interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Χουανκάγιο
Στην τραπεζαρία του κεντρικού δωματίου του Σπιτιού της Γιαγιάς (Κάσα δε Αμπουέλα) κάναμε τα σχέδια μας. Το δικό μου ήταν να φύγω αυθημερόν από το Χουανκάγιο που το βρήκα ασχημούτσικο. Αλλά η Μπάρμπαρα με την Άλισον είχαν προσλάβει τοπική ξεναγό που θα τους πήγαινε σε κάποια μέρη με πολιτιστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον και τελικά αποφάσισα να τις ακολουθήσω.
Η ξεναγός ήταν μια ώριμη ομορφιά των Άνδεων και μάλιστα λέκτορας στο Πανεπιστήμιο. Αν και τα Αγγλικά της ήταν εξαιρετικά, χαχάνιζε όταν δεν ήταν σίγουρη με την προφορά της. Διαβασμένη και με πυκνό πρόγραμμα ξενάγησης.
Καθ’ οδόν για το χωριό Τσουπάκα, όπου είχε Σαββατιάτικη αγορά ζώων, η ξεναγός μας μίλησε για την τοπική κουλτούρα Γουάνκα. Η γλώσσα Γουάνκα είναι διαφορετική από την Κέτσουα του Κούσκο, την γλώσσα των Ίνκα. Μάλιστα οι Γουάνκα βοήθησαν τους Ισπανούς Κονκισταδόρες στην επεισοδιακή κατάκτηση των Ίνκα. Κοιτάζοντας από το παράθυρο ρωτάω για ένα τσούρμο που είναι μαζεμένο γύρω από ένα νεόδμητο σπίτι.
“Η κουλτούρα των Γουάνκα είναι να γιορτάζουν το κάθε τι – το χτίσιμο ενός νέου σπιτιού γιορτάζεται με χάλκινη μπάντα. Την μέρα δουλεύουν στα καλαμπόκια, το βράδυ θα φάνε καλά και θα κάνουν φιέστα, βρέξει χιονίσει.”
Η αγορά είναι γεμάτη κοπάδια μικρών ζώων. Παραδοσιακά ντυμένες Περουβιανές ταΐζουν τα μωρά αλπάκα με μπιμπερό, ενώ γουρούνια στο σακί βγάζουν κραυγές συνειδητοποιώντας την τραγική μοίρα τους. Άλλα ζώα έχουν τινάξει ήδη τα πέταλα και βρίσκονται σε στάδιο γδαρσίματος. Ντόπιες κυρίες μου μιλάνε Ισπανικά και βλέποντας ότι δεν καταλαβαίνω, χαμογελάνε και λένε η μία στην άλλη “Γκρίνγκο”.
“Καλωσορίσατε στην Λατινική Αμερική”, σκέφτομαι.
Οι Γουάνκα είναι και χορευταράδες. Εκεί που καθόμαστε στο πεζούλι, μια ομάδα αρχίζει και χορεύει για τα μάτια μας. Χορός με κινήσεις που θυμίζουν την σπορά, τον θερισμό, το φλερτ. Κάποιοι δίπλα φοράνε σκουρόχρωμες μάσκες και κρατάνε βούρδουλες, ανάμνηση των Αφρικανών σκλάβων που δούλευαν στα ορυχεία. Οι Γουάνκα είναι πολύ περήφανοι για την πολυχρωμία των φορεσιών. Τα χρώματα ξεχωρίζουν τις διάφορες κουλτούρες του Περού. Από τους διάφορους πάγκους με ρούχα και φαγητά σταματάμε σε έναν με πατάτες.
“4000 είδη πατάτας στο Περού. Άλλες χαμηλώνουν την πίεση, άλλες βοηθάνε στην στύση”. Δοκίμασα τις τελευταίες αλλά δεν είδα καμιά αισθητή διαφορά.
Επόμενη στάση η αρχαία ακρόπολη των Γουάνκα (Αργουατούρο). Από εκεί φαίνεται όλη η κοιλάδα του ποταμού Μαντάρο, στην οποία είναι χτισμένο το Χουανκάγιο. Η κοιλάδα είναι ένας διάδρομος σχετικά επίπεδης γης ανάμεσα από φαινομενικά αδιαπέραστα βουνά με παγετώνες. Πιο κοντά μας μια λίμνη, και σύμφωνα με την (ειδική σε θέματα υδατολογίας) Άλισον η κήτη ενός ξεραμένου ποταμού, κάτι που ίσως δικαιολογεί την θέση της ακρόπολης. Περπατώντας ανάμεσα στα ερείπια η ξεναγός μας εξομολογείται:
“Οι Γουάνκα δεν ανέπτυξαν περίτεχνη αγγειοπλαστική και τέχνη όπως οι γείτονες μας. Άλλωστε στο μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας τους ήταν κτηνοτρόφοι”.
Πίσω στο χωριό Τσουπάκα και στάση για φαΐ σε μια όμορφη βεράντα. Παραγγείλαμε την περίφημη “Πατσαμάκα” (Χύτρα της γης): Κρέας και πατάτες βρασμένα για 3-4 ώρες μέσα σε μία τρύπα στην γη, με καυτούς βράχους από πάνω. Θεϊκό. Ήπιαμε κίτρινη “τσίτσα” (θυμηθείτε το όνομα για αργότερα), δηλαδή μπίρα χαμηλού αλκοόλ από καλαμπόκι και ένζυμα που προέρχονται από τα σάλια των παραγωγών που μασάνε το καλαμπόκι! Η Άλισον, που ήταν και λίγο αλκοόλα, την βρήκε θαυμάσια.
Σύντομη στάση στην εκκλησία Ινγκλέσια Ματρίζ (μητέρα εκκλησία) της περιοχής Τσόνγκος, χτισμένη από την εποχή των Κονκισταδόρες και στολισμένη με ξεφτισμένα περίτεχνα αγάλματα-βωμούς όπως συνηθίζουν οι Ισπανοί. Στον προαύλιο χώρο αμίλητοι πιστοί καταθέτουν λουλούδια και κεριά σε ένα μεγάλο σταυρό σκεπασμένο με μια ομπρέλα. Οι ντόπιοι έχουν καταφέρει να συμβιβάσουν τις παραδοσιακές τους δοξασίες με τον Καθολικισμό να έχουν βαθιά πίστη που την αισθάνεσαι.
Το καλύτερο η ξεναγός μας το κράτησε για το τέλος. Λίγα χιλιόμετρα παρακάτω μας ανέβασε σε ένα καλντερίμι και αφού περάσαμε μια στενή πύλη βρεθήκαμε σε ένα τετράγωνο πλάτωμα με αφύσικα ψηλή περιτοίχιση. Εκτός από αιωνόβια πλατάνια και σκόρπιες πλάκες το πλάτωμα φαινόταν άδειο.
“Τι φυλάνε εδώ;”
Στο κέντρο παρατηρήσαμε μια χαμηλή κτισμένη κρήνη.
“Βρισκόμαστε στο Γουάρι Γουίλκα. Το σπουδαιότερο μαντείο των Κεντρικών Άνδεων. Από αυτή την πηγή δεν πηγάζει μόνο νερό αλλά η ίδια η ουσία των Γουάνκα. Είναι η προέλευση τους και το μέρος που λάτρευαν τους προγόνους τους ανά τους αιώνες”
“Και τα τείχη;”
“Τα τείχη τα χτίσανε οι εφετζίδες Γουάρι κατακτητές (περισσότερα γι’ αυτούς τις επόμενες μέρες – στην ουσία είναι κάτι σαν τους Ίνκα, πριν τους Ίνκα) για να ασκήσουν εξουσία στους ντόπιους όταν επεκτάθηκαν σε αυτά τα μέρη”
Ο αρχαιολογικός χώρος είχε και ένα μουσείο με μάσκες στους τοίχους. Και καθώς σκοτείνιαζε και η κούραση βάραινε το μυαλό οι μάσκες κάπως γίνανε τα βλοσυρά πρόσωπα των προγόνων των Γουάνκα. “Ποιοι είναι αυτοί οι Γκρίνγκος. Γιατί ήρθαν σε αυτό το ξένο μέρος και διαταράζουν την ησυχία μας;”. Και πριν προλάβουν να ωριμάσουν οι εντυπώσεις της ημέρας, βρισκόμασταν ήδη στο ξενοδοχείο και σε βαθύ ύπνο.
Η κάσα της γιαγιάς είχε μια σπιτική αίσθηση.
Κόκα εμπορεύονται συνήθως ηλικιωμένες κυρίες.
Το μαύρο ευχαριστιέται το τάισμα.
Ενώ τα γουρουνάκια δεν ξέρουν ακόμα τι τα περιμένει...
Κάτι μεταξύ χορού, αναπαραστάσεων της καθημερινότητας και χαβαλέ
Ήθελε ντε και καλά να με ντύσει παραδοσιακά.
Οι μαύροι σκάβοι που χρησιμοποιούσαν οι Ισπανοί στα ορυχεία έχουν αφήσει το στίγμα τους στις τοπικές ενδυμασίες.
Η λίμνη από την ακρόπολη των Γουάνκα.
Τσίτσα!
Και το φαγητό μαγειρεμένο στα σπλάχνα της γης.
Παλιά εκκλησία των Τσόνγκος.
Το περιτειχισμένο μαντείο με την πηγή των προγόνων.
Στην τραπεζαρία του κεντρικού δωματίου του Σπιτιού της Γιαγιάς (Κάσα δε Αμπουέλα) κάναμε τα σχέδια μας. Το δικό μου ήταν να φύγω αυθημερόν από το Χουανκάγιο που το βρήκα ασχημούτσικο. Αλλά η Μπάρμπαρα με την Άλισον είχαν προσλάβει τοπική ξεναγό που θα τους πήγαινε σε κάποια μέρη με πολιτιστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον και τελικά αποφάσισα να τις ακολουθήσω.
Η ξεναγός ήταν μια ώριμη ομορφιά των Άνδεων και μάλιστα λέκτορας στο Πανεπιστήμιο. Αν και τα Αγγλικά της ήταν εξαιρετικά, χαχάνιζε όταν δεν ήταν σίγουρη με την προφορά της. Διαβασμένη και με πυκνό πρόγραμμα ξενάγησης.
Καθ’ οδόν για το χωριό Τσουπάκα, όπου είχε Σαββατιάτικη αγορά ζώων, η ξεναγός μας μίλησε για την τοπική κουλτούρα Γουάνκα. Η γλώσσα Γουάνκα είναι διαφορετική από την Κέτσουα του Κούσκο, την γλώσσα των Ίνκα. Μάλιστα οι Γουάνκα βοήθησαν τους Ισπανούς Κονκισταδόρες στην επεισοδιακή κατάκτηση των Ίνκα. Κοιτάζοντας από το παράθυρο ρωτάω για ένα τσούρμο που είναι μαζεμένο γύρω από ένα νεόδμητο σπίτι.
“Η κουλτούρα των Γουάνκα είναι να γιορτάζουν το κάθε τι – το χτίσιμο ενός νέου σπιτιού γιορτάζεται με χάλκινη μπάντα. Την μέρα δουλεύουν στα καλαμπόκια, το βράδυ θα φάνε καλά και θα κάνουν φιέστα, βρέξει χιονίσει.”
Η αγορά είναι γεμάτη κοπάδια μικρών ζώων. Παραδοσιακά ντυμένες Περουβιανές ταΐζουν τα μωρά αλπάκα με μπιμπερό, ενώ γουρούνια στο σακί βγάζουν κραυγές συνειδητοποιώντας την τραγική μοίρα τους. Άλλα ζώα έχουν τινάξει ήδη τα πέταλα και βρίσκονται σε στάδιο γδαρσίματος. Ντόπιες κυρίες μου μιλάνε Ισπανικά και βλέποντας ότι δεν καταλαβαίνω, χαμογελάνε και λένε η μία στην άλλη “Γκρίνγκο”.
“Καλωσορίσατε στην Λατινική Αμερική”, σκέφτομαι.
Οι Γουάνκα είναι και χορευταράδες. Εκεί που καθόμαστε στο πεζούλι, μια ομάδα αρχίζει και χορεύει για τα μάτια μας. Χορός με κινήσεις που θυμίζουν την σπορά, τον θερισμό, το φλερτ. Κάποιοι δίπλα φοράνε σκουρόχρωμες μάσκες και κρατάνε βούρδουλες, ανάμνηση των Αφρικανών σκλάβων που δούλευαν στα ορυχεία. Οι Γουάνκα είναι πολύ περήφανοι για την πολυχρωμία των φορεσιών. Τα χρώματα ξεχωρίζουν τις διάφορες κουλτούρες του Περού. Από τους διάφορους πάγκους με ρούχα και φαγητά σταματάμε σε έναν με πατάτες.
“4000 είδη πατάτας στο Περού. Άλλες χαμηλώνουν την πίεση, άλλες βοηθάνε στην στύση”. Δοκίμασα τις τελευταίες αλλά δεν είδα καμιά αισθητή διαφορά.

Επόμενη στάση η αρχαία ακρόπολη των Γουάνκα (Αργουατούρο). Από εκεί φαίνεται όλη η κοιλάδα του ποταμού Μαντάρο, στην οποία είναι χτισμένο το Χουανκάγιο. Η κοιλάδα είναι ένας διάδρομος σχετικά επίπεδης γης ανάμεσα από φαινομενικά αδιαπέραστα βουνά με παγετώνες. Πιο κοντά μας μια λίμνη, και σύμφωνα με την (ειδική σε θέματα υδατολογίας) Άλισον η κήτη ενός ξεραμένου ποταμού, κάτι που ίσως δικαιολογεί την θέση της ακρόπολης. Περπατώντας ανάμεσα στα ερείπια η ξεναγός μας εξομολογείται:
“Οι Γουάνκα δεν ανέπτυξαν περίτεχνη αγγειοπλαστική και τέχνη όπως οι γείτονες μας. Άλλωστε στο μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας τους ήταν κτηνοτρόφοι”.
Πίσω στο χωριό Τσουπάκα και στάση για φαΐ σε μια όμορφη βεράντα. Παραγγείλαμε την περίφημη “Πατσαμάκα” (Χύτρα της γης): Κρέας και πατάτες βρασμένα για 3-4 ώρες μέσα σε μία τρύπα στην γη, με καυτούς βράχους από πάνω. Θεϊκό. Ήπιαμε κίτρινη “τσίτσα” (θυμηθείτε το όνομα για αργότερα), δηλαδή μπίρα χαμηλού αλκοόλ από καλαμπόκι και ένζυμα που προέρχονται από τα σάλια των παραγωγών που μασάνε το καλαμπόκι! Η Άλισον, που ήταν και λίγο αλκοόλα, την βρήκε θαυμάσια.
Σύντομη στάση στην εκκλησία Ινγκλέσια Ματρίζ (μητέρα εκκλησία) της περιοχής Τσόνγκος, χτισμένη από την εποχή των Κονκισταδόρες και στολισμένη με ξεφτισμένα περίτεχνα αγάλματα-βωμούς όπως συνηθίζουν οι Ισπανοί. Στον προαύλιο χώρο αμίλητοι πιστοί καταθέτουν λουλούδια και κεριά σε ένα μεγάλο σταυρό σκεπασμένο με μια ομπρέλα. Οι ντόπιοι έχουν καταφέρει να συμβιβάσουν τις παραδοσιακές τους δοξασίες με τον Καθολικισμό να έχουν βαθιά πίστη που την αισθάνεσαι.
Το καλύτερο η ξεναγός μας το κράτησε για το τέλος. Λίγα χιλιόμετρα παρακάτω μας ανέβασε σε ένα καλντερίμι και αφού περάσαμε μια στενή πύλη βρεθήκαμε σε ένα τετράγωνο πλάτωμα με αφύσικα ψηλή περιτοίχιση. Εκτός από αιωνόβια πλατάνια και σκόρπιες πλάκες το πλάτωμα φαινόταν άδειο.
“Τι φυλάνε εδώ;”
Στο κέντρο παρατηρήσαμε μια χαμηλή κτισμένη κρήνη.
“Βρισκόμαστε στο Γουάρι Γουίλκα. Το σπουδαιότερο μαντείο των Κεντρικών Άνδεων. Από αυτή την πηγή δεν πηγάζει μόνο νερό αλλά η ίδια η ουσία των Γουάνκα. Είναι η προέλευση τους και το μέρος που λάτρευαν τους προγόνους τους ανά τους αιώνες”
“Και τα τείχη;”
“Τα τείχη τα χτίσανε οι εφετζίδες Γουάρι κατακτητές (περισσότερα γι’ αυτούς τις επόμενες μέρες – στην ουσία είναι κάτι σαν τους Ίνκα, πριν τους Ίνκα) για να ασκήσουν εξουσία στους ντόπιους όταν επεκτάθηκαν σε αυτά τα μέρη”
Ο αρχαιολογικός χώρος είχε και ένα μουσείο με μάσκες στους τοίχους. Και καθώς σκοτείνιαζε και η κούραση βάραινε το μυαλό οι μάσκες κάπως γίνανε τα βλοσυρά πρόσωπα των προγόνων των Γουάνκα. “Ποιοι είναι αυτοί οι Γκρίνγκος. Γιατί ήρθαν σε αυτό το ξένο μέρος και διαταράζουν την ησυχία μας;”. Και πριν προλάβουν να ωριμάσουν οι εντυπώσεις της ημέρας, βρισκόμασταν ήδη στο ξενοδοχείο και σε βαθύ ύπνο.

Η κάσα της γιαγιάς είχε μια σπιτική αίσθηση.

Κόκα εμπορεύονται συνήθως ηλικιωμένες κυρίες.

Το μαύρο ευχαριστιέται το τάισμα.

Ενώ τα γουρουνάκια δεν ξέρουν ακόμα τι τα περιμένει...

Κάτι μεταξύ χορού, αναπαραστάσεων της καθημερινότητας και χαβαλέ

Ήθελε ντε και καλά να με ντύσει παραδοσιακά.

Οι μαύροι σκάβοι που χρησιμοποιούσαν οι Ισπανοί στα ορυχεία έχουν αφήσει το στίγμα τους στις τοπικές ενδυμασίες.

Η λίμνη από την ακρόπολη των Γουάνκα.

Τσίτσα!

Και το φαγητό μαγειρεμένο στα σπλάχνα της γης.

Παλιά εκκλησία των Τσόνγκος.

Το περιτειχισμένο μαντείο με την πηγή των προγόνων.

Last edited by a moderator: