Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ουγγαρία - Η μεγάλη είσοδος
- Η Βουδαπέστη ή η αποζημίωση
- Τα λουτρά
- Ένα καφέ διαφορετικό απο τα άλλα - Zoo Cafe
- H πρωτεύουσα της Σλοβακίας
- Στη Βιέννη
- Άρωμα Ανατολής
- Βιέννης συνέχεια
- Βιέννη ΙΙ
- Λίγη Αυστρία ακόμα
- H πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
- Σεράγεβο
- Kusturica και Drina και στη Σερβία
- Επίλογος
Kusturica και Drina και …στη Σερβία
Σήμερα κατά τον πηγαιμό για τη Nis, που ήταν το μέρος που θα διανυκτερεύαμε και μάλιστα ο τελευταίος σταθμός του ταξιδιού αυτού, θα κάναμε 2-3 στάσεις αλλά νωρίς στη διαδρομή μας. Τα πολλά χιλιόμετρα θα τα διανύαμε μετά τα «αξιοθέατα» και τις στάσεις, που σημαίνει ότι προβλεπόταν λίγο δύσκολο και κουραστικό ταξίδι, αφού θα γινόταν σχεδόν μονοκοπανιά και μάλιστα σε δρόμους πιθανόν παρόμοιους με τους χθεσινούς.
Μισή ώρα μετά την αναχώρησή μας από το Visegrad φτάσαμε στα σύνορα. Δεν είχε καθόλου κίνηση. Τρία αυτοκίνητα όλα κι όλα μπροστά μας, μια λωρίδα μόνο και υποτυπώδης έλεγχος. Μόλις περάσαμε μια μπάρα μας έκοψε το δρόμο και μια Σέρβα μας ζήτησε 1,5€ για eco taxies προκειμένου να σηκώσει τη μπάρα.
Σε πολύ λίγο θα συναντούσαμε το δεύτερο χωριό του Kustorica, επί Σερβικού εδάφους αυτή τη φορά, στην περιοχή Mokra Gora.
Το χωριό Drvengrad δημιουργήθηκε από το Σέρβο σκηνοθέτη Emir Kusturica για τις ανάγκες της ταινίας του «Life is a Miracle» του 2004. Το Drvengrad ονομάζεται και Kustendorf από το όνομά του σκηνοθέτη και τη λέξη “Dorf” που σημαίνει χωριό.
Δεν ξέρω για πιο λόγο αργήσαμε λίγο να βρούμε το χωριό. Στην αρχή σταματήσαμε σε ένα μέρος με μεγάλο parking και πολύ κίνηση, νομίζοντας ότι αυτό είναι το Kunstendorf, αλλά ... δεν ήταν. Ήταν ο σταθμός ενός τουριστικού τρένου.
Αν θέλει κάποιος πληροφορίες για το τρενάκι αυτό θα πρέπει να διαβάσει την ιστορία του @vasiliss, ο οποίος ταξίδεψε κιόλας με το τρενάκι.
Εμείς ένα παγωτάκι φάγαμε μόνο, ξεπροβοδίσαμε και το τρενάκι, πήραμε πληροφορίες από τον σταθμάρχη, ο οποίος μας είπε ότι το Kunstendorf είναι «from the other side» κάνοντας μια κίνηση κύκλου πίσω από το βουνό και φύγαμε.
Μετά προχωρήσαμε προς το βουνό έως ότου φτάσαμε στο αστεράκι του “Kustendorf” του google map, αλλά στο χωριό … δεν φτάσαμε. Κάπου στο πουθενά βρεθήκαμε. Γυρνώντας πίσω και ψάχνοντας προσεκτικότερα είδαμε κρυμμένη και πίσω από ένα σταματημένο πούλμαν μια πινακίδα που έγραφε το άλλο όνομα του χωριού το «Drvengrad». Τελικά όταν φτάσαμε στην είσοδο του χωριού είμαστε ήδη «χαλασμένοι» από την καθυστέρηση, το χάσιμο χρόνου και το ψάξιμο και όταν ακούσαμε ότι είχε και εισιτήριο εισόδου η ξινίλα πια ζωγραφίστηκε και στο πρόσωπό μας.
Το χωριό είναι ένα δείγμα παραδοσιακού χωριού βγαλμένο από άλλη εποχή...
Υπάρχει ένας κεντρικός δρόμος, που είναι αφιερωμένος στον γνωστό μας πια Ivo Andric, δεξιά και αριστερά του οποίου αναπτύσσονται ξύλινα παραδοσιακά σπίτια – καλύβες και «τρέχουν» μικρά δρομάκια. Μια μικρή εκκλησία φτιαγμένη από κορμούς βρίσκεται στο κέντρο του χωριού αφιερωμένη στον Άγιο Σάββα.
Τα μικρά δρομάκια του χωριού έχουν ονόματα διάσημων προσωπικοτήτων, όπως του Nikola Tesla, του Federico Fellini, του Ingmar Bergman, του Che Guevara κ.α.
Υπήρχαν ταβέρνες, ένα ζαχαροπλαστείο, μπαράκια, μια βιβλιοθήκη και ένα αθλητικό κέντρο. Υπήρχε και ξενοδοχείο.
Εμείς μια μικρή βόλτα κάναμε πάνω κάτω στα δρομάκια...
Αυτό το δρομάκι που οδηγούσε στο γήπεδο του τένις .... μαντέψτε πως ονομαζόταν: μα Novak Djokovic φυσικά!
Θα μπορούσαμε να μείνουμε για φαγητό, αφού κάπου έπρεπε να κάνουμε και στάση για μεσημεριανό, αλλά για κάποιο λόγο περίεργο δεν είχαμε διάθεση να μείνουμε στο χωριό για πολύ. Η επίσκεψη αυτή ήταν τόσο μικρής διάρκειας που δεν θα έλεγα ότι ήταν value for money. Τα 10€ της εισόδου (συνολικά και για τους τέσσερις) ήταν μάλλον πολλά για το χρόνο που μείναμε μέσα.
Πιθανότατα για την διάθεσή μας να έφταιγε ότι είχαμε καθυστερήσει αρκετά να το βρούμε και είχαμε μπροστά μας πολλά χιλιόμετρα να κάνουμε. Ίσως πάλι το άλλο χωριό του Kusturica, το Andricgrad, να μου άρεσε πιο πολύ και έτσι να επισκιάστηκε αυτό.
Η συνέχεια είχε πάλι Drina ποταμό. Ναι! Δεν είχαμε τελειώσει με τον Drina ποταμό. Αυτός συνεχίζει μέσα στο έδαφος της Σερβίας, αποτελεί σύνορο μεταξύ Βοσνίας και Σερβίας για αρκετά χιλιόμετρα και κάποια στιγμή εκβάλει στον ποταμό Σάββα. Ναι! Τον γνωστό Σάββα, αυτόν που εκβάλλει στο Δούναβη και μέσα στο Βελιγράδι. Και ο Vrbas που συναντήσαμε χθες εκβάλλει στον Σάββα. Αυτός της Banja Luka με τα κανό…
Θα επανέλθω όμως στον Drina ποταμό κάνοντας πρώτα όμως μια μικρή παρένθεση.
Η Σερβία δεν έχει πολύ γνωστά landmarks. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια δυνατά ορόσημα (πολιτιστικά ή κάποια φυσικής ομορφιάς).
Υπάρχουν όμως κάποιες εικόνες ιδιαίτερης ομορφιάς που κυκλοφορούν σε διάφορες λίστες τύπου “παράξενα σπίτια” ή “πανοραμικές θέες” ή “must see φυσικά τοπία” τις οποίες είχα επισημάνει και ήθελα να τις δω από κοντά χωρίς να γνωρίζω που βρίσκονται. Κάποια στιγμή δύο από αυτές κατάλαβα ότι βρίσκονται στη Σερβία. Ανακάλυψα τη θέση τους στο χάρτη και έβαλα το γνωστό “αστεράκι” στο χάρτη μου, για λόγους ασφαλείας. Για την περίπτωση δηλαδή που περάσω κάποια στιγμή από κοντά του … μην τυχόν και το προσπεράσω και δεν πάω να το δω…


Το ένα από αυτά είναι το “σπιτάκι του Drina”, από το οποίο σίγουρα … τώρα περνούσα από πολύ κοντά του! Έπρεπε να κάνουμε μια μικρή παράκαμψη και παρόλο που είχαμε αρκετά χιλιόμετρα να κάνουμε μέχρι το βραδινό μας κατάλυμα, είχε έρθει και η ώρα να το δω.
Πιο κοντά στο σπιτάκι του Drina δεν θα μπορούσα νομίζω να ξαναφτάσω και δεν έπρεπε να χάσω την ευκαιρία.
Το άλλο πανέμορφο τοπίο της Σερβίας, το οποίο ήταν σχετικά κοντά μας και αυτό αλλά σίγουρα δεν έβγαινε επίσκεψη σε αυτήν την εκδρομή (αλλά είναι βέβαιος στόχος για την επόμενη) είναι το φαράγγι Uvac. Ρίχνω δόλωμα για τους Βαλκανιολάτρες, γιατί πραγματικά πιστεύω ότι είναι πολύ "δυνατό".
Έτσι, μετά το χωριό του Kusturica, που δεν μας ενθουσίασε και πολύ, στρίψαμε προς τα βόρεια.
Μετά από μία ώρα φτάσαμε στο χωριό Bajina Basta. Ο δρόμος μέσα στο χωριό ήταν πολύ χάλια. Έως και χαλίκι βρήκαμε αντί για οδόστρωμα. Ο άντρας μου ήταν έτοιμος να διαμαρτυρηθεί (με τα γνωστά του τύπου “που πάμε;”, “θα σπάσει το αυτοκίνητο” κ.α.) και εγώ αγωνιούσα που δεν έβλεπα πουθενά το σπιτάκι, αφού θα έπρεπε ήδη να βρισκόμαστε δίπλα του. Τα δέντρα που “έτρεχαν” παράλληλα με το δρόμο δεν άφηναν ούτε το ποτάμι να δούμε. Κάποια στιγμή πέσαμε σε ένα άνοιγμα και ανάμεσα στις φυλλωσιές … το είδαμε επιτέλους.
Παρκάραμε.
Μια εξέδρα – παρατηρητήριο και δυο ταβέρνες υπήρχαν δεξιά και αριστερά του δρόμου ακριβώς απέναντι από το περιβόητο σπιτάκι.
Η εικόνα του “River’s house” που αντίκρισα live είναι αυτή….
Πανέμορφο σκηνικό.
Η ιδέα για τη δημιουργία αυτού του σπιτιού ήρθε σε μια ομάδα νεαρών αγοριών όταν μια καλοκαιρινή ημέρα του 1968 εξαντλημένοι από την κολύμβηση αναζήτησαν καταφύγιο πάνω στο βράχο στη μέση του ποταμού. Οι πρώτες σανίδες που τοποθέτησαν πάνω στο βράχο σύντομα τις παρέσυρε η ορμή του ποταμού, αλλά στη συνέχεια έχτισαν ένα πιο γερό σπίτι για το καλοκαιρινό τους διάλειμμα.
Αυτό το σπίτι πάνω στο βράχο (ύστερα από πολλές ανακατασκευές) έμελλε να γίνει … τουριστικό αξιοθέατο.
Η φωτογραφία αυτού του ασυνήθιστου σπιτιού στη μέση του ποταμού Drina έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Το Daily Mail και το National Geographic φρόντισαν για αυτό.
Καθίσαμε λίγη ώρα τραβώντας φωτογραφίες με φόντο το σπιτάκι. Ήταν δύσκολο όμως και γιατί η θέση του ήλιου δεν ήταν η κατάλληλη (ή μάλλον η ώρα που ήρθαμε δεν ήταν η σωστή
), αλλά και γιατί είχε αρκετό κόσμο, που έκανε το ίδιο με μας...
Πετύχαμε και ψαρά που ψάρευε ....
Το ιδανικό ήταν να καθίσουμε σε μια από τις δυο ταβέρνες.
Η μία είχε θέα το ποτάμι και … ελεύθερα τραπέζια μέσα και έξω και η άλλη ήταν από τη μέσα μεριά του δρόμου χωρίς ορατότητα αλλά … φίσκα. Το trip advisor την πρότεινε σαν την πιο καλή και οικονομική της περιοχής.
Καθίσαμε σε αυτήν με τη θέα. Απ’ ότι φάνηκε όμως μόνο θέα θα … τρώγαμε και τίποτα άλλο αφού δεν βλέπαμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τον σερβιτόρο, ο οποίος έτρεχε σαν παλαβός. Αποφασίσαμε να πάμε στην άλλη ταβέρνα με τον πολύ κόσμο. Λέμε αυτή θα έχει “ροή”. Και ροή είχε, και πολύ κόσμο είχε, και θέα δεν είχε, και τρέχανε όλοι σαν παλαβοί, και δεν προβλεπόταν να μας σερβίρουν πριν από κανένα δύωρο. Έτσι αποφασίσαμε να φύγουμε νηστικοί.
Ήταν δυο επαρχιακές ταβέρνες σε μη τουριστικό μέρος, που «γεμίζουν» αναπάντεχα τις Κυριακές όταν έχει καλό καιρό και το ήδη υπάρχον προσωπικό δεν επαρκεί.
Η ουσία είναι ότι δεν είχαμε φάει και κάπου θα έπρεπε να το κάνουμε.
Ένα άσημο Unesco…
Δεδομένου ότι στο πρόγραμμα πλέον είχα άλλη μια στάση, αυτή των επιτύμβιων στηλών (των λεγόμενων stecci), η οποία πολύ φοβόμουν ότι δεν θα ενθουσίαζε την ομήγυρη αποφάσισα να “εκμεταλλευτώ” την ξενηστικομάρα της παρέας προκειμένου να πάμε μέχρι τους τάφους και να τους δούμε. Αν τους έλεγα «πάμε να δούμε τους τάφους» μάλλον δεν θα εισακουγόμουν, οπότε έκανα την πρόταση να προχωρήσουμε παραλιακά μέχρι το διπλανό χωριό προκειμένου να βρούμε άλλες ταβερνούλες πιο ήσυχες. Και αυτό κάναμε και μάλιστα … παραλίγο και να βρούμε!
Αυτό είναι ένα καλό του να είσαι διοργανωτής και η ομήγυρη να σου έχει τυφλή εμπιστοσύνη.

Καθ’ όλη την όμορφη παραποτάμια διαδρομή μας από το σπίτι του Drina ποταμού έως το Perucac, που ήταν οι τάφοι δεν βρήκαμε ταβέρνες, αλλά μικρά resort αναψυχής πάνω στο ποτάμι. Σε ένα από αυτά σταματήσαμε με την ελπίδα ότι θα βρούμε κάτι για φαγητό. Στο “SRPSKI CAR” στο οποίο σταματήσαμε δεν βρήκαμε ταβέρνα αλλά ένα υπέροχο συγκρότημα, με ξαπλώστρες, πισίνα και θέα τον Drina και σίγουρα κατάλληλο για άραγμα και ρέμβασμα του ποταμού.

Δεν είχε όμως κίνηση καμία. Μόνο δυο ανθρώπους είδαμε που έπιναν τον καφέ τους και κανένα ίχνος σερβιτόρου ή φαγητού. Κρίμα.
Η απέναντι όχθη είναι της Βοσνίας και ... είναι τόσο κοντά...
Προχωρήσαμε κι άλλο λίγο παραποτάμια ώσπου μετά από 5-6 χλμ. ναι είδαμε στα δεξιά μας και δίπλα στις όχθες του ποταμού το μεσαιωνικό νεκροταφείο που αναζητούσα!
Μόνο εγώ κατέβηκα από το αυτοκίνητο για να δω από κοντά τους τάφους. Οι υπόλοιποι απλά … μου “πούλησαν ρουσφέτι”, ότι δηλ. τους χρωστάω και μεγάλη χάρη που δέχτηκαν να έρθουν ως εδώ για να δω εγώ τους τάφους. Τι δέχτηκαν! Αφού στην ουσία δεν ήξεραν που πάμε!!!
Ήταν δύσκολη η προσέγγισή των τάφων, αφού το χωράφι ήταν λίγο λασπωμένο από πρόσφατη βροχή και τα πόδια μου βούλιαζαν λίγο στο έδαφος όσο πλησίαζα τους τύμβους. Υπήρχε σήμανση και μάλιστα με το σήμα της Unesco. Έβγαλα τις φωτογραφίες μου, μόνο τους τύμβους, αφού selfie με τάφους ... 'δεν πάει" και ευχαριστημένη που είδα έστω και ένα από τα 28 σημεία stecci των Βαλκανίων φύγαμε.
Ύστερα από την εξερεύνηση αυτού του κομματιού της Σερβίας, της Δημοκρατίας της Σερβίας (στη Βοσνία), αλλά και της έρευνας που είχα κάνει στο διαδίκτυο θα έλεγα ότι εδώ υπάρχουν πολλά γοητευτικά σημεία που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια εκδρομή αναψυχής και ίσως και διακοπές. Τα δυο χωριά του Kusturica, το Visegrad, το ποτάμι του Drina με τις δυνατότητες που έχει σε κολύμπι και καγιάκ, τα σπήλαια Stopić, το υπαίθριο χωριό Etno Vilage Sirogojno, το φαράγγι Uvac με τον Δρυμό του και το σπήλαιο πάγου (ledena pecina) μπορούν να χαρίσουν όμορφες στιγμές και είναι ... τόσο κοντά μας.
Εμείς εξερευνήσαμε μόνο ένα μέρος αυτής της περιοχής και μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις...
Στον πηγαιμό προς τη Nis…
Και πήραμε τον δύσκολο δρόμο προς την Ανατολή. Τελικός προορισμός η Nis της Σερβίας. Μόνο που είναι πολλά τα χιλιόμετρα ως αυτήν και ο δρόμος δύσκολος. Μία λωρίδα στενή ανά κατεύθυνση, χωρίς διαχωριστικό στη μέση, χωρίς ΑΛΕΑ, αλλά με … στροφούλες.
Πολύ σύντομα συναντήσαμε ένα τεράστιο εντυπωσιακό μνημείο. Κάναμε μια μικρή στάση για να το αποθανατίσω …
... και θα ασχολιόμουν μαζί του αργότερα, αφού στο μεταξύ μας έπιασε μια μπόρα απίστευτη. Καταρρακτώδης βροχή που ανάγκασε τους υαλοκαθαριστήρες να δουλεύουν στο φουλ και εμένα που έτυχε εκείνη τη στιγμή να είμαι στο τιμόνι να πηγαίνω σαν χελώνα.
Το χωριό Kadinjača, που μόλις περάσαμε ήταν οι … «Θερμοπύλες της Σερβίας»! Είχε ανεγερθεί ένα συγκρότημα μνημείων επί Τίτο, προκειμένου να τιμήσει τους παρτιζάνους, που πολέμησαν και πέθαναν αντιστεκόμενοι στη ναζιστική κατοχή της Δυτικής Σερβίας, παρέχοντας σκληρή αντίσταση σε πολύ ανώτερο γερμανικό εχθρό, δίνοντας άφθονο χρόνο για την ασφαλή υποχώρηση των πολιτών του γειτονικού Užice.
Στη συνέχεια πήραμε τον μακρύ δρόμο για τη Nis, που άλλοτε ήταν μονότονος και άλλοτε είχε συγκινήσεις!
Πετύχαμε έργα δυο φορές. Έργα που διέκοπταν την κυκλοφορία εκ περιτροπής στο ένα από τα δύο ρεύματα … με φανάρι!
Πετύχαμε και δυο πανηγύρια…
Στο δεύτερο μπήκαμε στον πειρασμό να σταματήσουμε για ένα μεζέ. Ήταν τόσο προκλητική η ομοιότητα του Σέρβικου πανηγυριού με τα δικά μας. Τέντα, τσίκνα, σουβενίρ και νταούλια...
Αλλά είπαμε… ήταν πολλά τα χιλιόμετρα.
Συναντήσαμε και πινακίδες που είχα ξεχάσει ότι υπήρχαν! «Συνεχόμενες στροφές», «προσοχή κίνδυνος!» «Προσοχή διέλευση ζώων!»
Καμιά τριανταριά χιλιόμετρα πριν τη Nis… πέσαμε πάνω στον Ε75, στον πολύ γνώριμό μας δρόμο.
Ύστερα από αυτή τη διαδρομή που κάναμε σήμερα ...
... επιτέλους φτάσαμε στη Nis.
Nis...
Πρώτη φορά στη Nis. Αυτή η πόλη “κόμβος” την οποία είχαμε προσπεράσει στο παρελθόν χωρίς να “βγαίνει” στο πρόγραμμα ήρθε η ώρα να τη δούμε και μάλιστα να διανυκτερεύσουμε σε αυτή.
Το διαμερισματάκι που είχα κλείσει ήταν μια πολύ όμορφη μονοκατοικία δίπλα στο ποτάμι. Πολύ εύκολα το βρήκαμε. Η σπιτονοικοκυρά ήταν εκεί και μας περίμενε. Μας άνοιξε την αυλόπορτα για να βάλουμε το αυτοκίνητο στην αυλή του σπιτιού και μας καλοδέχτηκε στο σπίτι.
Το σπίτι είχε ένα μεγάλο υπνοδωμάτιο με θέα προς το ποτάμι και ένα πολύ cozy σαλόνι με πολύ γούστο διακοσμημένο.

Η ώρα πια κόντευε 10:00 το βράδυ. Διάθεση για βόλτα δεν υπήρχε. Σε λίγο θα άρχιζε και ο τελικός του U.S. Open! Η πείνα δεν είχε ξεγελαστεί με τα snack όλης της ημέρας, αφού θυμίζω ότι μεσημεριανό δεν φάγαμε. Ούτε διάθεση για μακαρονάδα είχαμε, οπότε αποφασίσαμε να βγούμε μια γρήγορη βόλτα για αναζήτηση τροφής.
Μπαμπάς, μαμά και κόρη βγήκαμε έξω. Ο γιος βαρέθηκε, αφού είπαμε ήταν … πολλά τα χιλιόμετρα. Περπατήσαμε δίπλα στο ποτάμι, περάσαμε μπροστά από την κύρια πύλη του κάστρου της Nis (την Stambol Gate)...
... διασχίσαμε τη γέφυρα Tvrdavski, προσπεράσαμε τα μπαράκια της πλατείας Kralja Milana, περπατήσαμε τον πεζόδρομο Obrenoviceva, φτάσαμε έως το Kazandzijsko sokatce. Σε αυτό το γραφικό στενό, ενώ είναι γεμάτο ταβέρνες, καφέ και μπαράκια, εμείς δεν είδαμε κάτι να μας “γυαλίσει”.
Εκεί που είχαμε απογοητευτεί πέσαμε πάνω σε ένα ελληνικό γυράδικο (πάνω στην οδό Nikole Pasica). Ήταν ένα Θεσσαλονικιό γυράδικο συγκεκριμένα και λέγεται Gyros 4U!
Λέμε γιατί όχι; Τι πιο ωραίο από σουβλάκι στο σπίτι βλέποντας τον τελικό; Παρόλες τις επιφυλάξεις μας για την ομοιότητά του με το σουβλάκι που όλοι ξέρουμε και όλοι αγαπάμε (λόγω της προηγούμενης εμπειρίας μας στο Βουκουρέστι, που ήταν … επιεικώς χάλια) πήραμε 4 πιτόγυρα και πατάτες στο χέρι και φύγαμε.
Φεύγοντας βγάλαμε και μια φωτογραφία στο αγαπημένο σημείο για τους τουρίστες (και εμείς τουρίστες είμαστε άλλωστε). Πρόκειται για το χάλκινο άγαλμα του Σέρβου συγγραφέα Stevan Srenac που τα πίνει με τον Kalca, έναν χαρακτήρα από ένα μυθιστόρημά του.
Στο δρόμο του γυρισμού χτυπήσαμε και δυο πίτσες για να ολοκληρωθεί η υγιεινή διατροφή μας.
Που είναι οι πέστροφες του Drina ποταμού;
Στην πολύ ρομαντική διαδρομή της επιστροφής μας μέχρι το σπίτι περπατήσαμε δίπλα από το ποτάμι και περάσαμε μπροστά από το Πανεπιστήμιο της Nis.
Σαν στο σπίτι μας μου φάνηκε η βραδιά. Φταίει που είμαστε στην τόσο οικεία Σερβία; Φταίνε τα πιτόγυρα; Φταίει που αράξαμε χαλαρά για να δούμε αγώνα; Μπορεί να φταίνε όλα αυτά μαζί.
Δεν ήταν άσχημο το σουβλάκι τελικά. Και αφού η Nis είναι κόμβος … θα το έχω υπόψη μου και για το μέλλον.
Κέρδισε και ο Ναδάλ και έτσι κοιμήθηκα ευχαριστημένη.
10η και τελευταία ημέρα (επιστροφής)
Το επόμενο πρωί ξύπνησα νωρίς. Ήθελα να κάνω μια μικρή βόλτα στην πόλη πριν φύγουμε για την Αθήνα. Ούτε μου πέρασε από το μυαλό να ρωτήσω τα παιδιά αν ήθελαν να έρθουν μαζί. Έτσι, ο άντρας μου και εγώ βγήκαμε έξω.
Μπήκαμε μέσα στο κάστρο...
Δυο μαγαζάκια είχε στην είσοδο του, όχι κάτι ιδιαίτερο. Τα προσπεράσαμε και προχωρήσαμε στα ενδότερα του κάστρου-δάσους...
Συναντήσαμε και ένα τζαμί. Ήταν ένα παλιό τζαμί (του 1521) δώρο του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς προς τον Bali-Bey, υψηλόβαθμο δημόσιο υπάλληλο και πρωτοπαλίκαρο του...
Μεγαλούτσικο το κάστρο, ωραία και η βόλτα, αλλά καφέ δεν είχαμε πιει και δεν έβλεπα να έχει κανένα μαγαζάκι. Βγήκαμε έξω από το κάστρο και περάσαμε στην απέναντι πλευρά του ποταμού.
Θα μπορούσαμε να καθίσουμε για καφέ και στο ποταμόπλοιο του Νίσαβα…
… αλλά προτιμήσαμε να πάμε στο “Grazy Horse”, ένα Ιρλανδέζικο μπαρ, το για το οποίο μας είχε μιλήσει το προηγούμενο βράδυ η σπιτονοικοκυρά μας. Πολύ όμορφο μου φάνηκε. Κάτω από τη σκιά των πλατανιών, ήπιαμε το ωραίο καφεδάκι μας, χαλαρά, με θέα το ποτάμι και την απέναντι όχθη.
Η βόλτα μας ολοκληρώθηκε με μια παραποτάμια βόλτα και επιστροφή στην απέναντι μεριά του ποταμού, που ήταν και το σπίτι μας, από τη γέφυρα της Kneginje Ljubice.
Φαίνεται και στη φωτογραφία ... είναι η μπορντώ μονοκατοικία δίπλα στο Πανεπιστήμιο...
Ετοιμαστήκαμε για να φύγουμε, αλλά … δεν φύγαμε! Το αργήσαμε λιγάκι.
Περιμέναμε μέχρι να τελειώσει ο αγώνα μπάσκετ, τον οποίο βλέπαμε από το wifi του καταλύματος, αφού δεν θα μπορούσαμε πια να τον δούμε στο δρόμο, δεδομένου ότι δεν είμαστε σε έδαφος Ε.Ε. για να έχουμε φθηνό internet. Αχ! Τι τραβάω με αυτούς τους αγώνες. 
Ένα δύωρο χρειαστήκαμε ως τα σύνορα με τα Σκόπια και άλλο ένα έως τα σύνορα με την Ελλάδα. Από τη Nis και κάτω ένιωθα ότι όπου να’ ναι φτάνουμε σπίτι μας. Μου φαινόταν πολύ οικείος ο δρόμος και το φυσικό τοπίο.
Στο τελευταίο βενζινάδικο πριν μπούμε σε έδαφος Ελλάδας κάναμε στάση για βενζίνη.
Εκεί είχε και ένα εστιατόριο, το οποίο μας θύμισε ότι κάπου έπρεπε να φάμε σήμερα και να μην την πάθουμε σαν εχθές. Ας φάμε λοιπόν στα Σκόπια, που είναι και πιο οικονομικά. Πήραμε λοιπόν 2 ψητά με πατάτες, ένα τεράστιο χάμπουργκερ και ένα μοσχάρι με πουρέ και αναψυκτικά και πόσα πληρώσαμε παρακαλώ; Απάντηση: 12€!!
Ύστερα από αυτό έχω βάλει αστεράκι στο χάρτη μου να το θυμάμαι όταν περνάω από εδώ να κάνω στάση για ανεφοδιασμό παντός είδους.
Έχει και εύκολο όνομα, "Porta EU" λέγεται.
Στη συνέχεια … δεν υπήρξε συνέχεια. Εννοώ ότι το ταξίδι … τέλειωσε. Περάσαμε τα σύνορα και μετά από 550 km ευθείας
φτάσαμε στο σπίτι μας στην Αθήνα.
Συνεχίζεται με τον επίλογο…
......................
..................... post ......................
..........................
Σήμερα κατά τον πηγαιμό για τη Nis, που ήταν το μέρος που θα διανυκτερεύαμε και μάλιστα ο τελευταίος σταθμός του ταξιδιού αυτού, θα κάναμε 2-3 στάσεις αλλά νωρίς στη διαδρομή μας. Τα πολλά χιλιόμετρα θα τα διανύαμε μετά τα «αξιοθέατα» και τις στάσεις, που σημαίνει ότι προβλεπόταν λίγο δύσκολο και κουραστικό ταξίδι, αφού θα γινόταν σχεδόν μονοκοπανιά και μάλιστα σε δρόμους πιθανόν παρόμοιους με τους χθεσινούς.
Μισή ώρα μετά την αναχώρησή μας από το Visegrad φτάσαμε στα σύνορα. Δεν είχε καθόλου κίνηση. Τρία αυτοκίνητα όλα κι όλα μπροστά μας, μια λωρίδα μόνο και υποτυπώδης έλεγχος. Μόλις περάσαμε μια μπάρα μας έκοψε το δρόμο και μια Σέρβα μας ζήτησε 1,5€ για eco taxies προκειμένου να σηκώσει τη μπάρα.

Σε πολύ λίγο θα συναντούσαμε το δεύτερο χωριό του Kustorica, επί Σερβικού εδάφους αυτή τη φορά, στην περιοχή Mokra Gora.
Το χωριό Drvengrad δημιουργήθηκε από το Σέρβο σκηνοθέτη Emir Kusturica για τις ανάγκες της ταινίας του «Life is a Miracle» του 2004. Το Drvengrad ονομάζεται και Kustendorf από το όνομά του σκηνοθέτη και τη λέξη “Dorf” που σημαίνει χωριό.
Δεν ξέρω για πιο λόγο αργήσαμε λίγο να βρούμε το χωριό. Στην αρχή σταματήσαμε σε ένα μέρος με μεγάλο parking και πολύ κίνηση, νομίζοντας ότι αυτό είναι το Kunstendorf, αλλά ... δεν ήταν. Ήταν ο σταθμός ενός τουριστικού τρένου.
Αν θέλει κάποιος πληροφορίες για το τρενάκι αυτό θα πρέπει να διαβάσει την ιστορία του @vasiliss, ο οποίος ταξίδεψε κιόλας με το τρενάκι.

Εμείς ένα παγωτάκι φάγαμε μόνο, ξεπροβοδίσαμε και το τρενάκι, πήραμε πληροφορίες από τον σταθμάρχη, ο οποίος μας είπε ότι το Kunstendorf είναι «from the other side» κάνοντας μια κίνηση κύκλου πίσω από το βουνό και φύγαμε.

Μετά προχωρήσαμε προς το βουνό έως ότου φτάσαμε στο αστεράκι του “Kustendorf” του google map, αλλά στο χωριό … δεν φτάσαμε. Κάπου στο πουθενά βρεθήκαμε. Γυρνώντας πίσω και ψάχνοντας προσεκτικότερα είδαμε κρυμμένη και πίσω από ένα σταματημένο πούλμαν μια πινακίδα που έγραφε το άλλο όνομα του χωριού το «Drvengrad». Τελικά όταν φτάσαμε στην είσοδο του χωριού είμαστε ήδη «χαλασμένοι» από την καθυστέρηση, το χάσιμο χρόνου και το ψάξιμο και όταν ακούσαμε ότι είχε και εισιτήριο εισόδου η ξινίλα πια ζωγραφίστηκε και στο πρόσωπό μας.
Το χωριό είναι ένα δείγμα παραδοσιακού χωριού βγαλμένο από άλλη εποχή...


Υπάρχει ένας κεντρικός δρόμος, που είναι αφιερωμένος στον γνωστό μας πια Ivo Andric, δεξιά και αριστερά του οποίου αναπτύσσονται ξύλινα παραδοσιακά σπίτια – καλύβες και «τρέχουν» μικρά δρομάκια. Μια μικρή εκκλησία φτιαγμένη από κορμούς βρίσκεται στο κέντρο του χωριού αφιερωμένη στον Άγιο Σάββα.

Τα μικρά δρομάκια του χωριού έχουν ονόματα διάσημων προσωπικοτήτων, όπως του Nikola Tesla, του Federico Fellini, του Ingmar Bergman, του Che Guevara κ.α.
Υπήρχαν ταβέρνες, ένα ζαχαροπλαστείο, μπαράκια, μια βιβλιοθήκη και ένα αθλητικό κέντρο. Υπήρχε και ξενοδοχείο.
Εμείς μια μικρή βόλτα κάναμε πάνω κάτω στα δρομάκια...





Αυτό το δρομάκι που οδηγούσε στο γήπεδο του τένις .... μαντέψτε πως ονομαζόταν: μα Novak Djokovic φυσικά!

Θα μπορούσαμε να μείνουμε για φαγητό, αφού κάπου έπρεπε να κάνουμε και στάση για μεσημεριανό, αλλά για κάποιο λόγο περίεργο δεν είχαμε διάθεση να μείνουμε στο χωριό για πολύ. Η επίσκεψη αυτή ήταν τόσο μικρής διάρκειας που δεν θα έλεγα ότι ήταν value for money. Τα 10€ της εισόδου (συνολικά και για τους τέσσερις) ήταν μάλλον πολλά για το χρόνο που μείναμε μέσα.
Πιθανότατα για την διάθεσή μας να έφταιγε ότι είχαμε καθυστερήσει αρκετά να το βρούμε και είχαμε μπροστά μας πολλά χιλιόμετρα να κάνουμε. Ίσως πάλι το άλλο χωριό του Kusturica, το Andricgrad, να μου άρεσε πιο πολύ και έτσι να επισκιάστηκε αυτό.
Η συνέχεια είχε πάλι Drina ποταμό. Ναι! Δεν είχαμε τελειώσει με τον Drina ποταμό. Αυτός συνεχίζει μέσα στο έδαφος της Σερβίας, αποτελεί σύνορο μεταξύ Βοσνίας και Σερβίας για αρκετά χιλιόμετρα και κάποια στιγμή εκβάλει στον ποταμό Σάββα. Ναι! Τον γνωστό Σάββα, αυτόν που εκβάλλει στο Δούναβη και μέσα στο Βελιγράδι. Και ο Vrbas που συναντήσαμε χθες εκβάλλει στον Σάββα. Αυτός της Banja Luka με τα κανό…
Θα επανέλθω όμως στον Drina ποταμό κάνοντας πρώτα όμως μια μικρή παρένθεση.
Η Σερβία δεν έχει πολύ γνωστά landmarks. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια δυνατά ορόσημα (πολιτιστικά ή κάποια φυσικής ομορφιάς).
Υπάρχουν όμως κάποιες εικόνες ιδιαίτερης ομορφιάς που κυκλοφορούν σε διάφορες λίστες τύπου “παράξενα σπίτια” ή “πανοραμικές θέες” ή “must see φυσικά τοπία” τις οποίες είχα επισημάνει και ήθελα να τις δω από κοντά χωρίς να γνωρίζω που βρίσκονται. Κάποια στιγμή δύο από αυτές κατάλαβα ότι βρίσκονται στη Σερβία. Ανακάλυψα τη θέση τους στο χάρτη και έβαλα το γνωστό “αστεράκι” στο χάρτη μου, για λόγους ασφαλείας. Για την περίπτωση δηλαδή που περάσω κάποια στιγμή από κοντά του … μην τυχόν και το προσπεράσω και δεν πάω να το δω…
Το ένα από αυτά είναι το “σπιτάκι του Drina”, από το οποίο σίγουρα … τώρα περνούσα από πολύ κοντά του! Έπρεπε να κάνουμε μια μικρή παράκαμψη και παρόλο που είχαμε αρκετά χιλιόμετρα να κάνουμε μέχρι το βραδινό μας κατάλυμα, είχε έρθει και η ώρα να το δω.

Το άλλο πανέμορφο τοπίο της Σερβίας, το οποίο ήταν σχετικά κοντά μας και αυτό αλλά σίγουρα δεν έβγαινε επίσκεψη σε αυτήν την εκδρομή (αλλά είναι βέβαιος στόχος για την επόμενη) είναι το φαράγγι Uvac. Ρίχνω δόλωμα για τους Βαλκανιολάτρες, γιατί πραγματικά πιστεύω ότι είναι πολύ "δυνατό".
Έτσι, μετά το χωριό του Kusturica, που δεν μας ενθουσίασε και πολύ, στρίψαμε προς τα βόρεια.
Μετά από μία ώρα φτάσαμε στο χωριό Bajina Basta. Ο δρόμος μέσα στο χωριό ήταν πολύ χάλια. Έως και χαλίκι βρήκαμε αντί για οδόστρωμα. Ο άντρας μου ήταν έτοιμος να διαμαρτυρηθεί (με τα γνωστά του τύπου “που πάμε;”, “θα σπάσει το αυτοκίνητο” κ.α.) και εγώ αγωνιούσα που δεν έβλεπα πουθενά το σπιτάκι, αφού θα έπρεπε ήδη να βρισκόμαστε δίπλα του. Τα δέντρα που “έτρεχαν” παράλληλα με το δρόμο δεν άφηναν ούτε το ποτάμι να δούμε. Κάποια στιγμή πέσαμε σε ένα άνοιγμα και ανάμεσα στις φυλλωσιές … το είδαμε επιτέλους.
Παρκάραμε.
Μια εξέδρα – παρατηρητήριο και δυο ταβέρνες υπήρχαν δεξιά και αριστερά του δρόμου ακριβώς απέναντι από το περιβόητο σπιτάκι.
Η εικόνα του “River’s house” που αντίκρισα live είναι αυτή….

Πανέμορφο σκηνικό.
Η ιδέα για τη δημιουργία αυτού του σπιτιού ήρθε σε μια ομάδα νεαρών αγοριών όταν μια καλοκαιρινή ημέρα του 1968 εξαντλημένοι από την κολύμβηση αναζήτησαν καταφύγιο πάνω στο βράχο στη μέση του ποταμού. Οι πρώτες σανίδες που τοποθέτησαν πάνω στο βράχο σύντομα τις παρέσυρε η ορμή του ποταμού, αλλά στη συνέχεια έχτισαν ένα πιο γερό σπίτι για το καλοκαιρινό τους διάλειμμα.
Αυτό το σπίτι πάνω στο βράχο (ύστερα από πολλές ανακατασκευές) έμελλε να γίνει … τουριστικό αξιοθέατο.

Η φωτογραφία αυτού του ασυνήθιστου σπιτιού στη μέση του ποταμού Drina έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Το Daily Mail και το National Geographic φρόντισαν για αυτό.

Καθίσαμε λίγη ώρα τραβώντας φωτογραφίες με φόντο το σπιτάκι. Ήταν δύσκολο όμως και γιατί η θέση του ήλιου δεν ήταν η κατάλληλη (ή μάλλον η ώρα που ήρθαμε δεν ήταν η σωστή

Πετύχαμε και ψαρά που ψάρευε ....

Το ιδανικό ήταν να καθίσουμε σε μια από τις δυο ταβέρνες.
Η μία είχε θέα το ποτάμι και … ελεύθερα τραπέζια μέσα και έξω και η άλλη ήταν από τη μέσα μεριά του δρόμου χωρίς ορατότητα αλλά … φίσκα. Το trip advisor την πρότεινε σαν την πιο καλή και οικονομική της περιοχής.
Καθίσαμε σε αυτήν με τη θέα. Απ’ ότι φάνηκε όμως μόνο θέα θα … τρώγαμε και τίποτα άλλο αφού δεν βλέπαμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τον σερβιτόρο, ο οποίος έτρεχε σαν παλαβός. Αποφασίσαμε να πάμε στην άλλη ταβέρνα με τον πολύ κόσμο. Λέμε αυτή θα έχει “ροή”. Και ροή είχε, και πολύ κόσμο είχε, και θέα δεν είχε, και τρέχανε όλοι σαν παλαβοί, και δεν προβλεπόταν να μας σερβίρουν πριν από κανένα δύωρο. Έτσι αποφασίσαμε να φύγουμε νηστικοί.
Ήταν δυο επαρχιακές ταβέρνες σε μη τουριστικό μέρος, που «γεμίζουν» αναπάντεχα τις Κυριακές όταν έχει καλό καιρό και το ήδη υπάρχον προσωπικό δεν επαρκεί.
Η ουσία είναι ότι δεν είχαμε φάει και κάπου θα έπρεπε να το κάνουμε.
Ένα άσημο Unesco…
Δεδομένου ότι στο πρόγραμμα πλέον είχα άλλη μια στάση, αυτή των επιτύμβιων στηλών (των λεγόμενων stecci), η οποία πολύ φοβόμουν ότι δεν θα ενθουσίαζε την ομήγυρη αποφάσισα να “εκμεταλλευτώ” την ξενηστικομάρα της παρέας προκειμένου να πάμε μέχρι τους τάφους και να τους δούμε. Αν τους έλεγα «πάμε να δούμε τους τάφους» μάλλον δεν θα εισακουγόμουν, οπότε έκανα την πρόταση να προχωρήσουμε παραλιακά μέχρι το διπλανό χωριό προκειμένου να βρούμε άλλες ταβερνούλες πιο ήσυχες. Και αυτό κάναμε και μάλιστα … παραλίγο και να βρούμε!
Αυτό είναι ένα καλό του να είσαι διοργανωτής και η ομήγυρη να σου έχει τυφλή εμπιστοσύνη.


Καθ’ όλη την όμορφη παραποτάμια διαδρομή μας από το σπίτι του Drina ποταμού έως το Perucac, που ήταν οι τάφοι δεν βρήκαμε ταβέρνες, αλλά μικρά resort αναψυχής πάνω στο ποτάμι. Σε ένα από αυτά σταματήσαμε με την ελπίδα ότι θα βρούμε κάτι για φαγητό. Στο “SRPSKI CAR” στο οποίο σταματήσαμε δεν βρήκαμε ταβέρνα αλλά ένα υπέροχο συγκρότημα, με ξαπλώστρες, πισίνα και θέα τον Drina και σίγουρα κατάλληλο για άραγμα και ρέμβασμα του ποταμού.



Δεν είχε όμως κίνηση καμία. Μόνο δυο ανθρώπους είδαμε που έπιναν τον καφέ τους και κανένα ίχνος σερβιτόρου ή φαγητού. Κρίμα.

Η απέναντι όχθη είναι της Βοσνίας και ... είναι τόσο κοντά...

Προχωρήσαμε κι άλλο λίγο παραποτάμια ώσπου μετά από 5-6 χλμ. ναι είδαμε στα δεξιά μας και δίπλα στις όχθες του ποταμού το μεσαιωνικό νεκροταφείο που αναζητούσα!

Μόνο εγώ κατέβηκα από το αυτοκίνητο για να δω από κοντά τους τάφους. Οι υπόλοιποι απλά … μου “πούλησαν ρουσφέτι”, ότι δηλ. τους χρωστάω και μεγάλη χάρη που δέχτηκαν να έρθουν ως εδώ για να δω εγώ τους τάφους. Τι δέχτηκαν! Αφού στην ουσία δεν ήξεραν που πάμε!!!
Ήταν δύσκολη η προσέγγισή των τάφων, αφού το χωράφι ήταν λίγο λασπωμένο από πρόσφατη βροχή και τα πόδια μου βούλιαζαν λίγο στο έδαφος όσο πλησίαζα τους τύμβους. Υπήρχε σήμανση και μάλιστα με το σήμα της Unesco. Έβγαλα τις φωτογραφίες μου, μόνο τους τύμβους, αφού selfie με τάφους ... 'δεν πάει" και ευχαριστημένη που είδα έστω και ένα από τα 28 σημεία stecci των Βαλκανίων φύγαμε.




Ύστερα από την εξερεύνηση αυτού του κομματιού της Σερβίας, της Δημοκρατίας της Σερβίας (στη Βοσνία), αλλά και της έρευνας που είχα κάνει στο διαδίκτυο θα έλεγα ότι εδώ υπάρχουν πολλά γοητευτικά σημεία που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια εκδρομή αναψυχής και ίσως και διακοπές. Τα δυο χωριά του Kusturica, το Visegrad, το ποτάμι του Drina με τις δυνατότητες που έχει σε κολύμπι και καγιάκ, τα σπήλαια Stopić, το υπαίθριο χωριό Etno Vilage Sirogojno, το φαράγγι Uvac με τον Δρυμό του και το σπήλαιο πάγου (ledena pecina) μπορούν να χαρίσουν όμορφες στιγμές και είναι ... τόσο κοντά μας.
Εμείς εξερευνήσαμε μόνο ένα μέρος αυτής της περιοχής και μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις...

Στον πηγαιμό προς τη Nis…
Και πήραμε τον δύσκολο δρόμο προς την Ανατολή. Τελικός προορισμός η Nis της Σερβίας. Μόνο που είναι πολλά τα χιλιόμετρα ως αυτήν και ο δρόμος δύσκολος. Μία λωρίδα στενή ανά κατεύθυνση, χωρίς διαχωριστικό στη μέση, χωρίς ΑΛΕΑ, αλλά με … στροφούλες.
Πολύ σύντομα συναντήσαμε ένα τεράστιο εντυπωσιακό μνημείο. Κάναμε μια μικρή στάση για να το αποθανατίσω …

... και θα ασχολιόμουν μαζί του αργότερα, αφού στο μεταξύ μας έπιασε μια μπόρα απίστευτη. Καταρρακτώδης βροχή που ανάγκασε τους υαλοκαθαριστήρες να δουλεύουν στο φουλ και εμένα που έτυχε εκείνη τη στιγμή να είμαι στο τιμόνι να πηγαίνω σαν χελώνα.
Το χωριό Kadinjača, που μόλις περάσαμε ήταν οι … «Θερμοπύλες της Σερβίας»! Είχε ανεγερθεί ένα συγκρότημα μνημείων επί Τίτο, προκειμένου να τιμήσει τους παρτιζάνους, που πολέμησαν και πέθαναν αντιστεκόμενοι στη ναζιστική κατοχή της Δυτικής Σερβίας, παρέχοντας σκληρή αντίσταση σε πολύ ανώτερο γερμανικό εχθρό, δίνοντας άφθονο χρόνο για την ασφαλή υποχώρηση των πολιτών του γειτονικού Užice.
Στη συνέχεια πήραμε τον μακρύ δρόμο για τη Nis, που άλλοτε ήταν μονότονος και άλλοτε είχε συγκινήσεις!
Πετύχαμε έργα δυο φορές. Έργα που διέκοπταν την κυκλοφορία εκ περιτροπής στο ένα από τα δύο ρεύματα … με φανάρι!
Πετύχαμε και δυο πανηγύρια…
Στο δεύτερο μπήκαμε στον πειρασμό να σταματήσουμε για ένα μεζέ. Ήταν τόσο προκλητική η ομοιότητα του Σέρβικου πανηγυριού με τα δικά μας. Τέντα, τσίκνα, σουβενίρ και νταούλια...

Αλλά είπαμε… ήταν πολλά τα χιλιόμετρα.
Συναντήσαμε και πινακίδες που είχα ξεχάσει ότι υπήρχαν! «Συνεχόμενες στροφές», «προσοχή κίνδυνος!» «Προσοχή διέλευση ζώων!»
Καμιά τριανταριά χιλιόμετρα πριν τη Nis… πέσαμε πάνω στον Ε75, στον πολύ γνώριμό μας δρόμο.
Ύστερα από αυτή τη διαδρομή που κάναμε σήμερα ...

... επιτέλους φτάσαμε στη Nis.
Nis...
Πρώτη φορά στη Nis. Αυτή η πόλη “κόμβος” την οποία είχαμε προσπεράσει στο παρελθόν χωρίς να “βγαίνει” στο πρόγραμμα ήρθε η ώρα να τη δούμε και μάλιστα να διανυκτερεύσουμε σε αυτή.
Το διαμερισματάκι που είχα κλείσει ήταν μια πολύ όμορφη μονοκατοικία δίπλα στο ποτάμι. Πολύ εύκολα το βρήκαμε. Η σπιτονοικοκυρά ήταν εκεί και μας περίμενε. Μας άνοιξε την αυλόπορτα για να βάλουμε το αυτοκίνητο στην αυλή του σπιτιού και μας καλοδέχτηκε στο σπίτι.
Το σπίτι είχε ένα μεγάλο υπνοδωμάτιο με θέα προς το ποτάμι και ένα πολύ cozy σαλόνι με πολύ γούστο διακοσμημένο.




Η ώρα πια κόντευε 10:00 το βράδυ. Διάθεση για βόλτα δεν υπήρχε. Σε λίγο θα άρχιζε και ο τελικός του U.S. Open! Η πείνα δεν είχε ξεγελαστεί με τα snack όλης της ημέρας, αφού θυμίζω ότι μεσημεριανό δεν φάγαμε. Ούτε διάθεση για μακαρονάδα είχαμε, οπότε αποφασίσαμε να βγούμε μια γρήγορη βόλτα για αναζήτηση τροφής.
Μπαμπάς, μαμά και κόρη βγήκαμε έξω. Ο γιος βαρέθηκε, αφού είπαμε ήταν … πολλά τα χιλιόμετρα. Περπατήσαμε δίπλα στο ποτάμι, περάσαμε μπροστά από την κύρια πύλη του κάστρου της Nis (την Stambol Gate)...


... διασχίσαμε τη γέφυρα Tvrdavski, προσπεράσαμε τα μπαράκια της πλατείας Kralja Milana, περπατήσαμε τον πεζόδρομο Obrenoviceva, φτάσαμε έως το Kazandzijsko sokatce. Σε αυτό το γραφικό στενό, ενώ είναι γεμάτο ταβέρνες, καφέ και μπαράκια, εμείς δεν είδαμε κάτι να μας “γυαλίσει”.
Εκεί που είχαμε απογοητευτεί πέσαμε πάνω σε ένα ελληνικό γυράδικο (πάνω στην οδό Nikole Pasica). Ήταν ένα Θεσσαλονικιό γυράδικο συγκεκριμένα και λέγεται Gyros 4U!

Λέμε γιατί όχι; Τι πιο ωραίο από σουβλάκι στο σπίτι βλέποντας τον τελικό; Παρόλες τις επιφυλάξεις μας για την ομοιότητά του με το σουβλάκι που όλοι ξέρουμε και όλοι αγαπάμε (λόγω της προηγούμενης εμπειρίας μας στο Βουκουρέστι, που ήταν … επιεικώς χάλια) πήραμε 4 πιτόγυρα και πατάτες στο χέρι και φύγαμε.
Φεύγοντας βγάλαμε και μια φωτογραφία στο αγαπημένο σημείο για τους τουρίστες (και εμείς τουρίστες είμαστε άλλωστε). Πρόκειται για το χάλκινο άγαλμα του Σέρβου συγγραφέα Stevan Srenac που τα πίνει με τον Kalca, έναν χαρακτήρα από ένα μυθιστόρημά του.

Στο δρόμο του γυρισμού χτυπήσαμε και δυο πίτσες για να ολοκληρωθεί η υγιεινή διατροφή μας.
Στην πολύ ρομαντική διαδρομή της επιστροφής μας μέχρι το σπίτι περπατήσαμε δίπλα από το ποτάμι και περάσαμε μπροστά από το Πανεπιστήμιο της Nis.


Σαν στο σπίτι μας μου φάνηκε η βραδιά. Φταίει που είμαστε στην τόσο οικεία Σερβία; Φταίνε τα πιτόγυρα; Φταίει που αράξαμε χαλαρά για να δούμε αγώνα; Μπορεί να φταίνε όλα αυτά μαζί.
Δεν ήταν άσχημο το σουβλάκι τελικά. Και αφού η Nis είναι κόμβος … θα το έχω υπόψη μου και για το μέλλον.
Κέρδισε και ο Ναδάλ και έτσι κοιμήθηκα ευχαριστημένη.
10η και τελευταία ημέρα (επιστροφής)
Το επόμενο πρωί ξύπνησα νωρίς. Ήθελα να κάνω μια μικρή βόλτα στην πόλη πριν φύγουμε για την Αθήνα. Ούτε μου πέρασε από το μυαλό να ρωτήσω τα παιδιά αν ήθελαν να έρθουν μαζί. Έτσι, ο άντρας μου και εγώ βγήκαμε έξω.

Μπήκαμε μέσα στο κάστρο...

Δυο μαγαζάκια είχε στην είσοδο του, όχι κάτι ιδιαίτερο. Τα προσπεράσαμε και προχωρήσαμε στα ενδότερα του κάστρου-δάσους...

Συναντήσαμε και ένα τζαμί. Ήταν ένα παλιό τζαμί (του 1521) δώρο του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς προς τον Bali-Bey, υψηλόβαθμο δημόσιο υπάλληλο και πρωτοπαλίκαρο του...

Μεγαλούτσικο το κάστρο, ωραία και η βόλτα, αλλά καφέ δεν είχαμε πιει και δεν έβλεπα να έχει κανένα μαγαζάκι. Βγήκαμε έξω από το κάστρο και περάσαμε στην απέναντι πλευρά του ποταμού.
Θα μπορούσαμε να καθίσουμε για καφέ και στο ποταμόπλοιο του Νίσαβα…

… αλλά προτιμήσαμε να πάμε στο “Grazy Horse”, ένα Ιρλανδέζικο μπαρ, το για το οποίο μας είχε μιλήσει το προηγούμενο βράδυ η σπιτονοικοκυρά μας. Πολύ όμορφο μου φάνηκε. Κάτω από τη σκιά των πλατανιών, ήπιαμε το ωραίο καφεδάκι μας, χαλαρά, με θέα το ποτάμι και την απέναντι όχθη.



Η βόλτα μας ολοκληρώθηκε με μια παραποτάμια βόλτα και επιστροφή στην απέναντι μεριά του ποταμού, που ήταν και το σπίτι μας, από τη γέφυρα της Kneginje Ljubice.
Φαίνεται και στη φωτογραφία ... είναι η μπορντώ μονοκατοικία δίπλα στο Πανεπιστήμιο...

Ετοιμαστήκαμε για να φύγουμε, αλλά … δεν φύγαμε! Το αργήσαμε λιγάκι.
Ένα δύωρο χρειαστήκαμε ως τα σύνορα με τα Σκόπια και άλλο ένα έως τα σύνορα με την Ελλάδα. Από τη Nis και κάτω ένιωθα ότι όπου να’ ναι φτάνουμε σπίτι μας. Μου φαινόταν πολύ οικείος ο δρόμος και το φυσικό τοπίο.

Στο τελευταίο βενζινάδικο πριν μπούμε σε έδαφος Ελλάδας κάναμε στάση για βενζίνη.
Εκεί είχε και ένα εστιατόριο, το οποίο μας θύμισε ότι κάπου έπρεπε να φάμε σήμερα και να μην την πάθουμε σαν εχθές. Ας φάμε λοιπόν στα Σκόπια, που είναι και πιο οικονομικά. Πήραμε λοιπόν 2 ψητά με πατάτες, ένα τεράστιο χάμπουργκερ και ένα μοσχάρι με πουρέ και αναψυκτικά και πόσα πληρώσαμε παρακαλώ; Απάντηση: 12€!!

Ύστερα από αυτό έχω βάλει αστεράκι στο χάρτη μου να το θυμάμαι όταν περνάω από εδώ να κάνω στάση για ανεφοδιασμό παντός είδους.
Στη συνέχεια … δεν υπήρξε συνέχεια. Εννοώ ότι το ταξίδι … τέλειωσε. Περάσαμε τα σύνορα και μετά από 550 km ευθείας
Συνεχίζεται με τον επίλογο…
......................
Last edited: