delmem2233
Member
- Μηνύματα
- 392
- Likes
- 4.199
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο
- Κεφάλαιο 3ο (Antigua)
- Κεφάλαιο 4ο
- Κεφάλαιο 5ο
- Κεφάλαιο 6ο
- Κεφάλαιο 7ο
- Κεφάλαιο 8ο
- Κεφάλαιο 9ο
- Κεφάλαιο 10ο
- Κεφάλαιο 11ο
- Κεφάλαιο 12ο
- Κεφάλαιο 13ο
- Κεφάλαιο 14ο
- Κεφάλαιο 15ο
- Κεφάλαιο 16ο
- Κεφάλαιο 17ο
- Κεφάλαιο 18ο
- Κεφάλαιο 19ο
- Κεφάλαιο 20ο
- Κεφάλαιο 21ο
- Κεφάλαιο 22ο
- Κεφάλαιο 23ο
- Κεφάλαιο 24ο
- Κεφάλαιο 25ο
- Κεφάλαιο 26ο
- Κεφάλαιο 27ο
¡Que chilero! (Υπακούω, όπως βλέπετε...). “Damn awesome”, στα Αγγλικά. Στα Ελληνικά; Η δική μου, ελαφρώς (τι “ελαφρώς” δηλαδή...) αθυρόστομη εκδοχή, είναι “και γαμώ τις φάσεις”. Όπως για παράδειγμα, δύο και μισή μετά τα μεσάνυχτα, να κοιμάσαι ήσυχα και ωραία στο κρεβατάκι σου, ξαφνικά να ακούς τα ξύλα στο ταβάνι του δωματίου σου να κουτουλάνε μεταξύ τους, αμέσως μετά να αισθάνεσαι το κρεβάτι να πηγαίνει πέρα-δώθε, και να λες... “εντάξει μωρέ, σεισμός γίνεται, μέχρι να γυρίσω πλευρό θα έχει τελειώσει”. Αμ δε... Πέρασαν αρκετά δευτερόλεπτα, και το τράνταγμα αντί να υποχωρούσε, δυνάμωνε. Σηκώθηκα, κάθισα στο κρεβάτι, όχι ιδιαίτερα τρομαγμένος, όσο πολύ περισσότερο ενθουσιασμένος(!), και περίεργος να δω πόσο ακόμη θα κρατούσε.
Πέρασαν ακόμη περισσότερα δευτερόλεπτα, και ο σεισμός... τον χαβά του. Σηκώθηκα, κι αισθάνθηκα το έδαφος να κάνει οκταράκια, όμως το δωμάτιο ήταν πολύ σκοτεινό, και η έλλειψη φωτός μού έκανε χαλάστρα. Ήθελα να... απολαύσω την όλη φάση με όλες τις αισθήσεις μου, ΚΑΙ με την όραση. Άνοιξα την πόρτα, κι άκουσα όλα τα σκυλιά της γειτονιάς να γαβγίζουν σαν λυσσασμένα. Το μάτι μου έπεσε αριστερά σε ένα σκοινί με απλωμένα ρούχα. Τα μπλουζάκια των πιτσιρικιών του σπιτιού που η κυρα-Νόρμα είχε απλώσει ώρες νωρίτερα, χόρευαν... Αλλά ΧΟΡΕΥΑΝ... Και το έδαφος το βιολί του, οκταράκια και... δώσ' του κι άλλα οκταράκια... Ήταν σαν να είχα πιει μια-δυο μπίρες και να πήγαινα δεξιά-αριστερά-πέρα-δώθε, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση ήταν το έδαφος που... τα είχε τσούξει. Ειλικρινά, θυμήθηκα κάτι σκηνές από το “Big in Japan” όπου οι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να ισορροπήσουν πάνω σε κινούμενες επιφάνειες. Ακούμπησα με το αριστερό χέρι τον τοίχο δίπλα στην πόρτα του δωματίου, και τότε κατάλαβα ακόμη καλύτερα πόσο κουνιόταν το έδαφος. Τη μία στιγμή ο αριστερός ώμος μου σχεδόν ακουμπούσε τον τοίχο, και την επόμενη έπρεπε να βάλω κόντρα το δεξί πόδι για να μη φύγω στην άλλη πλευρά... ¡Que chilero! πραγματικά... Συνολικά το “πανηγύρι” κράτησε πάνω από ένα λεπτό, όμως δεν θέλω να μείνει κανείς με την εντύπωση ότι ήταν κάτι... δεν ξέρω... “τρεχάτε στους δρόμους κι όποιος σωθεί σώθηκε...” Κατά έναν παράξενο τρόπο, επικρατούσε... γαλήνη (με εξαίρεση τις... “κότες” τα σκυλιά που ξελαρυγγιάζονταν στο γάβγισμα). Κανείς από τους “chapines” (χαϊδευτικό των Γουατεμαλτέκων) του σπιτιού δεν μπήκε στον κόπο να βγει στην αυλή, ούτε κάποιος από την άλλη οικογένεια, στην απέναντι πλευρά της αυλής. Μόνο εγώ βγήκα (μη χάσω...).
Το επόμενο πρωί μπήκα στο ίντερνετ και είδα τι ακριβώς είχε συμβεί. Συμπόνεσα τους τουρίστες σε ένα ξενοδοχείο στο San Pedro Sula, στις Ονδούρες, πόλη που βρίσκεται σχετικά κοντά στο επίκεντρο του σεισμού. Διάβασα ότι πανικοβλήθηκαν κι έτρεξαν έξω από το ξενοδοχείο. Σκέφτηκα ότι αν ΕΜΕΙΣ, ΕΔΩ, ΤΟΣΟ μακριά από το επίκεντρο του σεισμού, κουνηθήκαμε ΤΟΣΟ, τότε οι δύσμοιροι τουρίστες, και φυσικά οι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής, πρέπει να τα χρειάστηκαν για τα καλά... Μια και ο σεισμός έγινε κατά τις δύο και μισή μετά τα μεσάνυχτα, εδώ, οι εφημερίδες είχαν ήδη, εννοείται, κλείσει, και την επόμενη μέρα δεν είχαν τίποτα σχετικό. Στο φύλλο της Παρασκευής όμως, είχαν ένα μάτσο φωτογραφίες από καταστροφές που προκάλεσε ο σεισμός σε όλη σχεδόν τη Γουατεμάλα. Μέχρι και γέφυρες κατέρρευσαν... 7,1 ήταν αυτά...
Μαζί με το έδαφος όμως, μάλλον κουνήθηκε λίγο και το μυαλό μου, επειδή το πρωί, μετά τον σεισμό, ξύπνησα και πήρα κάποιες αποφάσεις που καιρός ήταν να πάρω, σχετικά με το πώς πάνω-κάτω θα κυλήσει το αμέσως επόμενο κομμάτι του ταξιδιού. Δευτέρα πρωί άρχισα μαθήματα σε νέα σχολή, encantado de la vida, (“μέσα στην τρελή χαρά”, σε ελεύθερη μετάφραση), όπως θα έλεγε και η ανεπίσημη δεύτερη δασκάλα μου, μια Βελγίδα που δουλεύει στην Γουάτε, την Πρωτεύουσα, και με βοηθάει καθημερινά ΠΟΛΥ με τα correos της στα Ισπανικά. Έλα μου όμως που η μάνα μου πρέπει να έπαιρνε ληγμένα όταν με είχε στην κοιλιά της, καταδικάζοντάς με σε εντυπωσιακές μεταπτώσεις στη διάθεσή μου! Μισή ώρα μετά την έναρξη του μαθήματος τη Δευτέρα, είχα ήδη αποφασίσει να μην επιστρέψω την επόμενη μέρα(!). Στράβωσα με τον δάσκαλο. Καλός, χρυσός και άγιος, όμως κατά τη διάρκεια του μαθήματος αισθανόμουν ότι... τον έσερνα, ότι τον κουβαλούσα στην πλάτη, ότι διαρκώς εγώ του έλεγα τι θα κάναμε μετά, κι εκείνος απλά... ήταν παρών. Κυρίως όμως με εκνεύρισε επειδή δεν με διόρθωνε.
Από την πρώτη στιγμή του είχα πει ότι ήθελα να με διορθώνει, χωρίς να φοβάται ότι θα εκνευριζόμουν (απ' ότι έχω καταλάβει, επειδή τα μαθήματα στη Γουατεμάλα είναι one on one, ένας δάσκαλος με έναν μαθητή, πολλοί δάσκαλοι αποφεύγουν να... γίνονται κακοί διορθώνοντας διαρκώς τους μαθητές τους, με τον φόβο ότι οι μαθητές θα ζητήσουν από τον διευθυντή της σχολής τους άλλον δάσκαλο). Χρυσό τον έκανα τον αξιαγάπητο, κατά τα άλλα, Κάρλος, να με διορθώνει, εκείνος τίποτα... Για να μην τον κατσαδιάζω άδικα πάντως, η αλήθεια είναι ότι και δάσκαλο μπορούσα να είχα αλλάξει, και άλλα πράγματα μπορούσα να είχα κάνει, όμως βασικά αισθάνθηκα, ξαφνικά, κουρασμένος. Τις δύο προηγούμενες βδομάδες τελείωνε το τετράωρο μάθημα και ήμουν σαν θεατής συναυλίας που δεν αφήνει το συγκρότημα να φύγει από τη σκηνή, ζητώντας κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα τραγούδια... Τη Δευτέρα, μετά από μόλις μισή ώρα, δεν έβλεπα την ώρα να τελειώσει το μάθημα και να φύγω... Το υπόλοιπο της ημέρας πέρασε με την αφεντιά μου να σκέφτεται πώς θα μπορούσα να περάσω τη βδομάδα στη Xela, κάνοντας καθημερινά εξορμήσεις στη γύρω περιοχή. Ομολογώ ότι αισθανόμουν... ανακουφισμένος που το υπόλοιπο της εβδομάδας δεν θα έκανα μαθήματα. Πέρασα αρκετή ώρα μιλώντας με την κυρα-Νόρμα, τον σύζυγό της, και τα τρία παιδιά τους, σκέφτηκα ότι καθημερινά μπορούσα να δουλεύω τα Ισπανικά μου μαζί τους, οπότε... όλα καλά.
Την Τρίτη πήγα στο κοντινό San Andres Xecul, για να δω μία “κουφή” εκκλησία (η πρόσοψή της τουλάχιστον είναι τέτοια), που είχα δει σε φωτογραφίες. Ένας ντόπιος μού επέστησε την προσοχή σε λεπτομέρειες που αν δεν τον είχα δίπλα μου, θα μου είχαν ξεφύγει, ή θα τις είχα προσέξει χωρίς όμως να ξέρω το νόημά τους, γιατί δηλαδή κάθε φιγούρα στην πρόσοψη βρίσκεται εκεί που βρίσκεται, γιατί όχι κάποια άλλη φιγούρα στη θέση της, γιατί όχι σε κάποιο άλλο σημείο της πρόσοψης. Άρχισε να βρέχει. Άρχισε να ρίχνει χαλάζι. Άρχισε να φυσάει και ταυτόχρονα να ρίχνει τρελό χαλάζι, όμως... άλλο που δεν ήθελα. Τρύπωσα στην εκκλησία, σκαρφίστηκα μία πρόχειρη πατέντα για να προστατέψω τον φακό της φωτογραφικής μηχανής που είχα μαζί μου, κι έβγαλα μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες φωτογραφίες που έχω βγάλει σε αυτό το ταξίδι. Όταν μετά από ένα μισάωρο σταμάτησε η βροχή/χαλαζόπτωση, οι δρόμοι ήταν σκέτοι χείμαρροι. Το San Andres Xecul είναι κτισμένο σε μία βουνοπλαγιά, σχετικά απότομη, και κατέβαινε ΤΟ νερό από την κορυφή του βουνού. Τσαλαβουτώντας στα νερά, πήγα στο σπίτι όπου “φιλοξενείται” ο “San Simón”.
Άντε τώρα να εξηγήσω περί τίνος πρόκειται... Εεεε, ΕΙΝΑΙ “άγιος”, με την έννοια ότι πολλοί ντόπιοι πηγαίνουν και προσεύχονται μπροστά του, προσφέροντάς του -κυρίως- τσιγάρα και αλκοόλ. Στο σπίτι που πήγα (κανονικό σπίτι, κανονικής οικογένειας, ο “άγιος” δεν “φιλοξενείται” σε εκκλησία), υπήρχαν σε ένα δωμάτιο δύο... να τις πω “κούκλες”;, δύο ανθρώπινα ομοιώματα τέλος πάντων, σε φυσικό μέγεθος, καθιστές φιγούρες, με γυαλιά ηλίου, κουλ ντύσιμο, δερμάτινα γάντια, γενικά εμφάνιση νταβατζίκου, με “υποδοχή” στο στόμα για τοποθέτηση τσιγάρου, και τρύπα για να μπορούν οι πιστοί να χύνουν αλκοόλ στο “στόμα”. Αν έβλεπα στην Ελλάδα κάτι παρόμοιο, θα έπαιρνα ανάποδες (δεν είμαι που δεν είμαι της εκκλησίας, αν έβλεπα και κάτι τέτοιο...). Εδώ όμως μου φάνηκε α π ί σ τ ε υ τ α ενδιαφέρον, και δεν ήθελα να φύγω. Το San Andres Xecul είναι σχεδόν 100% Μάγια, οι ladinos είναι πολύ λίγοι, και στους δρόμους, αλλά και στο σπίτι του “αγίου”, ακούς μόνο Κιτσέ, μία από τις γλώσσες των Μάγιας. “Πιστοί” όχι απλά προσεύχονταν, αλλά ειλικρινά έπειθαν με την αφοσίωσή τους, με τον περίεργο Έλληνα να στέκεται σε μια γωνιά και να παρατηρεί με πόση ευλάβεια άναβαν τσιγάρα και τα έβαζαν στο στόμα του “αγίου”, με πόση αυτοσυγκέντρωση έχυναν αλκοόλ στο “στόμα” του, φροντίζοντας να μην στάξει ούτε σταγόνα... Εντυπωσιάστηκα... Και η επίσκεψη έκλεισε παίρνοντας αντί για λεωφορείο ένα “pick-up”, αυτά τα αγροτικά οχήματα με καρότσα, που εδώ χρησιμοποιούνται για μετακινήσεις, συμπληρωματικά των λεωφορείων. Απόλαυση σκέτη... Ξαφνικά αισθάνεσαι πιτσιρίκι ξανά, κι όταν φθάνεις στο τέλος της διαδρομής μένεις με το παράπονο ότι... σου στερούν το αγαπημένο σου παιχνίδι...
Μια και πέρασαν μέρες, αναφέρομαι μόνο στα χάι-λάιτ κάθε ημέρας, διαφορετικά θα μου έπαιρνε ώρες να τελειώσω αυτό το κείμενο. Σαν χάι-λάιτ της Τετάρτης μετράω τον σεισμό, άσχετα αν τυπικά συνέβη την Πέμπτη. Όσο για την Πέμπτη, ο αλλοπρόσαλλος και κυκλοθυμικός Δημήτρης κτύπησε ξανά! Ξύπνησα το πρωί, κι αισθάνθηκα ότι μου είχαν λείψει τα μαθήματα(!). Μου “θύμισα” ότι στη Γουατεμάλα ήρθα πρώτα για να βελτιώσω τα Ισπανικά μου, και μετά για να ταξιδέψω. Αισθάνθηκα ότι φεύγοντας από τη Xela στο τέλος της εβδομάδας θα αδικούσα τον εαυτό μου και τον βασικό σκοπό αυτού του ταξιδιού. Σκέφτηκα ότι... “είμαι εδώ, έχω τα λεφτά που χρειάζονται, και ξέρω με ποιον δάσκαλο σε ποια σχολή είχα τη μεγαλύτερη βελτίωση”. Επόμενη κίνηση, βόλτα μέχρι την σχολή όπου πέρασα τις δύο πρώτες βδομάδες. Pan comido, piece of cake... Μέσα σε δύο λεπτά είχα κανονίσει να κάνω μαθήματα την επόμενη βδομάδα, με συγκεκριμένο δάσκαλο, που μπορεί να έχει σχεδόν τα μισά χρόνια μου (είναι μόλις 21), όμως είναι ακριβώς εκείνος που χρειάζομαι. Δε μου χαϊδεύει τα αυτιά, είναι τελειομανής, και κατέχει τη γλώσσα άψογα. Δεν έχει την εμπειρία άλλων δασκάλων στην ίδια σχολή, ακριβώς όμως επειδή είναι σχετικά καινούργιος στη δουλειά, έχει ακόμη την... άντε, να μην χρησιμοποιήσω άλλη κακή λέξη, ας πω “δίψα”, να προσέχει μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, να μη λέει, “εντάξει μωρέ, δε βαριέσαι, είπε λάθος αυτό που ήθελε να πει, αλλά... άντε, μην τον διακόψω και ψάχνω για δουλειά την επόμενη βδομάδα”.
To ότι ήθελα να κάνω κι άλλα μαθήματα, ήταν ο μισός λόγος που με έκανε να κανονίσω να μείνω μία ακόμη βδομάδα στη Xela. Ο άλλος μισός ήταν απλά ότι... ήθελα να μείνω μία ακόμη βδομάδα στη Xela. Θέτοντάς το εξευτελιστικά απλά και χωρίς ίχνος φαντασίας, “μου αρέσει εδώ”. Ίσως επειδή δεν είναι φανταχτερή πόλη, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι της λείπει κάτι. Ίσως επειδή έχει πολλές cozy γωνιές, κάνοντάς την να μοιάζει με μία μεγάλη αγκαλιά. Ίσως επειδή ο κόσμος είναι πολύ-πολύ-πολύ γλυκός, και συνηθισμένος να βλέπει ξένους, τόσο όσο χρειάζεται, όχι δηλαδή τόσο πολύ που να έχουν φθάσει οι άνθρωποι να βλέπουν “γκρίνγκο” και να τον κοιτάνε σαν κινούμενη τσέπη, ούτε όμως και λίγο, τόσο λίγο που να κοιτούν κάθε “γκρίνγκο” με καχυποψία και μισό μάτι, απρόθυμοι να πιστέψουν ότι αυτοί οι ασπρουλιάρηδες είναι εδώ για να μάθουν Ισπανικά και όχι για να... δεν ξέρω... τους κλέψουν τα παιδιά... Στη Xela αισθάνομαι ότι έχω βρει μία πολύ ζεστή γωνιά, και τώρα που το σκέφτομαι μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε η “μετακόμισή” μου στο σπίτι της κυρα-Νόρμας την περασμένη Κυριακή... Μένω λοιπόν στη Xela μέχρι και το προσεχές Σάββατο, για μία ακόμη βδομάδα, τέταρτη.
Άλλο χάι-λάιτ της Πέμπτης, το βραδινό παιχνίδι της φοβερής και τρομερής Xelajú στο γήπεδό “μας” (πώς με κόβετε; Που ξαφνικά έγινα και φανατικός των “Super Chivos”, των “σούπερ κριαριών”
, για τα πλέι-οφ του πρωταθλήματος. Αυτήν τη φορά δεν μπορούσα να βλέπω τις κορυφές των βουνών που περιέγραψα την περασμένη Κυριακή. Αυτήν τη φορά έπρεπε να... σκάσω και να καθίσω και να δω το παιχνίδι, ρίχνοντας φυσικά ματιές δεξιά-αριστερά στην κερκίδα. ΤΟ χάζι... Παστωμένες σαρδέλες όλοι μας στην κερκίδα, καρφίτσα δεν έπεφτε, εννοείται ότι μέχρι και οι διάδρομοι ήταν πήχτρα στον κόσμο, και haciendo una historia larga corta (making a long story short) ήταν το κλασικό “βάστα να μην χρειαστεί να πάω τουαλέτα, γιατί κάηκα. Μέχρι να φθάσω...” παιχνίδι. Παρεμπιπτόντως, έπρεπε να είχαμε χάσει 1-3, όμως επειδή το ποδόσφαιρο είναι από τα πιο άδικα, άρα και πιο “ανθρώπινα”, αν το σκεφτεί κανείς, αθλήματα, με δύο κουφά γκολ στις καθυστερήσεις νικήσαμε 3-1 (νικήΣΑΜΕ... Ή είσαι κολλημένος με τη Xela ή δεν είσαι...).
Τέλος, χθες, Παρασκευή, πήγα για δεύτερη φορά στο San Francisco El Alto, που φημίζεται για την παρασκευιάτικη αγορά του. Κόσμος και κοσμάκης... Έχεις την αίσθηση ότι ολόκληρη η πόλη (κτισμένη σε πλαγιά βουνού με σούπερ θέα στη γύρω περιοχή) είναι μία αγορά. Δεν υπάρχει δρόμος που να μην καταλαμβάνεται από πωλητές, στην πλειοψηφία τους indígenas γυναίκες, με τις πολύχρωμες φορεσιές τους και τους... “μπόγους” στην πλάτη. Αν προσέξεις, βλέπεις ότι η “κορυφή του μπόγου” μοιάζει με κεφαλάκι παιδιού. Κι αν προσέξεις πιο χαμηλά, μπορεί να δεις δύο μικροσκοπικά ποδαράκια να σκάνε μύτη. Είναι επειδή ο “μπόγος” είναι όντως παιδάκι. Στη Γουατεμάλα έχεις την εντύπωση ότι οι μισές indígenas κυκλοφορούν με έναν τέτοιο “μπόγο” μονίμως στην πλάτη, κάτι που πλάκα-πλάκα δεν αποτελεί υπερβολή, αν σκεφτεί κανείς πόσο μικρές οι κοπέλες Μάγια κάνουν οικογένεια, πόσο μικρές αρχίζουν τα γεννητούρια, και πόσα πιτσιρίκια γεννοβολούν. Κάποιο από τα πολλά παιδιά τους είναι πάντα σε ηλικία κατάλληλη να το κουβαλούν στην πλάτη τους. Μέχρι και στο γήπεδο(!) είδα indígena κοπελίτσα να πουλάει μαστίχες, καραμέλες, τσιγάρα, με έναν μικρό ξύλινο πάγκο μπροστά της, κι έναν “μπόγο” με δύο κιούτικα (εκ του cute) ποδαράκια να κρέμονται λίγο πάνω από τον πισινό της. ΤΟ χάι-λάιτ όμως ήταν όταν η συγκεκριμένη κοπελίτσα έκανε διάλειμμα σε μια γωνιά, έφερε τον μπόμπιρά της μπροστά, και τον θήλασε, εκεί, στην κερκίδα, την ώρα του αγώνα, με τόσο κόσμο τριγύρω! Παρόμοιες σκηνές έχω δει αμέτρητες στη Γουατεμάλα. Θα χρειαζόμουν ένα ξεχωριστό μεγάλο κείμενο για να αναφερθώ σε όλες τις περιπτώσεις θηλασμού που έχω γίνει μάρτυρας, στα πιο απίθανα σημεία, και πάντα με τις Γουατεμαλτέκες να μη δίνουν σημασία στο ποιοι βρίσκονται γύρω τους την ώρα που θηλάζουν τα μωρά τους...
Όσο για τη σημερινή μέρα, την πέρασα σαν κλασικός nurd, κάνοντας τις ασκήσεις των έντεκα εκ των 22 κεφαλαίων ενός βιβλίου που θα χρησιμοποιήσω την προσεχή βδομάδα. Διάλειμμα έκανα μόνο για φαγητό (σούπερ μαγείρισσα η μάνα μου, αλλά κι η κυρα-Νόρμα δεν πάει πίσω), για να τσεκάρω το μέιλ μου, και για μία σύντομη βόλτα το απόγευμα για να πάρω αέρα. Η είσαι party animal και το καις Σάββατο βράδυ, ή δεν είσαι...
Αυτάαααα... Βασικά, αισθάνομαι λίγο σαν τον Ντάστιν Χόφμαν στο Wag the Dog, που είναι μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Στο τέλος ήθελε να το φωνάξει σε όλο τον κόσμο, ήθελε να πει σε όλους τι αριστούργημα είχε σκηνοθετήσει, όμως δεν μπορούσε. Την καλύτερη “δουλειά” της καριέρας του, έπρεπε να προσποιηθεί ότι δεν την είχε σκαρώσει ποτέ... Παρομοίως, σε ένα σάιτ στο οποίο πρόσβαση έχει οποιοσδήποτε, δεν μπορώ να αναφερθώ ΣΤΟ χάι-λάιτ της εβδομάδας, και σίγουρα ένα από ΤΑ χάι-λάιτ του ταξιδιού μέχρι στιγμής, όμως... δεν έχει σημασία, σημασία έχει ότι είμαι ΠΟΛΥ καλά, κι αυτό είναι ό,τι χρειάζεται να ξέρετε εσείς οι λίγοι πιστοί αναγνώστες μου που κάθε φορά που γράφω κάτι αφιερώνεται χρόνο για να με διαβάστε...
Hasta la próxima...
Πέρασαν ακόμη περισσότερα δευτερόλεπτα, και ο σεισμός... τον χαβά του. Σηκώθηκα, κι αισθάνθηκα το έδαφος να κάνει οκταράκια, όμως το δωμάτιο ήταν πολύ σκοτεινό, και η έλλειψη φωτός μού έκανε χαλάστρα. Ήθελα να... απολαύσω την όλη φάση με όλες τις αισθήσεις μου, ΚΑΙ με την όραση. Άνοιξα την πόρτα, κι άκουσα όλα τα σκυλιά της γειτονιάς να γαβγίζουν σαν λυσσασμένα. Το μάτι μου έπεσε αριστερά σε ένα σκοινί με απλωμένα ρούχα. Τα μπλουζάκια των πιτσιρικιών του σπιτιού που η κυρα-Νόρμα είχε απλώσει ώρες νωρίτερα, χόρευαν... Αλλά ΧΟΡΕΥΑΝ... Και το έδαφος το βιολί του, οκταράκια και... δώσ' του κι άλλα οκταράκια... Ήταν σαν να είχα πιει μια-δυο μπίρες και να πήγαινα δεξιά-αριστερά-πέρα-δώθε, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση ήταν το έδαφος που... τα είχε τσούξει. Ειλικρινά, θυμήθηκα κάτι σκηνές από το “Big in Japan” όπου οι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να ισορροπήσουν πάνω σε κινούμενες επιφάνειες. Ακούμπησα με το αριστερό χέρι τον τοίχο δίπλα στην πόρτα του δωματίου, και τότε κατάλαβα ακόμη καλύτερα πόσο κουνιόταν το έδαφος. Τη μία στιγμή ο αριστερός ώμος μου σχεδόν ακουμπούσε τον τοίχο, και την επόμενη έπρεπε να βάλω κόντρα το δεξί πόδι για να μη φύγω στην άλλη πλευρά... ¡Que chilero! πραγματικά... Συνολικά το “πανηγύρι” κράτησε πάνω από ένα λεπτό, όμως δεν θέλω να μείνει κανείς με την εντύπωση ότι ήταν κάτι... δεν ξέρω... “τρεχάτε στους δρόμους κι όποιος σωθεί σώθηκε...” Κατά έναν παράξενο τρόπο, επικρατούσε... γαλήνη (με εξαίρεση τις... “κότες” τα σκυλιά που ξελαρυγγιάζονταν στο γάβγισμα). Κανείς από τους “chapines” (χαϊδευτικό των Γουατεμαλτέκων) του σπιτιού δεν μπήκε στον κόπο να βγει στην αυλή, ούτε κάποιος από την άλλη οικογένεια, στην απέναντι πλευρά της αυλής. Μόνο εγώ βγήκα (μη χάσω...).
Το επόμενο πρωί μπήκα στο ίντερνετ και είδα τι ακριβώς είχε συμβεί. Συμπόνεσα τους τουρίστες σε ένα ξενοδοχείο στο San Pedro Sula, στις Ονδούρες, πόλη που βρίσκεται σχετικά κοντά στο επίκεντρο του σεισμού. Διάβασα ότι πανικοβλήθηκαν κι έτρεξαν έξω από το ξενοδοχείο. Σκέφτηκα ότι αν ΕΜΕΙΣ, ΕΔΩ, ΤΟΣΟ μακριά από το επίκεντρο του σεισμού, κουνηθήκαμε ΤΟΣΟ, τότε οι δύσμοιροι τουρίστες, και φυσικά οι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής, πρέπει να τα χρειάστηκαν για τα καλά... Μια και ο σεισμός έγινε κατά τις δύο και μισή μετά τα μεσάνυχτα, εδώ, οι εφημερίδες είχαν ήδη, εννοείται, κλείσει, και την επόμενη μέρα δεν είχαν τίποτα σχετικό. Στο φύλλο της Παρασκευής όμως, είχαν ένα μάτσο φωτογραφίες από καταστροφές που προκάλεσε ο σεισμός σε όλη σχεδόν τη Γουατεμάλα. Μέχρι και γέφυρες κατέρρευσαν... 7,1 ήταν αυτά...
Μαζί με το έδαφος όμως, μάλλον κουνήθηκε λίγο και το μυαλό μου, επειδή το πρωί, μετά τον σεισμό, ξύπνησα και πήρα κάποιες αποφάσεις που καιρός ήταν να πάρω, σχετικά με το πώς πάνω-κάτω θα κυλήσει το αμέσως επόμενο κομμάτι του ταξιδιού. Δευτέρα πρωί άρχισα μαθήματα σε νέα σχολή, encantado de la vida, (“μέσα στην τρελή χαρά”, σε ελεύθερη μετάφραση), όπως θα έλεγε και η ανεπίσημη δεύτερη δασκάλα μου, μια Βελγίδα που δουλεύει στην Γουάτε, την Πρωτεύουσα, και με βοηθάει καθημερινά ΠΟΛΥ με τα correos της στα Ισπανικά. Έλα μου όμως που η μάνα μου πρέπει να έπαιρνε ληγμένα όταν με είχε στην κοιλιά της, καταδικάζοντάς με σε εντυπωσιακές μεταπτώσεις στη διάθεσή μου! Μισή ώρα μετά την έναρξη του μαθήματος τη Δευτέρα, είχα ήδη αποφασίσει να μην επιστρέψω την επόμενη μέρα(!). Στράβωσα με τον δάσκαλο. Καλός, χρυσός και άγιος, όμως κατά τη διάρκεια του μαθήματος αισθανόμουν ότι... τον έσερνα, ότι τον κουβαλούσα στην πλάτη, ότι διαρκώς εγώ του έλεγα τι θα κάναμε μετά, κι εκείνος απλά... ήταν παρών. Κυρίως όμως με εκνεύρισε επειδή δεν με διόρθωνε.
Από την πρώτη στιγμή του είχα πει ότι ήθελα να με διορθώνει, χωρίς να φοβάται ότι θα εκνευριζόμουν (απ' ότι έχω καταλάβει, επειδή τα μαθήματα στη Γουατεμάλα είναι one on one, ένας δάσκαλος με έναν μαθητή, πολλοί δάσκαλοι αποφεύγουν να... γίνονται κακοί διορθώνοντας διαρκώς τους μαθητές τους, με τον φόβο ότι οι μαθητές θα ζητήσουν από τον διευθυντή της σχολής τους άλλον δάσκαλο). Χρυσό τον έκανα τον αξιαγάπητο, κατά τα άλλα, Κάρλος, να με διορθώνει, εκείνος τίποτα... Για να μην τον κατσαδιάζω άδικα πάντως, η αλήθεια είναι ότι και δάσκαλο μπορούσα να είχα αλλάξει, και άλλα πράγματα μπορούσα να είχα κάνει, όμως βασικά αισθάνθηκα, ξαφνικά, κουρασμένος. Τις δύο προηγούμενες βδομάδες τελείωνε το τετράωρο μάθημα και ήμουν σαν θεατής συναυλίας που δεν αφήνει το συγκρότημα να φύγει από τη σκηνή, ζητώντας κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα τραγούδια... Τη Δευτέρα, μετά από μόλις μισή ώρα, δεν έβλεπα την ώρα να τελειώσει το μάθημα και να φύγω... Το υπόλοιπο της ημέρας πέρασε με την αφεντιά μου να σκέφτεται πώς θα μπορούσα να περάσω τη βδομάδα στη Xela, κάνοντας καθημερινά εξορμήσεις στη γύρω περιοχή. Ομολογώ ότι αισθανόμουν... ανακουφισμένος που το υπόλοιπο της εβδομάδας δεν θα έκανα μαθήματα. Πέρασα αρκετή ώρα μιλώντας με την κυρα-Νόρμα, τον σύζυγό της, και τα τρία παιδιά τους, σκέφτηκα ότι καθημερινά μπορούσα να δουλεύω τα Ισπανικά μου μαζί τους, οπότε... όλα καλά.
Την Τρίτη πήγα στο κοντινό San Andres Xecul, για να δω μία “κουφή” εκκλησία (η πρόσοψή της τουλάχιστον είναι τέτοια), που είχα δει σε φωτογραφίες. Ένας ντόπιος μού επέστησε την προσοχή σε λεπτομέρειες που αν δεν τον είχα δίπλα μου, θα μου είχαν ξεφύγει, ή θα τις είχα προσέξει χωρίς όμως να ξέρω το νόημά τους, γιατί δηλαδή κάθε φιγούρα στην πρόσοψη βρίσκεται εκεί που βρίσκεται, γιατί όχι κάποια άλλη φιγούρα στη θέση της, γιατί όχι σε κάποιο άλλο σημείο της πρόσοψης. Άρχισε να βρέχει. Άρχισε να ρίχνει χαλάζι. Άρχισε να φυσάει και ταυτόχρονα να ρίχνει τρελό χαλάζι, όμως... άλλο που δεν ήθελα. Τρύπωσα στην εκκλησία, σκαρφίστηκα μία πρόχειρη πατέντα για να προστατέψω τον φακό της φωτογραφικής μηχανής που είχα μαζί μου, κι έβγαλα μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες φωτογραφίες που έχω βγάλει σε αυτό το ταξίδι. Όταν μετά από ένα μισάωρο σταμάτησε η βροχή/χαλαζόπτωση, οι δρόμοι ήταν σκέτοι χείμαρροι. Το San Andres Xecul είναι κτισμένο σε μία βουνοπλαγιά, σχετικά απότομη, και κατέβαινε ΤΟ νερό από την κορυφή του βουνού. Τσαλαβουτώντας στα νερά, πήγα στο σπίτι όπου “φιλοξενείται” ο “San Simón”.
Άντε τώρα να εξηγήσω περί τίνος πρόκειται... Εεεε, ΕΙΝΑΙ “άγιος”, με την έννοια ότι πολλοί ντόπιοι πηγαίνουν και προσεύχονται μπροστά του, προσφέροντάς του -κυρίως- τσιγάρα και αλκοόλ. Στο σπίτι που πήγα (κανονικό σπίτι, κανονικής οικογένειας, ο “άγιος” δεν “φιλοξενείται” σε εκκλησία), υπήρχαν σε ένα δωμάτιο δύο... να τις πω “κούκλες”;, δύο ανθρώπινα ομοιώματα τέλος πάντων, σε φυσικό μέγεθος, καθιστές φιγούρες, με γυαλιά ηλίου, κουλ ντύσιμο, δερμάτινα γάντια, γενικά εμφάνιση νταβατζίκου, με “υποδοχή” στο στόμα για τοποθέτηση τσιγάρου, και τρύπα για να μπορούν οι πιστοί να χύνουν αλκοόλ στο “στόμα”. Αν έβλεπα στην Ελλάδα κάτι παρόμοιο, θα έπαιρνα ανάποδες (δεν είμαι που δεν είμαι της εκκλησίας, αν έβλεπα και κάτι τέτοιο...). Εδώ όμως μου φάνηκε α π ί σ τ ε υ τ α ενδιαφέρον, και δεν ήθελα να φύγω. Το San Andres Xecul είναι σχεδόν 100% Μάγια, οι ladinos είναι πολύ λίγοι, και στους δρόμους, αλλά και στο σπίτι του “αγίου”, ακούς μόνο Κιτσέ, μία από τις γλώσσες των Μάγιας. “Πιστοί” όχι απλά προσεύχονταν, αλλά ειλικρινά έπειθαν με την αφοσίωσή τους, με τον περίεργο Έλληνα να στέκεται σε μια γωνιά και να παρατηρεί με πόση ευλάβεια άναβαν τσιγάρα και τα έβαζαν στο στόμα του “αγίου”, με πόση αυτοσυγκέντρωση έχυναν αλκοόλ στο “στόμα” του, φροντίζοντας να μην στάξει ούτε σταγόνα... Εντυπωσιάστηκα... Και η επίσκεψη έκλεισε παίρνοντας αντί για λεωφορείο ένα “pick-up”, αυτά τα αγροτικά οχήματα με καρότσα, που εδώ χρησιμοποιούνται για μετακινήσεις, συμπληρωματικά των λεωφορείων. Απόλαυση σκέτη... Ξαφνικά αισθάνεσαι πιτσιρίκι ξανά, κι όταν φθάνεις στο τέλος της διαδρομής μένεις με το παράπονο ότι... σου στερούν το αγαπημένο σου παιχνίδι...
Μια και πέρασαν μέρες, αναφέρομαι μόνο στα χάι-λάιτ κάθε ημέρας, διαφορετικά θα μου έπαιρνε ώρες να τελειώσω αυτό το κείμενο. Σαν χάι-λάιτ της Τετάρτης μετράω τον σεισμό, άσχετα αν τυπικά συνέβη την Πέμπτη. Όσο για την Πέμπτη, ο αλλοπρόσαλλος και κυκλοθυμικός Δημήτρης κτύπησε ξανά! Ξύπνησα το πρωί, κι αισθάνθηκα ότι μου είχαν λείψει τα μαθήματα(!). Μου “θύμισα” ότι στη Γουατεμάλα ήρθα πρώτα για να βελτιώσω τα Ισπανικά μου, και μετά για να ταξιδέψω. Αισθάνθηκα ότι φεύγοντας από τη Xela στο τέλος της εβδομάδας θα αδικούσα τον εαυτό μου και τον βασικό σκοπό αυτού του ταξιδιού. Σκέφτηκα ότι... “είμαι εδώ, έχω τα λεφτά που χρειάζονται, και ξέρω με ποιον δάσκαλο σε ποια σχολή είχα τη μεγαλύτερη βελτίωση”. Επόμενη κίνηση, βόλτα μέχρι την σχολή όπου πέρασα τις δύο πρώτες βδομάδες. Pan comido, piece of cake... Μέσα σε δύο λεπτά είχα κανονίσει να κάνω μαθήματα την επόμενη βδομάδα, με συγκεκριμένο δάσκαλο, που μπορεί να έχει σχεδόν τα μισά χρόνια μου (είναι μόλις 21), όμως είναι ακριβώς εκείνος που χρειάζομαι. Δε μου χαϊδεύει τα αυτιά, είναι τελειομανής, και κατέχει τη γλώσσα άψογα. Δεν έχει την εμπειρία άλλων δασκάλων στην ίδια σχολή, ακριβώς όμως επειδή είναι σχετικά καινούργιος στη δουλειά, έχει ακόμη την... άντε, να μην χρησιμοποιήσω άλλη κακή λέξη, ας πω “δίψα”, να προσέχει μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, να μη λέει, “εντάξει μωρέ, δε βαριέσαι, είπε λάθος αυτό που ήθελε να πει, αλλά... άντε, μην τον διακόψω και ψάχνω για δουλειά την επόμενη βδομάδα”.
To ότι ήθελα να κάνω κι άλλα μαθήματα, ήταν ο μισός λόγος που με έκανε να κανονίσω να μείνω μία ακόμη βδομάδα στη Xela. Ο άλλος μισός ήταν απλά ότι... ήθελα να μείνω μία ακόμη βδομάδα στη Xela. Θέτοντάς το εξευτελιστικά απλά και χωρίς ίχνος φαντασίας, “μου αρέσει εδώ”. Ίσως επειδή δεν είναι φανταχτερή πόλη, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι της λείπει κάτι. Ίσως επειδή έχει πολλές cozy γωνιές, κάνοντάς την να μοιάζει με μία μεγάλη αγκαλιά. Ίσως επειδή ο κόσμος είναι πολύ-πολύ-πολύ γλυκός, και συνηθισμένος να βλέπει ξένους, τόσο όσο χρειάζεται, όχι δηλαδή τόσο πολύ που να έχουν φθάσει οι άνθρωποι να βλέπουν “γκρίνγκο” και να τον κοιτάνε σαν κινούμενη τσέπη, ούτε όμως και λίγο, τόσο λίγο που να κοιτούν κάθε “γκρίνγκο” με καχυποψία και μισό μάτι, απρόθυμοι να πιστέψουν ότι αυτοί οι ασπρουλιάρηδες είναι εδώ για να μάθουν Ισπανικά και όχι για να... δεν ξέρω... τους κλέψουν τα παιδιά... Στη Xela αισθάνομαι ότι έχω βρει μία πολύ ζεστή γωνιά, και τώρα που το σκέφτομαι μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε η “μετακόμισή” μου στο σπίτι της κυρα-Νόρμας την περασμένη Κυριακή... Μένω λοιπόν στη Xela μέχρι και το προσεχές Σάββατο, για μία ακόμη βδομάδα, τέταρτη.
Άλλο χάι-λάιτ της Πέμπτης, το βραδινό παιχνίδι της φοβερής και τρομερής Xelajú στο γήπεδό “μας” (πώς με κόβετε; Που ξαφνικά έγινα και φανατικός των “Super Chivos”, των “σούπερ κριαριών”
Τέλος, χθες, Παρασκευή, πήγα για δεύτερη φορά στο San Francisco El Alto, που φημίζεται για την παρασκευιάτικη αγορά του. Κόσμος και κοσμάκης... Έχεις την αίσθηση ότι ολόκληρη η πόλη (κτισμένη σε πλαγιά βουνού με σούπερ θέα στη γύρω περιοχή) είναι μία αγορά. Δεν υπάρχει δρόμος που να μην καταλαμβάνεται από πωλητές, στην πλειοψηφία τους indígenas γυναίκες, με τις πολύχρωμες φορεσιές τους και τους... “μπόγους” στην πλάτη. Αν προσέξεις, βλέπεις ότι η “κορυφή του μπόγου” μοιάζει με κεφαλάκι παιδιού. Κι αν προσέξεις πιο χαμηλά, μπορεί να δεις δύο μικροσκοπικά ποδαράκια να σκάνε μύτη. Είναι επειδή ο “μπόγος” είναι όντως παιδάκι. Στη Γουατεμάλα έχεις την εντύπωση ότι οι μισές indígenas κυκλοφορούν με έναν τέτοιο “μπόγο” μονίμως στην πλάτη, κάτι που πλάκα-πλάκα δεν αποτελεί υπερβολή, αν σκεφτεί κανείς πόσο μικρές οι κοπέλες Μάγια κάνουν οικογένεια, πόσο μικρές αρχίζουν τα γεννητούρια, και πόσα πιτσιρίκια γεννοβολούν. Κάποιο από τα πολλά παιδιά τους είναι πάντα σε ηλικία κατάλληλη να το κουβαλούν στην πλάτη τους. Μέχρι και στο γήπεδο(!) είδα indígena κοπελίτσα να πουλάει μαστίχες, καραμέλες, τσιγάρα, με έναν μικρό ξύλινο πάγκο μπροστά της, κι έναν “μπόγο” με δύο κιούτικα (εκ του cute) ποδαράκια να κρέμονται λίγο πάνω από τον πισινό της. ΤΟ χάι-λάιτ όμως ήταν όταν η συγκεκριμένη κοπελίτσα έκανε διάλειμμα σε μια γωνιά, έφερε τον μπόμπιρά της μπροστά, και τον θήλασε, εκεί, στην κερκίδα, την ώρα του αγώνα, με τόσο κόσμο τριγύρω! Παρόμοιες σκηνές έχω δει αμέτρητες στη Γουατεμάλα. Θα χρειαζόμουν ένα ξεχωριστό μεγάλο κείμενο για να αναφερθώ σε όλες τις περιπτώσεις θηλασμού που έχω γίνει μάρτυρας, στα πιο απίθανα σημεία, και πάντα με τις Γουατεμαλτέκες να μη δίνουν σημασία στο ποιοι βρίσκονται γύρω τους την ώρα που θηλάζουν τα μωρά τους...
Όσο για τη σημερινή μέρα, την πέρασα σαν κλασικός nurd, κάνοντας τις ασκήσεις των έντεκα εκ των 22 κεφαλαίων ενός βιβλίου που θα χρησιμοποιήσω την προσεχή βδομάδα. Διάλειμμα έκανα μόνο για φαγητό (σούπερ μαγείρισσα η μάνα μου, αλλά κι η κυρα-Νόρμα δεν πάει πίσω), για να τσεκάρω το μέιλ μου, και για μία σύντομη βόλτα το απόγευμα για να πάρω αέρα. Η είσαι party animal και το καις Σάββατο βράδυ, ή δεν είσαι...
Αυτάαααα... Βασικά, αισθάνομαι λίγο σαν τον Ντάστιν Χόφμαν στο Wag the Dog, που είναι μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Στο τέλος ήθελε να το φωνάξει σε όλο τον κόσμο, ήθελε να πει σε όλους τι αριστούργημα είχε σκηνοθετήσει, όμως δεν μπορούσε. Την καλύτερη “δουλειά” της καριέρας του, έπρεπε να προσποιηθεί ότι δεν την είχε σκαρώσει ποτέ... Παρομοίως, σε ένα σάιτ στο οποίο πρόσβαση έχει οποιοσδήποτε, δεν μπορώ να αναφερθώ ΣΤΟ χάι-λάιτ της εβδομάδας, και σίγουρα ένα από ΤΑ χάι-λάιτ του ταξιδιού μέχρι στιγμής, όμως... δεν έχει σημασία, σημασία έχει ότι είμαι ΠΟΛΥ καλά, κι αυτό είναι ό,τι χρειάζεται να ξέρετε εσείς οι λίγοι πιστοί αναγνώστες μου που κάθε φορά που γράφω κάτι αφιερώνεται χρόνο για να με διαβάστε...
Hasta la próxima...
Attachments
-
15,3 KB Προβολές: 134
Last edited by a moderator: