hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Χαρτούμ - Φτώχεια κ Καλή Καρδιά
- Ομντουρμάν - Χορεύοντας με τους Δερβίσηδες
- Κοράλλια κ Λαμαρίνες
- Κάσαλα - Πίστη ζυμωμένη απο πηλό
- Naqa & Mussawarat
- Οι πυραμίδες της Meroe
- Karima: τάφοι, πυραμίδες, ναοί και το εμβληματικό βουνό Jebel Barkal
- Παλιά Dongola: χριστιανικά μνημεία
- Kerma: προϊστορία και ξεχασμένα βασίλεια
- Οι..καταρράκτες του Νείλου κι οι βραχογραφίες
- Soleb: τα μυγάκια του Χίτσκοκ
- Sai: ένα νησί καταμεσίς του Νείλου
- Έρημος
- Χαρτούμ
- Επιμύθιο
Παλιά Dongola: χριστιανικά μνημεία
Την διαδρομή προς την Παλιά Dongola 150 χλμ δυτικά της Karima την καλύψαμε σε μόλις 1-1/2 ώρα, αφού ήταν μια ευθεία ασφάλτου πρόσφατης κινεζικής κατασκευής (μα ψάχνατε από αλλού εργολάβο; ) με ελάχιστη κίνηση με το κοντέρ να δείχνει μόνιμα πάνω από 120 χλμ.
Όχι! Δεν είναι φωτογραφία από άλλη χώρα. Να'ναι καλά ο Νείλος
Η πόλη της Παλιάς Dongola ήταν πρωτεύουσα του χριστιανικού βασιλείου της Μακουρίας μεταξύ του 7ου και του 14ου αιώνα και στο αποκορύφωμά της φιλοξενούσε δεκάδες εκκλησίες και μοναστήρια.
Λίγες εκατοντάδες μέτρα από τα κύρια χριστιανικά αξιοθέατα είναι ένα μεγάλο ισλαμικό νεκροταφείο που περιέχει αρκετούς τεράστιους τάφους λάσπης-τούβλου, που μου θύμιζαν κυψέλες.
Tρύπωσα να δω το εσωτερικό μιας εξ’αυτών. Η μπόχα από περιττώματα χτύπησε αμέσως μύτη μου. Κι αυτά δεν μοιάζαν αιγοπροβάτων. Η απορία μου λύθηκε ακριβώς πάνω από το κεφάλι μου. Εκατοντάδες μικρές νυχτερίδες κάλυπταν το θόλο κι είχαν αρχίσει ένα ξέφρενο πέταγμα ενοχλημένες από την παρουσία μου και το φλας της μηχανής.
Eπιβλητικότερη όλων στο χώρο στέκει η Αίθουσα του Θρόνου (μη επισκέψιμη εσωτερικά) που μετατράπηκε σε τζαμί τον 14ο αι. στο τέλος της χριστιανικής περιόδου. Το τζαμί ήταν σε λειτουργία μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα .
Στην παλιά Dongola oι εκκλησιές και τα μοναστήρια ήταν γενικά απλές εξωτερικά, όμως οι εσωτερικοί χώροι είχαν όμορφες τοιχογραφίες - μερικές από τις οποίες βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο του Χαρτούμ.
Σήμερα, λίγοι διάσπαρτοι τοίχοι και σειρές κιονοστοιχιών παραμένουν αδιάψευστοι μάρτυρες του παρελθόντος.
Όμως το σκηνικό με την έρημο, τον Νείλο, το εγκαταλελειμμένο χωριό και την απόλυτη μοναξιά κάνουν την επίσκεψη μοναδική εμπειρία (διότι όπου γκρέμι εμείς εκστασιαζόμαστε...)
Η θέα στο Νείλο εξ'ευωνύμων
Η θέα στο Νείλο εκ δεξιών
Υπέροχα γκρέμια με φόντο την Αίθουσα του Θρόνου
Aφού γλιτώσαμε στο τσακ την ηλίαση αφού περιφερόμασταν για τουλάχιστον 3 ώρες κάτω από τον καυτό ήλιο, επιστρέψαμε στην Karima.
Κάνοντας παράκαμψη πάνω από το Νείλο στην νέα κινέζικη (τι άλλο πια; ) γέφυρα, αρχικά σταματήσαμε σε μια υπαίθρια καντίνα για να γευματίσουμε.
Πιθάρια με νερό να ξεδιψάνε οι περιστατικοί.
To ακάματο 4X4
Η είσοδος της καντίνας
Ψωμί, φαλάφελ, φουλ και πατάτες κοκκινιστές με ιχνοστοιχεία κρέατος. Αμφιβάλλω αν θα ανακαλύπταμε μόνοι μας ποτέ το συγκεκριμένο μέρος για να γευματίσουμε, αφού ταμπέλα "διαφημιστική" όπως αλλού δεν υπήρχε. Η επιχείρηση μάλλον απευθυνόταν στη γειτονιά.
Τα μαχαιροπίρουνα ήταν ανύπαρκτα, αλλά αυτό δεν μας έκανε εντύπωση. Το ψωμί και τα δάκτυλα γιατί τα έχουμε;
Το όλο σκηνικό συμπλήρωσαν κι οι μύγες που στήσαν χορό κι επιβουλεύονταν συνεχώς το φαγητό μας. Εντούτοις τα φάγαμε κι αφήσαμε τα ψίχουλα...
Σας διαβεβαιώ: ουδεμία παρενέργεια στο γαστρεντερικό μας σύστημα.
Η μέρα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στη νεκρόπολη με τις πυραμίδες Nuri, τις λιγότερο εντυπωσιακές από όσες είδαμε σ’όλο το ταξίδι καθώς ο χρόνος κι η άμμος τις κατατρώνε σιγά σιγά.
Παρά τα χιλιόμετρα φτάσαμε νωρίς το απόγευμα στον ξενώνα μας. Ευκαιρία για χαλάρωση, δείπνο από τα χεράκια του οδηγού μας και βέβαια τη γνωστή ενασχόληση το βράδυ: “Πάμε για ύπνο Κατερίνα....”
ΚΑΙ ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ ISABELLE
4η μ. Υ μέρα
Μ’ αρέσουν οι εκπλήξεις, σας το έχω πει; Ήτοι, έτσι κι ένας τόπος κατορθώσει να με ξαφνιάζει, ε, τότε, μ’ έχει κερδίσει από χέρι.
Όχι, δεν είχα προετοιμαστεί γι αυτό που αντίκρισα στην παλιά Dongola. Για την ακρίβεια δεν είχα την παραμικρή ιδέα για το τι έπρεπε να περιμένω. Γι αυτό και όταν βρέθηκα μπροστά σ’ αυτό το άδειο τίποτε, σπαρμένο με τα δεκάδες κυψελωτά οικοδομήματα, το τοπίο με άρπαξε κατ’ ευθείαν από τα μούτρα. Παράκρουση! Φωτογραφική εννοώ. Σαν κι αυτή που παθαίνω μπροστά σε κάθε τι που όμοιό του δεν έχω ξαναδεί.
Μια λέξη ήρθε και μου κόλλησε εκείνη τη στιγμή και την σέρνω μαζί μου από τότε. Μια λέξη αγγλική: weird. Που τρέχα γύρευε γιατί μου φαίνεται πώς περιγράφει καλύτερα από το ελληνικό της αντίστοιχο (αλλόκοτο, παράδοξο) την αίσθηση που αποπνέει ο χώρος. Η αλήθεια είναι ότι η weird γοητεία του δεν προέρχεται μόνο από τις "κυψέλες" του μουσουλμανικού νεκροταφείου, ορισμένες εκ των οποίων, μερικώς κατεστραμμένες, θυμίζουν υπερτροφικά τσόφλια αυγών ακουμπισμένων στην άμμο.
Στα ιδιόμορφα αυτά μαυσωλεία έρχονται να προστεθούν και τα διάσπαρτα ερείπια ανάμεσα τους
καθώς και η περίφημη Αίθουσα του Θρόνου που δεσπόζει πάνω στο λόφο και εισχωρεί σχεδόν ασυναίσθητα σε κάθε φωτογραφικό καρέ
Και βεβαίως τα άκρως ατμοσφαιρικά υπολείμματα του χωριού κοντά στον Νείλο που αφηγούνται κι αυτά με τον τρόπο τους τις δικές τους ιστορίες.
Μα πάνω απ’ όλα είναι ο ίδιος ο ζωοδότης ποταμός, αυτό το ανεκτίμητο δώρο της Φύσης, που έκανε εφικτή τη ζωή στην έρημο, καρπίζοντας όχι μονάχα τις απαραίτητες καλλιέργειες μα και ολόκληρους πολιτισμούς στις όχθες του.
Και καθώς το αδηφάγο γουρουνάκι ήδη φούλαρε την ιστορία με όσες (εξαιρετικές) φωτό του Νείλου αν φας προφιλ και τρουά καρ πυροβόλησε εκείνη την ημέρα, εγώ θα περιοριστώ αναγκαστικά στην μία και μοναδική που δεν μπόρεσε να βγάλει για πρακτικούς λόγους, και καλά να πάθει! (χε χε χε!)
Και πριν βιαστείτε να με πείτε φθονερή και χαιρέκακη, μάθετε πρώτα τον λόγο και κρίνετε. Το γουρούνι το λοιπόν δεν κατάφερε να βγάλει τη συγκεκριμένη φωτό γιατί δεν διέθετε τηλεφακό. Και δεν διέθετε τηλεφακό, όχι επειδή δεν έχει ο καημενούλης λεφτά για ν’ αγοράσει, αλλά επειδή είναι ένας φρικτός τεμπέλαρος και βαρέθηκε να πάρει μαζί του στο ταξίδι τον τηλεφακό που ήδη κατέχει. Τον άφησε συνειδητά στο σπίτι. Έτσι ακριβώς όπως σας τα γράφω. Του έπεφτε, λέει, βαρύς ο τελέ (μισό κιλό) για το ευαίσθητο (δίμετρο) κορμάκι του. Μάλιστα. Από τον τελέ ξεκίνησε να κάνει τις περικοπές στο «μη αναγκαίο βάρος». Ενώ οι τρεις κούτες τσιγάρα που’ σερνε μαζί του για να καπνίζει πάφα πούφα ακόμα και στον ύπνο του και, κυρίως, η γ@μ@ταμπλέτα που κουβάλησε για να σκαρώνει νυχτιάτικα ιστορίες και να με τρέχει εμένα τώρα να συμπληρώνω, α, όλα κι όλα, αυτά προφανώς συγκαταλέγονται στα απαραίτητα. Τι να πεις…
Άντε και μερικά ακόμα στιγμιότυπα της ημέρας
Το μεσημεριανό μας σερβιρισμένο με όλους τους κανόνες του αφρικανικού σαβουάρ βιβρ.
El Nuri, με ολίγη από σκιές και υδρονέττιες πλάτες
Και ο Ζυρ κοντρα φως να κλείσει το κεφάλαιο
Την διαδρομή προς την Παλιά Dongola 150 χλμ δυτικά της Karima την καλύψαμε σε μόλις 1-1/2 ώρα, αφού ήταν μια ευθεία ασφάλτου πρόσφατης κινεζικής κατασκευής (μα ψάχνατε από αλλού εργολάβο; ) με ελάχιστη κίνηση με το κοντέρ να δείχνει μόνιμα πάνω από 120 χλμ.


Όχι! Δεν είναι φωτογραφία από άλλη χώρα. Να'ναι καλά ο Νείλος
Η πόλη της Παλιάς Dongola ήταν πρωτεύουσα του χριστιανικού βασιλείου της Μακουρίας μεταξύ του 7ου και του 14ου αιώνα και στο αποκορύφωμά της φιλοξενούσε δεκάδες εκκλησίες και μοναστήρια.
Λίγες εκατοντάδες μέτρα από τα κύρια χριστιανικά αξιοθέατα είναι ένα μεγάλο ισλαμικό νεκροταφείο που περιέχει αρκετούς τεράστιους τάφους λάσπης-τούβλου, που μου θύμιζαν κυψέλες.




Tρύπωσα να δω το εσωτερικό μιας εξ’αυτών. Η μπόχα από περιττώματα χτύπησε αμέσως μύτη μου. Κι αυτά δεν μοιάζαν αιγοπροβάτων. Η απορία μου λύθηκε ακριβώς πάνω από το κεφάλι μου. Εκατοντάδες μικρές νυχτερίδες κάλυπταν το θόλο κι είχαν αρχίσει ένα ξέφρενο πέταγμα ενοχλημένες από την παρουσία μου και το φλας της μηχανής.

Eπιβλητικότερη όλων στο χώρο στέκει η Αίθουσα του Θρόνου (μη επισκέψιμη εσωτερικά) που μετατράπηκε σε τζαμί τον 14ο αι. στο τέλος της χριστιανικής περιόδου. Το τζαμί ήταν σε λειτουργία μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα .

Στην παλιά Dongola oι εκκλησιές και τα μοναστήρια ήταν γενικά απλές εξωτερικά, όμως οι εσωτερικοί χώροι είχαν όμορφες τοιχογραφίες - μερικές από τις οποίες βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο του Χαρτούμ.
Σήμερα, λίγοι διάσπαρτοι τοίχοι και σειρές κιονοστοιχιών παραμένουν αδιάψευστοι μάρτυρες του παρελθόντος.






Όμως το σκηνικό με την έρημο, τον Νείλο, το εγκαταλελειμμένο χωριό και την απόλυτη μοναξιά κάνουν την επίσκεψη μοναδική εμπειρία (διότι όπου γκρέμι εμείς εκστασιαζόμαστε...)

Η θέα στο Νείλο εξ'ευωνύμων

Η θέα στο Νείλο εκ δεξιών



Υπέροχα γκρέμια με φόντο την Αίθουσα του Θρόνου
Aφού γλιτώσαμε στο τσακ την ηλίαση αφού περιφερόμασταν για τουλάχιστον 3 ώρες κάτω από τον καυτό ήλιο, επιστρέψαμε στην Karima.
Κάνοντας παράκαμψη πάνω από το Νείλο στην νέα κινέζικη (τι άλλο πια; ) γέφυρα, αρχικά σταματήσαμε σε μια υπαίθρια καντίνα για να γευματίσουμε.

Πιθάρια με νερό να ξεδιψάνε οι περιστατικοί.


To ακάματο 4X4

Η είσοδος της καντίνας
Ψωμί, φαλάφελ, φουλ και πατάτες κοκκινιστές με ιχνοστοιχεία κρέατος. Αμφιβάλλω αν θα ανακαλύπταμε μόνοι μας ποτέ το συγκεκριμένο μέρος για να γευματίσουμε, αφού ταμπέλα "διαφημιστική" όπως αλλού δεν υπήρχε. Η επιχείρηση μάλλον απευθυνόταν στη γειτονιά.
Τα μαχαιροπίρουνα ήταν ανύπαρκτα, αλλά αυτό δεν μας έκανε εντύπωση. Το ψωμί και τα δάκτυλα γιατί τα έχουμε;
Το όλο σκηνικό συμπλήρωσαν κι οι μύγες που στήσαν χορό κι επιβουλεύονταν συνεχώς το φαγητό μας. Εντούτοις τα φάγαμε κι αφήσαμε τα ψίχουλα...
Σας διαβεβαιώ: ουδεμία παρενέργεια στο γαστρεντερικό μας σύστημα.

Η μέρα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στη νεκρόπολη με τις πυραμίδες Nuri, τις λιγότερο εντυπωσιακές από όσες είδαμε σ’όλο το ταξίδι καθώς ο χρόνος κι η άμμος τις κατατρώνε σιγά σιγά.

Παρά τα χιλιόμετρα φτάσαμε νωρίς το απόγευμα στον ξενώνα μας. Ευκαιρία για χαλάρωση, δείπνο από τα χεράκια του οδηγού μας και βέβαια τη γνωστή ενασχόληση το βράδυ: “Πάμε για ύπνο Κατερίνα....”
ΚΑΙ ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ ISABELLE
4η μ. Υ μέρα
Μ’ αρέσουν οι εκπλήξεις, σας το έχω πει; Ήτοι, έτσι κι ένας τόπος κατορθώσει να με ξαφνιάζει, ε, τότε, μ’ έχει κερδίσει από χέρι.
Όχι, δεν είχα προετοιμαστεί γι αυτό που αντίκρισα στην παλιά Dongola. Για την ακρίβεια δεν είχα την παραμικρή ιδέα για το τι έπρεπε να περιμένω. Γι αυτό και όταν βρέθηκα μπροστά σ’ αυτό το άδειο τίποτε, σπαρμένο με τα δεκάδες κυψελωτά οικοδομήματα, το τοπίο με άρπαξε κατ’ ευθείαν από τα μούτρα. Παράκρουση! Φωτογραφική εννοώ. Σαν κι αυτή που παθαίνω μπροστά σε κάθε τι που όμοιό του δεν έχω ξαναδεί.
Μια λέξη ήρθε και μου κόλλησε εκείνη τη στιγμή και την σέρνω μαζί μου από τότε. Μια λέξη αγγλική: weird. Που τρέχα γύρευε γιατί μου φαίνεται πώς περιγράφει καλύτερα από το ελληνικό της αντίστοιχο (αλλόκοτο, παράδοξο) την αίσθηση που αποπνέει ο χώρος. Η αλήθεια είναι ότι η weird γοητεία του δεν προέρχεται μόνο από τις "κυψέλες" του μουσουλμανικού νεκροταφείου, ορισμένες εκ των οποίων, μερικώς κατεστραμμένες, θυμίζουν υπερτροφικά τσόφλια αυγών ακουμπισμένων στην άμμο.
Στα ιδιόμορφα αυτά μαυσωλεία έρχονται να προστεθούν και τα διάσπαρτα ερείπια ανάμεσα τους
καθώς και η περίφημη Αίθουσα του Θρόνου που δεσπόζει πάνω στο λόφο και εισχωρεί σχεδόν ασυναίσθητα σε κάθε φωτογραφικό καρέ
Και βεβαίως τα άκρως ατμοσφαιρικά υπολείμματα του χωριού κοντά στον Νείλο που αφηγούνται κι αυτά με τον τρόπο τους τις δικές τους ιστορίες.
Μα πάνω απ’ όλα είναι ο ίδιος ο ζωοδότης ποταμός, αυτό το ανεκτίμητο δώρο της Φύσης, που έκανε εφικτή τη ζωή στην έρημο, καρπίζοντας όχι μονάχα τις απαραίτητες καλλιέργειες μα και ολόκληρους πολιτισμούς στις όχθες του.
Και καθώς το αδηφάγο γουρουνάκι ήδη φούλαρε την ιστορία με όσες (εξαιρετικές) φωτό του Νείλου αν φας προφιλ και τρουά καρ πυροβόλησε εκείνη την ημέρα, εγώ θα περιοριστώ αναγκαστικά στην μία και μοναδική που δεν μπόρεσε να βγάλει για πρακτικούς λόγους, και καλά να πάθει! (χε χε χε!)
Και πριν βιαστείτε να με πείτε φθονερή και χαιρέκακη, μάθετε πρώτα τον λόγο και κρίνετε. Το γουρούνι το λοιπόν δεν κατάφερε να βγάλει τη συγκεκριμένη φωτό γιατί δεν διέθετε τηλεφακό. Και δεν διέθετε τηλεφακό, όχι επειδή δεν έχει ο καημενούλης λεφτά για ν’ αγοράσει, αλλά επειδή είναι ένας φρικτός τεμπέλαρος και βαρέθηκε να πάρει μαζί του στο ταξίδι τον τηλεφακό που ήδη κατέχει. Τον άφησε συνειδητά στο σπίτι. Έτσι ακριβώς όπως σας τα γράφω. Του έπεφτε, λέει, βαρύς ο τελέ (μισό κιλό) για το ευαίσθητο (δίμετρο) κορμάκι του. Μάλιστα. Από τον τελέ ξεκίνησε να κάνει τις περικοπές στο «μη αναγκαίο βάρος». Ενώ οι τρεις κούτες τσιγάρα που’ σερνε μαζί του για να καπνίζει πάφα πούφα ακόμα και στον ύπνο του και, κυρίως, η γ@μ@ταμπλέτα που κουβάλησε για να σκαρώνει νυχτιάτικα ιστορίες και να με τρέχει εμένα τώρα να συμπληρώνω, α, όλα κι όλα, αυτά προφανώς συγκαταλέγονται στα απαραίτητα. Τι να πεις…
Άντε και μερικά ακόμα στιγμιότυπα της ημέρας
Το μεσημεριανό μας σερβιρισμένο με όλους τους κανόνες του αφρικανικού σαβουάρ βιβρ.
El Nuri, με ολίγη από σκιές και υδρονέττιες πλάτες
Και ο Ζυρ κοντρα φως να κλείσει το κεφάλαιο
Last edited by a moderator: