Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αναχώρηση
- Γνωριμία με την πόλη
- Γνωριμία με την πόλη - Μέρος ΙΙ
- Γνωριμία με την πόλη - Μέρος ΙΙΙ
- 2η μέρα στην Κοπεγχάγη
- 2η μέρα στην Κοπεγχάγη - Μέρος ΙΙ
- 3η μέρα στην Κοπεγχάγη
- 3η μέρα στην Κοπεγχάγη - Μέρος ΙΙ
- 3η μέρα στην Κοπεγχάγη - Μέρος ΙΙΙ
- Helsingør
- Helsingør - Μέρος ΙΙ
- Helsingborg
- Άφιξη στο Malmö
- Malmö - Μέρος Ι
- Malmö - Μέρος ΙΙ
Σάββατο 2/11/2019
Τρίτη μέρα στην Κοπεγχάγη
Μέρος 3ο
Μετά την Christiania, επόμενος στόχος μας ήταν ένα Διαμάντι και μάλιστα Μαύρο!
Για να φτάσουμε στην άκρη του εσωτερικού λιμανιού της πόλης, εκεί που ορθώνεται το επιβλητικό κτίριο Royal Library ή αλλιώς Black Diamond περάσαμε μια Πύλη
και βρεθήκαμε σε ένα μέρος που δεν το περιμέναμε και μας εξέπληξε τόσο ευχάριστα, που για λίγο ξεχάσαμε τη βροχή που εκείνη την ώρα έπεφτε δυνατά και μείναμε με το στόμα ανοιχτό, από την ιδιαιτερότητα και την ομορφιά που μας περιτριγύριζε.
Ήταν ο κήπος της Βασιλικής Βιβλιοθήκης, ένας μικρός κρυμμένος κήπος που έχει τη φήμη ότι είναι ένα από τα πιο ήσυχα σημεία στο κέντρο της πόλης. Ο κήπος στο κέντρο του έχει μια μικρή λίμνη, ως υπενθύμιση του παρελθόντος του, αφού εδώ βρισκόταν το παλιό ναυτικό λιμάνι του Christian IV.
Στο μέσον της λιμνούλας είδαμε ένα γλυπτό από χαλκό, το οποίο ήταν δώρο του ιδρύματος Ny Carlsberg στη Βασιλική Βιβλιοθήκη και λειτουργεί ως σιντριβάνι.
Ο κήπος έχει επίσης παρτέρια με λουλούδια και μεγάλα ψηλά δέντρα και απέχει ελάχιστα από την άκρη του εσωτερικού λιμανιού της πόλης.
Στα δεξιά του κήπου συναντήσαμε το άγαλμα του Søren Kierkegaard, του Δανού φιλοσόφου, θεολόγου, ποιητή και θρησκευτικού συγγραφέα που θεωρείται ευρέως, ως ο πρώτος υπαρξιακός φιλόσοφος.
Η ξεχωριστή πινελιά όμως, που έδινε χρώμα και φως στη βροχερή εκείνη μέρα ήταν οι πολύχρωμες καρέκλες, που ήταν διάσπαρτες στον χώρο του Βασιλικού Κήπου.
Μια νότα τόσο ιδιαίτερη αλλά και τόσο τολμηρή, ανάμεσα στην αυστηρότητα και τον επιβλητικό όγκο τόσο ιστορικών κτιρίων, όπως το Dansk Jødisk Museum, του οποίου η πρόσοψη “βλέπει” στον Βασιλικό Κήπο.
Το Εβραϊκό Μουσείο της Δανίας είναι ένα μουσείο πολιτιστικής ιστορίας, επιχορηγούμενο από το κράτος, που εγκαινιάστηκε στις 8 Ιουνίου 2004 και είναι το μοναδικό στο είδος του στη χώρα.
Βγαίνοντας και αφήνοντας πίσω μας τον Βασιλικό Κήπο, στα δεξιά μας είδαμε την είσοδο του War Museum.
Αντικρίσαμε πλέον το Μαύρο Διαμάντι και η προσμονή να βρεθούμε στο εσωτερικό του ήταν μεγάλη. Τόσα και τόσα είχα διαβάσει για αυτό το αριστούργημα.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη της Κοπεγχάγης είναι από τις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες στον κόσμο. Το 2017 συγχωνεύθηκαν με την Κρατική και Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη του Aarhus, για τη δημιουργία μιας συνδυασμένης Εθνικής Bιβλιοθήκης. Είναι επίσης γνωστή και ως Βασιλική Βιβλιοθήκη.
Μπαίνοντας στο εσωτερικό και ανεβαίνοντας με τις κυλιόμενες σκάλες είδαμε την εντυπωσιακή ζωγραφική του Kirkeby να κοσμεί την οροφή.
Oι αίθουσες ανάγνωσης βρίσκονται στα επίπεδα C έως F,
εκατέρωθεν του αιθρίου, το οποίο τους παρέχει πολύ φυσικό φως.
Το Queens Hall είναι ένα αμφιθέατρο χωρητικότητας 600 ατόμων. Χρησιμοποιείται για διάφορους σκοπούς, όπως συναυλίες, συνέδρια, μπαλέτα, θέατρα και άλλα. Η Βιβλιοθήκη περιέχει πολυάριθμους ιστορικούς θησαυρούς και ένα αντίγραφο όλων των έργων που εκτυπώνονται στη Δανία, από τον 17ο αιώνα. Ιδρύθηκε το 1948 από τον βασιλιά Frederick III και άνοιξε στο κοινό το 1793.
Το Black Diamond στο λιμάνι αποτελεί την κύρια Βιβλιοθήκη, γιατί ουσιαστικά η Βασιλική Βιβλιοθήκη έχει συνολικά πέντε τοποθεσίες. Ονομάστηκε έτσι για την εξωτερική του κάλυψη, από μαύρο μάρμαρο και γυαλί. Αποτελείται από δύο μαύρους κύβους, που είναι ελαφρώς κεκλιμένοι πάνω από τον δρόμο.
Στο ενδιάμεσο υπάρχει το οκτώ ορόφων αίθριο, του οποίου οι τοίχοι είναι λευκοί και κυματοειδείς, με δύο εγκάρσιους διαδρόμους, που συνδέουν τις δύο πλευρές και τα μπαλκόνια του κάθε ορόφου.
Το αίθριο παρέχει εξαιρετική θέα στο εσωτερικό λιμάνι της πόλης.
Διαθέτει τις μεγαλύτερες και εκτενέστερες συλλογές βιβλίων, εφημερίδων, περιοδικών, χαρτών, επιστολών, χειρογράφων και αρχειακού υλικού και εικόνων της Δανίας.
Μεταξύ του 1968 και του 1978, η Βιβλιοθήκη είδε μια από τις μεγαλύτερες κλοπές βιβλίων στην ιστορία. Κάποιος κατάφερε να κλέψει περίπου 1.600 ιστορικά βιβλία, αξίας άνω των 50 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των εκτυπώσεων του Martin Luther και των πρώτων εκδόσεων του Immanuel Kant , του Thomas More και του John Milton. Μεταξύ του 1998 και του 2002, ο κλέφτης κατάφερε να πουλήσει βιβλία αξίας περίπου 2 εκατομμυρίων δολαρίων σε διάφορους πλειστηριασμούς. Η υπόθεση λύθηκε επιτέλους τον Σεπτέμβριο του 2003, αφού ένα κλεμμένο βιβλίο είχε βγει σε δημοπρασία του Οίκου Christie στο Λονδίνο. Ο κλέφτης, διευθυντής του ανατολικού τμήματος της Βιβλιοθήκης, Frede Møller-Kristensen, είχε πεθάνει τον Ιανουάριο του 2003. Η οικογένειά του έγινε απρόσεκτη στην πώληση των υπολοίπων βιβλίων. Σε μια συντονισμένη επιδρομή στα σπίτια της οικογένειας, στη Γερμανία και τη Δανία, τον Νοέμβριο του 2003, ανακτήθηκαν περίπου 1.500 βιβλία. Τον Ιούνιο του 2004, η σύζυγός του, ο γιος του, η κόρη του και ένας οικογενειακός φίλος καταδικάστηκαν σε ποινές φυλάκισης, από 18 μήνες έως 3 έτη.
Αφού περιτριγυρίσαμε για πολλή ώρα στους ορόφους, καταλήξαμε στο ισόγειο. Βρήκαμε ένα ελεύθερο τραπέζι στο καφέ και καθίσαμε. Έπρεπε να ξεκουραστούμε, να στεγνώσουμε, να αναλάβουμε δυνάμεις και να σκεφτούμε για το υπόλοιπο πρόγραμμα της ημέρας, το οποίο δεν θα ήταν ίδιο για όλους.
Από την οργάνωση του ταξιδιού είχα θέσει ως όρο απαράβατο, ότι αφού ολοκληρώσουμε αυτά που θέλουμε να δούμε στην Κοπεγχάγη, ήθελα διακαώς να επισκεφθώ το Louisiana Museum of Modern Art που βρίσκεται στο Humlebæk, 35 km. βόρεια της Κοπεγχάγης. Όποιος ήθελε να με ακολουθήσει ήταν βέβαια καλοδεχούμενος.
Η Φ. από την άλλη ήθελε να επισκεφθεί το Dragør, στη νοτιοανατολική ακτή του νησιού Amager, περίπου 12 km. από το κέντρο της Κοπεγχάγης.
Oι άντρες δεν φαίνονταν πρόθυμοι να ακολουθήσουν καμία από τις δύο επιλογές.
Καθισμένοι λοιπόν στο καφέ της Βιβλιοθήκης υπήρχαν έντονες συζητήσεις. Προβληματιζόμασταν (η γυναικεία πλευρά της παρέας), ότι δυστυχώς οι ώρες μέρας που απέμεναν, δεν θα ήταν αρκετές για να πραγματοποιήσουμε τις επιθυμίες μας.
Στη δική μου περίπτωση, ακόμη και αν αναχωρούσα εκείνη τη στιγμή, θα έφτανα την ώρα του σούρουπου στο Louisiana Museum. Θα έχανα δηλαδή όλη τη μαγεία του εξωτερικού χώρου του Μουσείου, με τα γλυπτά, τη φύση, τη λίμνη και τη θέα στη θάλασσα.
Από την άλλη η Φ. φτάνοντας στο Dragør θα προλάβαινε πολύ λίγη ώρα με φως, ώστε να ευχαριστηθεί το μέρος. Οι προβληματισμοί ήταν έντονοι και στενάχωροι, αφού δυστυχώς οι ώρες φωτός δεν επαρκούσαν.
Τα αγόρια από την άλλη είχαν λυσσάξει στην πείνα και το μόνο που υπήρχε στον εγκέφαλό τους εκείνη την ώρα ήταν μια φωτεινή επιγραφή με τη λέξη φαγητό!!
Με βαριά καρδιά εγκατέλειψα την ιδέα του Louisiana Museum of Modern Art και στη συνέχεια όλοι μαζί πήραμε μια απόφαση που φάνηκε ενδιαφέρουσα και ικανοποιητική για όλους.
Θα πηγαίναμε όλοι μαζί για φαγητό και αμέσως μετά θα παίρναμε το λεωφορείο και θα πηγαίναμε στο Dragør, έστω για μια βραδινή βόλτα.
Αποχωρήσαμε από το Μαύρο Διαμάντι και σταθήκαμε στη στάση απέναντι. Μπήκαμε στο λεωφορείο με προορισμό τους Axel Towers.
Στο ισόγειο ενός Πύργου βρίσκεται το εστιατόριο Dalle Valle, το οποίο διαθέτει μπουφέ με μεγάλη ποικιλία φαγητών, σε λογικές για τα δεδομένα της πόλης τιμές. Mέχρι τις 16:00 η τιμή είναι 89 DKK/άτομο και μετά αλλάζει σε 129 DKK/άτομο.
Εμείς φτάσαμε 5 λεπτά μετά τις 16:00, οπότε χρεωθήκαμε τη βραδινή τιμή του μπουφέ. Η κοπέλα μας έβαλε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι στο βάθος του μαγαζιού, το οποίο ήταν γεμάτο με ντόπιους, μάλλον εργαζόμενους στα γραφεία των Πύργων.
Το φαγητό ήταν πολύ καλό για μπουφέ. Έχουμε φάει και σε άλλες χώρες σε μπουφέ και θα τολμήσω να πω, ότι μετά το φαγητό στον μπουφέ του οικολογικού πάρκου Χ-Caret στο Μεξικό που ήταν κορυφαίο, αμέσως μετά στην κατάταξη βάζω τον μπουφέ του Dalle Valle. Tο συστήνω ανεπιφύλακτα για καλό και σχετικά οικονομικό φαγητό.
Εγώ τσάκισα ό,τι ψάρι υπήρχε στο μενού, αφού είναι το αγαπημένο μου φαγητό. Φάγαμε του σκασμού, σε σημείο που αναρωτιόμασταν, αν θα μπορούσαμε να περπατήσουμε μέχρι λίγο πιο κάτω, στην Πλατεία Δημαρχείου, για να πάρουμε από τη στάση το λεωφορείο για το Dragør.
Το μόνο αρνητικό ήταν τα πανάκριβα ροφήματα και ο “εξαναγκασμός” από τη σερβιτόρα να πάρεις οπωσδήποτε κάτι για να πιεις. Ήρθε δύο φορές επιμένοντας να παραγγείλουμε κάποιο ρόφημα. Και λέω “εξαναγκασμός” γιατί η Φ. παράγγειλε έναν πανάκριβο χυμό και οι υπόλοιποι είπαμε ότι θέλουμε δύο ποτήρια νερό, με κόστος 3 ευρώ το ποτήρι. Εκείνη τότε είπε: -“Θα σας φέρω ένα μπουκάλι νερό για τρία άτομα”. Το μπουκάλι κόστιζε 9 ευρώ παρακαλώ και έβγαλε 3 ποτήρια νερό.
Βαριά-βαριά σύραμε τα βήματά μας μέχρι την Πλατεία Δημαρχείου και σταθήκαμε στη στάση ακριβώς απέναντι από το μοντέρνο γυάλινο κτίριο Industriens Hus περιμένοντας το λεωφορείο.
Είχε νυχτώσει και η βροχή επιτέλους είχε σταματήσει. Μετά από 13 περίπου χιλιόμετρα το λεωφορείο έκανε τέρμα στο Dragør.
Το Dragør λοιπόν βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή του νησιού Amager και μαζί με το γειτονάκι του, το χωριό Store Magleby αποτελούν ξεχωριστή αστική περιοχή, με πληθυσμό περίπου 12.000 κατοίκους (1 Ιανουαρίου 2019).
Oι κάτοικοι του Dragør διαδραμάτισαν ζωτικό ρόλο στη διάσωση των Εβραίων από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Άνοιξαν τις πόρτες και τα σπίτια τους, για να κρύψουν τους διωκόμενους Εβραίους.
Το χωριό ιδρύθηκε και μεγάλωσε γρήγορα ως αλιευτικό λιμάνι. Το 1370 η Χανσεατική Ένωση έλαβε ορισμένα εμπορικά προνόμια στην πόλη και το Dragør έγινε σημαντική αγορά για τους Χανσεατικούς εμπόρους, ενώ συνέχισε να αναπτύσσεται ως βάση για την επεξεργασία ψαριών.
Η Φ. επιθυμούσε να επισκεφθεί το χωριό γιατί είχε δει φωτογραφίες και είχε διαβάσει ότι διαθέτει πολλά και καλά διατηρημένα ιστορικά κτίρια. Το παλιό τμήμα της πόλης είναι ένας συμπαγής, γραφικός λαβύρινθος από σοκάκια, με κίτρινες βαμμένες κατοικίες, με κεκλιμένες κόκκινες στέγες και πλακόστρωτα δρομάκια χτισμένα με το παραδοσιακό δανικό στυλ, πολλά εκ των οποίων είναι εκατοντάδων ετών.
Ορισμένες κόκκινες καμπίνες στο λιμάνι θυμίζουν τα σπιτάκια που υπάρχουν διάσπαρτα στο πουθενά, στα φιόρδ της Νορβηγίας.
Εκείνο που μας εντυπωσίασε ήταν ότι όλα τα σπίτια στο εσωτερικό τους ήταν υπερφωτισμένα και απίστευτα διακοσμημένα με λεπτό γούστο και φυσικά σχεδόν κανένα δεν είχε κουρτίνες στα παράθυρα. Έτσι μπορέσαμε να κλέψουμε με τα μάτια μας, λίγες πανέμορφες εικόνες από το εσωτερικό τους. Ίσως αυτή η συνήθεια να έχει τις ρίζες της στους Ολλανδούς, οι οποίοι ήταν οι πρώτοι που κατοίκησαν το νησί Amager και τα χωριά Dragør και Store Magleby. O βασιλιάς Christian II κάλεσε τους Ολλανδούς αγρότες να χρησιμοποιήσουν τις γεωργικές τους ικανότητες, ώστε να παράγουν τρόφιμα για τη Βασιλική Οικογένεια. Οι Ολλανδοί άποικοι έφεραν στο Dragør τα έθιμα, τις παραδόσεις και τις συνήθειές τους, οι οποίες απ΄ ότι φαίνεται κρατούν μέχρι σήμερα.
Στο χωριό δεν κυκλοφορούσε ψυχή και η ώρα ήταν περίπου 19:30 με 20:00 το βράδυ.
Ήταν όμως παντού στολισμένα στους ρυθμούς του Halloween.
Ο κεντρικός δρόμος είχε διάφορα καλόγουστα μαγαζάκια και κάποια λιγοστά εστιατόρια ήταν ανοιχτά, αλλά χωρίς πελάτες.
Φτάσαμε σε ένα σημείο κοντά στη θάλασσα όπου επικρατούσε απόλυτο σκοτάδι. Δεν βλέπαμε τη μύτη μας. Δεν ξέραμε που πατούσαμε και αν στο επόμενο βήμα μας, θα βρισκόμασταν μέσα στο νερό. Σιγά-σιγά τα μάτια συνήθισαν και είδαμε κάποιες ξύλινες πλατφόρμες να εισχωρούν μέσα στη θάλασσα.
Σταθήκαμε πάνω τους και απέναντι είδαμε πλέον ξεκάθαρα να ξεχωρίζει στο μαύρο σκοτάδι του ορίζοντα, η φωτισμένη γέφυρα του Øresund. Θελήσαμε να πάρουμε κάποιες φωτογραφίες, αλλά η προσπάθεια απέβη σε παταγώδη αποτυχία, αφού η γέφυρα ήταν μακριά, το σκοτάδι βαθύ και φυσικά δεν είχαμε τρίποδο για τη μηχανή. Τη στήσαμε πάνω στην ξύλινη πλατφόρμα, αλλά και πάλι δεν καταφέραμε τίποτα.
Βάζω έτσι μια σαν ενθύμιο.
Βαθιά μέσα στη θάλασσα ένας προβολέας έριχνε το εκτυφλωτικό φως του προς το λιμάνι. Σε λίγο ένα ψαροκάϊκο έδεσε ανάμεσα στα άλλα σκαριά. Πλησιάσαμε κοντά του να δούμε τι έφερνε, αλλά το πιθανότερο ήταν να είχε μόλις ρίξει τα δίχτυα ή τα παραγάδια του, επιστρέφοντας στην αγκαλιά του αγκυροβολίου.
Κάναμε βόλτα στο λιμάνι ανάμεσα στις ξύλινες κόκκινες καμπίνες που είναι αραγμένες εδώ και εκτελούν χρέη καταστημάτων, με φαγητό (καπνιστά ψάρια τι άλλο?) ή καφέ.
Το Dragør αν και βράδυ μας εξέπληξε πολύ θετικά, με τη γοητεία, τη μυστηριακή, απόκοσμη ατμόσφαιρα και τον οικιστικό χαρακτήρα του. Φαντάζομαι ότι και τη μέρα θα είναι το ίδιο γοητευτικό και ενδιαφέρον. Πάντως αν ποτέ σας βγάλει προς τα δω ο δρόμος δώστε του λίγη προσοχή. Πιστεύω ότι το αξίζει.
Περασμένες 22:30 σταθήκαμε στη στάση περιμένοντας το λεωφορείο για την επιστροφή μας.
Να υπενθυμίσω ότι και για αυτή τη διαδρομή ισχύει το Around the Sound Ticket, το οποίο είχαμε εκδώσει το πρωί.
Γύρω στα μεσάνυχτα καταλήξαμε στο κατάλυμά μας κατάκοποι πλέον, αφού η μέρα ήταν γεμάτη με του κόσμου τα αξιοθέατα, αλλά και πολλή βροχή. Την επομένη μας περίμενε μια καινούρια περιπέτεια. Ένα ολοήμερο ταξίδι με αξιόλογους σταθμούς, πριν καταλήξουμε για διανυκτέρευση στο Malmö.
Τρίτη μέρα στην Κοπεγχάγη
Μέρος 3ο
Μετά την Christiania, επόμενος στόχος μας ήταν ένα Διαμάντι και μάλιστα Μαύρο!
Για να φτάσουμε στην άκρη του εσωτερικού λιμανιού της πόλης, εκεί που ορθώνεται το επιβλητικό κτίριο Royal Library ή αλλιώς Black Diamond περάσαμε μια Πύλη

και βρεθήκαμε σε ένα μέρος που δεν το περιμέναμε και μας εξέπληξε τόσο ευχάριστα, που για λίγο ξεχάσαμε τη βροχή που εκείνη την ώρα έπεφτε δυνατά και μείναμε με το στόμα ανοιχτό, από την ιδιαιτερότητα και την ομορφιά που μας περιτριγύριζε.

Ήταν ο κήπος της Βασιλικής Βιβλιοθήκης, ένας μικρός κρυμμένος κήπος που έχει τη φήμη ότι είναι ένα από τα πιο ήσυχα σημεία στο κέντρο της πόλης. Ο κήπος στο κέντρο του έχει μια μικρή λίμνη, ως υπενθύμιση του παρελθόντος του, αφού εδώ βρισκόταν το παλιό ναυτικό λιμάνι του Christian IV.
Στο μέσον της λιμνούλας είδαμε ένα γλυπτό από χαλκό, το οποίο ήταν δώρο του ιδρύματος Ny Carlsberg στη Βασιλική Βιβλιοθήκη και λειτουργεί ως σιντριβάνι.


Ο κήπος έχει επίσης παρτέρια με λουλούδια και μεγάλα ψηλά δέντρα και απέχει ελάχιστα από την άκρη του εσωτερικού λιμανιού της πόλης.

Στα δεξιά του κήπου συναντήσαμε το άγαλμα του Søren Kierkegaard, του Δανού φιλοσόφου, θεολόγου, ποιητή και θρησκευτικού συγγραφέα που θεωρείται ευρέως, ως ο πρώτος υπαρξιακός φιλόσοφος.

Η ξεχωριστή πινελιά όμως, που έδινε χρώμα και φως στη βροχερή εκείνη μέρα ήταν οι πολύχρωμες καρέκλες, που ήταν διάσπαρτες στον χώρο του Βασιλικού Κήπου.



Μια νότα τόσο ιδιαίτερη αλλά και τόσο τολμηρή, ανάμεσα στην αυστηρότητα και τον επιβλητικό όγκο τόσο ιστορικών κτιρίων, όπως το Dansk Jødisk Museum, του οποίου η πρόσοψη “βλέπει” στον Βασιλικό Κήπο.

Το Εβραϊκό Μουσείο της Δανίας είναι ένα μουσείο πολιτιστικής ιστορίας, επιχορηγούμενο από το κράτος, που εγκαινιάστηκε στις 8 Ιουνίου 2004 και είναι το μοναδικό στο είδος του στη χώρα.
Βγαίνοντας και αφήνοντας πίσω μας τον Βασιλικό Κήπο, στα δεξιά μας είδαμε την είσοδο του War Museum.

Αντικρίσαμε πλέον το Μαύρο Διαμάντι και η προσμονή να βρεθούμε στο εσωτερικό του ήταν μεγάλη. Τόσα και τόσα είχα διαβάσει για αυτό το αριστούργημα.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη της Κοπεγχάγης είναι από τις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες στον κόσμο. Το 2017 συγχωνεύθηκαν με την Κρατική και Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη του Aarhus, για τη δημιουργία μιας συνδυασμένης Εθνικής Bιβλιοθήκης. Είναι επίσης γνωστή και ως Βασιλική Βιβλιοθήκη.
Μπαίνοντας στο εσωτερικό και ανεβαίνοντας με τις κυλιόμενες σκάλες είδαμε την εντυπωσιακή ζωγραφική του Kirkeby να κοσμεί την οροφή.

Oι αίθουσες ανάγνωσης βρίσκονται στα επίπεδα C έως F,


εκατέρωθεν του αιθρίου, το οποίο τους παρέχει πολύ φυσικό φως.

Το Queens Hall είναι ένα αμφιθέατρο χωρητικότητας 600 ατόμων. Χρησιμοποιείται για διάφορους σκοπούς, όπως συναυλίες, συνέδρια, μπαλέτα, θέατρα και άλλα. Η Βιβλιοθήκη περιέχει πολυάριθμους ιστορικούς θησαυρούς και ένα αντίγραφο όλων των έργων που εκτυπώνονται στη Δανία, από τον 17ο αιώνα. Ιδρύθηκε το 1948 από τον βασιλιά Frederick III και άνοιξε στο κοινό το 1793.
Το Black Diamond στο λιμάνι αποτελεί την κύρια Βιβλιοθήκη, γιατί ουσιαστικά η Βασιλική Βιβλιοθήκη έχει συνολικά πέντε τοποθεσίες. Ονομάστηκε έτσι για την εξωτερική του κάλυψη, από μαύρο μάρμαρο και γυαλί. Αποτελείται από δύο μαύρους κύβους, που είναι ελαφρώς κεκλιμένοι πάνω από τον δρόμο.

Στο ενδιάμεσο υπάρχει το οκτώ ορόφων αίθριο, του οποίου οι τοίχοι είναι λευκοί και κυματοειδείς, με δύο εγκάρσιους διαδρόμους, που συνδέουν τις δύο πλευρές και τα μπαλκόνια του κάθε ορόφου.
Το αίθριο παρέχει εξαιρετική θέα στο εσωτερικό λιμάνι της πόλης.




Διαθέτει τις μεγαλύτερες και εκτενέστερες συλλογές βιβλίων, εφημερίδων, περιοδικών, χαρτών, επιστολών, χειρογράφων και αρχειακού υλικού και εικόνων της Δανίας.


Μεταξύ του 1968 και του 1978, η Βιβλιοθήκη είδε μια από τις μεγαλύτερες κλοπές βιβλίων στην ιστορία. Κάποιος κατάφερε να κλέψει περίπου 1.600 ιστορικά βιβλία, αξίας άνω των 50 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των εκτυπώσεων του Martin Luther και των πρώτων εκδόσεων του Immanuel Kant , του Thomas More και του John Milton. Μεταξύ του 1998 και του 2002, ο κλέφτης κατάφερε να πουλήσει βιβλία αξίας περίπου 2 εκατομμυρίων δολαρίων σε διάφορους πλειστηριασμούς. Η υπόθεση λύθηκε επιτέλους τον Σεπτέμβριο του 2003, αφού ένα κλεμμένο βιβλίο είχε βγει σε δημοπρασία του Οίκου Christie στο Λονδίνο. Ο κλέφτης, διευθυντής του ανατολικού τμήματος της Βιβλιοθήκης, Frede Møller-Kristensen, είχε πεθάνει τον Ιανουάριο του 2003. Η οικογένειά του έγινε απρόσεκτη στην πώληση των υπολοίπων βιβλίων. Σε μια συντονισμένη επιδρομή στα σπίτια της οικογένειας, στη Γερμανία και τη Δανία, τον Νοέμβριο του 2003, ανακτήθηκαν περίπου 1.500 βιβλία. Τον Ιούνιο του 2004, η σύζυγός του, ο γιος του, η κόρη του και ένας οικογενειακός φίλος καταδικάστηκαν σε ποινές φυλάκισης, από 18 μήνες έως 3 έτη.
Αφού περιτριγυρίσαμε για πολλή ώρα στους ορόφους, καταλήξαμε στο ισόγειο. Βρήκαμε ένα ελεύθερο τραπέζι στο καφέ και καθίσαμε. Έπρεπε να ξεκουραστούμε, να στεγνώσουμε, να αναλάβουμε δυνάμεις και να σκεφτούμε για το υπόλοιπο πρόγραμμα της ημέρας, το οποίο δεν θα ήταν ίδιο για όλους.
Από την οργάνωση του ταξιδιού είχα θέσει ως όρο απαράβατο, ότι αφού ολοκληρώσουμε αυτά που θέλουμε να δούμε στην Κοπεγχάγη, ήθελα διακαώς να επισκεφθώ το Louisiana Museum of Modern Art που βρίσκεται στο Humlebæk, 35 km. βόρεια της Κοπεγχάγης. Όποιος ήθελε να με ακολουθήσει ήταν βέβαια καλοδεχούμενος.
Η Φ. από την άλλη ήθελε να επισκεφθεί το Dragør, στη νοτιοανατολική ακτή του νησιού Amager, περίπου 12 km. από το κέντρο της Κοπεγχάγης.
Oι άντρες δεν φαίνονταν πρόθυμοι να ακολουθήσουν καμία από τις δύο επιλογές.
Καθισμένοι λοιπόν στο καφέ της Βιβλιοθήκης υπήρχαν έντονες συζητήσεις. Προβληματιζόμασταν (η γυναικεία πλευρά της παρέας), ότι δυστυχώς οι ώρες μέρας που απέμεναν, δεν θα ήταν αρκετές για να πραγματοποιήσουμε τις επιθυμίες μας.
Στη δική μου περίπτωση, ακόμη και αν αναχωρούσα εκείνη τη στιγμή, θα έφτανα την ώρα του σούρουπου στο Louisiana Museum. Θα έχανα δηλαδή όλη τη μαγεία του εξωτερικού χώρου του Μουσείου, με τα γλυπτά, τη φύση, τη λίμνη και τη θέα στη θάλασσα.
Από την άλλη η Φ. φτάνοντας στο Dragør θα προλάβαινε πολύ λίγη ώρα με φως, ώστε να ευχαριστηθεί το μέρος. Οι προβληματισμοί ήταν έντονοι και στενάχωροι, αφού δυστυχώς οι ώρες φωτός δεν επαρκούσαν.
Τα αγόρια από την άλλη είχαν λυσσάξει στην πείνα και το μόνο που υπήρχε στον εγκέφαλό τους εκείνη την ώρα ήταν μια φωτεινή επιγραφή με τη λέξη φαγητό!!
Με βαριά καρδιά εγκατέλειψα την ιδέα του Louisiana Museum of Modern Art και στη συνέχεια όλοι μαζί πήραμε μια απόφαση που φάνηκε ενδιαφέρουσα και ικανοποιητική για όλους.
Θα πηγαίναμε όλοι μαζί για φαγητό και αμέσως μετά θα παίρναμε το λεωφορείο και θα πηγαίναμε στο Dragør, έστω για μια βραδινή βόλτα.
Αποχωρήσαμε από το Μαύρο Διαμάντι και σταθήκαμε στη στάση απέναντι. Μπήκαμε στο λεωφορείο με προορισμό τους Axel Towers.
Στο ισόγειο ενός Πύργου βρίσκεται το εστιατόριο Dalle Valle, το οποίο διαθέτει μπουφέ με μεγάλη ποικιλία φαγητών, σε λογικές για τα δεδομένα της πόλης τιμές. Mέχρι τις 16:00 η τιμή είναι 89 DKK/άτομο και μετά αλλάζει σε 129 DKK/άτομο.

Εμείς φτάσαμε 5 λεπτά μετά τις 16:00, οπότε χρεωθήκαμε τη βραδινή τιμή του μπουφέ. Η κοπέλα μας έβαλε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι στο βάθος του μαγαζιού, το οποίο ήταν γεμάτο με ντόπιους, μάλλον εργαζόμενους στα γραφεία των Πύργων.
Το φαγητό ήταν πολύ καλό για μπουφέ. Έχουμε φάει και σε άλλες χώρες σε μπουφέ και θα τολμήσω να πω, ότι μετά το φαγητό στον μπουφέ του οικολογικού πάρκου Χ-Caret στο Μεξικό που ήταν κορυφαίο, αμέσως μετά στην κατάταξη βάζω τον μπουφέ του Dalle Valle. Tο συστήνω ανεπιφύλακτα για καλό και σχετικά οικονομικό φαγητό.
Εγώ τσάκισα ό,τι ψάρι υπήρχε στο μενού, αφού είναι το αγαπημένο μου φαγητό. Φάγαμε του σκασμού, σε σημείο που αναρωτιόμασταν, αν θα μπορούσαμε να περπατήσουμε μέχρι λίγο πιο κάτω, στην Πλατεία Δημαρχείου, για να πάρουμε από τη στάση το λεωφορείο για το Dragør.
Το μόνο αρνητικό ήταν τα πανάκριβα ροφήματα και ο “εξαναγκασμός” από τη σερβιτόρα να πάρεις οπωσδήποτε κάτι για να πιεις. Ήρθε δύο φορές επιμένοντας να παραγγείλουμε κάποιο ρόφημα. Και λέω “εξαναγκασμός” γιατί η Φ. παράγγειλε έναν πανάκριβο χυμό και οι υπόλοιποι είπαμε ότι θέλουμε δύο ποτήρια νερό, με κόστος 3 ευρώ το ποτήρι. Εκείνη τότε είπε: -“Θα σας φέρω ένα μπουκάλι νερό για τρία άτομα”. Το μπουκάλι κόστιζε 9 ευρώ παρακαλώ και έβγαλε 3 ποτήρια νερό.
Βαριά-βαριά σύραμε τα βήματά μας μέχρι την Πλατεία Δημαρχείου και σταθήκαμε στη στάση ακριβώς απέναντι από το μοντέρνο γυάλινο κτίριο Industriens Hus περιμένοντας το λεωφορείο.
Είχε νυχτώσει και η βροχή επιτέλους είχε σταματήσει. Μετά από 13 περίπου χιλιόμετρα το λεωφορείο έκανε τέρμα στο Dragør.
Το Dragør λοιπόν βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή του νησιού Amager και μαζί με το γειτονάκι του, το χωριό Store Magleby αποτελούν ξεχωριστή αστική περιοχή, με πληθυσμό περίπου 12.000 κατοίκους (1 Ιανουαρίου 2019).
Oι κάτοικοι του Dragør διαδραμάτισαν ζωτικό ρόλο στη διάσωση των Εβραίων από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Άνοιξαν τις πόρτες και τα σπίτια τους, για να κρύψουν τους διωκόμενους Εβραίους.
Το χωριό ιδρύθηκε και μεγάλωσε γρήγορα ως αλιευτικό λιμάνι. Το 1370 η Χανσεατική Ένωση έλαβε ορισμένα εμπορικά προνόμια στην πόλη και το Dragør έγινε σημαντική αγορά για τους Χανσεατικούς εμπόρους, ενώ συνέχισε να αναπτύσσεται ως βάση για την επεξεργασία ψαριών.
Η Φ. επιθυμούσε να επισκεφθεί το χωριό γιατί είχε δει φωτογραφίες και είχε διαβάσει ότι διαθέτει πολλά και καλά διατηρημένα ιστορικά κτίρια. Το παλιό τμήμα της πόλης είναι ένας συμπαγής, γραφικός λαβύρινθος από σοκάκια, με κίτρινες βαμμένες κατοικίες, με κεκλιμένες κόκκινες στέγες και πλακόστρωτα δρομάκια χτισμένα με το παραδοσιακό δανικό στυλ, πολλά εκ των οποίων είναι εκατοντάδων ετών.


Ορισμένες κόκκινες καμπίνες στο λιμάνι θυμίζουν τα σπιτάκια που υπάρχουν διάσπαρτα στο πουθενά, στα φιόρδ της Νορβηγίας.


Εκείνο που μας εντυπωσίασε ήταν ότι όλα τα σπίτια στο εσωτερικό τους ήταν υπερφωτισμένα και απίστευτα διακοσμημένα με λεπτό γούστο και φυσικά σχεδόν κανένα δεν είχε κουρτίνες στα παράθυρα. Έτσι μπορέσαμε να κλέψουμε με τα μάτια μας, λίγες πανέμορφες εικόνες από το εσωτερικό τους. Ίσως αυτή η συνήθεια να έχει τις ρίζες της στους Ολλανδούς, οι οποίοι ήταν οι πρώτοι που κατοίκησαν το νησί Amager και τα χωριά Dragør και Store Magleby. O βασιλιάς Christian II κάλεσε τους Ολλανδούς αγρότες να χρησιμοποιήσουν τις γεωργικές τους ικανότητες, ώστε να παράγουν τρόφιμα για τη Βασιλική Οικογένεια. Οι Ολλανδοί άποικοι έφεραν στο Dragør τα έθιμα, τις παραδόσεις και τις συνήθειές τους, οι οποίες απ΄ ότι φαίνεται κρατούν μέχρι σήμερα.


Στο χωριό δεν κυκλοφορούσε ψυχή και η ώρα ήταν περίπου 19:30 με 20:00 το βράδυ.


Ήταν όμως παντού στολισμένα στους ρυθμούς του Halloween.


Ο κεντρικός δρόμος είχε διάφορα καλόγουστα μαγαζάκια και κάποια λιγοστά εστιατόρια ήταν ανοιχτά, αλλά χωρίς πελάτες.

Φτάσαμε σε ένα σημείο κοντά στη θάλασσα όπου επικρατούσε απόλυτο σκοτάδι. Δεν βλέπαμε τη μύτη μας. Δεν ξέραμε που πατούσαμε και αν στο επόμενο βήμα μας, θα βρισκόμασταν μέσα στο νερό. Σιγά-σιγά τα μάτια συνήθισαν και είδαμε κάποιες ξύλινες πλατφόρμες να εισχωρούν μέσα στη θάλασσα.

Σταθήκαμε πάνω τους και απέναντι είδαμε πλέον ξεκάθαρα να ξεχωρίζει στο μαύρο σκοτάδι του ορίζοντα, η φωτισμένη γέφυρα του Øresund. Θελήσαμε να πάρουμε κάποιες φωτογραφίες, αλλά η προσπάθεια απέβη σε παταγώδη αποτυχία, αφού η γέφυρα ήταν μακριά, το σκοτάδι βαθύ και φυσικά δεν είχαμε τρίποδο για τη μηχανή. Τη στήσαμε πάνω στην ξύλινη πλατφόρμα, αλλά και πάλι δεν καταφέραμε τίποτα.
Βάζω έτσι μια σαν ενθύμιο.

Βαθιά μέσα στη θάλασσα ένας προβολέας έριχνε το εκτυφλωτικό φως του προς το λιμάνι. Σε λίγο ένα ψαροκάϊκο έδεσε ανάμεσα στα άλλα σκαριά. Πλησιάσαμε κοντά του να δούμε τι έφερνε, αλλά το πιθανότερο ήταν να είχε μόλις ρίξει τα δίχτυα ή τα παραγάδια του, επιστρέφοντας στην αγκαλιά του αγκυροβολίου.

Κάναμε βόλτα στο λιμάνι ανάμεσα στις ξύλινες κόκκινες καμπίνες που είναι αραγμένες εδώ και εκτελούν χρέη καταστημάτων, με φαγητό (καπνιστά ψάρια τι άλλο?) ή καφέ.




Το Dragør αν και βράδυ μας εξέπληξε πολύ θετικά, με τη γοητεία, τη μυστηριακή, απόκοσμη ατμόσφαιρα και τον οικιστικό χαρακτήρα του. Φαντάζομαι ότι και τη μέρα θα είναι το ίδιο γοητευτικό και ενδιαφέρον. Πάντως αν ποτέ σας βγάλει προς τα δω ο δρόμος δώστε του λίγη προσοχή. Πιστεύω ότι το αξίζει.
Περασμένες 22:30 σταθήκαμε στη στάση περιμένοντας το λεωφορείο για την επιστροφή μας.
Να υπενθυμίσω ότι και για αυτή τη διαδρομή ισχύει το Around the Sound Ticket, το οποίο είχαμε εκδώσει το πρωί.
Γύρω στα μεσάνυχτα καταλήξαμε στο κατάλυμά μας κατάκοποι πλέον, αφού η μέρα ήταν γεμάτη με του κόσμου τα αξιοθέατα, αλλά και πολλή βροχή. Την επομένη μας περίμενε μια καινούρια περιπέτεια. Ένα ολοήμερο ταξίδι με αξιόλογους σταθμούς, πριν καταλήξουμε για διανυκτέρευση στο Malmö.
Last edited: