Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ουγγαρία - Η μεγάλη είσοδος
- Η Βουδαπέστη ή η αποζημίωση
- Τα λουτρά
- Ένα καφέ διαφορετικό απο τα άλλα - Zoo Cafe
- H πρωτεύουσα της Σλοβακίας
- Στη Βιέννη
- Άρωμα Ανατολής
- Βιέννης συνέχεια
- Βιέννη ΙΙ
- Λίγη Αυστρία ακόμα
- H πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
- Σεράγεβο
- Kusturica και Drina και στη Σερβία
- Επίλογος
Η Πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
Ξύπνησα σε έδαφος Βοσνίας και Ερζεγοβίνης... και πιο συγκεκριμένα σε έδαφος της Σέρβικης Δημοκρατίας της Βοσνίας, αφού η Βοσνία και Ερζεγοβίνη είναι δυο χώρες ... σε μία.
Η Σέρβικη Δημοκρατία της Βοσνίας (Republika Srpska) είναι μια από τις δύο πολιτικές οντότητες που αποτελούν το κράτος της Βοσνίας & Ερζεγοβίνης. Η άλλη οντότητα είναι η Ομοσπονδία της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης.
Παρόλο που οι δύο οντότητες αποτελούν ένα ενιαίο κράτος, έχουν ξεχωριστό Σύνταγμα, Κοινοβούλιο και Κυβερνήσεις, σύνορα, αστυνομικές αρχές ακόμα και εξωτερική Πολιτική.
Πρωτεύουσα της Σερβικής Δημοκρατίας είναι η Banja Luka και της Ομοσπονδίας, αλλά και του ενιαίου κράτους το Σεράγεβο.
Οι Βόσνιοι Μουσουλμάνοι είναι η μεγαλύτερη εθνοτική ομάδα, ενώ ακολουθούν οι Σέρβοι (Σερβοβόσνιοι) και τέλος οι Κροάτες. Το στοιχείο διαφοροποίησης των εθνοτικών ομάδων είναι η θρησκεία, καθώς δεν υπάρχουν άλλες (γλωσσικές ή φυλετικές) διαφορές!
Το 80% του πληθυσμού της Δημοκρατίας της Σερβίας είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.
Παρόλα τα χθεσινά πολλά χιλιόμετρα που είχαμε διανύσει...
...και την άφιξή μας μεσάνυχτα σχεδόν στην Banja Luka, το πρωί που ξύπνησα ένιωθα αρκετά ξεκούραστη. Ήμουν η πρώτη που σηκώθηκα και μάλλον αρκετά ...πρωί.
Μου φαινόταν δύσκολο να μπω σε μια διαδικασία να παρακαλάω τους υπόλοιπους να ξυπνήσουν. Αποφάσισα να πάω μια βόλτα μόνη μου στην πόλη και όταν με το καλό θα ξύπναγαν και οι άλλοι και ήθελαν βόλτα και αυτοί το πολύ πολύ να ξαναπήγαινα βόλτα.
Η μέρα ήταν για βροχή, οπότε ντύθηκα αναλόγως και βγήκα βόλτα.
Το σπίτι μας ήταν πολύ κοντά στο ποτάμι που διασχίζει την Banja Luka. Κατευθύνθηκα λοιπόν και εγώ προς το riverside...
Περπάτησα παραποτάμια...
...προσπερνώντας τα διάφορα cafe που βρήκα στο δρόμο μου…
...προσπέρασα τη γέφυρα Gradski Most …
...και φτάνοντας κάτω από αυτή βρέθηκα σε ένα σημείο του ποταμού που είχα καταπληκτική ορατότητα προς το κάστρο της Banja Luka...
Εκεί βρίσκεται και ένα καφέ μέσα σε ένα ποταμόπλοιο, πολύ όμορφο…. ονόματι Vrbas, δηλαδή είχε το όνομα του ποταμού...
Εγώ συνέχισα, πέρασα τη γέφυρα και κατευθύνθηκα προς το κάστρο.
Το Κάστρο είναι ένα μεγάλο, πέτρινο φρούριο που βρίσκεται στην αριστερή όχθη του ποταμού Vrbas που διαρρέει την πόλης της Banja Luka.
Ένας από τους κύριους ρωμαϊκούς εμπορικούς δρόμους που ξεκινούσε από την Αδριατική, περνούσε μέσα από την πόλη και συνέχιζε προς Κροατία και Σερβία ήταν στόχος πολλών κατακτητών. Για να προστατευτεί αυτός ο δρόμος οι Ρωμαίοι έχτισαν πολλά οχυρά κατά μήκος του, με μεγαλύτερο το φρούριο Castel Bagna Luka του Vrbas ποταμού. Από το φρούριο πήρε το όνομα της και η πόλη! Το φρούριο πέρασε διαδοχικά στους Ούγγρους, στους Οθωμανούς και τέλος στην Αυστροουγγαρία αναβαθμιζόμενο συνεχώς έως ότου έχασε τον στρατιωτικό του σκοπό.
Η είσοδος του κάστρου ήταν από τη μεριά της πλατείας Θεόδωρου Κολοκοτρώνη!
Το έβλεπα στο χάρτη και δεν το πίστευα!!! Περίεργο; Κι όμως.
Δείτε ...
Ο δικός μας ήρωας της δικής μας ελληνικής επανάστασης μνημονεύονταν σε μια πλατεία της Banja Luka. Παντού υπάρχει ένας Έλληνας....
Πρόσεξα ότι μέσω μιας πύλης στο κάστρο υπήρχε και είσοδος για αυτοκίνητα. Αφού πέρασα κάτω από μια πύλη και προσπέρασα δυο-τρεις μεσαιωνικούς τοίχους έφτασα στην είσοδο ενός καφέ-εστιατορίου που στεγάζεται μέσα στο κάστρο.
Μπήκα μέσα με σκοπό να πιω ένα καφεδάκι. Ήταν ένα μεσαιωνικό εστιατόριο πάρα πολύ ωραία διακοσμημένο, το οποίο επίσης είχε και καταπληκτική θέα προς το ποτάμι και το ποταμόπλοιο της απέναντι όχθης που βρισκόμουν νωρίτερα.
Μου άρεσε πολύ το σκηνικό και το μαγαζί που δεν ήθελα να το απολαύσω μόνη μου. Θα πάω να φέρω εδώ και τους υπόλοιπους. Έτσι έκανα μεταβολή και έφυγα.
Δεν προχώρησα προς το κέντρο της πόλης, αφού θα το έκανα πίστευα με τους άλλους και πήρα το δρόμο για το σπίτι. Επέστρεψα όμως από άλλο δρόμο και όχι από το ποτάμι προκειμένου να δω λίγο και τους ρυθμούς της πόλης. Συνάντησα μια μικρή αγορά. Όλα τα μαγαζιά ήταν το πολύ δυόροφα, κολλητά το ένα με το άλλο και με πολλούς υπαίθριους πάγκους με πραμάτειες. Μπήκα σε ένα μαγαζί και αγόρασα μια τσάντα που μου φάνηκε φθηνή και σε ένα φαρμακείο. Ψώνισα αλλά με μεγάλο ζόρι αφού από Αγγλικά δεν… Εντύπωση μου έκανε ότι ούτε η φαρμακοποιός δεν ήξερε λέξη. Απευθύνθηκε σε κάποιον πελάτη που ήξερε Αγγλικά για να συνεννοηθούμε. Κάρτες όμως είχαν ευτυχώς. Μόνο ο φούρνος δεν είχε κάρτες και αφού και εγώ δεν είχα μάρκα γύρισα όσο πιο γρήγορα μπορούσα σπίτι για να τσιμπήσω και κάτι.
Γύρισα σπίτι και τους ξεσήκωσα.
"Πάμε να δούμε την πόλη. Έχει ένα ποτάμι και ένα πολύ ωραίο κάστρο. Πάμε στο κάστρο για καφέ".
Ετοιμαστήκαμε, φορτώσαμε, πληρώσαμε και φύγαμε. Η πρωινή μου ιχνηλασία μας οδήγησε μέσα στο κάστρο με το αυτοκίνητο. Παρκάραμε άνετα έξω από την πόρτα του μεσαιωνικού καφέ-εστιατορίου που είχα πάει και νωρίτερα. Καθίσαμε μέσα απ’ όπου είχαμε καταπληκτική θέα.
Παραγγείλαμε καφέδες, χυμούς και δυο λίγο ασυνήθιστα γλυκά. Μας «γυάλισαν» από τον κατάλογο τα...
Το πρώτο άρεσε πολύ στα παιδιά και το δεύτερο πάρα ... πάρα πολύ στους μεγάλους. Ήταν ένα κέικ από παπαρονόσπορο και η σος βανίλιας, με την οποία ήταν περιχυμένο ήταν ...ζεστή! Ήταν κάτι το εξαιρετικό! Ίσως το πιο νόστιμο μη σοκολατένιο γλυκό που έχω φάει ποτέ (είμαι σοκολατού τι να κάνουμε
Το εστιατόριο kazamat που βρίσκεται ανάμεσα σε δυο προμαχώνες του κάστρου, η ιστορία λέει ότι κατά τη διάρκεια των ρωμαϊκών χρόνων ότι ήταν μια φυλακή και οι τοίχοι του προέρχονται ατόφιοι από εκείνες τις εποχές.
Μετά τον καφέ μας θέλαμε να συνεχίσουμε το tour στην πόλη. Ο καιρός όμως ήταν έτοιμος να “ανοίξει” και δεν ρισκάραμε να απομακρυνθούμε από το αυτοκίνητο. Το πήραμε λοιπόν πιστεύοντας ότι όποτε χρειαζόταν θα παρκάραμε εύκολα.
Αμ δε!
Στο Φερχάτ τζαμί του μεγάλου αρχιτέκτονα Σινάν που θα ήταν η δεύτερη στάση μας δεν μπορέσαμε να σταματήσουμε. Το γυροφέραμε δυο φορές, κοντοσταθήκαμε και λίγο μήπως βρούμε σε κάποιο ασφαλές μέρος να παρκάρουμε αλλά δεν ...
Μόνο απ’ έξω το είδαμε...
Εγκαταλείψαμε την προσπάθεια του τζαμιού και πήραμε τη λεωφόρο Kralja Petra I Karadordevića προκειμένου να πλησιάσουμε την κεντρική πλατεία της πόλης.
Τη γυροφέραμε και αυτή άλλες δυο τρεις φορές ώσπου βρήκαμε ένα υπαίθριο (και κατάμεστο) parking κάνοντας μεγάλο αγώνα για να συνεννοηθούμε με τον φύλακα – παρκαδόρο. Αυτός δεν ήξερε Αγγλικά και εμείς δεν είχαμε βοσνιακά μάρκα (που να κάναμε, αφού δεν είχαμε συναντήσει πουθενά ανταλλακτήριο
Μέσα στην ασυνεννοησία που μας "έδερνε" ο παρκαδόρος προσπαθούσε να μας πει ότι το παρκάρισμα κόστιζε 3€! Προφανώς και δεν κόστιζε τόσο. Εδώ είναι Βοσνία! Τελικά τα βρήκαμε στο 1€. Βιαζόμασταν κιόλας αφού προλαβαίναμε δεν προλαβαίναμε να κάνουμε μια μικρή βόλτα, αφού ο ουρανός ήταν πολύ "φορτωμένος".
Διασχίσαμε το πάρκο Bana Milosavljevića, που βρίσκεται πάνω στην πλατεία του Καθεδρικού Ναού του Χριστού Σωτήρος. Ο ναός του Χριστού Σωτήρος είναι ο πρώτος ορθόδοξος ναός που χτίστηκε στη Banja Luka και αποτελεί μια ορόσημη αρχιτεκτονική εικόνα της πόλης.
Εκατέρωθεν του Καθεδρικού βρίσκονται...
το Banski Dvor ...
...που χτίστηκε το 1931 προκειμένου να γίνει το παλάτι του τοπικού Κυβερνήτη. Αργότερα αποτέλεσε κατοικία του Προέδρου της Σερβικής Δημοκρατίας και σήμερα αποτελεί το Κέντρο Τεχνών.
...και το Grad Banja Luka…
… που είναι το Δημαρχείο της Banja Luka...
Η οδός Veselina Masleše αποτελεί τον κεντρικότερο εμπορικό πεζόδρομο της πόλης.
Σήμερα ήταν Σάββατο και ο δρόμος είχε κίνηση αρκετή.
Χωθήκαμε μέσα στα στενά δεξιά και αριστερά του πεζόδρομου, τα οποία στενά είχαν την τάση να μοιάζουν με τα λαβυρινθώδη (και ενίοτε) σκεπαστά στενά των μουσουλμανικών αγορών, όταν πια εκεί μας έπιασε και η δυνατή μπόρα που από το πρωί περιμέναμε. Εκεί και περιμέναμε λίγο να κοπάσει.
Ευτυχώς ήταν μπόρα όπως Ελλάδα. Λίγο κράτησε. Φασκιωθήκαμε με πατουσάκια αδιάβροχα, ανοίξαμε και ομπρέλες (οργανωμένοι αυτή τη φορά, δεν την ξαναπαθαίνουμε) και φτάσαμε στο αυτοκίνητο.
Να γιατί από το πρωί «κουβαλούσαμε» μαζί μας το αυτοκίνητο. Ήρθε πια η ώρα να φύγουμε. Ότι είδαμε από Banja Luka είδαμε. Εγώ ήμουν ιδιαίτερα ευχαριστημένη από την πρωινή παραποτάμια βόλτα, το πρωινό στο κάστρο και την έστω και μικρή αυτή βόλτα στο κέντρο της πόλης.
Φεύγοντας είδαμε και μια ... μπλε εκκλησία. Είναι η Ουκρανική Καθολική Εκκλησία του Χριστού (γιατί υπάρχει και μειοψηφία Ουκρανών στη Banja Luka!) Πολύ το χάρηκα που είδα μια “μπλε” εκκλησία σε αυτό το ταξίδι, αφού είχα λίγο μια μικρή “σκασίλα” το ότι στην Μπρατισλάβα ξέχασα να πάμε να δούμε την μπλε εκκλησία της. Δεν είδα την μπλε εκκλησία της Μπρατισλάβα, αλλά είδα της Banja Luka.

Όταν πια βγήκαμε από την πόλη η βροχή σταμάτησε. Είχαμε αρκετά χιλιόμετρα να κάνουμε έως το Σεράγεβο και μάλιστα σε δρόμο αμφιβόλου ποιότητας. Οι πρώτες ενδείξεις της ποιότητας του δρόμου δεν ήταν και πολύ ενθαρρυντικές ...
...και ενώ από τη μια είχα επισημάνει κάποια σημεία στο χάρτη που ίσως άξιζαν στάση από την άλλη ήθελα να κάνουμε τα χιλιόμετρα όσο γίνεται πιο γρήγορα και χωρίς πολλές στάσεις.
Σε πολύ λίγα χιλιόμετρα έξω από την Banja Luka και διασχίζοντας ένα φαράγγι σε ένα σημείο του οποίου ο ποταμός είναι ιδιαίτερα ορμητικός κάναμε μια στάση για να τον δούμε από κοντά.
Πρόκειται για ένα σημείο του ποταμού που υπάρχουν κερκίδες για θεατές που παρακολουθούν αγώνες κανόε και μάλιστα βράδυ αν κρίνω και από τους προβολείς που υπήρχαν στημένοι. Είναι ένα ιδιαίτερα όμορφο σημείο του ποταμού.
Πεπεισμένοι ότι είμαστε σε λάθος δρόμο για το Σεράγεβο, τόσο στενός και κακοφτιαγμένος που ήταν γυρίσαμε κάποια μέτρα πίσω για να ακολουθήσουμε άλλο δρόμο. Και ο άλλος όμως αποδείχθηκε χάλια και αυτός. Πραγματικά δεν ξέραμε ποιον δρόμο να πάρουμε. Τα σημάδια ήταν συγκεχυμένα για το ποιος είναι ο κεντρικός δρόμος που συνδέει τη μια πρωτεύουσα της χώρας με την άλλη. Τα φορτηγά πήγαιναν και από τους δυο δρόμους και τα δυο gps διαφωνούσαν. Τελικά πήραμε τον … έναν από τους δύο.

Κι άλλη στάση κάναμε πολύ σύντομα. Είχα επισημάνει ένα παραποτάμιο εστιατόριο που ήταν συγχρόνως και κέντρο καγιάκ. Το Rafting Centar Canjon, συχνά αναφέρεται και σαν must σημείο επίσκεψης για κάποιον που έρχεται στη Banja Luka. Εμείς είπαμε να σταματήσουμε γιατί βρίσκεται σε ένα πολύ ωραίο σημείο του ποταμού και … κάπου θα έπρεπε να φάμε μεσημεριανό σήμερα.
Ήταν πάρα πολύ ωραίο μέρος. Βρήκαμε και internet για τα αγόρια που ήθελαν να δουν αγώνα και φάγαμε. Δύο cevapi, ένα Karagiorgevic και ένα σολομό. Ο λάτρης των ψαριών της οικογένειας ήθελε ψάρι αλλά το σωστό πιάτο (αν κρίνω από τη μεριδάρα του διπλανού τραπεζιού) ήταν η πέστροφα.
Είχε και παραλιούλα για μπάνιο...
Φάγαμε ωραία με θέα το ποτάμι αλλά και τους αθλητές του κανό που κάθε τρεις και λίγο αποβιβάζονταν στη διπλανή από μας προβλήτα. Είχαμε και θεάματα... μετά φαγητού...

Τέλος με τις στάσεις. Από εδώ και πέρα είχαμε 180 km (που σήμαινε ένα τρίωρο!) να κάνουμε έως το Σεράγεβο, που με λίγη καλή τύχη θα μπορούσαμε να το προλάβουμε να το δούμε και λίγο μέρα.
Ας είναι καλά το travelstories...
Μια μικρή περιπέτεια ζήσαμε σήμερα. Ήταν τόσο έντονη όσο χρειαζόταν για να σβήσει τη μονοτονία της διαδρομής, αλλά και αρκετά ήπια ώστε να μη μας χαλάσει τη διάθεση.
Είχαμε να κάνουμε μια αρκετά μεγάλης διαδρομή, της οποίας ο κακός δρόμος και οι στροφές την έκαναν να φαντάζει ακόμη μεγαλύτερη. Σε κάποια διασταύρωση που το google διαφώνησε με το Gps και αποφασίσαμε να πάρουμε τη γνώμη του κοινού…
Ρωτήσαμε σε ένα καφενείο από θα πάμε για Σεράγεβο;
Μετά από κανένα χιλιόμετρο από την υπόδειξη και αμέσως μετά από μια στροφή βρέθηκαν δύο Βόσνιοι αστυφύλακες μπροστά μας με ένα μηχάνημα στα χέρια τους, που υποτίθεται ότι μετρούσε την ταχύτητά μας.
Stop μας είπαν και “Speed, speed” μας φώναζαν.
“Speed” ήταν και η μόνη λέξη που ήξεραν στα Αγγλικά. Από εκεί και πέρα η όλη «συζήτηση» έγινε με νοήματα.
Τι “speed” λένε αυτοί; Αφού δεν τρέχαμε. Σε τέτοιο δρόμο πώς να τρέξεις και αφού ψαχνόμασταν και για το δρόμο, τι λένε αυτοί;
Και ξαφνικά μου έρχεται η “φλασιά”. Κάτι παρόμοιο που είχα διαβάσει στο travelstories. Θυμήθηκα μια φίλη συμφορουμίτισσα, που είχε ζήσει κάτι παρόμοιο νύχτα στους δρόμους της Βοσνίας και το είχε αναφέρει σε μια ιστορία της.
Γυρνάω και λέω στον άντρα μου: «Το ‘χω διαβάσει. Μίζα θέλουνε. Μη βγεις έξω, μη δώσεις χαρτιά, να συνεχίζουμε να αρνιόμαστε ότι τρέχαμε (αφού δεν τρέχαμε άλλωστε) και να λέμε ότι δεν καταλαβαίνουμε τι μας λένε».
Και με ύφος ξεψάρωτο κουνάγαμε το δάχτυλο και οι δυο μας και λέγοντας “no speed”!!!
Όταν μας ζήτησαν να βγούμε έξω, με νοήματα φυσικά, εμείς κάναμε ότι δεν καταλαβαίνουμε τι μας λένε και ακούνητοι στη θέση μας και λέγαμε την καραμέλα “In English please”.
Αφού κατάλαβαν ότι δεν έχει ψωμί από το θέμα “speed” αποφάσισαν να αλλάξουν τροπάρι. Οκ. λένε “no speed” but “Kid no … something (κάτι στα σέρβικα)”, αλλά από τις κινήσεις καταλάβαμε ότι εννοούσε ότι η μικρή μας δεν φορούσε ζώνη. Γυρνάω πίσω κοιτάω τη μικρή και … την είχε πάρει ο ύπνος και είχε ξεζωθεί γιατί την ενοχλούσε η ζώνη.

Έγινα έξαλλη, όχι με τη κόρη μου (με αυτήν θα τα κανονίσω αργότερα), αλλά με τον μπάτσο, που τόσο καταφανώς έψαχνε λόγο για να μας γράψει. Τότε άρχισα και εγώ στα Ελληνικά (καμιά πλέον προσπάθεια στα Αγγλικά) να λέω τα δικά μου. «Τώρα όχι speed ε; τώρα σε ενοχλεί η ζώνη; και τι άλλο θα βρεις μετά; Μόλις ξεκινήσαμε από τη γωνία. Είχαμε σταματήσει και ψάχναμε τους δρόμους και θα μου πεις γιατί δεν πρόλαβα να βάλω ζώνη;»
Εγώ έλεγα τα δικά μου και ο άντρας μου τα δικά του... όπως το περίφημο: «We are Greeks. We are friends»!!!
Δεν ξέρω αν είμαστε φίλοι, ούτε ήξερα τι εθνότητας ήταν αυτοί που «συνομιλούσαμε», αλλά η αλήθεια είναι ότι το χρησιμοποιούμε συχνά αυτό το ρητό όταν μας σταματάνε και συνήθως «πιάνει»

Τότε ο νεαρότερος αστυνομικός μου έκανε νόημα να βγω έξω (ωχ! Σκέφτηκα, τη βάψαμε), αλλά ο μεγάλος, που στεκόταν πίσω του μας έκανε νόημα να …φύγουμε. (ουφ!)
Αυτό ήταν. Φύγαμε. Έσπασε η μονοτονία του δρόμου και για το επόμενο μισάωρο είχαμε να σχολιάσουμε πολλά, για τους μπάτσους, για τη χώρα και το επίπεδό της, για το αν μας σταμάτησαν σε Βοσνιακό ή Σέρβικο έδαφος και φυσικά για το travelstories και την αγαπητή συμφορουμίτισσα, που εκείνη τη στιγμή δεν θυμόμουν ποια ήταν αλλά αργότερα αναζητώντας τη ανακάλυψα ότι ήταν η @mariaj.
Σε ευχαριστώ λοιπόν mariaj που με βοήθησες αν μη τι άλλο εκείνη τη στιγμή να μην ψαρώσω και να υποστηρίξω με αυτοπεποίθηση το δίκιο μου (δεδομένου ότι δεν είχαμε κάνει και καμιά παρανομία), με αποτέλεσμα να μη χαλάσει η διάθεσή μου και πιθανότατα και η εκδρομή μου.
Θα ήθελα να προσθέσω ότι σε κάποια πράγματα οι συμβουλές ή μάλλον οι ιστορίες ολόκληρες «λένε» πράγματα που κανένας έντυπος ή ηλεκτρονικός οδηγός δεν μπορεί να πει.
Έτσι για την ιστορία .... αργότερα προσπάθησα να καταλάβω σε ποια ... χώρα μας σταμάτησαν με βάση το χάρτη...
… και κατέληξα ότι δεν είμαι σίγουρη. Ήταν κάπου στο μέσο της διαδρομής Banja Luka – Travnik και λίγο μετά το Kneževo, δηλ. κάπου κοντά στα σύνορα... της Σέρβικης Δημοκρατίας και της Ομοσπονδίας της Βοσνίας.
Η διαδρομή συνεχίστηκε στο ίδιο μοτίβο… με έναν φιδίσιο δρόμο μέσα σε ένα καταπράσινο με οργιώδη βλάστηση περιβάλλον. Ενίοτε συναντούσαμε βροχούλα, μικρές ομίχλες και είδαμε και δυο τρεις φορές και ουράνιο τόξο.

Αξιοπρόσεκτο είναι τα πολύ συχνά νεκροταφεία που συναντήσαμε στο δρόμο. Κάθε χωριό είχε τα δικά του πολλά σημεία ταφής. Σαν να είχε η κάθε οικογένεια το δικό της, δίπλα στο σπίτι της.
Καμιά 30αριά km πριν το Σεράγεβο συναντήσαμε για δεύτερη φορά διόδια στη Βοσνία που συνεπάγεται μια ευθεία – ανάσα δρόμος έως την πρωτεύουσα.
Μπήκαμε στην πόλη μέρα, αλλά μέχρι να παρκάρουμε είχε πια νυχτώσει. Αυτό σημαίνει ότι ήταν 7:15 το απόγευμα.
......................... post .......
.............................................
Ξύπνησα σε έδαφος Βοσνίας και Ερζεγοβίνης... και πιο συγκεκριμένα σε έδαφος της Σέρβικης Δημοκρατίας της Βοσνίας, αφού η Βοσνία και Ερζεγοβίνη είναι δυο χώρες ... σε μία.
Η Σέρβικη Δημοκρατία της Βοσνίας (Republika Srpska) είναι μια από τις δύο πολιτικές οντότητες που αποτελούν το κράτος της Βοσνίας & Ερζεγοβίνης. Η άλλη οντότητα είναι η Ομοσπονδία της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης.
Παρόλο που οι δύο οντότητες αποτελούν ένα ενιαίο κράτος, έχουν ξεχωριστό Σύνταγμα, Κοινοβούλιο και Κυβερνήσεις, σύνορα, αστυνομικές αρχές ακόμα και εξωτερική Πολιτική.
Πρωτεύουσα της Σερβικής Δημοκρατίας είναι η Banja Luka και της Ομοσπονδίας, αλλά και του ενιαίου κράτους το Σεράγεβο.
Οι Βόσνιοι Μουσουλμάνοι είναι η μεγαλύτερη εθνοτική ομάδα, ενώ ακολουθούν οι Σέρβοι (Σερβοβόσνιοι) και τέλος οι Κροάτες. Το στοιχείο διαφοροποίησης των εθνοτικών ομάδων είναι η θρησκεία, καθώς δεν υπάρχουν άλλες (γλωσσικές ή φυλετικές) διαφορές!
Το 80% του πληθυσμού της Δημοκρατίας της Σερβίας είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.
Παρόλα τα χθεσινά πολλά χιλιόμετρα που είχαμε διανύσει...

...και την άφιξή μας μεσάνυχτα σχεδόν στην Banja Luka, το πρωί που ξύπνησα ένιωθα αρκετά ξεκούραστη. Ήμουν η πρώτη που σηκώθηκα και μάλλον αρκετά ...πρωί.
Μου φαινόταν δύσκολο να μπω σε μια διαδικασία να παρακαλάω τους υπόλοιπους να ξυπνήσουν. Αποφάσισα να πάω μια βόλτα μόνη μου στην πόλη και όταν με το καλό θα ξύπναγαν και οι άλλοι και ήθελαν βόλτα και αυτοί το πολύ πολύ να ξαναπήγαινα βόλτα.
Η μέρα ήταν για βροχή, οπότε ντύθηκα αναλόγως και βγήκα βόλτα.
Το σπίτι μας ήταν πολύ κοντά στο ποτάμι που διασχίζει την Banja Luka. Κατευθύνθηκα λοιπόν και εγώ προς το riverside...

Περπάτησα παραποτάμια...

...προσπερνώντας τα διάφορα cafe που βρήκα στο δρόμο μου…

...προσπέρασα τη γέφυρα Gradski Most …

...και φτάνοντας κάτω από αυτή βρέθηκα σε ένα σημείο του ποταμού που είχα καταπληκτική ορατότητα προς το κάστρο της Banja Luka...

Εκεί βρίσκεται και ένα καφέ μέσα σε ένα ποταμόπλοιο, πολύ όμορφο…. ονόματι Vrbas, δηλαδή είχε το όνομα του ποταμού...

Εγώ συνέχισα, πέρασα τη γέφυρα και κατευθύνθηκα προς το κάστρο.
Το Κάστρο είναι ένα μεγάλο, πέτρινο φρούριο που βρίσκεται στην αριστερή όχθη του ποταμού Vrbas που διαρρέει την πόλης της Banja Luka.

Ένας από τους κύριους ρωμαϊκούς εμπορικούς δρόμους που ξεκινούσε από την Αδριατική, περνούσε μέσα από την πόλη και συνέχιζε προς Κροατία και Σερβία ήταν στόχος πολλών κατακτητών. Για να προστατευτεί αυτός ο δρόμος οι Ρωμαίοι έχτισαν πολλά οχυρά κατά μήκος του, με μεγαλύτερο το φρούριο Castel Bagna Luka του Vrbas ποταμού. Από το φρούριο πήρε το όνομα της και η πόλη! Το φρούριο πέρασε διαδοχικά στους Ούγγρους, στους Οθωμανούς και τέλος στην Αυστροουγγαρία αναβαθμιζόμενο συνεχώς έως ότου έχασε τον στρατιωτικό του σκοπό.
Η είσοδος του κάστρου ήταν από τη μεριά της πλατείας Θεόδωρου Κολοκοτρώνη!
Το έβλεπα στο χάρτη και δεν το πίστευα!!! Περίεργο; Κι όμως.
Δείτε ...

Ο δικός μας ήρωας της δικής μας ελληνικής επανάστασης μνημονεύονταν σε μια πλατεία της Banja Luka. Παντού υπάρχει ένας Έλληνας....
Πρόσεξα ότι μέσω μιας πύλης στο κάστρο υπήρχε και είσοδος για αυτοκίνητα. Αφού πέρασα κάτω από μια πύλη και προσπέρασα δυο-τρεις μεσαιωνικούς τοίχους έφτασα στην είσοδο ενός καφέ-εστιατορίου που στεγάζεται μέσα στο κάστρο.



Μπήκα μέσα με σκοπό να πιω ένα καφεδάκι. Ήταν ένα μεσαιωνικό εστιατόριο πάρα πολύ ωραία διακοσμημένο, το οποίο επίσης είχε και καταπληκτική θέα προς το ποτάμι και το ποταμόπλοιο της απέναντι όχθης που βρισκόμουν νωρίτερα.


Μου άρεσε πολύ το σκηνικό και το μαγαζί που δεν ήθελα να το απολαύσω μόνη μου. Θα πάω να φέρω εδώ και τους υπόλοιπους. Έτσι έκανα μεταβολή και έφυγα.
Δεν προχώρησα προς το κέντρο της πόλης, αφού θα το έκανα πίστευα με τους άλλους και πήρα το δρόμο για το σπίτι. Επέστρεψα όμως από άλλο δρόμο και όχι από το ποτάμι προκειμένου να δω λίγο και τους ρυθμούς της πόλης. Συνάντησα μια μικρή αγορά. Όλα τα μαγαζιά ήταν το πολύ δυόροφα, κολλητά το ένα με το άλλο και με πολλούς υπαίθριους πάγκους με πραμάτειες. Μπήκα σε ένα μαγαζί και αγόρασα μια τσάντα που μου φάνηκε φθηνή και σε ένα φαρμακείο. Ψώνισα αλλά με μεγάλο ζόρι αφού από Αγγλικά δεν… Εντύπωση μου έκανε ότι ούτε η φαρμακοποιός δεν ήξερε λέξη. Απευθύνθηκε σε κάποιον πελάτη που ήξερε Αγγλικά για να συνεννοηθούμε. Κάρτες όμως είχαν ευτυχώς. Μόνο ο φούρνος δεν είχε κάρτες και αφού και εγώ δεν είχα μάρκα γύρισα όσο πιο γρήγορα μπορούσα σπίτι για να τσιμπήσω και κάτι.
Γύρισα σπίτι και τους ξεσήκωσα.
"Πάμε να δούμε την πόλη. Έχει ένα ποτάμι και ένα πολύ ωραίο κάστρο. Πάμε στο κάστρο για καφέ".
Ετοιμαστήκαμε, φορτώσαμε, πληρώσαμε και φύγαμε. Η πρωινή μου ιχνηλασία μας οδήγησε μέσα στο κάστρο με το αυτοκίνητο. Παρκάραμε άνετα έξω από την πόρτα του μεσαιωνικού καφέ-εστιατορίου που είχα πάει και νωρίτερα. Καθίσαμε μέσα απ’ όπου είχαμε καταπληκτική θέα.



Παραγγείλαμε καφέδες, χυμούς και δυο λίγο ασυνήθιστα γλυκά. Μας «γυάλισαν» από τον κατάλογο τα...

Το πρώτο άρεσε πολύ στα παιδιά και το δεύτερο πάρα ... πάρα πολύ στους μεγάλους. Ήταν ένα κέικ από παπαρονόσπορο και η σος βανίλιας, με την οποία ήταν περιχυμένο ήταν ...ζεστή! Ήταν κάτι το εξαιρετικό! Ίσως το πιο νόστιμο μη σοκολατένιο γλυκό που έχω φάει ποτέ (είμαι σοκολατού τι να κάνουμε

Το εστιατόριο kazamat που βρίσκεται ανάμεσα σε δυο προμαχώνες του κάστρου, η ιστορία λέει ότι κατά τη διάρκεια των ρωμαϊκών χρόνων ότι ήταν μια φυλακή και οι τοίχοι του προέρχονται ατόφιοι από εκείνες τις εποχές.
Μετά τον καφέ μας θέλαμε να συνεχίσουμε το tour στην πόλη. Ο καιρός όμως ήταν έτοιμος να “ανοίξει” και δεν ρισκάραμε να απομακρυνθούμε από το αυτοκίνητο. Το πήραμε λοιπόν πιστεύοντας ότι όποτε χρειαζόταν θα παρκάραμε εύκολα.
Αμ δε!
Στο Φερχάτ τζαμί του μεγάλου αρχιτέκτονα Σινάν που θα ήταν η δεύτερη στάση μας δεν μπορέσαμε να σταματήσουμε. Το γυροφέραμε δυο φορές, κοντοσταθήκαμε και λίγο μήπως βρούμε σε κάποιο ασφαλές μέρος να παρκάρουμε αλλά δεν ...


Μόνο απ’ έξω το είδαμε...
Εγκαταλείψαμε την προσπάθεια του τζαμιού και πήραμε τη λεωφόρο Kralja Petra I Karadordevića προκειμένου να πλησιάσουμε την κεντρική πλατεία της πόλης.

Τη γυροφέραμε και αυτή άλλες δυο τρεις φορές ώσπου βρήκαμε ένα υπαίθριο (και κατάμεστο) parking κάνοντας μεγάλο αγώνα για να συνεννοηθούμε με τον φύλακα – παρκαδόρο. Αυτός δεν ήξερε Αγγλικά και εμείς δεν είχαμε βοσνιακά μάρκα (που να κάναμε, αφού δεν είχαμε συναντήσει πουθενά ανταλλακτήριο
Διασχίσαμε το πάρκο Bana Milosavljevića, που βρίσκεται πάνω στην πλατεία του Καθεδρικού Ναού του Χριστού Σωτήρος. Ο ναός του Χριστού Σωτήρος είναι ο πρώτος ορθόδοξος ναός που χτίστηκε στη Banja Luka και αποτελεί μια ορόσημη αρχιτεκτονική εικόνα της πόλης.


Εκατέρωθεν του Καθεδρικού βρίσκονται...
το Banski Dvor ...

...που χτίστηκε το 1931 προκειμένου να γίνει το παλάτι του τοπικού Κυβερνήτη. Αργότερα αποτέλεσε κατοικία του Προέδρου της Σερβικής Δημοκρατίας και σήμερα αποτελεί το Κέντρο Τεχνών.
...και το Grad Banja Luka…

… που είναι το Δημαρχείο της Banja Luka...
Η οδός Veselina Masleše αποτελεί τον κεντρικότερο εμπορικό πεζόδρομο της πόλης.
Σήμερα ήταν Σάββατο και ο δρόμος είχε κίνηση αρκετή.

Χωθήκαμε μέσα στα στενά δεξιά και αριστερά του πεζόδρομου, τα οποία στενά είχαν την τάση να μοιάζουν με τα λαβυρινθώδη (και ενίοτε) σκεπαστά στενά των μουσουλμανικών αγορών, όταν πια εκεί μας έπιασε και η δυνατή μπόρα που από το πρωί περιμέναμε. Εκεί και περιμέναμε λίγο να κοπάσει.

Ευτυχώς ήταν μπόρα όπως Ελλάδα. Λίγο κράτησε. Φασκιωθήκαμε με πατουσάκια αδιάβροχα, ανοίξαμε και ομπρέλες (οργανωμένοι αυτή τη φορά, δεν την ξαναπαθαίνουμε) και φτάσαμε στο αυτοκίνητο.
Να γιατί από το πρωί «κουβαλούσαμε» μαζί μας το αυτοκίνητο. Ήρθε πια η ώρα να φύγουμε. Ότι είδαμε από Banja Luka είδαμε. Εγώ ήμουν ιδιαίτερα ευχαριστημένη από την πρωινή παραποτάμια βόλτα, το πρωινό στο κάστρο και την έστω και μικρή αυτή βόλτα στο κέντρο της πόλης.


Φεύγοντας είδαμε και μια ... μπλε εκκλησία. Είναι η Ουκρανική Καθολική Εκκλησία του Χριστού (γιατί υπάρχει και μειοψηφία Ουκρανών στη Banja Luka!) Πολύ το χάρηκα που είδα μια “μπλε” εκκλησία σε αυτό το ταξίδι, αφού είχα λίγο μια μικρή “σκασίλα” το ότι στην Μπρατισλάβα ξέχασα να πάμε να δούμε την μπλε εκκλησία της. Δεν είδα την μπλε εκκλησία της Μπρατισλάβα, αλλά είδα της Banja Luka.

Όταν πια βγήκαμε από την πόλη η βροχή σταμάτησε. Είχαμε αρκετά χιλιόμετρα να κάνουμε έως το Σεράγεβο και μάλιστα σε δρόμο αμφιβόλου ποιότητας. Οι πρώτες ενδείξεις της ποιότητας του δρόμου δεν ήταν και πολύ ενθαρρυντικές ...

...και ενώ από τη μια είχα επισημάνει κάποια σημεία στο χάρτη που ίσως άξιζαν στάση από την άλλη ήθελα να κάνουμε τα χιλιόμετρα όσο γίνεται πιο γρήγορα και χωρίς πολλές στάσεις.
Σε πολύ λίγα χιλιόμετρα έξω από την Banja Luka και διασχίζοντας ένα φαράγγι σε ένα σημείο του οποίου ο ποταμός είναι ιδιαίτερα ορμητικός κάναμε μια στάση για να τον δούμε από κοντά.


Πρόκειται για ένα σημείο του ποταμού που υπάρχουν κερκίδες για θεατές που παρακολουθούν αγώνες κανόε και μάλιστα βράδυ αν κρίνω και από τους προβολείς που υπήρχαν στημένοι. Είναι ένα ιδιαίτερα όμορφο σημείο του ποταμού.
Πεπεισμένοι ότι είμαστε σε λάθος δρόμο για το Σεράγεβο, τόσο στενός και κακοφτιαγμένος που ήταν γυρίσαμε κάποια μέτρα πίσω για να ακολουθήσουμε άλλο δρόμο. Και ο άλλος όμως αποδείχθηκε χάλια και αυτός. Πραγματικά δεν ξέραμε ποιον δρόμο να πάρουμε. Τα σημάδια ήταν συγκεχυμένα για το ποιος είναι ο κεντρικός δρόμος που συνδέει τη μια πρωτεύουσα της χώρας με την άλλη. Τα φορτηγά πήγαιναν και από τους δυο δρόμους και τα δυο gps διαφωνούσαν. Τελικά πήραμε τον … έναν από τους δύο.
Κι άλλη στάση κάναμε πολύ σύντομα. Είχα επισημάνει ένα παραποτάμιο εστιατόριο που ήταν συγχρόνως και κέντρο καγιάκ. Το Rafting Centar Canjon, συχνά αναφέρεται και σαν must σημείο επίσκεψης για κάποιον που έρχεται στη Banja Luka. Εμείς είπαμε να σταματήσουμε γιατί βρίσκεται σε ένα πολύ ωραίο σημείο του ποταμού και … κάπου θα έπρεπε να φάμε μεσημεριανό σήμερα.


Ήταν πάρα πολύ ωραίο μέρος. Βρήκαμε και internet για τα αγόρια που ήθελαν να δουν αγώνα και φάγαμε. Δύο cevapi, ένα Karagiorgevic και ένα σολομό. Ο λάτρης των ψαριών της οικογένειας ήθελε ψάρι αλλά το σωστό πιάτο (αν κρίνω από τη μεριδάρα του διπλανού τραπεζιού) ήταν η πέστροφα.

Είχε και παραλιούλα για μπάνιο...

Φάγαμε ωραία με θέα το ποτάμι αλλά και τους αθλητές του κανό που κάθε τρεις και λίγο αποβιβάζονταν στη διπλανή από μας προβλήτα. Είχαμε και θεάματα... μετά φαγητού...






Τέλος με τις στάσεις. Από εδώ και πέρα είχαμε 180 km (που σήμαινε ένα τρίωρο!) να κάνουμε έως το Σεράγεβο, που με λίγη καλή τύχη θα μπορούσαμε να το προλάβουμε να το δούμε και λίγο μέρα.
Ας είναι καλά το travelstories...
Μια μικρή περιπέτεια ζήσαμε σήμερα. Ήταν τόσο έντονη όσο χρειαζόταν για να σβήσει τη μονοτονία της διαδρομής, αλλά και αρκετά ήπια ώστε να μη μας χαλάσει τη διάθεση.
Είχαμε να κάνουμε μια αρκετά μεγάλης διαδρομή, της οποίας ο κακός δρόμος και οι στροφές την έκαναν να φαντάζει ακόμη μεγαλύτερη. Σε κάποια διασταύρωση που το google διαφώνησε με το Gps και αποφασίσαμε να πάρουμε τη γνώμη του κοινού…
Μετά από κανένα χιλιόμετρο από την υπόδειξη και αμέσως μετά από μια στροφή βρέθηκαν δύο Βόσνιοι αστυφύλακες μπροστά μας με ένα μηχάνημα στα χέρια τους, που υποτίθεται ότι μετρούσε την ταχύτητά μας.
Stop μας είπαν και “Speed, speed” μας φώναζαν.
“Speed” ήταν και η μόνη λέξη που ήξεραν στα Αγγλικά. Από εκεί και πέρα η όλη «συζήτηση» έγινε με νοήματα.
Τι “speed” λένε αυτοί; Αφού δεν τρέχαμε. Σε τέτοιο δρόμο πώς να τρέξεις και αφού ψαχνόμασταν και για το δρόμο, τι λένε αυτοί;
Και ξαφνικά μου έρχεται η “φλασιά”. Κάτι παρόμοιο που είχα διαβάσει στο travelstories. Θυμήθηκα μια φίλη συμφορουμίτισσα, που είχε ζήσει κάτι παρόμοιο νύχτα στους δρόμους της Βοσνίας και το είχε αναφέρει σε μια ιστορία της.
Γυρνάω και λέω στον άντρα μου: «Το ‘χω διαβάσει. Μίζα θέλουνε. Μη βγεις έξω, μη δώσεις χαρτιά, να συνεχίζουμε να αρνιόμαστε ότι τρέχαμε (αφού δεν τρέχαμε άλλωστε) και να λέμε ότι δεν καταλαβαίνουμε τι μας λένε».
Και με ύφος ξεψάρωτο κουνάγαμε το δάχτυλο και οι δυο μας και λέγοντας “no speed”!!!
Όταν μας ζήτησαν να βγούμε έξω, με νοήματα φυσικά, εμείς κάναμε ότι δεν καταλαβαίνουμε τι μας λένε και ακούνητοι στη θέση μας και λέγαμε την καραμέλα “In English please”.
Αφού κατάλαβαν ότι δεν έχει ψωμί από το θέμα “speed” αποφάσισαν να αλλάξουν τροπάρι. Οκ. λένε “no speed” but “Kid no … something (κάτι στα σέρβικα)”, αλλά από τις κινήσεις καταλάβαμε ότι εννοούσε ότι η μικρή μας δεν φορούσε ζώνη. Γυρνάω πίσω κοιτάω τη μικρή και … την είχε πάρει ο ύπνος και είχε ξεζωθεί γιατί την ενοχλούσε η ζώνη.
Έγινα έξαλλη, όχι με τη κόρη μου (με αυτήν θα τα κανονίσω αργότερα), αλλά με τον μπάτσο, που τόσο καταφανώς έψαχνε λόγο για να μας γράψει. Τότε άρχισα και εγώ στα Ελληνικά (καμιά πλέον προσπάθεια στα Αγγλικά) να λέω τα δικά μου. «Τώρα όχι speed ε; τώρα σε ενοχλεί η ζώνη; και τι άλλο θα βρεις μετά; Μόλις ξεκινήσαμε από τη γωνία. Είχαμε σταματήσει και ψάχναμε τους δρόμους και θα μου πεις γιατί δεν πρόλαβα να βάλω ζώνη;»
Εγώ έλεγα τα δικά μου και ο άντρας μου τα δικά του... όπως το περίφημο: «We are Greeks. We are friends»!!!
Δεν ξέρω αν είμαστε φίλοι, ούτε ήξερα τι εθνότητας ήταν αυτοί που «συνομιλούσαμε», αλλά η αλήθεια είναι ότι το χρησιμοποιούμε συχνά αυτό το ρητό όταν μας σταματάνε και συνήθως «πιάνει»
Τότε ο νεαρότερος αστυνομικός μου έκανε νόημα να βγω έξω (ωχ! Σκέφτηκα, τη βάψαμε), αλλά ο μεγάλος, που στεκόταν πίσω του μας έκανε νόημα να …φύγουμε. (ουφ!)
Αυτό ήταν. Φύγαμε. Έσπασε η μονοτονία του δρόμου και για το επόμενο μισάωρο είχαμε να σχολιάσουμε πολλά, για τους μπάτσους, για τη χώρα και το επίπεδό της, για το αν μας σταμάτησαν σε Βοσνιακό ή Σέρβικο έδαφος και φυσικά για το travelstories και την αγαπητή συμφορουμίτισσα, που εκείνη τη στιγμή δεν θυμόμουν ποια ήταν αλλά αργότερα αναζητώντας τη ανακάλυψα ότι ήταν η @mariaj.
Σε ευχαριστώ λοιπόν mariaj που με βοήθησες αν μη τι άλλο εκείνη τη στιγμή να μην ψαρώσω και να υποστηρίξω με αυτοπεποίθηση το δίκιο μου (δεδομένου ότι δεν είχαμε κάνει και καμιά παρανομία), με αποτέλεσμα να μη χαλάσει η διάθεσή μου και πιθανότατα και η εκδρομή μου.
Θα ήθελα να προσθέσω ότι σε κάποια πράγματα οι συμβουλές ή μάλλον οι ιστορίες ολόκληρες «λένε» πράγματα που κανένας έντυπος ή ηλεκτρονικός οδηγός δεν μπορεί να πει.
Έτσι για την ιστορία .... αργότερα προσπάθησα να καταλάβω σε ποια ... χώρα μας σταμάτησαν με βάση το χάρτη...

… και κατέληξα ότι δεν είμαι σίγουρη. Ήταν κάπου στο μέσο της διαδρομής Banja Luka – Travnik και λίγο μετά το Kneževo, δηλ. κάπου κοντά στα σύνορα... της Σέρβικης Δημοκρατίας και της Ομοσπονδίας της Βοσνίας.
Η διαδρομή συνεχίστηκε στο ίδιο μοτίβο… με έναν φιδίσιο δρόμο μέσα σε ένα καταπράσινο με οργιώδη βλάστηση περιβάλλον. Ενίοτε συναντούσαμε βροχούλα, μικρές ομίχλες και είδαμε και δυο τρεις φορές και ουράνιο τόξο.






Αξιοπρόσεκτο είναι τα πολύ συχνά νεκροταφεία που συναντήσαμε στο δρόμο. Κάθε χωριό είχε τα δικά του πολλά σημεία ταφής. Σαν να είχε η κάθε οικογένεια το δικό της, δίπλα στο σπίτι της.

Καμιά 30αριά km πριν το Σεράγεβο συναντήσαμε για δεύτερη φορά διόδια στη Βοσνία που συνεπάγεται μια ευθεία – ανάσα δρόμος έως την πρωτεύουσα.

Μπήκαμε στην πόλη μέρα, αλλά μέχρι να παρκάρουμε είχε πια νυχτώσει. Αυτό σημαίνει ότι ήταν 7:15 το απόγευμα.

......................... post .......
Last edited: