hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Χαρτούμ - Φτώχεια κ Καλή Καρδιά
- Ομντουρμάν - Χορεύοντας με τους Δερβίσηδες
- Κοράλλια κ Λαμαρίνες
- Κάσαλα - Πίστη ζυμωμένη απο πηλό
- Naqa & Mussawarat
- Οι πυραμίδες της Meroe
- Karima: τάφοι, πυραμίδες, ναοί και το εμβληματικό βουνό Jebel Barkal
- Παλιά Dongola: χριστιανικά μνημεία
- Kerma: προϊστορία και ξεχασμένα βασίλεια
- Οι..καταρράκτες του Νείλου κι οι βραχογραφίες
- Soleb: τα μυγάκια του Χίτσκοκ
- Sai: ένα νησί καταμεσίς του Νείλου
- Έρημος
- Χαρτούμ
- Επιμύθιο
Χαρτούμ
Η πρωτεύουσα του Σουδάν είναι μια υδροκέφαλη μεγαλούπολη.
Δέκα εκατομμύρια κάτοικοι μένουν στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή. Απαρτίζεται κατ’ουσίαν από τις περιοχές: το Κεντρικό Χαρτούμ, το Omdurman και το Βόρειο Χαρτούμ ή Bahri
Το πέρασμα κι η στάση από το Οmdurman ήταν επιβεβλημένη. Εκεί χτυπά η εμπορική καρδιά της πόλης κι η ατμόσφαιρα είναι χαοτική. Κίνηση από τροχοφόρα και πλήθος κόσμου να έχει ξεχυθεί στα σουκ της πόλης.
Αναλωθήκαμε στο μικρό δρομάκι με τα σουβενίρ όπου την δυνατότητα για παζάρια μας την χάλασαν… Τούρκοι.
Κι όχι απλοί τούρκοι τουρίστες, αλλά μέλη της αντιπροσωπείας που συνόδευαν τον Τούρκο πρόεδρο στην επίσημη επίσκεψή του στη χώρα. Και να μην θέλαμε θα το καταλαβαίναμε άλλωστε. Είχε γεμίσει όλη η πόλη με μπαϊράκια, αφίσες και συνθήματα του πολυχρονεμένου.
Καταλήξαμε στο γνωστό ξενοδοχείο Khartoum Plaza, όπου αποχαιρετίσαμε τον οδηγό μας, τον Ghazi. Δεν υπήρξε μόνο οδηγός, αλλά μάγειράς μας. Αν και ήταν ευγενικός και συνεργάσιμος, θα τον χαρακτήριζα μάλλον απόμακρο και τελικά απλώς διεκπεραιωτικό.

To επόμενο πρωί, κι ενώ οι συνταξιδιώτες μου είχαν ήδη κάνει γνωριμία με την πόλη, για μένα ήταν ένας αγώνας δρόμου να δω όσο περισσότερα μπορούσα.
Εντούτοις τους έπεισα να με ακολουθήσουν για επίσκεψη στο μικρό αλλά ενδιαφέρον εθνογραφικό μουσείο. Η διαδρομή ως εκεί έγινε εντός του υποτιθέμενου σύγχρονου κέντρου που ήταν κι αυτό γεμάτο σκόνη ενώ υπήρχαν και στενά συχνά μέσα στη λάσπη και τα σκουπίδια. Εντούτοις περίσσευαν τα πολυπληθή γιαπωνέζικα ογκώδη 4Χ4 στους δρόμους της.
Υπαίθριο κουρείο
Εθνογραφικό Μουσείο
Εθνογραφικό Μουσείο
Είχα βάλει στοίχημα σ’αυτό το ταξίδι να βρω την ελληνορθόδοξη εκκλησία και ν’ανάψω ένα κεράκι μιας κι ήταν ημέρες γιορτινές. Η ελληνική κοινότητα του Χαρτούμ υπήρξε πολυπληθής ήδη από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όμως οι οικονομικές και πολιτικές συνθήκες οδήγησαν σταδιακά σε συρρίκωση σε μερικές εκαντοντάδες άτομα σήμερα.
Μπορεί την εκκλησία να την βρήκαμε κλειστή και τον φύλακα απρόθυμο να ανοίξει, εντούτοις κινούμενοι περιμετρικά του περίβολου ανακαλύψαμε ένα κτήριο με φαρδιά πλατιά την επιγραφή “Κοντομιχάλειος Σχολή, Εκπαιδευτήρια 1924” και την ελληνική σημαία να κυματίζει στον ιστό. Έκπληκτοι από την ανέλπιστη ανακάλυψη τρυπώσαμε στο εσωτερικό.
Η Κοντομιχάλειος Σχολή σήμερα είναι διεθνές εκπαιδευτικό ίδρυμα όπου εκτός των υπολοίπων φοιτούν (δωρεάν) και τα... 7 εναπομείναντα ελληνόπουλα του Χαρτούμ. Η ευγενέστατη διευθύντρια μας καλωσόρισε και μας έκανε μια σύντομη ξενάγηση στους χώρους. Αν και οι αίθουσες εσωτερικά έχουν εκμοντερνιστεί για τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες, εντούτοις οι κτιριακές εγκαταστάσεις παραμένουν αναλλοίωτες με μικρές πινελιές που παραπέμπουν στο ελληνικό παρελθόν του: μικρές πινακίδες με παραινέσεις (σε πολυτονικό σύστημα) για τους μικρούς μαθητές του σχολείου: “Αγαπώ τους συμμαθητάς μου”, “Δεν διακόπτω τους άλλους όταν ομιλούν”
Δεν είχα ξαναεπισκεφθεί πολιπολιτισμικό σχολείο. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι πως κάθε χώρος ήταν γεμάτος συνθήματα που καλλιεργούν την ανεκτικότητα και την αποδοχή στην διαφορετικότητα. Πόσο διαφορετικά από τα δικά μου χρόνια που είχα αναρτημένους τον Παπαφλέσσα και τον Ανδρούτσο να με ατενίζουν βλοσυροί.
Και ο Ελληνορθόδοξος ναός στον περίβολο του Κοντομιχάλειου Ιδρύματος
Η περιήγηση στο “ελληνικό” Χαρτούμ δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και το ξενοδοχείο Acropole. To παλιότερο της πόλης και σήμερα φιλοξενεί το ελληνικό προξενείο (μιας κι η πρεσβεία λόγω περικοπών έκλεισε). Γνωρίσαμε τους ιδιοκτήτες, μας τράταραν καφέ και μιλήσαμε μαζί τους. Πόσο δύσκολο είναι να κάνεις δουλειές στο Σουδάν έστω κι αν έχεις ανατραφεί εκεί γενιές ολόκληρες.
Αφού διασχίσαμε στενά με μιρκομάγαζα, τα περισσότερα να απευθύνονται στη νέα μόδα της κινητής τηλεφωνίας, προσπερνώντας το Arcadia Mall στη καρδιά της πόλης,
αποχαιρέτησα τους συνταξιδιώτες μου και συνέχισα πεζή για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο περνώντας από περίτεχνα τζαμιά αλλά και προσεκτικά φυλασσόμενες εκκλησιές.
Και ο ναός του μοντερνισμού. Το αυγοειδές Corinthia hotel
Το μουσείο είχε ενδιαφέρον (κυρίως οι ναοί που σώθηκαν από τον καταποντισμό λόγω των φραγμάτων στο Νείλο και μεταφέρθηκαν αυτούσιοι στο προαύλιο), όμως απέπνεε εγκατάλειψη.
Αυτό που κυριολεκτικά με μάγεψε ήταν ο δεύτερος όροφος που ήταν αποκλειστικά αφιερωμένος σε τοιχογραφίες χριστιανικών ναών ή μοναστηριών που διασώθηκαν.
Πραγματικά δεν κατάλαβα για πότε πέρασε η ώρα καθώς ο ήλιος έδειχνε ν’αποχαιρετά τη μέρα. Χωρίς να προβληματιστώ για θέματα ασφαλείας προτίμησα να καλύψω τα 3 χιλιόμετρα που απείχε το μουσείο από το ξενοδοχείο με τα πόδια. Αναρωτιόμουν σε πόσες αφρικανικές -κι όχι μόνο- μεγαλουπόλεις μπορεί ένας αλλοδαπός, ολομόναχος, κουβαλώντας φωτογραφική μηχανή, πορτοφόλι, διαβατήριο να περιδιαβαίνει κακοφωτισμένα στενά χωρίς την παραμικρή αίσθηση κινδύνου.

Η πρωτεύουσα του Σουδάν είναι μια υδροκέφαλη μεγαλούπολη.
Δέκα εκατομμύρια κάτοικοι μένουν στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή. Απαρτίζεται κατ’ουσίαν από τις περιοχές: το Κεντρικό Χαρτούμ, το Omdurman και το Βόρειο Χαρτούμ ή Bahri

Το πέρασμα κι η στάση από το Οmdurman ήταν επιβεβλημένη. Εκεί χτυπά η εμπορική καρδιά της πόλης κι η ατμόσφαιρα είναι χαοτική. Κίνηση από τροχοφόρα και πλήθος κόσμου να έχει ξεχυθεί στα σουκ της πόλης.







Αναλωθήκαμε στο μικρό δρομάκι με τα σουβενίρ όπου την δυνατότητα για παζάρια μας την χάλασαν… Τούρκοι.



Κι όχι απλοί τούρκοι τουρίστες, αλλά μέλη της αντιπροσωπείας που συνόδευαν τον Τούρκο πρόεδρο στην επίσημη επίσκεψή του στη χώρα. Και να μην θέλαμε θα το καταλαβαίναμε άλλωστε. Είχε γεμίσει όλη η πόλη με μπαϊράκια, αφίσες και συνθήματα του πολυχρονεμένου.

Καταλήξαμε στο γνωστό ξενοδοχείο Khartoum Plaza, όπου αποχαιρετίσαμε τον οδηγό μας, τον Ghazi. Δεν υπήρξε μόνο οδηγός, αλλά μάγειράς μας. Αν και ήταν ευγενικός και συνεργάσιμος, θα τον χαρακτήριζα μάλλον απόμακρο και τελικά απλώς διεκπεραιωτικό.

To επόμενο πρωί, κι ενώ οι συνταξιδιώτες μου είχαν ήδη κάνει γνωριμία με την πόλη, για μένα ήταν ένας αγώνας δρόμου να δω όσο περισσότερα μπορούσα.
Εντούτοις τους έπεισα να με ακολουθήσουν για επίσκεψη στο μικρό αλλά ενδιαφέρον εθνογραφικό μουσείο. Η διαδρομή ως εκεί έγινε εντός του υποτιθέμενου σύγχρονου κέντρου που ήταν κι αυτό γεμάτο σκόνη ενώ υπήρχαν και στενά συχνά μέσα στη λάσπη και τα σκουπίδια. Εντούτοις περίσσευαν τα πολυπληθή γιαπωνέζικα ογκώδη 4Χ4 στους δρόμους της.




Υπαίθριο κουρείο



Εθνογραφικό Μουσείο

Εθνογραφικό Μουσείο
Είχα βάλει στοίχημα σ’αυτό το ταξίδι να βρω την ελληνορθόδοξη εκκλησία και ν’ανάψω ένα κεράκι μιας κι ήταν ημέρες γιορτινές. Η ελληνική κοινότητα του Χαρτούμ υπήρξε πολυπληθής ήδη από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όμως οι οικονομικές και πολιτικές συνθήκες οδήγησαν σταδιακά σε συρρίκωση σε μερικές εκαντοντάδες άτομα σήμερα.
Μπορεί την εκκλησία να την βρήκαμε κλειστή και τον φύλακα απρόθυμο να ανοίξει, εντούτοις κινούμενοι περιμετρικά του περίβολου ανακαλύψαμε ένα κτήριο με φαρδιά πλατιά την επιγραφή “Κοντομιχάλειος Σχολή, Εκπαιδευτήρια 1924” και την ελληνική σημαία να κυματίζει στον ιστό. Έκπληκτοι από την ανέλπιστη ανακάλυψη τρυπώσαμε στο εσωτερικό.


Η Κοντομιχάλειος Σχολή σήμερα είναι διεθνές εκπαιδευτικό ίδρυμα όπου εκτός των υπολοίπων φοιτούν (δωρεάν) και τα... 7 εναπομείναντα ελληνόπουλα του Χαρτούμ. Η ευγενέστατη διευθύντρια μας καλωσόρισε και μας έκανε μια σύντομη ξενάγηση στους χώρους. Αν και οι αίθουσες εσωτερικά έχουν εκμοντερνιστεί για τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες, εντούτοις οι κτιριακές εγκαταστάσεις παραμένουν αναλλοίωτες με μικρές πινελιές που παραπέμπουν στο ελληνικό παρελθόν του: μικρές πινακίδες με παραινέσεις (σε πολυτονικό σύστημα) για τους μικρούς μαθητές του σχολείου: “Αγαπώ τους συμμαθητάς μου”, “Δεν διακόπτω τους άλλους όταν ομιλούν”



Δεν είχα ξαναεπισκεφθεί πολιπολιτισμικό σχολείο. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι πως κάθε χώρος ήταν γεμάτος συνθήματα που καλλιεργούν την ανεκτικότητα και την αποδοχή στην διαφορετικότητα. Πόσο διαφορετικά από τα δικά μου χρόνια που είχα αναρτημένους τον Παπαφλέσσα και τον Ανδρούτσο να με ατενίζουν βλοσυροί.


Και ο Ελληνορθόδοξος ναός στον περίβολο του Κοντομιχάλειου Ιδρύματος
Η περιήγηση στο “ελληνικό” Χαρτούμ δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και το ξενοδοχείο Acropole. To παλιότερο της πόλης και σήμερα φιλοξενεί το ελληνικό προξενείο (μιας κι η πρεσβεία λόγω περικοπών έκλεισε). Γνωρίσαμε τους ιδιοκτήτες, μας τράταραν καφέ και μιλήσαμε μαζί τους. Πόσο δύσκολο είναι να κάνεις δουλειές στο Σουδάν έστω κι αν έχεις ανατραφεί εκεί γενιές ολόκληρες.



Αφού διασχίσαμε στενά με μιρκομάγαζα, τα περισσότερα να απευθύνονται στη νέα μόδα της κινητής τηλεφωνίας, προσπερνώντας το Arcadia Mall στη καρδιά της πόλης,



αποχαιρέτησα τους συνταξιδιώτες μου και συνέχισα πεζή για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο περνώντας από περίτεχνα τζαμιά αλλά και προσεκτικά φυλασσόμενες εκκλησιές.



Και ο ναός του μοντερνισμού. Το αυγοειδές Corinthia hotel
Το μουσείο είχε ενδιαφέρον (κυρίως οι ναοί που σώθηκαν από τον καταποντισμό λόγω των φραγμάτων στο Νείλο και μεταφέρθηκαν αυτούσιοι στο προαύλιο), όμως απέπνεε εγκατάλειψη.










Αυτό που κυριολεκτικά με μάγεψε ήταν ο δεύτερος όροφος που ήταν αποκλειστικά αφιερωμένος σε τοιχογραφίες χριστιανικών ναών ή μοναστηριών που διασώθηκαν.


Πραγματικά δεν κατάλαβα για πότε πέρασε η ώρα καθώς ο ήλιος έδειχνε ν’αποχαιρετά τη μέρα. Χωρίς να προβληματιστώ για θέματα ασφαλείας προτίμησα να καλύψω τα 3 χιλιόμετρα που απείχε το μουσείο από το ξενοδοχείο με τα πόδια. Αναρωτιόμουν σε πόσες αφρικανικές -κι όχι μόνο- μεγαλουπόλεις μπορεί ένας αλλοδαπός, ολομόναχος, κουβαλώντας φωτογραφική μηχανή, πορτοφόλι, διαβατήριο να περιδιαβαίνει κακοφωτισμένα στενά χωρίς την παραμικρή αίσθηση κινδύνου.

Last edited by a moderator: