Βολιβία «Τα ορφανά πορεύονται κι οι χήρες κονομιόνται» - Βολιβία

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174

Για μια χούφτα δολάρια

Στα σύνορα Χιλής, Αργεντινής και Βολιβίας βρίσκεται μια πόλη που δε τη ξέρει κανείς. Τη λένε Tupiza και είναι η νότια είσοδος στο ανεπανάληπτο Βολιβιανό αλτιπλάνο. Πέρα όμως από μια μικρή, σκονισμένη και αδιάφορη κωμόπολη, κρύβει μεγάλες εκπλήξεις, απόδειξη της εκπληκτικής Βολιβιανής ποικιλίας σε τοπία: τα τοπία γύρω από τη πόλη είναι βγαλμένα από ένα σπαγγέτι γουέστερν φιλμ. Σαν κερασάκι στη γουέστερν τούρτα, κοντά στη Τουπίζα σκοτώθηκαν δύο από τους πιο διάσημους καουμπόηδες-ληστές της αμερικανικής Άγριας Δύσης: ο Butch Cassidy και ο Sundance Kid. Αρχές του 20ου αιώνα και στη δύση της…Άγριας Δύσης, οι δύο διαβόητοι ληστές βρίσκονται στη Βολιβία και πέριξ της Τουπίζας για να ληστέψουν μία χρηματαποστολή. Κάπου αποτυγχάνουν, κάπου κρύβονται, τους βρίσκουν, ακολουθεί πιστολίδι, ετοιμοθάνατος τραυματίας ο ένας και ο σύντροφός του, για να αποφύγουν τη βέβαιη κρεμάλα, τον λυτρώνει με μία σφαίρα και ύστερα αυτοκτονεί και ο ίδιος.


Ζωσμένος με μόλις 180 ευρώ σε βολιβιανά χαρτονομίσματα, τα καταθέτω σε τουριστικό γραφείο ως το ασήμαντο κόστος της 4ήμερης εκδρομής στα Βολιβιανά υψίπεδα που ξεκινάει την επομένη και ξεκινάω για μια βόλτα στη πόλη. Ήδη έχω ρωτήσει και έχω πληροφορηθεί ότι αν πάρεις το λεωφορείο νούμερο τάδε, σε κατεβάζει κάπου στο πουθενά όπου μπορείς να κάνεις τρέκινγκ στα φαρ ουέστ τοπία της περιοχής. Μόνο που δεν υπολόγισα ότι θα έβρισκα τον κλώνο του Αλέξη Τσίπρα, από όλα τα μέρη ρε διάολε, στη Τουπίζα, στα γαμίδια της Βολιβίας. Μισός Έλληνας (από πατέρα) μισός Βολιβιανός, μεγαλωμένος στην Ελλάδα, ζει με τη γυναίκα του και τα 2 παιδιά του στη Τουπίζα έχοντας fast-food μαγαζί στυλ κεντάκι fried chicken. Ο αγαπητός Αργύρης (!!) είναι κλώνος του Αλέξη, πιο νέος βέβαια, πιο όμορφος και πιο ψηλός και εισέπραξα και ένα ελληνικότατο «άντε γαμήσου» όταν του είπα ότι μοιάζει στον Ηγέρπη της ελληνικής πολιτικής φαρσοκωμωδίας. Κάποιες αθάνατες ελληνικές φράσεις δε ξεχνιούνται μάλλον, ακόμα ύστερα από 20 χρόνια ξενιτιάς. Με τον Αργύρη λοιπόν μιλήσαμε εκτενώς, περιέγραψε τη ζωή στη Βολιβιανή εσχατιά, του μετέφερα τα νέα από τη σοσιαλιστική (sic) μας πατρίδα αλλά δεν τον είδα και ιδιαίτερα σοσιαλιστή: έβριζε τον Πρόεδρο Μοράλες, τον έλεγε απατεώνα και κλέφτη μεταξύ ηπιότερων χαρακτηρισμών (ανίκανος κτλ). Μη τον παρεξηγείτε, ο Αργύρης είναι πολύ καλό παιδί και οικογενειάρχης, πρόσχαρος και γελαστός. Προσφέρθηκε μάλιστα, αντί να πάρω το λεωφορείο, που το περίμενα πώς και πώς να πω τη μαύρη αλήθεια για να καθήσω ανάμεσα σε ντόπιους ως ο μόνος τουρίστας, να με ξεναγήσει λίγο έξω από τη πόλη και να με αφήσει στην είσοδο ενός φαραγγιού όπου θα ξεκινούσα τη περιπέτειά μου στην άγρια δύση της Βολιβίας.



Αφού λοιπόν ο Αργύρης με πήγε μία αδιάφορη βόλτα, όπου όμως είδα ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ για πρώτη φορά στη χώρα λάμα (ήταν έρωτας με τη πρώτη ματιά όπως βλέπετε στη φωτό – δε θα αποκαλύψω λεπτομέρειες), με άφησε στη κοίτη ενός ξεραμένου ποταμού, ανάμεσα σε κάκτους και σε ένα τοπίο βγαλμένο από ονείρωξη του Σέρτζιο Λεόνε.

Ξεκινώντας από τις πύλες του Διαβόλου, μπήκα βαθύτερα στο φαράγγι, καθώς το τζιπ του Αργύρη ξεμάκρυνε αφήνοντάς με παντέρημο, με το σακίδιό μου όπου είχα νερό και τροφή τα παστέλια από τα ΑΒ Βασιλόπουλος. Αυτό που μου έκανε τρομερή εντύπωση ήταν η ησυχία που επικρατούσε: πέρα από κάποιο πουλί που κελαηδούσε, ήταν η ΑΠΟΛΥΤΗ σιωπή που αν την αναμείξεις με την απόλυτη μοναξιά μου στο χώρο, έδινε έναν συνδυασμό που με μέθυσε με το κρασί της εξερεύνησης αλλά και λίγο της ανησυχίας καθώς ούτε τηλέφωνα έπιαναν εκεί, ούτε άλλοι άνθρωποι υπήρχαν, ούτε κανένας θα με περίμενε να γυρίσω. Η αίσθηση της περιπέτειας όμως είναι μέσα μου πιο δυνατή και ξεκίνησα μαγεμένος, ακούγοντας μόνο τα βήματά μου να διασχίσω ένα πανέμορφο τοπίο, εισερχόμενος όλο και βαθύτερα στο φαράγγι του Διαβόλου (όνομα πολύ πρωτότυπο στα μέρη αυτά). Μετά από ώρα έφτασα σε μία στενή χαράδρα, όπου έτρεχε λίγο νερό και είδα ότι μπορούσα να εισχωρήσω ακόμα βαθύτερα, αλλά αυτή τη φορά σκαρφαλώνοντας. Ξαπόστασα λίγο να φρεσκαριστώ με παστελάκι από τη πατρίδα και σκαρφάλωσα τα κόκκινα βράχια του φαραγγιού, όπου έφτασα σε άλλον έναν μικρό καταρράκτη όπου έτρεχε λιγοστό το νερό, αλλά όπως μου είχε πει και ο Αργύρης «αν δεις σύννεφα και ξεκινάει βροχή, φύγε όσο πιο γρήγορα μπορείς γιατί κατεβάζει πολύ νερό από το φαράγγι». Με αυτή την παρήγορη σκέψη είπα «ως εδώ είσαι χορχίτο», αν στραβοπατήσεις και σπάσεις κανά πόδι θα μείνουν τα κόκκαλα σου, φορώντας στο κρανίο το πλατύγυρο καπέλο αγορασμένο στη Τζαϊπούρ του Ρατζαστάν, να ασπρίζουν κάτω από τον καυτό ήλιο ως αιώνια υπενθύμιση στους επισκέπτες πως «να ένας ηλίθιος που ήρθε μόνος του εδώ πέρα».

Ξεκίνησα λοιπόν για το μακρύ δρόμο της επιστροφής, έφτασα στις πύλες του Διαβόλου όπου ώρες πριν με είχε αφήσει ο Βολιβιανός Αλέξης Τσίπρας και ακολούθησα το χωματόδρομο, σε τοπίο χωματερής πλέον, για τη κωμόπολη της Τουπίζα. Μετά από πολύ περπάτημα, άχαρο πλέον ανάμεσα σε χαλίκι, σκουπίδι, πέτρες και έναν Υποσταθμό της Ηλεκτρικής Εταιρείας, φτάνω στα πρώτα σπίτια της Τουπίζας, όπου με ανακουφίζουν, πέρα από τα σημάδια του πολιτισμού, αυθεντικές εικόνες γειτονιών, παιδιά να παίζουν ποδόσφαιρο, γριές να κάθονται στα σκαλοπάτια των σπιτιών τους και να με χαιρετάνε, μικρά μαγαζάκια της γειτονιάς…απλή που είναι ζωή. Μπόνους, ακόμα ένα γκράφιτι με τον Τσε, που λατρεύεται στη χώρα όπου βρήκε τραγικό αλλά ένδοξο θάνατο, που τον έβαλε στο πάνθεον των ηρώων των λαών απανταχού της γης.



 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
La Paz – Μέρος Α’

Οι πρώτες ακτίνες του ήλιου μπαίνουν από το παράθυρό μου. «Πού βρίσκομαι» αναρωτιέμαι στην ομίχλη του μυαλού μου, καθώς σηκώνομαι να κοιτάξω έξω. Μουντάδα, συννεφιά, ένας ουρανοξύστης και στο βάθος , ανάμεσα σε άλλα κτίρια βλέπω σπίτια, πολλά σπίτια να σκαρφαλώνουν ένα βουνό και να το καλύπτουν μέχρι την κορυφή. Νιώθω βαρύς ακόμα λόγω ώρας και του υψόμετρου, που δε με επηρέασε ευτυχώς πλην μίας ελαφριάς κόπωσης, πηγαίνω στη κουζίνα του διαμερίσματος που βρίσκεται στη κυριλέ συνοικία Sopocachi, μασουλάω μια μπανάνα και φτιάχνω το πρώτο μου τσάι από φύλλα κόκας σε φακελάκι, όπως το λίπτον που έχουμε εδώ. Για δες σκέφτηκα μειδιώντας, ήρθα στη Λατινική Αμερική να γίνω κοκάκιας. Ήταν όμως ώρα για τη πρώτη εξερεύνηση, δε κρατιόμουνα. Καλό ντύσιμο διότι τη ψυχρούλα του την είχε αν και κατακαλόκαιρο στο νότιο ημισφαίριο, μιλάμε για υψόμετρο όχι αστεία, που εκτεινόταν από 4050μ. έως περίπου τα 3000μ, δηλ. μέσος όρος 3500μ., οπότε τι ζεστασιά να έχει εδώ στη στρατόσφαιρα.

Κατηφορίζω προς τη κεντρική λεωφόρο που διασχίζει διαμήκως τη Λα Παζ, στο λεγόμενο Prado, κάνω μπόλικο συνάλλαγμα γιατί εκτός της πρωτεύουσας η ισοτιμία τείνει σε ισοτιμία Νταβέλη, καφές στο χέρι και οι πρώτες εικόνες αρχίζουν να με χτυπούν. Καροτσάκια με street food, οι απίθανες Βολιβιανές γυναίκες με τα πολύχρωμα παραδοσιακά φορέματα και φούστες σε 17 στρώσεις και τα περίφημα καπέλα τους, μια διαδήλωση έξω από το Πανεπιστήμιο, ένα γκράφιτι με τον Τσε. Γύρω μου, καθώς ανηφόριζα τη λεωφόρο, μοντέρνα, γκρίζα κτίρια, με αρχιτεκτονική μπετόν-αρμέ, μαγαζιά, κίνηση στο δρόμο και πολύς κόσμος. Τίποτα αξιοσημείωτο από αρχιτεκτονική κι ήταν και αυτή η βαριά συννεφιά που τα έκανε όλα ακόμα πιο γκρίζα. Μια σκέψη όμως με χτύπησε: για τέτοια κίνηση και τέτοια πόλη με πολυκοσμία, είχε σχετική ησυχία. Τα αυτοκίνητα δεν κόρναραν, οι άνθρωποι δε φώναζαν, όλοι πήγαιναν στις δουλειές τους ή τις διεκπεραίωναν με ηρεμία, ησυχία. Άκουγες βέβαια τις θορυβώδεις μηχανές από τα παλιά οχήματα στους δρόμους, αλλά η κόρνα λες και απουσίαζε και μάλιστα σε συνθήκες υπερβολικής κίνησης.
DSC_0061.jpg
DSC_0063.JPG

DSC_0064.JPG

Ανηφόριζα λοιπόν αργά, σταθερά και με τη γλώσσα έξω λόγω του υψομέτρου, αργά σαν τον Βασιλάκη τον Τσιάρτα προς τη παλιά Λα Παζ, όπου βρίσκονται τα λιγοστά τουριστικά αξιοθέατα της πόλης. Πρώτη στάση η εκκλησία του San Francisco, με μια μεγάλη πλατεία όπου βρίσκονταν δεκάδες μικροπωλητές, με κυρίαρχες τις απίθανες Βολιβιανές κυρίες που θα αναφέρω πολλές φορές ακόμα, αφού νομίζω τις ερωτεύτηκα με τις φορεσιές, τις ινδιάνικες φάτσες και την μεγάλη δύναμη και αντοχή τους να εργάζονται υπό αντίξοες συνθήκες, ακόμα και κουβαλώντας μωρά στη πλάτη μέσα σε πολύχρωμο μάρσιπο. Η εκκλησία είναι ανοικτή, με δωρεάν είσοδο, έχει παλιά κλασσική αποικιακή Ισπανική αρχιτεκτονική που λατρεύω και το εσωτερικό της είναι υπέροχο. Σκοτεινός ατμοσφαιρικός ναός, με παρεκκλήσια με τις μεγάλες κούκλες με μορφές Αγίων, του Χριστού και φυσικά της αγαπημένης στους Ισπανούς Παρθένου σε διάφορες μορφές που συναντάς στη Λατινική Αμερική. Ακριβώς δίπλα επίσκεψη στο όμορφο μοναστήρι του San Francisco (είναι ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης για όσους αναρωτιούνται). Ανεβαίνοντας στη ταράτσα, ω εκ του θαύματος, έσκασε μύτη ο θεός ήλιος να διώξει τη καταθλιπτική μουντάδα και να φωτίσει τα κόκκινα κτίρια που σκαρφάλωναν τα βουνά γύρω από τη πόλη. Είμαι όμως τόσο χαμηλά (μόνο στα 3500μ), διάφορα ψηλά κτίρια κρύβουν την τοπολογία της πόλης της Λα Παζ και ήδη το μυαλό μου ήταν στο πού θα ανέβω για να δω τη πόλη από ψηλά και τα βουνά που την περιτριγυρίζουν.
DSC_0104.JPG
IMG_20180112_134734_237.jpg

DSC_0084.JPG

Έχουμε όμως καιρό ακόμα για αυτό. Ακολουθεί μια βόλτα στις πλακόστρωτες γειτονιές πίσω από την εκκλησία, όπου βρίσκεται η οδός Sagarnaga και η γειτονιά των μαγισσών. Δεν είδα πουθενά μάγισσες σε σκουπόξυλα και με καζάνια αλλά περπάτησα σε ένα μικρό Μοναστηράκι, με αναρίθμητα καταστήματα που απευθύνονταν εμφανώς σε τουρίστες, που πωλούν ρούχα από μαλλί αλπάκα, κασκόλ, γάντια, σκουφιά, σουβενίρ με το κιλό, έργα τέχνης, ό,τι τέλος πάντων πωλείται σε ένα Μοναστηράκι. Στο δρόμο έκαναν την εμφάνισή τους τα αγαπημένα μου από τη Γουατεμάλα λεωφορεια, τα πολύχρωμα παλαιά λεωφορεία αμερικανικής κατασκευής (Dodge) που τα βρίσκεις διάσπαρτα όπως φαίνεται σε όλη την αμερικανική ήπειρο. Η πρώτη μέρα όμως σε τόσο υψόμετρο ήδη βάραινε τα πόδια μου και κάθισα στο αγαπημένο μου καφέ της πόλης, μέσα σε μία όμορφη στοά ακριβώς έξω από το Μουσείο της Κόκας. Εκεί, επιδόθηκα ξανά σε χρήση, εξαρτημένος πλέον, αυτή τη φορά όμως με κανονικά φύλλα στο ποτήρι σου. Bad Ass!
DSC_0098.JPG

DSC_0095.JPG
DSC_0096.JPG
DSC_0102.JPG

DSC_0103.JPG

Επόμενος προορισμός η πλατεία Murillo με τον Καθεδρικό, όχι μακριά από εκεί που κάθισα, όπου βρίσκονται και τα λιγοστά εναπομείναντα κτίρια αποικιακής αρχιτεκτονικής που δεν κατεδαφίστηκαν για να σηκωθούν μπετονένια θηρία. Εκεί βρισκόταν και αρχικά η πόλη της Nuestra Senora de la Paz, όπως είναι το πλήρες της όνομα, εκεί ήταν και η έδρα της Ισπανικής αποικιακής διακυβέρνησης, εκεί βρίσκεται και η έδρα της Βολιβιανής σήμερα: το Προεδρικό Μέγαρο, το Κογκρέσο, ο Καθεδρικός και διάφορα κυβερνητικά κτίρια τριγύρω. Η πλατεία, θέατρο ιστορικών στιγμών στην ιστορία της χώρας, τις περισσότερες φορές ταραχών, με κρέμασμα ακόμα και του Προέδρου από ένα στύλο φωτισμού από το εξαγριωμένο πλήθος, είναι πραγματικά ένα ιδανικό σημείο να κάτσεις να χαλαρώσεις και απλά να βλέπεις τον κόσμο να περνάει. Ο κόσμος, κυρίως ντόπιοι, απολαμβάνει το παγωτό του στα σκαλάκια (εθνικό σνακ όπως παρατήρησα, όλοι μα όλοι λατρεύουν το παγωτό), στα παγκάκια και περιβαλλόμενος από όμορφα κτίρια.
DSC_0118.JPG

Η μουντάδα είχε επιστρέψει, οι πρώτες ψιχάλες έκαναν την εμφάνισή τους, η κούραση επίσης. Το γεύμα μου, πρόχειρο σε ένα καφέ, ήταν πίτες γεμιστές με κινόα, το οποίο προέρχεται όπως έμαθα από τη Λατινική Αμερική, πριν φτάσει στα ράφια των δυτικών σουπερμάρκετ ως πανάκριβο superfood. Κακό δεν ήταν, το έσωσαν μάλλον τα πολλά λαχανικά και μπαχάρια και αφού πήρα την απαραίτητη, διατροφικά σωστή πρωτεΐνη με ειρηνικό τρόπο και όχι σφάζοντας γελάδια και κοτόπουλα που ζουν ανέμελα στα λιβάδια με τις κοτσίδες τους ξέπλεκες, επέστρεψα στο δωμάτιο μου και ξεράθηκα στον ύπνο.

 

Sassenach77

Member
Μηνύματα
7.129
Likes
20.372
Επόμενο Ταξίδι
Τατζικιστάν
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
και δεν ήθελα να κάνω ένα πασάλειμμα ερχόμενος από Περού: πίστευα ότι η χώρα άξιζε (και αξίζει πολύ) να της αφιερώσεις αποκλειστικό χρόνο
Νόμιζα ότι είμαι η μόνη που είχα αυτήν την άποψη....
Αναμένω την συνέχεια !
 

babaduma

Member
Μηνύματα
5.052
Likes
7.801
Επόμενο Ταξίδι
terra incognita
Ταξίδι-Όνειρο
α του Κενταύρου
@GTS Welcome back (στη συγγραφή ιστοριών) amigo. Θυμίζεις ευχάριστες αναμνήσεις από μια πόλη που ωραία δεν τη λες αλλά ασκεί μια περίεργη γοητεία και έλξη και σε κάνει να θες να της αφιερώσεις πολύ περισσότερο χρόνο απ'όσο είχες υπολογίσει αρχικά. Περιμένουμε την (σίγουρα όμορφη) συνέχεια από την περιήγηση σε μια χώρα που - παρά τις δύσκολες συνθήκες που συναντήσαμε (κατά καιρούς) όταν την επισκεφθήκαμε (χειμώνας) - μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις αλλά και ανεκπλήρωτες επιθυμίες (να δούμε μέρη που δεν προλάβαμε).
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
Από τις αγαπημένες μου χώρες και τα καλύτερα μου ταξίδια @babaduma . Για αυτό ακριβώς αποφάσισα να βγω προσωρινά από τη σύνταξη ξανά στο κουρμπέτι χαχα, να γράψω πέντε αράδες για κάτι που αγαπώ και ελπίζω να παρακινήσω και άλλους να (τσακιστούν :D) να πάνε. Απίθανη χώρα και απίθανοι άνθρωποι.
 

babaduma

Member
Μηνύματα
5.052
Likes
7.801
Επόμενο Ταξίδι
terra incognita
Ταξίδι-Όνειρο
α του Κενταύρου
Από τις αγαπημένες μου χώρες και τα καλύτερα μου ταξίδια @babaduma . Για αυτό ακριβώς αποφάσισα να βγω προσωρινά από τη σύνταξη ξανά στο κουρμπέτι χαχα, να γράψω πέντε αράδες για κάτι που αγαπώ και ελπίζω να παρακινήσω και άλλους να (τσακιστούν :D) να πάνε. Απίθανη χώρα και απίθανοι άνθρωποι.
Ξέχασα να σε ρωτήσω: Το "περίεργο" ρολόι στην πλατεία το προσέξατε;
DSCF3755.JPG
 

KIKI

Member
Μηνύματα
2.696
Likes
6.673
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
Τι ωραία εκπληξη !!
Η επιστροφή του ασωτου . Πολυ χαιρομαι που μας ξαναγραφεις ιστοριες και ειδικά απο τετοιο προορισμό !
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
Ξέχασα να σε ρωτήσω: Το "περίεργο" ρολόι στην πλατεία το προσέξατε;
View attachment 232784
Ομολογώ ότι το πρόσεξα τη 2η μέρα που πήγα και αφού διάβασα στον οδηγό για τη πλατεία και τα κτίρια της. Πραγματικά περίεργο.
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
Τι ωραία εκπληξη !!
Η επιστροφή του ασωτου . Πολυ χαιρομαι που μας ξαναγραφεις ιστοριες και ειδικά απο τετοιο προορισμό !
Φιλιά πολλά Κική μου. Την αγάπησα τη χώρα, τα έχει όλα (και γαμάτο Πρόεδρο).
 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
Όταν κοιτάς από ψηλά

Λα Παζ άκουγα, Λα Παζ δεν έβλεπα. Όντας χωμένος χαμηλά στη πόλη, με τα κτίρια να καλύπτουν κυρίως και να αποκαλύπτουν από αμυδρά μόνο ανοίγματα τα τριγύρω βουνά με τα αναρίθμητα σπίτια που καλύπτουν κάθε εκατοστό τους, ήταν ώρα να ανέβω ψηλότερα. Ο Πρόεδρος της καρδιάς μας, ο Έβο ο Μοράλες, φρόντισε ώστε το ανέβασμα, αλλά και το κατέβασμα να γίνει μια ξεκούραστη διασκεδαστική εμπειρία: η πόλη απέκτησε ήδη 5 γραμμές τελεφερίκ, με εισιτήριο 3 bolivianos (37 σεντς του ευρώ) και αναμένονται άλλες 5 ώστε η Λα Παζ να αποκτήσει ένα πραγματικό πλήρες μέσο μαζικής μεταφοράς στις ιδιαίτερες μορφολογικές συνθήκες στις οποίες είναι χτισμένη. Ανηφορίζω λοιπόν αγκομαχώντας προς έναν σταθμό της κίτρινης γραμμής (οι γραμμές έχουν όλες χρώματα, όπως τα δικά μας μετρό), με προορισμό το El Alto, τη ψηλότερη γειτονιά της Λα Παζ, στα επιβλητικά 4050μ. Η Λα Παζ έχει την πρωτοτυπία να έχει τις φτωχογειτονιές της ψηλότερα και τις πιο καλές συνοικίες χαμηλότερα: ο λόγος είναι η υψομετρική διαφορά, που φτάνει τα 1000μ. (!!) από το ψηλότερο στο χαμηλότερο σημείο της πόλης. Επομένως, χαμηλότερα έχεις περισσότερο οξυγόνο, καλύτερη θερμοκρασία και ηπιότερες γενικά καιρικές συνθήκες.
DSC_0121.JPG

DSC_0124.JPG

Το τελεφερίκ, σύγχρονο και του κουτιού, αυστριακής κατασκευής, είναι όπως αυτό της Πάρνηθας για όποιον έχει πάει, βαγόνια πηγαίνουν και έρχονται συνεχώς και εσύ απλά πηδάς γρήγορα μέσα. Η θέα από ψηλά συγκλονιστική, παρόλη τη βαριά συννεφιά και τη μουντάδα. Τριγύρω βουνά με μυριάδες σπίτια ακόμα στα τούβλα, ασοβάτιστα, 2-3 ορόφων το πολύ, με τσίγκινες σκεπές. Τεράστιες σε μήκος σκάλες διέσχιζαν τις γειτονιές κατηφορίζοντας προς το Prado και τις χαμηλότερες συνοικίες, σκάλες που κατέβαιναν 500 και μέτρα σε ύψος, μήκους προφανώς πολλαπλάσιου, σκάλες που οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν κάποτε αποκλειστικά αλλά και ακόμα χρησιμοποιούν.
DSC_0127.JPG

DSC_0132.JPG


Από το El Alto, ένας ταξιτζής με μεταφέρει μερικές εκατοντάδες μέτρα παραπέρα σε σημείο με καλή θέα της πόλης. Εκεί είναι που μένεις πραγματικά άφωνος: τέτοια πόλη δεν έχω ξαναδεί στη ζωή μου, τέτοιο χάος, τέτοια γοητευτική αναρχία. Η Λα Παζ είναι πράγματι μια άσχημη αλλά πολύ γοητευτική κυρία, στην οποία υποκύπτεις όταν σου ξεδιπλώσει αργά τις χαρές της.
DSC_0135.JPG

Με τον καιρό που επικρατούσε όμως και τη βαριά συννεφιά, δε φαίνονταν καλά τα γύρω βουνά που λαχταρούσα τόσο πολύ να δω. Πώς ένας άνθρωπος των παραλιών έγινα λάτρης των βουνών, ένας θεός ξέρει, αν και κατά βάθος γνωρίζω. Μόνο το πάθος για εξερεύνηση παραμένει φαίνεται άσβεστο αλλά ήταν ώρα να διακόψω την ονειροπόληση και να κατηφορίσω στα χαμηλά της πόλης, πάντα με το τελεφερίκ. Στο τέλος της κίτρινης γραμμής είναι η πράσινη που κατεβαίνει ακόμα χαμηλότερα, πληρώνω εκ νέου το αντίτιμο εισόδου καθώς δεν ισχύει το ίδιο εισιτήριο για μετεπιβίβαση σε άλλη γραμμή και αρκούμαι να χαζεύω από το κάθισμά μου τα τούβλινα σπίτια, τα οποία δεν αλλάζουν ιδιαίτερα στα χαμηλά. Οι πλούσιες γειτονιές που είδα ήταν μόνο 2, με αυτό που λέμε βίλες και ψηλούς φράκτες, με λίγα συγκριτικά σπίτια. Η εντύπωση επομένως που αποκόμισα ήταν ότι η πόλη, έχει μια σχετική ομοιογένεια και δεν έχει ακραίες διαφορές και ανισότητες πλούτου. Μπορεί να κάνω και λάθος βέβαια, αλλά έτσι ένιωσα. Χαρακτηριστική εικόνα στο Ελ Άλτο ήταν ένας κρεμασμένος σε στύλο της Βολιβιανής ΔΕΗ με αγιοβασιλίτικο καπέλο. Στην ερώτησή μου, ο ταρίφας μου είπε ότι όταν γίνεται σε μία γειτονιά ένας φόνος, κρεμάνε μια κούκλα που δείχνει ότι εκεί έγινε φόνος και ότι μπαίνεις πλέον με δική σου ευθύνη εκεί.
DSC_0140.JPG

Ήταν ώρα για εξερεύνηση στη γειτονιά γύρω από τη Plaza Murillo, τη παλιά Ισπανική συνοικία. Στάση στη calle Jaen με τα καλοδιατηρημένα και αναστηλωμένα αποικιακά κτίρια, ένα μικρό δείγμα του πως μπορούσε να είναι όλη η συνοικία εάν δε αφηνόταν στο έλεος της οικιστικής λαίλαπας. Περπατώντας όμως ανάμεσα στα γκρίζα και άσχημα μοντέρνα κτίρια του κέντρου, συναντάς παλιές εκκλησίες που επιβίωσαν, λίγες αποικιακές κατοικίες που έχουν αφεθεί γοητευτικά να καταρρεύσουν αβοήθητες, δίνοντας μια μικρή γεύση από το παρελθόν της πόλης.
DSC_0150.JPG

Σε μία από αυτές τις μπαρόκ εκκλησίες, αρκετός κόσμος είχε μαζευτεί και εκεί έκανα κι εγώ στάση να δω τι συμβαίνει. Η εκκλησία άνοιγε σε λίγα λεπτά, κυρίες με τη χαρακτηριστική τους φούστα αλλά ντυμένες σε πιο γήινα χρώματα αυτή τη φορά περίμεναν την έναρξη μίας βάπτισης. Φαντάστηκα ότι ήταν η ενδυμασία για τις πιο επίσημες περιστάσεις και τις γιορτές και ευχαριστήθηκα δεόντως να τις παρατηρώ και να τις φωτογραφίζω στα κρυφά, καθότι ντρέπομαι στα φανερά. Άλλες φορώντας το χαρακτηριστικό τους καπέλο ίσια, άλλες λίγο στραβά (ανάλογα αν είναι παντρεμένη ή όχι), οι cholitas έχουν και χαρακτηριστικές μακριές πλεξούδες στη πλάτη από τα κατάμαυρα μακριά τους μαλλιά. Από τα τόσα ταξίδια μου δε νομίζω να έχω δει αλλού τόσο φολκλόρ ενδυμασίες σε μεγάλη πόλη, που να φοριέται όμως και στη καθημερινή ζωή και όχι μόνο σε ιδιαίτερες περιστάσεις ή για τουριστικούς λόγους.
DSC_0159.JPG
DSC_0163.JPG
DSC_0169.JPG
DSC_0171.JPG

Ο ουρανός άρχισε δειλά να ανοίγει, η συννεφιά έγινε ελαφρύτερη (αν μπορείς να πεις κάτι τέτοιο) και ξεκίνησα για ένα χαρακτηριστικό σημείο με θέα στη πόλη, το Mirador Killi Killi. Αυτή τη φορά ήσουν σε ένα πάρκο-ύψωμα στο κέντρο της πόλης και μπορούσες να θαυμάσεις την εκπληκτική αυτή πόλη με θέα 360 μοιρών. Το θέαμα πραγματικά απίθανο, όπου έφτανε το μάτι έβλεπες κτίρια να καταπίνουν αδηφάγα στα βουνά γύρω από τη πόλη. Φαινόταν και το Ολυμπιακό Στάδιο της Λα Παζ όπου η μικρή εθνική Βολιβίας έχει φιλοδωρήσει μεταξύ άλλων και την Αργεντινή με 6 γκολ, λόγω προφανώς του αδίστακτου υψόμετρου που είναι αδύνατον να συνηθίσεις μέσα σε μερικές μέρες και σκοτώνει τους αθλητές που έρχονται από χαμηλότερα.
DSC_0182.JPG
DSC_0191.JPG
IMG_20180114_030029_322.jpg

Η μέρα όμως έφτανε στο τέλος της, επιστροφή στο αγαπημένο καφέ Epoca για καύσιμα, σερφάρισμα στο Ίντερνετ και ξεκούραση. Το υψόμετρο το είχα συνηθίσει πλέον, αλλά οι ανηφοριές ήταν πάντοτε ένα θέμα. Ώρα να κατέβουμε σε πιο ανθρώπινα επίπεδα, να φύγουμε από τη Λα Παζ και να βρεθούμε στη συνταγματική πρωτεύουσα της Βολιβίας, την γλυκειά και όμορφη Σούκρε.
DSC_0198.JPG


 

GTS

Member
Μηνύματα
6.782
Likes
18.174
Στη ζαχαρένια πόλη

Ο ταξιτζής είναι άγγλος στην ώρα του, φορτώνω μπαγκάζια και βουρ για το αεροδρόμιο του Ελ Άλτο, στα 4050μ., εκεί που μεγάλα αεροπλάνα δε μπορούν να προσγειωθούν και να απογειωθούν ακριβώς λόγω της χαμηλής ατμοσφαιρικής πίεσης. Ανεβαίνοντας τους φιδογυριστούς δρόμους προς τις φτωχογειτονιές της Λα Παζ, γίνεται ορατό από το τζάμι μου το αντικείμενο του πόθου: ΒΟΥΝΑ! Φτάνοντας ψηλά, κάνουμε μια μικρή στάση όπου, επιτέλους, οι αιώνιες χιονοσκέπαστες, μεγαλειώδεις κορυφές των Άνδεων ξεπροβάλλουν γύρω από τη πόλη. Μυθικές κορυφές όπως το Illimani και το Huayna Potosi, που φτάνουν το δυσθεώρητο ύψος των 6500μ. λάμπουν στα μάτια μου, ενώ τρυπάνε τα σύννεφα και φτάνουν ψηλότερα από αυτά. Οι Άνδεις, η υψηλότερη οροσειρά του κόσμου μετά τα βουνά της κεντρικής Ασίας (Ιμαλάια, Καρακορουμ κτλ) και σίγουρα η μακρύτερη.
DSC00057.JPG

DSC00059.JPG

Καιρός για χάσιμο όμως δεν υπάρχει, τσεκ ιν για την εσωτερική πτήση της 1 ώρας με τις εθνικές αερογραμμές, τροχοδρόμηση, απογείωση και απόλαυση της κορυφής του Illimani πάνω από τα σύννεφα από το παράθυρο. Ήρθε η ώρα να κατέβουμε στα 2800μ., ύψος αστείο για το ταξίδι αυτό, συγκρίσιμο με την κορυφή του Ολύμπου στην Ελλάδα όμως.
DSC_0207.JPG

Παραλαβή από το βανάκι του ξενοδοχείου και τσεκ ιν σε ένα εκπληκτικό κατάλυμα, αληθινό κόσμημα (http://www.samaryhotel.com/en-us). Αρχοντικό σε αποικιακή αρχιτεκτονική, όπου στεγαζόταν το προξενείο της Βραζιλίας, ήταν μια μικρή νότα πολυτέλειας στη πόλη όπου το βιοτικό επίπεδο είναι γενικά ανεβασμένο και ο πληθυσμός πιο ανάμεικτος, σε σχέση το σχεδόν αποκλειστικά ιθαγενή πληθυσμό της Λα Παζ. Και όπως διαπίστωσα πολιτικά ετερογενής από τη πρωτεύουσα, αλλά σε αυτό θα επανέλθω αργότερα.

Η συννεφιά των δύο πρώτων ημερών με ακολούθησε και επιπλέον, ψιλόβρεχε. Δε με πάει καθόλου ο καιρός μέχρι τώρα σκέφτηκα, πάλι καλά που δε κάνει πολύ κρύο. Βγήκα λοιπόν αμέσως στη παλιά πόλη, καθώς το κατάλυμα είχε άριστη τοποθεσία κοντά στη κεντρική πλατεία και άρχισα να περιηγούμαι μέσα στη μουντάδα, σε μια πόλη με λευκά κτίρια και όχι τα κλασσικά αποικιακά με τα παστέλ χρώματα που αλλού συναντάς. Ήταν και Κυριακή, τα μαγαζιά κλειστά, λίγος κόσμος να κυκλοφορεί στους δρόμους, γενικά ήταν σαν μια μελαγχολική βροχερή ημέρα ελληνικού Νοέμβρη.
DSC_0241.JPG

Ξεστρατίζοντας από τη κεντρική πλατεία, πέφτω πάνω στη Δημοτική αγορά που ήταν ανοιχτή και αποφασίζω να χαθώ μέσα της. Τους πάγκους με τα εξωτικά φρούτα που μύριζαν υπέροχα, διαδέχτηκαν πάγκοι με λαχανικά, κρέατα με μυαλά, στομάχια και κομμένα κεφάλια βοοειδών. Στο 1ο όροφο βρισκόντουσαν πάγκοι με φαγητό όπου έτρωγαν δεκάδες ντόπιοι, αλλά πέραν του χαριτωμένου θεάματος δε θα ρίσκαρα επουδενί μια ωραία γαστρεντερίτιδα στην αρχή του ταξιδιού, οπότε κατέβηκα πάλι στο ισόγειο, όπου έπεσα πάνω στους πάγκους με τους φρέσκους χυμούς. Διάλεξα ένα πάγκο με μια χαριτωμένη γιαγιά και παράγγειλα ένα χυμό maracuja, δηλ. από φρούτα του πάθους. Ευτελές τίμημα για 2 μεγάλα ποτήρια χυμό, χάζι στο κόσμο που καθόταν τριγύρω και έξοδος από την αγορά, όπου με περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη.
DSC_0261.JPG
DSC_0263.JPG

Ο ήλιος έκανε δειλά δειλά την εμφάνισή του, φωτίζοντας αχνά μέσα από τα σύννεφα το λευκό των κτιρίων. Επιτέλους η πόλη πήρε λίγο τα πάνω της: λευκές εκκλησίες, υπέροχα αρχοντικά με εξώστες που θυμίζουν Ανδαλουσία. Η βόλτα μου με πάει βόρεια στη Plaza Libertad με τον οβελίσκο και το όμορφο Teatro Gran Mariscal. Λίγο παραπέρα το πάρκο Σιμόν Μπολιβάρ και το επιβλητικό κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Βολιβίας. Καθώς είχε πλησιάσει απόγευμα, πήρα το δρόμο της επιστροφής. Είχα δει τόσο λίγο την πόλη, ο χρόνος ήταν λιγοστός, αλλά θα είχα και την αυριανή ημέρα. Ήταν ώρα να ξεκουραστώ λίγο, να αλλάξω και να ανηφορίσω προς τη Recoletaγια να δω το ηλιοβασίλεμα με θέα όλη τη πόλη.
DSC_0272.JPG
DSC_0283.JPG
DSC_0292.JPG
DSC_0293.JPG

Βγαίνοντας από το δωμάτιο, βλέπω την απότομη ανηφόρα που θα με έφερνε στη πλατεία Recoleta με το ομώνυμο μοναστήρι, σημείο συνάντησης το σούρουπο για ντόπιους και τουρίστες καθώς προσφέρει υπέροχη θέα στη λευκή πόλη που βρίσκεται στα πόδια της. Είχε ήδη σταματήσει να βρέχει από το μεσημέρι, συννεφιά υπήρχε, αλλά το σούρουπο έδινε ένα γλυκό χρώμα στην υπέροχη αποικιακή πλατεία, στην οποία έφτασα σχεδόν στα 4, αφού τέτοια ανηφόρα ακόμα και στο αστείο για Βολιβία ύψος των 2800μ. ήταν πρόσκληση στην εντατική. Το θέαμα όμως με αποζημίωσε πλήρως: υπέροχος χώρος, κεραμοσκεπές, τα κλασσικά λευκά κτίρια και εκκλησίες, ένα όμορφο συντριβάνι στη μέση και μια υπέροχη αψιδωτή στοά στην άκρη της, όπου απολάμβανες τη θέα προς τη πόλη. Κερασάκι στη λευκή τούρτα ένα συγκρότημα που έπαιζε με κιθάρες υπέροχες λάτιν μελωδίες. Η στιγμή ήταν μαγική, τα φώτα στη πλατεία άναψαν, ο ήλιος έπεφτε και επιτέλους αφέθηκα στη μαγεία της Σούκρε και γενικά του ταξιδιού: ήταν η στιγμή νομίζω που με χαλάρωσε για το υπόλοιπο ταξίδι, σίγουρα μια από τις πιο γλυκές αναμνήσεις που έχω ταξιδεύοντας.
DSC_0304.JPG
DSC_0313.JPG
IMG_20180115_065258_130.jpg

 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
πολλά like για την ιστορία αλλά και για τα τραγούδια που ανέβασες!!! Επιτέλους τεμπελόσκυλο αποφάσισες να γράψεις ιστορία; αν και ξεστράτισες από τος παραλίες σε συγχωρώ διότι πρόκειται για ενδιαφέρουσα χώρα...
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.167
Μηνύματα
882.749
Μέλη
38.880
Νεότερο μέλος
Adamamdia

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom