Κιργιστάν Ουζμπεκιστάν Τατζικιστάν Τουρκμενιστάν Τέσσερα "Σταν" (Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενιστάν, Τατζικιστάν, Κιργιστάν) και μια απουσία (Καζακστάν)

isabelle

Member
Μηνύματα
902
Likes
4.165

Αποχαιρετώντας το Τουρκμενιστάν

Πόλη Μαρύ. Την τελευταία μας νύχτα στη χώρα του Τουρκμένμπασι θα την περάσουμε μέσα στη βαλσαμωμένη ρετρό ψευδομεγαλοπρέπεια. Ξενοδοχείο Ρακάτ, άνω κάτω τελεία: τρεκλίζουσες σκαλιστές πολυθρόνες, μουχλιασμένες λουλουδάτες ταπετσαρίες, βαριές σκονισμένες κουρτίνες από ξεθωριασμένο βυσσινί βελούδο, φθαρμένο χρυσοκέντητο κουβρ-λι πάνω στο υπέρδιπλο αυτοκρατορικό κρεβάτι με τον ξεχαρβαλωμένο σομιέ που βουλιάζει κατά είκοσι εκατοστά μόλις ξαπλώσεις. Όλη η αλλοτινή ξεφτισμένη γκλαμουριά για κομματικά στελέχη σε επαρχιακή περιοδεία βρίσκεται απλωμένη μπροστά μας. Και όμως… Μετά την καλογυαλισμένη και αυθάδικη χρυσομαρμάρινη κενοδοξία της Άσγκαμπατ, τολμώ να πω ότι αυτό το μελαγχολικά παρακμασμένο σκηνικό με συγκινεί και μου γεννάει μια παράξενη τρυφερότητα. Ίσως γιατί με τον τρόπο του αποπνέει μια ιστορικότητα. Γιατί ακόμα και σιωπηρά, στην πραγματικότητα αφηγείται. Και γιατί κουβαλάει την (πονεμένη) αλήθεια μιας εποχής που γέννησε (και έθαψε νωρίς) την ομορφότερη ελπίδα από καταβολής ανθρώπινης κοινωνίας – μέχρι μια επόμενη καλύτερη γέννα, θέλω να πιστεύω.

Ένα αυθεντικό δείγμα νεκροθάφτη κοινωνικών ονείρων είναι και ο τύπος που μας περιμένει το επόμενο πρωί στην είσοδο του ξενοδοχείου για να μας οδηγήσει μέχρι τα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν. Θα είναι ο τελευταίος (με το στανιό) «συνοδός» μας εντός τουρκμενικού εδάφους. Αυτή τη φορά το υπουργείο τουρισμού ξεπέρασε εαυτόν: κατάφερε να μας στείλει, για το κλείσιμο του ταξιδιού, το απόλυτο στερεότυπο του μπάτσου σοβιετικής κοπής, κάτι σαν διασταύρωση ανάμεσα στον πράκτορα στις «Ζωές των άλλων» και τον βασανιστή στο «Εξπρές του Μεσονυκτίου». Εντάξει, και οι προηγούμενοι που μας έλαχαν, δεν ήταν για να ευθυμήσεις με την παρέα τους, αλλά ο σημερινός πια…! Τύφλα να’ χει το καλύτερο κάστινγκ για αμερικανιά κατασκοπίας! Θα’ θελα να’ ξερα πόσο και που έψαξαν για να πετύχουν τέτοια μούρη.

Από το Μαρύ μέχρι το Τουρκμεναμπάντ, κάθε δεκαπέντε - είκοσι χιλιόμετρα το ίδιο σκηνικό: Μια μπάρα στο πουθενά κλείνει το δρόμο. Ο οδηγός-κλώνος δεσμοφύλακα σε γκούλαγκ κατεβαίνει από το αυτοκίνητο, κατευθύνεται σ’ έναν γραφέα που κάθεται πίσω από ένα τραπέζι στην άκρη του δρόμου, ντάλα μέσα στον ήλιο, και του δίνει διάφορα έγγραφα, μεταξύ των οποίων και τα διαβατήριά μας. Εκείνος τα ξεφυλλίζει για πέντε-δέκα λεπτά, σφραγίζει διάφορα χαρτιά, σημειώνει τον αριθμό του αυτοκινήτου σ’ ένα τετράδιο, και τέλος με τα πολλά σηκώνει την μπάρα. Ουφ, πάει κι αυτό! Πάμε γι άλλα. Μέχρι…το επόμενο μπλόκο. Από το τρίτο και πέρα βαρεθήκαμε να μετράμε.

Άμου Ντάρια ποταμός. Φαρδύς, καφετής από τη λάσπη, τον διασχίζουμε όπως και πριν από μια βδομάδα, σήμερα όμως με αντίθετη φορά, από δυτικά προς ανατολικά, ήτοι από το Τουρκμενιστάν προς το Ουζμπεκιστάν. Γιατί ο Άμου Ντάρια αποτελεί κι εδώ το σύνορο ανάμεσα στα δύο Σταν. Το οποίο σύνορο προαναγγέλει μια τεράστια ουρά από ακινητοποιημένα φορτηγά με κατάληξη το γνώριμο πια σκουριασμένο συρματόπλεγμα. Μετράω είκοσι έξι θηρία των είκοσι τόνων και βάλε, τίγκα στο εμπόρευμα, που βρίσκονται εδώ πριν από μας για τον ίδιο ακριβώς σκοπό: να περάσουν κι αυτά από την «άλλη πλευρά». Με λούζει κρύος ιδρώτας. Με δεδομένους τους ρυθμούς ελέγχου που ήδη γνωρίσαμε (θυμίζω: τριανταπέντε λεπτά από τη μεριά των Ουζμπέκων και μία ώρα και σαράντα λεπτά στην τουρκμένικη πλευρά, με μόνους πελάτες την αφεντιά μας), αυτό σημαίνει ότι με είκοσι έξι υποψήφιους να προηγούνται θα χρειαστούμε να περιμένουμε πάνω κάτω δύο … εικοσιτετράωρα!. Και μάλιστα υπό τον όρο ότι τα σύνορα θα παραμείνουν ανοιχτά νύχτα-μέρα. Κάτι που ήδη αποκλείεται αφού αυτή τη στιγμή, μία το μεσημέρι, η μπάρα είναι κατεβασμένη για να γευματίσει, λέει, το προσωπικό. Ουαί κι αλλοίμονο μας…

Στο μεταξύ, ο οδηγός μας με την εν αγνοία του ματαιωμένη χολιγουντιανή καριέρα ως καγκεμπίτη πράκτορα, μας παραδίδει ατάραχος τα διαβατήριά μας και ανοίγει για πρώτη φορά το στόμα του από το πρωί για να μας χαιρετίσει μ’ ένα μασημένο γκουντ μπάι, συνοδευόμενο από ένα επίσης κακοποιημένο πλην ευδιάκριτο γκουντ λάκ. Αυτό το τελευταίο, ειπωμένο από ένα τέτοιο άτομο, σε μια τέτοια στιγμή και με μια τέτοια ουρά στέλνει ρίγη ανατριχίλας στη ραχοκοκαλιά μου. Πάει, είναι βέβαιο ότι αυτός ξέρει ότι θα κοιμηθούμε σήμερα εδώ, μπροστά στο συρματόπλεγμα, και μας ειρωνεύεται κι από πάνω.

Κι ενώ εγώ τρώγομαι με το τι μέλλει γενέσθαι, πλέκοντας τα χειρότερα σενάρια καταστροφής, ο Κώστας έχει ήδη αράξει στη σκιά του μοναδικού δέντρου της περιοχής και κόβει τα νύχια του με τον νυχοκόπτη. Ε αυτό πια!
- Πας καλά;
- Μια χαρά. Τι θες να κάνω δηλαδή; Να χτυπιέμαι προκαταβολικά όπως εσύ;
Μήπως έχει δίκιο και πρέπει να το δω κι εγώ κάπως πιο ανατολίτικα;

Και να που στις δύο και πέντε συμβαίνει το μεγάλο θαύμα. Γιατί δεν είναι μόνο που το φανταράκι υπηρεσίας σηκώνει την μπάρα αλλά μας κάνει και νόημα να πλησιάσουμε.
- Τούριστ;
Εννοείται ότι σε άλλες συνθήκες ο όρος θα είχε ηχήσει στ’ αυτιά μου έως και προσβλητικός, εδώ όμως δεν είναι η στιγμή για να επιλύσουμε ζητήματα ταξιδιωτικής αξιοπρέπειας.
- Τούριστ! Τούριστ! Εντελώς τούριστ. Πιο τούριστ δεν γίνεται.
Μας λέει να περιμένουμε και τρία ακριβώς λεπτά αργότερα επιστρέφει συνοδευόμενος από τον προϊστάμενο, κάτι σαν δίδυμο αδερφό - στο πιο χοντρό - του οδηγού που μας έφερε ως εδώ. Ωχ, την κάτσαμε!
Να όμως που καμιά φορά τα φαινόμενα απατούν, και τούτος εδώ, παρά το παρουσιαστικό του, εμφανίζεται πρόθυμος και σχεδόν καλοσυνάτος. Μας οδηγεί κατ’ ευθείαν στο ξεφλουδισμένο κτίριο που κάνει χρέη τελωνείου και μας μπάζει μέσα χωρίς χρονοτριβή. Δεν μπορώ να πιστέψω στην τύχη μας! Άσε που το έργο του ελέγχου θα επιτελέσουν «μόλις» τέσσερις υπάλληλοι. Τόσους μετράω, να περιμένουν βαριεστημένοι πίσω από τα τραπέζια. Αυτή τη φορά, τα διαβατήρια, οι βίζες και τα «εμιγρέισον καρτ», ελάχιστα ενδιαφέρουν. Προφανώς αφού φτάσαμε μέχρις εδώ περνώντας από τόσα μπλόκα σημαίνει ότι είμαστε εντάξει. Αλλού είναι η ταμπακιέρα αυτή τη φορά:
- Τι έχετε να δηλώσετε;
- Τίποτα.
- Πως τίποτα, ανοίξτε τις αποσκευές.
Τα σακίδια μας απλώνονται στο χειρουργικό τραπέζι και όλα τα υπάρχοντά μας βγαίνουν ένα-ένα για εξέταση. Η επιδοκιμασία είναι έκδηλη στα πρόσωπα των ελεγκτών όταν βγάζουν τη θεϊκή Ρουχνάμα του Παμμέγιστου που προμηθευτήκαμε στην Άσγκαμπατ σε αγγλική μετάφραση και που φρόντισε ο Ζυρ να τοποθετήσει πάνω πάνω στο σακίδιό του.
Πρέζιντεντ μπουκ, μας διευκρινίζουν, σαν να μιλάνε σε καθυστερημένα. Γιες, γιες, Τουρκμένμπασι Νιγιάζοφ, εμείς εν χορώ. Για να περάσουν αμέσως μετά στον βασικό σκοπό της έρευνάς τους:
- Κάρπετ;
- Νο κάρπετ.
- ΝΟ ΚΑΡΠΕΤ;;;;
- Ε ναι ρε φίλε, νο κάρπετ
Γνωρίζοντας τις απίστευτες γραφειοκρατικές επιπλοκές στα σύνορα και με δυόμιση Σταν ακόμα μπροστά μας, δεν μας πέρασε καν από το νου να προβούμε σε αγορά χαλιού. Έλα όμως που οι τελώνες δεν πείθονται με τίποτε. Τούριστ χωρίς κάρπετ; Που ακούστηκε κάτι τέτοιο; Και δώσ’ του να ζυγίζουν με το χέρι τα άδεια σακίδια και να τα εξετάζουν απ’ όλες τις ραφές ψάχνοντας για τη μυστική θήκη με το καταζητούμενο μαγικό χαλί.
Ώσπου, μετά τον δωδέκατο άκαρπο έλεγχο ακόμα και στο σωληνάριο της οδοντόπαστας:
- ΟΚ,
Ειπώθηκε σε τόνο που έμοιαζε σχεδόν σαν παραδοχή ήττας.
- Τελειώσαμε;
- Ντα, ντα.
Αποχαιρετούμε με σπασίμπα τους τέσσερις υπαλλήλους, στεκόμαστε με ευλάβεια μπροστά στο τελευταίο πορτρέτο του Προέδρου, και ζαλωμένοι τα σακίδια προχωρούμε στη νεκρή ζώνη με κατεύθυνση το Ουζμπεκιστάν. Εκεί όπου μας περιμένει η Μπουχάρα, καμιά ώρα δρόμο από τα σύνορα.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Εκ βαθέων οι ευχαριστίες μου για μια περιοχή που θέλω πολύ να επισκεφθώ
 

isabelle

Member
Μηνύματα
902
Likes
4.165
Πότε πρόλαβες κι όλας και μπήκες βρε θηρίο!:)

Ερώτηση αδαούς περί της λειτουργίας του σάιτ: Δεν βλέπω να εμφανίζεται το θέμα στην αρχική σελίδα του travel stories στις Τελευταίες Συζητήσεις. Πρέπει να κάνω κάπου αναγγελία αρχής αφήγησης ή αρκεί που το έβαλα στο "ταξιδιωτικές ιστορίες σε εξέλιξη"?
 

Rosa

Member
Μηνύματα
1.635
Likes
1.964
Ταξίδι-Όνειρο
Trobriand Islands...
Κύριοι, κυρίες, δεσποινίδες μου (τι είστε) και αγαπητή 'μαρίδα', εφοδιαστείτε με πασατέμπο, λιόσπορο και γκαζόζες και στρωθείτε! Στις οθόνες σας μόλις ξεκίνησε κολοσσός!!!

υ.γ. πάω να καθίσω μπροστά από το γουρούνι...
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Κύριοι, κυρίες, δεσποινίδες μου (τι είστε) και αγαπητή 'μαρίδα', εφοδιαστείτε με πασατέμπο, λιόσπορο και γκαζόζες και στρωθείτε! Στις οθόνες σας μόλις ξεκίνησε κολοσσός!!!
υ.γ. πάω να καθίσω μπροστά από το γουρούνι...
Δίπλα, έχω πιάσει πρώτη θέση.
Μήπως Isabelle μου λίγο πριν την ολοκληρώσεις να μας καλέσεις να μας διαβάσεις τα τελευταία κεφάλαια; κάτι σε απαγγελίες συγγραφέων. Να έχουμε και αποκλειστικότητα. Υπέροχο καλογραμμένο κείμενο. Διπλό δώρο συνεπώς
 

ELGEO2

Member
Μηνύματα
732
Likes
693
Επόμενο Ταξίδι
ΠΕΡΟΥ
Ταξίδι-Όνειρο
πέρασμα καρακορουμ
oυζμπεκισταν και καζακτσαν πηγα το 1987 οταν ηταν περιοχες της τοτε σοβιετικης ενωσης . ηταν μαρτιος και ο καιρος ανοιξιατικος στο ουζμπεκισταν και πιο ζεστος στο καζακσταν. παροτι επισκεφθηκαμε μονο τις τοτε πρωτευουσες τασκενδη και αλμα ατα , πιστευω οτι ειναι κρατη που αξιζουν μια αναλυτικη περιπλανηση ..
δηλωνω συμμετοχη σε οποια παρεα κανει προγραμμα προς .......STAN. :clap:
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
oυζμπεκισταν και καζακτσαν πηγα το 1987 οταν ηταν περιοχες της τοτε σοβιετικης ενωσης . ηταν μαρτιος και ο καιρος ανοιξιατικος στο ουζμπεκισταν και πιο ζεστος στο καζακσταν. παροτι επισκεφθηκαμε μονο τις τοτε πρωτευουσες τασκενδη και αλμα ατα , πιστευω οτι ειναι κρατη που αξιζουν μια αναλυτικη περιπλανηση ..
δηλωνω συμμετοχη σε οποια παρεα κανει προγραμμα προς .......STAN. :clap:
Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει πλήρη stan. Είναι στα υπόψιν....
 

isabelle

Member
Μηνύματα
902
Likes
4.165
Σας ευχαριστώ όλους για τη θερμή υποδοχή, οφείλω όμως να παραδεχτώ ότι ο Soudianos με έστειλε με τη μουσική υπόκρουση!

υ.γ. Hydronetta ακόμα χρωστάς κάποιο Νησί ή μου φαίνεται; :) Άντε γιατί κοντεύουμε να γίνουμε βούδες από την πολλή υπομονή.
 

renata

Member
Μηνύματα
5.540
Likes
1.951
Επόμενο Ταξίδι
Νεπάλ
τρελαίνομαι για σοβαρές ιστορίες γραμμένες με το χιούμορ της isabele..
έχω υπομονή!!!!!!!
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.223
Μηνύματα
884.241
Μέλη
38.915
Νεότερο μέλος
katsanas1962@gmai

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom