Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.503
- Likes
- 31.400
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Tο πρωινό της Δευτέρας 1/8 προτελευταίας μέρας του ταξιδιού ήταν αφιερωμένο στην εξερεύνηση της δεύτερης συνοικίας της Ματέρα, του Sasso Caveoso, στο οποίο σημαντικό αξιοθέατο είναι ο ναός της Santa Maria d' Idris σκαμμένος εξ' ολοκλήρου μέσα στον βράχο, στο ψηλότερο σημείο, με πανοραμική θέα στο Sasso Barizano.
Εκείνο που μας έκανε εντύπωση ήταν το πλήθος των εκκλησιών και των μοναστηριών που συναντήσαμε, καθώς η πόλη δεν είναι τόσο μεγάλη, ώστε να δικαιολογεί έναν τέτοιο αριθμό μνημείων. Και όμως υπάρχει εξήγηση για αυτό το γεγονός: Η περίοδος της Εικονομαχίας (726-843 μ.Χ.) έπαιξε καταλυτικό ρόλο για τη φυσιογνωμία της περιοχής. Η διαμάχη αυτή ανάγκασε χιλιάδες μοναχούς τους λεγόμενους Βασιλειανούς, να μεταναστεύσουν από τη Συρία και την Καππαδοκία στην περιοχή, ενισχύοντας την Ελληνικότητα αλλά και την εικονολατρεία.
Εγκαταστάθηκαν στη Νότιο Ιταλία μαζί με τις οικογένειές τους, συχνά σε υπόσκαφες πόλεις, μεταφέροντας τον τρόπο ζωής τους και αναβιώνοντας την Ορθόδοξη Εκκλησία και το λειτουργικό της. Γι' αυτό και η Ματέρα αναφέρεται και ως η "Καππαδοκία της Ιταλίας".
Ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης
Η περιήγηση συνεχίστηκε σε όλα τα στενά δρομάκια, σκαλάκια, πλατείες της πόλης, κάτω από τον καυτό καλοκαιριάτικο ήλιο, με το θέαμα όμως να μας αποζημιώνει. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός, ότι διάφορες τοποθεσίες της Ματέρα, οι οποίες θυμίζουν περιοχές μέσα και γύρω από την Ιερουσαλήμ έχουν χρησιμοποιηθεί σε πολλές χριστιανικές ταινίες, από το 1964 με το Ευαγγέλιο κατά Ματθαίον του Pasolini μέχρι το 2004 με τα Πάθη του Χριστού του Gibson.
Αναλάβαμε δυνάμεις τρώγοντας panini με μοτσαρέλα, ντομάτα και πλατύφυλλο βασιλικό και πίνοντας παγωμένο νερό και χυμούς στην Piazza Sedile. Εκεί βρίσκεται ένα super-market, το Divella το οποίο εκτός του ότι έχει τα πάντα, σερβίρει 5-6 διαφορετικά μαγειρεμένα φαγητά, σαλάτες και σάντουιτς. Έχει έξω τραπεζάκια για να φας και να ξεκουραστείς. Τιμές οικονομικότατες για γρήγορο φαγητό. Αγοράσαμε και διάφορα ζυμαρικά που φτιάχνονται στη Ματέρα, ξεκουραστήκαμε και φύγαμε για το ξενοδοχείο. Θα αποχαιρετούσαμε την πόλη ανεβαίνοντας με το αυτοκίνητο στο απέναντι βουνό, έχοντας ολόκληρη τη Ματέρα απλωμένη μπροστά στα μάτια μας.
70 χιλιόμετρα μας χώριζαν πλέον από τον τελικό προορισμό αυτού του ταξιδιού το Bari, πρωτεύουσα της Απουλίας και δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Νότιας Ιταλίας. Είναι μια παραθαλάσσια, ζωντανή πόλη και αποτελεί σταυροδρόμι για πολλούς ακόμη προορισμούς. Το λιμάνι του είναι σημείο εισόδου τόσο από τη χώρα μας, όσο και από την Αλβανία και την Κροατία. Γνώρισε άνθηση με την άφιξη των Ρωμαίων, υπήρξε έδρα του Βυζαντινού διοικητή της Νότιας Ιταλίας και καταστράφηκε με τους βομβαρδισμούς του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Είναι η μοναδική Ευρωπαϊκή πόλη που γνώρισε τον χημικό πόλεμο, όταν τη νύχτα της 2ας Δεκεμβρίου 1943, Γερμανικά βομβαρδιστικά βύθισαν στο λιμάνι της πόλης συμμαχικά πλοία, μεταξύ των οποίων και το Αμερικανικό "Τζον Χάρβευ" το οποίο μετέφερε αέριο μουστάρδας προοριζόμενο για χρήση, αν οι Γερμανικές δυνάμεις ξεκινούσαν χημικό πόλεμο. Η παρουσία του αερίου ήταν άκρως απόρρητη και οι αρχές στην ξηρά δεν το γνώριζαν, με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των θυμάτων, καθώς οι γιατροί μη γνωρίζοντας τι έχουν να αντιμετωπίσουν έδιναν θεραπεία που πολλές φορές είχε τα αντίθετα αποτελέσματα για τους ασθενείς. Η όλη υπόθεση κρατήθηκε μυστική για πολλά χρόνια μετά το τέλος του πολέμου και μέχρι σήμερα πολλοί κάτοικοι αγνοούν το τι συνέβη πραγματικά.
Σήμερα είναι μια σύγχρονη, νεανική-λόγω των πανεπιστημίων της-πόλη με όμορφες πλατείες, μεγάλες λεωφόρους, ιστορικά μνημεία, πολυτελή καταστήματα και έντονη νυχτερινή ζωή.
Εδώ λοιπόν φτάσαμε και εμείς το απόγευμα ψάχνοντας το κατάλυμά μας για την αποψινή μας διανυκτέρευση. Το Kerry Blu είναι ένα Β&Β, με δωμάτια σε μια πολυκατοικία κεντρικά στο Bari, με βασικές υποδομές. Το καλό ήταν ότι συνεργάζονταν με ένα υπόγειο parking σε μια κοντινή πλατεία και μπορέσαμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο με μόλις 10€ χρέωση, μέχρι την επόμενη μέρα που θα αναχωρούσαμε για Ελλάδα.
Τακτοποιηθήκαμε και βγήκαμε για την πρώτη αναγνωριστική βόλτα στην πόλη αναζητώντας κάποιο εστιατόριο για φαγητό σαν αρχή. Δε φαντάζεστε τη χαρά μας όταν ανακαλύψαμε ότι λίγα μέτρα από το ξενοδοχείο μας υπήρχε μαγαζί με σουβλάκια!
Και μάλιστα ήταν κατάμεστο από Ιταλούς που απολάμβαναν greek souvlaki και χωριάτικες σαλάτες μετά μανίας. Μετά από τόσες πίτσες και μακαρονάδες, τα σουβλάκια και η σαλάτα με τη φέτα ήταν βάλσαμο για την πείνα μας και τα στομάχια μας.
Μια Ιταλίδα από το διπλανό τραπέζι μας ρώτησε αν η γλώσσα που μιλάμε είναι Ελληνικά και όταν πήρε καταφατική απάντηση θέλησε να πάρει πληροφορίες για την Κρήτη, καθώς θα ερχόταν διακοπές στην Ελλάδα τον Αύγουστο. Φυσικά την κατατοπίσαμε πλήρως για όλα τα αξιοθέατα και τις παραλίες της Κρήτης, αφού ο γιος μου είναι φοιτητής στο Ηράκλειο και γνωρίζουμε σε ικανοποιητικό επίπεδο τις ομορφιές του νησιού.
Πλήρως ικανοποιημένοι και χορτασμένοι από το φαγητό καταλήξαμε στην παραλιακή του Bari, όπου πολύς κόσμος έκανε τη βόλτα του, καθόταν στα παγκάκια απολαμβάνοντας τη θέα στη θάλασσα, έκανε ποδήλατο, ψάρευε ή δειπνούσε στα πολλά εστιατόρια κατά μήκος του δρόμου. Περπατήσαμε όλη την παραλιακή και στη συνέχεια φτάσαμε στο Castello Svevo για να χωθούμε μέσα στον λαβύρινθο της παλιάς πόλης.
Μας εντυπωσίασε το γεγονός ότι κατά μήκος της τάφρου του Κάστρου, στο φαρδύ πεζοδρόμιο, κάτοικοι των απέναντι σπιτιών είχαν φέρει τα καρεκλάκια τους και καθόντουσαν παρέες-παρέες συζητώντας, ενώ τα πιτσιρίκια έτρεχαν γύρω τους παίζοντας ή κάνοντας ποδήλατο. Αυτό το σκηνικό το είδαμε και στη συνέχεια, μέσα στα στενά δρομάκια της παλιάς πόλης. Μου έφερε στη μνήμη μου παιδικές αναμνήσεις, από τις γειτονιές της Αθήνας, τότε που ο κόσμος άφηνε τα κλειδιά πάνω στις πόρτες και μαζευόταν στις αυλές των σπιτιών ή στους δρόμους, κάνοντας αυτό που είδα να κάνουν και οι κάτοικοι του Bari.
ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ!
Η παλιά πόλη προσελκύει πολλούς τουρίστες με τα στενά γραφικά δρομάκια και τις εκκλησίες της. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο Καθεδρικός Ναός του Βari 12ου-13ου αι. με τις αρμονικές γραμμές, ο οποίος αντικατέστησε προγενέστερο Βυζαντινό Ναό και η Βασιλική του Αγίου Νικολάου με επιδράσεις από τη Βυζαντινή-Νορμανδική-Λομβαρδική-Συριακή αρχιτεκτονική.
Αξιοθέατο βέβαια αποτελεί και η ίδια η παλιά πόλη με τον λαβύρινθο των στενών σοκακιών της, που νομίζεις ότι έχεις περάσει και ξαναπεράσει από το ίδιο δρομάκι. Πολλά μπαράκια και cafe έχουν ανοίξει σ' αυτήν τη γωνιά της πόλης που άλλοτε αποτελούσε επικίνδυνο μέρος.
Η Piazza Mercantile είναι μια όμορφη πλατεία μπροστά από το Palazzo Sedile περιτριγυρισμένη από cafe, μπαράκια και εστιατόρια. Εδώ μαζεύεται όλος ο νεαρόκοσμος του Bari για να διασκεδάσει, γεμίζοντας ασφυκτικά όλα τα μαγαζιά της πλατείας.
Με αυτήν την πλατεία κλείσαμε και εμείς τη σημερινή μας περιήγηση στην πόλη του Bari. Κρατώντας χωνάκια με νοστιμότατο παγωτό στο χέρι από το Martinucci επιστρέψαμε για τον τελευταίο μας ύπνο σε Ιταλικό έδαφος. Ευτυχώς το πλοίο μας για Πάτρα αναχωρούσε την επομένη το απόγευμα στις 19:30, οπότε υπήρχε πολύς χρόνος για μια ακόμα περιπλάνηση στην πόλη!!
Δευτέρα 1/8: 9 χιλιόμετρα περπάτημα.
Εκείνο που μας έκανε εντύπωση ήταν το πλήθος των εκκλησιών και των μοναστηριών που συναντήσαμε, καθώς η πόλη δεν είναι τόσο μεγάλη, ώστε να δικαιολογεί έναν τέτοιο αριθμό μνημείων. Και όμως υπάρχει εξήγηση για αυτό το γεγονός: Η περίοδος της Εικονομαχίας (726-843 μ.Χ.) έπαιξε καταλυτικό ρόλο για τη φυσιογνωμία της περιοχής. Η διαμάχη αυτή ανάγκασε χιλιάδες μοναχούς τους λεγόμενους Βασιλειανούς, να μεταναστεύσουν από τη Συρία και την Καππαδοκία στην περιοχή, ενισχύοντας την Ελληνικότητα αλλά και την εικονολατρεία.
Εγκαταστάθηκαν στη Νότιο Ιταλία μαζί με τις οικογένειές τους, συχνά σε υπόσκαφες πόλεις, μεταφέροντας τον τρόπο ζωής τους και αναβιώνοντας την Ορθόδοξη Εκκλησία και το λειτουργικό της. Γι' αυτό και η Ματέρα αναφέρεται και ως η "Καππαδοκία της Ιταλίας".
Ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης
Η περιήγηση συνεχίστηκε σε όλα τα στενά δρομάκια, σκαλάκια, πλατείες της πόλης, κάτω από τον καυτό καλοκαιριάτικο ήλιο, με το θέαμα όμως να μας αποζημιώνει. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός, ότι διάφορες τοποθεσίες της Ματέρα, οι οποίες θυμίζουν περιοχές μέσα και γύρω από την Ιερουσαλήμ έχουν χρησιμοποιηθεί σε πολλές χριστιανικές ταινίες, από το 1964 με το Ευαγγέλιο κατά Ματθαίον του Pasolini μέχρι το 2004 με τα Πάθη του Χριστού του Gibson.
Αναλάβαμε δυνάμεις τρώγοντας panini με μοτσαρέλα, ντομάτα και πλατύφυλλο βασιλικό και πίνοντας παγωμένο νερό και χυμούς στην Piazza Sedile. Εκεί βρίσκεται ένα super-market, το Divella το οποίο εκτός του ότι έχει τα πάντα, σερβίρει 5-6 διαφορετικά μαγειρεμένα φαγητά, σαλάτες και σάντουιτς. Έχει έξω τραπεζάκια για να φας και να ξεκουραστείς. Τιμές οικονομικότατες για γρήγορο φαγητό. Αγοράσαμε και διάφορα ζυμαρικά που φτιάχνονται στη Ματέρα, ξεκουραστήκαμε και φύγαμε για το ξενοδοχείο. Θα αποχαιρετούσαμε την πόλη ανεβαίνοντας με το αυτοκίνητο στο απέναντι βουνό, έχοντας ολόκληρη τη Ματέρα απλωμένη μπροστά στα μάτια μας.

70 χιλιόμετρα μας χώριζαν πλέον από τον τελικό προορισμό αυτού του ταξιδιού το Bari, πρωτεύουσα της Απουλίας και δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Νότιας Ιταλίας. Είναι μια παραθαλάσσια, ζωντανή πόλη και αποτελεί σταυροδρόμι για πολλούς ακόμη προορισμούς. Το λιμάνι του είναι σημείο εισόδου τόσο από τη χώρα μας, όσο και από την Αλβανία και την Κροατία. Γνώρισε άνθηση με την άφιξη των Ρωμαίων, υπήρξε έδρα του Βυζαντινού διοικητή της Νότιας Ιταλίας και καταστράφηκε με τους βομβαρδισμούς του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Είναι η μοναδική Ευρωπαϊκή πόλη που γνώρισε τον χημικό πόλεμο, όταν τη νύχτα της 2ας Δεκεμβρίου 1943, Γερμανικά βομβαρδιστικά βύθισαν στο λιμάνι της πόλης συμμαχικά πλοία, μεταξύ των οποίων και το Αμερικανικό "Τζον Χάρβευ" το οποίο μετέφερε αέριο μουστάρδας προοριζόμενο για χρήση, αν οι Γερμανικές δυνάμεις ξεκινούσαν χημικό πόλεμο. Η παρουσία του αερίου ήταν άκρως απόρρητη και οι αρχές στην ξηρά δεν το γνώριζαν, με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των θυμάτων, καθώς οι γιατροί μη γνωρίζοντας τι έχουν να αντιμετωπίσουν έδιναν θεραπεία που πολλές φορές είχε τα αντίθετα αποτελέσματα για τους ασθενείς. Η όλη υπόθεση κρατήθηκε μυστική για πολλά χρόνια μετά το τέλος του πολέμου και μέχρι σήμερα πολλοί κάτοικοι αγνοούν το τι συνέβη πραγματικά.
Σήμερα είναι μια σύγχρονη, νεανική-λόγω των πανεπιστημίων της-πόλη με όμορφες πλατείες, μεγάλες λεωφόρους, ιστορικά μνημεία, πολυτελή καταστήματα και έντονη νυχτερινή ζωή.
Εδώ λοιπόν φτάσαμε και εμείς το απόγευμα ψάχνοντας το κατάλυμά μας για την αποψινή μας διανυκτέρευση. Το Kerry Blu είναι ένα Β&Β, με δωμάτια σε μια πολυκατοικία κεντρικά στο Bari, με βασικές υποδομές. Το καλό ήταν ότι συνεργάζονταν με ένα υπόγειο parking σε μια κοντινή πλατεία και μπορέσαμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο με μόλις 10€ χρέωση, μέχρι την επόμενη μέρα που θα αναχωρούσαμε για Ελλάδα.
Τακτοποιηθήκαμε και βγήκαμε για την πρώτη αναγνωριστική βόλτα στην πόλη αναζητώντας κάποιο εστιατόριο για φαγητό σαν αρχή. Δε φαντάζεστε τη χαρά μας όταν ανακαλύψαμε ότι λίγα μέτρα από το ξενοδοχείο μας υπήρχε μαγαζί με σουβλάκια!

Και μάλιστα ήταν κατάμεστο από Ιταλούς που απολάμβαναν greek souvlaki και χωριάτικες σαλάτες μετά μανίας. Μετά από τόσες πίτσες και μακαρονάδες, τα σουβλάκια και η σαλάτα με τη φέτα ήταν βάλσαμο για την πείνα μας και τα στομάχια μας.

Μια Ιταλίδα από το διπλανό τραπέζι μας ρώτησε αν η γλώσσα που μιλάμε είναι Ελληνικά και όταν πήρε καταφατική απάντηση θέλησε να πάρει πληροφορίες για την Κρήτη, καθώς θα ερχόταν διακοπές στην Ελλάδα τον Αύγουστο. Φυσικά την κατατοπίσαμε πλήρως για όλα τα αξιοθέατα και τις παραλίες της Κρήτης, αφού ο γιος μου είναι φοιτητής στο Ηράκλειο και γνωρίζουμε σε ικανοποιητικό επίπεδο τις ομορφιές του νησιού.
Πλήρως ικανοποιημένοι και χορτασμένοι από το φαγητό καταλήξαμε στην παραλιακή του Bari, όπου πολύς κόσμος έκανε τη βόλτα του, καθόταν στα παγκάκια απολαμβάνοντας τη θέα στη θάλασσα, έκανε ποδήλατο, ψάρευε ή δειπνούσε στα πολλά εστιατόρια κατά μήκος του δρόμου. Περπατήσαμε όλη την παραλιακή και στη συνέχεια φτάσαμε στο Castello Svevo για να χωθούμε μέσα στον λαβύρινθο της παλιάς πόλης.
Μας εντυπωσίασε το γεγονός ότι κατά μήκος της τάφρου του Κάστρου, στο φαρδύ πεζοδρόμιο, κάτοικοι των απέναντι σπιτιών είχαν φέρει τα καρεκλάκια τους και καθόντουσαν παρέες-παρέες συζητώντας, ενώ τα πιτσιρίκια έτρεχαν γύρω τους παίζοντας ή κάνοντας ποδήλατο. Αυτό το σκηνικό το είδαμε και στη συνέχεια, μέσα στα στενά δρομάκια της παλιάς πόλης. Μου έφερε στη μνήμη μου παιδικές αναμνήσεις, από τις γειτονιές της Αθήνας, τότε που ο κόσμος άφηνε τα κλειδιά πάνω στις πόρτες και μαζευόταν στις αυλές των σπιτιών ή στους δρόμους, κάνοντας αυτό που είδα να κάνουν και οι κάτοικοι του Bari.
ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ!
Η παλιά πόλη προσελκύει πολλούς τουρίστες με τα στενά γραφικά δρομάκια και τις εκκλησίες της. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο Καθεδρικός Ναός του Βari 12ου-13ου αι. με τις αρμονικές γραμμές, ο οποίος αντικατέστησε προγενέστερο Βυζαντινό Ναό και η Βασιλική του Αγίου Νικολάου με επιδράσεις από τη Βυζαντινή-Νορμανδική-Λομβαρδική-Συριακή αρχιτεκτονική.
Αξιοθέατο βέβαια αποτελεί και η ίδια η παλιά πόλη με τον λαβύρινθο των στενών σοκακιών της, που νομίζεις ότι έχεις περάσει και ξαναπεράσει από το ίδιο δρομάκι. Πολλά μπαράκια και cafe έχουν ανοίξει σ' αυτήν τη γωνιά της πόλης που άλλοτε αποτελούσε επικίνδυνο μέρος.
Η Piazza Mercantile είναι μια όμορφη πλατεία μπροστά από το Palazzo Sedile περιτριγυρισμένη από cafe, μπαράκια και εστιατόρια. Εδώ μαζεύεται όλος ο νεαρόκοσμος του Bari για να διασκεδάσει, γεμίζοντας ασφυκτικά όλα τα μαγαζιά της πλατείας.
Με αυτήν την πλατεία κλείσαμε και εμείς τη σημερινή μας περιήγηση στην πόλη του Bari. Κρατώντας χωνάκια με νοστιμότατο παγωτό στο χέρι από το Martinucci επιστρέψαμε για τον τελευταίο μας ύπνο σε Ιταλικό έδαφος. Ευτυχώς το πλοίο μας για Πάτρα αναχωρούσε την επομένη το απόγευμα στις 19:30, οπότε υπήρχε πολύς χρόνος για μια ακόμα περιπλάνηση στην πόλη!!
Δευτέρα 1/8: 9 χιλιόμετρα περπάτημα.
Last edited: