ΗΠΑ Καναδάς Καναδάς - Αλάσκα, Τα Τελευταία Σύνορα

Μηνύματα
245
Likes
892

ΒΑΝΚΟΥΒΕΡ - Η ομορφιά του Ειρηνικού κι ενός λιμανιού

Καιρός πια να μπούμε και σε κανένα αεροπλάνο! Ταψί έγινε ο … επιδεξιός μας τόσες μέρες – επτά για την ακρίβεια – μέσα σ’ ένα αυτοκίνητο. Η πτήση δυτικά, προς τον Ειρηνικό κρατά – αν θυμάμαι καλά και με τη διαφορά της ώρας – γύρω στο 3ωρο.

Νωρίς το απόγευμα – η μέρα είναι ακόμη μεγάλη σε τούτο το γεωγραφικό πλάτος – έχουμε τακτοποιηθεί στο ξενοδοχείο και αδημονούμε να γνωρίσουμε τη μυρωδιά της πόλης.

Τον πρώτο μας περίπατο τον κάνουμε μόνες μας ως ελεύθερες σκοπεύτριες! Ξεκινάμε στα τυφλά. Στη τύχη για ένα γύρο στη περιοχή του ξενοδοχείου μας. Και ο δρόμος – ω! του θαύματος! – μας βγάζει στο Stanley Park πλάι στον όρμο, έναν από τους πολλούς, που σχηματίζουν το πανέμορφο λιμάνι. Εκεί ελλιμενίζονται γιωτ, ιστιοφόρα, βαρκάκια και καραβάκια με ρόδα(!) για ρομαντικές κρουαζιέρες σ’ όλο το τεράστιο λιμάνι της όμορφης αυτής παρωκεάνιας πόλης.

Ο τόπος τριγύρω μας είναι κατάφυτος. Ένα πραγματικό δάσος καταμεσής του Βανκούβερ είναι το Stanley Park. Και δεν είναι το μόνο. Πολλά όμοια και συχνά εντυπωσιακότερα, θα δούμε στην ολοήμερη ξενάγησή μας την επόμενη μέρα σε τούτη την πόλη των 3. 400. 000 ψυχών.

Ένα τεράστιο πολύπλοκο σιντριβάνι, που ξεπηδά μέσα από την τεχνητή λίμνη Beaver δροσίζει τον τόπο. Καθώς η μέρα ψυχορραγεί, ο ήλιος δεν καταφέρνει να μας ζεστάνει. Καλά που μεριμνήσαμε να ρίξουμε φεύγοντας από το ξενοδοχείο, τα αντιανεμικά μας στους ώμους… Σκιουράκια περιδιαβάζουν άφοβα γύρω μας, ανακαλύπτοντας καρπουδάκια εδώ κι εκεί. Είναι πολύ αστεία καθώς τα παστρεύουν σβέλτα αλλά προσεκτικά και τα μασουλούν γρήγορα σαν να πρόκειται να τους τα κλέψουν από το στόμα.

Το τοπίο με την ηρεμία, τη σιωπή και τον μυρωδάτο δροσερό αέρα είναι ειδυλλιακότατο.

‘Μου φαίνεται πως τούτη η πόλη θα μας μαγέψει. Αύριο θα έχουμε σίγουρα ευχάριστες εκπλήξεις’ αποφαίνομαι ευχαριστημένη.

Μέσα σ’ αυτό το χλωρό πάρκο έχει ενυδρείο, μαρίνες, λιμνούλες, γήπεδα γκολφ, γκολφ και τένις κι ένα περιφερειακό δρόμο σωστό παράδεισο για τα παιδιά, τα … ποδεμένα με καρούλια!! Χαλούν τον κόσμο και απειλούν τη σωματική μας ακεραιότητα. Τρέχουν σαν διαβόλοι … Και στην απέναντι όχθη το Canada Place – το κτίριο της EXPO του 1986 – με πανιά! Είναι μια αλλόκοτη κατασκευή. Με άνισα ύψη, έχει άσπρα ‘πανιά’ από συνθετικό υλικό πάνω στις ανισόπεδες στέγες του, που το κάνουν να μοιάζει σαν παλιό ιστιοφόρο! Θαρρείς πως είναι έτοιμο να σαλπάρει και να κατακτήσει τις μεγάλες θάλασσες….

‘Δεν το πιστεύω αυτό που βλέπω. Κτίριο-βαπόρι με πανιά – πραγματικά πανιά – πρώτη μου βλέπω! Ποιος το σκαρφίστηκε Θεέ μου κάτι τέτοιο;’ Συλλογιέμαι θαυμάζοντας. Και φυσικά το φωτογραφίζω από όλες τις πλευρές. Σκέτο κελεπούρι για κάθε τουρίστα φωτογράφο.

Το βράδυ τρώμε στον περιστρεφόμενο πύργο του ξενοδοχείου. Και ξεχνάμε να φάμε! Κάτω, φωτισμένο, απλώνεται το πανέμορφο λιμάνι του Βανκούβερ. Και γύρω-γύρω οι κατάφυτοι λόγοι με τις πολυτελείς βίλλες. Διότι η κυρίως πόλη είναι χτισμένη πάνω σε ψηλώματα στις ακτές του λιμανιού. Και τούτο το μαγευτικό λιμάνι σχηματίζεται επί του Δέλτα του ποταμού Fraser, φάτσα στον Ειρηνικό – τον ωκεανό των ωκεανών – κατά την ταπεινή μου κρίση. Είναι μια εικόνα εκπληκτική, που έρχεται να μας ξαφνιάσει έπειτα από μια θαυμάσια δύση μέσα στον μεγάλο πόντο, όπως τη βλέπουμε από εκεί ψηλά… Διάπυρος ο ορίζοντας, σύφλογο η θάλασσα, πυρρόχροα τα σύννεφα…. Κι ένα τριανταφυλλί φως, κρεμασμένο σαν αέρινη γάζα ψηλά από τον ουρανό. Μια αληθινή μυσταγωγία, που συνόδευε με τρόπο μεγαλειώδη το οδυνηρό ψυχορράγημα της μέρας του βορρά….

Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

Το Βανκούβερ, στην επαρχία της Βρετανικής Κολομβίας, είναι μια αξιολάτρευτη, κυριολεκτικά, πόλη. Καταπράσινη, με υπέροχη ρυμοτομία, παλιά ρομαντικά κτίρια και τεράστια λουλουδιασμένα πάρκα. Θεωρείται – και δικαίως – μια από τις πιο όμορφες πόλεις της Βόρειας Αμερικής. Έχει μια συγκλονιστική ομορφιά αλλά κι έναν αέρα προσήνειας και φιλικότητας. Δεν σε σνομπάρει όπως φερ’ ειπείν το Σαν Φρανσίσκο. Το Βανκούβερ σ’ αγκαλιάζει ζεστά, σου προσφέρεται χαμογελαστά και σε κάνει να νοιώθεις σαν αγαπημένος και από καιρό με ανυπομονησία αναμενόμενος επισκέπτης!

‘Περίεργο’ σκέφτομαι ‘γιατί άραγε;’

Το ‘γιατί’ το βρίσκω την ημέρα της αναχωρήσεως:

‘Μα και βέβαια! Αυτό είναι! Όλος ο Καναδάς ζει, δημιουργεί και πορεύεται ΠΑΝΤΑ αγκαλιά με τη Φύση. Παίρνει από αυτήν, χαίρεται μ’ αυτήν, παθιάζεται γι αυτήν! Και, προ πάντων, τη νοιάζεται και την σέβεται απεριόριστα. Οι Καναδοί, λοιπόν, ζώντας τόσο κοντά στη μεγαλειώδη Δημιουργία – που δεν χρειάζεται τερτίπια για να επιβληθεί, αφού αγνοεί την ανασφάλεια των συγκρίσεων και του ανταγωνισμού – δεν έχουν κανενός είδους συμπλέγματα. Έτσι είναι και οι ίδιοι: απλοί, γενναιόδωροι, λιτοί, ευγενείς και σίγουροι γι αυτό που είναι!! Ότι φτιάχνουν στις πόλεις τους είναι για τη δική τους χαρά και ικανοποίηση και μόνον. Και καθόλου για εντυπωσιασμό και εκζήτηση. Ίσως σ’ αυτό να συνετέλεσε και η γαλλική φινέτσα, που ξέρει να επιβάλλεται δίχως να προκαλεί! Κι ίσως ακόμα όλη αυτή η ομορφιά των πόλεων να κουβαλά μαζί της τον αέρα της ευρωπαϊκής αρχοντιάς που δεν έχει ανάγκη κανενός είδους διαφήμισης ή κακόγουστης προκλητικότητας! Είναι αυτό που είναι γιατί είναι γραμμένο στο DNA της! Τέτοιο είναι το κύτταρό της. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο….

Κι εδώ μπαίνω στον πειρασμό να μεταφράσω τα λόγια του … σοφού Οδηγού μου για να μη με θεωρήσετε ψεύτρα ή έστω υπερβολική:

‘Η τοποθεσία του Βανκούβερ, σ’ ένα θαυμάσιο κόλπο, αγκαλιασμένο από πράσινους λόφους, είναι μια από τις θεϊκές εύνοιες, που μπορούν να μετατρέψουν τον σκληροτράχηλο άθεο, σ’ ένα φανατικό πιστό! Ο κυνισμός λιώνει, κυριολεκτικά, στη πρώτη γεύση του γλυκού περιβάλλοντος, που δημιουργείται από τον έξυπνο συνδυασμό σύγχρονων ανέσεων – συχνά και εσκεμμένα σοφιστικέ – με τις απλούστερες χαρές της ήμερης αλλά και της άγριας φύσης, που βρίσκεις σε απόσταση αναπνοής από την πόλη!

Χωρίς να πάψει να επεκτείνεται βλέπεις, ωστόσο, ότι δεν βιάζεται! Δεν αυτοκαταστρέφεται. Διότι οι κάτοικοι διατηρούν μια θαυμάσια ισορροπία, ανάμεσα στη σκληρή δουλειά αλλά και τις χαρές της ζωής, πάντα όμως κοντά στην ευλογημένη φύση. Πολλοί επιχειρηματίες από το Τορόντο, βρίσκονται συχνά στα πρόθυρα … αποπληξίας, εξαιτίας του … αργού ρυθμού των συνεργατών τους, που βρίσκονται στο Βανκούβερ! Κι ένας χιουμορίστας αλλά σκληρά εργαζόμενος τραπεζίτης της ευλογημένης αυτής πόλης, παρατήρησε κάποτε προσφυώς:

- Δεδομένης της διαφοράς της ώρας των δύο πόλεων (σημείωση: το Τορόντο είναι η ανατολικότερη και το Βανκούβερ η δυτικότερη πόλη του Καναδά) αυτοί οι ‘’λεβέντες’’ από τα Ανατολικά είναι πεπεισμένοι, ότι εμείς εδώ κλείνουμε την ίδια ώρα με εκείνους κι έτσι δουλεύουμε 3 ώρες λιγότερες από εκείνους! Αυτό βέβαια δεν είναι αλήθεια αλλά τι να πω; Δεν θα ήταν καθόλου κακή ιδέα αν τελικά αυτό γινόταν και στην πραγματικότητα!. . ’

Μπράβο του καλού μας τραπεζίτη. Και δουλεύει και αστειεύεται αλλά και του καλαρέσει η καλοπέραση. Άνετα την υπαινίσσεται!

Πω, πω! Πάλι ξεστράτισα! Που βρισκόμασταν, αλήθεια; Α, ναι! Στο ξεκίνημα της επίσημης γνωριμίας μας με την πόλη…

Κι αρχίζουμε από το Stanley Park και την μαρίνα, όπου βρισκόμασταν χτες το απόγευμα. Η μέρα είναι ‘λιόκαλη, ευχάριστα ζεστουλή. Ο γύρος μας ενδιαφέρων. Φαρδιοί δρόμοι, δεντροστοιχίες, μικρά και μεγάλα άλση, λίμνες, σιντριβάνια, όμορφοι πεζόδρομοι, κτίρια αποικιακά αλλά και μοντέρνα, συνθέτουν μια πόλη πανέμορφη, ανοιχτόκαρδη, φιλόξενη…

Το Ινδιάνικο Πάρκο είναι μια υπαίθρια, εθνολογική τρόπον τινά, γκαλερί γεμάτη πανύψηλα ξύλινα, ινδιάνικα τοτέμ, όλο χρώματα.

Η China Town φιλοξενεί τους απογόνους των Κινέζων εργατών, που έφτιαξαν τον ανθρωποκτόνο σιδηρόδρομο. Και είναι μια γειτονιά πολύ γραφική.

Ο ευφρόσυνος χώρος: ‘Dr. Sun Yat Sen Garden’ είναι ο μικρόκοσμος της φύσης που παραπέμπει στη Ταοϊκή φιλοσοφία του YIN και του YANG – των φυσικών αντιθέσεων με άλλα λόγια. Μια πραγματική όαση ειρήνης και περισυλλογής, που έντονα θυμίζει τα κλασσικά πρότυπα της κινεζικής αρχιτεκτονικής κήπων.

Στο τεράστιο Πάρκο της Ελισάβετ διαπιστώνουμε, για άλλη μια φορά, τη φαντασία, την καλαισθησία αλλά και την εχεφροσύνη των Καναδών. Δεν επιτρέπουν καμιά ασχήμια να χαλάσει την αγλαόμορφη πόλη τους. Κι όποτε κάποια τέτοια συμφορά τυχαίνει να τους προκύψει, εκείνοι σπεύδουν να την χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους! Τέτοιο παράδειγμα αποτελούν οι ‘Βυθισμένοι Κήποι’ (Sunken Gardens) του Elizabeth Park. Εδώ παλιότερα, υπήρχε ένα μεγάλο λατομείο. Ε, κάποτε η πέτρα εξαντλήθηκε. Και στη θέση της έμειναν μεγάλες κι άσχημες πληγές: άχρηστα φαγωμένα βράχια, λακκούβες, κοτρώνια, σκόνη… Κι όλα αυτά σχεδόν στο κέντρο της μεγαλούπολης. Φρίκη δηλαδή!

Οι Καναδοί όμως δεν χολόσκασαν. Φαντάστηκαν, σχεδίασαν κι έφτιαξαν μέσα σ’ αυτόν τον αποκρουστικό χώρο τους πιο … έξυπνους κι όμορφους κήπους, που είδα ποτέ. Χρησιμοποίησαν ακόμα και τις άχρηστες πέτρες για διακόσμηση φτιάχνοντας έναν τεράστιο ωραιότατο Βραχόκηπο, που με μεγάλο καμάρι αποκαλούν ‘Rock Garden’. Και φύτεψαν μέσα σ’ αυτόν, πάνω σ’ αυτόν, γύρω απ’ αυτόν καθώς και σ’ όλον τον τραυματισμένο περιβάλλοντα χώρο, χιλιάδες ρίζες λουλουδιών και διαφόρων φυτών. Έτσι, ο κάποτε φαλακρός και βαριά πληγωμένος λόγος, μεταβλήθηκε σ’ έναν πρωτότυπο Παράδεισο! Και την κορφή του τη στεφάνωσαν μ’ ένα δροσερό δάσος. Και σήμερα, όλος ο πάλαι ποτέ άθλιος γούπατος, ανθίζει και μοσχοβολά. Γραφικά μονοπάτια, κομψές κλίμακες, ακανόνιστα και εσκεμμένα ‘άστατα’ σχήματα ανδήρων… (‘πρασιές’ σημαίνει αυτό, αλλά η γενική ‘των πρασιών’ μου φέρνει ολίγον προς το ‘πράσον’ και μου χαλάει τη μουσικότητα της φράσης! Άσε που εγώ μιλάω για κάτι ευωδέστερο! Οπότε…)

Όλα λοιπόν αυτά συνθέτουν ένα ζωγραφικό πίνακα! Ένα αληθινό έργο τέχνης που ανασαίνει. Ένα πολύτιμο μωσαϊκό φιλοτεχνημένο με φροντίδα και αγάπη πάνω στο ταλαιπωρημένο έδαφος που, επί αιώνες, λεηλατήθηκε άγρια.

‘Βρε παιδιά’ λέω έκθαμβη ‘πόσα πράγματα μπορεί να σκαρφιστεί ένας λαός για καλό, όταν αγαπά και νοιάζεται πραγματικά τον τόπο του. Κι εμείς, οι ασύστατοι, όχι μόνο δεν φτιάχνουμε αλλά συστηματικά καταστρέφουμε κι ότι όμορφο μας βρίσκεται! Ακόμα κι εκείνη τη βίλλα του Θων κατεδαφίσαμε! Την θυμάστε; Βγαίνω κυριολεκτικά από τα ρούχα μου όταν βλέπω τέτοιες έξυπνες προσπάθειες σ’ άλλους τόπους! Με ποια κριτήρια λοιπόν να προαχθεί η εν γένει αισθητική του νεοέλληνα; Με ποιες εικόνες; Με ποια ακούσματα; Μήπως με τα αρχιτεκτονικά ανοσιουργήματα τύπου Υπουργείου Οικονομικών, εν μέσω Συντάγματος; (Μωρέ έχετε προσέξει αυτή τη φρίκη; Σαν … λυόμενη πολυκατοικία μοιάζει! Ετοιμόρροπη και βρώμικη! Μίζερη σαν τα οικονομικά μας!) Ή με τη ‘μουσική’ σαβούρα του τύπου: ‘Όταν βλέπω αεροπλάνο, μου ‘ρχεται να την κάνω’! Αν είναι δυνατόν να προάγουν ποτέ το γούστο μας τέτοιες αθλιότητες! Θα μου στρίψει. .

Το Capillano Canyon και η κρεμαστή του γέφυρα βρίσκονται σ’ ένα άλλο μεγάλο δάσος, όχι μακριά από το κέντρο της πόλης. Κι αποτελεί για μας άλλο ένα ξάφνιασμα. Το πάρκο είναι σε επιμελημένα άγρια κατάσταση. Διαθέτει λίμνες, ρυάκια, καταρρακτάκια κι ένα βαθύ φαράγγι, που πάνω του κρέμεται κυριολεκτικά η κουνιστή γέφυρα. Φτιαγμένη από ξύλο, στερεώνεται μονάχα στις δυό όχθες της φαρδιάς χαράδρας, ενώ μέσα της κυλούν ορμητικοί χείμαρροι. Το μήκος της κρεμαστής αυτής γέφυρας υπερβαίνει το μισό χιλιόμετρο. Κάτι άκουσα για 700 μέτρα. Και, όπως είναι φυσικό, από τη στιγμή που θα την πατήσεις, περπατάς πάνω της σαν μεθυσμένος! Ως κι ο αέρας, που περνά μέσα από το φαράγγι, την πηγαινοφέρνει χωρίς δυσκολία. Για όποιον έχει πρόχειρες τις ναυτίες, δεν ενδείκνυται. Όμως έτσι δεν μπορεί να γνωρίσει το δάσος που βρίσκεται στγην άλλη πλευρά. Η Capillano Bridge είναι μια επικίνδυνη … κουνίστρα κυριούλα, που σου δυσκολεύει τη ζωή για 700 ολόκληρα μέτρα! Τα πηγαινοέρχεσαι περπατώντας! Όσοι γενναίοι, τολμήστε! Είναι εμπειρία!

Σ’ αυτή την περιοχή αντιλαμβάνομαι, για πρώτη φορά την κυριολεκτικά θριαμβευτική έλευση του βορεινού φθινοπώρου! Έχω μπροστά μου μερικά δέντρα με κερασόχρωμα ‘λουλούδια’. Κι απορώ:

‘Καλά φθινοπωρινή ανθοφορία; Κομματάκι περίεργο…’ Σηκώνω την μηχανή μου να τα φωτογραφίσω, διότι είναι πανέμορφα. Και καθώς προσαρμόζω στην απόσταση το ΖΟΟΜ μου, διαπιστώνω κατάπληκτη, ότι τα πορφυρένια ανθάκια δεν είναι τίποτα άλλο παρά τα κατέρυθρα – μα κατά-κατά κατέρυθρα – φύλλα που σε λίγο θα πέσουν λόγω χειμώνος!

‘Αδύνατον’ μονολογώ ‘δεν το πιστεύω. Θα έπαιρνα όρκο βαρύ ότι πρόκειται για άνθη. Τόσο ζωντανό κόκκινο, μονάχα δροσερά λουλούδια δικαιούνται να έχουν!’

Ωστόσο σε λίγες μέρες καταλαβαίνουμε πως από τη μια μέρα στην άλλη βρεθήκαμε στον γοητευτικό προθάλαμο του Αρκτικού χειμώνα. Η Φύση φρόντισε να μας ενημερώσει, με το πιο ποιητικό τρόπο: με εικόνες μ ο ν α δ ι κ έ ς και α ν ε π α ν α λ η π τ έ ς που θα μας συνοδεύουν μέχρι το τέλος του ταξιδιού μας. Και την αποθέωση της Χειμερινής Ώρας – και μάλιστα την πρώτη μας ημέρα. Θα τη χαρούμε στα δάση του ποταμού Nenana, στον Εθνικό Δρυμό του Denali, αλλά και στα πανέμορφα δάση του μυθικού ποταμού Yukon, στην Αλάσκα. Περί αυτών όμως των ανεπανάληπτων και πρωτόγνωρων για μας εμπειριών, θα μιλήσουμε όταν έρθει η ώρα τους. Για τη στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στις μεγαλουπόλεις του Καναδά. Υπομονή λοιπόν …

Προχωρημένο μεσημέρι, βρισκόμαστε στο παλιό τμήμα του Βανκούβερ, το Gastown. Εδώ πρωταπάγγιασαν οι άποικοι. Εδώ έφτιαξαν τα σπιτικά και τα εμπορικά τους. Και τον κεντρικό δρόμο της γραφικής τους πόλης, τον ονόμασαν Water Str. Ίσως να εντυπωσιάστηκαν από την αφθονία των νερών της περιοχής.

Σήμερα η παλιά ατμόσφαιρα προσπαθεί να συγκρατηθεί και να σταθεί στις όμορφες εισόδους των σπιτιών, στα μπαλκόνια, στα λιθόστρωτα δρομάκια, στα κοκέτικα στολισμένα παράθυρα αλλά, προ πάντων, στο Steam Clock! Ναι, ναι σωστά μεταφράζετε! Τούτο το μοναδικό εκκρεμές δουλεύει με … ατμό! Όταν χτυπά τις ώρες, σφυρίζει σαν … τρένο! Και τσουφ-τσουφ βγάζει … ατμούς από την ‘κορφή’ του, που τη στολίζει ένα μικρό … φουγάρο!

‘ Δεν το πιστεύω! Είναι κανονικό ρολόι και δουλεύει μ’ αυτόν τον αλλόκοτο τρόπο από το 1867! Μα πως στο καλό τους ήρθε;’ Απορώ.

‘Α, σίγουρα κάποιος πολυτεχνίτης θέλησε να κάνει την πλάκα του, τω καιρώ εκείνω’ λέει γελώντας για τη χρήση του νεανικού γλωσσικού σλόγκαν η Φρόσω.

Και τούτο το ‘μονουμέντο’ λέγεται πως είναι το μοναδικό στον κόσμο!

‘Περίεργο’ μονολογώ ‘κι εγώ νόμιζα ότι οι τρέλες έχουν μεταξύ τους ένα είδος εκλεκτικής συγγένειας’.

Στον άλλο δρόμο, την Maple Str, υπάρχει το όμορφο άγαλμα του Captain John Deighton, γνωστού με το παρατσούκλι Gassy Jack, πάνω σ’ ένα βαρέλι ουίσκι, να απευθύνεται στο πλήθος. Το έφτιαξαν προς τιμήν του για τα ατέλειωτα ποτήρια ποτού, που κέρασε στη ζωή τους στους ξυλεμπόρους, έως ότου τους πείσει να χτίσουν αυτή την πόλη στα 1867. Και καταπώς φαίνεται της έδωσαν για όνομα, το παρατσούκλι του Gassy και την βάφτισαν Gastown.

Το περιδιάβασμα σε τούτη τη παλιά πόλη, είναι μια περιπέτεια στο παρελθόν. Ένας περίπατος στα στενορύμνια της μνήμης. Αβίαστα μεταφέρεσαι το ΤΟΤΕ, βλέποντας στα μικρομάγαζα αντίκες και παλιά ή . . παλαιίζοντα κομψοτεχνήματα! Εκεί είναι το λιθόστρωτο, τα αιωνόβια δέντρα, τα αναπαλαιωμένα σπίτια, οι γραφικές πλατείες, οι κρήνες, τα στενοσόκακα!. . . .

Αφού χορτάσουν τα μάτια μας και οι μηχανές μας, αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει να ταΐσουμε και τα στομάχια μας, που διαμαρτύρονται από ώρα. Ο τόπος είναι γεμάτος από καλόγουστα μπιστρό και καφέ, που κάνουν τα σάλια μας να τρέχουν.

' Πω, πω, πως κάνω κέφι έναν αρωματικό καφέ μ’ ένα ζουμερό σάντουιτς’ φωνάζει κάποια. Κι ορμάμε όλες, πατείς με πατώ σε μέσα στο φαγάδικο…

Κατάκοπες επιστρέφουμε, νωρίς το απόγευμα, στο κατάμερό μας κοντά στην Beaver Lake – μέσα στο Stanley Park, που ξέχασα να σας πω διαθέτει στην πλευρά που καταλήγει στον ωκεανό, την ίδια γοργονίτσα με εκείνη του λιμανιού της Κοπεγχάγης. Ποιος ξέρει ποια νοσταλγία την έστησε εδώ!

Τα αξιοθέατα του Βανκούβερ δεν εξαντλούνται φυσικά μέσα σε μια ή δυό μέρες. Έχει τα μουσεία του, τα θέατρά του, τις πινακοθήκες του, τις μουσικές του αίθουσες … και βεβαίως κι άλλες λίμνες και καταρράκτες, άλλα πάρκα και παραλίες… Όμως εγώ βρίσκω κρίμα κι άδικο να χάνεις τις μυρουδιές και τις εικόνες της πόλης – αυτής της μοναδικής πόλης! – μαντρωμένος σε μουσεία και μάλιστα του Νέου Κόσμου όταν έχεις ξοδέψει ώρες στα ανεπανάληπτα μουσεία της Ευρώπης! Το θεωρώ κομματάκι παράλογο, όταν η Φύση και οι άνθρωποι σε ξαφνιάζουν συνεχώς. Ε Ξ Ω! Τελείως Ε Ξ Ω…. .

Αλλά ούτε κι εμείς τελειώσαμε ακόμα. Εγκαταλείπουμε το αυτοκίνητο κι επιβιβαζόμαστε σ’ ένα ποταμόπλοιο, με κατακόκκινη ρόδα, για μια δίωρη κρουαζιέρα μέσα στο μεγάλο λιμάνι. Και είναι, πράγματι, αξιοθέατο τούτο το Porto, πιστέψτε με. Σαν εκείνο του Σίδνεϊ! Ξεχάστε παντελώς τον … Πειραιά! Ουδεμία σχέση …

‘Αμάν παιδιά! Να δω από κοντά το αλλόκοτο Canada Place, μαζί με τα πανιά του! Κι ας μη κάνω άλλο ταξίδι στη ζωή μου, που λέει ο λόγος…’ μουρμουρίζω χαμογελώντας πονηρά. Άκου ‘κι ας μη κάνω άλλο ταξίδι στη ζωή μου’ Τρελή είμαι;

Τελικά μου γίνεται το χατίρι. Περνάμε σύρριζα. Και επί τέλους αντιλαμβάνομαι για ποιο λόγο από μακριά δίνει ακριβώς την εντύπωση του πάλλευκου ιστιοφόρου, όπως το θέλησε ο αρχιτέκτονας.

Ξεμπαρκάρουμε βράδυ. Κι ορμάμε στο εστιατόριο του περιστρεφόμενου πύργου του ξενοδοχείου μας. Εκτός από τον μαύρο λιμό που μας έχει θερίσει, ανυπομονούμε να ξαναδούμε – από ψηλά τώρα – μέρη που γνωρίσαμε από κοντά στη πρωινή μας βόλτα. Είναι σα να καληνυχτίζουμε φίλους αγαπημένους!

Αύριο φεύγουμε για το περίφημο νησί της Βικτωρίας, πάνω στον Ειρηνικό. Πρόκειται για ένα μικρό φυσικό αριστούργημα, λατρεμένο από όλους τους Καναδούς.

Όμως για την ώρα, πέφτουμε κάτω από την κούραση και τη νύστα.

Καληνύχτα σας, λοιπόν! Ες αύριον περισσότερα, νεότερα και ωραιότερα.

Υπομονή …

 
Last edited by a moderator:

_antonis_

Member
Μηνύματα
3.357
Likes
1.237
Είμαι πραγματικά γεμάτος μάτια, αυτιά και γενικά όλες οι αισθήσεις βρίσκονται σε αναμονή!!!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.151
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Είμαι πραγματικά γεμάτος μάτια, αυτιά και γενικά όλες οι αισθήσεις βρίσκονται σε αναμονή!!!
Μαζέψου εσύ.... :mad:
Στέλλα μου όπως πάντα σε παρακολουθούμε με περισσό ενδιαφέρον
 
Μηνύματα
245
Likes
892
συνέχεια Αλάσκα.


«ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΟΡΑ»
Έχουν και αυτά τη δική τους ιστορία.

Περί της ιστορίας της Αλάσκας και του Καναδά γενικώς, δεν είχα την παραμικρή ιδέα, όταν ξεκινούσα. Ήξερα μονάχα πως, έτσι κι αλλιώς, και κατά κάποιον ακαταλαβίστικο τρόπο, ο Καναδάς εξακολουθεί να ανήκει στην Βρετανική Κοινοπολιτεία, αλλάζει, επίσης, πρωτεύουσες σαν την Αυστραλία, κι έχει προβλήματα ακατανόητα με τους Γαλλόφωνους κατοίκους του.

Σε ό,τι αφορά, τώρα, την Αλάσκα, ήξερα ότι την αγόρασαν οι Αμερικάνοι από τους Ρώσους, αντί πινακίου φακής –κυριολεκτικώς- κι ότι κάπου εκεί, μέσα στις ερημιές, υπήρχε ο περίφημος πετρελαιαγωγός.
Αυτά τα ολίγα και τα ολίγον… παρανοϊκά, -για τα δικά μου τα μυαλά-, πρέπει να ομολογήσω. Αλλά δεν χολόσκαγα. Διότι, τότε, δεν με αφορούσαν.

Όμως, όταν βρέθηκα εκεί, έπρεπε να μπω στην διαδικασία της κατανοήσεως όλων αυτών των, κατ’ εμέ παράλογων της περιοχής και, τελικά, να προσθέσω και κάποια παράλογα καινούργια. (Αν είναι δυνατόν, χριστιανοί!)

Ωστόσο, σε τούτο το κιτάπι θα προσπαθήσω να είμαι εκτάκτως σύντομη, σε ό,τι αφορά την Ιστορία. Ηρεμήστε λοιπόν.....

Πρώτοι κάτοικοι, οι Αθαμπάσκανς. Ήρθαν από τον Βερίγγειο. Η γλώσσα τους μιλιέται σήμερα από τους Ναβάχος και τους Απάτσι, που βρίσκονται στο εσωτερικό του Καναδά, και τα νοτιοδυτικά αμερικάνικα σύνορα. Τις δύο φυλές των Ινδιάνων τις βρήκαμε ολοζώντανες στο Fairbanks και στο Juneau.

Οι Μογγόλοι Ινουίτ, πάλι, -οι γνωστοί μας Εσκιμώοι- ήρθαν από την Ασία, στο τέλος της εποχής των παγετώνων. Το όνομα τους σημαίνει : «κρεοφάγος». Σήμερα τους συναντάς στην Σιβηρία – κατά μήκος της Αλάσκας- στην περιοχή του Αρκτικού Κύκλου και στην Γροιλανδία.
Τα σπίτια τους ήταν μισοπαραχωμένα στη γη. Ένα είδος ημιυπογείων. Οι λόγοι προφανείς. Προστατεύονταν, έτσι, καλύτερα από το κρύο και τους ανέμους, χωρίς να στερούνται ολότελα και το φως. Ήταν καμωμένα από ξύλα, που έφερνε στις ακτές η πλημμυρίδα, από κέρατα ελαφιών, που κυνηγούσαν για τροφή, κι από κόκκαλα φαλαινών. Σοφή επιλογή, όσο κι αν αυτού του είδους τα υλικά μας φαίνονται απίθανα. Διότι, τα ξύλα που μάζευαν από την θάλασσα και τα ποτάμια, δεν σκέβρωναν. Και τα ελαφοκέρατα μαζί με τα φαλαινοκόκαλα, ήταν θαυμάσια μονωτικά κατά της υγρασίας και του κρύου. Τα γνωστά μας Igloos ήταν κατοικίες των γηγενών φυλών κι όχι των μεταναστών.

Οι Ινουίτ ήταν εκείνοι που πρώτοι χρησιμοποίησαν –μετά την έλευση των λευκών- τα έλκηθρα με τα σκυλιά, πρακτική που μετέρχονται ακόμα και σήμερα, με τα πανέμορφα «χάσκεϋς». Και είναι μια θαυμάσια εικόνα: ένα μακρύ, ελαφρό έλκηθρο να τσουλάει πίσω από έξι, οκτώ ή και δέκα ανυπόμονα σκυλιά.

Οι Αλεούτιανς, τέλος, είναι μια φυλή που κατοικούσε στο ομώνυμο, βορεινό νησιώτικό σύμπλεγμα. Εξοντώθηκαν, όμως, στην πλειοψηφία τους από τους Ρώσους, που έφτασαν εκεί, γύρω στα 1740, και βρήκαν περί τους 25.000 κατοίκους. Το 1800 κιόλας υπήρχαν μονάχα 2.000. Οι σκληροτράχηλοι κυνηγοί και έμποροι γούνας σκότωσαν τους άντρες, και πήραν σκλάβους τα γυναικόπαιδα. Ό,τι απόμεινε, χάθηκε με τις επιμειξίες. Σήμερα υπολογίζουν πως μονάχα 1.000 ακραιφνείς Αλεούτιανς επιζούν στα Αλεούτια νησιά…

Στις αρχές του 1700 –πολύ πριν δηλαδή οι Ευρωπαίοι άποικοι της Αμερικής αρχίσουν να προωθούνται προς το αμερικάνικο Far West, αναζητώντας τον άλλον ωκεανλο, Ρώσοι γουνέμποροι, αλλά και εξερευνητές, αγωνίζονταν για το ίδιο λόγο, πολύ βορειότερα, όμως. Μαζί με την αναζήτηση καλύτερης τύχης και ζωής, οι άνθρωποι έψαχναν, σχεδόν απελπισμένα, απάντηση στο καυτό ερώτημα, που τέθηκε στην ανθρωπότητα, μετά τα ταξίδια στην Άπω Ανατολή του Μάρκο Πόλο: «Ήταν ή δεν ήταν ενωμένες στο Βορρά, η Αμερική και η Ασία;». Οι τότε χάρτες ήταν ελλιπέστατοι, αφού η τεράστια Ασιατική ήπειρος, ήταν, εν πολλοίς, άγνωστη.

Ο Δανός την καταγωγή Vitus Berning, πλοίαρχος στο ρωσικό ναυτικό επί 20 χρόνια, ξεκίνησε το 1725 για την χερσόνησο της Καμτσάτκας, στην Σιβηρία, με εντολή του τσάρου Πέτρου του Μεγάλου. Του πήρε τρία χρόνια του Bering για να φτάσει στη θάλασσα. Ήταν η επιδίωξη μιας ζωής τού συγκεκριμένου Τσάρου, να βρει «κάπως κάπου» διέξοδο της χώρας του προς τις βορεινές θάλασσες…

Του λιναριού τα πάθη τράβηξε ο κακορίζικος ο Bering και το πλήρωμα του, για να φτάσουν στο πορθμό που, τελικά, πήρε το όνομα του. Κάλυψαν 2.000 μίλια, σουρνάμενοι μέσα σε μαύρες ερημιές, όπου ουδέ άνθρωπος βρισκόταν στο γύρο, μηδέ ίχνος δρόμου. Των παθών τους πέρασαν τα ανθρωπάκια, αυτά τα τρία χρόνια, ως ότου το ταλαίπωρο μάτι τους δει ακτή! Θάλασσα! Θάλασσα!Σαν τους Μυρίους…

athewatchers.adorraeli.com_wp_content_uploads_2011_03_Kamchatka_Map.jpg


Και, τότε, ο Bering κατάλαβε, ότι η Ρωσία δεν συνδεόταν, από ξηράς, με την απέναντι άγνωστη χώρα. Ανάμεσα τους υπήρχε νερό. Κι έτσι άρχισε να φτιάχνει το πρώτο του πλοίο, το Gabriel. Και με αυτό ξεκίνησε το παρθενικό ταξίδι, στο Βόρειο Ειρηνικό σε νερά αχαρτογράφητα, όπου δεν είχε ιδέαν κατά που θα τον έβγαζαν. Τελικά παρέπλευσε το νησί του Αγίου Λαυρεντίου, αλλά η πυκνή ομίχλη τον εμπόδισε να διακρίνει τη στεριά της Βόρειας Αμερικής. Κι όλα αυτά 235 χρόνια μετά τον Κολόμβο, που έμπαινε θριαμβευτής στην Καραϊβική, ανακαλύπτοντας την Κεντρική Αμερική.

Χειμώνιασε. Κι ο ρηξικέλευθος και ρέκτης πλοίαρχός μας, αναγκάστηκε να επιστρέψει, κομματάκι απογοητευμένος, στην Καμτσάτκα. Ο πολύ κακός καιρός, η έλλειψη τροφίμων και οι πολλές κακουχίες εμπόδισαν τους τολμηρούς εξερευνητές, να προχωρήσουν ανατολικότερα. Έτσι, για 10 σχεδόν χρόνια, περιορίστηκαν στο πήγαινε έλα, μεταξύ Μόσχας και Καμτσάτκας. Οργάνωσε –πολύ προσεκτικά, τούτη τη φορά- την εξόρμηση τους. Κι όλα αυτά, καθ΄όν χρόνον πάλευαν με τις πολιτικές παλινδρομήσεις του Τσάρου- κάθε τρεις και πέντε οι προτεραιότητές του ανακατεύονταν- και υφιστάμενοι τις κοροϊδίες και τα ειρωνικά σχόλια των κορυφαίων χαρτογράφων και επιστημόνων της εποχής:

- " Μωρέ, τι ψάχνουν οι θεοπάλαβοι; Θα το φαν το κεφάλι τους με τα μυαλά που κουβαλάν" , μονολογούσαν, κουνώντας τίς … σοφές τους κούτρες!!! …

Εκείνος, όμως, απτόητος, εξακολουθούσε τις ανιχνευτικές εξορμήσεις του, χαρτογραφώντας το υπόλοιπο της Σιβηρίας, μέχρι τις ακτές της Ιαπωνίας. Πλησίαζε έτσι, σιγά σιγά τον στόχο του, πάντα μέσα στην χλεύη των σοφών. Κανείς σοφός, ωστόσο, με τη σοφία και τη λογική του, δεν κατάφερε να ανακαλύψει ποτέ ούτε σπιθαμή άγνωστης γης. Μονάχα κάποιοι «τρελοί», κάποιοι ονειροπόλοι σαν τον Μάρκο Πόλο, τον Κολόμβο και το Βεσπούκι, τον Πιζάρο και τον Κορτέζ, τον Αμούδσεν και τον Σκωτ, μεγάλωσαν τα όρια του κόσμου μας. Με την τρέλα τους, με το όνειρό τους, με τις.... «παρανοϊκές» τους ανησυχίες.

Τι θα γινόμασταν, αλήθεια, όλοι εμείς οι «συγκρατημένοι» και «συγκροτημένοι» άνθρωποι, αν δεν υπήρχαν αυτοί οι «ωραίοι τρελοί»; Σίγουρα θα βαλτώναμε, βουλιάζοντας στην αυταρέσκειά μας.

Τελικά, στα 1741, σε ηλικία 60 ετών πια, ξεκινά για το κρίσιμο –όπως αποδείχτηκε- ταξίδι της μεγάλης ανακάλυψης. Με το πλοίο St Peter πλέει νοτιοανατολικά της Καμτσάτκας, κατεβαίνει νότια ως τα Αλεούτια νησιά, περνά το νησί Κόντιακ, και αντικρίζει , επιτέλους, την μεγάλη οροσειρά St. Elias, στην ηπειρωτική χώρα. Αυτή έμελλε να είναι η Αλάσκα, που εκείνος τη βάφτισε Alyeska. Και τότε ήταν που ο Bering και 31 μέλη του πληρώματος του, βρίσκονταν στο τελευταίο στάδιο του σκορβούτου. Κι ο θαλασσόλυκος πεθαίνει, το Δεκέμβρη του 17410. Τον έθαψαν στο νησί που φέρει και σήμερα το όνομα του, στα Ελεούτια νησιά. Για πολύ λίγο –τόσο δα μόλις- δεν κατάφερε να πατήσει τη στεριά, που με τόσο πείσμα και πάθος αναζητούσε επί 16 χρόνια. Η συνήθης κακοτυχία των πρωτοπόρων. Των τολμηρών, των γενναίων. Τ'ων ωραιων τρελών πού μεγάλωσαν τον κόσμο μας....

Εν τω μεταξύ, ο ύπαρχος του Bering, Chiriricof που καπετάνευε το πλοίο St Paul, είχε καταφέρει να φτάσει μέχρι την Sitka, στα νοτιοανατολικά της Αλάσκας, στο ύψος δηλαδή του σημερινού Juneau, της διοικητικής πρωτεύουσας της χώρας.

Ύστερα από ατέλειωτες περιπέτειες και ταλαιπωρίες, όσοι επέζησαν από τα πληρώματα των δύο πλοίων, επέστρεψαν στη Σιβηρία, χαρίζοντας στη Ρωσία, έναν καινούργιο, παγωμένο αλλά πλούσιο, πολύ πλούσιο κόσμο: την Αλάσκα. Έναν κόσμο με φανερά αλλά και κρυμμένα πλούτη. Οι Ρώσοι έπεσαν με τα μούτρα στα εύκολα. Δεν έκαναν καν τον κόπο να σκάψουν, έστω και ένα μέτρο γης! Κι έτσι, έχασαν κ α ι τον κίτρινο αλλά κ α ι τον μαύρο χρυσό…. Δεν είναι τραγικό; Η απληστία και ο εύκολος πλουτισμός!
Φαίνεται πως ο κόσμος είναι πάντα ο ίδιος ,Χτές, Σήμερα αλλά, σίγουρα, και Αύριο, δυστυχώς! Βοήθεια μας, τών ανθρώπων αυτού τού θαυμαστού πλανήτη...

Το φορτίο του St. Paul ήταν φάλαινες, φώκιες και θαλάσσιες ενυδρίδες, τα αγαπημένα μου οττεράκια, αυτά τα τρισχαριτωμένα πλασματάκια.

ajohnthenewsking.files.wordpress.com_2007_09_ottera.jpg


Θεέ μου! Πως είναι δυνατόν να υπάρχουν άνθρωποι, που τους πηγαίνει η καρδιά να μακαλεύουν, δίχως έλεος, αυτά τα πανέμορφα και πανέξυπνα ζωάκια, μονάχα για την γούνα τους ; δεν το χωρά ο νούς μου. Κι όμως, πρώτοι και καλύτεροι μακελάρηδες ήταν οι Ρώσοι ψαράδες, που έσπευσαν εδώ. Και ήταν αυτοί που, με το ελκυστικό φορτίο τους, έδωσαν την αφορμή στους Ρώσους εμπόρους της γούνας, να βγουν κι αυτοί παγανιά, στα νεοαποκτημένα εδάφη. Και να αφανίσουν ό,τι θα τους έκανε πλούσιους. Μέχρι που η περιοχή «στέγνωσε» από την πανίδα της, και δεν έμεινε ρουθούνι. Τα ρήμαξαν τα ζωντανά! Δίχως οίκτο αλλά και χωρίς έγνοια να τα βοηθήσουν να αναπαραχθούν, για να εξακολουθούν να τους προμηθεύουν τα πολύτιμα γουναρικά. Μπα! Άρπαξαν ό,τι ήταν να αρπάξουν, και μετά απλώς … πούλησαν(!) την παγωμένη και άδεια από ζώα περιοχή, ως … άχρηστη… Κι έτσι ξεμπέρδεψαν από αυτήν, μια και καλή! Αν ήξεραν τότε τι βλακεία με λοφίο διέπρατταν, θα αυτοκτονούσαν….

O James Cook (1776-1780) και ο George Vancouver (1791-1795) ήταν οι δύο Άγγλοι εξερευνητές-ναυτικοί που, τελικά, χαρτογράφησαν τις βόρειες αυτές ακτές της Υδρογείου. Πρώτα ο Cook, από τον Ειρηνικό, έπλευσε τον Βερίγγειο, ψάχνοντας για διέξοδο προς τον Ατλαντικό. Και, 15 χρόνια αργότερα, ο Vancouver χαρτογράφησε όλην την ακτή της Καλιφόρνιας, μέχρι τη Νοτιο-δυτική Αλάσκα, ανακηρύσσοντας την περιοχή «Βρετανική Κτήση". Όλοι οι χάρτες που συντάχθηκαν από τους δύο Άγγλους θαλασσοπόρους ήταν τόσον ακριβείς, που οι ναυτικοί τους χρησιμοποιούσαν επί 100 χρόνια.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς, ότι η περιοχή αυτή, δίχως εξασφαλισμένα σύνορα ήταν, επί χρόνια, μήλο έριδος μεταξύ :Ρώσων –που ήταν γείτονες-, Άγγλων – που την εξερευνούσαν- , αλλά και Αμερικάνων που, και αυτοί, λόγω γειτνιάσεως πίστευαν ότι δικαιούνταν ένα μέρος της. Έτσι , το 1824 και το 1825 η Ρωσία υποχρεώθηκε να υπογράψει συμφωνία με τις ΗΠΑ και την Αγγλία, με την οποία ορίζονταν τα Ρωσο-Αμερικανικά σύνορα, στο σημείο που σήμερα βρίσκεται η Katchigan. (Δείτε, βρε παιδιά, και κανένα χάρτη, πως αλλιώς μπορείτε να παρακολουθήσετε τις γεωγραφικές μανούβρες μια τέτοιας μεγάλης και σημαντικής μοιρασιάς, ανάμεσα σε τρεις, τεράστιας δύναμης, χώρες;).

awww.lonelyplanet.com_maps_north_america_usa_alaska_map_of_alaska.jpg


Ωστόσο, η περιοχή νοτιότερα, είχε μείνει αδέσποτη. Έρμαιο διεκδικήσεων μεταξύ των Αγγλο – αμερικάνων πλέον. Το Oregon, φερ’ ειπείν, το ήθελαν οι Αμερικανοί, διότι το 1792 ο δικός τους Robert Gray είχε ανακαλύψει το ποταμό Columbia. Θεωρούσαν, λοιπόν, δική τους την περιοχή πέριξ αυτού. Και, φυσικά, το άγριο μάτι όλων ήταν πάνω στα γουναρικά. Το εμπόριό τους, βλέπετε, απέφερε τεράστια κέρδη. Μύλος τουτέστιν ο Βορράς της Βόρειας Αμερικής (Εμ, πως; Μονάχα η Νότια Αμερική θα είχε τα δεινά της?;)

Εν τω μεταξύ κατέφθαναν εδώ Αμερικανοί από την ευρύτερη περιοχή, και κατελάμβαναν όποιο σημείο τους βόλευε ή τους άρεσε περισσότερο. Επακολούθησε άλλη μια περίοδος σκληρού ανταγωνισμού, μεταξύ Άγγλων, Αμερικανών και Ρώσων γουνεμπόρων! Και, προσέξτε τη λεπτομέρεια: μεταξύ των γουνεμπόρων! Όχι των Κυβερνήσεων! Όχι, να σας χαρώ. Το σκυλοφάγωμα ξέσπασε μεταξύ των πολιτών, που είχαν συμφέροντα σε αυτόν τον γεωγραφικό χώρο. Κι αυτό τράβηξε μέχρι το 1825, οπότε η Ρωσία, συμφωνώντας με τις ΗΠΑ και την Μ. Βρετανία, όρισε τα Ρωσο-Αμερικάνικα σύνορα, στην περιοχή της σημερινής Ketchigan. Κι εκεί, κάπου, κάπως ησύχασαν τα πράγματα.

Όμως, η εξαφάνιση της καημενούλας της βιδρούλας από το απηνές κυνηγητό, και οι πολιτικές αλλά και οικονομικές επιπτώσεις του Κριμαϊκού Πολέμου (1853-1856) ανάγκασαν τη Ρωσία να … πουλήσει την Αλάσκα στις ΗΠΑ. Η αμερικανική σημαία υψώθηκε στη Sitka, στης 18 Οκτωβρίου 1867. η Αλάσκα ωστόσο ανακηρύχθηκε 49η Πολιτεία των ΗΠΑ, πολύ αργότερα: στις 3/1/1959.

Τυχερές οι ΗΠΑ διότι, το 1861 στον ποταμό Stikin, και το 1880 στο Juneau ανακαλύφθηκαν τα πρώτα κοιτάσματα χρυσού!!! Λίγο αργότερα το ίδιο συνέβη στο Fourty Mile Creek, καθώς και στα χρυσοφόρα πεδία του Atlin και του Klondike, του Yukon και του Fairbanks. Ο πυρετός του πολύτιμου μετάλλου ανέβηκε γρήγορα σε ύψη δυσθεώρητα. Κι έγινε ένα είδος ενδημικής νόσου, από την οποία ούτε οι ψυχραιμότεροι γλύτωναν....
Γέμισε η Αμερική χρυσό, αλλά και τυφλωμένους από απληστία χρυσοθήρες. Και η Ρωσία έμενε άναυδη, καθώς συνειδητοποιούσε την ηλιθιότητά της, να.... ξεφορτωθεί την Αλάσκα αντί 7.200.000 δολαρίων!!!! Αν είναι δυνατόν.


Λίγα χρόνια μετά, και για να ανέβη κομματάκι ψηλότερα η πίεση των Ρώσων, τη λάμψη του χρυσού ήρθε να αντικαταστήσει η ερεθιστική μυρουδιά του πετρελαίου, που γι αυτό τον είπαν: «Μαύρο Χρυσό».

Έχω την εντύπωση ότι εξυπνότερη κίνηση από την αγορά της Αλάσκας, δεν έκαναν ποτέ ξανά οι Ηνωμένες Πολιτείες. Βρέθηκαν, αντί πινακίου φακής, με μια τεράστια και πλουσιότατη περιοχή, που έχει, εν αφθονία μάλιστα, ό,τι πολυτιμότερο διαθέτει σήμερα ο πλανήτης. Αφήστε που, και σαν φύση, είναι κάτι το θαυμαστό. Και τι δεν έχει η ευλογημένη.

Πυκνά δάση. Μισοκοιμισμένες λίμνες. Βουερά ποτάμια.


Αυτή η εικόνα έχει σμικρυνθεί. Πατήστε εδώ για να δείτε τη μεγάλη εικόνα.
a2.bp.blogspot.com__sXpR8kyqFpw_TtuTYUF7yHI_AAAAAAAAT_w_u0nw5z8OM8Y_s1600_Wonder_Lake_Alaska.jpg


Πανέμορφες τούνδρες –στέπες του Βορρά. Γαλήνια βοσκοτόπια των σπάνιων ειδών ζώων που ζουν εκεί.


Αυτή η εικόνα έχει σμικρυνθεί. Πατήστε εδώ για να δείτε τη μεγάλη εικόνα.
a1.bp.blogspot.com__z7tPr5ZRtPs_TYJ8PFvEfHI_AAAAAAAAJ2w_RFDgpE2lEWs_s1600_tundra.jpg

Βουνά πανύψηλα! Το Mckinley, βορεινά του Ancorage, έχει ύψος 6.194 μέτρων, και είναι το μεγαλύτερο της Βόρειας Αμερικής, γενικώς.
awww.snowshoemag.com_wp_content_uploads_Mt_McKinley.jpg

Και επιβλητικές οροσειρές, όπως εκείνη του St Elias, με υψόμετρο 5.489.

Αυτή η εικόνα έχει σμικρυνθεί. Πατήστε εδώ για να δείτε τη μεγάλη εικόνα.
awallpapers5.com_images_wallpapers_66731060_Travel_Moonrise_St_Elias_Mountains_Alaska.jpg


Μα σάμπως της λείπουν τα φιόρδ και τα νησιά; Αλυσίδες ολόκληρες από δαύτα, οι Αλεούτιες και 11.000 νησιά του Αρχιπελάγους τού Αλεξάνδρου, και δεν ξέρω πόσα άλλα ακόμα.

Κι ας μη ξεχνάμε και τους ευλογημένους παγετώνες.

Είναι αυτοί που τροφοδοτούν γενναιόδωρα τους μεγάλους ποταμούς οι οποίοι, με τη σειρά τους, γεμίζουν τις μυστηριακές λίμνες. Κι έχει, ακόμα, το μέγα προνόμιο, να συνορεύει με δύο ωκεανούς: τον Αρκτικό στο Βοριά και τον Ειρηνικό στο Νότο και τη Δύση. Έτσι, δεν είναι αποκλεισμένη από πουθενά. Μπορεί να επικοινωνεί από όλους τους δρόμους, με όλον τον κόσμο..

Τι συγκλονιστική χώρα, Θεέ μου! Μα, πως τους κατέβηκε των Ρώσων, να την πουλήσουν; Τέτοια βία και μανία! Σαν να ήθελαν να την ξεφορτωθούν. Μα, γιατί! Είναι η μεγαλύτερη χερσόνησος του Δυτικού Ημισφαιρίου με έκταση 1.518.000 τ.χ. εξ ων τα 39.000 είναι φιόρδ και όρμοι, και τα 80.000 είναι ακτές, που αντικρίζουν τις ανοιχτές θάλασσες.

Στην απογραφή του 1980 μετρήθηκαν 550,000 κάτοικοι!!! Από αυτούς, το 10% ζει στο Ancorage, οικονομική πρωτεύουσα της Αλάσκας. Διοικητική εξακολουθεί να παραμένει το ιστορικό Juneau.

Πουλιέται, μωρέ, τέτοιος τόπος; «Τέλειωσε» λέει « η βιδρα, την εξαφάνισαν οι γουνέμποροι! Κι είχε και πάγους, πολύ πράμα. Τι να την κάνουμε λοιπόν, τέτοια σαβούρα; Δεν μας φτάνει η Σιβηρία; Τι μάς χρειάζεται άλλη μια παγωμένη, άγονη περιοχή; Ας την πουλήσουμε στους βλάκες τους Αμερικάνους. Να δούμε τι θα την κάνουν. Κι εμείς θα ησυχάσουμε από τις διεκδικήσεις του ενός και του αλλουνού τρελού. Αμάν, πια η λύσσα τους, να την αποκτήσουν, ντε και καλά! Ε, ας την πάρουν. Να ηρεμήσουμε όλοι. Χάρισμα τους!!!".

Και πάει, χάσανε το μεγαλύτερο χρυσωρυχείο και… πετρελαιωρυχείο του κόσμου! Πώς τη χώνεψαν, αργότερα, μια τέτοια βλακεία; Σήμερα, ο μεγαλύτερος πετρελαιαγωγός της Αμερικής βρίσκεται στην Αλάσκα. Φεύγει από το Fairbanks, και καταλήγει στο λιμάνι Ancorage. Χρειάστηκαν ετών μελέτες, για να τον φτιάξουν. Οι επιστήμονες έπρεπε να λάβουν υπ’ όψιν τους τις αδυσώπητες κλιματολογικές συνθήκες. Το έργο καταστρεφόταν από τις εξωφρενικά χαμηλές θερμοκρασίες. Υποχρεώθηκαν , λοιπόν, να βρουν λύσεις. Και τις βρήκαν. (Όχι θα τις άφηναν.)

Όταν το γουνεμπόριο άρχισε να φθίνε, ξέσπασε ο περίφημος «πυρετός του χρυσού». Το 1858, ο ποταμός Fraser αποδείχθηκε χρυσοφόρος. «Παιδιά, χρυσός, κι άλλος χρυσός! Γινόμαστε πλούσιοι, σκάβοντας και κοσκινίζοντας. Ορμάτε όλοι στο ποτάμι, το καλό και το ευλογημένο!». Και όρμισαν.....

Εν τω μεταξύ, και σε άλλα σημεία της Αλάσκας εμφανιζόταν το "καταραμένο" μέταλλο. Στο Yukon, στο Dawson, στο Skagway, στο Fairbanks, στο Juneau, στο Fortymile. Από το 1849 έως και το 1908, η Αλάσκα απεκάλυπτε ριγώντας, πως το υπέδαφος της έμοιαζε με το θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας της Αγγλίας!!!!
Ανεκτίμητο!!!

«Μπερκέτι, κύριοι, Αδράχτε φτυάρια και κόσκινα, κι ότι πει ο Θεός κι η Αλάσκα». Και σκόρπιζαν σε όλη την περιοχή κατά ομάδες, φτιάχνοντας, μοιραία, άθλιους οικισμούς, για να στεγάζουνε την κεφαλή και τα χρυσά τους όνειρα. Ώσπου να έρθει κι ο εφιάλτης. Κι οι οικισμοί γίνονταν γρήγορα πόλεις. Κι ήταν οι πόλεις άγριες. Τις κατοικούσαν αγύρτες, κλέφτες, τυχοδιώκτες, φονιάδες, καταζητούμενοι και απελπισμένοι, συχνά στα πρόθυρα της αυτοκαταστροφής. Το πώς λειτουργούσαν αυτά τα κοινωνικά εξαμβλώματα, μπορεί ο καθένας να το φανταστεί. Τα κυριαρχούσε ο νόμος των όπλων, των δολοπλοκιών, της κατασκοπείας, των ανίερων συμμαχιών σήμερα, που αύριο μπορούσαν να γίνουν εχθρικές, συμμορίες. Κανείς δεν εμπιστευόταν κανέναν. Ο φίλος πρόδιδε τον φίλο, κι ο σύντροφος σκότωνε ανενδοίαστα τον σύντροφο, για μερικά εκατοστά χρυσοφόρας γης, ή για λίγα γραμμάρια χρυσόσκονης. Ήταν η κόλαση τής ανομίας, κι ο παράδεισος τού αλκοόλ και της πορνείας. Θες το κρύο, θές οι κακουχίες, η αγωνία κι ο φόβος, θες η απελπισία κι ο θάνατος που ελλόχευαν παντού, έρριχναν, κάθε βράδυ, τους χρυσοθήρες στους καπνούς του τζιν και του ουίσκι, αλλά και στις πρόθυμες αγκαλιές των γυναικών. Ιστορικά μένουν, μέχρι σήμερα, τα πορνεία αυτών των πόλεων. Κι έφτασαν, ως εμάς, ονόματα «κυριών» που, τελικά, έπαιξαν σοβαρό ρόλο στην διαμόρφωση των «κοινωνιών», των ιδιόρρυθμων κατοίκων των θλιβερών αυτών παραγκουπόλεων. Ακούσαμε ιστορίες φοβερές, που μας ανατρίχιασαν.

-" Δεν είναι δυνατόν, ανθρώπινα πλάσματα, να μακελεύονται σαν τραγιά, για λίγα ψήγματα χρυσού ", λέμε στην Julia, την ξεναγό μας στο Skagway. Γελάει.

-" Και για πολύ λιγότερα μπορούσαν να σφαχτούν, θα σας έλεγα εγώ. Για μια λέξη. Συχνά, και για μια τυχαία κι αθέλητη σπρωξιά. Σαν τα σαρκοβόρα, που υποψιάζονται πως κινδυνεύει από παντού η λεία τους. Σκεφθείτε, για λίγο, τις συνθήκες στις οποίες ζούσαν εδώ. 60 βαθμοί υπό το μηδέν. Κακή υγεία. Μηδέν ανέσεις. Το έδαφος σκληρό από τον παχύ πάγο. Συχνά, δουλειά μηνών, δεν οδηγούσε πουθενά, για κάποιον ατυχή, ενώ κάποιος άλλος, που δούλευε δίπλα, γινόταν πλούσιος! Ήταν φυσικό να ανεβαίνει ο πυρετός όλων, και να οδηγεί σε πράξεις βίαιες. Έκλεβαν ο ένας τον άλλον. Παραπλανούσαν ο ένας τον άλλον. Σκότωναν οι άτυχοι τους τυχερούς. Ήταν μια εποχή «ηρωική» κατά κάποιον τρόπο, αλλά εκτός ελέγχου", καταλήγει.

-" Ήταν πράγματι «ηρωική»; Αναρωτιόμαστε εμείς.
Φαίνεται πως ήταν. Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο, πως τίποτε "καλό" δεν γίνεται με το savoir faire και τους καλούς τρόπους. Γίνεται ΠΑΝΤΑ με βία, με αίμα, με καιροσκοπισμό και συμφέροντα. Κι όλα αυτά τυλιγμένα, χαριέντως και φαρισαϊκώς, μέσα στο σελοφάν, πότε της θρησκείας, πότε του ανθρωπισμού και πότε της προόδου και της προκοπής των κατακτημένων λαών. Σκέτη μπαμπεσιά. Πανανθρώπινη και καλά καμουφλαρισμένη. Είπαμε: το «σελοφάν» πάνω από όλα. Το περιτύλιγμα, να σας χαρώ. Άλλωστε, με αυτά τα «υλικά» δεν «χτίστηκε» ο Νέος Κόσμος; Πάνω στο αιματοκύλισμα των ιθαγενών, στή Νότια Αμερική, για το μυθικό El Dorado –πάντα ο χρυσός- και το απερίγραπτο πλιάτσικο – οικονομικό και ηθικό- μιας ευημερούσας αυτοκρατορίας 20.000.000 ψυχών; Κι όλη αυτή η παρανοϊκή σφαγή, εις δόξαν Χριστού – για τον Σταυρό και την Ισπανία!!!. Και, πίσω από αυτόν τον ωραίο μπερντέ, να καραδοκεί ο Μαμωνάς…Πάντα αυτός ο καταραμένος ολετήρας!...

Τέλος πάντων! Τα περισσότερα για το περίφημο Gold Rush – Τον πυρετό του χρυσού, θα τα πούμε όταν φτάσουμε, με το καλό, στην αυθεντική πόλη των Χρυσοθηρών, (κι όχι τών "χρυσοθήρων" να σάς χαρώ, μιά και ο "χρυσοθήρας" είναι πρωτόκλιτο, και η γενική τού πληθυντικού τονίζεται πάντα στη λήγουσα!), το απόκοσμο Skagway. Το βρήκαμε καταπαγωμένο, ακόμα και μέσα στο κατακαλόκαιρο.

Τέλειωσε, κάποτε, η φρενίτις του χρυσού, αλλά η ανθρώπινη απληστία δεν τελειώνει ποτέ. Ο «μαύρος χρυσός» ήταν η άλλη ευχή και κατάρα της Αλάσκας. Ευχή, διότι την έκανε την σπουδαιότερη Πολιτεία της Βόρειας Αμερικής. Και κατάρα διότι, κάθε λίγο και λιγάκι, απειλεί να καταστρέψει, με τα αναπόφευκτα ατυχήματα των πετρελαιοφόρων, την οικολογική ισορροπία τού Ειρηνικού Ωκεανού....
.
Το 1977 λειτούργησε, έξω από το Fairbanks -στα βορεινά της Πολιτείας και στα όρια του Αρκτικού Κύκλου -, ο τεράστιος πετρελαιαγωγός, αυτό που οι Αμερικάνοι λένε με υπερηφάνεια Pipe Line. Δούλεψαν γι αυτόν 22.000 εργάτες, επί 3 χρόνια (1974-1977), σε μιάν απόσταση 1.500 περίπου χιλιομέτρων. Το αργό πετρέλαιο φτάνει στο Ancorage, μέσα από αρκτικές ερημιές, τις μυστηριακές τούνδρες, για να φορτωθεί στα πλοία. Ο πετρελαιαγωγός θεωρείται ένα πραγματικό τεχνολογικό θαύμα. Το εξοντωτικό κρύο, βλέπετε, δημιουργούσε τεράστια προβλήματα, στην ομαλή μεταφορά του πολύτιμου υλικού στο προορισμό του. Δεν θεωρώ σκόπιμο να σας πονοκεφαλιάσω με τις λεπτομέρειες της κατασκευής του. Δεν μας αφορούν άλλωστε, οι στείρες τεχνικές πληροφορίες, μέσα σε τούτον τον Παράδεισο της Φύσης. Κρατείστε μόνο τούτη τη λεπτομέρεια που ήδη προαναφέραμε. Επί 3 χρόνια δούλεψαν, για την κατασκευή του 22.000 εργάτες. Κρατείστε, όμως και μιάν άλλη λεπτομέρεια, πολύ σημαντική, για μένα. Η Αλάσκα, η 49η πολιτεία, είναι η μεγαλύτερη των ΗΠΑ, με έκταση πάνω από 1.200.000 τ.χ., και η πιο αραιοκατοικημένη. Μονάχα 400.000 άνθρωποι τολμούν να την κατοικούν. Απίστευτο, θα μου πείτε. Θα συμφωνήσω. Γι αυτό το θεωρώ πολύ σημαντικό, αν θυμηθούμε πόσο πλούσια είναι. Ωστόσο, πώς να αντιμετωπίσεις τον ανταγιάντιστο πολικό χειμώνα; Τους -70 βαθμούς; Όσα μεσα κι αν διαθέτιες, το κρύο δαγκώνει, και δεν σε αφήνει να χαρείς τη ζωή σου. Σου «ρίχνει» μύτη και αυτιά, έτσι και προβάλεις από την ξώθυρα. Γίνεσαι όλος ένα..... κρυοπάγημα δηλαδή. Πολύ γενναίοι οι 400.000 άνθρωποι! Μπορείς να μην τους θαυμάσεις;
 

harilander

Member
Μηνύματα
557
Likes
400
Επόμενο Ταξίδι
βλέπουμε...
Ταξίδι-Όνειρο
χώρα του ποτέ
ευχαριστούμε πολύ για τις τοσες πολύτιμες πληροφορίες που διαβάζουμε μεσα απο μια τόσο γλαφυρή περιγραφή οπως πάντα!
Η Αλάσκα θα παραμένει πάντα ενας ανεκπλήρωτος πόθος και θα με στοιχειώνει στις ταξιδιωτικές φαντασιώσεις μου..
περιμενουμε την συνέχεια με αγωνια.
 

_antonis_

Member
Μηνύματα
3.357
Likes
1.237
Πάρα πάρα πολύ ωραίο κομμάτι!! (ε με τόσο χρυσό πως να μη μας αρέσει!!!)

Διάβαζα ένα βιβλίο -που δε θυμάμαι ποιό- και έλεγε για τον χρυσό, τον κόσμο που μετανάστευσε για εργασία, το χρήμα και ότι καλά και κακά έφερε μαζί του. Το θέμα του μυθιστορήματος ήταν άλλο βέβαια, αλλά όλα αυτά ήταν μέρος του. Αν το βρώ ση βιβλιοθήκη μου (μπορεί και το να είχα δανειστεί), i'll let you know! :D
 

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.869
Likes
2.260
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Ευχαριστουμε για τις πληροφοριες και την ομορφη αφηγηση.
Ανυπομονω να μαθω τελικα ποιο κερδισε στη ζυγαρια ...ο Βορειος Πολος ή ο Νοτιος Πολος.
 

Sailor Moon

Member
Μηνύματα
106
Likes
44
Μαγευτικα απο την διηγηση σου και περιμενω με ανυπομονησια την συνεχεια!!!!
 

ThanasisU2

Member
Μηνύματα
3.469
Likes
3.433
Επόμενο Ταξίδι
Brno
Ταξίδι-Όνειρο
RTW
Διάβαζα ένα βιβλίο -που δε θυμάμαι ποιό- και έλεγε για τον χρυσό, τον κόσμο που μετανάστευσε για εργασία, το χρήμα και ότι καλά και κακά έφερε μαζί του. Το θέμα του μυθιστορήματος ήταν άλλο βέβαια, αλλά όλα αυτά ήταν μέρος του. Αν το βρώ ση βιβλιοθήκη μου (μπορεί και το να είχα δανειστεί), i'll let you know! :D
αυτό μήπως

acoa_inducks_org_hr_php_6455eb7b33b0956a8c2c04ba7d882bf9._.jpg


:bleh::bleh:
 

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.271
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Ευχαριστούμε για τις τόσο καλογραμμένες πληροφορίες από έναν πραγματικά μυστηριακό προορισμό!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.167
Μηνύματα
882.725
Μέλη
38.879
Νεότερο μέλος
fanisfanisfanis

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom