήσει σε κάποιους κλειστούς χώρους με τζαμαρίες και μέταλλα, αλλά δυστυχώς έμπαιναν τα πουλιά και άφηναν τα περιττώματά τους καθώς και φτερά. Έξω από το μουσείο γινόταν ένας χαμός από βρωμιές και χόρτα τα οποία δεν είχαν κλαδέψει ποτέ. Όταν λέω έξω από το μουσείο εννοώ μέσα στην αυλή.





Μετά περιπλανηθήκαμε λίγο στην πόλη, πήγαμε στο νησί Τούτι, πού όμως δεν μας έλεγε κάτι και σηκωθήκαμε και φύγαμε. Βγάλαμε φωτογραφίες στις γέφυρες, πήγαμε στην Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία αλλά ήταν κλειστή οπότε δεν μπήκαμε μέσα. Περάσαμε από το εθνογραφικό μουσείο αλλά ήταν και αυτό κλειστό.

Ο οδηγός μας είπε να πάμε να κάνουμε βαρκάδα αλλά η ώρα ήταν 2:00 το μεσημέρι και εγώ προτίμησα να μην το κάνουμε μέσα στη ζέστη. Έτσι πήγαμε στο ξενοδοχείο Κορινθία στον 16ο όροφο να δούμε τη θέα. Αυτή η επίσκεψη άξιζε γιατί έβλεπες όλη την πόλη σχεδόν. Αλλά κυρίως καταλάβαινες την ομορφιά του Νείλου και τη θέση της πόλης σε σχέση με αυτόν. Να υπενθυμίσω ότι στο Χαρτούμ είναι η συμβολή του Μπλε και του Λευκού Νείλου.


Υπάρχουν και καλά μαγαζιά στο Χαρτούμ:
