St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορική Αναδρομή
- Καναδάς
- Στην Χώρα της Γοητευτικής Ερημιάς
- Tελευταία Σύνορα
- Quebec
- Οttawa
- Toronto - Η πόλη των διάσημων Καταρρακτών
- Ο Νιαγάρας κι'εγώ
- Βανκούβερ - Η ομορφιά του Ειρηνικού κι ενός λιμανιού
- Victoria Island - Ο θρίαμβος της Κυρίας Μπουσάρ!
- Το γραφικό Juneau
- Skagway - Όπως στην επική εποχή της χρυσοθηρίας
- Skagway προς Whitehorse
- Προς Beaver Creek
- Beaver Creek προς Fairbanks
- Fairbanks - Το θαύμα του Pipeline
- Ο Αρκτικός Κύκλος και ο Chena River
- Προς το Denali
- Το πρώτο χιόνι της Αλάσκας!
- Ancorage
- Minneapolis - Μια παράξενη Πολιτεία
- Επίλογος
SKAGWAY προς WHITEHORSE
Με το παλιό τραίνο και με το «τρελλοπούλμαν-σπίτι» της GREY LINE
Σας είπα κιόλας ότι γύρω στις 12. 00 το μεσημέρι φεύγουμε από το SKAGWAY με το τραίνο-αντίκα. Χρησιμοποιείται μονάχα για τουριστικούς λόγους, πιά. Και κάνει την παραδοσιακή διαδρομή των χρυσοθηρών, μέσα στο απερίγραπτο WHITE PASS.
Το φτάσιμο μας στον σταθμό ήταν για μένα και την Φρόσω άκρως επεισοδιακό. Λίγο έλειψε να χάσουμε τον συρμό. Βλέπετε είχαμε χαθεί, μεταξύ μας, μέσα στο ξενοδοχείο μας, κάπου εκεί, ανάμεσα σαλόνι, καφετηρία και …καμπινέ. Αν είναι δυνατόν…
Αποτέλεσμα; Να ψάχνω εναγωνίως εγώ την Φρόσω, η Φρόσω να κυνηγά εμένα με την ψυχή στο στόμα, κι ο Νίκος, ο αρχηγός μας, στα πρόθυρα εγκεφαλικού, να μας ψάχνει και τις δύο, για να μας σούρει μέχρι τον σταθμό. Και το τραίνο να σφυρίζει, ανατριχιαστικά, αναχώρηση, αδιάφορο προς τη δική μας απελπισία…Πρώτη μου φορά διαπίστωσα πως, όταν είσαι ταραγμένος τα πόδια σου γίνονται παγωμένο…ζελέ. Κι αρνούνται να σε υπακούσουν. Εσύ τα σπρώχνεις κατά μπρός, κι αυτά κολλούν καταής. Βρέ, αμάν, χάνω το τραίνο. Τίποτα αυτά. Είναι σαν να προσπαθείς να τρέξεις στο όνειρο σου. Ποτέ δεν τα καταφέρνεις. Απλώς ξυπνάς, μούσκεμα στον ιδρώτα…
Έτσι ακριβώς μούσκεμα στον ιδρώτα και την ανάσα κοντή, το προλαβαίνουμε την ώρα που έκλεινε τις πόρτες, κι η μπουρού διαλαλούσε χαρούμενα τοις πάσι. . φεύγουμε γι άλλο ένα ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν. ΄Οστις πρόλαβε τον κύριο οίδε. . Και τον συρμό. .
«Δόξα τω Θεώ» λέω ξέπνοα και πέφτω σαν σακί στο άβολο ξύλινο κάθισμα, δίπλα στην Ελεάνα.
-Καλά σας έστριψε και των δύο; Πού στο καλό ήσασταν επιτέλους;
-Ούφ άστο. Ψαχνόμασταν μεταξύ τουαλεττών και COFEE SHOP. Ξέρεις πόσες ΄ξώπορτες έχει το WEST MARK HOTEL; Πέντ ΄έξη νομίζω. Ε απ΄άλλου βγήκα εγώ. Αλλού με έψαχνε η Φρόσω. Και σ΄άλλη έξοδο μας αναζητούσε και τις δύο ο Νικολάκης μας. Φραπέ γενήκαμε. Άστα καλύτερα.
-Μνήσθητί μου Κύριε μουρμουρίζει μπερδεμένη. Δίκιο έχει.
Η διαδρομή των 90 λεπτών που το τραινάκι μας φιδογυρίζει περί το ελικοειδές φαράγγι, είναι ένα από τα ωραιότερα φυσικά θεάματα στη Βόρεια Αμερική. Καταρράκτες παγωμένοι. Καταρράκτες…νερουλοί. Ποτάμια και ποταμάκια. Λίμνες γαλανές. Κατάφυτες κοιλάδες. Μικροί λόφοι μέσα στη φαρδειά χαράδρα, κρεμαστές περίτεχνες γέφυρες, σωστά έργα τέχνης, γραφικά μονοπάτια, χιονισμένες κορφές, καταπράσινες πλαγιές, παγετώνες γρανίτες…Δε χορταίνεις να βλέπεις και δεν προφταίνεις ν΄ απομνημονεύεις. Τι να σου κάνει κι αυτή η τάλαινα μνήμη; Βομβαρδίζεται καταιγιστικά, από χιλιάδες εικόνες, τη μια ωραιότερη από την άλλη και το μυαλό, πιά, χάνεται σ΄έναν λαβύρινθο, μπουκώνεται. Μπερδεύεται και δεν προλαβαίνει να καταγράψει παρά μόνον το σύνολο των εικόνων που τελικά, αφήνει και τη γενικη εντύπωση.
«Φυσικό θαύμα».
Μικρή φράση, το παραδέχομαι, για ένα μεγαλειώδες πραγματικά θέαμα. ΄Οως σίγουρα δίνει μιάν ιδέα της πραγματικότητας.
Η μεγάλη μας τύχη είναι η εποχή του έτους. Στο τέλος του Αυγούστου, αρχίζει το βορεινό φθινόπωρο. Τα πάντα είναι, πλέον, χρυσά, κόκκινα και χαλκόπρασινα. Στην αρχή, νομίζω πως αυτά τα χρώματα, ανήκουν σε ανθισμένα δέντρα και θάμνους. Κι έκπληκτη ανακαλύπτω, ότι είναι κοινά φύλλα, που αλλάζουν απόχρωση, πρίν πέσουν στην γή και φτιάχνουν πολύτιμα στρωσίδια. Οι πλαγιές μοιάζουν σαν να ΄ έχουν πιάσει φωτιά κι άλλες μοιάζουν σαν περιχυμένες με λυωμένο χρυσάφι, πού έτσι κι αλλοιώς αφθονεί στην περιοχή. ΄Ολη η φύση θαρρείς πως ετοιμάζεται , σχεδόν πανηγυρικά, για τον άγριο χειμώνα. Ακόμη, και τούτη τη στιγμή, σε΄αυτόν τον ευλογημένο τόπο, η Φύση αρνείται την θλίψη. Αρνείται το παράπονο και την μεμψιμοιρία. Διώχνει κάθε ίχνος απελπισίας και τρόμου. Και κρατά τα κέφια της, τη χαρά της, τις σύντομες λιακάδες της, την τέλεια ομορφιά της, την οποία πασχίζει-ειδικά αυτήν την εποχή-να την κάνει εντυπωσιακότερη. Για αυτό και πάρα πολλά δέντρα αλλά και θάμνοι κρατούν τα πράσινα φύλλα τους. χλωρά και ζωντανά. Μοιάζει να περιμένουν ανυπόμονα να φιλοξενήσουν το άφθονο αφράτο χιόνι που δεν άργησε να πέσει. Το προλάβαμε τρείς μέρες μετά, στο DENALI NATIONAL PARK. ΄Ηταν το πρώτο-πρώτο χιόνι της εποχής, στην καρδιά της Αλάσκας. Μοναδική εμπειρία, σας διαβεβαιώ…
Τι μαγική διαδρομή ήταν αυτή μέσα στο WHITE PASS, με το παλιό γραφικό τραίνο. Πέρασα τα 100 σχεδόν λεπτά του ταξιδιού στον. . εξώστη. . μεταξύ των δύο βαγονιών. Θυμάστε καλέ, τα τραίνα στα WESTERN του HOLLYWOOD. Ε μια τέτοια γραφικότητα.
Απήλαυσα τον δροσερόν άνεμο που μ’ έδερνε αλύπητα, αλλά ήταν τρομερά δροσερός και ανανεωτικός. Τέτοια καθαρότητα ατμόσφαιρας και υγιούς αέρα είχα χρόνια να αισθανθώ. ΄Ωσπου άρχισα να ζαλίζομαι από το πολύ οξυγόνο. Το κεφάλι μου ήταν σαν μπαλόνι. ΄Λαφρύ και λάγαρο. ΄Ετοιμο να πετάξει παντού. Να ρουφήξει τα πάντα. .
Στο τέλος της μοναδικής αυτής σιδηροδρομικής μας πορείας, κάπου στο …Πουθενά, μας περίμεναν δεκάδες πούλμαν, αυτής της περίεργης τουριστικής Γραμμής, που τη λένε GREY LINE. Κι εκεί, γνωρίζουμε από κοντά, τι πάει να πεί ο όρος: άψογη οργάνωση. Μέσα στο τραίνο που αφήναμε πίσω μας, και που είχε 20 βαγόνια, φίσκα κόσμο, μας μοίρασαν, ανά γκρούπ, διαφορετικού χρώματος κάρτες, μ΄ένα κεφαλαίο ψηφίο του αλαφαβήτου. Η ελληνική ομάδα είχε στα χέρια της το Μπλέ Κάπα. Μόλις αποβιβαστήκαμε μπροστά στο τεράστιο πάρκινγκ, 1. 000 περίπου άνθρωποι, μέσα σε πέντε λεπτά, είχαμε εντοπίσει κι ανεβεί κιόλας, στα λεωφορεία μας, που ξεκινούσαν δίχως καθυστέρηση. Μ έ σ α σ ε π έ ν τ ε λ ε π τ ά, μ ο ν ά χ α. Αν είστε χριστιανοί. Χίλιοι άνθρωποι…
Αυτά τα πούλμαν της GREY LINE είναι από μόνα τους . . αξιοθέατα. . Κατ΄αρχήν είναι φυσούνες. Δύο κομμάτια. Στο πρώτο όχημα, κάθονται οι επιβάτες όπως ακριβώς σ΄όλα τα ορθόδοξα τουριστικά αυτοκίνητα. Το δεύτερο όχημα είναι…σαλόνι-τραπεζαρία, με βελούδινους καναπέδες. Και, στο πίσω μέρος, υπάρχει μια μικρή κουζίνα, όπως στα αεροπλάνα και φυσικά, μια πεντακάθαρη τουαλέττα που, στις πέντε μέρες του ταξιδιού μας, ποτέ δεν της έλλειψε το σαπούνι, το χαρτί, οι χαρτοπετσέτες, και τα αρωματικά μαντηλάκια. . Για καθαριότητα δεν χρειάζεται, φαντάζομαι, να σας μιλήσω. Ήταν άψογη. Διότι, το περίεργο αυτό αυτοκίνητο διέθετε, εκτός από τον οδηγό-την CAR HOSTESS-και έναν STEWART-σερβιτόρο-ούτως ειπείν-τον Μωρίς, που μας πρόσφερε ποτά, καφέδες, αναψυκτικά, μπισκοτίνια, ξηρούς καρπούς. .
Το μεσημεριανό μας ήταν, άλλοτε σε κάποιο ρεστωράν ή σε κάποιο βαγόνι τραίνου-που κι αυτό παρενεβλήθη, κάποια στιγμή στο 5θήμερο ταξίδι μας-ή σε πακέττα για πίκ-νίκ, πλάι σε λίμνες η ποτάμια. . Άλλο σόι εμπειρίας κι αυτό. Το καταχαρήκαμε με την ψυχή μας….
Επειδή ήμασταν μονάχα 10 Έλληνες, μας «πάντρεψαν» μ΄ένα γκρούπ Αμερικάνων με Αρχηγό την BETTY. Ήταν Σύλλογος Τραπεζικών Συνταξιούχων. Καμιά 20αριά άνθρωποι. Καλόγνωμοι και κεφάτοι. Μας έκαναν την καρδιά περβόλι. Γελούσαν, πειράζονταν, έλεγαν ανέκδοτα, έπαιζαν παιχνίδια και, στο τέλος, έμπασαν κι εμάς στη συντροφιά τους, κάνοντας μας να νοιώσουμε σαν δικοί τους άνθρωποι. Και περάσαμε ζάχαρη. ΄Ας είναι καλά οι χριστιανοί. Κι άς χαίρονται τη δεύτερη…εφηβεία τους, μ΄όλες τους τις δυνάμεις…
Πάνω στο πούλμαν, περνάμε και τις διατυπώσεις των συνόρων, μεταξύ ΗΠΑ που αφήνουμε, και του Καναδά που μας υποδέχεται, γι άλλη μια φορά. Σ’ αυτό το ταξίδι, μπαινοβγαίνουμε διαρκώς, από τη μια χώρα στην άλλη συχνά, Χωρίς να το παίρνουμε είδηση. Τι έχουν άραγε, να χωρίσουν Καναδοί και Αμερικάνοι; Απλά αλληλοβοηθούνται σ΄αυτές τις εκτάκτως τουριστικές περιοχές, για κοινό οικονομικό όφελος. Όπως ακριβώς γίνεται, μεταξύ Χιλής και Αργεντινής, στην ευρύτερη περιοχή του Αμερικανικού Νότου, που είναι γνωστή με το όνομα Παταγονία. Εκεί κάτω, η γοητευτική Παταγονία είναι δίκαια μοιρασμένη. Εδώ, η πολυλατρεμένη Αλασκα, είναι η ευνοούμενη περιοχή δύο μεγάλων χωρών. .
Τούτη η διαδρομή μας μπάζει στις Αλασκανές ομορφιές. Από δώ και μπρός, τέτοιους πολύτιμους ζωγραφικούς πίνακες-που ζωγραφίζει η πολυτάλαντη Φύση-θα αντικρύζουμε συνεχώς. Και, συνεχώς θα μένουμε με το στόμα ανοιχό. Διότι, τέτοια φαντασμαγορία δεν τη χορταίνεις ΠΟΤΕ. Δεν τη βαρυέσαι. ΄Όμως, όλους αυτούς τους χρωματικούς πίνακες, θα σας τους περιγράψω, όταν φτάσουμε στο DENALI PARK εκεί, όπου απλόχερα χαρήκαμε αυτήν την ομορφιά, σ΄όλο της το δοξαστικό μεγαλείο.
Λίγο πρίν μπούμε στον αποψινό προορισμό μας, το WHITEHORSE, σταματήσαμε στην τεράστια λίμνη BENETT, όπου και το κουκλίστικο ινδιάνικο χωριό CARCROSS.
Είμαστε στην TORMENTED VALLEY(την ΒΑΣΑΝΙΣΜΕΝΗ ΚΟΙΛΑΔΑ δηλαδή). Είναι μια περιοχή γεμάτη λίμνες, απίστευτα γαλανές όλες. Λίμνες πολλές. Αμέτρητες…. Ανάμεσα σε δασωμένα βουνά, απλώνουν τα λαζουρένια νερά τους σε τεράστιες εκτάσεις. Διότι εδώ, λόγω αφθονίας παγετώνων, αυτές οι νερένιες επιφάνειες είναι γιγαντιαίων διαστάσεων. Η λίμνη BENETT πχ έχει 40 χιλ. μάκρος και 4 χιλ. πλάτος….
Τα χρώματα του φθινοπώρου, σε τούτη την τοποθεσία, είναι πολύ έντονα. Κίτρινα, κιτρνίζοντα, κόκκινα, κατακόκκινα, καστανά, καμαρώνουν ανάμεσα στο έντονο πράσινο των ελάτων, που καταφέρνουν να αντέχουν αλαζονικά, στους φονικούς βοριάδες. Ειδικά στη λίμνη TAGGISH, στο νησί ΒΟΝΕ, τα κίτρινα και κόκκινα φύλλα των κωνικών αυτών δέντρων, μοιάζουν με τεράστια αναμμένα κεριά-μέρα μεσημέρι-μέσα σ’ έναν «ωκεανό» καταπράσινου δάσους…θέαμα συναρπαστικό, αλλά απερίγραπτο, δυστυχώς…
Στις όχθες της λίμνης BENETT, υπάρχει ακόμη μπαταρισμένο, το TOO SHY, πλοίο με … τροχό. . Στην ιστορία έμεινε ως TUISHI. Είναι το μεγαλύτερο από 200 τέτοια που, επί 90 χρόνια, έκαναν δρομολόγια στις χρυσοφόρες περιοχές του YUKON…
Στο CARCROSS, ο μίστερ WAISON MATHEWS έχει τα νοστιμότερα MUFFINS-είδος μικρών κέικς της περιοχής. Εγώ, ωστόσο, εντυπωσιάστηκα από τις άψογης καθαριότητας τουαλέττες, με σαπούνι, χαρτί, χαρτοπετσέτες, αστραφτερούς νιπτήρες. και την ειδική τουαλέττα των αναπήρων. Και βέβαια, χάζεψα τα παλιά κουκλίστικα σπιτάκια του μικρού χωριού….
Αμέσως μετά το CARCROSS, ή «Σμαραγδένια Λίμνη» όπου βρίσκει κανείς και κοχύλια!!. . . Το πως δεν το ξέρω. Κάποια σχέση θα’ έχει ή θα’ χε, κάποτε, με τη θάλασσα. Από τούτη τη λίμνη, είχαμε μια BREATH-TAKING θέα, στη γύρω περιοχή. Μέσα σε δεκάδες αποχρώσεις του πράσινου, του καφέ, του κόκκινου και του κίτρινου, θαυμάσαμε νησάκια, κολπίσκους, χερσονησούλες, συστάδες χαμηλών κωνοφόρων μέσα στο νερό. . . . Καί γύρω γύρω, πάνω στις όχθες, σαν πολύχρωμο φεστόνι, η χρωματιστή πόα, της οποίας το κυρίαρχο χρώμα είναι το μώβ-ρόζ της πορφύρας, το πράσινο του σμαραγδιού, το κίτρινο του κρόκου, το μπλέ του ζαφειριού, το κόκκινο του αίματος…΄Όλα τούτα τα χρώματα μέσα σ΄ένα δάσος…. Αν είναι δυνατόν…
-Παιδιά έχω παραισθήσεις. Δεν πιστεύω στα μάτια μου. Τι σόι παλέττα είναι αυτή;
Τελικά όλη αυτή η διαδρομή από το SKAGWAY μέχρι το WHITEHORSE-με τραίνο και με πούλμαν-ήταν κάτι το θαρρείς μαγικό. ΄Ηταν ένα διαρκές παιχνίδι. Ένα παιχνίδι ανάμεσα στα χρώματα της γής στον λαμπρόν ήλιο στις αστραποβολές των παγετώνων, στις αντανακλάσεις των γαλανών λιμνών και των ορμητικών χειμάρρων…΄Ένα παιχνίδι μέσα στη σιωπή των φαραγγιών στο δυσοίωνο των σκοτεινών δασών, στην τρυφερή φλυαρία των ρυακιών στο απειλητικό μουγκριτό των ποταμών στην εκκωφαντική χλαπαταγή των καταρρακτών. . Κοσμογονία. . Η ίδια η βιβλική Γένεση, σ΄όλη της τη ρωμαλέα εκδήλωση. Σαν να είχαν μόλις γεννηθεί τα Σύμπαντα και υμνολογούσαν αναστάσιμα, τη Δόξα και τη Μεγαλωσύνη του Δημιουργού…
-Χριστέμου. Τιο συγκλονιστική αντίθεση με την Παταγονία. Εκεί, όλα σου θύμιζαν την έλευση ενός τραγικού και αναπόδραστου τέλου. Εδώ τα πάντα σφύζουν από ζωή και δύναμη, ακόμη και σε τούτην την ύστατην ώρα. Σαν να γεννήθηκαν Χτές….
Εκεί, είχες την αίσθηση ότι πέθαινε ένας Τιτάνας.
Εδώ, πιστεύεις πως ο ίδιος Τιτάνας γεννιέται, μπρός στα έκθαμβα μάτια σου, την ώρα που θα περίμενες να τον βλέπεις να πεθαίνει…καταλήγω εντυπωσιασμένη.
-Αμάν εσύ και οι συγκρίσεις σου.
-Αμέ. Γιατί νομίζετε ότι έσπευσα να συμπληρώσω μέσα στον ίδιο χρόνο, τις εντυπώσεις μου από το Νότιο Πόλο, με εκείνες από το Βόρειο; Για να τις έχω νωπές και φρέσκες στο μυαλό μου. Για να μην αδικήσω, μέσα μου, κανέναν από τους δύο τόπους. Να αποδοθεί, σε κάθε περιοχή, η αξία πού της αρμόζει…
-Λαμπρά. Και που καταλήγεις παρακαλούμε;
-Αν όλη η Αλάσκα είναι σαν και τη σημερινή διαδρομή, τότε:
*Η Παταγονία σου δημιουργεί το Δέος της αναμενόμενης Δεύτερης Κρίσης.
*Ενώ η Αλάσκα σου θυμίζει τη Δόξα της Γένεσης. Όπως βλέπετε, και τα δύο αισθήματα προέρχονται από τα Ιερά Βιβλία. Και δεν μπορώ να υποστηρίξω, ότι είμαι και καλή χριστιανή. Όμως, όταν βιώνω τέτοιας λογής εμπειρίες, δίχως να το θέλω η ψυχή μου πάει προς εκείνο το Μοναδικό, το Παντοδύναμο Ον που, κάποτε, κάπως δημιούργησε τούτο το θαύμα. Κι ο νούς τρέχει -που αλλού;- στις Γραφές. Στά συγκλονιστικά εκείνα γραπτά που, με τρόπο ανεπανάληπτο, μας ιστορούν τη Γέννηση του Κόσμου. Εμείς, φυσικά, δεν την είδαμε τότε. Αξιωθήκαμε όμως τη χάρη, να τη βλέπουμε πολύ συχνά στη ζωή μας, όταν γεννιέται ένα παιδί. Όταν βλασταίνει ένα σποράκι. Όταν ανθίζει ένα λουλούδι. Όταν το μάτι βλέπει. Όταν το αυτί ακούει… Όλα αυτά για μένα είναι ένα καθημερινό θαύμα, όμοιο με τούτο εδώ. Είναι έργο θεού. Διότι είναι έξω από τις δυνατότητες της λογικής μου και γενικότερα, έξω από τα όρια του ανθρώπινου νού…
Κάποια στιγμή, βγαίνουμε και στην περίφημη ALASKA HIGHWAY, 22 μόλις χιλιόμετρα από το WHITEHORSE, πρωτεύουσα του YUKON TERROTERY στο KLONDIKE RIVER, του Καναδά. (Αλήθεια δεν σας θυμίζουν χρυσό, περιπέτεια και κίνδυνο, αυτές οι σχεδόν μυθικές πιά τοποθεσίες; Σας φέρνουν στο νού τα κινηματογραφικά έργα
.
Η περίφημη ALCAN CANADA HIGHWAY στο YUTON TERRITORY, είναι ένα γιγάντιο οδοποιητικό επίτευγμα 2. 435 χιλ. Η κατασκευή του άρχισε το 1942, επί προεδρίας Ρούσβελτ. Δούλεψαν για αυτό 25. 000 εργάτες, επί 20 μήνες. Το κόστος;140 εκατομμύρια δολλάρια ΗΠΑ-ό, τι μπορεί να σημαίνει ένα ποσόν για την δεκαετία του ΄40. Σήμερα, όλοι ευγνωμονούν τον προβλεπτικό Πρόεδρο του 1942 διότι αυτός είναι ο μοναδικός δρόμος που ενώνει δύο σημαντικούς τόπους. Τον Καναδά με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Λίγο πρίν μπούμε, επί τέλους, στο WHITEHORSE-τελικά αποδείχτηκε ατέλειωτη και γεμάτη καινούρια πράματα τούτη η διαδρομή-στεκόμαστε στο MILES CANNYON, πού μέσα του κυλά, με εμφανέστατη ταχύτητα, ο μεγάλος και ιστορικός ποταμός YUKON. ΄Άλλη μαγεία εδώ. Από το BELVEDERE, κάπου ψηλά, έχουμε μια εκπληκτική θέα του τεράστιου φαραγγιού. Πυκνοβλαστημένο, γεμάτο λαμπερά φθινοπωρινά χρώματα, μας κόβει την ανάσα. Μπροστά μας, ένα γεφύρι, πάνω από το στενότερο μέρος του ποταμού. Και τα λουλούδια, τα κλαδιά και η πρασινάδα, ν΄αγγίζουν τρυφερά την επιφάνεια του γρήγορου ρέματος, σαν, να θέλουν να το σπρώξουν γλυκά. ΄Η να το χαϊδέψουν….
-Τι ερωτική εικόνα. Θαρρείς πως νερά και φυτά αγκαλιάζονται σφιχτά, για να δημιουργήσουν ζωή….
-Και δημιουργούν αποφαίνεται μαγεμένη η Φρόσω. Βλέπεις, μονάχα όπου υπάρχει νερό, η γη γεννά βλαστάρια. Δες το αποτέλεσμα εδώ. Μπροστά στα μάτια μας…
Δίκιο έχει. Το διαπιστώνουμε διαρκώς στην διαδρομή μας. Οι παγετώνες ποτίζουν με τα νερά τους το χώμα της Αλάσκας. Και τη γεμίζουν χυμούς. Αίμα. Ζωή…
Ο ήλιος σέρνει μαζί του τη μέρα, κατά τη δύση, την ώρα που μπαίνουμε, εν τέλει, στο WHITEHORSE. Είναι μια σιωπηλή πόλη. Οι διαβάτες λιγοστοί. Η κεντρική λεωφόρος έρημη. Τα τζάμια, των χωρίς παντζούρια σπιτιών, αντανακλούν τις τελευταίες ακτίνες του ψυχρού απογεύματος. Μονάχα τα τραβηγμένα στις άκρες περίτεχνα κουρτινάκια, δηλώνουν την ύπαρξη ανθρώπων κάτω από τη στέγη.
Βροντάμε κάτω τις βαλίτσες, κι αρχίζουμε τον περίπατο μας, όσο έχει ακόμη φώς. Λατρεύω αυτούς τους περιπάτους στα μικρά χωριά τα οποία μπορείς να τα γυρίσεις μέσα σε μιαν ώρα, και να μη χαθείς κιόλας. .
Κατεβαίνουμε στο μεγάλο ποτάμι. Δυστυχώς, τα καραβάκια που κάνουν μικρές διαδρομές, μέχρι του παλιούς οικισμούς των χρυσοθήρων, τέλειωσαν τα δρομολόγια τους μερικές ώρες πρίν.
-Δεν ήταν γραφτό μας να πλεύσουμε τον YUKON γκρινιάζω απογοητευμένη.
Περπατάμε στην έρημη και σιωπηλή λεωφόρο. Μπαίνουμε στους πλαϊνούς δρόμους. Γυροφέρνουμε τα τετράγωνα. Ηρεμία. Γαλήνη. Μοναξιά. .
Εμ βέβαια. Στην πόλη αυτή κατοικούν ζόρ’ ζορινά, 22.000 ψυχές. Μαζί με κάτι γειτονικούς οικισμούς άντε να φτάνουν τις 29. 000. Τόση άπλα, και τόσος λίγος κόσμος. Μας φαίνεται απίστευτο.
-Κι αυτό τα καλοκαίρια, μας είχε πληροφορήσει νωρίτερα η ξεναγός μας. Το χειμώνα ελάχιστοι τολμούν να μείνουν εδώ. Άντε να είναι 1. 000-2. 000. Το κρύο δεν αντέχεται. Τα αυτοκίνητα στα γκαράζ, είναι όλη τη νύχτα στην πρίζα, για να μην «πεθαίνει» από τον ψόφο η μηχανή τους. Πως αλλιώς να πάρουν μπροστά το πρωϊ;
Τα καλοριφέρ φυσικά καίνε στο φούλ όλο το 24ωρο, και οι άνθρωποι αποφεύγουν, όσο γίνεται, την κίνηση με τα πόδια. Η παγωνιά θερίζει. Γδέρνει. Πώς δούλευαν καλέ οι χρυσοθήρες σε τέτοια εχθρικά κλίματα; Τους «έκαιγε» ο πυρετός του χρυσού φαίνεται. Και η ελπίδα τους χαλύβδωνε. Πέθαιναν, μονάχα όταν η απογοήτευση διέλυε τις προσδοκίες τους…Και μαζί, τη ζωή τους…
Τρώμε στου ANGELO, όπως μας ορμήνεψε η ξεναγός. Με ευχάριστη έκπληξη ανακαλύπτουμε ότι, παρά το ιταλικό του όνομα, οι ιδιοκτήτες του ρεστωράν είναι ο Γιάννης και η Ελένη Τσαμπούρη, από το Βόλο!!. . . . . .
Γεμάτο το μαγαζί. Όλη η οικογένεια απασχολημένη στην κουζίνα και στο σερβίρισμα. Στις 20. 30 ωστόσο αδειάζει. Έτσι! Ξαφνικά κι αναπάντεχα. Θαρρείς πως έχει βαρέσει ξυπνητήρι από την …ανάποδη. Υπνωτήρι να το πώ; Ένα τέτοιο πράμα πάντως. Μένουμε μόνο τέσσερις άνθρωποι. Η παρέα μας. Ο Γιάννης και η Ελένη έρχονται και κάθονται στο τραπέζι μας. Ανοίγουν μια μποτίλια νοτιο-αφρικάνικο κρασί. Κι αρνούνται κατηγορηματικά, να δεχτούν πληρωμή για το πλούσιο δείπνο μας. Χαίρονται, απλώς, που βρήκαν συμπατριώτες….
Ο Γιάννης στο Βόλο ήταν μηχανουργός. Στην Αλάσκα ήρθε-γιατί άλλο;-για χρυσοθηρία. .
-Κι έβγαλα λεφτά μας εξομολογείται. Διηγείται απίστευτες ιστορίες που μας γοητεύουν. Είναι λαλίστατος. Τον χειμώνα, μας λέει, κλείνει το μαγαζί του, και μετακομίζει οικογενειακώς στο Βανκούβερ. Είναι ευτυχής με την ζωή του στον Καναδά. Νοσταλγεί πότε-πότε την Ελλάδα φυσικά αλλά δεν θέλει να επιστρέψει για μόνιμη εγκατάσταση. Τρελλός είναι; ΄Ο Καναδάς είναι ένας Παράδεισος. Κομματάκι κρυουλός, βέβαια αλλά πολύ καλύτερος από το αλαλούμ του εύκρατου τόπου μας. ΄Ιδρωσε ο χριστιανός να υιοθετήσει τον αυστηρό τρόπο ζωής του Βορρά. ’ Έφτυσε αίμα, ως ότου μάθει να σέβεται και να υπακούει τους νόμους. Για πιο λόγο να πέσει ξανά στην ασυδοσία και την αναρχία του Νότου; Είναι νουνεχής, ό άνθρωπος. Αυτό, ωστόσο, δεν τον εμποδίζει να θυμάται την Ελλάδα, και να αρπάζει τις σπάνιες, είναι η αλήθεια ευκαιρίες, να γνωρίσει και να περιποιηθεί συμπατριώτες του, και να μιλήσει τη γλώσσα του. Να μάθει νέα από την Πατρίδα. Να πιεί ένα κρασί με πατριωτάκια. Αχ, θαυμάσιε ελληνισμέ της αποδημίας και της αλλοδαπής. Πόσο αισθηματίας και γλυκός γίνεσαι στα ξένα. Γιατί, άραγε στην. . ημεδαπή, όλα τα καλά της πανάρχαιας ράτσας σου τα ρίχνεις στον σκουπιδοτενεκέ; Και γιατί από κεί μέσα ανασύρεις πάντα, ό, τι οι άλλοι λαοί θεωρούν αναγκαίο να ξεφορτωθούν, αν θέλουν να προκόψουν; Ποιος διάολος σου κατσικώνεται, και ρέπεις προς την αυτοκαταστροφή; Γιατί άραγε; Γιατί;
Ε, εγώ η αφελής! Μ΄αυτήν την ηλίθια απορία θα πεθάνω….
Με το παλιό τραίνο και με το «τρελλοπούλμαν-σπίτι» της GREY LINE
Σας είπα κιόλας ότι γύρω στις 12. 00 το μεσημέρι φεύγουμε από το SKAGWAY με το τραίνο-αντίκα. Χρησιμοποιείται μονάχα για τουριστικούς λόγους, πιά. Και κάνει την παραδοσιακή διαδρομή των χρυσοθηρών, μέσα στο απερίγραπτο WHITE PASS.
Το φτάσιμο μας στον σταθμό ήταν για μένα και την Φρόσω άκρως επεισοδιακό. Λίγο έλειψε να χάσουμε τον συρμό. Βλέπετε είχαμε χαθεί, μεταξύ μας, μέσα στο ξενοδοχείο μας, κάπου εκεί, ανάμεσα σαλόνι, καφετηρία και …καμπινέ. Αν είναι δυνατόν…
Αποτέλεσμα; Να ψάχνω εναγωνίως εγώ την Φρόσω, η Φρόσω να κυνηγά εμένα με την ψυχή στο στόμα, κι ο Νίκος, ο αρχηγός μας, στα πρόθυρα εγκεφαλικού, να μας ψάχνει και τις δύο, για να μας σούρει μέχρι τον σταθμό. Και το τραίνο να σφυρίζει, ανατριχιαστικά, αναχώρηση, αδιάφορο προς τη δική μας απελπισία…Πρώτη μου φορά διαπίστωσα πως, όταν είσαι ταραγμένος τα πόδια σου γίνονται παγωμένο…ζελέ. Κι αρνούνται να σε υπακούσουν. Εσύ τα σπρώχνεις κατά μπρός, κι αυτά κολλούν καταής. Βρέ, αμάν, χάνω το τραίνο. Τίποτα αυτά. Είναι σαν να προσπαθείς να τρέξεις στο όνειρο σου. Ποτέ δεν τα καταφέρνεις. Απλώς ξυπνάς, μούσκεμα στον ιδρώτα…
Έτσι ακριβώς μούσκεμα στον ιδρώτα και την ανάσα κοντή, το προλαβαίνουμε την ώρα που έκλεινε τις πόρτες, κι η μπουρού διαλαλούσε χαρούμενα τοις πάσι. . φεύγουμε γι άλλο ένα ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν. ΄Οστις πρόλαβε τον κύριο οίδε. . Και τον συρμό. .
«Δόξα τω Θεώ» λέω ξέπνοα και πέφτω σαν σακί στο άβολο ξύλινο κάθισμα, δίπλα στην Ελεάνα.
-Καλά σας έστριψε και των δύο; Πού στο καλό ήσασταν επιτέλους;
-Ούφ άστο. Ψαχνόμασταν μεταξύ τουαλεττών και COFEE SHOP. Ξέρεις πόσες ΄ξώπορτες έχει το WEST MARK HOTEL; Πέντ ΄έξη νομίζω. Ε απ΄άλλου βγήκα εγώ. Αλλού με έψαχνε η Φρόσω. Και σ΄άλλη έξοδο μας αναζητούσε και τις δύο ο Νικολάκης μας. Φραπέ γενήκαμε. Άστα καλύτερα.
-Μνήσθητί μου Κύριε μουρμουρίζει μπερδεμένη. Δίκιο έχει.
Η διαδρομή των 90 λεπτών που το τραινάκι μας φιδογυρίζει περί το ελικοειδές φαράγγι, είναι ένα από τα ωραιότερα φυσικά θεάματα στη Βόρεια Αμερική. Καταρράκτες παγωμένοι. Καταρράκτες…νερουλοί. Ποτάμια και ποταμάκια. Λίμνες γαλανές. Κατάφυτες κοιλάδες. Μικροί λόφοι μέσα στη φαρδειά χαράδρα, κρεμαστές περίτεχνες γέφυρες, σωστά έργα τέχνης, γραφικά μονοπάτια, χιονισμένες κορφές, καταπράσινες πλαγιές, παγετώνες γρανίτες…Δε χορταίνεις να βλέπεις και δεν προφταίνεις ν΄ απομνημονεύεις. Τι να σου κάνει κι αυτή η τάλαινα μνήμη; Βομβαρδίζεται καταιγιστικά, από χιλιάδες εικόνες, τη μια ωραιότερη από την άλλη και το μυαλό, πιά, χάνεται σ΄έναν λαβύρινθο, μπουκώνεται. Μπερδεύεται και δεν προλαβαίνει να καταγράψει παρά μόνον το σύνολο των εικόνων που τελικά, αφήνει και τη γενικη εντύπωση.
«Φυσικό θαύμα».
Μικρή φράση, το παραδέχομαι, για ένα μεγαλειώδες πραγματικά θέαμα. ΄Οως σίγουρα δίνει μιάν ιδέα της πραγματικότητας.
Η μεγάλη μας τύχη είναι η εποχή του έτους. Στο τέλος του Αυγούστου, αρχίζει το βορεινό φθινόπωρο. Τα πάντα είναι, πλέον, χρυσά, κόκκινα και χαλκόπρασινα. Στην αρχή, νομίζω πως αυτά τα χρώματα, ανήκουν σε ανθισμένα δέντρα και θάμνους. Κι έκπληκτη ανακαλύπτω, ότι είναι κοινά φύλλα, που αλλάζουν απόχρωση, πρίν πέσουν στην γή και φτιάχνουν πολύτιμα στρωσίδια. Οι πλαγιές μοιάζουν σαν να ΄ έχουν πιάσει φωτιά κι άλλες μοιάζουν σαν περιχυμένες με λυωμένο χρυσάφι, πού έτσι κι αλλοιώς αφθονεί στην περιοχή. ΄Ολη η φύση θαρρείς πως ετοιμάζεται , σχεδόν πανηγυρικά, για τον άγριο χειμώνα. Ακόμη, και τούτη τη στιγμή, σε΄αυτόν τον ευλογημένο τόπο, η Φύση αρνείται την θλίψη. Αρνείται το παράπονο και την μεμψιμοιρία. Διώχνει κάθε ίχνος απελπισίας και τρόμου. Και κρατά τα κέφια της, τη χαρά της, τις σύντομες λιακάδες της, την τέλεια ομορφιά της, την οποία πασχίζει-ειδικά αυτήν την εποχή-να την κάνει εντυπωσιακότερη. Για αυτό και πάρα πολλά δέντρα αλλά και θάμνοι κρατούν τα πράσινα φύλλα τους. χλωρά και ζωντανά. Μοιάζει να περιμένουν ανυπόμονα να φιλοξενήσουν το άφθονο αφράτο χιόνι που δεν άργησε να πέσει. Το προλάβαμε τρείς μέρες μετά, στο DENALI NATIONAL PARK. ΄Ηταν το πρώτο-πρώτο χιόνι της εποχής, στην καρδιά της Αλάσκας. Μοναδική εμπειρία, σας διαβεβαιώ…
Τι μαγική διαδρομή ήταν αυτή μέσα στο WHITE PASS, με το παλιό γραφικό τραίνο. Πέρασα τα 100 σχεδόν λεπτά του ταξιδιού στον. . εξώστη. . μεταξύ των δύο βαγονιών. Θυμάστε καλέ, τα τραίνα στα WESTERN του HOLLYWOOD. Ε μια τέτοια γραφικότητα.
Απήλαυσα τον δροσερόν άνεμο που μ’ έδερνε αλύπητα, αλλά ήταν τρομερά δροσερός και ανανεωτικός. Τέτοια καθαρότητα ατμόσφαιρας και υγιούς αέρα είχα χρόνια να αισθανθώ. ΄Ωσπου άρχισα να ζαλίζομαι από το πολύ οξυγόνο. Το κεφάλι μου ήταν σαν μπαλόνι. ΄Λαφρύ και λάγαρο. ΄Ετοιμο να πετάξει παντού. Να ρουφήξει τα πάντα. .
Στο τέλος της μοναδικής αυτής σιδηροδρομικής μας πορείας, κάπου στο …Πουθενά, μας περίμεναν δεκάδες πούλμαν, αυτής της περίεργης τουριστικής Γραμμής, που τη λένε GREY LINE. Κι εκεί, γνωρίζουμε από κοντά, τι πάει να πεί ο όρος: άψογη οργάνωση. Μέσα στο τραίνο που αφήναμε πίσω μας, και που είχε 20 βαγόνια, φίσκα κόσμο, μας μοίρασαν, ανά γκρούπ, διαφορετικού χρώματος κάρτες, μ΄ένα κεφαλαίο ψηφίο του αλαφαβήτου. Η ελληνική ομάδα είχε στα χέρια της το Μπλέ Κάπα. Μόλις αποβιβαστήκαμε μπροστά στο τεράστιο πάρκινγκ, 1. 000 περίπου άνθρωποι, μέσα σε πέντε λεπτά, είχαμε εντοπίσει κι ανεβεί κιόλας, στα λεωφορεία μας, που ξεκινούσαν δίχως καθυστέρηση. Μ έ σ α σ ε π έ ν τ ε λ ε π τ ά, μ ο ν ά χ α. Αν είστε χριστιανοί. Χίλιοι άνθρωποι…
Αυτά τα πούλμαν της GREY LINE είναι από μόνα τους . . αξιοθέατα. . Κατ΄αρχήν είναι φυσούνες. Δύο κομμάτια. Στο πρώτο όχημα, κάθονται οι επιβάτες όπως ακριβώς σ΄όλα τα ορθόδοξα τουριστικά αυτοκίνητα. Το δεύτερο όχημα είναι…σαλόνι-τραπεζαρία, με βελούδινους καναπέδες. Και, στο πίσω μέρος, υπάρχει μια μικρή κουζίνα, όπως στα αεροπλάνα και φυσικά, μια πεντακάθαρη τουαλέττα που, στις πέντε μέρες του ταξιδιού μας, ποτέ δεν της έλλειψε το σαπούνι, το χαρτί, οι χαρτοπετσέτες, και τα αρωματικά μαντηλάκια. . Για καθαριότητα δεν χρειάζεται, φαντάζομαι, να σας μιλήσω. Ήταν άψογη. Διότι, το περίεργο αυτό αυτοκίνητο διέθετε, εκτός από τον οδηγό-την CAR HOSTESS-και έναν STEWART-σερβιτόρο-ούτως ειπείν-τον Μωρίς, που μας πρόσφερε ποτά, καφέδες, αναψυκτικά, μπισκοτίνια, ξηρούς καρπούς. .
Το μεσημεριανό μας ήταν, άλλοτε σε κάποιο ρεστωράν ή σε κάποιο βαγόνι τραίνου-που κι αυτό παρενεβλήθη, κάποια στιγμή στο 5θήμερο ταξίδι μας-ή σε πακέττα για πίκ-νίκ, πλάι σε λίμνες η ποτάμια. . Άλλο σόι εμπειρίας κι αυτό. Το καταχαρήκαμε με την ψυχή μας….
Επειδή ήμασταν μονάχα 10 Έλληνες, μας «πάντρεψαν» μ΄ένα γκρούπ Αμερικάνων με Αρχηγό την BETTY. Ήταν Σύλλογος Τραπεζικών Συνταξιούχων. Καμιά 20αριά άνθρωποι. Καλόγνωμοι και κεφάτοι. Μας έκαναν την καρδιά περβόλι. Γελούσαν, πειράζονταν, έλεγαν ανέκδοτα, έπαιζαν παιχνίδια και, στο τέλος, έμπασαν κι εμάς στη συντροφιά τους, κάνοντας μας να νοιώσουμε σαν δικοί τους άνθρωποι. Και περάσαμε ζάχαρη. ΄Ας είναι καλά οι χριστιανοί. Κι άς χαίρονται τη δεύτερη…εφηβεία τους, μ΄όλες τους τις δυνάμεις…
Πάνω στο πούλμαν, περνάμε και τις διατυπώσεις των συνόρων, μεταξύ ΗΠΑ που αφήνουμε, και του Καναδά που μας υποδέχεται, γι άλλη μια φορά. Σ’ αυτό το ταξίδι, μπαινοβγαίνουμε διαρκώς, από τη μια χώρα στην άλλη συχνά, Χωρίς να το παίρνουμε είδηση. Τι έχουν άραγε, να χωρίσουν Καναδοί και Αμερικάνοι; Απλά αλληλοβοηθούνται σ΄αυτές τις εκτάκτως τουριστικές περιοχές, για κοινό οικονομικό όφελος. Όπως ακριβώς γίνεται, μεταξύ Χιλής και Αργεντινής, στην ευρύτερη περιοχή του Αμερικανικού Νότου, που είναι γνωστή με το όνομα Παταγονία. Εκεί κάτω, η γοητευτική Παταγονία είναι δίκαια μοιρασμένη. Εδώ, η πολυλατρεμένη Αλασκα, είναι η ευνοούμενη περιοχή δύο μεγάλων χωρών. .
Τούτη η διαδρομή μας μπάζει στις Αλασκανές ομορφιές. Από δώ και μπρός, τέτοιους πολύτιμους ζωγραφικούς πίνακες-που ζωγραφίζει η πολυτάλαντη Φύση-θα αντικρύζουμε συνεχώς. Και, συνεχώς θα μένουμε με το στόμα ανοιχό. Διότι, τέτοια φαντασμαγορία δεν τη χορταίνεις ΠΟΤΕ. Δεν τη βαρυέσαι. ΄Όμως, όλους αυτούς τους χρωματικούς πίνακες, θα σας τους περιγράψω, όταν φτάσουμε στο DENALI PARK εκεί, όπου απλόχερα χαρήκαμε αυτήν την ομορφιά, σ΄όλο της το δοξαστικό μεγαλείο.
Λίγο πρίν μπούμε στον αποψινό προορισμό μας, το WHITEHORSE, σταματήσαμε στην τεράστια λίμνη BENETT, όπου και το κουκλίστικο ινδιάνικο χωριό CARCROSS.
Είμαστε στην TORMENTED VALLEY(την ΒΑΣΑΝΙΣΜΕΝΗ ΚΟΙΛΑΔΑ δηλαδή). Είναι μια περιοχή γεμάτη λίμνες, απίστευτα γαλανές όλες. Λίμνες πολλές. Αμέτρητες…. Ανάμεσα σε δασωμένα βουνά, απλώνουν τα λαζουρένια νερά τους σε τεράστιες εκτάσεις. Διότι εδώ, λόγω αφθονίας παγετώνων, αυτές οι νερένιες επιφάνειες είναι γιγαντιαίων διαστάσεων. Η λίμνη BENETT πχ έχει 40 χιλ. μάκρος και 4 χιλ. πλάτος….
Τα χρώματα του φθινοπώρου, σε τούτη την τοποθεσία, είναι πολύ έντονα. Κίτρινα, κιτρνίζοντα, κόκκινα, κατακόκκινα, καστανά, καμαρώνουν ανάμεσα στο έντονο πράσινο των ελάτων, που καταφέρνουν να αντέχουν αλαζονικά, στους φονικούς βοριάδες. Ειδικά στη λίμνη TAGGISH, στο νησί ΒΟΝΕ, τα κίτρινα και κόκκινα φύλλα των κωνικών αυτών δέντρων, μοιάζουν με τεράστια αναμμένα κεριά-μέρα μεσημέρι-μέσα σ’ έναν «ωκεανό» καταπράσινου δάσους…θέαμα συναρπαστικό, αλλά απερίγραπτο, δυστυχώς…
Στις όχθες της λίμνης BENETT, υπάρχει ακόμη μπαταρισμένο, το TOO SHY, πλοίο με … τροχό. . Στην ιστορία έμεινε ως TUISHI. Είναι το μεγαλύτερο από 200 τέτοια που, επί 90 χρόνια, έκαναν δρομολόγια στις χρυσοφόρες περιοχές του YUKON…
Στο CARCROSS, ο μίστερ WAISON MATHEWS έχει τα νοστιμότερα MUFFINS-είδος μικρών κέικς της περιοχής. Εγώ, ωστόσο, εντυπωσιάστηκα από τις άψογης καθαριότητας τουαλέττες, με σαπούνι, χαρτί, χαρτοπετσέτες, αστραφτερούς νιπτήρες. και την ειδική τουαλέττα των αναπήρων. Και βέβαια, χάζεψα τα παλιά κουκλίστικα σπιτάκια του μικρού χωριού….
Αμέσως μετά το CARCROSS, ή «Σμαραγδένια Λίμνη» όπου βρίσκει κανείς και κοχύλια!!. . . Το πως δεν το ξέρω. Κάποια σχέση θα’ έχει ή θα’ χε, κάποτε, με τη θάλασσα. Από τούτη τη λίμνη, είχαμε μια BREATH-TAKING θέα, στη γύρω περιοχή. Μέσα σε δεκάδες αποχρώσεις του πράσινου, του καφέ, του κόκκινου και του κίτρινου, θαυμάσαμε νησάκια, κολπίσκους, χερσονησούλες, συστάδες χαμηλών κωνοφόρων μέσα στο νερό. . . . Καί γύρω γύρω, πάνω στις όχθες, σαν πολύχρωμο φεστόνι, η χρωματιστή πόα, της οποίας το κυρίαρχο χρώμα είναι το μώβ-ρόζ της πορφύρας, το πράσινο του σμαραγδιού, το κίτρινο του κρόκου, το μπλέ του ζαφειριού, το κόκκινο του αίματος…΄Όλα τούτα τα χρώματα μέσα σ΄ένα δάσος…. Αν είναι δυνατόν…
-Παιδιά έχω παραισθήσεις. Δεν πιστεύω στα μάτια μου. Τι σόι παλέττα είναι αυτή;
Τελικά όλη αυτή η διαδρομή από το SKAGWAY μέχρι το WHITEHORSE-με τραίνο και με πούλμαν-ήταν κάτι το θαρρείς μαγικό. ΄Ηταν ένα διαρκές παιχνίδι. Ένα παιχνίδι ανάμεσα στα χρώματα της γής στον λαμπρόν ήλιο στις αστραποβολές των παγετώνων, στις αντανακλάσεις των γαλανών λιμνών και των ορμητικών χειμάρρων…΄Ένα παιχνίδι μέσα στη σιωπή των φαραγγιών στο δυσοίωνο των σκοτεινών δασών, στην τρυφερή φλυαρία των ρυακιών στο απειλητικό μουγκριτό των ποταμών στην εκκωφαντική χλαπαταγή των καταρρακτών. . Κοσμογονία. . Η ίδια η βιβλική Γένεση, σ΄όλη της τη ρωμαλέα εκδήλωση. Σαν να είχαν μόλις γεννηθεί τα Σύμπαντα και υμνολογούσαν αναστάσιμα, τη Δόξα και τη Μεγαλωσύνη του Δημιουργού…
-Χριστέμου. Τιο συγκλονιστική αντίθεση με την Παταγονία. Εκεί, όλα σου θύμιζαν την έλευση ενός τραγικού και αναπόδραστου τέλου. Εδώ τα πάντα σφύζουν από ζωή και δύναμη, ακόμη και σε τούτην την ύστατην ώρα. Σαν να γεννήθηκαν Χτές….
Εκεί, είχες την αίσθηση ότι πέθαινε ένας Τιτάνας.
Εδώ, πιστεύεις πως ο ίδιος Τιτάνας γεννιέται, μπρός στα έκθαμβα μάτια σου, την ώρα που θα περίμενες να τον βλέπεις να πεθαίνει…καταλήγω εντυπωσιασμένη.
-Αμάν εσύ και οι συγκρίσεις σου.
-Αμέ. Γιατί νομίζετε ότι έσπευσα να συμπληρώσω μέσα στον ίδιο χρόνο, τις εντυπώσεις μου από το Νότιο Πόλο, με εκείνες από το Βόρειο; Για να τις έχω νωπές και φρέσκες στο μυαλό μου. Για να μην αδικήσω, μέσα μου, κανέναν από τους δύο τόπους. Να αποδοθεί, σε κάθε περιοχή, η αξία πού της αρμόζει…
-Λαμπρά. Και που καταλήγεις παρακαλούμε;
-Αν όλη η Αλάσκα είναι σαν και τη σημερινή διαδρομή, τότε:
*Η Παταγονία σου δημιουργεί το Δέος της αναμενόμενης Δεύτερης Κρίσης.
*Ενώ η Αλάσκα σου θυμίζει τη Δόξα της Γένεσης. Όπως βλέπετε, και τα δύο αισθήματα προέρχονται από τα Ιερά Βιβλία. Και δεν μπορώ να υποστηρίξω, ότι είμαι και καλή χριστιανή. Όμως, όταν βιώνω τέτοιας λογής εμπειρίες, δίχως να το θέλω η ψυχή μου πάει προς εκείνο το Μοναδικό, το Παντοδύναμο Ον που, κάποτε, κάπως δημιούργησε τούτο το θαύμα. Κι ο νούς τρέχει -που αλλού;- στις Γραφές. Στά συγκλονιστικά εκείνα γραπτά που, με τρόπο ανεπανάληπτο, μας ιστορούν τη Γέννηση του Κόσμου. Εμείς, φυσικά, δεν την είδαμε τότε. Αξιωθήκαμε όμως τη χάρη, να τη βλέπουμε πολύ συχνά στη ζωή μας, όταν γεννιέται ένα παιδί. Όταν βλασταίνει ένα σποράκι. Όταν ανθίζει ένα λουλούδι. Όταν το μάτι βλέπει. Όταν το αυτί ακούει… Όλα αυτά για μένα είναι ένα καθημερινό θαύμα, όμοιο με τούτο εδώ. Είναι έργο θεού. Διότι είναι έξω από τις δυνατότητες της λογικής μου και γενικότερα, έξω από τα όρια του ανθρώπινου νού…
Κάποια στιγμή, βγαίνουμε και στην περίφημη ALASKA HIGHWAY, 22 μόλις χιλιόμετρα από το WHITEHORSE, πρωτεύουσα του YUKON TERROTERY στο KLONDIKE RIVER, του Καναδά. (Αλήθεια δεν σας θυμίζουν χρυσό, περιπέτεια και κίνδυνο, αυτές οι σχεδόν μυθικές πιά τοποθεσίες; Σας φέρνουν στο νού τα κινηματογραφικά έργα
Η περίφημη ALCAN CANADA HIGHWAY στο YUTON TERRITORY, είναι ένα γιγάντιο οδοποιητικό επίτευγμα 2. 435 χιλ. Η κατασκευή του άρχισε το 1942, επί προεδρίας Ρούσβελτ. Δούλεψαν για αυτό 25. 000 εργάτες, επί 20 μήνες. Το κόστος;140 εκατομμύρια δολλάρια ΗΠΑ-ό, τι μπορεί να σημαίνει ένα ποσόν για την δεκαετία του ΄40. Σήμερα, όλοι ευγνωμονούν τον προβλεπτικό Πρόεδρο του 1942 διότι αυτός είναι ο μοναδικός δρόμος που ενώνει δύο σημαντικούς τόπους. Τον Καναδά με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Λίγο πρίν μπούμε, επί τέλους, στο WHITEHORSE-τελικά αποδείχτηκε ατέλειωτη και γεμάτη καινούρια πράματα τούτη η διαδρομή-στεκόμαστε στο MILES CANNYON, πού μέσα του κυλά, με εμφανέστατη ταχύτητα, ο μεγάλος και ιστορικός ποταμός YUKON. ΄Άλλη μαγεία εδώ. Από το BELVEDERE, κάπου ψηλά, έχουμε μια εκπληκτική θέα του τεράστιου φαραγγιού. Πυκνοβλαστημένο, γεμάτο λαμπερά φθινοπωρινά χρώματα, μας κόβει την ανάσα. Μπροστά μας, ένα γεφύρι, πάνω από το στενότερο μέρος του ποταμού. Και τα λουλούδια, τα κλαδιά και η πρασινάδα, ν΄αγγίζουν τρυφερά την επιφάνεια του γρήγορου ρέματος, σαν, να θέλουν να το σπρώξουν γλυκά. ΄Η να το χαϊδέψουν….
-Τι ερωτική εικόνα. Θαρρείς πως νερά και φυτά αγκαλιάζονται σφιχτά, για να δημιουργήσουν ζωή….
-Και δημιουργούν αποφαίνεται μαγεμένη η Φρόσω. Βλέπεις, μονάχα όπου υπάρχει νερό, η γη γεννά βλαστάρια. Δες το αποτέλεσμα εδώ. Μπροστά στα μάτια μας…
Δίκιο έχει. Το διαπιστώνουμε διαρκώς στην διαδρομή μας. Οι παγετώνες ποτίζουν με τα νερά τους το χώμα της Αλάσκας. Και τη γεμίζουν χυμούς. Αίμα. Ζωή…
Ο ήλιος σέρνει μαζί του τη μέρα, κατά τη δύση, την ώρα που μπαίνουμε, εν τέλει, στο WHITEHORSE. Είναι μια σιωπηλή πόλη. Οι διαβάτες λιγοστοί. Η κεντρική λεωφόρος έρημη. Τα τζάμια, των χωρίς παντζούρια σπιτιών, αντανακλούν τις τελευταίες ακτίνες του ψυχρού απογεύματος. Μονάχα τα τραβηγμένα στις άκρες περίτεχνα κουρτινάκια, δηλώνουν την ύπαρξη ανθρώπων κάτω από τη στέγη.
Βροντάμε κάτω τις βαλίτσες, κι αρχίζουμε τον περίπατο μας, όσο έχει ακόμη φώς. Λατρεύω αυτούς τους περιπάτους στα μικρά χωριά τα οποία μπορείς να τα γυρίσεις μέσα σε μιαν ώρα, και να μη χαθείς κιόλας. .
Κατεβαίνουμε στο μεγάλο ποτάμι. Δυστυχώς, τα καραβάκια που κάνουν μικρές διαδρομές, μέχρι του παλιούς οικισμούς των χρυσοθήρων, τέλειωσαν τα δρομολόγια τους μερικές ώρες πρίν.
-Δεν ήταν γραφτό μας να πλεύσουμε τον YUKON γκρινιάζω απογοητευμένη.
Περπατάμε στην έρημη και σιωπηλή λεωφόρο. Μπαίνουμε στους πλαϊνούς δρόμους. Γυροφέρνουμε τα τετράγωνα. Ηρεμία. Γαλήνη. Μοναξιά. .
Εμ βέβαια. Στην πόλη αυτή κατοικούν ζόρ’ ζορινά, 22.000 ψυχές. Μαζί με κάτι γειτονικούς οικισμούς άντε να φτάνουν τις 29. 000. Τόση άπλα, και τόσος λίγος κόσμος. Μας φαίνεται απίστευτο.
-Κι αυτό τα καλοκαίρια, μας είχε πληροφορήσει νωρίτερα η ξεναγός μας. Το χειμώνα ελάχιστοι τολμούν να μείνουν εδώ. Άντε να είναι 1. 000-2. 000. Το κρύο δεν αντέχεται. Τα αυτοκίνητα στα γκαράζ, είναι όλη τη νύχτα στην πρίζα, για να μην «πεθαίνει» από τον ψόφο η μηχανή τους. Πως αλλιώς να πάρουν μπροστά το πρωϊ;
Τα καλοριφέρ φυσικά καίνε στο φούλ όλο το 24ωρο, και οι άνθρωποι αποφεύγουν, όσο γίνεται, την κίνηση με τα πόδια. Η παγωνιά θερίζει. Γδέρνει. Πώς δούλευαν καλέ οι χρυσοθήρες σε τέτοια εχθρικά κλίματα; Τους «έκαιγε» ο πυρετός του χρυσού φαίνεται. Και η ελπίδα τους χαλύβδωνε. Πέθαιναν, μονάχα όταν η απογοήτευση διέλυε τις προσδοκίες τους…Και μαζί, τη ζωή τους…
Τρώμε στου ANGELO, όπως μας ορμήνεψε η ξεναγός. Με ευχάριστη έκπληξη ανακαλύπτουμε ότι, παρά το ιταλικό του όνομα, οι ιδιοκτήτες του ρεστωράν είναι ο Γιάννης και η Ελένη Τσαμπούρη, από το Βόλο!!. . . . . .
Γεμάτο το μαγαζί. Όλη η οικογένεια απασχολημένη στην κουζίνα και στο σερβίρισμα. Στις 20. 30 ωστόσο αδειάζει. Έτσι! Ξαφνικά κι αναπάντεχα. Θαρρείς πως έχει βαρέσει ξυπνητήρι από την …ανάποδη. Υπνωτήρι να το πώ; Ένα τέτοιο πράμα πάντως. Μένουμε μόνο τέσσερις άνθρωποι. Η παρέα μας. Ο Γιάννης και η Ελένη έρχονται και κάθονται στο τραπέζι μας. Ανοίγουν μια μποτίλια νοτιο-αφρικάνικο κρασί. Κι αρνούνται κατηγορηματικά, να δεχτούν πληρωμή για το πλούσιο δείπνο μας. Χαίρονται, απλώς, που βρήκαν συμπατριώτες….
Ο Γιάννης στο Βόλο ήταν μηχανουργός. Στην Αλάσκα ήρθε-γιατί άλλο;-για χρυσοθηρία. .
-Κι έβγαλα λεφτά μας εξομολογείται. Διηγείται απίστευτες ιστορίες που μας γοητεύουν. Είναι λαλίστατος. Τον χειμώνα, μας λέει, κλείνει το μαγαζί του, και μετακομίζει οικογενειακώς στο Βανκούβερ. Είναι ευτυχής με την ζωή του στον Καναδά. Νοσταλγεί πότε-πότε την Ελλάδα φυσικά αλλά δεν θέλει να επιστρέψει για μόνιμη εγκατάσταση. Τρελλός είναι; ΄Ο Καναδάς είναι ένας Παράδεισος. Κομματάκι κρυουλός, βέβαια αλλά πολύ καλύτερος από το αλαλούμ του εύκρατου τόπου μας. ΄Ιδρωσε ο χριστιανός να υιοθετήσει τον αυστηρό τρόπο ζωής του Βορρά. ’ Έφτυσε αίμα, ως ότου μάθει να σέβεται και να υπακούει τους νόμους. Για πιο λόγο να πέσει ξανά στην ασυδοσία και την αναρχία του Νότου; Είναι νουνεχής, ό άνθρωπος. Αυτό, ωστόσο, δεν τον εμποδίζει να θυμάται την Ελλάδα, και να αρπάζει τις σπάνιες, είναι η αλήθεια ευκαιρίες, να γνωρίσει και να περιποιηθεί συμπατριώτες του, και να μιλήσει τη γλώσσα του. Να μάθει νέα από την Πατρίδα. Να πιεί ένα κρασί με πατριωτάκια. Αχ, θαυμάσιε ελληνισμέ της αποδημίας και της αλλοδαπής. Πόσο αισθηματίας και γλυκός γίνεσαι στα ξένα. Γιατί, άραγε στην. . ημεδαπή, όλα τα καλά της πανάρχαιας ράτσας σου τα ρίχνεις στον σκουπιδοτενεκέ; Και γιατί από κεί μέσα ανασύρεις πάντα, ό, τι οι άλλοι λαοί θεωρούν αναγκαίο να ξεφορτωθούν, αν θέλουν να προκόψουν; Ποιος διάολος σου κατσικώνεται, και ρέπεις προς την αυτοκαταστροφή; Γιατί άραγε; Γιατί;
Ε, εγώ η αφελής! Μ΄αυτήν την ηλίθια απορία θα πεθάνω….
Last edited by a moderator: