GTS
Member
- Μηνύματα
- 7.155
- Likes
- 21.481
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- La Paz - Α' Μέρος
- Όταν κοιτάς απο ψηλά
- Στη ζαχαρένια πόλη
- Μπρος στην εκκλησιά
- Hit the road Jack
- Photos Potosi
- Οι ανοιχτές φαβέλες της Λατινικής Αμερικής
- Για μια χούφτα δολάρια
- Ο σταυρός του Νότου
- Έρημοι,λίμνες κ φλαμίνγκο
- O δρόμος των διαμαντιών
- Λευκή συμφωνία
- Μπαλκόνι στο Αιγαίο
- Ο δρόμος του θανάτου
Οι ανοιχτές φλέβες της Λατινικής Αμερικής
Αντιγράφω τις σκέψεις μου όπως αυτές αποτυπώθηκαν επιτόπου και αναρτήθηκαν στο λογαριασμό μου στο φβ:
«Από πού προέρχεται ο πλούτος των εθνών? Γιατί κάποιες χώρες είναι πλούσιες και άλλες, αν και έχουν φυσικό πλούτο, φτωχές? Μια απάντηση θα μπορούσε να είναι ο λόφος που βλέπετε: cerro rico. Ο πλούσιος λόφος. Είναι το πλουσιότερο ορυχείο όλων των εποχών, όλων των ηπείρων. Το ασήμι απ τα σπλάχνα του χρηματοδότησε επί αιώνες την Ισπανική Αυτοκρατορία. Το τίμημα? 8 εκατομμύρια νεκροί σκλάβοι, αφρικανοί και ιθαγενείς ινδιάνοι. Ασύλληπτο νούμερο. Συνθήκες? 12 ώρες δουλειά την ημέρα. 4 μήνες το χρόνο ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΑ μέσα στα ανήλιαγα τούνελ, όπου εργάζονταν, έτρωγαν, κοιμόντουσαν. Το ασήμι εξαντλήθηκε τον 19ο αιώνα. Τροφή για σκέψη λοιπόν, από πού προέρχεται ο πλούτος, κάποιων, εθνών.»
Ήρθε η στιγμή να κατέβω, μαζί με άλλους ατρόμητους ταξιδιώτες, ανάμεσα στους οποίους 4 χαριτωμένες Αργεντινές αδερφές με τις οποίες γνωρίστηκα στα έγκατα της κόλασης των ορυχείων, στα σπλάχνα της Πάτσαμαμα, της Μαμάς Γης που λατρεύεται αιώνες τώρα από τους ιθαγενείς ινδιάνους (πόσο κωμική η λέξη ινδιάνοι για ανθρώπους που ζουν εντελώς αντιδιαμετρικά της-κανονικής- Ινδίας). Γδυθήκαμε, βάλαμε ρούχα ανθρακωρύχου και σαν κυνηγοί πολύτιμων μετάλλων ξεκινήσαμε το σκοτεινό ταξίδι στα σπλάχνα του λόφου που έγινε ο τάφος εκατομμυρίων. Η ατμόσφαιρα πνιγηρή, μύριζε θείο, ήταν αδύνατον να αναπνεύσεις χωρίς την ιατρική μάσκα στο πρόσωπο, μυρωδιές που μου θύμιζαν έντονα τις αναθυμιάσεις του ηφαιστείου στην Αιθιοπία, αλλά χωρίς να την πολυτέλεια να τις εισπνέεις στον καθαρό αέρα, αλλά σε σκοτεινά, ανήλιαγα και κλειστοφοβικά τούνελ. Η εμπειρία, όπως μπορείτε να φανταστείτε, ήταν ιδιαίτερα κλειστοφοβική: περπατούσες σκυφτός, κάτω από τόνους γης, μέσα σε ένα ολόκληρο βουνό. Κάποιες φορές, ένα βαγόνι ερχόταν κατά πάνω μας, οπότε έπρεπε να παραμερίσουμε μπροστά σε 3-4 άντρες που το έσπρωχναν κατάκοποι φορτωμένο με ότι η Μαμά Γη τους έδωσε σήμερα για να βγάλουν τα προς το ζειν. Και πώς βγαίνει ο επιούσιος για αυτούς τους ανθρώπους; Όχι φυσικά δια μέσου της καταναγκαστικής εργασίας, αλλά σε εθελοντική-συνεργατική βάση: αγοράζουν άδεια για εξόρυξη, εργάζονται σα τα σκυλιά και ό,τι παράξουν το πουλάνε στην ελεύθερη αγορά. Πλέον το ασήμι έχει σχεδόν εξαντληθεί και επιπλέον είναι πολύ φτηνό στη διεθνή αγορά, οπότε έχει αντικατασταθεί από ορυκτά όπως ο κασσίτερος και ο ψευδάργυρος. Η ζωή είναι σκληρή, οι συνθήκες απάνθρωπες, το κέρδος πενιχρό, η ασφάλεια της εργασίας παραπέμπει στον 17ο αιώνα και οι ασθένειες του αναπνευστικού αποβαίνουν μοιραίες για τους ηρωικούς άντρες του Ποτοσί σε πολύ νεαρή ηλικία. Εγώ πάντως θα προτιμούσα να είμαι σε μία φάρμα, να καλλιεργώ πατάτες, μπανάνες, μάνγκο και ανανάδες, να έχω μαλλί από τα λάμα, αυγά από κότες και κρέας από αγελάδες, παρά αυτή τη καταδίκη σε αργό θάνατο. Αλλά όπου φτωχός και η μοίρα του..
Πώς γίνεται η ζωή σε τέτοιες συνθήκες κάπως λιγότερο ανυπόφορη; Δε μπορώ να φανταστώ, αλλά με τον τουρισμό στα ορυχεία, οι άνθρωποι έχουν ένα έξτρα εισόδημα, οπότε οι μη κλειστοφοβικοί βουρ, κάνετε μια καλή πράξη. Πέρα από τον οβολό του κάθε επισκέπτης αγοράζει και δωρίζει, εθελοντικά αλλά θέλοντας και μη, μια σειρά από προϊόντα χρήσιμα στους εργάτες όπως δυναμίτη, τσιγάρα, φύλλα κόκας, αναψυκτικά και αλκοόλ. Επιπλέον, υπάρχει μια ανώτερη δύναμη που προστατεύει τους εργάτες, ο Θείος, στη γλώσσα τους El Tio. Είναι ο Θεός του Κάτω Κόσμου, μια χθόνια θεότητα, που θυμίζει έντονα τον ίδιο τον Διάβολο. Έχοντας ομοιώματα του Θείου στα ορυχεία, οι εργάτες, αλλά και εμείς, προσφέραμε φύλλα κόκας, αλκοόλ και τσιγάρα στον Θείο, που απ’ότι φάνηκε καπνίζει αρειμανίως άφιλτρα. Αν έπινε δα και ουίσκι, ίσως να έβαζε και λίγο Βασίλη Καρρά τις μακρές στιγμές της μοναξιάς του. Γιατί και οι Θεοί, αν και διαβόλοι, νιώθουν μοναξιά εδώ στις υπόγειες ερημιές.
Ύστερα και αφού προχωρήσαμε βαθύτερα κατεβήκαμε σε μία στενή τρύπα, όπου καθίσαμε 5 λεπτά με εργάτες που έβγαζαν ασήμι. Δε θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, αλλά είδα πως πρέπει να δουλέψεις σαν το σκυλί για να βγάλεις ένα σκασμό πέτρες που έχουν λίγες φλέβες ασήμι πάνω τους, δηλαδή ψίχουλα. Πρέπει να βγάλεις από τα σπλάχνα της Πάτσαμαμα τόνους πέτρας για μια χούφτα ασήμι. Για μια χούφτα επιβίωσης.
(το soundtrack είναι μετά από, ευχάριστη, υπόδειξη του @gio87 )
Αντιγράφω τις σκέψεις μου όπως αυτές αποτυπώθηκαν επιτόπου και αναρτήθηκαν στο λογαριασμό μου στο φβ:
«Από πού προέρχεται ο πλούτος των εθνών? Γιατί κάποιες χώρες είναι πλούσιες και άλλες, αν και έχουν φυσικό πλούτο, φτωχές? Μια απάντηση θα μπορούσε να είναι ο λόφος που βλέπετε: cerro rico. Ο πλούσιος λόφος. Είναι το πλουσιότερο ορυχείο όλων των εποχών, όλων των ηπείρων. Το ασήμι απ τα σπλάχνα του χρηματοδότησε επί αιώνες την Ισπανική Αυτοκρατορία. Το τίμημα? 8 εκατομμύρια νεκροί σκλάβοι, αφρικανοί και ιθαγενείς ινδιάνοι. Ασύλληπτο νούμερο. Συνθήκες? 12 ώρες δουλειά την ημέρα. 4 μήνες το χρόνο ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΑ μέσα στα ανήλιαγα τούνελ, όπου εργάζονταν, έτρωγαν, κοιμόντουσαν. Το ασήμι εξαντλήθηκε τον 19ο αιώνα. Τροφή για σκέψη λοιπόν, από πού προέρχεται ο πλούτος, κάποιων, εθνών.»
Ήρθε η στιγμή να κατέβω, μαζί με άλλους ατρόμητους ταξιδιώτες, ανάμεσα στους οποίους 4 χαριτωμένες Αργεντινές αδερφές με τις οποίες γνωρίστηκα στα έγκατα της κόλασης των ορυχείων, στα σπλάχνα της Πάτσαμαμα, της Μαμάς Γης που λατρεύεται αιώνες τώρα από τους ιθαγενείς ινδιάνους (πόσο κωμική η λέξη ινδιάνοι για ανθρώπους που ζουν εντελώς αντιδιαμετρικά της-κανονικής- Ινδίας). Γδυθήκαμε, βάλαμε ρούχα ανθρακωρύχου και σαν κυνηγοί πολύτιμων μετάλλων ξεκινήσαμε το σκοτεινό ταξίδι στα σπλάχνα του λόφου που έγινε ο τάφος εκατομμυρίων. Η ατμόσφαιρα πνιγηρή, μύριζε θείο, ήταν αδύνατον να αναπνεύσεις χωρίς την ιατρική μάσκα στο πρόσωπο, μυρωδιές που μου θύμιζαν έντονα τις αναθυμιάσεις του ηφαιστείου στην Αιθιοπία, αλλά χωρίς να την πολυτέλεια να τις εισπνέεις στον καθαρό αέρα, αλλά σε σκοτεινά, ανήλιαγα και κλειστοφοβικά τούνελ. Η εμπειρία, όπως μπορείτε να φανταστείτε, ήταν ιδιαίτερα κλειστοφοβική: περπατούσες σκυφτός, κάτω από τόνους γης, μέσα σε ένα ολόκληρο βουνό. Κάποιες φορές, ένα βαγόνι ερχόταν κατά πάνω μας, οπότε έπρεπε να παραμερίσουμε μπροστά σε 3-4 άντρες που το έσπρωχναν κατάκοποι φορτωμένο με ότι η Μαμά Γη τους έδωσε σήμερα για να βγάλουν τα προς το ζειν. Και πώς βγαίνει ο επιούσιος για αυτούς τους ανθρώπους; Όχι φυσικά δια μέσου της καταναγκαστικής εργασίας, αλλά σε εθελοντική-συνεργατική βάση: αγοράζουν άδεια για εξόρυξη, εργάζονται σα τα σκυλιά και ό,τι παράξουν το πουλάνε στην ελεύθερη αγορά. Πλέον το ασήμι έχει σχεδόν εξαντληθεί και επιπλέον είναι πολύ φτηνό στη διεθνή αγορά, οπότε έχει αντικατασταθεί από ορυκτά όπως ο κασσίτερος και ο ψευδάργυρος. Η ζωή είναι σκληρή, οι συνθήκες απάνθρωπες, το κέρδος πενιχρό, η ασφάλεια της εργασίας παραπέμπει στον 17ο αιώνα και οι ασθένειες του αναπνευστικού αποβαίνουν μοιραίες για τους ηρωικούς άντρες του Ποτοσί σε πολύ νεαρή ηλικία. Εγώ πάντως θα προτιμούσα να είμαι σε μία φάρμα, να καλλιεργώ πατάτες, μπανάνες, μάνγκο και ανανάδες, να έχω μαλλί από τα λάμα, αυγά από κότες και κρέας από αγελάδες, παρά αυτή τη καταδίκη σε αργό θάνατο. Αλλά όπου φτωχός και η μοίρα του..
Πώς γίνεται η ζωή σε τέτοιες συνθήκες κάπως λιγότερο ανυπόφορη; Δε μπορώ να φανταστώ, αλλά με τον τουρισμό στα ορυχεία, οι άνθρωποι έχουν ένα έξτρα εισόδημα, οπότε οι μη κλειστοφοβικοί βουρ, κάνετε μια καλή πράξη. Πέρα από τον οβολό του κάθε επισκέπτης αγοράζει και δωρίζει, εθελοντικά αλλά θέλοντας και μη, μια σειρά από προϊόντα χρήσιμα στους εργάτες όπως δυναμίτη, τσιγάρα, φύλλα κόκας, αναψυκτικά και αλκοόλ. Επιπλέον, υπάρχει μια ανώτερη δύναμη που προστατεύει τους εργάτες, ο Θείος, στη γλώσσα τους El Tio. Είναι ο Θεός του Κάτω Κόσμου, μια χθόνια θεότητα, που θυμίζει έντονα τον ίδιο τον Διάβολο. Έχοντας ομοιώματα του Θείου στα ορυχεία, οι εργάτες, αλλά και εμείς, προσφέραμε φύλλα κόκας, αλκοόλ και τσιγάρα στον Θείο, που απ’ότι φάνηκε καπνίζει αρειμανίως άφιλτρα. Αν έπινε δα και ουίσκι, ίσως να έβαζε και λίγο Βασίλη Καρρά τις μακρές στιγμές της μοναξιάς του. Γιατί και οι Θεοί, αν και διαβόλοι, νιώθουν μοναξιά εδώ στις υπόγειες ερημιές.
Ύστερα και αφού προχωρήσαμε βαθύτερα κατεβήκαμε σε μία στενή τρύπα, όπου καθίσαμε 5 λεπτά με εργάτες που έβγαζαν ασήμι. Δε θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, αλλά είδα πως πρέπει να δουλέψεις σαν το σκυλί για να βγάλεις ένα σκασμό πέτρες που έχουν λίγες φλέβες ασήμι πάνω τους, δηλαδή ψίχουλα. Πρέπει να βγάλεις από τα σπλάχνα της Πάτσαμαμα τόνους πέτρας για μια χούφτα ασήμι. Για μια χούφτα επιβίωσης.