St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ιστορική Αναδρομή
- Καναδάς
- Στην Χώρα της Γοητευτικής Ερημιάς
- Tελευταία Σύνορα
- Quebec
- Οttawa
- Toronto - Η πόλη των διάσημων Καταρρακτών
- Ο Νιαγάρας κι'εγώ
- Βανκούβερ - Η ομορφιά του Ειρηνικού κι ενός λιμανιού
- Victoria Island - Ο θρίαμβος της Κυρίας Μπουσάρ!
- Το γραφικό Juneau
- Skagway - Όπως στην επική εποχή της χρυσοθηρίας
- Skagway προς Whitehorse
- Προς Beaver Creek
- Beaver Creek προς Fairbanks
- Fairbanks - Το θαύμα του Pipeline
- Ο Αρκτικός Κύκλος και ο Chena River
- Προς το Denali
- Το πρώτο χιόνι της Αλάσκας!
- Ancorage
- Minneapolis - Μια παράξενη Πολιτεία
- Επίλογος
ΚΑΝΑΔΑ ΑΛΑΣΚΑ-Τα τελευταία Σύνορα
Η υπέργεια και … υπόγεια μοντέρνα πόλη..
Ε, δεν είμαστε με τα συγκαλά μας! Ακούστε τι γράφει ο Berlitz μου ( αυτός είναι ο Οδηγός μου, το αγαπημένο μου βιβλιαράκι, που με ξεστραβώνει πάντα)
«Η πλατεία Ville Marie, είναι το σημείο από όπου ξεκινά η τεράστια υπόγεια πόλη του Montreal. Είναι ο τρόπος που οι άνθρωποι, εδώ, διάλεξαν να εκδικηθούν τον άγριο χειμώνα. Οι Καναδοί βρίσκονται σε αυτοάμυνα, για 8-9 μήνες, το χρόνο, όταν η πόλη τους δοκιμάζεται από χιόνι, πάγο, ανέμους και πολικό κρύο. 150,000 πεζοί, λοιπόν κυκλοφορούν σε στεγασμένο και θερμαινόμενο χώρο, υπό την γη, που φτάνει τα 25 χιλιόμετρα…». Κύριε ελέησον! Δεν θέλω να το πιστέψω. Μου φαίνεται απίστευτο! Ακούστε, όμως, και τα υπόλοιπα:
« Η υπόγεια αυτή πόλη διαθέτει: ρεστωράν, πολυκαταστήματα, σινεμά, θέατρα, night club, λογιών λογιών bar, φαστφουντάδικα, cafeterias, γυμναστήρια, κομμωτήρια, μπουτίκ, χορευτικά κέντρα, ακόμα και ξενοδοχεία. Έτσι, ένας ένοικος τέτοιου ξενοδοχείου μπορεί να κυκλοφορεί επί 24 ώρες, μέσα στο καταχείμωνο, δίχως να χρειαστεί γαλότσες, γάντια, σκούφο και γούνινο ή βαρύ πανωφόρι, - αξεσουάρ ζωτικής σημασίας στον Καναδά. Και να εξυπηρετηθεί απολύτως. Βεβαίως, όλες οι έξοδοι της υπόγειας πόλης, συνδέονται, απαραίτητως, με τους σταθμούς του μετρό.»
Σταματώ το διάβασμα, και κοιτώ στα μάτια τις απορημένες φίλες μου.
- " Πάμε;" Λέει διστακτικά η Φρόσω.
- "Πω, πω, ακόμα εδώ είμαστε?" αναφωνεί η Ελεάνα.
- "Εμ, για αυτό σας το διάβασα ", κρυφογελώ εγώ. " Για να σας συνεγείρω! Και να μπούμε στην περιπέτεια της κυκλοφορίας υπό την γην που, ποιος ξέρει σε ποιο σημείο της άγνωστής μας πόλης, θα μας βγάλει..."
- " Μωρ’ δεν βαριέσαι; Αν δε χαθείς σε μια πόλη, δεν την μαθαίνεις. Έτσι δεν είναι "; Αποφαίνεται η πάντα ρηξικέλευθη Ελεάνα.
Είναι η πρώτη μας καναδική εμπειρία. Και μας αφήνει, ομολογουμένως, άφωνες. Ανεβοκατεβαίνουμε ορόφους. Χαζεύουμε σε δεκάδες βιτρίνες. Πίνουμε καφέ και, αργότερα, τρώμε ένα χάμπουρκερ σε… υπαίθρια, υπόγεια πάρκα, αν είναι δυνατόν! Χαζολογούμε μέσα σε τεράστια, πολυόροφα shopping centers όπου, από αλλού μπαίνουμε κι από αλλού βγαίνουμε, και δεν μας κάνει καρδιά να φύγουμε.
- "Παιδιά, πολύ τρελό το βρίσκω " , λέω θαυμάζοντας.
- " Ναι, αλλά και πρακτικό! Δες πόσες δουλειές κάναμε, και πόσην ώρα καταναλώσαμε, δίχως να δούμε φως ημέρας. Το σπουδαιότερο όμως είναι, ότι διόλου δεν μας φάνηκε, πως είμαστε σε υπόγειο. Εδώ μέσα έχει ένα θαυμάσιο φωτισμό, όπου όλα τα φυτά μεγαλώνουν κι ανθίζουν, όπως αν βρίσκονταν στην επιφάνεια της γης, μερικούς ορόφους, δηλαδή, πιο πάνω. Κι ανθίζουν καλοκαίρι αλλά, προ πάντων, το χειμώνα που, αλλιώτικα, θα πέθαιναν. Ενώ, έτσι, υπογείως, ομορφαίνουν το χώρο ολοχρονίς. Απίστευτο.
http://www.potinsnews.com/images/12-...e_au_monde.jpg
Στον οδηγό μου διαβάζω ακόμα, πως οι Καναδοί, παρά το δαγκωτικό κρύο, αρέσκονται να πηγαίνουν στις δουλειές τους με skating boards, ή snowmobils –ότι και αν σημαίνει αυτό. Εγώ υποθέτω, πως θα πρέπει να είναι ένα είδος μηχανοκίνητου ελκήθρου, αλλά δεν παίρνω και όρκο. Δεν το είδα καλοκαιριάτικα. Μη σας πάρω στο λαιμό μου.
Ήταν ένα θαυμάσιο απόγευμα. Μας έδωσε μια πραγματική εικόνα για το πώς μπορεί να είναι οι οικολογικές πόλεις του μέλλοντος. Το πείραμα, εδώ, πέτυχε.
- " Θαρρώ πως έχουμε ακόμα ελπίδες για υγιεινή ζωή, όταν, κάποτε, η αιθαλομίχλη θα πνίξει τις μεγαλουπόλεις," μονολογώ, καθώς, έντρομες, διαπιστώνουμε ότι βγήκαμε αλλού και αλλού. (Περίεργο βέβαια, θα ήταν το αντίθετο). Είχαμε χαθεί στην ανοικονόμητη υπόγα. Ευτυχώς, όμως, δεν ήταν χειμώνας, να μας παγώσουν τα ήπατα. Ο καιρός ήταν γλυκύτατος κι ο περίπατος στην «πάνω πόλη» ήταν πολύ ευχάριστος.
-" Καλά είναι τα science fictions, φιλενάδες, αλλά εγώ εθίστηκα εις το τετριμμένον, κι αναγνωρίζω μόνο την πεπατημένη. Άλλο πράμα το «έξω». Άλλο πράμα το φως του ήλιου, και το τρυφερό αεράκι. Πώς να ζήσεις, μωρέ, σαν τον τυφλοπόντικα, στα έγκατα της γης. Δεν θα παλαβώσεις; Μακάρι να μη ζήσω, για να μη δω ποτέ τους ανθρώπους να ζουν θαμμένοι ζωντανοί, δεκάδες μέτρα κάτω από το χώμα...
Το Μόντρεαλ, στην επαρχία του Quebec, είναι χτισμένο πάνω σε νησί, που σχηματίζεται στις εκβολές του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου, στον Ατλαντικό. Ο οδηγός μου αποκαλεί αυτήν την επαρχία «την καλύτερη εικόνα του κόσμου, μέσα στα ίδια της τα σύνορα». Δικαιολογημένη παρατήρηση, αφού τα 2/3 του εδάφους της είναι δάση.
Το επίγειο Μόντρεαλ είναι θαυμάσιο. Είναι πόλη μεγάλη, με 3.000.000 κατοίκους, κι έκταση 675 τχ. Πρώτο λιμάνι της χώρας. Πόλη με ανάσες. Δρόμοι φαρδείς και δεντροφυτεμένοι. Πλατείες τεράστιες, ανθοστόλιστες. Και πάρκα. Πολλά πάρκα. Σε κάθε σημείο, στο κέντρο, στο απόκεντρο, στις γωνίες, πάνω στις νησίδες των λεωφορείων. Ομορφαίνουν τον τόπο, και σου φτιάχνουν το κέφι. Νοιώθεις άνθρωπος κι όχι μηχάνημα.
Οι ουρανοξύστες –γυάλινοι κι ατσάλινοι- βρίσκονται στο εμπορικό κέντρο, για λόγους ευνόητους. Για τους ίδιους λόγους που, οι πράγματι κοσμοπολίτικες γειτονιές της έχουν μονώροφα και διώροφα σπίτια, μέσα σε περιποιημένους κήπους. Είναι πάντα μια απόλαυση ένας περίπατος σε αυτές τις τόσο ανθρώπινες περιοχές.
Εδώ το Μόντρεαλ, λόγω επιρροής της πλειοψηφίας, τα κτίσματα θυμίζουν Παρίσι, με τα παράθυρα στις γερτές πρασινωπές στέγες, και στολισμένα με περίτεχνα κεντίδια.
Στην πρώτη μας επίσημη τουριστική εξόρμηση, βρισκόμαστε στην Πλατεία των Όπλων, την Place d’ Armes. Στη μέση της δεσπόζει το άγαλμα του Maisonneuve. Κραδαίνει μια σημαία με τους κρίνους των Βουρβώνων, που έδωσε, άλλωστε, την έμπνευση στους Quebecois -στους Κεμπεκιανούς δηλαδή- να φτιάξουν και τη σημαία της επαρχίας τους, που έχει και αυτή κρινάκια. Για να μην ξεχνούν οι άνθρωποι την ευρωπαϊκή τους πατρίδα.
Στην ίδια πλατεία, βρίσκεται και η σχετικά νέα Basilica de Notre Dame, αφού αυτός ο τομέας της πόλης βρίσκεται ανάμεσα στο ιστορικό τμήμα του Μόντρεαλ –γύρω από το Place Jacqes Cartier- και στο υπερσύγχρονο εμπορικό κέντρο. Νεογοτθικού ρυθμού, σχεδιάστηκε στα 1842 από τον Νεοϋρκέζο James O’ Donell, ένα προτεστάντη Ιρλανδό. Και, τόσο πολύ επηρεάστηκε από τούτο το καθολικό του δημιούργημα ώστε, τελικά, αυτός ο φανατικός Διαμαρτυρόμενος, έγινε Καθολικός.
http://farm6.staticflickr.com/5263/5...5c5594ab_z.jpg
Η καμπάνα αυτής της εκκλησίας, ζυγίζει, λένε, 12 τόνους. Και, χάρις στον ηλεκτρισμό σήμερα, δεν χρειάζεται , πια, τους 12 κωδωνοκρούστες του παρελθόντος. Απλώς, τώρα, πατούν μερικά κουμπιά, κι αχολογά ο τόπος. «Παντέρμη τεχνολογία, ήντα δεν κάνεις» που λέει κι ένας φίλος μου Κρητικός.
Τα λαμπρά και πλούσια διακοσμημένο εσωτερικό, είναι δουλειά του Qebecois Victor Bourgeau. Κι οφείλω να ομολογήσω ότι ο άνθρωπος έχει υπερβεί τον ευατό του. Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Το εκπληκτικό, απερίγρατπο ιερό, που η διακόσμηση του θυμίζει τις δαντέλλες του Duomo του Μιλάνου; Τα ξυλόγλυπτα που καλύπτουν όλο το εσωτερικό του ναού; 40 χρόνια δούλευαν για να υλοποιήσουν τα, πράγματι, ευφάνταστα σχέδια του Bourgeau. Και η δουλειά; Ψιλοβελονιά της μαύρης υπομονής. Και η τελευταία, αλλά όχι ελάχιστη, πρωτοτυπία. Ένα τεράστιο πανέμορφο βιτράιγ, στην οροφή, να σας χαρώ. Να μπάζει φως χρωματιστό, και ιριδίζον! Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο αλλού πουθενά.
Φοβάμαι, όμως, ότι το ενδιαφέρον του επισκέπτη κλέβει το παρεκκλήσι, πίσω από το ιερό της βασιλικής. Το λένε «Η Αγία Καρδιά της Παναγίας» (Our Lady Of The Sacred Heart). Λίγα χρόνια παλιότερο από τον καθεδρικό ναό, γύρω στα 1823 αυτό, είναι η αποθέωση των ολόχρυσων ξόμπλιων, και των αριστουργημάτων της ξυλογλυπτικής. Είναι ένα θέαμα που, επειδή σου κόβει την αναπνοή, δεν λέγεται. Ούτε, φυσικά, περιγράφεται. Στράφτει ο τόπος ένα γύρω. Οι ξύλινες δαντέλλες κρέμονται παντού, σαν πολύτιμα παραπετάσματα. Σαστίζεις κατά που να κοιτάξεις, και τι να προλάβεις να θαυμάσεις. Τέτοια συγκλονιστική εικόνα. Μόλις μπήκαμε μέσα, και μη ξέροντας εκ των προτέρων τι θα δούμε, ακούστηκε ένα ομαδικό «ΑΑΑΑΑ!!!»... Μείναμε όλοι, ανίκανοι να αρθρώσουμε άλλον λόγο. Απλώς αφήσαμε τις βιντεοκάμερες να καταγράφουν αχόρταγα, ότι έβλεπαν. Κι έκαναν άριστη δουλειά διότι, μονάχα το δικό τους μάτι διαθέτει… μνημονικό. Κι έτσι μπορεί να επαναφέρει στο δικό μας μυαλό, με πιστότητα κι ενάργεια, ό,τι ίσως θα είχαμε φυσιολογικά ξεχάσει στις λεπτομέρειές του. Στραφτολογάει ο τόπος, γυαλοκοπούν τα πάντα. Χρωματιστές αστραπές χορεύουν στο χώρο. Φτιάχνουν μια περίεργη ίριδα που, το κυριαρχικό της χρώμα, είναι το χρυσοκίτρινο, και η βασική της ιδιότητα είναι η πρόκληση… ζαλάδας!!!. Αλήθεια σας λέω! Τα μάτια μας βλέπουν χρυσές εκρήξεις και μισοκλείνουν για να μη τυφλωθούν. Σου πιάνεται η ψυχή, από την αδυναμία να χωνέψεις αυτό που βλέπεις.
http://www.globalinternet.ca/webzone...oto%20BND.jpeg
Σε αυτό το παρεκκλήσι γίνονται, συνήθως, οι πολυτελείς γάμοι. Για να βλέπουν οι οχτροί των νυμφευόμενων τα μεγαλεία, και να σκάνε!. Η ξεναγός μάς είπε ότι η εκκλησία έχει τόση ζήτηση, που υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι ενδιαφερόμενοι περιμένουν έως και δύο χρόνια, για να.... αυτοχειριασθούν!. Παίρνουν μιαν αναγκαστική... αναστολή.....
-" Κι ως τότε, έχουν μπόλικο καιρό για να σκεφθούν τι παν να κάνουν, και να ανακρούσουν πρύμναν," κάνω φωναχτά τη σκέψη.
-" Πολύ σωστά," έρχεται αναπάντεχα η γελαστή απάντηση της ξεναγού. " Ξέρετε πόσοι προγραμματισμένοι γάμοι δεν έγιναν ποτέ;"
-" Και ισάριθμα διαζύγια, βεβαίως δεν βγήκαν ποτέ," αποφαίνομαι θριαμβευτικά
-"Μεγάλη οικονομία!!!. Για σκεφτείτε το. Γλυτώνετε τα έξοδα του πολυτελούς γάμου, και μια ακόμη πολυτελέστερη διατροφή. Σοφόν το αθέλητον μέτρον...."
Πάντως τα χρυσά χερουβείμ είναι πάντα εκεί, σαλπίζοντας, Κύριος οίδε ποια μηνύματα στους πιστούς. Είναι θεϊκά μηνύματα, που ο καθείς, όπως τον βολεύει, τα ερμηνεύει. Όπως εγώ, φερ’ ειπείν.
Απέναντι από την Notre Dame, η Τράπεζα του Μόντρεαλ, μεγάλη και σεβαστή στον Καναδά. Το κτίριο που την στεγάζει είναι εντυπωσιακό, αντάξιο της φήμης της. Μαύρο μάρμαρο και μπρούντζος το χωλ της εισόδου. Και μπροστά της, ο ιδρυτής της πόλης, ο Paul de Chomedey, φεουδάρχης της Maison Neuve. Και, πράμα περίεργο, σχεδόν κανείς σήμερα δεν τον θυμάται ως “Chomedey». Όλοι τον ξέρουν ως τον κύριο Maisoneuve, μια λέξη, πια. Κάτι σαν επώνυμο, ας πούμε.
Την περιοχή πρωτοπάτησε ο Γάλλος εξερευνητής και θαλασσοπόρος Jaques Cartier στο 1535. ΄Εψαχνε για χρυσό (δίκιο είχε), διαμάντια (μάλλον την πάτησε), μπαχαρικά (μέσα στο πολικό ψύχος!!!) και για ένα εύκολο και σύντομο πέρασμα προς την Ασία. Ιδιοφυές αυτό, το τελευταίο. Κι ας μην το πραγματοποίησε. Τότε…
Ο Cartier λοιπόν, ήταν εκείνος, που βάφτισε το βουνό, που διαφέντευε την περιοχή. Mont Real – Το Βασιλικό Βουνό.
Πέρασαν κάμποσα χρόνια, εως ότου φτάσουν εδώ οι Γάλλοι, με επικεφαλής τον Champlain, θεμελιωτή της επαρχίας και της πόλης Quebec. Αυτός άλλαξε λίγο το όνομα, και το έκανε: Place Royal. Ουδείς, ωστόσο, σεβάστηκε το παλιότερο και πραγματικό της όνομα. Οι Ινδιάνοι της φυλής Χιούρον, το έλεγαν, «Χοσελάγκο». Κανείς όμως δεν το ξέρει πια έτσι.
Τον Μάη του 1645, ο Paul Chomedey, ο φεουδάρχης του MAison Neuve που λέγαμε, ίδρυσε το Μόντρεαλ, που σήμερα το αποτελεί η παλιά πόλη, της έδωσε το όναμα Ville Marie, κι έγινε ο πρώτος Κυβερνήτης. Αυτουνού είναι το άγαλμα στην Πλατεία των Όπλων, μπροστά στην Τράπεζα.
Στην ίδια Πλατεία υπάρχει και το όμορφο κτίριο του παλιού Ταχυδρομείου, καθώς και ο παλιότερος ουρανοξύστης(
–ένα πολυόροφο κτίριο- που στέγασε στα 1685 τα μέλη της Ιεραποστολής.
Χασομεράμε κάμποση ώρα στην Πλατεία. Τα Αυγουστιάτικο πρωινό είναι χλιαρό και ηλιόλουστο. Και η περιοχή πού όμορφη. Όμως το Μόντρεαλ είναι μεγάλη πόλη, κι έχουμε πολλά να δούμε, ενώ ο χρόνος μας είναι περιορισμένος.
Περνώντας μέσα από την China Town, κατευθυνόμαστε στην εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ, το St Joseph’s Oratory. Είναι αφιερωμένη στους αρρώστους, και στους κάθε λογής απομάχους. 2.000.000 καθολικοί την επισκέπτονται στη μνήμη του αδελφού Ανδρέα, του μοναχού που έχτισε το ξύλινο παρεκκλήσι, όπου γιάτρευε και παρηγορούσε τους φτωχούς και τους απελπισμένους της περιοχής. Το κοσμικό του όνομα ήταν Alfred Bessette. Γεννήθηκε στο Quebec το 1845, κι ήταν ένα από τα 12 παιδιά μιας παμπτωχης οικογένειας. Ήταν ο οικονόμος του μοναστηριού του Αγίου Σταυρού, κι ήταν δική του πρωτοβουλία το στήσιμο ενός ξύλινου παρεκκλησιού, όπου θα μπορούσε ο ίδιος να συνδράμει και να παραμυθεί τους αναξιοπαθούντες της ενορίας του.
Στην κηδεία του το 1937 –πέθανε όπως βλέπετε σε βαθύ γήρας, 92 ετών- παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000.000 πιστοί. Ο τάφος του βρίσκεται μέσα σε κρύπτη, στο εσωτερικό της σημερινής εκκλησίας, κτίσμα του 1904, που το εξωτερικό της θυμίζει έντονα την παρισινή Sacre Coeur. Το κυριακάτικα απογεύματα δίνονται εδώ συναυλίες εκκλησιαστικού οργάνου.
Πάνω στον όμορφο και κατάφυτο λόφο MCGill βρίσκεται το ομώνυμο φημισμένο και παγκόσμια γνωστό αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο του Καναδά. Χτισμένο στις αρχές του 19ου αι. από τον Σκοτσέζο γουνέμπορο James MCGill, και ιδιαίτερα διάσημο για τις Σχολές μηχανικών και Γιατρών, αριθμεί 15.000 φοιτητές. Το 1969 οι σχισματικοί κάτοικοι του Quebec, δημιούργησαν βίαιες ταραχές, για να γίνει και τούτο το Εκπαιδευτικό Ίδρυμα γαλλόφωνο, αλλά απέτυχαν. Το άλλο αγγλόφωνο Ίδρυμα του Μόντρεαλ, είναι το Κολέγιο Concordia. Κι έτσι, υπάρχει ένα είδος ισορροπίας με τα άλλα δύο γαλλόφωνα της πόλης.
Μια ματιά στην πόλη, πάνω από το λόφο Mont Real είναι απαραίτητο, πριν κατεβούμε στο Ολυμπιακό Πάρκο, όπου το στάδιο, οι βοτανικοί κήποι, και το απροσδόκητο Biodome.
Από δω πάνω, καταλαβαίνεις, επί τέλους, πως η πόλη είναι ένα τεράστιο λιμάνι, στις εκβολές των ποταμών St Laurence και Ottawa, πάνω στο φυσικό νησί της Αγίας Ελένης, μέσα στο Δέλτα των δύο ποταμών. Μέσα σε αυτό το Δέλτα, υπάρχουν και δύο τεχνητά νησιά, που πάνω τους βρίσκονται τα κτίρια της EXPO 1967.
Ξεχωρίζουμε πεντακάθαρα, μέσα στην κρυστάλλινη ατμόσφαιρα, όλα τα ενδιαφέροντα σημεία της πόλης, τις γέφυρες, τις λεωφόρους, τα αλσύλια, τα μεγάλα πάρκα, το κέντρο με τους ουρανοξύστες, τις κουκλίστικες γειτονιές. Είναι πράγματι, μια συναρπαστική εικόνα.
-" Προσέξατε τους αμέτρητους πνεύμονες;" Ρωτώ
-" Το άκρο αντίθετο της εικόνας της Αθήνας, πάνω από τον Λυκαβηττό," μου απαντούν. Μονάχα μπετόν και γυαλί, και πλήρης ξεραϊλα.
-" Ενώ εκεί κάτω, πρασινίζει το σύμπαν! Νοιώθεις, ως εδώ πάνω, τις βαθειές ανάσες της πόλης. Αχ μωρέ, γιατί να μην γεννηθώ κάπου στο Βορρά;' Γκρινιάζω
- " Και μη με κοιτάτε παράξενα. Είμαι παιδί του Βορρά. Εκεί γεννήθηκα, κι εκεί πέρασα τα παιδικά μου χρόνια. Στις ψυχρές πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, όπου το χιόνι λιώνει στα τέλη Μάρτη. Μεγαλείο. Πιστέψτε με. Η μαγεία του Χειμώνα! Θα τη θυμάμαι ως το θάνατο μου...."
Το Ολυμπιακό Πάρκο, στα ανατολικά του κέντρου της πόλης, είναι κάτι το μοναδικό στον κόσμο. Κατ’ αρχήν βρίσκεται στην καρδιά του Μόντρεαλ, και όχι εξοστρακισμένο κάπου στα περίχωρα. «Και αποτελεί» λέει ο οδηγός μου «την αποθέωση του Νέου Μόντρεαλ» που είχε στο νου του ο Δήμαρχος jean Drapeau. Είναι ένα τεράστιο σύμπλεγμα αθλητικών εγκαταστάσεων, με κορωνίδα το στάδιο μαμούθ, χωρητικότητας 70.000 θεατών.
http://montrealtourismsvt.com/wp-con...ympic-park.gif
Ο χώρος διαμορφώθηκε έτσι, για τους Ολυμπιακούς αγώνες του 1976, όταν δήμαρχος ήταν αυτός ο κύριος Drapeau, ο οποίος ονειρευόταν να κάνει θαύματα στην πόλη του. Κι έκανε, ο αθεόφοβος! Το εγχείρημα γενικώς, χαρακτηρίστηκε «Μεγαλειώδες, ως προς τον σχεδιασμό» και «άκρως καταστροφικό για τα πορτοφόλια των φορολογούμενων Καναδών, που έχουν μακρυά μνήμη και μικρούς τραπεζικούς λογαριασμούς» με πληροφορεί ο πολύξερος Οδηγός μου. Περιττό, βέβαια, να σας πω, πως ο κύριος Δήμαρχος, στις επόμενες εκλογές, πήγε σπίτι του. Το έργο του όμως, έμεινε, πόλος έλξεως όλων των τουριστών, που αφήνουν μπόλικο συνάλλαγμα.
Το τι έχει εκείνο το Πάρκο, να μη σας το απαριθμήσω. Μέχρι πισίνα καταδύσεων διαθέτει, βάθους 18 μέτρων. Όμως, τα δικά μας μάτια μένουν στο στάδιο. Διότι έχει μια παραξενιά. Ενώ είναι τεράστιο και ορθάνοιχτο, διαθέτει διαβολικούς μηχανισμούς, οι οποίοι σηκώνουν, σε κομμάτια, μιαν πραγματική στέγη πάνω του, και σε χρόνο μηδέν, σκεπάζουν το χώρο! Για να γίνει ωστόσο αυτό το θαυμαστό, χτίστηκε, στη μιαν άκρη του γηπέδου, ένας «πύργος» ύψους 175 μέτρων, και κλίσεως 45ο. Στην κορφή του καταλήγουν τα ατσάλινα σύρματα που υψώνουν και απλώνουν τη στέγη, σχηματίζοντας ένα είδος ανοικονόμητης βεδουίνικης τέντας. Όταν ανεβείς με το ασανσέρ σε αυτό το κεκλιμένο κατασκεύασμα, που εγώ το λέω «πύργο», έχεις μια πανοραμική εικόνα του Μόντρεαλ, σε απόσταση αναπνοής, τούτη τη φορά.
Πλάι βρίσκονται οι Κήποι. Τι ψυχική ξεκούραση. Κήποι Κινέζικοι, Ιαπωνέζικοι, Ιταλικοί, Γαλλικοί, Αγγλικοί…. Λογής εμπνεύσεις και αρχιτεκτονικές. Και, μέσα στη σέρα, με την αποπνικτική ατμόσφαιρα, 25.000 φυτών.
http://www.gothereguide.com/Images/C...e_Montreal.jpg
http://www.kalyanpurwala.com/animal-...-Garden-1.jpeg
Εδώ, όμως, εμάς μας τραβά το Περιβαλλοντικό Μουσείο, που διαθέτει όλων των λογιών τα κλίματα της Υδρογείου: ψυχρό, τροπικό, ημιτροπικό, πολικό, εύκρατο. Και, σχεδόν ευλαβικά, συντηρείται μέσα στο απέραντο κτίριο, η πανίδα αυτών των κλιμάτων. Το φαντάζεστε; Παραδείσια πουλιά, στη ζέστη, πιγκουΐνοι στους πάγους. Κι όλα αυτά μέσα σε τεράστιες τζαμαρίες, με τον κατάλληλο φωτισμό, και ανάλογο ντεκόρ.
Το τέλος της μέρας –πολύ ζεστής περιέργως- μας βρίσκει κατάκοπους στο ξενοδοχείο, με τον περίεργο εξωτερικό, γυάλινο αναβατήρα. Όμως, ολόκληρο το κτίριο είναι περίεργο. Η ρεσεψιόν και τα εστιατόρια βρίσκονται στο 2ο όροφο, από τον οποίο και ανεβοκατεβαίνουμε με τούτο το παράξενο ασανσέρ, ενώ, από κει και πάνω λειτουργούν ορθόδοξοι αναβατήρες. Καναδικές παραξενιές.
Αύριο θα ταξιδέψουμε, μονομερής στο Quebec. Μάλλον κουραστική μέρα. Γρήγορα στα κρεβάτια μας, μπας και εξοικονομήσουμε μια στάλα ξεκούραση. Να την έχουμε αύριο, να πορευόμαστε χωρίς να βογκάμε.....
Καληνύχτα σας, πρός το παρόν....
Η υπέργεια και … υπόγεια μοντέρνα πόλη..
Ε, δεν είμαστε με τα συγκαλά μας! Ακούστε τι γράφει ο Berlitz μου ( αυτός είναι ο Οδηγός μου, το αγαπημένο μου βιβλιαράκι, που με ξεστραβώνει πάντα)
«Η πλατεία Ville Marie, είναι το σημείο από όπου ξεκινά η τεράστια υπόγεια πόλη του Montreal. Είναι ο τρόπος που οι άνθρωποι, εδώ, διάλεξαν να εκδικηθούν τον άγριο χειμώνα. Οι Καναδοί βρίσκονται σε αυτοάμυνα, για 8-9 μήνες, το χρόνο, όταν η πόλη τους δοκιμάζεται από χιόνι, πάγο, ανέμους και πολικό κρύο. 150,000 πεζοί, λοιπόν κυκλοφορούν σε στεγασμένο και θερμαινόμενο χώρο, υπό την γη, που φτάνει τα 25 χιλιόμετρα…». Κύριε ελέησον! Δεν θέλω να το πιστέψω. Μου φαίνεται απίστευτο! Ακούστε, όμως, και τα υπόλοιπα:
« Η υπόγεια αυτή πόλη διαθέτει: ρεστωράν, πολυκαταστήματα, σινεμά, θέατρα, night club, λογιών λογιών bar, φαστφουντάδικα, cafeterias, γυμναστήρια, κομμωτήρια, μπουτίκ, χορευτικά κέντρα, ακόμα και ξενοδοχεία. Έτσι, ένας ένοικος τέτοιου ξενοδοχείου μπορεί να κυκλοφορεί επί 24 ώρες, μέσα στο καταχείμωνο, δίχως να χρειαστεί γαλότσες, γάντια, σκούφο και γούνινο ή βαρύ πανωφόρι, - αξεσουάρ ζωτικής σημασίας στον Καναδά. Και να εξυπηρετηθεί απολύτως. Βεβαίως, όλες οι έξοδοι της υπόγειας πόλης, συνδέονται, απαραίτητως, με τους σταθμούς του μετρό.»
Σταματώ το διάβασμα, και κοιτώ στα μάτια τις απορημένες φίλες μου.
- " Πάμε;" Λέει διστακτικά η Φρόσω.
- "Πω, πω, ακόμα εδώ είμαστε?" αναφωνεί η Ελεάνα.
- "Εμ, για αυτό σας το διάβασα ", κρυφογελώ εγώ. " Για να σας συνεγείρω! Και να μπούμε στην περιπέτεια της κυκλοφορίας υπό την γην που, ποιος ξέρει σε ποιο σημείο της άγνωστής μας πόλης, θα μας βγάλει..."
- " Μωρ’ δεν βαριέσαι; Αν δε χαθείς σε μια πόλη, δεν την μαθαίνεις. Έτσι δεν είναι "; Αποφαίνεται η πάντα ρηξικέλευθη Ελεάνα.
Είναι η πρώτη μας καναδική εμπειρία. Και μας αφήνει, ομολογουμένως, άφωνες. Ανεβοκατεβαίνουμε ορόφους. Χαζεύουμε σε δεκάδες βιτρίνες. Πίνουμε καφέ και, αργότερα, τρώμε ένα χάμπουρκερ σε… υπαίθρια, υπόγεια πάρκα, αν είναι δυνατόν! Χαζολογούμε μέσα σε τεράστια, πολυόροφα shopping centers όπου, από αλλού μπαίνουμε κι από αλλού βγαίνουμε, και δεν μας κάνει καρδιά να φύγουμε.
- "Παιδιά, πολύ τρελό το βρίσκω " , λέω θαυμάζοντας.
- " Ναι, αλλά και πρακτικό! Δες πόσες δουλειές κάναμε, και πόσην ώρα καταναλώσαμε, δίχως να δούμε φως ημέρας. Το σπουδαιότερο όμως είναι, ότι διόλου δεν μας φάνηκε, πως είμαστε σε υπόγειο. Εδώ μέσα έχει ένα θαυμάσιο φωτισμό, όπου όλα τα φυτά μεγαλώνουν κι ανθίζουν, όπως αν βρίσκονταν στην επιφάνεια της γης, μερικούς ορόφους, δηλαδή, πιο πάνω. Κι ανθίζουν καλοκαίρι αλλά, προ πάντων, το χειμώνα που, αλλιώτικα, θα πέθαιναν. Ενώ, έτσι, υπογείως, ομορφαίνουν το χώρο ολοχρονίς. Απίστευτο.
http://www.potinsnews.com/images/12-...e_au_monde.jpg
Στον οδηγό μου διαβάζω ακόμα, πως οι Καναδοί, παρά το δαγκωτικό κρύο, αρέσκονται να πηγαίνουν στις δουλειές τους με skating boards, ή snowmobils –ότι και αν σημαίνει αυτό. Εγώ υποθέτω, πως θα πρέπει να είναι ένα είδος μηχανοκίνητου ελκήθρου, αλλά δεν παίρνω και όρκο. Δεν το είδα καλοκαιριάτικα. Μη σας πάρω στο λαιμό μου.
Ήταν ένα θαυμάσιο απόγευμα. Μας έδωσε μια πραγματική εικόνα για το πώς μπορεί να είναι οι οικολογικές πόλεις του μέλλοντος. Το πείραμα, εδώ, πέτυχε.
- " Θαρρώ πως έχουμε ακόμα ελπίδες για υγιεινή ζωή, όταν, κάποτε, η αιθαλομίχλη θα πνίξει τις μεγαλουπόλεις," μονολογώ, καθώς, έντρομες, διαπιστώνουμε ότι βγήκαμε αλλού και αλλού. (Περίεργο βέβαια, θα ήταν το αντίθετο). Είχαμε χαθεί στην ανοικονόμητη υπόγα. Ευτυχώς, όμως, δεν ήταν χειμώνας, να μας παγώσουν τα ήπατα. Ο καιρός ήταν γλυκύτατος κι ο περίπατος στην «πάνω πόλη» ήταν πολύ ευχάριστος.
-" Καλά είναι τα science fictions, φιλενάδες, αλλά εγώ εθίστηκα εις το τετριμμένον, κι αναγνωρίζω μόνο την πεπατημένη. Άλλο πράμα το «έξω». Άλλο πράμα το φως του ήλιου, και το τρυφερό αεράκι. Πώς να ζήσεις, μωρέ, σαν τον τυφλοπόντικα, στα έγκατα της γης. Δεν θα παλαβώσεις; Μακάρι να μη ζήσω, για να μη δω ποτέ τους ανθρώπους να ζουν θαμμένοι ζωντανοί, δεκάδες μέτρα κάτω από το χώμα...
Το Μόντρεαλ, στην επαρχία του Quebec, είναι χτισμένο πάνω σε νησί, που σχηματίζεται στις εκβολές του ποταμού του Αγίου Λαυρεντίου, στον Ατλαντικό. Ο οδηγός μου αποκαλεί αυτήν την επαρχία «την καλύτερη εικόνα του κόσμου, μέσα στα ίδια της τα σύνορα». Δικαιολογημένη παρατήρηση, αφού τα 2/3 του εδάφους της είναι δάση.
Το επίγειο Μόντρεαλ είναι θαυμάσιο. Είναι πόλη μεγάλη, με 3.000.000 κατοίκους, κι έκταση 675 τχ. Πρώτο λιμάνι της χώρας. Πόλη με ανάσες. Δρόμοι φαρδείς και δεντροφυτεμένοι. Πλατείες τεράστιες, ανθοστόλιστες. Και πάρκα. Πολλά πάρκα. Σε κάθε σημείο, στο κέντρο, στο απόκεντρο, στις γωνίες, πάνω στις νησίδες των λεωφορείων. Ομορφαίνουν τον τόπο, και σου φτιάχνουν το κέφι. Νοιώθεις άνθρωπος κι όχι μηχάνημα.
Οι ουρανοξύστες –γυάλινοι κι ατσάλινοι- βρίσκονται στο εμπορικό κέντρο, για λόγους ευνόητους. Για τους ίδιους λόγους που, οι πράγματι κοσμοπολίτικες γειτονιές της έχουν μονώροφα και διώροφα σπίτια, μέσα σε περιποιημένους κήπους. Είναι πάντα μια απόλαυση ένας περίπατος σε αυτές τις τόσο ανθρώπινες περιοχές.
Εδώ το Μόντρεαλ, λόγω επιρροής της πλειοψηφίας, τα κτίσματα θυμίζουν Παρίσι, με τα παράθυρα στις γερτές πρασινωπές στέγες, και στολισμένα με περίτεχνα κεντίδια.
Στην πρώτη μας επίσημη τουριστική εξόρμηση, βρισκόμαστε στην Πλατεία των Όπλων, την Place d’ Armes. Στη μέση της δεσπόζει το άγαλμα του Maisonneuve. Κραδαίνει μια σημαία με τους κρίνους των Βουρβώνων, που έδωσε, άλλωστε, την έμπνευση στους Quebecois -στους Κεμπεκιανούς δηλαδή- να φτιάξουν και τη σημαία της επαρχίας τους, που έχει και αυτή κρινάκια. Για να μην ξεχνούν οι άνθρωποι την ευρωπαϊκή τους πατρίδα.
Στην ίδια πλατεία, βρίσκεται και η σχετικά νέα Basilica de Notre Dame, αφού αυτός ο τομέας της πόλης βρίσκεται ανάμεσα στο ιστορικό τμήμα του Μόντρεαλ –γύρω από το Place Jacqes Cartier- και στο υπερσύγχρονο εμπορικό κέντρο. Νεογοτθικού ρυθμού, σχεδιάστηκε στα 1842 από τον Νεοϋρκέζο James O’ Donell, ένα προτεστάντη Ιρλανδό. Και, τόσο πολύ επηρεάστηκε από τούτο το καθολικό του δημιούργημα ώστε, τελικά, αυτός ο φανατικός Διαμαρτυρόμενος, έγινε Καθολικός.
http://farm6.staticflickr.com/5263/5...5c5594ab_z.jpg
Η καμπάνα αυτής της εκκλησίας, ζυγίζει, λένε, 12 τόνους. Και, χάρις στον ηλεκτρισμό σήμερα, δεν χρειάζεται , πια, τους 12 κωδωνοκρούστες του παρελθόντος. Απλώς, τώρα, πατούν μερικά κουμπιά, κι αχολογά ο τόπος. «Παντέρμη τεχνολογία, ήντα δεν κάνεις» που λέει κι ένας φίλος μου Κρητικός.
Τα λαμπρά και πλούσια διακοσμημένο εσωτερικό, είναι δουλειά του Qebecois Victor Bourgeau. Κι οφείλω να ομολογήσω ότι ο άνθρωπος έχει υπερβεί τον ευατό του. Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Το εκπληκτικό, απερίγρατπο ιερό, που η διακόσμηση του θυμίζει τις δαντέλλες του Duomo του Μιλάνου; Τα ξυλόγλυπτα που καλύπτουν όλο το εσωτερικό του ναού; 40 χρόνια δούλευαν για να υλοποιήσουν τα, πράγματι, ευφάνταστα σχέδια του Bourgeau. Και η δουλειά; Ψιλοβελονιά της μαύρης υπομονής. Και η τελευταία, αλλά όχι ελάχιστη, πρωτοτυπία. Ένα τεράστιο πανέμορφο βιτράιγ, στην οροφή, να σας χαρώ. Να μπάζει φως χρωματιστό, και ιριδίζον! Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο αλλού πουθενά.
Φοβάμαι, όμως, ότι το ενδιαφέρον του επισκέπτη κλέβει το παρεκκλήσι, πίσω από το ιερό της βασιλικής. Το λένε «Η Αγία Καρδιά της Παναγίας» (Our Lady Of The Sacred Heart). Λίγα χρόνια παλιότερο από τον καθεδρικό ναό, γύρω στα 1823 αυτό, είναι η αποθέωση των ολόχρυσων ξόμπλιων, και των αριστουργημάτων της ξυλογλυπτικής. Είναι ένα θέαμα που, επειδή σου κόβει την αναπνοή, δεν λέγεται. Ούτε, φυσικά, περιγράφεται. Στράφτει ο τόπος ένα γύρω. Οι ξύλινες δαντέλλες κρέμονται παντού, σαν πολύτιμα παραπετάσματα. Σαστίζεις κατά που να κοιτάξεις, και τι να προλάβεις να θαυμάσεις. Τέτοια συγκλονιστική εικόνα. Μόλις μπήκαμε μέσα, και μη ξέροντας εκ των προτέρων τι θα δούμε, ακούστηκε ένα ομαδικό «ΑΑΑΑΑ!!!»... Μείναμε όλοι, ανίκανοι να αρθρώσουμε άλλον λόγο. Απλώς αφήσαμε τις βιντεοκάμερες να καταγράφουν αχόρταγα, ότι έβλεπαν. Κι έκαναν άριστη δουλειά διότι, μονάχα το δικό τους μάτι διαθέτει… μνημονικό. Κι έτσι μπορεί να επαναφέρει στο δικό μας μυαλό, με πιστότητα κι ενάργεια, ό,τι ίσως θα είχαμε φυσιολογικά ξεχάσει στις λεπτομέρειές του. Στραφτολογάει ο τόπος, γυαλοκοπούν τα πάντα. Χρωματιστές αστραπές χορεύουν στο χώρο. Φτιάχνουν μια περίεργη ίριδα που, το κυριαρχικό της χρώμα, είναι το χρυσοκίτρινο, και η βασική της ιδιότητα είναι η πρόκληση… ζαλάδας!!!. Αλήθεια σας λέω! Τα μάτια μας βλέπουν χρυσές εκρήξεις και μισοκλείνουν για να μη τυφλωθούν. Σου πιάνεται η ψυχή, από την αδυναμία να χωνέψεις αυτό που βλέπεις.
http://www.globalinternet.ca/webzone...oto%20BND.jpeg
Σε αυτό το παρεκκλήσι γίνονται, συνήθως, οι πολυτελείς γάμοι. Για να βλέπουν οι οχτροί των νυμφευόμενων τα μεγαλεία, και να σκάνε!. Η ξεναγός μάς είπε ότι η εκκλησία έχει τόση ζήτηση, που υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι ενδιαφερόμενοι περιμένουν έως και δύο χρόνια, για να.... αυτοχειριασθούν!. Παίρνουν μιαν αναγκαστική... αναστολή.....
-" Κι ως τότε, έχουν μπόλικο καιρό για να σκεφθούν τι παν να κάνουν, και να ανακρούσουν πρύμναν," κάνω φωναχτά τη σκέψη.
-" Πολύ σωστά," έρχεται αναπάντεχα η γελαστή απάντηση της ξεναγού. " Ξέρετε πόσοι προγραμματισμένοι γάμοι δεν έγιναν ποτέ;"
-" Και ισάριθμα διαζύγια, βεβαίως δεν βγήκαν ποτέ," αποφαίνομαι θριαμβευτικά
-"Μεγάλη οικονομία!!!. Για σκεφτείτε το. Γλυτώνετε τα έξοδα του πολυτελούς γάμου, και μια ακόμη πολυτελέστερη διατροφή. Σοφόν το αθέλητον μέτρον...."
Πάντως τα χρυσά χερουβείμ είναι πάντα εκεί, σαλπίζοντας, Κύριος οίδε ποια μηνύματα στους πιστούς. Είναι θεϊκά μηνύματα, που ο καθείς, όπως τον βολεύει, τα ερμηνεύει. Όπως εγώ, φερ’ ειπείν.
Απέναντι από την Notre Dame, η Τράπεζα του Μόντρεαλ, μεγάλη και σεβαστή στον Καναδά. Το κτίριο που την στεγάζει είναι εντυπωσιακό, αντάξιο της φήμης της. Μαύρο μάρμαρο και μπρούντζος το χωλ της εισόδου. Και μπροστά της, ο ιδρυτής της πόλης, ο Paul de Chomedey, φεουδάρχης της Maison Neuve. Και, πράμα περίεργο, σχεδόν κανείς σήμερα δεν τον θυμάται ως “Chomedey». Όλοι τον ξέρουν ως τον κύριο Maisoneuve, μια λέξη, πια. Κάτι σαν επώνυμο, ας πούμε.
Την περιοχή πρωτοπάτησε ο Γάλλος εξερευνητής και θαλασσοπόρος Jaques Cartier στο 1535. ΄Εψαχνε για χρυσό (δίκιο είχε), διαμάντια (μάλλον την πάτησε), μπαχαρικά (μέσα στο πολικό ψύχος!!!) και για ένα εύκολο και σύντομο πέρασμα προς την Ασία. Ιδιοφυές αυτό, το τελευταίο. Κι ας μην το πραγματοποίησε. Τότε…
Ο Cartier λοιπόν, ήταν εκείνος, που βάφτισε το βουνό, που διαφέντευε την περιοχή. Mont Real – Το Βασιλικό Βουνό.
Πέρασαν κάμποσα χρόνια, εως ότου φτάσουν εδώ οι Γάλλοι, με επικεφαλής τον Champlain, θεμελιωτή της επαρχίας και της πόλης Quebec. Αυτός άλλαξε λίγο το όνομα, και το έκανε: Place Royal. Ουδείς, ωστόσο, σεβάστηκε το παλιότερο και πραγματικό της όνομα. Οι Ινδιάνοι της φυλής Χιούρον, το έλεγαν, «Χοσελάγκο». Κανείς όμως δεν το ξέρει πια έτσι.
Τον Μάη του 1645, ο Paul Chomedey, ο φεουδάρχης του MAison Neuve που λέγαμε, ίδρυσε το Μόντρεαλ, που σήμερα το αποτελεί η παλιά πόλη, της έδωσε το όναμα Ville Marie, κι έγινε ο πρώτος Κυβερνήτης. Αυτουνού είναι το άγαλμα στην Πλατεία των Όπλων, μπροστά στην Τράπεζα.
Στην ίδια Πλατεία υπάρχει και το όμορφο κτίριο του παλιού Ταχυδρομείου, καθώς και ο παλιότερος ουρανοξύστης(
Χασομεράμε κάμποση ώρα στην Πλατεία. Τα Αυγουστιάτικο πρωινό είναι χλιαρό και ηλιόλουστο. Και η περιοχή πού όμορφη. Όμως το Μόντρεαλ είναι μεγάλη πόλη, κι έχουμε πολλά να δούμε, ενώ ο χρόνος μας είναι περιορισμένος.
Περνώντας μέσα από την China Town, κατευθυνόμαστε στην εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ, το St Joseph’s Oratory. Είναι αφιερωμένη στους αρρώστους, και στους κάθε λογής απομάχους. 2.000.000 καθολικοί την επισκέπτονται στη μνήμη του αδελφού Ανδρέα, του μοναχού που έχτισε το ξύλινο παρεκκλήσι, όπου γιάτρευε και παρηγορούσε τους φτωχούς και τους απελπισμένους της περιοχής. Το κοσμικό του όνομα ήταν Alfred Bessette. Γεννήθηκε στο Quebec το 1845, κι ήταν ένα από τα 12 παιδιά μιας παμπτωχης οικογένειας. Ήταν ο οικονόμος του μοναστηριού του Αγίου Σταυρού, κι ήταν δική του πρωτοβουλία το στήσιμο ενός ξύλινου παρεκκλησιού, όπου θα μπορούσε ο ίδιος να συνδράμει και να παραμυθεί τους αναξιοπαθούντες της ενορίας του.
Στην κηδεία του το 1937 –πέθανε όπως βλέπετε σε βαθύ γήρας, 92 ετών- παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000.000 πιστοί. Ο τάφος του βρίσκεται μέσα σε κρύπτη, στο εσωτερικό της σημερινής εκκλησίας, κτίσμα του 1904, που το εξωτερικό της θυμίζει έντονα την παρισινή Sacre Coeur. Το κυριακάτικα απογεύματα δίνονται εδώ συναυλίες εκκλησιαστικού οργάνου.
Πάνω στον όμορφο και κατάφυτο λόφο MCGill βρίσκεται το ομώνυμο φημισμένο και παγκόσμια γνωστό αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο του Καναδά. Χτισμένο στις αρχές του 19ου αι. από τον Σκοτσέζο γουνέμπορο James MCGill, και ιδιαίτερα διάσημο για τις Σχολές μηχανικών και Γιατρών, αριθμεί 15.000 φοιτητές. Το 1969 οι σχισματικοί κάτοικοι του Quebec, δημιούργησαν βίαιες ταραχές, για να γίνει και τούτο το Εκπαιδευτικό Ίδρυμα γαλλόφωνο, αλλά απέτυχαν. Το άλλο αγγλόφωνο Ίδρυμα του Μόντρεαλ, είναι το Κολέγιο Concordia. Κι έτσι, υπάρχει ένα είδος ισορροπίας με τα άλλα δύο γαλλόφωνα της πόλης.
Μια ματιά στην πόλη, πάνω από το λόφο Mont Real είναι απαραίτητο, πριν κατεβούμε στο Ολυμπιακό Πάρκο, όπου το στάδιο, οι βοτανικοί κήποι, και το απροσδόκητο Biodome.
Από δω πάνω, καταλαβαίνεις, επί τέλους, πως η πόλη είναι ένα τεράστιο λιμάνι, στις εκβολές των ποταμών St Laurence και Ottawa, πάνω στο φυσικό νησί της Αγίας Ελένης, μέσα στο Δέλτα των δύο ποταμών. Μέσα σε αυτό το Δέλτα, υπάρχουν και δύο τεχνητά νησιά, που πάνω τους βρίσκονται τα κτίρια της EXPO 1967.
Ξεχωρίζουμε πεντακάθαρα, μέσα στην κρυστάλλινη ατμόσφαιρα, όλα τα ενδιαφέροντα σημεία της πόλης, τις γέφυρες, τις λεωφόρους, τα αλσύλια, τα μεγάλα πάρκα, το κέντρο με τους ουρανοξύστες, τις κουκλίστικες γειτονιές. Είναι πράγματι, μια συναρπαστική εικόνα.
-" Προσέξατε τους αμέτρητους πνεύμονες;" Ρωτώ
-" Το άκρο αντίθετο της εικόνας της Αθήνας, πάνω από τον Λυκαβηττό," μου απαντούν. Μονάχα μπετόν και γυαλί, και πλήρης ξεραϊλα.
-" Ενώ εκεί κάτω, πρασινίζει το σύμπαν! Νοιώθεις, ως εδώ πάνω, τις βαθειές ανάσες της πόλης. Αχ μωρέ, γιατί να μην γεννηθώ κάπου στο Βορρά;' Γκρινιάζω
- " Και μη με κοιτάτε παράξενα. Είμαι παιδί του Βορρά. Εκεί γεννήθηκα, κι εκεί πέρασα τα παιδικά μου χρόνια. Στις ψυχρές πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, όπου το χιόνι λιώνει στα τέλη Μάρτη. Μεγαλείο. Πιστέψτε με. Η μαγεία του Χειμώνα! Θα τη θυμάμαι ως το θάνατο μου...."
Το Ολυμπιακό Πάρκο, στα ανατολικά του κέντρου της πόλης, είναι κάτι το μοναδικό στον κόσμο. Κατ’ αρχήν βρίσκεται στην καρδιά του Μόντρεαλ, και όχι εξοστρακισμένο κάπου στα περίχωρα. «Και αποτελεί» λέει ο οδηγός μου «την αποθέωση του Νέου Μόντρεαλ» που είχε στο νου του ο Δήμαρχος jean Drapeau. Είναι ένα τεράστιο σύμπλεγμα αθλητικών εγκαταστάσεων, με κορωνίδα το στάδιο μαμούθ, χωρητικότητας 70.000 θεατών.
http://montrealtourismsvt.com/wp-con...ympic-park.gif
Ο χώρος διαμορφώθηκε έτσι, για τους Ολυμπιακούς αγώνες του 1976, όταν δήμαρχος ήταν αυτός ο κύριος Drapeau, ο οποίος ονειρευόταν να κάνει θαύματα στην πόλη του. Κι έκανε, ο αθεόφοβος! Το εγχείρημα γενικώς, χαρακτηρίστηκε «Μεγαλειώδες, ως προς τον σχεδιασμό» και «άκρως καταστροφικό για τα πορτοφόλια των φορολογούμενων Καναδών, που έχουν μακρυά μνήμη και μικρούς τραπεζικούς λογαριασμούς» με πληροφορεί ο πολύξερος Οδηγός μου. Περιττό, βέβαια, να σας πω, πως ο κύριος Δήμαρχος, στις επόμενες εκλογές, πήγε σπίτι του. Το έργο του όμως, έμεινε, πόλος έλξεως όλων των τουριστών, που αφήνουν μπόλικο συνάλλαγμα.
Το τι έχει εκείνο το Πάρκο, να μη σας το απαριθμήσω. Μέχρι πισίνα καταδύσεων διαθέτει, βάθους 18 μέτρων. Όμως, τα δικά μας μάτια μένουν στο στάδιο. Διότι έχει μια παραξενιά. Ενώ είναι τεράστιο και ορθάνοιχτο, διαθέτει διαβολικούς μηχανισμούς, οι οποίοι σηκώνουν, σε κομμάτια, μιαν πραγματική στέγη πάνω του, και σε χρόνο μηδέν, σκεπάζουν το χώρο! Για να γίνει ωστόσο αυτό το θαυμαστό, χτίστηκε, στη μιαν άκρη του γηπέδου, ένας «πύργος» ύψους 175 μέτρων, και κλίσεως 45ο. Στην κορφή του καταλήγουν τα ατσάλινα σύρματα που υψώνουν και απλώνουν τη στέγη, σχηματίζοντας ένα είδος ανοικονόμητης βεδουίνικης τέντας. Όταν ανεβείς με το ασανσέρ σε αυτό το κεκλιμένο κατασκεύασμα, που εγώ το λέω «πύργο», έχεις μια πανοραμική εικόνα του Μόντρεαλ, σε απόσταση αναπνοής, τούτη τη φορά.
Πλάι βρίσκονται οι Κήποι. Τι ψυχική ξεκούραση. Κήποι Κινέζικοι, Ιαπωνέζικοι, Ιταλικοί, Γαλλικοί, Αγγλικοί…. Λογής εμπνεύσεις και αρχιτεκτονικές. Και, μέσα στη σέρα, με την αποπνικτική ατμόσφαιρα, 25.000 φυτών.
http://www.gothereguide.com/Images/C...e_Montreal.jpg
http://www.kalyanpurwala.com/animal-...-Garden-1.jpeg
Εδώ, όμως, εμάς μας τραβά το Περιβαλλοντικό Μουσείο, που διαθέτει όλων των λογιών τα κλίματα της Υδρογείου: ψυχρό, τροπικό, ημιτροπικό, πολικό, εύκρατο. Και, σχεδόν ευλαβικά, συντηρείται μέσα στο απέραντο κτίριο, η πανίδα αυτών των κλιμάτων. Το φαντάζεστε; Παραδείσια πουλιά, στη ζέστη, πιγκουΐνοι στους πάγους. Κι όλα αυτά μέσα σε τεράστιες τζαμαρίες, με τον κατάλληλο φωτισμό, και ανάλογο ντεκόρ.
Το τέλος της μέρας –πολύ ζεστής περιέργως- μας βρίσκει κατάκοπους στο ξενοδοχείο, με τον περίεργο εξωτερικό, γυάλινο αναβατήρα. Όμως, ολόκληρο το κτίριο είναι περίεργο. Η ρεσεψιόν και τα εστιατόρια βρίσκονται στο 2ο όροφο, από τον οποίο και ανεβοκατεβαίνουμε με τούτο το παράξενο ασανσέρ, ενώ, από κει και πάνω λειτουργούν ορθόδοξοι αναβατήρες. Καναδικές παραξενιές.
Αύριο θα ταξιδέψουμε, μονομερής στο Quebec. Μάλλον κουραστική μέρα. Γρήγορα στα κρεβάτια μας, μπας και εξοικονομήσουμε μια στάλα ξεκούραση. Να την έχουμε αύριο, να πορευόμαστε χωρίς να βογκάμε.....
Καληνύχτα σας, πρός το παρόν....
Last edited by a moderator: