Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ημέρα 0 - Αναχώρηση
- Ημέρα 1
- Ημέρα 2 - Σαϊγκόν (Χο Τσι Μίν)
- Ημέρα 3 - Σαϊγκόν Σήραγγες Cu Chi
- Ημέρα 4 - Εκδρομή στο Δέλτα του ποταμού Μεκόνγκ
- Ημέρα 5 - Άφιξη στη Χόι Αν
- Ημέρα 6 - Χρυσή Γέφυρα
- Ημέρα 7 - Χόι Αν My Son
- Ημέρα 8 - Αναχώρηση για Hue
- Ημέρα 9 - Αυτοκρατορική πόλη Hue
- Ημέρα 10 - Άφιξη σε Ha Noi
- Ημέρα 11 - Ha Noi
- Ημέρα 12 - Hà Nội, Ninh Bình - Hoa Lư - Tràng An - Hang Múa (Mua Cave)
- Ημέρα 13 - Ha Noi
- Ημέρα 14 - Ha Noi
- Ημέρα 15 - Ha Noi
- Ημέρα 16 - Σινγκαπούρη
- Ημέρα 17 - Σιγκαπούρη κ Αναχώρηση
- Επίλογος
Ημέρα 3η: Σαϊγκόν - Σήραγγες Cu Chi
Ήδη στην τρίτη ημέρα και αισθανόμαστε σαν είμαστε πολύ καιρό εδώ. Η σημερινή ημέρα ανήκει στις σήραγγες Cu Chi.
Οι Βιετμίνχ στον αγώνα τους για την ανεξαρτησία του Βιετνάμ βρίσκονται σε συνεχή πόλεμο στην αρχή με την Γαλλία και στη συνέχεια με τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της. Για τις ανάγκες απόκρυψης και ξαφνικών επιθέσεων στον εχθρό σκάφτηκαν εκατοντάδες χιλιόμετρα υπόγειες σήραγγες όπου φιλοξενούσαν ολόκληρες στρατιωτικές μονάδες. Η δημιουργία των σηράγγων αυτών ξεκίνησε επί Γαλλικής αποικιοκρατίας και συνεχίστηκε και κατά την διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ. Επεκτείνονται σε όλο το μήκος της χώρας, από Βορρά μέχρι το Νότο.
Η περιοχή Cu Chi βρίσκεται 70 χλμ βορειοδυτικά της Σαϊγκόν. Το μήκος των σηράγγων πλησιάζει τα 250 χλμ. Οι σήραγγες είναι φτιαγμένες σε τρία επίπεδα, σε ξεχωριστά βάθη.
Το πρώτο επίπεδο ήταν φτιαγμένο σε βάθος τριών μέτρων και περιλάμβανε όλους σχεδόν τους χώρους ενός οργανωμένου στρατοπέδου. Υπήρχαν χώροι απ' όπου πολεμούσαν προς τα έξω, υπνοδωμάτια, τραπεζαρία, ιατρείο με χειρουργείο που διέθετε όλα τα απαραίτητα εργαλεία της εποχής, κουζίνα με ειδικούς βοηθητικούς θαλάμους για να διαφεύγει ο καπνός και να μη γίνεται αντιληπτός από τα εχθρικά αεροπλάνα. Επίσης υπήρχαν χώροι για ανάπαυση και ύπνο. Αυτό το πρώτο επίπεδο υποστηριζόταν από άλλους βοηθητικούς χώρους μέσα στη γη, όπως για παράδειγμα ο χώρος για τη μετατροπή των όπλων του εχθρού ή ραφείο για τις στολές των πολεμιστών.
Το δεύτερο επίπεδο ήταν φτιαγμένο σε βάθος έξι μέτρων και περιλάμβανε το αρχηγείο και τους χώρους των συσκέψεων. Επίσης στο βάθος αυτού του επιπέδου βρίσκονταν και οι παγίδες ενάντια σε κάθε εισβολέα.
Το τρίτο επίπεδο βρισκόταν σε βάθος δέκα μέτρων. Εκεί κύρια ήταν ο μακρύς διάδρομος διαφυγής, που οδηγούσε απευθείας στο ποτάμι, μακριά από τις εχθρικές γραμμές. Πιο κάτω από αυτό το επίπεδο και σε επικοινωνία με όλα τα επίπεδα σε βάθος 15 με 17 μέτρων ήταν τα πηγάδια του νερού.
Ολόκληρο το σύστημα με τις σήραγγες είχε κανονικό εξαερισμό, ενώ απέξω οι τρύπες του είχαν προστατευθεί ανάλογα με το φυσικό περιβάλλον και δεν τις αναγνώριζες ακόμα και όταν... καθόσουν απάνω τους.
Για την κατασκευή των σηράγγων πήρε μέρος ο ντόπιος πληθυσμός των χωριών. Χωρίς την βοήθειά τους θα ήταν αδύνατη η ολοκλήρωση ενός τόσο μεγάλου και πολυσύνθετου έργου.
Ας επανέλθουμε στο σήμερα. Από τη Σαϊγκόν ξεκινούν οργανωμένες εκδρομές προς δύο διαφορετικές τοποθεσίες σηράγγων. Οι σήραγγες Địa đạo Bến Đình είναι πιο κοντά στη Σαϊγκόν ενώ οι σήραγγες Địa Đạo Củ Chi - Bến Dược είναι λίγο πιο μακριά. Επιλέξαμε την μακρύτερη διαδρομή η οποία διαφημίζεται ως λιγότερη τουριστική και μάλλον πρέπει να είναι αλήθεια. Δεν υπήρχαν πολλά τουριστικά γκρουπ εκτός από ομάδες βιετναμέζων (σχολεία, κλπ). Η περιοχή είναι πλήρως αξιοποιημένη τουριστικά. Δεν υπάρχει πρόσβαση σε όλο το μήκος των σηράγγων παρά μόνο σε μερικά μικρά κομμάτια τα οποία έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα για να μπορεί να χωράει άνθρωπος με σωματότυπο διαφορετικό από των Βιετναμέζων (οι σήραγγες ήταν κατασκευασμένες για να χωράνε οι Βιετναμέζοι και κανείς άλλος).
Συνοδός μας στο ταξίδι ήταν ο Vihn ο οποίος ήταν εξαίρετος, δίνοντας όλα τα ιστορικά στοιχεία του χώρου των σηράγγων.
Πηγαίνοντας για τις σήραγγες κάναμε στάση σε εργαστήρι ζωγραφικής όπου ξεκίνησε από τα θύματα των χημικών όπλων που χρησιμοποίησε ο σταρτός των ΗΠΑ κατά την διάρκεια του πολέμου.
Ιδιαίτερη τεχνική πολύ αξιόλογη με σπουδαίο αισθητικό αποτέλεσμα. Υπάρχει έκθεση και πωλητήριο των έργων.
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας και αφού περάσαμε από αμέτρητους οριζόνες φτάσαμε στο χώρο της ξενάγησης.
Στην φωτογραφία παρακάτω φαίνονται οι στρατιώτες της Βιετμινχ που πολέμησαν στο Νότιο Βιετνάμ εναντίον στα αμερικανικά στρατεύματα. Με την πράσινη είναι στρατιώτης ο οποίος ανήκε στον στρατό του Βόρειου Βιετνάμ (η στολή προέρχεται από την Κίνα). Με την μαύρη στολή είναι ντόπιος στρατιώτης και η στολή είναι ραμμένη από τον ντόπιο πληθυσμό. Ο πράσινος στρατιώτης δρούσε την ημέρα ενω ο μαύρος στρατιώτης τη νύχτα αφού είχαν άριστη γνώση της ζούγκλας.
Μετά την παρακολούθηση προπαγανδιστικής ταινίας της εποχής (των Βιετμινχ) ο ξεναγός μας έκανε μια αναλυτική παρουσία των σηράγγων.
Οι επόμενες φωτογραφίες είναι από την περιήγησή μας στον χώρο. Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται μία από τις πολλές εισόδους στις σήραγγες. Είναι προσβάσιμη, προχωράς καθιστός (ή στα τέσσερα εάν είσαι ψηλός) και είναι μικρής απόστασης. Εμένα ακόμη πονάνε τα πόδια! Αξιόλογη εμπειρία.
Πηγάδι πόσιμου νερού.
Ο Vinh μας εξηγεί τον τρόπο κάλυψης των οπών από το οποίο έμπαινε οξυγόνο στις σήραγγες.
Η γνωστή παγίδα με τις λόγχες μπαμπού. Όποιος στρατιώτης του εχθρού πατούσε και έπεφτε δεν ξαναέβγαινε ζωντανός (οι μύτες είχαν δηλητήριο φιδιού). Οι παγίδες αυτές χρησιμοποιούνταν για να προκαλούν φόβο στον εχθρό έτσι ώστε να μην πλησιάζει τις σήραγγες. Μετά την πτώση δύο-τριών στρατιωτών ουσιαστικά αχρηστεύονταν.
Χώρος χειρουργίου.
Χώρος συσκέψεων και πολιτικών μαθημάτων.
Διάλλειμα γεύσης με κasava.
Κατασκευή σανδαλιών για τους στρατιώτες. Οι στρατιώτες της Βιετμιν φορούσαν σανδάλια από καουτσούκ και μάλιστα ανάποδα για να μπερδεύουν τον εχθρό.
Στη συνέχεια, φεύγοντας από τον χώρο της ξενάγησης, το πρόγραμμα περιελάμβανε στάση στο σκοπευτήριο για σκοποβολή με όπλα του αμερικάνικου ή του βιετναμέζικου στρατού. Η τιμή για δέκα σφαίρες είναι 600.000 VND (περίπου 22 ευρώ). Υπερβολικό το θεωρώ. Το αποφύγαμε.
Επιτέλους ήρθε η ώρα του φαγητού. Μεταφερθήκαμε σε ένα τοπικό εστιατόριο όπου παραγγείλαμε, κλασικά, σούπα (pho) με noodles, ρύζι και spring rools.
Επιστροφή στο ξενοδοχείο, ολιγόλεπτη ξεκούραση και αλλαγή ρούχων (πολύ υγρασία!!!) και γρήγορο τρέξιμο για να προλάβουμε να πάμε στο Ναό των Δέκα Χιλιάδων Βούδα. Τον βρήκαμε ανάμεσα σε κτήρια κτισμένα δεξιά και αριστερά του.
Στα πόδια του Βούδα φαίνονται τα δώρα που αφήνουν οι πιστοί τα οποία είναι φρούτα.
Φύγαμε με έντονα συναισθήματα και προβληματισμό για την δύναμη της πίστης σε θεούς, είτε είναι στη Δύση, είτε στην Ανατολή.
Για αλλαγή πήγαμε για ένα καφέ με ...αυγό. Έχοντας έντονη ανησυχία για το γευστικό αποτέλεσμα το τολμήσαμε. Η γεύση ήταν μοναδική. Δυνατός καφές (ή κακάο) και στο βάθος γεύση αυγού. Συνιστάται!
Επιστροφή στο ξενοδοχείο μέσω της Bui Vien. Δρόμος με έντονη νυχτερινή ζωή, εκκωφαντικούς ήχους, κορίτσια να χορεύουν σχεδόν ημίγυμνα, πολλούς νεαρούς που σε τραβάνε από το μανίκι για να καθήσεις στο μαγαζί τους, και άλλα πολλά.
Και για το κλείσιμο της ημέρας (και της νύχτας) η επόμενη φωτογραφία αφιερώνεται σε όποιον διαβάζει...
Σιγά μην έλειπε το σουβλάκι και το τζατζίκι! Και στο τραπέζι αριστερά ένας αμερικάνος έτρωγε φακές και μας έλεγε πόσο πολύ του αρέσει η Ελλάδα. Πολύ σουρεάλ!
Η νύχτα προχώρησε, οι εικόνες και τα χρώματα της ημέρας που βιώσαμε βάρυναν τα βλέφαρα που άρχισαν να κλείνουν.
Chúc ngủ ngon!
Ήδη στην τρίτη ημέρα και αισθανόμαστε σαν είμαστε πολύ καιρό εδώ. Η σημερινή ημέρα ανήκει στις σήραγγες Cu Chi.
Οι Βιετμίνχ στον αγώνα τους για την ανεξαρτησία του Βιετνάμ βρίσκονται σε συνεχή πόλεμο στην αρχή με την Γαλλία και στη συνέχεια με τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της. Για τις ανάγκες απόκρυψης και ξαφνικών επιθέσεων στον εχθρό σκάφτηκαν εκατοντάδες χιλιόμετρα υπόγειες σήραγγες όπου φιλοξενούσαν ολόκληρες στρατιωτικές μονάδες. Η δημιουργία των σηράγγων αυτών ξεκίνησε επί Γαλλικής αποικιοκρατίας και συνεχίστηκε και κατά την διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ. Επεκτείνονται σε όλο το μήκος της χώρας, από Βορρά μέχρι το Νότο.
Η περιοχή Cu Chi βρίσκεται 70 χλμ βορειοδυτικά της Σαϊγκόν. Το μήκος των σηράγγων πλησιάζει τα 250 χλμ. Οι σήραγγες είναι φτιαγμένες σε τρία επίπεδα, σε ξεχωριστά βάθη.
Το πρώτο επίπεδο ήταν φτιαγμένο σε βάθος τριών μέτρων και περιλάμβανε όλους σχεδόν τους χώρους ενός οργανωμένου στρατοπέδου. Υπήρχαν χώροι απ' όπου πολεμούσαν προς τα έξω, υπνοδωμάτια, τραπεζαρία, ιατρείο με χειρουργείο που διέθετε όλα τα απαραίτητα εργαλεία της εποχής, κουζίνα με ειδικούς βοηθητικούς θαλάμους για να διαφεύγει ο καπνός και να μη γίνεται αντιληπτός από τα εχθρικά αεροπλάνα. Επίσης υπήρχαν χώροι για ανάπαυση και ύπνο. Αυτό το πρώτο επίπεδο υποστηριζόταν από άλλους βοηθητικούς χώρους μέσα στη γη, όπως για παράδειγμα ο χώρος για τη μετατροπή των όπλων του εχθρού ή ραφείο για τις στολές των πολεμιστών.
Το δεύτερο επίπεδο ήταν φτιαγμένο σε βάθος έξι μέτρων και περιλάμβανε το αρχηγείο και τους χώρους των συσκέψεων. Επίσης στο βάθος αυτού του επιπέδου βρίσκονταν και οι παγίδες ενάντια σε κάθε εισβολέα.
Το τρίτο επίπεδο βρισκόταν σε βάθος δέκα μέτρων. Εκεί κύρια ήταν ο μακρύς διάδρομος διαφυγής, που οδηγούσε απευθείας στο ποτάμι, μακριά από τις εχθρικές γραμμές. Πιο κάτω από αυτό το επίπεδο και σε επικοινωνία με όλα τα επίπεδα σε βάθος 15 με 17 μέτρων ήταν τα πηγάδια του νερού.
Ολόκληρο το σύστημα με τις σήραγγες είχε κανονικό εξαερισμό, ενώ απέξω οι τρύπες του είχαν προστατευθεί ανάλογα με το φυσικό περιβάλλον και δεν τις αναγνώριζες ακόμα και όταν... καθόσουν απάνω τους.
Για την κατασκευή των σηράγγων πήρε μέρος ο ντόπιος πληθυσμός των χωριών. Χωρίς την βοήθειά τους θα ήταν αδύνατη η ολοκλήρωση ενός τόσο μεγάλου και πολυσύνθετου έργου.
Ας επανέλθουμε στο σήμερα. Από τη Σαϊγκόν ξεκινούν οργανωμένες εκδρομές προς δύο διαφορετικές τοποθεσίες σηράγγων. Οι σήραγγες Địa đạo Bến Đình είναι πιο κοντά στη Σαϊγκόν ενώ οι σήραγγες Địa Đạo Củ Chi - Bến Dược είναι λίγο πιο μακριά. Επιλέξαμε την μακρύτερη διαδρομή η οποία διαφημίζεται ως λιγότερη τουριστική και μάλλον πρέπει να είναι αλήθεια. Δεν υπήρχαν πολλά τουριστικά γκρουπ εκτός από ομάδες βιετναμέζων (σχολεία, κλπ). Η περιοχή είναι πλήρως αξιοποιημένη τουριστικά. Δεν υπάρχει πρόσβαση σε όλο το μήκος των σηράγγων παρά μόνο σε μερικά μικρά κομμάτια τα οποία έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα για να μπορεί να χωράει άνθρωπος με σωματότυπο διαφορετικό από των Βιετναμέζων (οι σήραγγες ήταν κατασκευασμένες για να χωράνε οι Βιετναμέζοι και κανείς άλλος).
Συνοδός μας στο ταξίδι ήταν ο Vihn ο οποίος ήταν εξαίρετος, δίνοντας όλα τα ιστορικά στοιχεία του χώρου των σηράγγων.
Πηγαίνοντας για τις σήραγγες κάναμε στάση σε εργαστήρι ζωγραφικής όπου ξεκίνησε από τα θύματα των χημικών όπλων που χρησιμοποίησε ο σταρτός των ΗΠΑ κατά την διάρκεια του πολέμου.




Ιδιαίτερη τεχνική πολύ αξιόλογη με σπουδαίο αισθητικό αποτέλεσμα. Υπάρχει έκθεση και πωλητήριο των έργων.
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας και αφού περάσαμε από αμέτρητους οριζόνες φτάσαμε στο χώρο της ξενάγησης.


Στην φωτογραφία παρακάτω φαίνονται οι στρατιώτες της Βιετμινχ που πολέμησαν στο Νότιο Βιετνάμ εναντίον στα αμερικανικά στρατεύματα. Με την πράσινη είναι στρατιώτης ο οποίος ανήκε στον στρατό του Βόρειου Βιετνάμ (η στολή προέρχεται από την Κίνα). Με την μαύρη στολή είναι ντόπιος στρατιώτης και η στολή είναι ραμμένη από τον ντόπιο πληθυσμό. Ο πράσινος στρατιώτης δρούσε την ημέρα ενω ο μαύρος στρατιώτης τη νύχτα αφού είχαν άριστη γνώση της ζούγκλας.

Μετά την παρακολούθηση προπαγανδιστικής ταινίας της εποχής (των Βιετμινχ) ο ξεναγός μας έκανε μια αναλυτική παρουσία των σηράγγων.


Οι επόμενες φωτογραφίες είναι από την περιήγησή μας στον χώρο. Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται μία από τις πολλές εισόδους στις σήραγγες. Είναι προσβάσιμη, προχωράς καθιστός (ή στα τέσσερα εάν είσαι ψηλός) και είναι μικρής απόστασης. Εμένα ακόμη πονάνε τα πόδια! Αξιόλογη εμπειρία.

Πηγάδι πόσιμου νερού.

Ο Vinh μας εξηγεί τον τρόπο κάλυψης των οπών από το οποίο έμπαινε οξυγόνο στις σήραγγες.

Η γνωστή παγίδα με τις λόγχες μπαμπού. Όποιος στρατιώτης του εχθρού πατούσε και έπεφτε δεν ξαναέβγαινε ζωντανός (οι μύτες είχαν δηλητήριο φιδιού). Οι παγίδες αυτές χρησιμοποιούνταν για να προκαλούν φόβο στον εχθρό έτσι ώστε να μην πλησιάζει τις σήραγγες. Μετά την πτώση δύο-τριών στρατιωτών ουσιαστικά αχρηστεύονταν.


Χώρος χειρουργίου.

Χώρος συσκέψεων και πολιτικών μαθημάτων.

Διάλλειμα γεύσης με κasava.


Κατασκευή σανδαλιών για τους στρατιώτες. Οι στρατιώτες της Βιετμιν φορούσαν σανδάλια από καουτσούκ και μάλιστα ανάποδα για να μπερδεύουν τον εχθρό.

Στη συνέχεια, φεύγοντας από τον χώρο της ξενάγησης, το πρόγραμμα περιελάμβανε στάση στο σκοπευτήριο για σκοποβολή με όπλα του αμερικάνικου ή του βιετναμέζικου στρατού. Η τιμή για δέκα σφαίρες είναι 600.000 VND (περίπου 22 ευρώ). Υπερβολικό το θεωρώ. Το αποφύγαμε.

Επιτέλους ήρθε η ώρα του φαγητού. Μεταφερθήκαμε σε ένα τοπικό εστιατόριο όπου παραγγείλαμε, κλασικά, σούπα (pho) με noodles, ρύζι και spring rools.




Επιστροφή στο ξενοδοχείο, ολιγόλεπτη ξεκούραση και αλλαγή ρούχων (πολύ υγρασία!!!) και γρήγορο τρέξιμο για να προλάβουμε να πάμε στο Ναό των Δέκα Χιλιάδων Βούδα. Τον βρήκαμε ανάμεσα σε κτήρια κτισμένα δεξιά και αριστερά του.

Στα πόδια του Βούδα φαίνονται τα δώρα που αφήνουν οι πιστοί τα οποία είναι φρούτα.


Φύγαμε με έντονα συναισθήματα και προβληματισμό για την δύναμη της πίστης σε θεούς, είτε είναι στη Δύση, είτε στην Ανατολή.
Για αλλαγή πήγαμε για ένα καφέ με ...αυγό. Έχοντας έντονη ανησυχία για το γευστικό αποτέλεσμα το τολμήσαμε. Η γεύση ήταν μοναδική. Δυνατός καφές (ή κακάο) και στο βάθος γεύση αυγού. Συνιστάται!

Επιστροφή στο ξενοδοχείο μέσω της Bui Vien. Δρόμος με έντονη νυχτερινή ζωή, εκκωφαντικούς ήχους, κορίτσια να χορεύουν σχεδόν ημίγυμνα, πολλούς νεαρούς που σε τραβάνε από το μανίκι για να καθήσεις στο μαγαζί τους, και άλλα πολλά.



Και για το κλείσιμο της ημέρας (και της νύχτας) η επόμενη φωτογραφία αφιερώνεται σε όποιον διαβάζει...

Σιγά μην έλειπε το σουβλάκι και το τζατζίκι! Και στο τραπέζι αριστερά ένας αμερικάνος έτρωγε φακές και μας έλεγε πόσο πολύ του αρέσει η Ελλάδα. Πολύ σουρεάλ!
Η νύχτα προχώρησε, οι εικόνες και τα χρώματα της ημέρας που βιώσαμε βάρυναν τα βλέφαρα που άρχισαν να κλείνουν.
Chúc ngủ ngon!
Last edited by a moderator: