Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ουγγαρία - Η μεγάλη είσοδος
- Η Βουδαπέστη ή η αποζημίωση
- Τα λουτρά
- Ένα καφέ διαφορετικό απο τα άλλα - Zoo Cafe
- H πρωτεύουσα της Σλοβακίας
- Στη Βιέννη
- Άρωμα Ανατολής
- Βιέννης συνέχεια
- Βιέννη ΙΙ
- Λίγη Αυστρία ακόμα
- H πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
- Σεράγεβο
- Kusturica και Drina και στη Σερβία
- Επίλογος
Σεράγεβο
Οι γνώσεις μου για το Σεράγεβο μέχρι πριν να το επισκεφτώ περιορίζονταν στα δύο βίαια γεγονότα του 20ου αι. που στιγμάτισαν την πόλη.
Ήξερα ότι στην πρόσφατη ιστορία του (μέσα στη δεκαετία του ’90) περικυκλώθηκε από το γιουκοσλαβικό εθνικό στρατό και στη συνέχεια από το σερβοβοσνιακό και σχεδόν καταστράφηκε από τους βομβαρδισμούς που κράτησαν 3 ολόκληρα χρόνια. Ήξερα και για τη δολοφονία του αυστριακού αρχιδούκα, που πραγματοποιήθηκε εδώ και η οποία πυροδότησε τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Δεν ξέρω τι περίμενα να δω έχοντας αυτά στο μυαλό μου, αλλά μάλλον ξαφνιάστηκα όταν μπαίνοντας στην πόλη μέσω της λεωφόρου Zmaja od Bosne είδα κτίρια σύγχρονα (έως και ουρανοξύστες), πολύχρωμες πινακίδες με αμέτρητες λυχνίες led, φιρμάτα εμπορικά μαγαζιά και κίνηση. Αν μη τι άλλο … όλα αυτά δεν ταίριαζαν με την εικόνα που είχα λανθασμένα σχηματίσει στο μυαλό μου για το τι θα συναντήσω σε αυτήν την πόλη.


Στόχος μας ήταν η περιοχή Baščaršija, που είναι και η “καρδιά” του παλιού Σαράγιεβο. Προς τα εκεί λοιπόν κατευθυνθήκαμε προχωρώντας παράλληλα με το ποτάμι Miljacka, που διασχίζει το Σεράγεβο.
Οι πρώτες εικόνες φανέρωναν τα οθωμανικά αλλά και αυστροουγγρικά κατάλοιπα, τα οποία μπερδεύονταν με το σύγχρονο και ευρωπαϊκό κομμάτι. Η διαδρομή είναι γεμάτο με εκκλησίες ορθόδοξες και καθολικές, τζαμιά και μια …συναγωγή, θυμίζοντάς μας πως το Σεράγεβο ήταν και είναι μια πόλη πολυεθνική και πολυπολιτισμική.
Η Ακαδημία των τεχνών ... στην απέναντι πλευρά του Miljacka...
Κάπου κοντά στο ύψος του Δημαρχείου επιχειρήσαμε να παρκάρουμε σε ένα υπόγειο garage. Όπως αποδείχθηκε ήταν και το μοναδικό του κέντρου και ήταν και γεμάτο. Έτσι, το υπαίθριο parking (πίσω από το Δημαρχείο) ήταν μονόδρομος για μας. Ευτυχώς είχε φύλακα, ο οποίος έλπιζα να είναι πιο ευσυνείδητος από τους αστυνομικούς που συναντήσαμε νωρίτερα. Ένα άγχος με το παρκάρισμα στα Βαλκάνια πάντα το έχω. Δεν φταίω εγώ που σκέπτομαι αρνητικά. Οι Βόσνιοι αστυνομικοί μου έδωσαν το δικαίωμα.
Το πρώτο πράγμα που βρήκαμε στο δρόμο μας ήταν το Δημαρχείο της πόλης...
Η νεο-μαυριτανική ριγέ πρόσοψη (με κόκκινο και κίτρινο τουβλάκι) κάνει το τριγωνικό Δημαρχείο (του 1896) το πιο όμορφο κτίριο της Αυστρο-Ουγγαρίας στο Σεράγεβο.
Το κτίριο, το οποίο στέγαζε και την εθνική βιβλιοθήκη, καταστράφηκε ολοσχερώς από τους βομβαρδισμούς στον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας.
Η αναστήλωση του, που έγινε στα πρότυπα του παλιού κτιρίου πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.
Μπήκαμε μέσα στην παλιά πόλη.
Ποια ήταν η πρώτη μου εντύπωση; Είναι μια πόλη δαιδαλώδης και πολύ … ζωηρή.
Με μια δεύτερη ματιά μου φάνηκε…. πάλι δαιδαλώδης και πολύ ζωηρή!


Περπατήσαμε στην κεντρική Bravadziluk και χωθήκαμε και μέσα στα στενά της. Δέχτηκα βομβαρδισμό εικόνων. Μου φάνηκαν όλα τόσο ζωντανά και τόσο έντονα! Η ματιά μου δεν ήξερε που να πρωτοσταματήσει. Λογιών λογιών μαγαζιά υπήρχαν. Σε ένα λαβύρινθο από πλακόστρωτα δρομάκια είδα μικρά μαγαζάκια, καφενεία, μικρά εμπορικά, παζάρια, «ναργιλάδικα» και κεμπαπτζίδικα. Όταν εισχωρήσαμε βαθιά μέσα στις σκεπαστές στοές είδαμε και μοντέρνα cafes, μπαράκια ακόμα και pubs. Και από κόσμο; Πολύ κίνηση με ότι μπορείς να φανταστεί κανείς. Τουρίστες, ζευγάρια δυτικά, ζευγάρια μουσουλμανικά (μη με ρωτήσετε από πού το κατάλαβα), αντροπαρέες, είδα και κοριτσοπαρέες μουσουλμάνες, αλλά και μικτές παρέες. Είδαμε και μια με … μπούρκα!
Ανάμεσα σε όλα αυτά … είδαμε και πολλά τζαμιά, αφού το μουσουλμανικό στοιχείο κυριαρχεί!
Αυτή η αντίφαση νομίζω ότι κάνει την πόλη τόσο γοητευτική. Από τη μια είναι το κυρίαρχο μουσουλμανικό στοιχείο και από την άλλη η έλλειψη της “αυστηρότητας” που το συνοδεύει.
Στην παραπάνω φωτογραφία φαίνεται η συνύπαρξη των τζαμιών με τους … πορτοφολάδες…

Κάποια στιγμή φτάσαμε στην πλατεία της Bascarsija, η οποία είναι επίσης γνωστή και ως πλατεία Pigeon, λόγω των πολλών περιστεριών που συχνάζουν, που όμως τώρα …. έλειπαν! Στο κέντρο αυτής της πλατείας βρίσκεται η κρήνη Sebilj, η οποία είναι μια οθωμανική ξύλινη βρύση (sebil) που χτίστηκε από έναν πασά το 1753 και αποτελεί σημείο αναφοράς για τις συναντήσεις των ντόπιων.
Εδώ ήταν το κατάλληλο σημείο να καθίσουμε για ένα … τσάι.
Δεδομένου ότι καθίσαμε σε «πρώτο τραπέζι» με θέα την εντυπωσιακή και όμορφα φωταγωγημένη βρύση είχαμε την ευκαιρία να πετύχουμε και λήψη χωρίς πολύ κόσμο γύρω της.
Φάγαμε το σιροπιαστό μας, ήπιαμε και τo τσαγάκι μας…
…κάναμε και συνάλλαγμα από το διπλανό ανταλλακτήριο (καιρός ήταν)…
…και ήρθε η ώρα για … ψώνια.
Εμένα δεν μου αρέσουν τα ψώνια όταν είμαι σε ταξίδι. Εκτός αν «πρέπει»
Στη Βοσνία είχα ξαναβρεθεί πριν τρία χρόνια και συγκεκριμένα στο Μόσταρ και εκεί είχα γνωρίσει την πραμάτεια των εμπορικών τουριστικών μαγαζιών και επειδή ήταν και πάμφθηνα είχα μετανοιώσει που δεν είχα ψωνίσει όσο έπρεπε! Έτσι τώρα είχα έρθει αποφασισμένη να πάρω το κατιτίς μου.
Ήταν όμως λίγο αργά και πολλά εμπορικά μαγαζιά είχαν ήδη κλείσει.
Το δρομάκι που είχε μαζεμένη την αγορά των χάλκινων σουβενίρ είχε ήδη κατεβάσει ρολά...
Ο γιος περίμενε ότι όπως και στο Μόσταρ θα βρίσκαμε και ενθύμια πολέμου όπως μάσκες, κράνη, μαχαίρια κ.τ.λ. αλλά εδώ δεν βρήκαμε τέτοιου είδους μαγαζιά ή μπορεί και αυτού του είδους τα μαγαζιά να είχαν κλείσει.
Είχε όμως το σημαντικότερο, πάρα πολύ ωραία χειροποίητα και κοσμήματα, τα οποία και τίμησα δεόντως.
Εκεί που χαζολογούσαμε μέσα στην αγορά συναντήσαμε και μια παρέα Ελλήνων. Ήταν μια αντροπαρέα 6 ατόμων, που ταξίδευαν με 6 μηχανές. Θα έφταναν μέχρι το Βελιγράδι και μετά επιστροφή. Χαιρετηθήκαμε σαν να γνωριζόμασταν από παλιά και είπαμε και δυο κουβέντες για τους δρόμους που συναντήσαμε αυτοί «ανεβαίνοντας» και εμείς «κατεβαίνοντας».
Πήραμε το απαραίτητο παγωτό στο χέρι, ψωνίσαμε και τα μαγνητάκια μας (στα οποία κυριαρχούσαν ο Στρατάρχης Τίτο
και η βρύση Sebilj), τσιμπήσαμε και στο όρθιο και λίγα burek (με κιμά και με σπανάκι), τα οποία ήταν ωραιότατα.
Σε ότι αλισβερίσι είχαμε κατά τη διάρκεια της βόλτας μας συναντήσαμε ανθρώπους που μιλούσαν όσα αγγλικά χρειάζονται για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε. Εδώ οι κάτοικοι έχουν εξοικειωθεί με τον τουρισμό. Σαν να ήρθαμε σε άλλη χώρα.
Καμία σχέση με την υπόλοιπη Βοσνία που συναντήσαμε μέχρι τώρα (από χθες που μπήκαμε στη χώρα). Στη Banja Luka τα νοήματα είχαν δουλέψει σύννεφο...
Εδώ έχει τουρισμό και .... πορτοφολάδες. Μας το θυμίζουν και οι πινακίδες σε κάθε γωνιά.
Να τη πάλι...

Στη συνέχεια βγήκαμε από την αγορά προκειμένου να πάμε στο ποτάμι και τη Λατινική γέφυρα...
Στη βόρεια πλευρά της γέφυρας αυτής έλαβε χώρα το ιστορικό γεγονός, που προανέφερα και που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην μετέπειτα ιστορία.
Μια πινακίδα πάνω στη γέφυρα Principov most (όπως λέγεται και αλλιώς) υπάρχει για να το θυμίζει...
... αλλά και σε μια μαρμάρινη πλάκα του Μουσείου του Σεράγεβο...
«Σε αυτό το μέρος στις 28 Ιουνίου 1914 ο Gavrilo Princip δολοφόνησε τον κληρονόμο του Αυστροουγγρικού θρόνου Φραγκίσκου Φερδινάνδου και τη γυναίκα του Σοφία»
Ο διάδοχος του Αυστριακού θρόνου Franz Ferdinand, ως γενικός επιθεωρητής του αυτοκρατορικού στρατού που ήταν, πραγματοποιούσε επίσημη επίσκεψη στο Σεράγεβο τον Ιούνιο του 1914. Μετά από μια επίσκεψη στο Δημαρχείο ο 19χρονος Σερβοβόσνιος Gavrilo Princip μέλος της οργάνωσης του “Μαύρου Χεριού” επιτέθηκε στην πομπή του διαδόχου με αποτέλεσμα να σκοτώσει τον ίδιο και τη σύζυγό του. Στη συνέχεια επιχείρησε να αυτοκτονήσει αλλά τον σταμάτησε η αστυνομία. Ένα μήνα μετά (στις 28 Ιουλίου 1914) η Αυστρο-ουγγαρία κήρυξε πόλεμο στη Σερβία. Η εύθραυστη «ειρήνη» που επικρατούσε στην Ευρώπη ξαφνικά κατέρρευσε και μέσα σε μια εβδομάδα σχηματίστηκαν δύο μπλοκ σε όλη την ήπειρο: η Ρωσία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Σερβία, ήταν έτοιμες να πολεμήσουν εναντίον της Αυστρίας-Ουγγαρίας και της Γερμανίας.
Τέλος (σε αυτό το ταξίδι) με το Σεράγεβο. Δεν τελειώσαμε όμως ακόμα με τη Βοσνία. Πήραμε το αυτοκίνητο και αφήσαμε πίσω μας το Saraj–evo.
Το όνομά του το πήρε από το τουρκικό “Saraj” που σημαίνει παλάτι.
Είχα κλείσει ένα διαμέρισμα για τη διανυκτέρευση μας στο Visegrad, μια μικρή πόλη δυτικότερα του Σεράγεβο κοντά στα σύνορα της Σερβίας και 110 χιλιόμετρα μακριά. Ένα δυωράκι νυχτερινής οδήγησης μέσα σε ένα ολίγον φιδίσιο δρόμο δεν θα το έλεγα και … “βούτυρο στο ψωμί μας”. Ο άντρας μου οδηγός και εγώ μια «τεντωμένη» συνοδηγός να έχω γουρλωμένα μάτια και έτοιμη να τσιρίξω σε οτιδήποτε αναπάντεχο του δρόμου … έπεφτε στην αντίληψή μου ….
Δεν μπορώ να πω ότι ήταν πολύ μονότονη η διαδρομή. Συναντήσαμε τρεις αλεπούδες και 4-5 αγριόσκυλα (αν και θα έβαζα στοίχημα ότι το ένα απ’ αυτά ήταν κάτι άλλο). Είχε και αυτοκίνητα (κυρίως από το αντίθετο ρεύμα) έτσι για να μη νιώθουμε μοναξιά. Μα που πάνε μέσα στην ερημιά; Α! Ξέχασα … είναι βασική οδική αρτηρία που οδηγεί στην πρωτεύουσα της χώρας.
Ο άντρας μου είχε έναν ενδοιασμό για το πρόγραμμά μου. Αυτή τη διαδρομή και να μην αργούσαμε το κλασικό δύωρο ούτως ή άλλως θα την κάναμε νύχτα. Γιατί; Άξιζε τον κόπο η διανυκτέρευση στο Visegrad αντί του Σεράγεβο;
Τα τελευταία 25 km τα τούνελ εναλλάσσονταν το ένα το άλλο. Μόνο που δεν μου φαινόντουσαν και πολύ σύγχρονα. Πρέπει να είχαν πάρα πολλά χρόνια που είχαν διανοιχτεί. Κάποια από αυτά είχαν εντελώς ακατέργαστη οροφή. Σχεδόν φαινόντουσαν οι οπές από τα εκρηκτικά. Μπαίναμε μέσα και προσευχόμουν να βγούμε γρήγορα. Και αυτά ήταν και μεγάλα, ήταν και πολλά.
Όταν επιτέλους βγήκαμε και από το τελευταίο αντικρίσαμε από μακριά τη γέφυρα του ποταμού Drina. Φωταγωγημένη καθώς ήταν με τις 11 καμάρες της φάνταζε σαν άστρο φωτεινό μέσα στο άγριο νυχτερινό περιβάλλον της Βοσνίας.
Ένα «ουφ» μου ξέφυγε ομολογουμένως. Άντε τώρα να βρούμε το σπίτι μέσα στα σκοτάδια αφού κανένα gps δεν έβρισκε τη διεύθυνση. Ο δορυφόρος όμως μας πήγε στο προσημειωμένο αστεράκι που είχα στο χάρτη και έτσι στις 11:30 ακριβώς χτυπούσα το κουδούνι της σπιτονοικοκυράς μας.
Μια χαρούμενη και ευγενέστατη γυναίκα με τα δυο κορίτσια της μαζί άνοιξαν την πόρτα και μας οδήγησαν στο διπλανό ανεξάρτητο διαμέρισμα. Ήταν ένα υπέροχο διαμέρισμα με μια μεγάλη σαλονοκουζίνα, χωλ, ένα τεράστιο υπνοδωμάτιο και ένα μπαλκόνι.

Το μπαλκόνι ήταν στην ουσία ο κύριος λόγος για τον οποίο έκλεισα το συγκεκριμένο διαμέρισμα, αφού πρόσφερε μια πραγματικά καταπληκτική θέα στο ποτάμι, στο χωριό και φυσικά στη γέφυρα.
Το plan Α μου έλεγε: βόλτα στην πόλη για φαγητό. Στις 11:30 όμως το βράδυ έστω και Σαββάτου δεν νομίζω ότι θα βρίσκαμε τίποτα στην μικρή αυτή συνοριακή πόλη των 6.000 κατοίκων. Για μιαν ακόμη φορά λοιπόν μπήκε σε εφαρμογή το plan B που δεν ήταν άλλο από πρόχειρο μαγείρεμα στο σπίτι συνοδεία διαφόρων snacks και … στο μπαλκόνι για άραγμα.
Ες αύριον το Visegrad …
Ο Drina ποταμός, το Visegrand και ο Andric…
Το Visegrad είναι μια μικρή πόλη της Ανατολικής Βοσνίας, που βρίσκεται χτισμένη πάνω στον ποταμό Drina, στο σημείο που γεφυρώνεται από τη Socolovic Bridge, η οποία αποτελεί μνημείο κληρονομιάς από την Unesco.
Σήμερα η γέφυρα αποτελεί αξιοθέατο του Visegrad, το οποίο έγινε γνωστό στον κόσμο αφού ο νικητής του βραβείου Νόμπελ του 1961, Ivo Andric, δημοσίευσε το μυθιστόρημα The Bridge on the Drina.
Η τοξωτή γέφυρα με τα 11 βόλτα, έχει μήκος 180 μέτρα, φάρδος 6,5μ. και ύψος 10μ. πάνω από τον ποταμό (συν 4μ. μέσα στο νερό). Κατασκευάστηκε τον 16ο αι. κατ’ εντολή του Mehmed Pasha Sokolovic, από τον Mimar Sinan, έναν από τους καλύτερους Οθωμανούς αρχιτέκτονες (τον οποίο συναντώ πολύ συχνά στα ταξίδια μου στα Βαλκάνια). Η γέφυρα έκανε 6 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Για εκείνη την εποχή τα 6 χρόνια ήταν χρόνος ρεκόρ. Όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα το μικρό Visegrad αποτελούσε «κόμβο» αφού βρισκόταν πάνω στον κεντρικό δρόμο που οδηγούσε στην Κωνσταντινούπολη.
Όμως η γέφυρα του Σινάν δεν είναι το μόνο σημαντικό αξιοθέατο της πόλης.
Ακριβώς εκεί που ο ποταμός Rzav συναντά τον Drina βρίσκεται η “Andricgrad”.
Πρόκειται για μια τεχνητή πόλη, που σχεδιάστηκε από τον σκηνοθέτη Emir Kusturica, για να τιμήσει τον συγγραφέα Ivo Andric. Ο Kusturica συμπεριέλαβε στην πόλη ένα μείγμα οθωμανικών, βυζαντινών και κλασικών αρχιτεκτονικών στυλ, δημιουργώντας ένα νέο.. παλιό Visegrad.
Αυτά τα δύο σημαντικά αξιοθέατα είχε να προσφέρει το Visegrad…
Με το που ξύπνησα πρώτο μου μέλημα ήταν να φτιάξω καφέ και να καθίσω στο μπαλκόνι και να θαυμάσω τη θέα και με το φως της ημέρας.
Αλήθεια που θα βρω καλύτερο σημείο στην πόλη να απολαύσω το καφεδάκι μου; Άντε μπορεί σε εκείνο το καφέ που βλέπω από ψηλά
δίπλα ακριβώς στη γέφυρα…
Αποκλείεται να περιμένω να ξυπνήσουν τα παιδιά για να πάμε βόλτα στην πόλη. Γενικά από τη στιγμή που κατά την επιστροφή μας μπήκαμε στα Βαλκάνια τα παιδιά έχασαν το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον τους. Εδώ δεν έχει παλάτια και λουτρά. Εδώ έχει Οθωμανικές γέφυρες και μικρά χωριά, φύση και … αλεπούδες.
Δεν πειράζει. Θα έχουν τα Βαλκάνια σαν ανάμνηση-παρακαταθήκη στο πίσω μέρος του μυαλού τους και θα το εκτιμήσουν στο μέλλον.
Έτσι, μαζί με τον άντρα μου κατηφορίσαμε το μονοπατάκι για την πόλη.
Πρώτη μας επίσκεψη θα ήταν το Andricgrad.
Το Andricgrad είναι χτισμένο στη μύτη μιας χερσονήσου, που σχηματίζεται από τα δυο ποτάμια Rzav και Drina. Η οπτική που προσφέρει η φωτό από το internet είναι πολύ κατατοπιστική...
Περπατήσαμε παραποτάμια χαζεύοντας τον Drina, τα τουριστικά μαγαζάκια αλλά και το γύρω τοπίο.
Μπήκαμε μέσα στο συγκρότημα του Andricgrad μέσω μιας πέτρινης πύλης. Αμέσως βρεθήκαμε σε ένα πεζόδρομο με καταστήματα, στο τέλος του οποίου κατέληγε στην κεντρική πλατεία «της πόλης».
Πράγματι, η πόλη έχει κτίρια από την Οθωμανική εποχή, κτίρια από την εποχή της Αυστροουγγαρίας, το μεσαίωνα και γενικότερα από όλη την ιστορία του Visegrad. Και όλα αυτά έχουν σαν πηγή έμπνευσης τα μυθιστορήματα του Andric!
Δεν μπορώ εδώ να μην αναφέρω δυο λόγια για το βιβλίο του Adric «το γεφύρι του Drina». Η αφήγηση του βιβλίου ξεκινάει το 1516 όταν οι Οθωμανοί κατά το παιδομάζωμα παίρνουν ένα παιδί από ένα χωριό κοντά στο Visegrad. Όταν το παιδί πολύ αργότερα έγινε ο βεζίρης Σοκολού Μεχμέτ Πασάς πραγματοποίησε το όνειρό του να χτίσει μια γέφυρα στο ποτάμι. Στη συνέχεια το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία των κατοίκων της Βοσνίας καλύπτοντας περίπου τέσσερις αιώνες, με το γεφύρι να δρα ως κοινό μνημείο μνήμης και να γίνεται μάρτυρας των βιωμάτων των ανθρώπων που το διασχίζουν και συνδέθηκαν με αυτό.
Τώρα νομίζω ότι “δένουν” όλα.
Αυτή είναι η κεντρική πλατεία του Αndricgrad, στο κέντρο της οποίας βρίσκεται και το άγαλμα του Ivo Andric...
Το μεγαλοπρεπές κτίριο στο φόντο της πλατείας στεγάζει πλέον το Δημαρχείο του Visegrad και το μπαλκόνι στο κέντρο είναι στο γραφείο του Δημάρχου.
Ο Κουστορίτσα έχει σκοπό επίσης να ανοίξει εδώ το Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών με βασικό θέμα τον κινηματογράφο, στο οποίο θα διδάσκει μάλιστα και ο ίδιος. Στο χωριό υπάρχουν το κτίριο του Πανεπιστημίου, φοιτητική εστία και το Ινστιτούτο του Ivo Andric.
Το χωριό έχει επίσης και σινεμά, το οποίο λειτουργεί κανονικά...
Το ψηφιδωτό της φωτογραφίας (αριστερά) απεικονίζει την ομάδα που δολοφόνησε τον Αυστριακό πρίγκηπα το 1914. Η φωτογραφία αυτή δεν είναι η μοναδική αναφορά του Andricgrad στο τόσο σημαντικό αυτό γεγονός της ιστορίας. Τα εγκαίνια του Andricgrad έγιναν στα 100 χρόνια από τη δολοφονία του Franz Ferdinand, στις 14 Ιουνίου 2014!!!
Φτάσαμε στην άκρη της χερσονήσου, εκεί που συναντιούνται τα δυο ποτάμια. Εκεί βρίσκεται και η εκκλησία του Αγίου Λαζάρου, που σήμερα Κυριακή και είχε και λειτουργία. Παρακολουθήσαμε για λίγο τη Σέρβικη λειτουργία μέσα σε μια κατάμεστη εκκλησία από κόσμο.
Επιστρέψαμε πίσω στο χωριό διαλέγοντας τον παραλιακό δρόμο αλλά και μέσα από τα δρομάκια του προκειμένου να δούμε όλο το χωριό.
Ο Ivo Andric μας ακολουθούσε παντού. Είναι διάχυτη η «παρουσία» του Andric στην πόλη. Τον είδαμε σε αγάλματα, σε τουριστικά είδη, σε ταμπέλες οδών, ακόμα και σε γκράφιτι. Που να το φανταζόταν όταν έπαιρνε το νόμπελ!
Μπήκαμε σε ένα φούρνο και πήραμε burek, που μας φάνηκαν λαχταριστά και πήραμε το δρόμο της επιστροφής.
Αυτό το τελευταίο δεξιά ήταν κάποιο τοπικό snack με πατάτα, που εμένα τουλάχιστον μου άρεσε πολύ. Μου θύμισε λίγο την ισπανική τορτίγια.
Περπατήσαμε παραποτάμια πάλι έως ότου φτάσαμε στην πανέμορφη γέφυρα...
Διασχίσαμε την ιστορική γέφυρα έως τη μέση της περίπου...
Εκεί υπάρχουν δυο βεράντες που κατασκευάστηκαν από τον Σινάν, ώστε να μπορούν οι κάτοικοι και οι περαστικοί να κάθονται και να απολαμβάνουν τον Drina ποταμό και τη θέα. Αυτό κάναμε και εμείς.
... όπου το γύρω φυσικό τοπίο καθρεφτίζεται στα νερά του ποταμού...
Σε μια από τις βεράντες υπάρχει και ένας πυλώνας με χαραγμένη πάνω του μια επιγραφή που λέει ποιος έχτισε και πότε χτίστηκε τη γέφυρα στα τούρκικα...
Θαυμάσαμε τη θέα και βγάλαμε και τις απαραίτητες φωτογραφίες από και προς τη γέφυρα...
Πήραμε το μονοπατάκι για το σπίτι τρώγοντας στο δρόμο τα μισά burek.
Το σπίτι μας είναι το τελευταίο δεξιά στο υψωματάκι ... στη φωτό
Στο μεταξύ είχε πάει 10:00 η ώρα και είχαν ανοίξει και τα σουβενιρομάγαζα... η αδυναμία μου.
Με δυσκολία ξυπνήσαμε τα παιδιά. Μέχρι να γίνει αυτό, είχα το χρόνο για check out, αλλά και για κουβέντα με τη γλυκύτατη σπιτονοικοκυρά μας Jelena. Τώρα κουβέντα είναι τρόπος του λέγειν, αφού με τα Αγγλικά γενικά δεν το είχε και πολύ… Το φωνητικό google translate να είναι καλά και καταφέραμε και επικοινωνήσαμε μια χαρά. Ήταν τόσο χαρούμενη που είμαστε Έλληνες! Είχε ανασύρει τα αναμνηστικά της από την Ελλάδα, στην οποία είχε πάει πριν δυο χρόνια και μου τα έφερε να τα δω περιχαρής. Ένα από αυτά ήταν ένα βραχιολάκι που έλεγε “I love Greece”.
Το πόσο με κέρδισε και η Jelena και το Visegrad δε λέγεται.
Επιτέλους όταν ετοιμαστήκαμε όλοι μας μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε.
«Πάμε να δείτε τη γέφυρα από κοντά;» είπα στα παιδιά.
Με πολύ ενθουσιασμό

μου απάντησαν: «Μπα … δεν χρειάζεται. Την είδαμε από το μπαλκόνι»
Σε λιγότερο από μισή ώρα μπαίναμε στη Σερβία…
............................
...................... post ........................................................
Οι γνώσεις μου για το Σεράγεβο μέχρι πριν να το επισκεφτώ περιορίζονταν στα δύο βίαια γεγονότα του 20ου αι. που στιγμάτισαν την πόλη.
Ήξερα ότι στην πρόσφατη ιστορία του (μέσα στη δεκαετία του ’90) περικυκλώθηκε από το γιουκοσλαβικό εθνικό στρατό και στη συνέχεια από το σερβοβοσνιακό και σχεδόν καταστράφηκε από τους βομβαρδισμούς που κράτησαν 3 ολόκληρα χρόνια. Ήξερα και για τη δολοφονία του αυστριακού αρχιδούκα, που πραγματοποιήθηκε εδώ και η οποία πυροδότησε τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Δεν ξέρω τι περίμενα να δω έχοντας αυτά στο μυαλό μου, αλλά μάλλον ξαφνιάστηκα όταν μπαίνοντας στην πόλη μέσω της λεωφόρου Zmaja od Bosne είδα κτίρια σύγχρονα (έως και ουρανοξύστες), πολύχρωμες πινακίδες με αμέτρητες λυχνίες led, φιρμάτα εμπορικά μαγαζιά και κίνηση. Αν μη τι άλλο … όλα αυτά δεν ταίριαζαν με την εικόνα που είχα λανθασμένα σχηματίσει στο μυαλό μου για το τι θα συναντήσω σε αυτήν την πόλη.


Στόχος μας ήταν η περιοχή Baščaršija, που είναι και η “καρδιά” του παλιού Σαράγιεβο. Προς τα εκεί λοιπόν κατευθυνθήκαμε προχωρώντας παράλληλα με το ποτάμι Miljacka, που διασχίζει το Σεράγεβο.
Οι πρώτες εικόνες φανέρωναν τα οθωμανικά αλλά και αυστροουγγρικά κατάλοιπα, τα οποία μπερδεύονταν με το σύγχρονο και ευρωπαϊκό κομμάτι. Η διαδρομή είναι γεμάτο με εκκλησίες ορθόδοξες και καθολικές, τζαμιά και μια …συναγωγή, θυμίζοντάς μας πως το Σεράγεβο ήταν και είναι μια πόλη πολυεθνική και πολυπολιτισμική.
Η Ακαδημία των τεχνών ... στην απέναντι πλευρά του Miljacka...

Κάπου κοντά στο ύψος του Δημαρχείου επιχειρήσαμε να παρκάρουμε σε ένα υπόγειο garage. Όπως αποδείχθηκε ήταν και το μοναδικό του κέντρου και ήταν και γεμάτο. Έτσι, το υπαίθριο parking (πίσω από το Δημαρχείο) ήταν μονόδρομος για μας. Ευτυχώς είχε φύλακα, ο οποίος έλπιζα να είναι πιο ευσυνείδητος από τους αστυνομικούς που συναντήσαμε νωρίτερα. Ένα άγχος με το παρκάρισμα στα Βαλκάνια πάντα το έχω. Δεν φταίω εγώ που σκέπτομαι αρνητικά. Οι Βόσνιοι αστυνομικοί μου έδωσαν το δικαίωμα.
Το πρώτο πράγμα που βρήκαμε στο δρόμο μας ήταν το Δημαρχείο της πόλης...

Η νεο-μαυριτανική ριγέ πρόσοψη (με κόκκινο και κίτρινο τουβλάκι) κάνει το τριγωνικό Δημαρχείο (του 1896) το πιο όμορφο κτίριο της Αυστρο-Ουγγαρίας στο Σεράγεβο.

Το κτίριο, το οποίο στέγαζε και την εθνική βιβλιοθήκη, καταστράφηκε ολοσχερώς από τους βομβαρδισμούς στον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας.

Η αναστήλωση του, που έγινε στα πρότυπα του παλιού κτιρίου πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Μπήκαμε μέσα στην παλιά πόλη.
Ποια ήταν η πρώτη μου εντύπωση; Είναι μια πόλη δαιδαλώδης και πολύ … ζωηρή.
Με μια δεύτερη ματιά μου φάνηκε…. πάλι δαιδαλώδης και πολύ ζωηρή!
Περπατήσαμε στην κεντρική Bravadziluk και χωθήκαμε και μέσα στα στενά της. Δέχτηκα βομβαρδισμό εικόνων. Μου φάνηκαν όλα τόσο ζωντανά και τόσο έντονα! Η ματιά μου δεν ήξερε που να πρωτοσταματήσει. Λογιών λογιών μαγαζιά υπήρχαν. Σε ένα λαβύρινθο από πλακόστρωτα δρομάκια είδα μικρά μαγαζάκια, καφενεία, μικρά εμπορικά, παζάρια, «ναργιλάδικα» και κεμπαπτζίδικα. Όταν εισχωρήσαμε βαθιά μέσα στις σκεπαστές στοές είδαμε και μοντέρνα cafes, μπαράκια ακόμα και pubs. Και από κόσμο; Πολύ κίνηση με ότι μπορείς να φανταστεί κανείς. Τουρίστες, ζευγάρια δυτικά, ζευγάρια μουσουλμανικά (μη με ρωτήσετε από πού το κατάλαβα), αντροπαρέες, είδα και κοριτσοπαρέες μουσουλμάνες, αλλά και μικτές παρέες. Είδαμε και μια με … μπούρκα!





Ανάμεσα σε όλα αυτά … είδαμε και πολλά τζαμιά, αφού το μουσουλμανικό στοιχείο κυριαρχεί!
Αυτή η αντίφαση νομίζω ότι κάνει την πόλη τόσο γοητευτική. Από τη μια είναι το κυρίαρχο μουσουλμανικό στοιχείο και από την άλλη η έλλειψη της “αυστηρότητας” που το συνοδεύει.

Στην παραπάνω φωτογραφία φαίνεται η συνύπαρξη των τζαμιών με τους … πορτοφολάδες…
Κάποια στιγμή φτάσαμε στην πλατεία της Bascarsija, η οποία είναι επίσης γνωστή και ως πλατεία Pigeon, λόγω των πολλών περιστεριών που συχνάζουν, που όμως τώρα …. έλειπαν! Στο κέντρο αυτής της πλατείας βρίσκεται η κρήνη Sebilj, η οποία είναι μια οθωμανική ξύλινη βρύση (sebil) που χτίστηκε από έναν πασά το 1753 και αποτελεί σημείο αναφοράς για τις συναντήσεις των ντόπιων.

Εδώ ήταν το κατάλληλο σημείο να καθίσουμε για ένα … τσάι.
Δεδομένου ότι καθίσαμε σε «πρώτο τραπέζι» με θέα την εντυπωσιακή και όμορφα φωταγωγημένη βρύση είχαμε την ευκαιρία να πετύχουμε και λήψη χωρίς πολύ κόσμο γύρω της.

Φάγαμε το σιροπιαστό μας, ήπιαμε και τo τσαγάκι μας…

…κάναμε και συνάλλαγμα από το διπλανό ανταλλακτήριο (καιρός ήταν)…

…και ήρθε η ώρα για … ψώνια.
Εμένα δεν μου αρέσουν τα ψώνια όταν είμαι σε ταξίδι. Εκτός αν «πρέπει»
Ήταν όμως λίγο αργά και πολλά εμπορικά μαγαζιά είχαν ήδη κλείσει.
Το δρομάκι που είχε μαζεμένη την αγορά των χάλκινων σουβενίρ είχε ήδη κατεβάσει ρολά...

Ο γιος περίμενε ότι όπως και στο Μόσταρ θα βρίσκαμε και ενθύμια πολέμου όπως μάσκες, κράνη, μαχαίρια κ.τ.λ. αλλά εδώ δεν βρήκαμε τέτοιου είδους μαγαζιά ή μπορεί και αυτού του είδους τα μαγαζιά να είχαν κλείσει.
Είχε όμως το σημαντικότερο, πάρα πολύ ωραία χειροποίητα και κοσμήματα, τα οποία και τίμησα δεόντως.
Εκεί που χαζολογούσαμε μέσα στην αγορά συναντήσαμε και μια παρέα Ελλήνων. Ήταν μια αντροπαρέα 6 ατόμων, που ταξίδευαν με 6 μηχανές. Θα έφταναν μέχρι το Βελιγράδι και μετά επιστροφή. Χαιρετηθήκαμε σαν να γνωριζόμασταν από παλιά και είπαμε και δυο κουβέντες για τους δρόμους που συναντήσαμε αυτοί «ανεβαίνοντας» και εμείς «κατεβαίνοντας».
Πήραμε το απαραίτητο παγωτό στο χέρι, ψωνίσαμε και τα μαγνητάκια μας (στα οποία κυριαρχούσαν ο Στρατάρχης Τίτο

Σε ότι αλισβερίσι είχαμε κατά τη διάρκεια της βόλτας μας συναντήσαμε ανθρώπους που μιλούσαν όσα αγγλικά χρειάζονται για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε. Εδώ οι κάτοικοι έχουν εξοικειωθεί με τον τουρισμό. Σαν να ήρθαμε σε άλλη χώρα.
Να τη πάλι...



Στη συνέχεια βγήκαμε από την αγορά προκειμένου να πάμε στο ποτάμι και τη Λατινική γέφυρα...

Στη βόρεια πλευρά της γέφυρας αυτής έλαβε χώρα το ιστορικό γεγονός, που προανέφερα και που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην μετέπειτα ιστορία.
Μια πινακίδα πάνω στη γέφυρα Principov most (όπως λέγεται και αλλιώς) υπάρχει για να το θυμίζει...

... αλλά και σε μια μαρμάρινη πλάκα του Μουσείου του Σεράγεβο...

«Σε αυτό το μέρος στις 28 Ιουνίου 1914 ο Gavrilo Princip δολοφόνησε τον κληρονόμο του Αυστροουγγρικού θρόνου Φραγκίσκου Φερδινάνδου και τη γυναίκα του Σοφία»
Ο διάδοχος του Αυστριακού θρόνου Franz Ferdinand, ως γενικός επιθεωρητής του αυτοκρατορικού στρατού που ήταν, πραγματοποιούσε επίσημη επίσκεψη στο Σεράγεβο τον Ιούνιο του 1914. Μετά από μια επίσκεψη στο Δημαρχείο ο 19χρονος Σερβοβόσνιος Gavrilo Princip μέλος της οργάνωσης του “Μαύρου Χεριού” επιτέθηκε στην πομπή του διαδόχου με αποτέλεσμα να σκοτώσει τον ίδιο και τη σύζυγό του. Στη συνέχεια επιχείρησε να αυτοκτονήσει αλλά τον σταμάτησε η αστυνομία. Ένα μήνα μετά (στις 28 Ιουλίου 1914) η Αυστρο-ουγγαρία κήρυξε πόλεμο στη Σερβία. Η εύθραυστη «ειρήνη» που επικρατούσε στην Ευρώπη ξαφνικά κατέρρευσε και μέσα σε μια εβδομάδα σχηματίστηκαν δύο μπλοκ σε όλη την ήπειρο: η Ρωσία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Σερβία, ήταν έτοιμες να πολεμήσουν εναντίον της Αυστρίας-Ουγγαρίας και της Γερμανίας.
Τέλος (σε αυτό το ταξίδι) με το Σεράγεβο. Δεν τελειώσαμε όμως ακόμα με τη Βοσνία. Πήραμε το αυτοκίνητο και αφήσαμε πίσω μας το Saraj–evo.
Το όνομά του το πήρε από το τουρκικό “Saraj” που σημαίνει παλάτι.
Είχα κλείσει ένα διαμέρισμα για τη διανυκτέρευση μας στο Visegrad, μια μικρή πόλη δυτικότερα του Σεράγεβο κοντά στα σύνορα της Σερβίας και 110 χιλιόμετρα μακριά. Ένα δυωράκι νυχτερινής οδήγησης μέσα σε ένα ολίγον φιδίσιο δρόμο δεν θα το έλεγα και … “βούτυρο στο ψωμί μας”. Ο άντρας μου οδηγός και εγώ μια «τεντωμένη» συνοδηγός να έχω γουρλωμένα μάτια και έτοιμη να τσιρίξω σε οτιδήποτε αναπάντεχο του δρόμου … έπεφτε στην αντίληψή μου ….
Δεν μπορώ να πω ότι ήταν πολύ μονότονη η διαδρομή. Συναντήσαμε τρεις αλεπούδες και 4-5 αγριόσκυλα (αν και θα έβαζα στοίχημα ότι το ένα απ’ αυτά ήταν κάτι άλλο). Είχε και αυτοκίνητα (κυρίως από το αντίθετο ρεύμα) έτσι για να μη νιώθουμε μοναξιά. Μα που πάνε μέσα στην ερημιά; Α! Ξέχασα … είναι βασική οδική αρτηρία που οδηγεί στην πρωτεύουσα της χώρας.
Ο άντρας μου είχε έναν ενδοιασμό για το πρόγραμμά μου. Αυτή τη διαδρομή και να μην αργούσαμε το κλασικό δύωρο ούτως ή άλλως θα την κάναμε νύχτα. Γιατί; Άξιζε τον κόπο η διανυκτέρευση στο Visegrad αντί του Σεράγεβο;
Τα τελευταία 25 km τα τούνελ εναλλάσσονταν το ένα το άλλο. Μόνο που δεν μου φαινόντουσαν και πολύ σύγχρονα. Πρέπει να είχαν πάρα πολλά χρόνια που είχαν διανοιχτεί. Κάποια από αυτά είχαν εντελώς ακατέργαστη οροφή. Σχεδόν φαινόντουσαν οι οπές από τα εκρηκτικά. Μπαίναμε μέσα και προσευχόμουν να βγούμε γρήγορα. Και αυτά ήταν και μεγάλα, ήταν και πολλά.
Όταν επιτέλους βγήκαμε και από το τελευταίο αντικρίσαμε από μακριά τη γέφυρα του ποταμού Drina. Φωταγωγημένη καθώς ήταν με τις 11 καμάρες της φάνταζε σαν άστρο φωτεινό μέσα στο άγριο νυχτερινό περιβάλλον της Βοσνίας.
Ένα «ουφ» μου ξέφυγε ομολογουμένως. Άντε τώρα να βρούμε το σπίτι μέσα στα σκοτάδια αφού κανένα gps δεν έβρισκε τη διεύθυνση. Ο δορυφόρος όμως μας πήγε στο προσημειωμένο αστεράκι που είχα στο χάρτη και έτσι στις 11:30 ακριβώς χτυπούσα το κουδούνι της σπιτονοικοκυράς μας.
Μια χαρούμενη και ευγενέστατη γυναίκα με τα δυο κορίτσια της μαζί άνοιξαν την πόρτα και μας οδήγησαν στο διπλανό ανεξάρτητο διαμέρισμα. Ήταν ένα υπέροχο διαμέρισμα με μια μεγάλη σαλονοκουζίνα, χωλ, ένα τεράστιο υπνοδωμάτιο και ένα μπαλκόνι.



Το μπαλκόνι ήταν στην ουσία ο κύριος λόγος για τον οποίο έκλεισα το συγκεκριμένο διαμέρισμα, αφού πρόσφερε μια πραγματικά καταπληκτική θέα στο ποτάμι, στο χωριό και φυσικά στη γέφυρα.

Το plan Α μου έλεγε: βόλτα στην πόλη για φαγητό. Στις 11:30 όμως το βράδυ έστω και Σαββάτου δεν νομίζω ότι θα βρίσκαμε τίποτα στην μικρή αυτή συνοριακή πόλη των 6.000 κατοίκων. Για μιαν ακόμη φορά λοιπόν μπήκε σε εφαρμογή το plan B που δεν ήταν άλλο από πρόχειρο μαγείρεμα στο σπίτι συνοδεία διαφόρων snacks και … στο μπαλκόνι για άραγμα.


Ες αύριον το Visegrad …
Ο Drina ποταμός, το Visegrand και ο Andric…
Το Visegrad είναι μια μικρή πόλη της Ανατολικής Βοσνίας, που βρίσκεται χτισμένη πάνω στον ποταμό Drina, στο σημείο που γεφυρώνεται από τη Socolovic Bridge, η οποία αποτελεί μνημείο κληρονομιάς από την Unesco.
Σήμερα η γέφυρα αποτελεί αξιοθέατο του Visegrad, το οποίο έγινε γνωστό στον κόσμο αφού ο νικητής του βραβείου Νόμπελ του 1961, Ivo Andric, δημοσίευσε το μυθιστόρημα The Bridge on the Drina.
Η τοξωτή γέφυρα με τα 11 βόλτα, έχει μήκος 180 μέτρα, φάρδος 6,5μ. και ύψος 10μ. πάνω από τον ποταμό (συν 4μ. μέσα στο νερό). Κατασκευάστηκε τον 16ο αι. κατ’ εντολή του Mehmed Pasha Sokolovic, από τον Mimar Sinan, έναν από τους καλύτερους Οθωμανούς αρχιτέκτονες (τον οποίο συναντώ πολύ συχνά στα ταξίδια μου στα Βαλκάνια). Η γέφυρα έκανε 6 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Για εκείνη την εποχή τα 6 χρόνια ήταν χρόνος ρεκόρ. Όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα το μικρό Visegrad αποτελούσε «κόμβο» αφού βρισκόταν πάνω στον κεντρικό δρόμο που οδηγούσε στην Κωνσταντινούπολη.
Όμως η γέφυρα του Σινάν δεν είναι το μόνο σημαντικό αξιοθέατο της πόλης.
Ακριβώς εκεί που ο ποταμός Rzav συναντά τον Drina βρίσκεται η “Andricgrad”.
Πρόκειται για μια τεχνητή πόλη, που σχεδιάστηκε από τον σκηνοθέτη Emir Kusturica, για να τιμήσει τον συγγραφέα Ivo Andric. Ο Kusturica συμπεριέλαβε στην πόλη ένα μείγμα οθωμανικών, βυζαντινών και κλασικών αρχιτεκτονικών στυλ, δημιουργώντας ένα νέο.. παλιό Visegrad.
Αυτά τα δύο σημαντικά αξιοθέατα είχε να προσφέρει το Visegrad…
Με το που ξύπνησα πρώτο μου μέλημα ήταν να φτιάξω καφέ και να καθίσω στο μπαλκόνι και να θαυμάσω τη θέα και με το φως της ημέρας.

Αλήθεια που θα βρω καλύτερο σημείο στην πόλη να απολαύσω το καφεδάκι μου; Άντε μπορεί σε εκείνο το καφέ που βλέπω από ψηλά

Αποκλείεται να περιμένω να ξυπνήσουν τα παιδιά για να πάμε βόλτα στην πόλη. Γενικά από τη στιγμή που κατά την επιστροφή μας μπήκαμε στα Βαλκάνια τα παιδιά έχασαν το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον τους. Εδώ δεν έχει παλάτια και λουτρά. Εδώ έχει Οθωμανικές γέφυρες και μικρά χωριά, φύση και … αλεπούδες.
Έτσι, μαζί με τον άντρα μου κατηφορίσαμε το μονοπατάκι για την πόλη.
Πρώτη μας επίσκεψη θα ήταν το Andricgrad.
Το Andricgrad είναι χτισμένο στη μύτη μιας χερσονήσου, που σχηματίζεται από τα δυο ποτάμια Rzav και Drina. Η οπτική που προσφέρει η φωτό από το internet είναι πολύ κατατοπιστική...

Περπατήσαμε παραποτάμια χαζεύοντας τον Drina, τα τουριστικά μαγαζάκια αλλά και το γύρω τοπίο.



Μπήκαμε μέσα στο συγκρότημα του Andricgrad μέσω μιας πέτρινης πύλης. Αμέσως βρεθήκαμε σε ένα πεζόδρομο με καταστήματα, στο τέλος του οποίου κατέληγε στην κεντρική πλατεία «της πόλης».


Πράγματι, η πόλη έχει κτίρια από την Οθωμανική εποχή, κτίρια από την εποχή της Αυστροουγγαρίας, το μεσαίωνα και γενικότερα από όλη την ιστορία του Visegrad. Και όλα αυτά έχουν σαν πηγή έμπνευσης τα μυθιστορήματα του Andric!

Δεν μπορώ εδώ να μην αναφέρω δυο λόγια για το βιβλίο του Adric «το γεφύρι του Drina». Η αφήγηση του βιβλίου ξεκινάει το 1516 όταν οι Οθωμανοί κατά το παιδομάζωμα παίρνουν ένα παιδί από ένα χωριό κοντά στο Visegrad. Όταν το παιδί πολύ αργότερα έγινε ο βεζίρης Σοκολού Μεχμέτ Πασάς πραγματοποίησε το όνειρό του να χτίσει μια γέφυρα στο ποτάμι. Στη συνέχεια το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία των κατοίκων της Βοσνίας καλύπτοντας περίπου τέσσερις αιώνες, με το γεφύρι να δρα ως κοινό μνημείο μνήμης και να γίνεται μάρτυρας των βιωμάτων των ανθρώπων που το διασχίζουν και συνδέθηκαν με αυτό.
Τώρα νομίζω ότι “δένουν” όλα.
Αυτή είναι η κεντρική πλατεία του Αndricgrad, στο κέντρο της οποίας βρίσκεται και το άγαλμα του Ivo Andric...

Το μεγαλοπρεπές κτίριο στο φόντο της πλατείας στεγάζει πλέον το Δημαρχείο του Visegrad και το μπαλκόνι στο κέντρο είναι στο γραφείο του Δημάρχου.
Ο Κουστορίτσα έχει σκοπό επίσης να ανοίξει εδώ το Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών με βασικό θέμα τον κινηματογράφο, στο οποίο θα διδάσκει μάλιστα και ο ίδιος. Στο χωριό υπάρχουν το κτίριο του Πανεπιστημίου, φοιτητική εστία και το Ινστιτούτο του Ivo Andric.
Το χωριό έχει επίσης και σινεμά, το οποίο λειτουργεί κανονικά...

Το ψηφιδωτό της φωτογραφίας (αριστερά) απεικονίζει την ομάδα που δολοφόνησε τον Αυστριακό πρίγκηπα το 1914. Η φωτογραφία αυτή δεν είναι η μοναδική αναφορά του Andricgrad στο τόσο σημαντικό αυτό γεγονός της ιστορίας. Τα εγκαίνια του Andricgrad έγιναν στα 100 χρόνια από τη δολοφονία του Franz Ferdinand, στις 14 Ιουνίου 2014!!!
Φτάσαμε στην άκρη της χερσονήσου, εκεί που συναντιούνται τα δυο ποτάμια. Εκεί βρίσκεται και η εκκλησία του Αγίου Λαζάρου, που σήμερα Κυριακή και είχε και λειτουργία. Παρακολουθήσαμε για λίγο τη Σέρβικη λειτουργία μέσα σε μια κατάμεστη εκκλησία από κόσμο.

Επιστρέψαμε πίσω στο χωριό διαλέγοντας τον παραλιακό δρόμο αλλά και μέσα από τα δρομάκια του προκειμένου να δούμε όλο το χωριό.




Ο Ivo Andric μας ακολουθούσε παντού. Είναι διάχυτη η «παρουσία» του Andric στην πόλη. Τον είδαμε σε αγάλματα, σε τουριστικά είδη, σε ταμπέλες οδών, ακόμα και σε γκράφιτι. Που να το φανταζόταν όταν έπαιρνε το νόμπελ!

Μπήκαμε σε ένα φούρνο και πήραμε burek, που μας φάνηκαν λαχταριστά και πήραμε το δρόμο της επιστροφής.

Αυτό το τελευταίο δεξιά ήταν κάποιο τοπικό snack με πατάτα, που εμένα τουλάχιστον μου άρεσε πολύ. Μου θύμισε λίγο την ισπανική τορτίγια.
Περπατήσαμε παραποτάμια πάλι έως ότου φτάσαμε στην πανέμορφη γέφυρα...

Διασχίσαμε την ιστορική γέφυρα έως τη μέση της περίπου...

Εκεί υπάρχουν δυο βεράντες που κατασκευάστηκαν από τον Σινάν, ώστε να μπορούν οι κάτοικοι και οι περαστικοί να κάθονται και να απολαμβάνουν τον Drina ποταμό και τη θέα. Αυτό κάναμε και εμείς.

... όπου το γύρω φυσικό τοπίο καθρεφτίζεται στα νερά του ποταμού...


Σε μια από τις βεράντες υπάρχει και ένας πυλώνας με χαραγμένη πάνω του μια επιγραφή που λέει ποιος έχτισε και πότε χτίστηκε τη γέφυρα στα τούρκικα...

Θαυμάσαμε τη θέα και βγάλαμε και τις απαραίτητες φωτογραφίες από και προς τη γέφυρα...

Πήραμε το μονοπατάκι για το σπίτι τρώγοντας στο δρόμο τα μισά burek.
Το σπίτι μας είναι το τελευταίο δεξιά στο υψωματάκι ... στη φωτό
Στο μεταξύ είχε πάει 10:00 η ώρα και είχαν ανοίξει και τα σουβενιρομάγαζα... η αδυναμία μου.

Με δυσκολία ξυπνήσαμε τα παιδιά. Μέχρι να γίνει αυτό, είχα το χρόνο για check out, αλλά και για κουβέντα με τη γλυκύτατη σπιτονοικοκυρά μας Jelena. Τώρα κουβέντα είναι τρόπος του λέγειν, αφού με τα Αγγλικά γενικά δεν το είχε και πολύ… Το φωνητικό google translate να είναι καλά και καταφέραμε και επικοινωνήσαμε μια χαρά. Ήταν τόσο χαρούμενη που είμαστε Έλληνες! Είχε ανασύρει τα αναμνηστικά της από την Ελλάδα, στην οποία είχε πάει πριν δυο χρόνια και μου τα έφερε να τα δω περιχαρής. Ένα από αυτά ήταν ένα βραχιολάκι που έλεγε “I love Greece”.
Το πόσο με κέρδισε και η Jelena και το Visegrad δε λέγεται.
Επιτέλους όταν ετοιμαστήκαμε όλοι μας μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε.
«Πάμε να δείτε τη γέφυρα από κοντά;» είπα στα παιδιά.
Με πολύ ενθουσιασμό

Σε λιγότερο από μισή ώρα μπαίναμε στη Σερβία…
............................
Last edited: