Pel
Member
- Μηνύματα
- 842
- Likes
- 4.635
- Ταξίδι-Όνειρο
- Και πού δεν θέλω;
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4
- Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8
- Κεφάλαιο 9
- Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13
- Κεφάλαιο 14
- Κεφάλαιο 15
- Κεφάλαιο 16
- Κεφάλαιο 17
- Κεφάλαιο 18
- Κεφάλαιο 19
- Κεφάλαιο 20
- Κεφάλαιο 21
- Κεφάλαιο 22
- Κεφάλαιο 23
- Κεφάλαιο 24
- Κεφάλαιο 25
- Κεφάλαιο 26
22.12.2015 - 23.12.2015
Η πτήση από Αθήνα έφευγε το μεσημέρι και, με ενδιάμεσο σταθμό την Κωνσταντινούπολη, έφτανε στην Βομβάη στις 5 το πρωί της επόμενης μέρας. Επειδή η δεύτερη πτήση ήταν βραδυνή, οι περισσότεροι στο αεροπλάνο κοιμήθηκαν... και αποδείχθηκε ότι έπραξαν εξαιρετικά, διότι εμείς παρασυρθήκαμε να βλέπουμε όλο το βράδυ ταινίες, με αποτέλεσμα να φτάσουμε άυπνοι.
Άφιξη στην Βομβάη, όπου η πρώτη εικόνα που αντίκρυσα ήταν Ινδός αχθοφόρος να φοράει στο λαιμό μια κίτρινη πετσέτα για κασκόλ. Γενικά στην Ινδία, όπως διαπίστωσα τις επόμενες μέρες, φοράς και μετακινείσαι με τα πάντα. Δεν υπάρχουν στεγανά, δεν υπάρχουν στερεότυπα στο τι χρησιμοποιείς για ποιον σκοπό. Χρησιμοποιείς ό,τι έχεις για ό,τι τύχει να χρειάζεσαι εκείνη τη στιγμή. Ιδίως, όπως μας εξήγησε ο ξεναγός, για τον χειμώνα τους δεν είναι ιδιαίτερα προετοιμασμένοι, γιατί ξέρουν ότι θα διαρκέσει λίγο. Ζουν όπως όπως κάνοντας υπομονή να περάσει το κρύο. Αυτό ισχύει και για τα ρούχα , αλλά και για τα παντός είδους ΙΧ. Ό,τι έχεις, ζεύεις. Εκτός από τα γνωστά τουκ τουκ κτλ, είδα σε κεντρικές λεωφόρους κάρα να τα σέρνουν καμήλες, άλογα, βουβάλια. Ένα βράδυ στην Άγκρα μέσα από το πούλμαν, είδα μια τάβλα πάνω σε ρόδες πάνω στην οποία καθόταν Ινδός, να την σέρνουν δύο άσπρες κατσίκες, δεμένες από τον λαιμό με αλυσίδα. Δυστυχώς, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε όλοι στο γκρουπ τι είδαμε, είχε περάσει και κανείς δεν πρόλαβε να το βγάλει φωτογραφία...
Βγαίνουμε λοιπόν από το αεροδρόμιο σε μια αυλή όπου μας περιμένει το πούλμαν να μας πάει στο ξενοδοχείο. Περιμένουμε έξω από το πούλμαν στο κρυάκι για ώρα μέχρι να μας ανοίξει κάποιος την πόρτα να μπούμε, για ώρα δεν ερχόταν κανείς. Τελικά ανακαλύψαμε ότι η πόρτα ήταν ανοιχτή... από την αριστερή μεριά του πούλμαν... εμείς περιμέναμε τόση ώρα στα δεξιά...
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο την ώρα που χάραζε... Το ξενοδοχείο μεγαθήριο, δίπλα ακριβώς μεσοτοιχία μια παραγκούπολη που μόλις ξυπνούσε... Ως τότε τα είχα δει μόνο σε ταινίες, η μικρή Pel ανακαλύπτει τον κόσμο...
Ενημερωθήκαμε από τον ξεναγό ότι είχαμε στη διάθεσή μας 2 ολόκληρες ώρες για "ξεκούραση" στο δωμάτιο, πριν φύγουμε για να γνωρίσουμε την πόλη...
Άυπνοι εμείς, τότε καταλάβαμε ότι κάτι παραπάνω ξέρανε όσοι κοιμόντουσαν στο αεροπλάνο... Το ξενοδοχείο πραγματικό παλάτι.
Αποδείχθηκε τις ημέρες που ήμασταν εκεί ότι τα αστέρια των ξενοδοχείων στην Ινδία είναι κάτι σχετικό. Τα ίδια αστέρια στην Βομβάη αντιστοιχούσαν σε ένα παλάτι, στο Βαρανάσι πάλι αναρωτιόσουν αν είναι έτσι το "καλό" ξενοδοχείο, πώς θα είναι το κακό...
Μετά την "ξεκούραση" και κρατώντας με το ζόρι τα μάτια μας ανοιχτά, μπήκαμε στο πούλμαν με πρώτο σταθμό το σπίτι του Γκάντι. Οι πρώτες εικόνες μέσα από το πούλμαν έδειξαν μια πόλη αρκετά καθαρή, με πολλά μοντέρνα κτήρια και ουρανοξύστες, αλλά και παραγκουπόλεις και μισογκρεμισμένα κατοικημένα σπιτάκια, όλα μαζί το ένα δίπλα στ' άλλο. Για την Ινδία των αντιθέσεων αποδείχθηκε ότι η Βομβάη ήταν μια πολύ καλή εισαγωγή, αλλά μόνο μια μικρή "ταπεινή" εισαγωγή... Θα παραθέσω μερικές φωτογραφίες αλλά θα προειδοποιήσω από τώρα ότι, εκτός ότι όλες τραβήχτηκαν με φωτογραφική κινητού, σε κάθε περίπτωση δεν είναι άψογες γιατί (μεταξύ άλλων) τραβιόντουσαν εν κινήσει μέσα από το πούλμαν. Πάντως, αρκούν για να δώσουν μια εικόνα του τι αντικρύζαμε.
Φωτογραφίες από το σπίτι του Γκάντι δεν έχω, νομίζω ότι φταίει ότι κοιμόμασταν όρθιοι...
Επόμενη στάση ένα πάρκο, όνομα δεν θυμάμαι, θα σας γελάσω, πάντως από αυτό έχω φωτό! Εκείνη τη στιγμή το διέσχιζε μια ομάδα από κοριτσάκια που μόλις είχαν τελειώσει το σχολείο.
Επόμενη στάση το μουσείο του Πρίγκιπα της Ουαλίας. Καθ' οδόν, η πρώτη μας εικόνα από αγελάδες ελευθέρας βοσκής (στραβή, αλλά είπαμε, εν κινήσει!)
και από κυριλέ καφετέριες:
Φωτό από το μουσείο δεν βάζω, γιατί δεν έχω καμία της προκοπής. Μάλλον δεν μας ενδιέφεραν πολύ τα μουσεία, κοιμόμασταν και όρθιοι... Άλλωστε, είπαμε, γράφω αυτά που μου έκαναν εντύπωση!
Στο τέλος της ημέρας ο ξεναγός αποφάσισε να μας πάει κάπου εκτός προγράμματος, σε ένα τζαμί ονόματι Haji Ali Dargah, χτισμένο σε ένα νησάκι που ενώνεται με την στεριά με μια στενή λωρίδα γης, από την μια πλευρά της οποίας βρίσκονται στημένοι διάφοροι υπαίθριοι πάγκοι.
Κάνω μια παρένθεση εδώ για να πω ότι η Βομβάη βρέχεται από την αραβική θάλασσα, η οποία μάλιστα στο σημείο εκείνο δημιουργεί έναν κολπίσκο κατά μήκος του οποίου είναι χτισμένη η πόλη, η οποία για τον λόγο αυτόν έχει μια πανέμορφη περατζάδα.
Όμορφη εικόνα, όχι τόσο ξένη σε εμάς. Αυτό όμως που εγώ είχα συνηθίσει στα ελληνικά θαλασσινά τοπία είναι να συνοδεύονται από άσπρους γλάρους. Εκεί δεν έχει γλάρους. Έχει κοράκια. Μαύρα αμέτρητα κοράκια, που τριγυρνάνε σε σμήνη, κάθονται ήσυχα δεξιά και αριστερά και γενικά τριγυρνάνε αμέριμνα.
Αυτό που επίσης δεν μπορούσα να αντιληφθώ με το φτωχό μου μυαλό είναι γιατί στις πολυκατοικίες υπήρχαν κάγκελα σε όλα τα παράθυρα σε πολύ μεγάλα ύψη (τύπου μέχρι 10ο όροφο - πιο πάνω τα κάγκελα σταματούσαν). Υπέθεσα ότι είναι για τους κλέφτες, αν και μου φαινόταν πολύ ψηλά για να φτάσει κάποιος αλλά πάλι, λέω, τι άλλο να είναι; Ο ξεναγός μας έδωσε την απάντηση: για να μην μπαίνουν οι μαϊμούδες... Αν είσαι Ινδός και σου μπει μαϊμού στο σπίτι, δεν μπορείς να την πειράξεις, πρέπει να περιμένεις να βγει μόνη της.
Και μετά από αυτήν την εκτενή παρένθεση, συνεχίζω με το Haji Ali Dargah. Για να φτάσουμε εκεί το πούλμαν μας άφησε στην αρχή της στενής λωρίδας, για να περπατήσουμε ως το τζαμί. Και αυτή ήταν η πρώτη φορά που στην πραγματικότητα ήρθαμε σε επαφή με την Ινδία. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ανεβοκατεβαίναμε στο πούλμαν βλέποντας μουσεία και παρατηρώντας την ζωή από το παράθυρο. Τι είδα λοιπόν; Είδα αυτό που είχα ακούσει για τα χρώματα, τις μυρωδιές και την βρώμα της Ινδίας, αλλά και πολλά άλλα που δεν είχα φανταστεί.
Η λωρίδα γης που οδηγεί στο τζαμί:
Είδα υπαίθριους πωλητές:
Πετάχτηκα πάνω από την έκπληξη όταν την ησυχία διέκοψε ένα μακρόσυρτο Αλλάχου Άκμπαρ δίπλα στ' αυτί μου, από τον κύριο εδώ που μετά κάθισε ήσυχα στο σκαλοπατάκι:
Είδα την θέα της πόλης από την άλλη πλευρά του κόλπου, και τα σκουπίδια σε ζούμ (που δεν φαίνονταν ως τότε από μακριά):
Είδα υπαίθριους πάγκους φαγητού:
και το πλύσιμο των πιάτων ακριβώς πίσω από τον συγκεκριμένο πάγκο φαγητού:
και είδα το τζαμί από μακριά καθώς πλησιάζαμε περπατώντας:
Και είδα και κάτι ακόμα:
Όσο προχωρούσαμε με τον φίλο μου κατά μήκος της λωρίδας, μου λέει ξαφνικά:
- "Έχεις συνειδητοποιήσει ότι όλοι σε κοιτάνε;"
- Του λέω, "Όχι, τι εννοείς;"
- "Δεν υπάρχει άντρας που να περνάει και να μην σε κοιτάει. Να, κράτα μου το χέρι και θα σου το σφίγγω κάθε φορά που σε κοιτάει κάποιος."
Συνεχίσαμε να προχωράμε και καταλήξαμε να μου σφίγγει το χέρι ανά δευτερόλεπτο.
"Να, μου λέει, αυτός σκόνταψε κιόλας!" (ήταν ένας που πέρασε από δίπλα και έμεινε με το κεφάλι γυρισμένο μέχρι που κάπου παραπάτησε και έπεσε).
Τι κατάλαβα τότε;
Στην Ινδία, όπως και συχνά σε πολλές χώρες, ιδεατό στην "ομορφιά" θεωρείται το πιο σπάνιο. Εκεί που γενικά ο πληθυσμός είναι σκουρόχρωμος, ιδεατό είναι το άσπρο δέρμα, τα ξανθά μαλλιά κτλ. Γι' αυτό και είδα σε πολλές διαφημίσεις στο δρόμο να διαφημίζουν κρέμες αμφίβολης σύνθεσης που σου ξανοίγουν το δέρμα, και σου δείχνουν πώς ήσουν πριν και πώς θα είσαι μετά.
Εγώ είμαι γενικά ανοιχτόχρωμη, έτυχε κι εκείνη την ημέρα να φοράω ένα άσπρο μπουφανάκι, οπότε ξεχώριζα φαίνεται γι' αυτούς σαν τη μύγα μες στο γάλα. Αυτό επαληθεύθηκε και όταν φτάσαμε στο τέμενος όπου δέχτηκα άπειρες προτάσεις από Ινδούς άντρες και γυναίκες να φωτογραφηθούν μαζί μου, ενώ οι γυναίκες μου έδιναν να αγκαλιάσω τα παιδιά τους για να με βγάλουν με αυτά φωτογραφία... 
Εδώ ετοιμάζεται να μου το δώσει:
Η ίδια ιστορία επαναλήφθηκε και τις επόμενες ημέρες, όπου γενικότερα ήμουν πολύ δημοφιλής στον ντόπιο πληθυσμό και είτε μου ζητούσαν να βγω φωτογραφία μαζί τους, είτε αντιλήφθηκα και ορισμένες φορές να με βγάζουν κρυφά με στραβή κάμερα που δήθεν βγάζει κάτι άλλο! (κοίτα να δεις σουξέ!
).
Πάντως, πέρα από την πλάκα, εκεί συνειδητοποιείς αυτό που ακούς για την θέση της γυναίκας στην ινδική κοινωνία. Φόβο δεν ένιωσα ποτέ, άλλωστε ήμουν συνέχεια με γκρουπ. Αλλά η αλήθεια είναι ότι με σταματούσαν για φωτογραφίες κυρίως άντρες και κυρίως όταν τύχαινε να είναι μακριά ο φίλος μου. Μία φορά που έτυχε να στρίψω λάθος σε έναν δρόμο στην Βομβάη και απομακρυνθήκαμε, με πήρε ένας από πίσω και μουρμούριζε "I will f*** you", χωρίς όμως να κάνει κάποια κίνηση. Όταν όμως έβλεπαν να συνοδεύεσαι από άντρα, ήταν πιο μαζεμένοι. Φαντάζομαι ότι στα μάτια τους έβλεπαν ότι "ανήκεις σε κάποιον". Αντιθέτως, πάμπολλες φορές που ήμουν μαζί με τον φίλο μου, του έκαναν χειρονομίες επιδοκιμασίας, του έκλειναν το μάτι, του σήκωναν τον αντίχειρα επιδοκιμαστικά και τέτοια. Όπως έλεγε ο φίλος μου, "νιώθω ότι ένα δισεκατομμύριο Ινδοί θέλουν την κοπέλα μου". Δεν θεωρώ ότι όλο αυτό οφείλεται σε δική μου δήθεν εκθαμβωτική εξωτερική εμφάνιση. Πιστεύω ακράδαντα ότι έχει να κάνει με το διαφορετικό, το άσπρο δέρμα και το καστανόξανθο μαλλί που γι' αυτούς είναι σπάνιο και ως εκ τούτου εξιδανικευμένο, σε συνδυασμό με την γενικότερη αντίληψή τους για την υποδεέστερη έως ανύπαρκτη αξία της γυναίκας στην κοινωνία. Ο ξεναγός μας περιέγραφε πώς σκοτώνουν τα κορίτσια όταν γεννιούνται ιδίως στις πιο φτωχές επαρχίες, γιατί είναι ένα βάρος για την οικογένεια, με μεθόδους όπως πνιγμούς, θάψιμο των βρεφών ζωντανών και άλλα που δεν ακούσαμε μέχρι τέλους γιατί τον διακόψαμε. Εξ ου και οι βιασμοί που ακούμε κάθε τόσο, όπου στις φτωχές επαρχίες οφείλονται μεταξύ άλλων και στην τρομερή δυσαναλογία αντρών-γυναικών. Δεν βρίσκουν γυναίκες να παντρευτούν, διότι οι περισσότερες σκοτώθηκαν κατά τη γέννησή τους...
Και θα κλείσω την εξιστόρηση της σημερινής ημέρας με μια ιστορία από τα παλιά:
Όταν γεννήθηκα, ο πατέρας μου ήταν για δουλειά στην Ινδία. Τον παίρνουν τότε τηλέφωνο από το ελληνικό γραφείο και λένε στο ινδικό πρακτορείο να τον ενημερώσει ότι γεννήθηκα. Πάει τότε ο Ινδός και λέει στον πατέρα μου:
- "I have bad news for you"...
Σκέφτεται τότε ο πατέρας μου, πάει, κάτι έπαθε η γυναίκα μου...
- Και συνεχίζει ο Ινδός: "You have another daughter"...
. 
Η πτήση από Αθήνα έφευγε το μεσημέρι και, με ενδιάμεσο σταθμό την Κωνσταντινούπολη, έφτανε στην Βομβάη στις 5 το πρωί της επόμενης μέρας. Επειδή η δεύτερη πτήση ήταν βραδυνή, οι περισσότεροι στο αεροπλάνο κοιμήθηκαν... και αποδείχθηκε ότι έπραξαν εξαιρετικά, διότι εμείς παρασυρθήκαμε να βλέπουμε όλο το βράδυ ταινίες, με αποτέλεσμα να φτάσουμε άυπνοι.
Άφιξη στην Βομβάη, όπου η πρώτη εικόνα που αντίκρυσα ήταν Ινδός αχθοφόρος να φοράει στο λαιμό μια κίτρινη πετσέτα για κασκόλ. Γενικά στην Ινδία, όπως διαπίστωσα τις επόμενες μέρες, φοράς και μετακινείσαι με τα πάντα. Δεν υπάρχουν στεγανά, δεν υπάρχουν στερεότυπα στο τι χρησιμοποιείς για ποιον σκοπό. Χρησιμοποιείς ό,τι έχεις για ό,τι τύχει να χρειάζεσαι εκείνη τη στιγμή. Ιδίως, όπως μας εξήγησε ο ξεναγός, για τον χειμώνα τους δεν είναι ιδιαίτερα προετοιμασμένοι, γιατί ξέρουν ότι θα διαρκέσει λίγο. Ζουν όπως όπως κάνοντας υπομονή να περάσει το κρύο. Αυτό ισχύει και για τα ρούχα , αλλά και για τα παντός είδους ΙΧ. Ό,τι έχεις, ζεύεις. Εκτός από τα γνωστά τουκ τουκ κτλ, είδα σε κεντρικές λεωφόρους κάρα να τα σέρνουν καμήλες, άλογα, βουβάλια. Ένα βράδυ στην Άγκρα μέσα από το πούλμαν, είδα μια τάβλα πάνω σε ρόδες πάνω στην οποία καθόταν Ινδός, να την σέρνουν δύο άσπρες κατσίκες, δεμένες από τον λαιμό με αλυσίδα. Δυστυχώς, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε όλοι στο γκρουπ τι είδαμε, είχε περάσει και κανείς δεν πρόλαβε να το βγάλει φωτογραφία...
Βγαίνουμε λοιπόν από το αεροδρόμιο σε μια αυλή όπου μας περιμένει το πούλμαν να μας πάει στο ξενοδοχείο. Περιμένουμε έξω από το πούλμαν στο κρυάκι για ώρα μέχρι να μας ανοίξει κάποιος την πόρτα να μπούμε, για ώρα δεν ερχόταν κανείς. Τελικά ανακαλύψαμε ότι η πόρτα ήταν ανοιχτή... από την αριστερή μεριά του πούλμαν... εμείς περιμέναμε τόση ώρα στα δεξιά...
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο την ώρα που χάραζε... Το ξενοδοχείο μεγαθήριο, δίπλα ακριβώς μεσοτοιχία μια παραγκούπολη που μόλις ξυπνούσε... Ως τότε τα είχα δει μόνο σε ταινίες, η μικρή Pel ανακαλύπτει τον κόσμο...
Ενημερωθήκαμε από τον ξεναγό ότι είχαμε στη διάθεσή μας 2 ολόκληρες ώρες για "ξεκούραση" στο δωμάτιο, πριν φύγουμε για να γνωρίσουμε την πόλη...



Αποδείχθηκε τις ημέρες που ήμασταν εκεί ότι τα αστέρια των ξενοδοχείων στην Ινδία είναι κάτι σχετικό. Τα ίδια αστέρια στην Βομβάη αντιστοιχούσαν σε ένα παλάτι, στο Βαρανάσι πάλι αναρωτιόσουν αν είναι έτσι το "καλό" ξενοδοχείο, πώς θα είναι το κακό...
Μετά την "ξεκούραση" και κρατώντας με το ζόρι τα μάτια μας ανοιχτά, μπήκαμε στο πούλμαν με πρώτο σταθμό το σπίτι του Γκάντι. Οι πρώτες εικόνες μέσα από το πούλμαν έδειξαν μια πόλη αρκετά καθαρή, με πολλά μοντέρνα κτήρια και ουρανοξύστες, αλλά και παραγκουπόλεις και μισογκρεμισμένα κατοικημένα σπιτάκια, όλα μαζί το ένα δίπλα στ' άλλο. Για την Ινδία των αντιθέσεων αποδείχθηκε ότι η Βομβάη ήταν μια πολύ καλή εισαγωγή, αλλά μόνο μια μικρή "ταπεινή" εισαγωγή... Θα παραθέσω μερικές φωτογραφίες αλλά θα προειδοποιήσω από τώρα ότι, εκτός ότι όλες τραβήχτηκαν με φωτογραφική κινητού, σε κάθε περίπτωση δεν είναι άψογες γιατί (μεταξύ άλλων) τραβιόντουσαν εν κινήσει μέσα από το πούλμαν. Πάντως, αρκούν για να δώσουν μια εικόνα του τι αντικρύζαμε.

Φωτογραφίες από το σπίτι του Γκάντι δεν έχω, νομίζω ότι φταίει ότι κοιμόμασταν όρθιοι...
Επόμενη στάση ένα πάρκο, όνομα δεν θυμάμαι, θα σας γελάσω, πάντως από αυτό έχω φωτό! Εκείνη τη στιγμή το διέσχιζε μια ομάδα από κοριτσάκια που μόλις είχαν τελειώσει το σχολείο.

Επόμενη στάση το μουσείο του Πρίγκιπα της Ουαλίας. Καθ' οδόν, η πρώτη μας εικόνα από αγελάδες ελευθέρας βοσκής (στραβή, αλλά είπαμε, εν κινήσει!)

και από κυριλέ καφετέριες:

Φωτό από το μουσείο δεν βάζω, γιατί δεν έχω καμία της προκοπής. Μάλλον δεν μας ενδιέφεραν πολύ τα μουσεία, κοιμόμασταν και όρθιοι... Άλλωστε, είπαμε, γράφω αυτά που μου έκαναν εντύπωση!
Στο τέλος της ημέρας ο ξεναγός αποφάσισε να μας πάει κάπου εκτός προγράμματος, σε ένα τζαμί ονόματι Haji Ali Dargah, χτισμένο σε ένα νησάκι που ενώνεται με την στεριά με μια στενή λωρίδα γης, από την μια πλευρά της οποίας βρίσκονται στημένοι διάφοροι υπαίθριοι πάγκοι.
Κάνω μια παρένθεση εδώ για να πω ότι η Βομβάη βρέχεται από την αραβική θάλασσα, η οποία μάλιστα στο σημείο εκείνο δημιουργεί έναν κολπίσκο κατά μήκος του οποίου είναι χτισμένη η πόλη, η οποία για τον λόγο αυτόν έχει μια πανέμορφη περατζάδα.

Όμορφη εικόνα, όχι τόσο ξένη σε εμάς. Αυτό όμως που εγώ είχα συνηθίσει στα ελληνικά θαλασσινά τοπία είναι να συνοδεύονται από άσπρους γλάρους. Εκεί δεν έχει γλάρους. Έχει κοράκια. Μαύρα αμέτρητα κοράκια, που τριγυρνάνε σε σμήνη, κάθονται ήσυχα δεξιά και αριστερά και γενικά τριγυρνάνε αμέριμνα.

Αυτό που επίσης δεν μπορούσα να αντιληφθώ με το φτωχό μου μυαλό είναι γιατί στις πολυκατοικίες υπήρχαν κάγκελα σε όλα τα παράθυρα σε πολύ μεγάλα ύψη (τύπου μέχρι 10ο όροφο - πιο πάνω τα κάγκελα σταματούσαν). Υπέθεσα ότι είναι για τους κλέφτες, αν και μου φαινόταν πολύ ψηλά για να φτάσει κάποιος αλλά πάλι, λέω, τι άλλο να είναι; Ο ξεναγός μας έδωσε την απάντηση: για να μην μπαίνουν οι μαϊμούδες... Αν είσαι Ινδός και σου μπει μαϊμού στο σπίτι, δεν μπορείς να την πειράξεις, πρέπει να περιμένεις να βγει μόνη της.

Και μετά από αυτήν την εκτενή παρένθεση, συνεχίζω με το Haji Ali Dargah. Για να φτάσουμε εκεί το πούλμαν μας άφησε στην αρχή της στενής λωρίδας, για να περπατήσουμε ως το τζαμί. Και αυτή ήταν η πρώτη φορά που στην πραγματικότητα ήρθαμε σε επαφή με την Ινδία. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ανεβοκατεβαίναμε στο πούλμαν βλέποντας μουσεία και παρατηρώντας την ζωή από το παράθυρο. Τι είδα λοιπόν; Είδα αυτό που είχα ακούσει για τα χρώματα, τις μυρωδιές και την βρώμα της Ινδίας, αλλά και πολλά άλλα που δεν είχα φανταστεί.
Η λωρίδα γης που οδηγεί στο τζαμί:

Είδα υπαίθριους πωλητές:

Πετάχτηκα πάνω από την έκπληξη όταν την ησυχία διέκοψε ένα μακρόσυρτο Αλλάχου Άκμπαρ δίπλα στ' αυτί μου, από τον κύριο εδώ που μετά κάθισε ήσυχα στο σκαλοπατάκι:

Είδα την θέα της πόλης από την άλλη πλευρά του κόλπου, και τα σκουπίδια σε ζούμ (που δεν φαίνονταν ως τότε από μακριά):

Είδα υπαίθριους πάγκους φαγητού:

και το πλύσιμο των πιάτων ακριβώς πίσω από τον συγκεκριμένο πάγκο φαγητού:

και είδα το τζαμί από μακριά καθώς πλησιάζαμε περπατώντας:

Και είδα και κάτι ακόμα:
Όσο προχωρούσαμε με τον φίλο μου κατά μήκος της λωρίδας, μου λέει ξαφνικά:
- "Έχεις συνειδητοποιήσει ότι όλοι σε κοιτάνε;"
- Του λέω, "Όχι, τι εννοείς;"
- "Δεν υπάρχει άντρας που να περνάει και να μην σε κοιτάει. Να, κράτα μου το χέρι και θα σου το σφίγγω κάθε φορά που σε κοιτάει κάποιος."
Συνεχίσαμε να προχωράμε και καταλήξαμε να μου σφίγγει το χέρι ανά δευτερόλεπτο.
"Να, μου λέει, αυτός σκόνταψε κιόλας!" (ήταν ένας που πέρασε από δίπλα και έμεινε με το κεφάλι γυρισμένο μέχρι που κάπου παραπάτησε και έπεσε).
Τι κατάλαβα τότε;
Στην Ινδία, όπως και συχνά σε πολλές χώρες, ιδεατό στην "ομορφιά" θεωρείται το πιο σπάνιο. Εκεί που γενικά ο πληθυσμός είναι σκουρόχρωμος, ιδεατό είναι το άσπρο δέρμα, τα ξανθά μαλλιά κτλ. Γι' αυτό και είδα σε πολλές διαφημίσεις στο δρόμο να διαφημίζουν κρέμες αμφίβολης σύνθεσης που σου ξανοίγουν το δέρμα, και σου δείχνουν πώς ήσουν πριν και πώς θα είσαι μετά.

Εδώ ετοιμάζεται να μου το δώσει:

Η ίδια ιστορία επαναλήφθηκε και τις επόμενες ημέρες, όπου γενικότερα ήμουν πολύ δημοφιλής στον ντόπιο πληθυσμό και είτε μου ζητούσαν να βγω φωτογραφία μαζί τους, είτε αντιλήφθηκα και ορισμένες φορές να με βγάζουν κρυφά με στραβή κάμερα που δήθεν βγάζει κάτι άλλο! (κοίτα να δεις σουξέ!

Πάντως, πέρα από την πλάκα, εκεί συνειδητοποιείς αυτό που ακούς για την θέση της γυναίκας στην ινδική κοινωνία. Φόβο δεν ένιωσα ποτέ, άλλωστε ήμουν συνέχεια με γκρουπ. Αλλά η αλήθεια είναι ότι με σταματούσαν για φωτογραφίες κυρίως άντρες και κυρίως όταν τύχαινε να είναι μακριά ο φίλος μου. Μία φορά που έτυχε να στρίψω λάθος σε έναν δρόμο στην Βομβάη και απομακρυνθήκαμε, με πήρε ένας από πίσω και μουρμούριζε "I will f*** you", χωρίς όμως να κάνει κάποια κίνηση. Όταν όμως έβλεπαν να συνοδεύεσαι από άντρα, ήταν πιο μαζεμένοι. Φαντάζομαι ότι στα μάτια τους έβλεπαν ότι "ανήκεις σε κάποιον". Αντιθέτως, πάμπολλες φορές που ήμουν μαζί με τον φίλο μου, του έκαναν χειρονομίες επιδοκιμασίας, του έκλειναν το μάτι, του σήκωναν τον αντίχειρα επιδοκιμαστικά και τέτοια. Όπως έλεγε ο φίλος μου, "νιώθω ότι ένα δισεκατομμύριο Ινδοί θέλουν την κοπέλα μου". Δεν θεωρώ ότι όλο αυτό οφείλεται σε δική μου δήθεν εκθαμβωτική εξωτερική εμφάνιση. Πιστεύω ακράδαντα ότι έχει να κάνει με το διαφορετικό, το άσπρο δέρμα και το καστανόξανθο μαλλί που γι' αυτούς είναι σπάνιο και ως εκ τούτου εξιδανικευμένο, σε συνδυασμό με την γενικότερη αντίληψή τους για την υποδεέστερη έως ανύπαρκτη αξία της γυναίκας στην κοινωνία. Ο ξεναγός μας περιέγραφε πώς σκοτώνουν τα κορίτσια όταν γεννιούνται ιδίως στις πιο φτωχές επαρχίες, γιατί είναι ένα βάρος για την οικογένεια, με μεθόδους όπως πνιγμούς, θάψιμο των βρεφών ζωντανών και άλλα που δεν ακούσαμε μέχρι τέλους γιατί τον διακόψαμε. Εξ ου και οι βιασμοί που ακούμε κάθε τόσο, όπου στις φτωχές επαρχίες οφείλονται μεταξύ άλλων και στην τρομερή δυσαναλογία αντρών-γυναικών. Δεν βρίσκουν γυναίκες να παντρευτούν, διότι οι περισσότερες σκοτώθηκαν κατά τη γέννησή τους...
Και θα κλείσω την εξιστόρηση της σημερινής ημέρας με μια ιστορία από τα παλιά:
Όταν γεννήθηκα, ο πατέρας μου ήταν για δουλειά στην Ινδία. Τον παίρνουν τότε τηλέφωνο από το ελληνικό γραφείο και λένε στο ινδικό πρακτορείο να τον ενημερώσει ότι γεννήθηκα. Πάει τότε ο Ινδός και λέει στον πατέρα μου:
- "I have bad news for you"...
Σκέφτεται τότε ο πατέρας μου, πάει, κάτι έπαθε η γυναίκα μου...
- Και συνεχίζει ο Ινδός: "You have another daughter"...


Attachments
-
42 bytes Προβολές: 0
Last edited: