Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ουγγαρία - Η μεγάλη είσοδος
- Η Βουδαπέστη ή η αποζημίωση
- Τα λουτρά
- Ένα καφέ διαφορετικό απο τα άλλα - Zoo Cafe
- H πρωτεύουσα της Σλοβακίας
- Στη Βιέννη
- Άρωμα Ανατολής
- Βιέννης συνέχεια
- Βιέννη ΙΙ
- Λίγη Αυστρία ακόμα
- H πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
- Σεράγεβο
- Kusturica και Drina και στη Σερβία
- Επίλογος
Βιέννης συνέχεια…
Ξημέρωσε η δεύτερή μας ουσιαστικά ημέρα στην Αυστρία. Πρώτη μας επίσκεψη σήμερα θα ήταν το κεντρικό νεκροταφείο της Βιέννης.
Δεν ξυπνήσαμε τα παιδιά. Τα αφήσαμε λίγο να κοιμηθούν παραπάνω, δεδομένου ότι αποβραδίς μας είπαν ότι προτιμούσαν να κοιμηθούν παρά να έρθουν μαζί μας για να δουν νεκροταφεία.
Wiener Zentralfriedhof
Ο λόγος που επέλεξα να πάω στο Κεντρικό νεκροταφείο της Βιέννης ήταν γιατί ήθελα να επισκεφτώ τους τάφους των μεγάλων κλασικών συνθετών Beethoven, Schubert, Strauss και Brahms. Δεν φανταζόμουν όμως ότι εκτός από τα μνημεία αυτά καθ’ αυτά των μεγάλων αυτών ανδρών θα έβλεπα ένα ακόμα αξιοθέατο της Βιέννης. Γιατί το νεκροταφείο αυτό είναι ένα αξιοθέατο!
Έτσι πήραμε το αυτοκίνητο για να πάμε στη συνοικία Simmering, που βρίσκεται εκτός Βιέννης. Μια κίνηση όμως τη «φάγαμε» στο δρόμο και στο parking του Νεκροταφείου φτάσαμε κατά τις 10:30.
Πραγματικά εντυπωσιάστηκα από το πόσο τεράστιο και όμορφο ήταν. Όλο το κοιμητήριο είναι χωρισμένο σε πτέρυγες, με δρόμους και μονοπάτια, πνιγμένο στο πράσινο, πολύ προσεγμένο, με οικογενειακούς τάφους-μαυσωλεία και υπέροχα γλυπτά.
Στο κέντρο του δεσπόζει μια πολύ επιβλητική εκκλησία, η St Charles Borromeo...
Θα μπορούσαν πω ότι είδα έναν πολύ όμορφο μεγάλο κήπο, που ήταν γεμάτος με μαύρα περίτεχνα μαρμάρινα μνημεία, άλλα κλασικής τεχνοτροπίας και άλλα μοντέρνας.
Συναντήσαμε και ένα group, την ώρα που βρίσκονταν μπροστά σε ένα πανέμορφο γλυπτό ενός τάφου και καθώς ο ξεναγός εξηγούσε.
Εντάξει, πολλά νεκροταφεία στην Ευρώπη αξίζουν μια επίσκεψη αλλά οργανωμένη με group πρώτη φορά βλέπω!
Ο χάρτης που πήραμε στην είσοδο δεν μας χρειάστηκε και πολύ αφού ήταν πολύ εύκολο να βρούμε τους τάφους των διάσημων μουσικών, οι οποίοι είναι συγκεντρωμένοι όλοι μαζί και σε απόσταση 200μ. περίπου από την είσοδο. Ακολουθώντας τον κεντρικό δρόμο τους βρήκαμε εύκολα.
Οι τέσσερις τάφοι των Beethoven, Schubert, Strauss και Brahms δημιουργούν ένα ημικύκλιο, στο κέντρο του οποίου βρίσκεται ένα κενοτάφιο-τύμβος του Μότσαρτ. Σύμφωνα με την ιστορία ο Μότσαρτ τάφηκε σε ομαδικό τάφο κάπου στη Βιέννη, μαζί με πολλά θύματα πανώλης, αλλά δεν θα μπορούσε να μην είχε θέση εδώ, μαζί με τους άλλους μεγάλους.
Φρέσκα λουλούδια είχαν όλοι οι τάφοι των μεγάλων συνθετών...
Ο χάρτης όμως με βοήθησε πολύ προκειμένου να βρω και έναν άλλον τάφο, που βρίσκονταν στο διαμέρισμα αρ. 40 κάπου πιο μακριά. Αφού έφτασα μέχρι εδώ είπα να πάω να δω και τον τάφο του Falco, (μπορεί και να θυμάστε τον Αυστριακό τραγουδιστή του ’90 που πέθανε σε αυτοκινητιστικό).
Ο άνδρας μου δεν θέλησε να με ακολουθήσει. «Θα αράξω σε ένα παγκάκι» μου είπε. Λίγο η κούραση των ημερών, λίγο το απέραντο βάθος των δρόμων του νεκροταφείου…. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα έλεγα όχι αν είχα ένα αυτοκινητάκι για να μετακινηθούμε! … Μα πόσο μεγάλο είναι;
Πήρα και εγώ τα ΄πόδια μου ψάχνοντας την πτέρυγα 40.
Ήταν μια όμορφη ηλιόλουστη μέρα, που με βρήκε να περπατώ ανάμεσα στους τάφους. Συνάντησα
κηπουρούς που πότιζαν, αλλά και έναν τεχνίτη-γλύπτη που συντηρούσε ένα άγαλμα. Νομίζω ότι κάθε άλλο παρά απόκοσμα ήταν.
Κατά τον περίπατό μου αυτό είδα τάφους – μνημεία...
Είδα ομάδες ταφέντων ανάλογα με το επάγγελμά τους ή την ιδιότητά τους. Σε μια πτέρυγα οι καθηγητές σε άλλη οι επιστήμονες και σε άλλη οι μουσικοί και οι συνθέτες...
Είδα και τάφους έργα τέχνης...
Δυσκολεύτηκα να βρω τον τάφο του Falco. Αναγκάστηκα να ρωτήσω κάποιους άλλους επισκέπτες, οι οποίοι μου έδειξαν που ήταν ο τάφος. Και ήταν δίπλα μου! Δεν τον έβλεπα γιατί το μνημείο είναι γυάλινο! Ήταν ένα ιδιαίτερο μνήμα με τη μορφή του Falco στο τζάμι καθώς και με τους τίτλους των τραγουδιών του γραμμένους πάνω στην επιτύμβια στήλη. Υπήρχαν και πρόσφατα λουλούδια.
Γύρισα πίσω ομολογώ λίγο κουρασμένη από το περπάτημα και τη ζέστη. Συνάντησα τον άντρα μου και πήραμε το δρόμο της επιστροφής. Άλλο ένα τάφο θα ήθελα να δω αλλά τελικά … τον “αφήσαμε”. Και είχαμε κουραστήκαμε λίγο και είχαμε αργήσαμε και ήταν και άγνωστο αν θα τον βρίσκαμε εύκολα. Και ποιος ήταν αυτός; Θυμάστε τον Αντόνιο Σαλιέρι; Η ταινία Amandeus τον είχε παρουσιάσει σαν ανταγωνιστή του Μότσαρτ, που ζούσε στο περιθώριό του. Τι ειρωνεία! Και μετά θάνατον πάλι στο περιθώριο είναι. Ακόμα και εγώ που ήθελα να δω από κοντά τον τάφο του … δεν πρόλαβα να πάω να τον δω.
Εκ των υστέρων ανακάλυψα ότι θα μπορούσαμε να μπούμε και με το αυτοκίνητό μας μέσα στο νεκροταφείο, πληρώνοντας κάποια μικρή είσοδο βέβαια!
Κάτι αξιοσημείωτο σχετικά με το Κεντρικό Κοιμητήριο της Βιέννης είναι ότι αυτό δεν εξελίχθηκε αργά με την πάροδο του χρόνου, όπως γίνεται συνήθως. Η απόφαση ίδρυσης του ήρθε το 1863, όταν κατέστη σαφές ότι λόγω της εκβιομηχάνισης ο πληθυσμός της τότε πρωτεύουσας της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας θα αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που τα ήδη υπάρχοντα νεκροταφεία θα αποδειχθούν ανεπαρκή. Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε τη δημιουργία ενός νέου κοιμητηρίου έξω από τα σύνορα της πόλης και μιας τέτοιας γιγαντιαίας διάστασης που θα αρκούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πρόκειται για το 2ο μεγαλύτερο νεκροταφείο στην Ευρώπη, το οποίο φιλοξενεί 330.000 τάφους.
Ύστερα απ’ όλα αυτά δεν ξέρω αν είναι αξιοπερίεργο … ότι διαθέτει και μουσείο κηδειών!
Στην επιστροφή συναντήσαμε λίγο λιγότερη κίνηση. Φτάσαμε στο σπίτι κατά τις 12:30. Τα παιδιά τα βρήκαμε σχεδόν έτοιμα.
Πήραμε το τραμ με κατεύθυνση το Belvedere που είχε σήμερα το πρόγραμμα στη συνέχεια.
Τα παλάτια των Αψβούργων…
Τόσα παλάτια είχε η Βιέννη και τόσες Πινακοθήκες. Επέλεξα να πάμε στο Belvedere, γιατί συνδύαζε και τα δύο. Θα βλέπαμε και ένα παλάτι, αλλά και μια Πινακοθήκη συγχρόνως.
Κατεβήκαμε από το τραμ στο ύψος του Lower Belvedere. Και αυτό είχε μια αξιόλογη συλλογή με έργα Τέχνης ζωγράφων και γλυπτών της Χρυσής εποχής της Βιέννης.…. αλλά επειδή τα παιδιά …. μία και μόνο μία Πινακοθήκη θα άντεχαν να δουν (σύμφωνα με τις δηλώσεις τους πάντα) επέλεξα να δούμε καλύτερα αυτήν του Upper Belvedere, η οποία περιλάμβανε μέσα και το διάσημο «Φιλί» του Κλιμτ.
Προσπεράσαμε το Lower Belvedere και βγήκαμε στους υπέροχους κήπους του...
... οι οποίοι δεν είναι και μικροί. Περπατήσαμε περί τα 800 μ. μέχρι να φτάσουμε ως το Upper Belvedere...
Όσο όμως και να προσπαθώ να εμφυσήσω στα παιδιά μου την αγάπη τους για την Τέχνη (το Καλλιτεχνικό ιδεώδες) τόσο υπερισχύει το αθλητικό ιδεώδες.
Με το που πληρώσαμε το τσιμπημένο εισιτήριο των 16€ το άτομο (ευτυχώς έως 19 χρονών είναι δωρεάν) και μπήκαμε μέσα … άρχισε και ο αγώνας της Εθνικής ομάδας μπάσκετ (με Αντετοκούνμπο βεβαίως) με την Αμερική για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τι σήμαινε αυτό; ότι οι δύο άντρες της οικογένειας αντί να έχουν ακουστικά στα αυτιά με audio quide της Πινακοθήκης, αυτοί είχαν ακουστικά συνδεδεμένα με το κινητό τους που άκουγαν τον αγώνα.
Ενίοτε καθόντουσαν στα καναπεδάκια των διαδρόμων παρακολουθώντας τον αγώνα και όταν τελείωνα εγώ από την κάθε αίθουσα … με ρωτούσαν:
«Έχει τίποτα καλό να πάμε να δούμε ή να συνεχίσουμε»
«Τι εννοείτε “τίποτα καλό”; Όλο Klimt και Schiele έχει» «Δεν ερχόμαστε κάθε μέρα εδώ» «Μήπως να ρίχνατε μια ματιά;»
Και τα δυο ήθελαν να τα κάνουν. Απλά κωλυσιεργούσαν για να δουν και τον αγώνα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, γιατί αν αρχίζαμε το περπάτημα πάλι δεν θα ήταν τόσο εύκολο.
Αποτέλεσμα να αργήσουμε φυσικά να βγούμε έξω και όπως πάντα άλλος ένας αστάθμητος παράγοντας που μας «έφαγε» χρόνο.
Η Πινακοθήκη όπως ήταν αναμενόμενο (στην Αυστρία είμαστε) είχε μια μεγάλη συλλογή έργων των Klimt, Schiele και άλλων Αυστριακών. Ο χώρος που εκτίθενται τα έργα είναι υπέροχος, αφού πρόκειται για παλάτι ...
...και η θέα στους κήπους του από τα παράθυρα των διαφόρων αιθουσών ήταν καταπληκτική...
Πήρα το χρόνο μου με άνεση και θαύμασα τους πίνακες, ευχαριστήθηκα ιδιαίτερα το «Φιλί» που από κοντά είναι ανεπανάληπτο και πήρα και άλλο χρόνο περιμένοντας να τελειώσει και ο αγώνας, τόσο που έβγαλα τις άπειρες φωτογραφίες και έπιασα και κουβέντα και με μια φύλακα του μουσείου. Ως και την ιστορία της ζωής της πρόλαβε και μου είπε (μετανάστρια γαρ από τη Ρουμανία).
Δεν θυμάμαι αν έχω ξαναδεί κάπου Klimt. Η συλλογή του Belvedere πάντως είχε πολλά γνώριμα έργα του …
Πορτραίτα όπως…
Της Johanna Staude ...
Της Amelie Zuckerkandl, μαζί με ένα από τα πολλά Sunflower δίπλα ...
Της Marie Breunig...
Το περίφημο «Αδάμ και Εύα»...
"Η παρθένα"...
Το ανεπανάληπτο όμως «Φιλί» στεκόταν στο μέσο μιας αίθουσας, μόνο του με πλήθος κόσμου γύρω του...
Ο πίνακας έχει σχήμα τετράγωνο, με μέγεθος 180 x 180 εκατοστά. Είναι μια ελαιογραφία σε καμβά ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και φύλλα χρυσού.
Στο κέντρο του πίνακα, εικονίζεται ένα ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Λέγεται ότι πρόκειται για τον ίδιο τον Gustav με την αγαπημένη του Emilie. Το φόντο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα, ενώ τα δύο σώματα καλύπτονται από χρυσά ενδύματα, διακοσμημένα με γεωμετρικά σύμβολα. Το ζευγάρι στέκεται πάνω σε ένα βράχο γεμάτο λουλούδια, ενώ λουλούδια υπάρχουν και στα μαλλιά των δύο προσώπων.
Το έργο δημιουργήθηκε το 1907, όταν ο Κλιμτ διένυε τη "Χρυσή Φάση" του.
Πρόκειται για μια περίοδο που χαρακτηρίστηκε από την εκτεταμένη χρήση φύλλων χρυσού, γεωμετρικών μοτίβων και περίπλοκων διακοσμητικών στοιχείων. Το 1903, ο Klimt ταξίδεψε στη Ραβένα, στην Ιταλία, όπου θαύμασε τα βυζαντινά ψηφιδωτά της Βασιλικής San Vitale και εμπνεύστηκε από τις βυζαντινές εικόνες. Είναι αδιαμφισβήτητο το πόσο τα βυζαντινά αυτά ψηφιδωτά επηρέασαν τα μετέπειτα έργα του.
Είδαμε και αρκετό Egon Schiele...
... όπως το πορτραίτο του Herbert Rainer...
Εκτός όμως από τα πορτραίτα ο Schile είναι γνωστός για τα ημίγυμνα του.
Τα ημίγυμνα του αυστριακού ζωγράφου Egon Schiele ήταν ιδιαίτερα προκλητικά σαν θέμα, την εποχή που τα ζωγράφισε. Τόσο προκλητικά, που έγιναν αιτία ακόμα και να φυλακιστεί για αυτά! Συνάντησε τον Gustav Klimt, ο οποίος εκτός από μέντορας του υπήρξε και υποστηρικτής του.
Πέθανε νωρίς μόλις στα 28 του χρόνια και την ίδια χρονιά με τον μέντορά του (1918). Πρόλαβε όμως και άφησε πίσω του μια πλούσια καλλιτεχνική κληρονομιά.
Πολλά από τα έργα του βρίσκονται εδώ στο Belvedere.
"Ο θάνατος και η κόρη" ....
"η Αγκαλιά" ....
Περισσότερο Schiele θα μπορούσαμε να δούμε στο μουσείο του Leopold της Βιέννης.
Εκτός όμως από το βαρύ πυροβολικό της Αυστρίας, γνώρισα και άλλους Αυστριακούς που δεν ήξερα και με εντυπωσίασαν, όπως τους Seligman και Waldmüller, αλλά είδαμε και Γάλλους ιμπρεσιονιστές όπως Claude Monet, Eugène Delacroix, Édouard Manet κ.α.
Είδαμε έως και Edvard Munch…
… πρόκειται για το Νορβηγό ζωγράφο που είναι γνωστός για την «κραυγή» του!
Και βέβαια δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι Φραγκίσκος Ιωσήφ με τη Σίσσυ...
Ύστερα από αυτή τη γερή «πολιτιστική δόση» που περιελάμβανε έργα τέχνης και αθλητισμό συγχρόνως… και αφού τελείωσε και ο αγώνας, στον οποίο χάσαμε κιόλας (πάλι), βγήκαμε έξω από το παλάτι.
Μόλις βγήκαμε επικοινωνήσαμε με τους φίλους μας και κανονίσαμε να συναντηθούμε στους κήπους του Schönbrunn που για μας ήταν το επόμενο αξιοθέατο.
Μετά υπήρξε μια διαφωνία μεταξύ πατέρα και γιου για το πώς θα πάμε στους κήπους. Με άλλο τρόπο έδειχνε το google του ενός και με άλλο η εφαρμογή του άλλου.
Επιλέξαμε να ακολουθήσουμε την εφαρμογή (του πατέρα). Θα παίρναμε το D τραμ για την Karlplatz και μετά κάτι άλλο για το Schönbrunn. Ήρθε το τραμ και μόλις μπήκαμε μέσα…….κάποιος επιβάτης έπαθε μία κρίση και λιποθύμησε!!! Όπως είναι λογικό ακινητοποιήθηκαν τα πάντα. Ο οδηγός σταμάτησε και ειδοποίησε το αυστριακό «ΕΚΑΒ» και όλα τα τραμ στη σειρά που ακολουθούσαν στις ράγες περίμεναν το νοσοκομειακό!!
Εμείς είχαμε ήδη φάει χρόνο με τον αγώνα, μετά φάγαμε και άλλον με τις διαφωνίες τώρα μας προέκυψε και το νοσοκομειακό; Εντάξει δεν είναι Ελλάδα … γρήγορα θα έρθει αλλά ….
Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε την άποψη του γιου (και του google). Βγήκαμε από το τραμ και φύγαμε με τα πόδια προς τη Wiedner Gürtel προκειμένου να πάρουμε το τραμ 18 και μετά θα αλλάζαμε για να πάρουμε μια γραμμή του μετρό για το Schönbrunn. Τι ωραία! Ο γιος μου μας πήγε μέχρι το παλάτι. Ούτε που ασχολήθηκα με το πως θα πάμε. Είδατε που μεγάλωσα σωστά το παιδί; Για να το σέρνω μαζί μου από μικρό όπου πήγαινα ... έμαθε γρήγορα το παιδί να κυκλοφορεί και να με ... κυκλοφορεί!!!


Πριν φύγουμε από το ακινητοποιημένο τραμ D … είδαμε και το νοσοκομειακό να έρχεται από μακριά. Δεν έκανε πάνω από 10’.
Με καθυστέρηση μεγάλη φτάσαμε στο σταθμό Schönbrunn. Συναντήσαμε τους φίλους μας στους οποίους διέκρινα λίγο βαριεστημένα πρόσωπα. Δίκιο είχαν οι άνθρωποι. Εκείνοι είχαν ξαναδεί το Schönbrunn πολλές φορές. Για μας είχαν έρθει μέχρι εδώ και εμείς φτάσαμε με μια ώρα σχεδόν καθυστέρηση;
Με το που μπήκαμε στους κήπους ξεπέρασα γρήγορα το πρόβλημα με τις τύψεις μου. Οι κήποι που αντίκρισα και το παλάτι μου έκοψαν την ανάσα.. Ένα από τα διασημότερα landmarks της Ευρώπης βρισκόταν μπροστά μου.
............. post ...............
...........................
.........................................................................................................
Ξημέρωσε η δεύτερή μας ουσιαστικά ημέρα στην Αυστρία. Πρώτη μας επίσκεψη σήμερα θα ήταν το κεντρικό νεκροταφείο της Βιέννης.
Δεν ξυπνήσαμε τα παιδιά. Τα αφήσαμε λίγο να κοιμηθούν παραπάνω, δεδομένου ότι αποβραδίς μας είπαν ότι προτιμούσαν να κοιμηθούν παρά να έρθουν μαζί μας για να δουν νεκροταφεία.
Wiener Zentralfriedhof
Ο λόγος που επέλεξα να πάω στο Κεντρικό νεκροταφείο της Βιέννης ήταν γιατί ήθελα να επισκεφτώ τους τάφους των μεγάλων κλασικών συνθετών Beethoven, Schubert, Strauss και Brahms. Δεν φανταζόμουν όμως ότι εκτός από τα μνημεία αυτά καθ’ αυτά των μεγάλων αυτών ανδρών θα έβλεπα ένα ακόμα αξιοθέατο της Βιέννης. Γιατί το νεκροταφείο αυτό είναι ένα αξιοθέατο!
Έτσι πήραμε το αυτοκίνητο για να πάμε στη συνοικία Simmering, που βρίσκεται εκτός Βιέννης. Μια κίνηση όμως τη «φάγαμε» στο δρόμο και στο parking του Νεκροταφείου φτάσαμε κατά τις 10:30.
Πραγματικά εντυπωσιάστηκα από το πόσο τεράστιο και όμορφο ήταν. Όλο το κοιμητήριο είναι χωρισμένο σε πτέρυγες, με δρόμους και μονοπάτια, πνιγμένο στο πράσινο, πολύ προσεγμένο, με οικογενειακούς τάφους-μαυσωλεία και υπέροχα γλυπτά.



Στο κέντρο του δεσπόζει μια πολύ επιβλητική εκκλησία, η St Charles Borromeo...

Θα μπορούσαν πω ότι είδα έναν πολύ όμορφο μεγάλο κήπο, που ήταν γεμάτος με μαύρα περίτεχνα μαρμάρινα μνημεία, άλλα κλασικής τεχνοτροπίας και άλλα μοντέρνας.


Συναντήσαμε και ένα group, την ώρα που βρίσκονταν μπροστά σε ένα πανέμορφο γλυπτό ενός τάφου και καθώς ο ξεναγός εξηγούσε.

Ο χάρτης που πήραμε στην είσοδο δεν μας χρειάστηκε και πολύ αφού ήταν πολύ εύκολο να βρούμε τους τάφους των διάσημων μουσικών, οι οποίοι είναι συγκεντρωμένοι όλοι μαζί και σε απόσταση 200μ. περίπου από την είσοδο. Ακολουθώντας τον κεντρικό δρόμο τους βρήκαμε εύκολα.
Οι τέσσερις τάφοι των Beethoven, Schubert, Strauss και Brahms δημιουργούν ένα ημικύκλιο, στο κέντρο του οποίου βρίσκεται ένα κενοτάφιο-τύμβος του Μότσαρτ. Σύμφωνα με την ιστορία ο Μότσαρτ τάφηκε σε ομαδικό τάφο κάπου στη Βιέννη, μαζί με πολλά θύματα πανώλης, αλλά δεν θα μπορούσε να μην είχε θέση εδώ, μαζί με τους άλλους μεγάλους.

Φρέσκα λουλούδια είχαν όλοι οι τάφοι των μεγάλων συνθετών...




Ο χάρτης όμως με βοήθησε πολύ προκειμένου να βρω και έναν άλλον τάφο, που βρίσκονταν στο διαμέρισμα αρ. 40 κάπου πιο μακριά. Αφού έφτασα μέχρι εδώ είπα να πάω να δω και τον τάφο του Falco, (μπορεί και να θυμάστε τον Αυστριακό τραγουδιστή του ’90 που πέθανε σε αυτοκινητιστικό).
Ο άνδρας μου δεν θέλησε να με ακολουθήσει. «Θα αράξω σε ένα παγκάκι» μου είπε. Λίγο η κούραση των ημερών, λίγο το απέραντο βάθος των δρόμων του νεκροταφείου…. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα έλεγα όχι αν είχα ένα αυτοκινητάκι για να μετακινηθούμε! … Μα πόσο μεγάλο είναι;



Πήρα και εγώ τα ΄πόδια μου ψάχνοντας την πτέρυγα 40.
Ήταν μια όμορφη ηλιόλουστη μέρα, που με βρήκε να περπατώ ανάμεσα στους τάφους. Συνάντησα
κηπουρούς που πότιζαν, αλλά και έναν τεχνίτη-γλύπτη που συντηρούσε ένα άγαλμα. Νομίζω ότι κάθε άλλο παρά απόκοσμα ήταν.
Κατά τον περίπατό μου αυτό είδα τάφους – μνημεία...

Είδα ομάδες ταφέντων ανάλογα με το επάγγελμά τους ή την ιδιότητά τους. Σε μια πτέρυγα οι καθηγητές σε άλλη οι επιστήμονες και σε άλλη οι μουσικοί και οι συνθέτες...


Είδα και τάφους έργα τέχνης...


Δυσκολεύτηκα να βρω τον τάφο του Falco. Αναγκάστηκα να ρωτήσω κάποιους άλλους επισκέπτες, οι οποίοι μου έδειξαν που ήταν ο τάφος. Και ήταν δίπλα μου! Δεν τον έβλεπα γιατί το μνημείο είναι γυάλινο! Ήταν ένα ιδιαίτερο μνήμα με τη μορφή του Falco στο τζάμι καθώς και με τους τίτλους των τραγουδιών του γραμμένους πάνω στην επιτύμβια στήλη. Υπήρχαν και πρόσφατα λουλούδια.


Γύρισα πίσω ομολογώ λίγο κουρασμένη από το περπάτημα και τη ζέστη. Συνάντησα τον άντρα μου και πήραμε το δρόμο της επιστροφής. Άλλο ένα τάφο θα ήθελα να δω αλλά τελικά … τον “αφήσαμε”. Και είχαμε κουραστήκαμε λίγο και είχαμε αργήσαμε και ήταν και άγνωστο αν θα τον βρίσκαμε εύκολα. Και ποιος ήταν αυτός; Θυμάστε τον Αντόνιο Σαλιέρι; Η ταινία Amandeus τον είχε παρουσιάσει σαν ανταγωνιστή του Μότσαρτ, που ζούσε στο περιθώριό του. Τι ειρωνεία! Και μετά θάνατον πάλι στο περιθώριο είναι. Ακόμα και εγώ που ήθελα να δω από κοντά τον τάφο του … δεν πρόλαβα να πάω να τον δω.

Εκ των υστέρων ανακάλυψα ότι θα μπορούσαμε να μπούμε και με το αυτοκίνητό μας μέσα στο νεκροταφείο, πληρώνοντας κάποια μικρή είσοδο βέβαια!
Κάτι αξιοσημείωτο σχετικά με το Κεντρικό Κοιμητήριο της Βιέννης είναι ότι αυτό δεν εξελίχθηκε αργά με την πάροδο του χρόνου, όπως γίνεται συνήθως. Η απόφαση ίδρυσης του ήρθε το 1863, όταν κατέστη σαφές ότι λόγω της εκβιομηχάνισης ο πληθυσμός της τότε πρωτεύουσας της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας θα αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που τα ήδη υπάρχοντα νεκροταφεία θα αποδειχθούν ανεπαρκή. Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε τη δημιουργία ενός νέου κοιμητηρίου έξω από τα σύνορα της πόλης και μιας τέτοιας γιγαντιαίας διάστασης που θα αρκούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πρόκειται για το 2ο μεγαλύτερο νεκροταφείο στην Ευρώπη, το οποίο φιλοξενεί 330.000 τάφους.

Ύστερα απ’ όλα αυτά δεν ξέρω αν είναι αξιοπερίεργο … ότι διαθέτει και μουσείο κηδειών!
Στην επιστροφή συναντήσαμε λίγο λιγότερη κίνηση. Φτάσαμε στο σπίτι κατά τις 12:30. Τα παιδιά τα βρήκαμε σχεδόν έτοιμα.
Πήραμε το τραμ με κατεύθυνση το Belvedere που είχε σήμερα το πρόγραμμα στη συνέχεια.
Τα παλάτια των Αψβούργων…
Τόσα παλάτια είχε η Βιέννη και τόσες Πινακοθήκες. Επέλεξα να πάμε στο Belvedere, γιατί συνδύαζε και τα δύο. Θα βλέπαμε και ένα παλάτι, αλλά και μια Πινακοθήκη συγχρόνως.
Κατεβήκαμε από το τραμ στο ύψος του Lower Belvedere. Και αυτό είχε μια αξιόλογη συλλογή με έργα Τέχνης ζωγράφων και γλυπτών της Χρυσής εποχής της Βιέννης.…. αλλά επειδή τα παιδιά …. μία και μόνο μία Πινακοθήκη θα άντεχαν να δουν (σύμφωνα με τις δηλώσεις τους πάντα) επέλεξα να δούμε καλύτερα αυτήν του Upper Belvedere, η οποία περιλάμβανε μέσα και το διάσημο «Φιλί» του Κλιμτ.
Προσπεράσαμε το Lower Belvedere και βγήκαμε στους υπέροχους κήπους του...


... οι οποίοι δεν είναι και μικροί. Περπατήσαμε περί τα 800 μ. μέχρι να φτάσουμε ως το Upper Belvedere...




Όσο όμως και να προσπαθώ να εμφυσήσω στα παιδιά μου την αγάπη τους για την Τέχνη (το Καλλιτεχνικό ιδεώδες) τόσο υπερισχύει το αθλητικό ιδεώδες.

Με το που πληρώσαμε το τσιμπημένο εισιτήριο των 16€ το άτομο (ευτυχώς έως 19 χρονών είναι δωρεάν) και μπήκαμε μέσα … άρχισε και ο αγώνας της Εθνικής ομάδας μπάσκετ (με Αντετοκούνμπο βεβαίως) με την Αμερική για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τι σήμαινε αυτό; ότι οι δύο άντρες της οικογένειας αντί να έχουν ακουστικά στα αυτιά με audio quide της Πινακοθήκης, αυτοί είχαν ακουστικά συνδεδεμένα με το κινητό τους που άκουγαν τον αγώνα.

Ενίοτε καθόντουσαν στα καναπεδάκια των διαδρόμων παρακολουθώντας τον αγώνα και όταν τελείωνα εγώ από την κάθε αίθουσα … με ρωτούσαν:
«Έχει τίποτα καλό να πάμε να δούμε ή να συνεχίσουμε»
«Τι εννοείτε “τίποτα καλό”; Όλο Klimt και Schiele έχει» «Δεν ερχόμαστε κάθε μέρα εδώ» «Μήπως να ρίχνατε μια ματιά;»
Και τα δυο ήθελαν να τα κάνουν. Απλά κωλυσιεργούσαν για να δουν και τον αγώνα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, γιατί αν αρχίζαμε το περπάτημα πάλι δεν θα ήταν τόσο εύκολο.

Αποτέλεσμα να αργήσουμε φυσικά να βγούμε έξω και όπως πάντα άλλος ένας αστάθμητος παράγοντας που μας «έφαγε» χρόνο.
Η Πινακοθήκη όπως ήταν αναμενόμενο (στην Αυστρία είμαστε) είχε μια μεγάλη συλλογή έργων των Klimt, Schiele και άλλων Αυστριακών. Ο χώρος που εκτίθενται τα έργα είναι υπέροχος, αφού πρόκειται για παλάτι ...



...και η θέα στους κήπους του από τα παράθυρα των διαφόρων αιθουσών ήταν καταπληκτική...

Πήρα το χρόνο μου με άνεση και θαύμασα τους πίνακες, ευχαριστήθηκα ιδιαίτερα το «Φιλί» που από κοντά είναι ανεπανάληπτο και πήρα και άλλο χρόνο περιμένοντας να τελειώσει και ο αγώνας, τόσο που έβγαλα τις άπειρες φωτογραφίες και έπιασα και κουβέντα και με μια φύλακα του μουσείου. Ως και την ιστορία της ζωής της πρόλαβε και μου είπε (μετανάστρια γαρ από τη Ρουμανία).
Δεν θυμάμαι αν έχω ξαναδεί κάπου Klimt. Η συλλογή του Belvedere πάντως είχε πολλά γνώριμα έργα του …
Πορτραίτα όπως…
Της Johanna Staude ...

Της Amelie Zuckerkandl, μαζί με ένα από τα πολλά Sunflower δίπλα ...

Της Marie Breunig...

Το περίφημο «Αδάμ και Εύα»...

"Η παρθένα"...

Το ανεπανάληπτο όμως «Φιλί» στεκόταν στο μέσο μιας αίθουσας, μόνο του με πλήθος κόσμου γύρω του...

Ο πίνακας έχει σχήμα τετράγωνο, με μέγεθος 180 x 180 εκατοστά. Είναι μια ελαιογραφία σε καμβά ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και φύλλα χρυσού.
Στο κέντρο του πίνακα, εικονίζεται ένα ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Λέγεται ότι πρόκειται για τον ίδιο τον Gustav με την αγαπημένη του Emilie. Το φόντο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα, ενώ τα δύο σώματα καλύπτονται από χρυσά ενδύματα, διακοσμημένα με γεωμετρικά σύμβολα. Το ζευγάρι στέκεται πάνω σε ένα βράχο γεμάτο λουλούδια, ενώ λουλούδια υπάρχουν και στα μαλλιά των δύο προσώπων.

Το έργο δημιουργήθηκε το 1907, όταν ο Κλιμτ διένυε τη "Χρυσή Φάση" του.
Πρόκειται για μια περίοδο που χαρακτηρίστηκε από την εκτεταμένη χρήση φύλλων χρυσού, γεωμετρικών μοτίβων και περίπλοκων διακοσμητικών στοιχείων. Το 1903, ο Klimt ταξίδεψε στη Ραβένα, στην Ιταλία, όπου θαύμασε τα βυζαντινά ψηφιδωτά της Βασιλικής San Vitale και εμπνεύστηκε από τις βυζαντινές εικόνες. Είναι αδιαμφισβήτητο το πόσο τα βυζαντινά αυτά ψηφιδωτά επηρέασαν τα μετέπειτα έργα του.
Είδαμε και αρκετό Egon Schiele...
... όπως το πορτραίτο του Herbert Rainer...

Εκτός όμως από τα πορτραίτα ο Schile είναι γνωστός για τα ημίγυμνα του.
Τα ημίγυμνα του αυστριακού ζωγράφου Egon Schiele ήταν ιδιαίτερα προκλητικά σαν θέμα, την εποχή που τα ζωγράφισε. Τόσο προκλητικά, που έγιναν αιτία ακόμα και να φυλακιστεί για αυτά! Συνάντησε τον Gustav Klimt, ο οποίος εκτός από μέντορας του υπήρξε και υποστηρικτής του.
Πέθανε νωρίς μόλις στα 28 του χρόνια και την ίδια χρονιά με τον μέντορά του (1918). Πρόλαβε όμως και άφησε πίσω του μια πλούσια καλλιτεχνική κληρονομιά.
Πολλά από τα έργα του βρίσκονται εδώ στο Belvedere.
"Ο θάνατος και η κόρη" ....

"η Αγκαλιά" ....

Περισσότερο Schiele θα μπορούσαμε να δούμε στο μουσείο του Leopold της Βιέννης.
Εκτός όμως από το βαρύ πυροβολικό της Αυστρίας, γνώρισα και άλλους Αυστριακούς που δεν ήξερα και με εντυπωσίασαν, όπως τους Seligman και Waldmüller, αλλά είδαμε και Γάλλους ιμπρεσιονιστές όπως Claude Monet, Eugène Delacroix, Édouard Manet κ.α.

Είδαμε έως και Edvard Munch…

… πρόκειται για το Νορβηγό ζωγράφο που είναι γνωστός για την «κραυγή» του!
Και βέβαια δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι Φραγκίσκος Ιωσήφ με τη Σίσσυ...

Ύστερα από αυτή τη γερή «πολιτιστική δόση» που περιελάμβανε έργα τέχνης και αθλητισμό συγχρόνως… και αφού τελείωσε και ο αγώνας, στον οποίο χάσαμε κιόλας (πάλι), βγήκαμε έξω από το παλάτι.

Μόλις βγήκαμε επικοινωνήσαμε με τους φίλους μας και κανονίσαμε να συναντηθούμε στους κήπους του Schönbrunn που για μας ήταν το επόμενο αξιοθέατο.
Μετά υπήρξε μια διαφωνία μεταξύ πατέρα και γιου για το πώς θα πάμε στους κήπους. Με άλλο τρόπο έδειχνε το google του ενός και με άλλο η εφαρμογή του άλλου.
Επιλέξαμε να ακολουθήσουμε την εφαρμογή (του πατέρα). Θα παίρναμε το D τραμ για την Karlplatz και μετά κάτι άλλο για το Schönbrunn. Ήρθε το τραμ και μόλις μπήκαμε μέσα…….κάποιος επιβάτης έπαθε μία κρίση και λιποθύμησε!!! Όπως είναι λογικό ακινητοποιήθηκαν τα πάντα. Ο οδηγός σταμάτησε και ειδοποίησε το αυστριακό «ΕΚΑΒ» και όλα τα τραμ στη σειρά που ακολουθούσαν στις ράγες περίμεναν το νοσοκομειακό!!
Εμείς είχαμε ήδη φάει χρόνο με τον αγώνα, μετά φάγαμε και άλλον με τις διαφωνίες τώρα μας προέκυψε και το νοσοκομειακό; Εντάξει δεν είναι Ελλάδα … γρήγορα θα έρθει αλλά ….
Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε την άποψη του γιου (και του google). Βγήκαμε από το τραμ και φύγαμε με τα πόδια προς τη Wiedner Gürtel προκειμένου να πάρουμε το τραμ 18 και μετά θα αλλάζαμε για να πάρουμε μια γραμμή του μετρό για το Schönbrunn. Τι ωραία! Ο γιος μου μας πήγε μέχρι το παλάτι. Ούτε που ασχολήθηκα με το πως θα πάμε. Είδατε που μεγάλωσα σωστά το παιδί; Για να το σέρνω μαζί μου από μικρό όπου πήγαινα ... έμαθε γρήγορα το παιδί να κυκλοφορεί και να με ... κυκλοφορεί!!!


Πριν φύγουμε από το ακινητοποιημένο τραμ D … είδαμε και το νοσοκομειακό να έρχεται από μακριά. Δεν έκανε πάνω από 10’.
Με καθυστέρηση μεγάλη φτάσαμε στο σταθμό Schönbrunn. Συναντήσαμε τους φίλους μας στους οποίους διέκρινα λίγο βαριεστημένα πρόσωπα. Δίκιο είχαν οι άνθρωποι. Εκείνοι είχαν ξαναδεί το Schönbrunn πολλές φορές. Για μας είχαν έρθει μέχρι εδώ και εμείς φτάσαμε με μια ώρα σχεδόν καθυστέρηση;
Με το που μπήκαμε στους κήπους ξεπέρασα γρήγορα το πρόβλημα με τις τύψεις μου. Οι κήποι που αντίκρισα και το παλάτι μου έκοψαν την ανάσα.. Ένα από τα διασημότερα landmarks της Ευρώπης βρισκόταν μπροστά μου.

............. post ...............
Last edited: